Kendelse af 28-08-2019 - indlagt i TaxCons database den 17-10-2019

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2015

Værdi af fri bolig

Fri kost

16.000 kr.

9.000 kr.

0 kr.

0 kr.

Talmæssig opgørelse hjemvises

9.000 kr.

Indkomståret 2016

Værdi af fri bolig

Fri kost

48.000 kr.

27.000 kr.

0 kr.

0 kr.

Talmæssig opgørelse hjemvises

27.000 kr.

Indkomståret 2017

Værdi af fri bolig

Fri kost

36.000 kr.

18.225 kr.

0 kr.

0 kr.

Talmæssig opgørelse hjemvises

18.225 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har i perioden 1. september 2015 til 26. maj 2018 været tilmeldt adressen [adresse1], [by1]. Ejendommen har fra den 1. juni 2015 til 23. marts 2018 været ejet af [virksomhed1] ApS. Pr. 23. marts 2018 har ejendommen været ejet af [virksomhed2] ApS. Klageren har været hovedanpartshaver i begge selskaber, og klageren har således været ejer af ejendommen.

[virksomhed3] har også haft adresse på [adresse1], [by1].

Klageren har været hovedanpartshaver og direktør i selskaberne [virksomhed1] ApS og [virksomhed4] IVS, der har varetaget [virksomhed3]s drift frem til 4. september 2017. I perioden 1. september 2015 til primo 2017 har [virksomhed1] ApS varetaget driften, og derefter overgik driften til [virksomhed4] IVS.

Klageren har oplyst overfor Skatteankestyrelsen, at hun fraflyttede [virksomhed3] den 1. september 2017, og at hun havde registeret adressen på [virksomhed3] på grund af selskaberne.

Ejendommen har ifølge BBR et samlet areal på 841 kvm, hvoraf erhvervsarealet udgør 751 kvm og beboelsesarealet udgør 90 kvm. Klageren har oplyst overfor Skatteankestyrelsen, at boligdelen har været udlejet til tredjemand fra den 1. september 2015, og der er fremlagt en lejekontrakt herfor. Det fremgår endvidere af CPR-registeret, at en tredjemand har været tilmeldt [adresse1] i perioden 1. september 2015 til 30. december 2016. Det er endvidere oplyst, at klageren har lejet et værelse på 35 kvm.

Der er ikke fremlagt oplysninger om anskaffelsessum eller ejerboligens værdi. Det fremgår af BBR, at ejendommen er registreret som en beboelses- og forretningsejendom, og at ejendomsværdien for hele ejendommen var 1.850.000 kr. pr. 1. oktober 2017. Der foreligger ikke en særskilt ejendomsvurdering af beboelsesdelen.

Klageren har oplyst, at hun indgik en lejekontrakt med [virksomhed1] ApS den 1. oktober 2015, hvor det fremgår, at klageren lejede et værelse på 35 kvm, med helpension. Det er ikke oplyst, hvorvidt der er tale om et værelse i boligdelen eller i erhvervsarealerne. Klageren skulle ifølge lejekontrakten betale 2.000 kr. i husleje pr. måned inkl. forbrug, samt 3.200 kr. i fuldpension pr. måned, i alt en samlet pris på 5.200 kr. pr. måned. Klageren har oplyst overfor Skatteankestyrelsen, at idet hun havde løn til gode i selskaberne, blev dette modregnet i husleje/kost, hvorfor hun ikke har betalt husleje til selskaberne.

Klageren har oplyst, at hun har modtaget fuld pension på [virksomhed3].

Der er fremsendt kontoudtog for klagerens konto, kontoudtog for [virksomhed4] IVS’ konto samt kontoudtog for [virksomhed1] ApS ApS’ konto. Det fremgår ikke af kontoudtogene, at klageren har betalt husleje til selskaberne i 2017.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med værdi af fri bolig og fri kost i indkomstårene 2015 til 2017.

Skattestyrelsen har til støtte herfor anført, at:

”(...)

1. Fri kost og fri bolig

(...)

1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Du har været ejer og direktør i de to selskaber, der har varetaget driften af [virksomhed3].

For perioden 01.09.2015 og frem til primo 2017 har driften været forestået af [virksomhed1] ApS. Derefter overgår driften til [virksomhed4] IVS frem til 04.09.2017.

Selv om du ikke har modtaget løn fra det selskab, der på det pågældende tidspunkt har varetaget driften af [virksomhed3], anser Skattestyrelsen dig for at have været ansat og deltaget i den daglige drift.

Du har i perioden 01.09.2015 til 26.05.2018 været tilmeldt adressen [adresse1], [by1].

Du skal betale skat af kost og logi, som din arbejdsgiver (selskabet) betaler for dig.

Skattestyrelsen vurderer, at du for denne periode skal beskattes af fri bolig og fri kost.

Fri kost

Værdi af fri kost efter standardsatser. Værdierne fastsættes en gang årligt af Skatterådet og offentliggøres i en bekendtgørelse udstedet efter Ligningslovens § 16, stk. 3, nr. 2.

For køkken- og serveringspersonale, private sygeplejersker, sygehuspersonale, som har bolig uden for sygehuset, medhjælpere ved landbrug og hushjælp, der kun får fri kost, samt dermed ligestillede, ansættes værdien af ful kost i 2015-2017 til 75 kr. pr. dag

Indkomståret 2015

01.09.2015 – 31.12.2015; 120 dage a 75 kr. 9.000 kr.

Indkomståret 2016

01.01.2016 – 31.12.2015; 360 dage a 75 kr. 27.000 kr.

Indkomståret 2017

01.01.2017 – 03.09.2018; 243 dage a 75 kr.18.225 kr.

Beskattes som AM-bidrags og A-skattepligtigt personalegode.

Fri bolig

Ifølge Juridisk Vejledning afsnit C.A.5.13.1.2.1 skal hovedaktionærer m.v. ansat i deres selskab samt andre personer med væsentlig indflydelse på deres egen aflønningsform, der som led i ansættelsesforholdet får stillet helårsbolig til rådighed, beskattes af fri bolig. Tilsvarende skal en hovedaktionær m.v. der får stillet en helårsbolig til rådighed uden samtidig at være ansat af sit selskab beskattes af værdien af fri bolig. For begge persongrupper foregår beskatningen på grundlag af en standardsats af et beregningsgrundlag. Værdien beskattes som personlig indkomst.

Skattestyrelsen har ingen oplysninger om anskaffelsessum eller ejerboligværdi. Ifølge BBR udgør beboelsen 90 m2 af ejendommens samlede areal.

Det e ikke muligt at foretage en beregning på grundlag af en standardsats af et beregningsgrundlag. Derfor anvendes markedslejen for en tilsvarende lejlighed i det pågældende område.

Skattestyrelsen anslår markedsleje inkl. el, vand og varme til 4.000 kr. pr. måned.

Indkomståret 2015

01.09.2015 – 31.12.2015; 4 mdr. a 4.000 kr.16.000 kr.

Indkomståret 2016

01.01.2016 – 31.12.2016; 12 mdr. a 4.000 kr.48.000 kr.

Indkomståret 2017

01.01.2017 – 04.09.2017; 9 mdr. a 4.000 kr.36.000 kr.

Beskattes som AM-bidrags og A-skattepligtigt personalegode.”

Skattestyrelsen har den 12. februar 2019 fremsendt sin udtalelse til klagen, hvoraf følgende fremgår:

”Der er i skatteyders klage vedlagt en huslejekontrakt indgået pr. 01.10.2015 mellem [virksomhed1] ApS og [person1]. Den månedlige leje udgør 2.000 kr. og fuld pension udgør 3.200 kr. pr. måned.

Skattestyrelsens bemærkninger til lejekontrakten:

Det er ikke muligt at identificere underskriver for [virksomhed1] ApS, men det er ikke [person1], som er eneanpartshaver og direktør i selskabet. Skattestyrelsen er ikke bekendt med, at der er andre end [person1] der kan repræsentere og underskrive for selskabet
[person1] er ifølge folkeregisteret tilflyttet adressen allerede 01.09.2015
Skattestyrelsen er i besiddelse af [person1]s kontoudtog for 2017. Husleje og fuld pension ses ikke betalt.
Som nævnt i afgørelsen overgår driften af kroen primo 2017 til [virksomhed4] IVS, CVR.nr. [...1], hvorefter der burde foreligge en ny lejekontrakt, der kun omfatter huslejen”

Skattestyrelsen har den 11. april 2019 fremsendt sin udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling. Det fremgår bl.a. følgende:

”(...)

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagers opfattelse

Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse

Skattestyrelsens udtalelse

Indkomståret 2015

Værdi af fri bolig

16.000 kr.

0 kr.

16.000 kr.

Opgørelse overlades til Skattestyrelsen

Fri kost

9.000 kr.

0 kr.

9.000 kr.

9.000 kr.

Indkomståret 2016

Værdi af fri bolig

48.000 kr.

0 kr.

48.000 kr.

Opgørelse overlades til Skattestyrelsen

Fri kost

27.000 kr.

0 kr.

27.000 kr.

27.000 kr.

Indkomståret 2016

Værdi af fri bolig

36.000 kr.

0 kr.

48.000 kr.

Opgørelse overlades til Skattestyrelsen

Fri kost

18.225 kr.

0 kr.

18.225 kr.

18.225 kr.

Skattestyrelsens begrundelse/vurdering

I nærværende sag har Skattestyrelsen i afgørelsen af 5. november 2018 ændret klagers skatteansættelse vedrørende værdi af værdi af fri bolig og fri kost, jf. ligningslovens § 16, stk. 3.

Skatteankestyrelsen har indstillet, at afgørelsen skærpes vedrørende værdi af fri bolig og stadfæstes vedrørende fri kost.

Af sagens faktiske oplysninger fremgår det, at klager har været hovedanpartshaver og direktør i henholdsvis [virksomhed1] ApS og [virksomhed4] IVS. [virksomhed4] IVS varetog indtil 4. september 2017 driften af [virksomhed3]. Ejendommen har ifølge BBR har et erhvervsareal på 751 kvm og beboelsesareal på 90 kvm.

1. Værdi af fri bolig

Det fremgår af den fremlagte lejekontrakt, at klager alene har lejet et værelse på 35 kvm på [virksomhed3] for 5.200 kr. pr. måned inklusiv fuld kost, hvoraf huslejen udgør 2.000 kr.

Selvom klager ikke har modtaget løn, anses klager at have været ansat, da hun må antages at have deltaget i den daglige drift ligesom hun er registreret som direktør i selskabet.

Det bemærkes, at det ikke fremgår af kontoudtogene fra klager og hhv. [virksomhed3] ApS og [virksomhed4] IVS, at klager har betalt husleje i 2017. Ligeledes er der ikke fremlagt dokumentation for betaling af husleje i de øvrige år.

Efter ligningslovens § 16, stk. 9 skal hovedanpartshavere/direktører med indflydelse på egen aflønningsform beskattes af fri bolig som et personalegode.

Skattestyrelsen finder ikke, at lejekontrakterne, der er indsendt af klager i forbindelse med klagesagen, afkræfter formodningen om, at klager har haft rådighed over hele beboelsesarealet på 90 kvm. Dette skyldes, at det ikke fremgår af lejekontrakterne, om det er erhvervs- eller beboelsesarealet, der lejes ud. Klager har derfor ikke løftet bevisbyrden for, at hun alene råder over en mindre del end de 90 kvm, der er til rådighed som beboelse på ejendommen.

Yderligere ses det ikke, hvorvidt der er modtaget lejeindtægter fra [person2], der ifølge den fremlagte lejekontrakt er lejer af 90 kvm, og hvem kontonummeret, som fremgår af lejekontrakten, tilhører.

Skattestyrelsen har i den påklagede kendelse beregnet den skattepligtige værdi på baggrund af en skønsmæssigt ansat markedsleje efter ligningslovens § 16, stk. 3. Dette er dog ikke korrekt, da klageren er omfattet af ligningslovens § 16, stk. 9, og derfor skal beskattes ud fra den der angivne beregning. Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke kan ansættes en skønsmæssig opgørelse, men at opgørelsen skal beregnes efter ligningslovens § 16, stk. 9.

Landsskatteretten bør derfor træffe afgørelse om, at klageren er omfattet af ligningslovens § 16, stk. 9 og overlade den talmæssige opgørelse til Skattestyrelsen.

Selskaberne, som klager er hovedanpartshaver i, varetager alene driften af [virksomhed3] frem til 4. september 2017. Der er ikke oplysninger om, at klager hverken er hovedanpartshaver eller ansat på kroen efterfølgende. Dermed skal der ikke ske beskatning af fri bolig efter 4. september 2017.

2. Fri kost

Af sagens oplysninger fremgår det, at klager har indtaget kost på [virksomhed3].

Det følger af ligningslovens § 16, stk. 1, at værdien heraf er skattepligtig. Værdien fastsættes efter standardtakster fastsat af Skatterådet, jf. ligningslovens § 16, stk. 3, nr. 2. Henset til at det ikke fremgår af de ovenfor nævnte kontoudtog, at klager har betalt for fuld kost i 2017, og at der ikke er fremlagt dokumentation for de øvrige år, samt at klager har indtaget kost på [virksomhed3], finder Skattestyrelsen, at klager skal beskattes af fri kost.

Med ovenstående bemærkninger tiltrædes Skatteankestyrelsens indstilling vedrørende fri kost.

3. Klage over Skattestyrelsen

Skatteankestyrelsen er ikke rette klageinstans, hvorved Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens indstilling vedrørende klage over Skattestyrelsen.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af den skattepligtige indkomst i indkomstårene 2015 til 2017 nedsættes til 0 kr.

Til støtte herfor, har klagere anført, at:

”JEG ØNSKER AT KLAGE OG INDBRINGE AFGØRELSEN AF SKATTESTYRRELSEN ÆNDRINGER FOR 2015,2016 OG 2017 FOR HENHOLDSVIS FRI KOST OG FRI BOLIG JEG HAR EN LEJEKONTRAKT MED [virksomhed1] SOM ER INDGÅET 1-10-2015 LEJEKONTRAKTEN ER INDBEFATTET AF VÆRELSE O PÅ [virksomhed3] PÅ 35 KVADRATMETER OG ER OGSÅ MED HELPENSION TIL EN SAMLET PRIS KR.5200,- OM MÅNEDEN OG HVAD ANGÅR MIT RÅDIGHEDSBELØB HAR JEG MODTAGET PENGEGAVER/LAN 12015,2016 OG 2017 FRA MINE FORÆLDRE DA OPSTARTEN AF KROEN VAR LIDT HÅRD.

LIGELEDES ØNSKER JEG AT KLAGE OVER JERES MEDARBEJDER [person3] FRA SKATTESTYRELSEN SÆRLIGE KONTROL [by2]

JEG ER UFORSTÅENDE OVER FOR AT [person3] MEDDELER [person4] AT HUN SKAL LAVE DEN NYE SKATTEANSÆTTELSE AF MIG PERSONLIG OG DET HAR HAN IKKE PÅ NOGET TIDPUNKT NÆVNT OVERFOR MIG I DEN TID NÆSTEN 3 ÅR HVOR JEG OG MIN REVISOR HAR VÆRET I DIALOG MED HAM OMKRING [virksomhed1] REGNSKABER OG DETTE SKER KORT EFTER AT JEG HAR BETALT SKAT HVAD [virksomhed1] SKYLDER, HELE HANS HÅNDTERING AF DENNE SAG HAR VÆRET MEGET UPROFESSIONEL JEG HAR MAILS,SMS OG LYDOPTAGELSER FRA HAM HVOR HAN PRØVER AT FÅ MIG TIL MØDE ALENE OG SOM HAN SELV SKRIVER (GERNE UDE I BYEN) OG SOM HAN SAGDE DETTE VAR BARE EN LILLE SAG SÅ JEG BEHØVEDE IKKE REVISOR ELLER ADVOKAT MED MIG DENNE LILLE SAG VAREDE NÆSTEN 3 ÅR.

DERUDOVER SKAL DER KLARLÆGGES I HVOR MANGE ÅR [person3] HAR FORFULGT MIG, MIN FAMILE OG OMGANGSKREDS JEG HAR IHVERTILFÆLDE DOKUMENTATION PÅ AT DET GÅR TILBAGE TIL 2014

OG DERUDOVER HAR HAN BESKATTET MIN SØNS PENGEGAVER FRA HANS KONFIRMATION I 2012 OG LIGELEDES HAR HAN SENDT BREVE TIL E-BOKS DA HAN GIK PÅ EFTERSKOLE PÅ GRUND AF HANS SVÆRE ORDBLINDHED, DENNE SAG ER VED AT BLIVE TAGET OP IGEN AF REVISOREN.

OG SÅ KAN DET JO UNDRE EN AT DISSE SMÅ SAGER HAR SÅ STOR VIGTIGHED FOR ANSATTE VED SÆRLIG KONTROL ALT IMENS UDBYTTESKATTER UDBETALES I MILLIARDKLASSERNE, DETTE ER BARE ET LILLE UDSNIT AF HVAD JEG HAR.

DER VIL BLIVE DOKUMENTERET FOR ØVERSTE AFSNIT ANGÅENDE SKATTEANSÆTTELSEN 2015, 2016 OG 2017.

MEN HVAD ANGÅR DEN PÅGÆLDENDE MEDARBEJDER VED SÆRLIG KONTROL FORBEHOLDER JEG MIG FORELØBIG RET TIL AT TILBAGEHOLDE DOKUMENTATION DELS FORDI AT NOGLE AF SAGERNE LIGGER TIL BEHANDLING HOS REVISOREN OG FORDI DER ER ET DAGBLAD DER ER INTERESSERET I AT SE SAGEN.”

Klageren har den 28. marts 2019 fremsendt bemærkninger til sagsfremstillingen, hvoraf følgende fremgår:

”HERMED ØNSKER JEG MIN SAG PRØVET VED LANDSSKATTERETTEN GERNE MUNDLIG

DA DET IKKE FREMGÅ PÅ KONTOUDTOGET SKAL LIGE GØRE OPMÆRKSOM PÅ AT DAJEG HAR LØN TILGODE I FIRMAET SOM JEG SKULLE HAVE MODREGNET I HUSLEJE /KOST OG JEG VAR FRAFLYTTET 01-09-17 MEN HAVDE ADRESSE I FORHOLD FIRMAET OG DER IKKE TALE 90 KVM MEN 35 KVM FOR ET VÆRELSE

LEJLIGHEDEN PÅ DE 90 KVM ER LEJET UD TIL [person2] OG SOM MAN KAN SE PÅ LEJEKONTRAKTEN INDGÅES DEN 01-09-15 MED [person2] VEDHÆFTER LEJEKONTRAKT

SKATTESTYRESEN SKRIVER VIDERE UNDER FRI KOST FOR INDKOMSTÅRET

01-01-17 TIL 03-09-18 HAR MAN SAT [person1] TIL KR.18225,- [virksomhed3] VAR FORPAGTET UD 01-09-17

FOR INDKOMSTÅRET 2016 OGSÅ UNDER FRI KOST SKRIVER I 360 DAGE FOR PERIODEN 01-01-16 TIL 31-12-15

KR.27000,- (DER ER ALTSÅ NOGET GALT MED JER)

MAN KUNNE JO OGSÅ HAVDE UNDERSØGT OM LEJLIGHEDEN VAR LEJET UD INDEN MAN SKATTEANSÆTTER [person1]

VI SØGER OGSÅ OM AT FÅ OMKOSTNINGERNE DÆKKET”

Landsskatterettens afgørelse

Værdi af fri bolig

Værdi af helt eller delvis fri bolig er skattepligtig. Dette fremgår af statsskattelovens § 4, litra b, 1. pkt. Værdien af bolig fastsættes som udgangspunkt til markedsværdien. Dette fremgår af ligningslovens § 16, stk. 3.

For ansatte, der er direktører eller andre medarbejdere med væsentlig indflydelse på egen aflønningsform, herunder ansatte hovedaktionærer og hovedanpartshavere, gælder dog, at den skattepligtige værdi fastsættes i overensstemmelse med reglerne i ligningslovens § 16, stk. 9.

Derudover fastslår ligningslovens § 16, stk. 1, at der ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst skal medregnes sparet privatforbrug og værdi af helt eller delvis vederlagsfri benyttelse af andres formuegoder, når tilskuddet eller godet modtages som led i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse af personligt arbejde i øvrigt.

En person anses bl.a. for hovedanpartshaver, hvis personen ejer eller inden for de sidste fem år har ejet 25 % eller mere af anpartskapitalen, eller hvis personen råder eller har rådet over mere end 50 % af stemmeværdien. Det fremgår af aktieavancebeskatningslovens § 4.

Klageren er hovedanpartshaver, idet hun ejer mere end 25 % af aktiekapitalen i [virksomhed1] ApS og [virksomhed4] IVS, og hun er derfor omfattet af reglerne i ligningslovens § 16, stk. 9. Klageren har oplyst, at hun har lejet et værelse på 35 kvm på [virksomhed3], [adresse1] i [by1], inklusiv helpension til i alt 5.200 kr. [virksomhed3]s beboelsesareal er i alt på 90 kvm.

Klageren har fremlagt en lejekontrakt fra tredjemand indgået den 1. september 2015, og det fremgår af CPR-registret, at samme tredjemand har haft registreret adresse på [adresse1] i [by1] i perioden 1. september 2015 til 30. december 2016. Ifølge lejekontrakten har tredjemand lejet 90 kvm. Der har ikke været registreret andre end klageren på adressen i indkomståret 2017. Klageren har ikke oplyst, hvorvidt hun har haft rådighed over 35 kvm i erhvervsarealerne eller i beboelsesdelen.

Landsskatteretten finder ikke, at klageren har dokumenteret eller sandsynliggjort, hvilken del af [virksomhed3], herunder hvor mange kvm, som klageren reelt har haft rådighed over. I henhold til perioden 1. september 2015 til 30. december 2016 lægges der særlig vægt på, at der ikke foreligger oplysninger om fordelingen af [virksomhed3], herunder opdeling i henholdsvis erhvervsarealerne og beboelsesdelen, samt hvilken del af kroen tredjemand har haft lejet. Herudover er der ikke fremlagt dokumentation for lejeindtægter fra tredjemand. I henhold til indkomståret 2017 lægges der særligt vægt på, at klageren er den eneste der har været tilmeldt adressen [adresse1] i [by1]. Det bemærkes endvidere, at det er rådigheden, og ikke den faktiske anvendelse af arealerne der beskattes.

Landsskatteretten finder derfor ikke, at formodningen om klagerens rådighed over 90 kvm af [virksomhed3] er afkræftet i indkomstårene 2015 til 2017. Landsskatteretten finder på denne baggrund, at klageren er skattepligtig af værdi af fri bolig i perioden 1. september 2015 til 4. september 2017, jf. ligningslovens § 16, stk. 9.

Den skattepligtige værdi beregnes som udgangspunkt af det største beløb af enten ejendomsværdien pr. 1. oktober året før indkomståret eller i tilfælde, hvor der ikke er ansat en ejendomsværdi, handelsværdien pr. 1. oktober året før indkomståret, eller anskaffelsessummen opgjort i henhold til ejendomsavancebeskatningslovens § 4, stk. 2 eller 3, med tillæg af forbedringer foretaget efter anskaffelsen, jf. ligningslovens § 16, stk. 9.

Der er lavet en samlet ejendomsvurdering af hele ejendommen på [adresse1] i [by1], idet ejendommen er registreret som en beboelses- og forretningsejendom i alle indkomstår. Der er ikke lavet en særskilt vurdering af beboelsesdelen, hvorfor der skal laves et skøn over den andel der kan henføres til beboelsesdelen, jf. ligningslovens § 16, stk. 9.

Skattestyrelsen har anvendt en anslået markedsleje for en tilsvarende lejlighed i det pågældende område, og har således anslået markedslejen inkl. forbrug til 48.000 kr. årligt, jf. ligningslovens § 16, stk. 3. Det er Landsskatterettens opfattelse, at Skattestyrelsen skulle have anvendt de skematiske regler i ligningslovens § 16, stk. 9, hvilket Skattestyrelsen også har anført i sin udtalelse af 11. april 2019.

Landsskatteretten hjemviser på denne baggrund den beløbsmæssige opgørelse for værdi af fri bolig i indkomstårene 2015-2017 til Skattestyrelsen.

Værdi af fri kost

Når en person som led i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse af personligt arbejde får stillet formuegoder til rådighed, er værdien heraf skattepligtig. Det følger af ligningslovens § 16, stk. 1.

Det følger af ligningslovens § 16, stk. 3, at den skattepligtige værdi af de i stk. 1 omhandlede goder ved skatteansættelsen, medmindre andet følger af stk. 4-16, skal fastsættes til den værdi, som det måtte antages at koste den skattepligtige at erhverve goderne i almindelig fri handel.

Udgangspunktet er således, at en arbejdsgivers betaling af kost er skattepligtig for den ansatte.

Ifølge sagen har klageren indtaget kost på [virksomhed3] i forbindelse med, at klageren har haft bopæl på adressen.

Skattestyrelsen har opgjort værdien af fri kost efter standardtakster fastsat af Skatterådet årligt, som fremgår af den bekendtgørelse der hvert år udstedes efter ligningslovens § 16, stk. 3, nr. 2, om værdiansættelse af fri kost og logi.

For køkken- og serveringspersonale, private sygeplejersker og sygehuspersonale, der kun får fri kost ansættes værdien af fuld kost i 2015 til 2017 for 75 kr. pr. dag. Det er skatteankenævnets opfattelse, at klageren er omfattet heraf, idet klageren står for driften på [virksomhed3], som må anses at stå for servering m.v. for gæster.

Landsskatteretten finder ikke grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens fastsættelse af fri kost.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse for denne del.

Klage over Skattestyrelsen

Klageren har anført, at hun ønsker at klage over Skattestyrelsens medarbejder, idet medarbejderen, efter klagerens opfattelse, har optrådt uprofessionelt, og har forfulgt klageren, hendes familie og omgangskreds i flere år.

Landsskatteretten forstår det som en kritik af Skattestyrelsens sagsbehandling.

Landsskatteretten kan ikke behandle klager over eller kritik af Skattestyrelsens sagsbehandling, med mindre der er begået fejl, der har betydning for gyldigheden eller udfaldet af den afgørelse, der er truffet. Efter det oplyste er der ikke grundlag for at antage, at Skattestyrelsen har begået en sådan fejl.

Indsigelser over Skattestyrelsens sagsbehandling, der ikke har betydning for gyldigheden af den trufne afgørelse, skal indgives til Administrations- og Servicestyrelsen. Indsigelsen skal være skriftlig og kan sendes på mail til [...@...dk] eller med post til Administrations- og Servicestyrelsen, [adresse2], [by3].