Kendelse af 17-01-2022 - indlagt i TaxCons database den 25-03-2022

Journalnr. 19-0011985

SKAT har truffet afgørelse om retskraftigheden af klagerens gæld vedrørende restskat og restarbejdsmarkedsbidrag for indkomstårene 2009 og 2010 samt tilhørende inddrivelsesrenter.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klagerens årsopgørelse nr. 1 for indkomståret 2009, der var tilgængelig i klagerens skattemappe den 12. november 2010, udviste en restskat på 257.340 kr. Det fremgår af årsopgørelsen, at beløbet forfaldt til betaling i tre rater a 81.230 kr., der forfaldt til betaling henholdsvis den 1. januar 2011, 1. februar 2011 og 1. marts 2011, samt syv rater a 1.950 kr., der forfaldt til betaling henholdsvis den 1. april 2011, 1. maj 2011, 1. juli 2011, 1. august 2011, 1. september 2011, 1. oktober 2011 og 1. november 2011.

Årsopgørelse nr. 1 for indkomståret 2009 udviste endvidere et restarbejdsmarkedsbidrag på 55.600 kr., der forfaldt til betaling den 1. januar 2011.

Klagerens årsopgørelse nr. 2 for indkomståret 2009, der var tilgængelig i klagerens skattemappe den 13. april 2011, udviste en overskydende skat på 174.677 kr. Den overskydende skat var beregnet ud fra, at raterne i henhold til årsopgørelse nr. 1, der var forfaldet til og med den 1. maj 2011, var betalt.

Årsopgørelse nr. 2 for indkomståret 2009 udviste endvidere et overskydende arbejdsmarkedsbidrag på 31.544 kr. Det overskydende arbejdsmarkedsbidrag var beregnet ud fra, at beløbet, der i henhold til årsopgørelse nr. 1 forfaldt til betaling 1. januar 2011, var betalt.

Klagerens årsopgørelse nr. 1 for indkomståret 2010, der var tilgængelig i klagerens skattemappe den 19. juni 2011, udviste en restskat på 48.288 kr. Det fremgår af årsopgørelsen, at et beløb på 19.434 kr. ville blive indregnet i klagerens forskudsskat for indkomståret 2012, og at det resterende beløb forfaldt til betaling i tre rater a 9.618 kr., der forfaldt til betaling henholdsvis 1. september 2011, 1. oktober 2011 og 1. november 2011.

Årsopgørelse nr. 1 for indkomståret 2010 udviste endvidere et restarbejdsmarkedsbidrag på 13.653 kr., der forfaldt til betaling 1. august 2011.

Klagerens årsopgørelse nr. 2 for indkomståret 2010, der var tilgængelig i klagerens skattemappe den 24. juni 2011, udviste en restskat på 45.870 kr. Det fremgår af årsopgørelsen, at et beløb på 19.434 kr. ville blive indregnet i klagerens forskudsskat for indkomståret 2012, og at det resterende beløb forfaldt til betaling i tre rater a 8.812 kr., der forfaldt til betaling henholdsvis den 1. september 2011, 1. oktober 2011 og 1. november 2011.

Årsopgørelse nr. 2 for indkomståret 2010 udviste endvidere et restarbejdsmarkedsbidrag på 7.564 kr., der forfaldt til betaling den 1. august 2011.

Gælden vedrørende restskat og restarbejdsmarkedsbidrag for indkomstårene 2009 og 2010 havde sidste rettidige betalingsdato og blev modtaget til inddrivelse i skatteforvaltningens restanceinddrivelsesmyndighed på følgende tidspunkter:

Nr.

Fordring

Sidste rettidige betalingsdato

Dato for modtagelse til inddrivelse

Beløb

1a

Restskat 2009 (marts)

21.03.2011

20.04.2011

68.907,00 kr.

1b

Inddrivelsesrenter

-

-

25.364,66 kr.

2a

Restskat 2009 (april)

20.04.2011

20.05.2011

1.950,00 kr.

2b

Inddrivelsesrenter

-

-

717,80 kr.

3a

Restskat 2009 (maj)

23.05.2011

22.06.2011

1.950,00 kr.

3b

Inddrivelsesrenter

-

-

717,80 kr.

4a

Arbejdsmarkedsbidrag 2009

20.01.2011

19.02.2011

4.094,68 kr.

4b

Inddrivelsesrenter

-

-

920,36 kr.

5a

Restskat 2010 (september)

20.09.2011

20.10.2011

5.903,00 kr.

5b

Inddrivelsesrenter

-

-

2.172,89 kr.

6a

Restskat 2010 (oktober)

20.10.2011

19.11.2011

8.812,00 kr.

6b

Inddrivelsesrenter

-

-

3.592,51 kr.

7a

Restskat 2010 (november)

21.11.2011

21.12.2011

8.812,00 kr.

7b

Inddrivelsesrenter

-

-

3.592,51 kr.

8a

Arbejdsmarkedsbidrag 2010

22.08.2011

21.09.2011

7.564,00 kr.

8b

Inddrivelsesrenter

-

-

2.784,30 kr.

Inddrivelsesrenterne er alle tilskrevet fra den 1. august 2013.

Den 12. december 2011 sendte SKAT Inddrivelsescentret en rykkerskrivelse til klageren, på klagerens daværende adresse [adresse1], [by1]. Det fremgik af brevet, at SKAT Inddrivelsescenteret havde modtaget restskat for indkomstårene 2009 og 2010 på henholdsvis 72.913 kr. og 26.436 kr. samt restarbejdsmarkedsbidrag for 2009 og 2010 på henholdsvis 24.056 kr. og 7.564 kr. til inddrivelse, og at restancerne ville blive søgt inddrevet ved eksempelvis indeholdelse i løn og/eller ved foretagelse af udlæg.

Klageren var i perioden fra 28. maj 2012 til 15. november 2014 bosiddende på adressen [adresse2], [by2]. Den 15. november 2014 flyttede hun til sin nuværende adresse, [adresse3], [by3].

Ved brev af 15. november 2012 fremsendte SKATs inddrivelsescenter varsel om lønindeholdelse til klageren. Brevet, der var vedlagt et budgetskema, blev fremsendt til adressen [adresse2], [by2]. Det fremgår af brevet, at der vil ske lønindeholdelse til dækning af gæld vedrørende blandt andet restskat for indkomstårene 2009 og 2010 på henholdsvis 72.807 kr. og 26.436 kr. samt restarbejdsmarkedsbidrag for indkomstårene 2009 og 2010 på henholdsvis 24.056 kr. og 7.564 kr.

Den 4. december 2012 fremsendte SKATs inddrivelsescenter to afgørelser om lønindeholdelse til klageren. Afgørelserne blev fremsendt til adressen [adresse2], [by2].

Af den ene afgørelse fremgår det, at lønindeholdelsen blandt andet omfattede to personskatterestancer (begge benævnt ”Personskat”) på henholdsvis 26.436 kr. og 72.807 kr. Af den anden afgørelse fremgår, at lønindeholdelsen blandt andet omfattede to arbejdsmarkedsbidragsrestancer (begge benævnt ”Arbejdsmarkedsbidrag”) på henholdsvis 7.564 kr. og 24.056 kr.

Gældsstyrelsen har i sin udtalelse til Skatteankestyrelsen i anledning af klagen oplyst, at hverken varslingsbrevet af 15. november 2012 eller afgørelsesbrevene af 4. december 2012 er kommet retur til SKATs inddrivelsescenter. Gældsstyrelsen har endvidere oplyst, at de af [virksomhed1] har fået oplyst følgende:

Det er desværre ikke muligt for os, at oplyse om postkassen på [adresse2] har været fejlmeldt i perioden november-december 2012”

Den 6. maj 2015 traf SKATs inddrivelsescenter afgørelse om at stoppe lønindeholdelsen. Afgørelsen blev fremsendt til klagerens nuværende adresse.

SKATs afgørelse

SKAT har truffet afgørelse om retskraftigheden af klagerens gæld vedrørende restskat og arbejdsmarkedsbidrag for indkomstårene 2009 og 2010 samt tilhørende inddrivelsesrenter.

Af SKATs afgørelse fremgår blandt andet følgende:

”(...)

Vi har modtaget dit svar på partshøringen af den 12. februar 2018.

Dit høringssvar af 26. februar 2018 giver ikke anledning til yderligere bemærkninger, og der træffes derfor afgørelse på det foreliggende grundlag.

Afgørelse

Gæld i SKAT træffer afgørelse om, at restancen vedrørende restskat og arbejdsmarkedsbidrag er retskraftig, og at inddrivelsen på den baggrund fortsætter.

Alle retskraftige fordringer til inddrivelse hos SKAT er omfattet af gældsinddrivelseslovens § 18 a. Forældelsen regnes herefter tidligst fra den 20. november 2018.

Din gæld vedrørende restskat og arbejdsmarkedsbidrag 2009 og 2010 består pr. 12. februar 2018 af:

Nr.

Beskrivelse

Beløb

1a

Restskat 2009 (marts)

68.907,00 kr.

1b

Inddrivelsesrenter for perioden 01.08.2013 – 12.02.2018

25.364,66 kr.

2a

Restskat 2009 (april)

1.950,00 kr.

2b

Inddrivelsesrenter for perioden 01.08.2013 – 12.02.2018

717,80 kr.

3a

Restskat 2009 (maj)

1.950,00 kr.

3b

Inddrivelsesrenter for perioden 01.08.2013 – 12.02.2018

717,80 kr.

4a

AM-bidrag 2009

4.094,68 kr.

4b

Inddrivelsesrenter for perioden 01.08.2013 – 12.02.2018

920,36 kr.

5a

Restskat 2010 (september)

5.903,00 kr.

5b

Inddrivelsesrenter for perioden 01.08.2013 – 12.02.2018

2.172,89 kr.

6a

Restskat 2010 (oktober)

8.812,00 kr.

6b

Inddrivelsesrenter for perioden 01.08.2013 – 12.02.2018

3.592,51 kr.

7a

Restskat 2010 (november)

8.812,00 kr.

7b

Inddrivelsesrenter for perioden 01.08.2013 – 12.02.2018

3.592,51 kr.

8a

AM-bidrag 2010

7.564,00 kr.

8b

Inddrivelsesrenter for perioden 01.08.2013 – 12.02.2018

2.784,30 kr.

Hovedfordringer i alt:

107.992,68 kr.

Inddrivelsesrenter i alt:

39.862,83 kr.

Redegørelse og begrundelse

Hjemlen til at foretage lønindeholdelse findes i § 10 jf. LBK nr. 29 af 12/01-2015, der bestemmer, at krav omfattet af loven med tillæg af renter, gebyrer og andre omkostninger, kan inddrives ved lønindeholdelse.

Jf. § 10, stk. 2 fremgår det, at inddrivelsen kan foretage lønindeholdelse i en skatteyders beregnede eller godskrevne A-indkomst.

A-indkomsten er den indkomst, som den indeholdelsespligtige skal beregne og indeholde A-skat af. A-indkomst er enhver form for vederlag i penge herunder løn, folkepension og efterløn, jf. kildeskattelovens § 43.

Af inddrivelsesbekendtgørelsens § 17, BEK nr. 300 af 29/03-2017 fremgår de A-indkomster, der ikke kan foretages lønindeholdelse i. Her fremgår det, at folkepension og efterløn ikke er en del undtagelserne.

Retten til at begære lønindeholdelse for et krav bevares, så længe selve kravet ikke er forældet. Der er 2 betingelser, som skal være opfyldt for, at en lønindeholdelse afbryder forældelsen:

Der skal foreligge en afgørelse om lønindeholdelse og
Underretningen om afgørelse skal være kommet frem til skyldner

I forhold bevisbyrden for brevets afsendelse (varsel og afgørelse om lønindeholdelse), er hovedreglen den, at myndigheden bærer forsendelsesrisikoen, men at modtageren har bevisbyrden for, at brevet er bortkommet.

Retspraksis er sådan, at såfremt en offentlig myndighed kan løfte bevisbyrden for, at et brev er rettidigt afsendt, er det modtageren, der bærer forsendelsesrisikoen. Det fremgår af retspraksis, jf. afgørelser fra FOB2004.425 samt SKM2011.596BR, at selve bevisbyrden for brevets afsendelse efter praksis kan løftes ved, at myndigheden detaljeret redegør for proceduren for afsendelse af post, idet brevet herefter må anses for, at være kommet frem, medmindre der foreligger oplysninger, der kan sandsynliggøre et andet forløb.

I Landsskatterettens afgørelse, jf. SKM2011.596BR med journalnummer 11-0301770, lagde Landsskatteretten vægt på, at brevet var rettidigt afsendt og ikke kommet retur, og at der ikke var oplyst om problemer med postbesørgelsen på tidspunktet for afsendelsen.

Gæld i SKAT har fremsendt varsel om lønindeholdelse den 15. november 2012 og afgørelse om lønindeholdelse den 4. december 2012, jf. vedlagte bilag 1. Begge skrivelser er fremsendt til [adresse2], 2830, som er oplyst af CPR-registret, jf. bilag 2. Ingen af skrivelserne er modtaget retur til Gæld i SKAT fra [virksomhed1]. Der er ikke oplyst om problemer med postbesørgelsen på tidspunktet for afsendelsen.

På baggrund af ovenstående, er varsel og afgørelse om lønindeholdelse fremsendt korrekt, må anses for at være kommet frem og dermed afbryde forældelsen på de fordringer, der er omfattet af afgørelsen.

Din trækprocent har siden iværksættelse af lønindeholdelsen den 4. december 2012 været forhøjet med 3 %. Den 6. maj 2015 sender Gæld i SKAT meddelelse om, at lønindeholdelsen stopper og trækprocenten nedsættes igen, jf. bilag 3. Der er modtaget indbetalinger via lønindeholdelsen i perioden 11.01.2013 – 10.06.2015.

Restskat 2009:

Oprindeligt er der 3 rater a 81.230 kr. og 7 rater a 1.950 kr. til betaling i perioden 20. januar 2011 – 21. november 2011.

Restskat har en forældelsesfrist på 3 år jf. forældelseslovens § 3, stk. 1 og forældelsesfristen løber fra sidste rettidige betalingsdato, jf. forældelseslovens § 2, stk. 2.

Restskat for indkomståret 2009 kan tidligst opkræves den 20. januar 2011. Det tidligste forældelsestidspunkt er den 20. januar 2014 og der skal inden da ske afbrydelse af forældelsen.

Forældelsen er afbrudt ved afgørelse om lønindeholdelse den 4. december 2012. Afgørelse om lønindeholdelse har afbrudt forældelsen og der gælder en ny forældelsesfrist jf. forældelseslovens § 18, stk. 4. Udgangspunktet er herefter, at der gælder en ny forældelsesfrist på 4 år fra den 4. december 2012, jf. forældelseslovens § 19, stk. 6. Herefter vil forældelsen tidligst indtræde den 4. december 2016.

Alle fordringer, der er sendt til inddrivelse er omfattet af gældsinddrivelsesloven. Dette følger af gældsinddrivelseslovens § 1.

Gældsinddrivelseslovens § 18a angiver, at forældelsen for alle fordringer omfattet af gældsinddrivelsesloven, der er retskraftige pr. 19. november 2015, først regnes fra den 20. november 2018.

Da restskat 2009 er sendt til inddrivelse og er retskraftig den 19. november 2015 er hele restskatten 2009 omfattet af gældsinddrivelseslovens § 18a og forældelsen kan tidligst indtræde den 21. november 2021.

Arbejdsmarkedsbidrag 2009:

Oprindeligt opkræves 55.600 kr. vedrørende arbejdsmarkedsbidrag 2009 til betaling den 20. januar 2011.

Arbejdsmarkedsbidrag har en forældelsesfrist på 3 år jf. forældelseslovens § 3, stk. 1 og forældelsesfristen løber fra sidste rettidige betalingsdato, jf. forældelseslovens § 2, stk. 2.

Arbejdsmarkedsbidrag for indkomståret 2009 kan tidligst opkræves den 20. januar 2011. Det tidligste forældelsestidspunkt er den 20. januar 2014 og der skal inden da ske afbrydelse af forældelsen.

Forældelsen er afbrudt ved afgørelse om lønindeholdelse den 4. december 2012. Afgørelse om lønindeholdelse har afbrudt forældelsen og der gælder en ny forældelsesfrist jf. forældelseslovens § 18, stk. 4. Udgangspunktet er herefter, at der gælder en ny forældelsesfrist på 4 år fra den 4. december 2012, jf. forældelseslovens § 19, stk. 6. Herefter vil forældelsen tidligst indtræde den 4. december 2016.

Alle fordringer, der er sendt til inddrivelse er omfattet af gældsinddrivelsesloven. Dette følger af gældsinddrivelseslovens § 1.

Gældsinddrivelseslovens § 18a angiver, at forældelsen for alle fordringer omfattet af gældsinddrivelsesloven, der er retskraftige pr. 19. november 2015, først regnes fra den 20. november 2018.

Da arbejdsmarkedsbidrag er sendt til inddrivelse og er retskraftig den 19. november 2015 er hele arbejdsmarkedsbidraget omfattet af gældsinddrivelseslovens § 18a og forældelsen kan tidligst indtræde den 21. november 2021.

Restskat 2010:

Oprindeligt er der 3 rater a 8.812 kr. til betaling i perioden 20. september 2011 – 21. november 2011.

Restskat har en forældelsesfrist på 3 år jf. forældelseslovens § 3, stk. 1 og forældelsesfristen løber fra sidste rettidige betalingsdato, jf. forældelseslovens § 2, stk. 2.

Restskat for indkomståret 2010 kan tidligst opkræves den 20. september 2011. Det tidligste forældelsestidspunkt er den 20. september 2014 og der skal inden da ske afbrydelse af forældelsen.

Forældelsen er afbrudt ved afgørelse om lønindeholdelse den 4. december 2012. Afgørelse om lønindeholdelse har afbrudt forældelsen og der gælder en ny forældelsesfrist jf. forældelseslovens § 18, stk. 4. Udgangspunktet er herefter, at der gælder en ny forældelsesfrist på 4 år fra den 4. december 2012, jf. forældelseslovens § 19, stk. 6. Herefter vil forældelsen tidligst indtræde den 4. december 2016.

Alle fordringer, der er sendt til inddrivelse er omfattet af gældsinddrivelsesloven. Dette følger af gældsinddrivelseslovens § 1.

Gældsinddrivelseslovens § 18a angiver, at forældelsen for alle fordringer omfattet af gældsinddrivelsesloven, der er retskraftige pr. 19. november 2015, først regnes fra den 20. november 2018.

Da restskat 2010 er sendt til inddrivelse og er retskraftig den 19. november 2015 er hele restskatten 2010 omfattet af gældsinddrivelseslovens § 18a og forældelsen kan tidligst indtræde den 21. november 2021.

Arbejdsmarkedsbidrag 2010:

Oprindeligt opkræves 7.564 kr. vedrørende arbejdsmarkedsbidrag 2010 til betaling den 22. august 2011.

Arbejdsmarkedsbidrag har en forældelsesfrist på 3 år jf. forældelseslovens § 3, stk. 1 og forældelsesfristen løber fra sidste rettidige betalingsdato, jf. forældelseslovens § 2, stk. 2.

Arbejdsmarkedsbidrag for indkomståret 2010 kan tidligst opkræves den 22. august 2011. Det tidligste forældelsestidspunkt er den 22. august 2014 og der skal inden da ske afbrydelse af forældelsen.

Forældelsen er afbrudt ved afgørelse om lønindeholdelse den 4. december 2012. Afgørelse om lønindeholdelse har afbrudt forældelsen og der gælder en ny forældelsesfrist jf. forældelseslovens § 18, stk. 4. Udgangspunktet er herefter, at der gælder en ny forældelsesfrist på 4 år fra den 4. december 2012, jf. forældelseslovens § 19, stk. 6. Herefter vil forældelsen tidligst indtræde den 4. december 2016.

Alle fordringer, der er sendt til inddrivelse er omfattet af gældsinddrivelsesloven. Dette følger af gældsinddrivelseslovens § 1.

Gældsinddrivelseslovens § 18a angiver, at forældelsen for alle fordringer omfattet af gældsinddrivelsesloven, der er retskraftige pr. 19. november 2015, først regnes fra den 20. november 2018.

Da arbejdsmarkedsbidrag er sendt til inddrivelse og er retskraftig den 19. november 2015 er hele arbejdsmarkedsbidraget omfattet af gældsinddrivelseslovens § 18a og forældelsen kan tidligst indtræde den 21. november 2021.

Inddrivelsesrenter

Da alle ovennævnte hovedfordringer er retskraftige, kan inddrivelsesrenterne ikke forælde selvstændigt, da de tidligst er tilskrevet fra 1. august 2013. Dermed er inddrivelsesrenterne omfattet af gældsinddrivelseslovens § 18a.

Fordringer til inddrivelse tilskrives inddrivelsesrente jf. gældsinddrivelseslovens § 5. Inddrivelsesrenten er en dag-til-dag rente. Renten er på 8,05 % om året. Renten er tilskrevet fordringerne fra 1. august 2013 og frem. Renten har en 3 årig forældelsesfrist efter forældelseslovens § 3. Renterne er dermed retskraftige pr. 19. november 2015 og derfor omfattet af gældsinddrivelseslovens § 18 a, hvorfor forældelsen tidligst skal regnes fra den 20. november 2018.

Fra og med indkomståret 2013 fremgår den rentebærende gæld derfor også på årsopgørelserne.”

Gældsstyrelsen har ved genvurderingen af sagen i forbindelse med klagen fastholdt afgørelsen. Gældsstyrelsen har 2. maj 2019 fremsendt en ny udtalelse til Skatteankestyrelsen, som erstatter den tidligere fremsendte udtalelse. Af udtalelsen fremgår blandt andet følgende:

”(...)

  1. Gældstyrelsen afgørelse og begrundelse herfor

Det er Gældsstyrelsen opfattelse, at fordringerne er retskraftig, og nedenfor er angivet for de enkelte fordringer, hvorfor fordringerne er retskraftige.

Inddrivelsesrenterne til fordringerne er der redegjort for særskilt i afsnit II.

  1. Hovedfordringerne er retskraftige:

Restskat og AM-bidrag 2009

Fordringens forældelsesfrist

Fordringerne er omfattet af den tre årige forældelse i § 3 i forældelsesloven af 2007

Forældelsesfristens begyndelsestidspunkt

Forældelsesfristen skal beregnes efter sidste rettidige betalingsdato, jf. § 2, stk. 2 i gældsinddrivelsesloven.

AM-bidraget og restskat raterne og har sidste rettidige betalingsdag, den 20.01.2011 21.03.2011, 20.04.2011 og den 20.05.2011.

Fordringens ordinære forældelsestidspunkt

Fordringernes ordinære forældelsestidspunkt, er det tidspunkt hvor fordringen ville være forældet, hvis der ikke forinden er foretaget afbrydelse af forældelse.

Fordringernes ordinære forældelsestidspunkt er tre år efter sidste rettidige betalingsdag, den 20.01.2011 21.03.2011, 20.04.2011 og 20.05.2011, dvs. efter den 20.01.2014 21.03.2014, 20.04.2014 og 20.05.2014.

Restskat og AM-bidrag 2010

Fordringens forældelsesfrist

Fordringerne er omfattet af den tre årige forældelse i § 3 i forældelsesloven af 2007

Forældelsesfristens begyndelsestidspunkt

Forældelsesfristen skal beregnes efter sidste rettidige betalingsdato, jf. § 2, stk. 2 i gældsinddrivelsesloven.

Restskat raterne har sidste rettidige betalingsdag, den 20.09.2011, 20.10.2011 og den 22.11.2011.

Rest AM-bidraget har forfald den 01.08.2011 og sidste rettidige betalingsdag den 20.08.2011.

Fordringens ordinære forældelsestidspunkt

Fordringernes ordinære forældelsestidspunkt, er det tidspunkt hvor fordringen ville være forældet, hvis der ikke forinden er foretaget afbrydelse af forældelse.

Fordringernes ordinære forældelsestidspunkt er tre år efter sidste rettidige betalingsdag, den 20.08.2011, 20.09.2010, 20.10,2010 og 22.11.2010, dvs. efter den 20.08.2013, 20.09.2013, 20.10,2013 og 22.11.2013.

Afbrydelse nr. 1 - Afgørelse om lønindeholdelse af 4. december 2012.

Raterne for restskat og AM-bidrag for 2009 og 2010, er alle retskraftige den 4 december 2012, og der kan således ske afbrydelse af forældelse.

Personskat 72.807, omfatter det resterende beløb af, marts raten for 2009 på kr. 68.907 og april og maj raten, begge på 1.950,00 kr. i alt 72.807,00 kr.

Der sker afbrydelse, ved afgørelse om lønindeholdelse af 04.12.2012, da SKAT har truffet afgørelse om lønindeholdelse i henhold til varslet af 15.11.2012.

Det fremgår af afgørelsen, at der er tale om restskat 2009 og 2010 og rest arbejdsmarkedsbidrag for 2009 og 2010 og da afgørelsen dels henviser til varslet, og gengiver beløbene og henviser til personskat og Arbejdsmarkedsbidrag, er derfor sket afbrydelse af forældelse, jf. § 18, stk. 4 i forældelsesloven af 2007.

Fordringen forældelsestidspunkt efter afbrydelse nr. 1.

Det fremgår følgende af § 19, stk. 6. 2 pkt. i forældelsesloven

”Er forældelsen afbrudt ved underretning om afgørelse om lønindeholdelse, jf. § 18, stk. 4, regnes den nye forældelsesfrist fra det tidspunkt, da der træffes afgørelse om, at lønindeholdelsen ophører, eller senest fra det tidspunkt, da lønindeholdelsen har været stillet i bero i 1 år”

Uanset hvornår lønindeholdelsen ophører, eller om lønindeholdelsen har været stillet i bero, kan fordringerne omfattet af lønindeholdelsen ikke forælder senere end tre år efter den 04.12.2012, dvs. efter den 04.12.2015.

Fordringerne var derfor retskraftige den 19. november 2015 og opfyldte dermed betingelsen i § 18a, stk. 1 om at være retskraftige den 19. november 2015 og under inddrivelse hos Gældstyrelsen. (Restanceinddrivelsesmyndigheden)

Standsningsperiode og nyt begyndelsestidspunkt - § 18a i gældsinddrivelsesloven

Bestemmelsen (§ 18a) blev indsat som en specialbestemmelse i gældsinddrivelsesloven, som følge af at yderligere utilsigtet forældelse som følge af utilstrækkelig funktionalitet og som konsekvens heraf gradvis nedlukning af Ét fælles inddrivelsessystem (EFI) og DebitorMotorInddrivelse (DMI).

Det fremgår af § 18a, stk.1 i gældsinddrivelsesloven (indsat ved lov nr. 1253 af 17. november 2015)

”For fordringer inklusive renter, gebyrer og andre omkostninger, der er under inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden den 19. november 2015 eller senere, regnes forældelsesfristen tidligst fra den 20. november 2018”

Det fremgår af § 2, stk. 2 i lov nr. 1253 af 17. november 2015, at § 18a ikke finder anvendelse på fordringer, som den 19. november 2015 allerede var forældet.

Raterne af restskat og Rest AM-bidrag forælder tidligst den 04.12.2015, og da fordringerne har været til inddrivelse i perioden fra den 19. november 2015 er fordringerne omfattet af standsningsperioden i § 18a, stk. 1.

Forældelsesfristen regnes således tidligst fra den 20. november 2018 og fordringer kan derfor tidligst forælde efter den 20. november 2021

II. Inddrivelsesrenter (1b, 2b, 3b, 4b, 5b, 6b, 7b, 8b)

Forældelsesfristens længde

Inddrivelsesrenter er omfattet af den tre årige forældelsesfrist § 3 i forældelsesloven af 2007

Forældelsesfristens begyndelsestidspunkt

Inddrivelsesrenter opkræves efter § 5, stk. 1 i gældsinddrivelsesloven og tilskrives som end og er den dag til dag. Reglerne om inddrivelsesrenter blev sat i kraft samtidig med, at Et Fælles Inddrivelsessystem, EFI, blev sat i kraft.

Gældsinddrivelsesloven § 5, stk. 1 om tilskrivning af inddrivelsesrenter trådte i kraft den 1. august 2013, jf. § 2 i bekendtgørelse nr. 937 af 4. juli 2013.

Der kunne således først pålægges inddrivelsesrenter fra den 1. august 2013.

Inddrivelsesrenter ordinære forældelsestidspunkt

Da en inddrivelsesrente tidligst kan være tilskrevet den 1. august 2013, og dermed også forfalden den 1. august 2013, kan en inddrivelsesrente tidligste ordinære forældelsestidspunkt per definition tidligst være efter den 1. august 2016.

Standsningsperiode og ny begyndelse for forældelsesfristen – 18a i gældinddrivelsesloven

Da inddrivelsesrenter per definition ikke kan forælde før den 1. august 2016, er inddrivelsesrenter også retskraftige den 19. november 2015. Inddrivelsesrenter tilskrives af restanceinddrivelsesmyndigheden (Gæld i SKAT), og dermed er alle inddrivelsesrenter også under inddrivelse.

Inddrivelsesrenter er derfor per definition omfattet af § 18a i gældsinddrivelseslovens og kan dermed ikke forælde i standsningsperioden fra den 19. november 2015 – 19. november 2018, samtidig med at inddrivelsesrenterne får et nyt begyndelsestidspunkt for forældelsesfristen, den 20. november 2018.

De accessorisk inddrivelsesrenter, forælder således tidligst tre år efter den 20. november 2018, dvs. efter den 20. november 2021

Klagers indsigelser

Klager har gjort gældende, at hun ikke har modtaget afgørelse om lønindeholdelse af 04.12.2012.

Det fremgår af retspraksis, jf. afgørelser fra FOB2004.425 samt SKM2011.596BR, at selve bevisbyrden for brevets afsendelse efter praksis kan løftes ved, at myndigheden detaljeret redegør for proceduren for afsendelse af post, idet brevet herefter må anses for, at være kommet frem, medmindre der foreligger oplysninger, der kan sandsynliggøre et andet forløb.

I Landsskatterettens afgørelse, jf. SKM2011.596BR med journalnummer 11-0301770, lagde Landsskatteretten vægt på, at brevet var rettidigt afsendt og kommet retur, og at der ikke var oplyst om problemer med postbesørgelsen på tidspunktet for afsendelsen

Gældstyrelsen har fremsendt varsel om lønindeholdelse den 15. november 2012 og afgørelse om lønindeholdelse den 4. december 2012, som er fremlagt som bilag 3.

Begge skrivelser er fremsendt til [adresse2], som er oplyst af CPR-registret. Gældsstyrelsen har ikke registret returpost fra klagers folkeregisteradresse.

Klager har oplyst i sine kommentar til Gældsstyrelsen afgørelse om retskraftighed af 26.02.2018.

”Jeg mener fortsat ikke, at jeg har modtaget brevene af 15. november 2012 og 4. december 2012 om lønindeholdelse. Årsagen til dette kunne skyldes, at min postkasse på [adresse2] (se vedlagte foto, bilag 1) var blevet påkørt af en bil i 2012, og den lå helt inde i forhaven. Naboens postkasse var ikke knækket af, men var bukket. Brevene kunne være lagt i naboens postkasse [adresse4]. Jeg husker ikke den præcise dato for påkørslen, men det var heller ikke usædvanligt, at vi modtog naboens post og naboen vores post. Postkassen [adresse2] er placeret til venstre for [adresse4]. Vi lægger sædvanligvis posten i naboens postkasse, naboen i vores.”

Det vedlagte foto, ses heller ikke, at kunne give anledning til, at fastslå at der ikke har været muligt at aflevere post i postkassen. Det vedlagte billede, er endvidere fra google view den 24.02.2018 og kan alene af den grund ikke fastslå at postkassen var ødelagt postkasse i november/ december 2012.

Gældsstyrelsen har efterfølgende fået oplyst af [virksomhed1].

Det er desværre ikke muligt for os, at oplyse om postkassen på [adresse2] har været fejlmeldt i perioden november-december 2012”

Da Gældsstyrelsen ikke ifølge vores journaloplysninger har modtaget retur post fra skyldner, og det ikke fra [virksomhed1] side, kan fastlås, at postkassen har været fejlmeldt i perioden, november – december 2012, kan der ikke med tilstrækkelig sikkerhed siges, at foreligge oplysninger, som bekræfter, at der var problemer postbesørgelsen på adressen i november og december 2012.

På den baggrund, må Gældsstyrelsen have løftet bevisbyrden for at varsel om afgørelse om lønindeholdelse er kommet frem.

Klager har modtaget underretning om overdragelse til inddrivelse.

Restskat og arbejdsmarkedsbidrag for 2009

Det fremgår af forarbejderne til § 2, stk. 4 i gældsinddrivelsesloven (LOV nr. 429 af 06/06/2005) at

I praksis kan underretningen ske som led i opkrævningsproceduren, f.eks. på selve opkrævningen eller - såfremt der praktiseres en rykkerprocedure - sidste rykkerskrivelse inden overdragelsen

Det fremgik af de vedlagte girokort til årsopgørelsen for hver enkelt rate, som det er oplyst af Skattestyrelsen blev vedlagt årsopgørelsen for 2009. Det fremgår af side 2 på girokortet, at udlæg og lønindeholdelse kan foretages efter sidste rettidige betalingsdag.

Det er desuden Gældsstyrelsens opfattelse, at der sket underretning i henhold til § 2, stk. 4 i gældsinddrivelsesloven, inden overdragelse til inddrivelse hos Retanceinddrivelsesmyndigheden, da det også fremgår af SKAT, Inddrivelsescenteret, Rykkerskrivelse af 12.12.2011 vedr. restskat og arbejdsmarkedsbidrag for 2009 og 2010.

Det fremgår af rykkerskrivelsen af 12.12.2011, at restancen først vil blive søgt inddrevet efter den frist der er angivet i skrivelsen.

SKAT, kan som fordringshaver overlade til en ekstern partner eller foretage intern delegation inden for skatteforvaltningen til, Restanceinddrivelsesmyndigheden, SKAT Inddrivelse (nu Gældsstyrelsen

SKAT, kunne derfor godt lade Restanceinddrivelsesmyndigheden, SKAT Inddrivelse, KMD/IND udsende orientering i henhold til § 2, stk. 4.

Restskat og arbejdsmarkedsbidrag for 2010

Det er endvidere Gældsstyrelsens opfattelse, at der allerde er sket underretning om overdragelse af fordringerne til inddrivelse i forbindelse med SKAT’s system KOBRA’ udsendelse af rykkerskrivelse den 02.02.2010 vedrørende restskat for 2008, idet det fremgår af standardrykkerskrivelsen:

”Hvis restancen ikke kan betales inden betalingsfristens udløb, inddrives beløbet ved udlæg/og eller ved indeholdelse i løn, dagpenge, m.v. I denne forbindelse kan der pålægges hver erindringsskrivelse m.v. et rykkergebyr, jf. gebyrloven.

...

Renter af for sent betalt skat vil blive opkrævet i forbindelse med årsopgørelsen.

Efterfølgende rater, der ikke betales rettidigt, vil uden yderligere varsel blive inddrevet

Det er Gældsstyrelsens opfattelse, at ordlyden af af rykkerskrivelse af 02.02.2010, hvor det fremgår at efterfølgende ”rater der ikke betales rettidigt vil uden yderligre varsle blive inddrevet” vil i kombineret med efterfølgende oplysning fra årsopgørelsen for 2009 og 2010 med skyldigt beløb er tilstrækkelig orientering om overdragelse til inddrivelse, jf. § 2, stk. 2 i gældsinddrivelsesloven.

Det fremgår af af bekendtgørelse 784 af 24.06.2010 § 2 følgende

En borger, som anvender TastSelv borger og vælger at modtaget henvendelser fra SKAT digitalt, skal oplyse sin e-mail adressse eller sit sms nummer på TastSelv-borger på www.skat.dk Tilsvarende gælder gælder opdateringer af eventuelle ændringer af e-mailadresse eller sms nummeret. Når borgeren har valgt at modtage henvendelser digitalt, og SKAT på den oplyste e-mailadresse eller SMS nummer har underrettet borgeren om, at der er nyt i borgeren skattemappe, finder skatteforvaltningslovens 35, stk. 5 anvendelse.

Der fremgik følgende af den dagældende skatteforvaltningslov § 35, stk. 5

”En digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den kan gøres tilgængelig for told- og skatteforvaltningen henholdsvis den skattepligtige eller indberetningspligtige”

Der er endvidere oplyst om raterne og deres forfaldstidspunkt i årsopgørelse af 2010, som der er sendt underretning om ved e-mail af 28.06.2011.

Klagerne har ved e-mail modtagelse betalingspåmindelse/servicemeddelelse af 16.08.2011. Det fremgår af hændelseslog fra www.skat.tastselv.dk (bilag 9)

Der er endvidere oplyst af Skattestyrelsen, at AM-bidrag 2010 og restskatraterne lå til betaling og dermed var specificeret i Gældsstyrelsens i klagers skattemappe på www.tastselv.dk.

Det er Gældsstyrelsen opfattelse, at der ved afsendelse sevicemeddelelsen om årsopgørelse af 26.08.2011 og af 16.08.2011, er der der givet meddelelse om de forfaldne raterne af arbejdsmarkedsbidrag og restskat for 2010, da Skattestyrelsen har oplyst, at AM-bidrag 2010 og restskatraterne lå til betaling www.skat.tastselv.dk i skattemappen.

Det er derfor Gældsstyrelsen opfattelse, af at der ved rykkerskrivelse udsendt den 02.02.2010 fra KOBRA, og den efterfølgende oplysning i skattemappen om raterne af restskat oplysning forfaldstidspunkt er givet underretning om § 2, stk. 4 i gældsinddrivelsesloven.

Gælddstyrelsen har forespurgt Skattestyrelsen om, der i borgerens på www.skat.tastselv.dk vedrørende arbejdsmarkedsbidrag og restskat for 2010 også særskilt også var orienteret om at manglende betaling ville medføre overdragelse til inddrivelse, f.eks. i forbindelse med fremfindelse af indbetalingslinjer. Gældstyrelsen har ikke modtaget svar vedrørende dette.

Det er endvidere Gældsstyrelsen opfattelse, at der ved SKAT Inddrivelse udsendelse af rykkerskrivelse af 12.12.2011 er sket underretning i henhold til § 2, stk. 4 i gældsinddrivelsesloven.

Det er derfor fortsat Gældsstyrelsens opfattelse, at fordringerne er retskraftige og dermed kunne ske inddrivelse den 02.05.2019, hvorefter sagen sendes til endelig afgørelse hos Skatteankestyrelsen.

(...)”

Klagerens opfattelse

Det er klagerens opfattelse, at gælden er forældet og dermed ikke længere retskraftig.

Som begrundelse herfor har klageren anført følgende:

”(...)

Jeg er stadig uenig i, at fordringerne fra 2009 og 2010 er retskraftige, og ønsker at skatteankestyrelsen ser på sagen.

Som tidligere har meddelt i partshøringen, mener jeg ikke, at jeg har modtaget brevet i 2012 om at skat trækker i min indkomst for gæld opstået i 2009 og 2010. Jeg har kun givet en evt. mulig grund til dette, men kan selvfølgelig ikke bevise påstanden.

Skat skriver i afgørelsen af 27 feb. 2018, at min trækprocent har været forhøjet med 3 pct., men jeg har kigget i skattemappen og set på forskudsopgørelserne, og kun i 2015 er min trækprocent forhøjet med 5 pct. til 42 pct., på grund af B-skatten på kr. 6031 er indregnet i trækprocenten, men ikke på grund af lønindeholdelse, og kan ikke se at der har været foretaget lønindeholdelse.

På årsopgørelser fremgår der renter af offentlig gæld, men ikke direkte nævnt hvilken gæld der er tale om. Der er kun refereret til nogle numre, og jeg har troet at det var renter af mit skadesløsbrev på kr. 400.000 til [by4] kommune.

Jeg har den fornemmelse, at da jeg skrev under på gældserkendelse d. 7/5 2015 på kr. 192.801,59, har jeg skrevet under på en gæld, som i maj 2015 ikke længere var retskaffen.

Jeg har også efter maj 2015 intet hørt om gælden og evt. renter. Ikke en eneste e-mail eller sms. Jeg er på intet tidpunkt blevet kontaktet vedr. tilbagebetaling af evt. gæld. Jeg har i flere år ikke vist, at jeg skyldte penge i skat, og altid betalt det skat forlangte.

Jeg mener, at Skat som andre, der har penge til gode burde sende en opgørelse med rentetilskrivning nogenlunde regelmæssigt.

Jeg ved Skat har nogle edb-problemer, men det kan vel ikke komme mig til skade, det påvirker vel ikke min retsstilling.

Jeg vil bede skatteankestyrelsen tage stilling til, om den passivitet skat har udført overfor mig, kan føre til det resultat, at jeg ikke hæfter for en så gammel gæld.

(...)”

Klageren er 3. marts 2019 endvidere fremkommet med følgende bemærkninger til Gældsstyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsen:

”(...)

Tak for Deres brev af 19/2 2019

Jeg har kun lidt at tilføje til materialet.

Vedr. forældelse af et evt krav.

Pkt. 1. Brevene fra skat af 15 nov. 2012 og 4. dec. 2012 er ikke modtaget af mig.

Pkt. 2. Skat har ikke løftet beviset for at brevene om lønindeholdelse er blevet afsendt fra Skat

Pkt. 3. Som det fremgår af fotoet er postkassen til [adresse2] lavere end postkassen til [adresse4]. Det skyldes at postkassen lå flere meter inde i haven efter påkørsel. Min mand fik i julen 2012 skåret aluminiums stængerne, som bar postkassen, til på en sådan måde, at der kunne sættes jernstænger ind i aluminiumsstængerne, således at postkassen igen kunne anvendes.

Pkt. 4. Skat byrde følge op på en evt. gæld, navnlig når der tilskrives renter. Jeg har ikke haft viden om skattegælden, og derfor ikke kunne reagere på evt. fejl.

Pkt. 5. Der har ikke været foretaget løn tilbageholdelse.

Pkt. 6. Skat burde have fremsendt en ny forskudsopgørelse, såfremt trækprocenten hæves således, at jeg ville kunne se på min pensionsudbetaling, at der blev foretaget løn tilbageholdelse. Det kunne ikke ses.

Pkt. 7. En løn tilbageholdelse på en folkepension på 5 % vil ikke kunne dække rentetilskrivningen på påstået gæld. Hensigten med løn tilbageholdelse har ikke været, at få en evt. gæld ud af verden.

Vedr. Kravets størrelse.

Det er en sædvanlig opfattelse, at når Skat udsender årsopgørelser er dette en endelig og forpligtende opgørelse, som kun kan rettes ved at evt. fejl umiddelbart rettes eller fra Skat side kan indgå i næste årsopgørelse.

I min årsopgørelse fra 2009, fremgår en overskydende skat på kr. 174.677. I min årsopgørelse fra 2010 fremgår en restskat på kr. 45.870.

Jeg husker ikke om jeg i 2009 fik udbetalt kr. 174.677, men som jeg kan forstå, har Skat i al hemmelighed lagt et beløb, som burde være indgået i årsopgørelsen på en hemmelig gældskonto og tilskrevet renter, uden at meddele det til mig, og få min samtykke til denne handling.

Dette er ikke i orden.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Klager over restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser om inddrivelse af fordringer m.v., herunder om kravets eksistens og størrelse, når spørgsmålet herom vedrører restanceinddrivelsesmyndighedens administration af kravet, kan indbringes for Landsskatteretten. Det fremgår af § 17 i gældsinddrivelsesloven (lovbekendtgørelse nr. 29 af 12. januar 2015 om inddrivelse af gæld til det offentlige med senere ændringer).

Restskat og arbejdsmarkedsbidrag for indkomstårene 2009 og 2010 (fordring 1a, 2a, 3a, 4a, 5a, 6a, 7a og 8a)

Det fremgår af forældelseslovens § 2, stk. 1, at forældelsesfristen regnes fra det tidligste tidspunkt, til hvilket fordringshaveren kunne kræve at få fordringen opfyldt, medmindre andet følger af andre bestemmelser. Af bestemmelsens stk. 2 fremgår det, at forældelsesfristen først regnes fra betalingsfristens udløb, hvis der er indrømmet skyldneren løbedage eller i øvrigt en frist, inden for hvilken betaling anses for rettidig.

Forældelsesfristen er 3 år, medmindre andet følger af andre bestemmelser. Det fremgår af forældelseslovens § 3, stk. 1.

Fordringerne havde sidste rettidige betalingsdato i perioden fra 20. januar 2011 til 21. november 2011, og forældelsesfristen skal derfor regnes fra disse tidspunkter, jf. forældelseslovens § 2, stk. 2.

Forældelse af fordringerne ville derfor som udgangspunkt være indtrådt i perioden fra 20. januar 2014 til 21. november 2014.

Af forældelseslovens § 18, stk. 4, fremgår det imidlertid, at forældelsen afbrydes ved restanceinddrivelsesmyndighedens underretning til skyldneren om indeholdelse i løn m.v. eller modregning.

SKATs inddrivelsescenter fremsendte den 15. november 2012 varsel om lønindeholdelse til klageren og traf den 4. december 2012 to afgørelser om lønindeholdelse.

Det fremgår af afgørelserne om lønindeholdelse, at der blandt andet foretages lønindeholdelse til dækning af to personskatterestancer på henholdsvis 26.436 kr. og 72.807 kr. samt to arbejdsmarkedsbidragsrestancer på henholdsvis 7.561 kr. og 24.056 kr. Det fremgår af varslet om lønindeholdelse, at lønindeholdelse foretages til dækning af blandt andet restskat for indkomstårene 2009 og 2010 på henholdsvis 72.807 kr. og 26.436 kr. samt restarbejdsmarkedsbidrag for indkomstårene 2009 og 2010 på henholdsvis 24.056 kr. og 7.564 kr.

Klageren har anført, at hun ikke har modtaget hverken varslingsbrevet af 15. november 2012 eller afgørelserne om lønindeholdelse af 4. december 2012.

Bevisbyrden for, at et brev er afsendt af en offentlig myndighed og må anses for at være kommet frem til modtageren, påhviler den offentlige myndighed. Myndigheden vil normalt kunne løfte denne bevisbyrde ved eksempelvis at redegøre for myndighedens rutiner eller fremlægge kopi af det afsendte brev, journalnotater eller postlister. Brevet anses herefter for at være kommet frem, medmindre der foreligger oplysninger, der kan sandsynliggøre et andet forløb. Der henvises til Folketingets Ombudsmands udtalelse i FOB2004.425, Retten i [by5] dom af 9. september 2011, offentliggjort i SKM2011.596 BR samt Justitsministeriets vejledning om beregning af klagefrister (vejledning nr. 9533 af 26. juni 2018), afsnit 6, Forsendelsesrisiko og bevisbyrde.

Gældsstyrelsen har fremlagt kopi af både varslet om lønindeholdelse af 15. november 2012 og afgørelserne om lønindeholdelse af 4. december 2012, som er adresseret til klageren på adressen [adresse2], [by2], hvor klageren var bosiddende i perioden fra 28. maj 2012 til 15. november 2014, og oplyst, at brevene blev fremsendt til denne adresse, og at ingen af brevene er kommet retur til SKATs inddrivelsescenter. Gældsstyrelsen har endvidere anført, at de af [virksomhed1] har fået oplyst, at det ikke er muligt at oplyse, om postkassen på [adresse2] har været fejlmeldt i perioden november-december 2012.

Det af klageren anførte om de eventuelle årsager til den angiveligt manglende modtagelse af brevene anses ikke for at være hverken dokumenteret eller sandsynliggjort.

Landsskatteretten finder på den baggrund, at det kan lægges til grund, at de to afgørelser om lønindeholdelse af 4. december 2012 er kommet frem til klageren, og dermed afbrød forældelsen.

Det fremgår af forældelseslovens § 19, stk. 6, 2. pkt., at er forældelsen afbrudt ved underretning om afgørelse om lønindeholdelse, jf. § 18, stk. 4, regnes den nye forældelsesfrist fra det tidspunkt, da der træffes afgørelse om, at lønindeholdelsen ophører, eller senest fra det tidspunkt, da lønindeholdelsen har været stillet i bero i 1 år. Af bestemmelsens stk. 1 fremgår, at længden af den nye forældelsesfrist bestemmes efter reglerne i forældelsesloven.

Forældelsesfristen regnes på fordringsniveau. Det fremgår af SKATs dagældende styresignal om lønindeholdelse og afbrydelse af forældelsen, offentliggjort i SKM2010.376.SKAT

SKATs inddrivelsescenter traf 6. maj 2015 afgørelse om at stoppe lønindeholdelsen.

Klageren har anført, at hun ikke mener, at hendes trækprocent har været forhøjet som følge af lønindeholdelsen.

Gældsstyrelsen har oplyst, at klagerens trækprocent fra iværksættelse af lønindeholdelsen den 4. december 2012 og indtil der blev sendt brev om at lønindeholdelsen stopper den 6. maj 2015 var forhøjet med 3 %, samt at der er modtaget indbetalinger via lønindeholdelsen i perioden 11. januar 2013 til 1. juni 2015.

Det fremgår af udskrifter fra inddrivelsessystemet DMI, at der i perioden fra 14. september 2013 til 10. juni 2015 er sket dækning af fordringen vedrørende restarbejdsmarkedsbidrag for indkomståret 2009.

På den baggrund må det lægges til grund, at der i perioden 14. september 2013 til 10. juni 2015 er foretaget lønindeholdelse til dækning af gælden vedrørende restarbejdsmarkedsbidrag for indkomståret 2009.

Forældelsen af fordringen vedrørende restarbejdsmarkedsbidrag for indkomståret 2009 skal således regnes fra den 6. maj 2015.

Da der ikke ses at være sket dækning af fordringerne vedrørende restskat for indkomstårene 2009 og 2010 samt restarbejdsmarkedsbidrag for 2010, skal forældelsen af disse fordringer regnes fra 4. december 2013, altså 1 år efter iværksættelsen af lønindeholdelsen.

Fordringerne ville herefter tidligst forælde henholdsvis 4. december 2016 og 6. maj 2018.

Det fremgår imidlertid af den dagældende § 18 a, stk. 1, i gældsinddrivelsesloven, at for fordringer inklusive renter, gebyrer og andre omkostninger, der er under inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden den 19. november 2015 eller senere, regnes forældelsesfristen tidligst fra den 20. november 2018.

Fordringerne blev overdraget til inddrivelse i perioden fra 19. februar 2011 til 21. december 2011. Da fordringerne var under inddrivelse og retskraftige den 19. november 2015, er fordringerne omfattet af inddrivelseslovens § 18 a, stk. 1, og forældelsen skulle tidligst regnes fra den 20. november 2018.

Fordringerne var derfor ikke forældede på tidspunktet for SKATs afgørelse om retskraftighed af 27. februar 2018.

Inddrivelsesrenter (fordring 1b, 2b, 3b, 4b, 5b, 6b, 7b og 8b)

Inddrivelsesrenter er omfattet af den 3-årige forældelsesfrist i forældelseslovens § 3, stk. 1.

Inddrivelsesrenterne er tilskrevet fra 1. august 2013 og frem.

Forældelse af inddrivelsesrenterne ville derfor som udgangspunkt indtræde fra den 1. august 2016.

Inddrivelsesrenter tilskrives af restanceinddrivelsesmyndigheden og var således under inddrivelse og retskraftige den 19. november 2015, hvorfor forældelsen tidligst regnes fra 20. november 2018, jf. den dagældende § 18 a, stk. 1, i gældsinddrivelsesloven.

Inddrivelsesrenterne var derfor ikke forældede på tidspunktet for SKATs afgørelse om retskraftighed af 27. februar 2018.

Indsigelse vedrørende manglende underretning om overdragelse til inddrivelse

Klageren har anført, at hun ikke har haft viden om skattegælden, og derfor ikke har kunne reagere på eventuelle fejl, samt at SKAT har overført gælden til en hemmelig gældskonto uden at meddele det til hende og uden hendes samtykke.

Det fremgår af dagældende gældsinddrivelseslovs § 2, stk. 4, at fordringshaveren eller den, der på vegne af fordringshaveren opkræver fordringen, inden overdragelse af fordringer til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden, skriftligt skal underrette skyldneren om overdragelsen.

Fordringerne er overdraget til inddrivelse i perioden fra 19. februar 2011 til 21. december 2011.

SKAT Inddrivelsescenteret sendte den 12. december 2011 rykker for betaling af gæld vedrørende blandt andet restskat og restarbejdsmarkedsbidrag for indkomstårene 2009 og 2010. Det fremgår blandt andet af rykkerskrivelsen, at SKAT havde modtaget restancerne til inddrivelse, og at restancerne ville blive søgt inddrevet ved eksempelvis indeholdelse i løn og/eller ved foretagelse af udlæg.

Det forhold, at klageren ikke er underrettet forud for overdragelsen, kan ikke føre til, at fordringerne skal anses for forældede. Der er herved henset til, at klageren blev underrettet om overdragelsen før restanceinddrivelsesmyndigheden traf afgørelse om lønindeholdelse den 4. december 2012 og før § 18 a, stk. 1, trådte i kraft den 19. november 2015.

Landsskatteretten stadfæster herefter Gældsstyrelsens afgørelse.