Kendelse af 06-03-2020 - indlagt i TaxCons database den 11-04-2020
Klagepunkt | SKATs afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2011 | |||
Hæftelse for: | |||
AM-bidrag og A-skat | 337.790 kr. | 0 kr. | 372.027 kr. |
Indkomståret 2012 | |||
Hæftelse for: | |||
AM-bidrag og A-skat | 1.189.678 kr. | 0 kr. | 1.190.521 kr. |
Indkomståret 2013, 01.01-30.06. | |||
Hæftelse for: | |||
AM-bidrag og A-skat | 109.573 kr. | 0 kr. | 109.573 kr. |
Ifølge Erhvervsstyrelsens oplysninger pr. 8. januar 2019 om virksomheden startede virksomhedens indehaver selvstændig virksomhed den 1. juni 2010 under CVR-nr. [...1]. Virksomheden ophørte den 13. juni 2016. Under historiske stamdata kan det dog ses, at virksomheden har været registreret siden 15. maj 2005.
Ved opstarten 15. maj 2005 var branchen 747010 Almindelig rengøring, der den 1. januar 2008 skiftede til 812100 Almindelig rengøring i bygninger og igen fra den 1. juni 2010 og indtil lukning var branchen 712100 Public relations og kommunikation. I den sidste periode var virksomheden tillige registreret med bibranchen 692000 Bogføring og revision; skatterådgivning.
Fra opstarten 15. maj 2005 til 31. maj 2010 hed virksomheden ”[virksomhed1] v/[person1], fra 1. juni til 14. september 2010 var navnet ”[virksomhed2] v/[person1] og fra 15. september 2010 og til lukning var navnet ”[virksomhed3]”.
Ifølge Erhvervsstyrelsens oplysninger vedrørende indehaveren, fratrådte indehaveren [virksomhed3] den 23. november 2012.
Klageren har ikke selvangivet for indkomstårene 2011 og 2012.
Indehaverens ægtefælle drev fra 1. juli 2009 til 31. august 2010 selvstændig virksomhed under navnet [virksomhed3] v/[person2] med CVR-nr. [...2].
I afgørelsen har SKAT oplyst følgende om virksomheden:
”...
Beskrivelse af virksomheden [virksomhed3]
Virksomheden [virksomhed3] har været registreret indenfor branchen ”Public relations og kommunikation” og tidligere ”Almindelig rengøring i bygninger”. Herudover har virksomhedens været registreret med bi branchen ”Bogføring og revision; skatterådgivning”.
[virksomhed3] ved CVR nr. [...1] har været registeret for A-skat, AM bidrag og ATP i perioden 1. juli 2010 til 31. december 2010 og [virksomhed3] afregnende på SE nr. [...3] har været registeret for ATP pr. 15. juli 2012 samt A-skat og AM bidrag pr. 31. juli 2012.
Virksomheden har været momsregisteret i perioden 1. juni 2010 til 31. januar 2011 med CVR nr. [...1] og igen fra den 1. juli 2012 med afregnende SE nr. [...3].
Pga. manglende indsendelse af momsangivelser og da som indehaver var uden adresse, har SKAT inddraget virksomhedens momsregistrering, herunder A-skat, AM bidrag m.v. på CVR [...3] pr. 18. december 2012.
SKAT har ikke kunne give dig meddelelse herom da du var uden adresse i folkeregistreret.
...”
SKAT har oplyst følgende om indehaverens bopælsforhold:
”...
Du har været uden adresse en del af 2012, men er nu registeret på ovennævnte adresse i [by1]. Adressen er registeret med tilbagevirkende kraft til den 1. april 2010, men selve ændringen er foretaget den 12. marts 2013.
...”
Ifølge CPR-registret har indehaveren været registreret på følgende adresser:
Flyttedato | Adresse |
13-12-2017 | [adresse1], [by1] |
01-04-2010 | [adresse2], [by1] |
23-11-2012 | (Blank) |
22-11-2012 | (Blank) |
15-08-2010 | [adresse3], [by2] |
01-05-2010 | [adresse4], [by3] |
15-09-2008 | (Blank) |
01-08-2008 | [adresse5], [by4] |
02-05-2006 | (Blank) |
27-09-2004 | [adresse6], [by5] |
SKAT har yderligere oplyst følgende om sagens opstart:
”...
Sagen er opstartet i SKAT i oktober måned 2012 på baggrund af oplysninger fra politiet i form af oplysninger om større indbetalinger på bankkonti, der afviger væsentligt fra virksomhedens momsangivelser.
Herudover har SKAT i forbindelse med anden kontrol modtaget fakturaer fra virksomheden [virksomhed4] CVR [...4] den 20. november 2012.
SKAT modtaget yderligere oplysninger fra politiet den 11. juli 2013 vedrørende indbetalinger på bankkonti efter afmeldelse af momsregistrering.
...”
SKAT har indkaldt selvangivelse, driftsregnskab, regnskabsmateriale og bankkontoudskrifter for perioden 2009 – 2012, men har ikke modtaget noget fra klageren.
Via indehaverens bank har SKAT indkaldt og herefter gennemgået indehaverens bankkonti [...]-[...22] og [...]-[...93] fra 2009 og frem til 5. september 2013.
Af udskrifterne fremgår det, at der foretages indbetalinger fra kunder og personer på indehaverens forretningskonto [...93] i årene 2010, 2011, 2012 og 2013. En enkel indbetaling er foretaget på indehaverens grundkonto [...22], den 5. juli 2011.
Indkomståret 2010
SKAT har oplyst, at de har konstateret indsætninger på indehaverens bankkonto [...93] på i alt 195.273,36 kr. På grund af forældelse er 2010 ikke behandlet i denne afgørelse. SKAT har tidligere ansat indkomsten for 2010 skønsmæssigt.
Indkomståret 2011
SKAT har oplyst, at de har konstateret indsætninger på indehaverens bankkonti [...93] og [...22] på i alt 1.375.600 kr.
Ud fra SKATs lister sammenholdt med bankkontoudtog kan opgøres følgende bankindsætninger:
Bankkonto [...22]
Dato | Tekst | Beløb |
05-07-2011 | Indbetalt kontant [person3] | 12.500,00 |
Bankkonto [...93]
Dato | Tekst | Beløb |
05-01-2011 | Indbetalt kontant nadeem aslam | 14.000,00 |
16-03-2011 | [virksomhed5] | 21.750,00 |
24-05-2011 | Indbetalt kontant [person4] | 30.000,00 |
30-05-2011 | Ind. kontant kort nr. [...92] | 30.000,00 |
31-05-2011 | Indbetalt kontant | 5.000,00 |
05-07-2011 | Bgs. [person1] | 12.600,00 |
07-07-2011 | Bgs. [person5] | 50.000,00 |
08-07-2011 | Bgs. [person5] | 25.000,00 |
15-07-2011 | Bgs. [person6] | 55.000,00 |
19-07-2011 | Bgs. Fra [person7] | 60.000,00 |
27-07-2011 | Indb. Kontant, kortnr. [...92] | 30.000,00 |
27-07-2011 | Indb. Kontant, kortnr. [...92] | 8.000,00 |
10-08-2011 | Indb. Kontant, kortnr. [...92] | 39.000,00 |
22-08-2011 | [virksomhed6] aconto [virksomhed6] | 30.000,00 |
22-08-2011 | Bgs. [person7] | 30.000,00 |
25-08-2011 | Bgs. [person7] | 17.000,00 |
07-09-2011 | Indb. Kontant, kortnr. [...92] | 50.000,00 |
20-09-2011 | Bgs. [person7] | 50.000,00 |
03-10-2011 | Bgs. [person7] | 20.000,00 |
17-10-2011 | Bgs. [person7] | 50.000,00 |
02-11-2011 | Indb. Kontant Fra [person8] | 7.500,00 |
11-11-2011 | Indb. Kontant Fra [person8] | 7.500,00 |
13-12-2011 | [person9] rengøring | 15.000,00 |
27-12-2011 | Indb. Kontant, kortnr. [...92] | 13.000,00 |
27-12-2011 | Bgs [person10] | 1.000,00 |
671.350,00 |
Indbetaling 5. juli 2011 på 12.600 kr. er en overførsel fra indehaverens anden bankkonto [...22].
SKAT har modtaget kontrolbilag/fakturaer fra tredjemand, som virksomheden har udstedt:
[virksomhed4], CVR-nr. [...4], der er ejet af [person7]
Virksomheden har udstedt fakturaer til [virksomhed4]. Fakturaerne er påført indehaverens bankkonto, adresse, telefonnummer og mailadresse. Betalingsfrist 30 dage.
Dato | Fakt.nr. | Tekst | Antal | stk. pris | Beløb | Moms | Total |
01-07-2011 | 124 | Pinkoder udlandstelefoni | 200 | 70,00 | 14.000,00 | 3.500,00 | 17.500,00 |
05-07-2011 | 125 | Pinkoder udlandstelefoni | 800 | 70,00 | 56.000,00 | 14.000,00 | 70.000,00 |
10-07-2011 | 127 | Pinkoder udlandstelefoni | 3500 | 70,00 | 245.000,00 | 61.250,00 | 306.250,00 |
13-08-2011 | 131 | Pinkoder udlandstelefoni | 6000 | 70,00 | 420.000,00 | 105.000,00 | 525.000,00 |
I alt | 918.750,00 |
På indehaverens bankkonto [...93] ses følgende betalinger at være fra [person7]:
Dato | Beløb | |
25-08-2011 | Bgs. [person7] | 17.000,00 |
19-07-2011 | Bgs. Fra [person7] | 60.000,00 |
22-08-2011 | Bgs. [person7] | 30.000,00 |
20-09-2011 | Bgs. [person7] | 50.000,00 |
03-10-2011 | Bgs. [person7] | 20.000,00 |
17-10-2011 | Bgs. [person7] | 50.000,00 |
Betalinger i alt | 227.000,00 |
Differencen mellem udstedte fakturaer til [virksomhed4] og betalingerne herfra udgør herefter 691.750 kr.
[virksomhed7] v/[person5]
SKAT har modtaget et kontoudtog fra [virksomhed7]s eget regnskab vedrørende konto 5100 Husleje. Her ses to bogføringer med tekst ”Leje [virksomhed3] på henholdsvis 50.000 kr. og 25.000 kr., hvor der ikke afløftes moms.
SKAT har opgjort virksomhedens omsætning inkl. moms i 2011 til 1.300.600 kr. (260.120+1.040.480) Opgørelsen er ikke specificeret.
Omsætningen kan dog opgøres således:
Bankindsættelser [...22] | 12.500,00 |
Bankindsættelser [...93] | 671.350,00 |
Rest udstedte fakturaer til [virksomhed4] | 691.750,00 |
Total | 1.375.600,00 |
Heraf ikke momsbelagt husleje [virksomhed7] | -75.000,00 |
Omsætning inkl. Moms | 1.300.600,00 |
Heraf moms | -260.120,00 |
Omsætning ekskl. Moms | 1.040.480,00 |
Skøn omkostninger 10 % | -104.048,00 |
Bruttoavance | 936.432,00 |
Indehavers andel, 30.000 kr. pr. måned | -360.000,00 |
Lønudgift herefter | 576.432,00 |
SKAT har beregnet følgende skyldige beløb:
AM-bidrag 8 % af 576.432 kr. 46.115 kr.
A-skat55 % af 530.317 (576.432-46.115)291.675 kr.
Skyldig indeholdelse i alt 337.790 kr.
Indkomståret 2012
SKAT har oplyst, at de har konstateret indsætninger på indehaverens bankkonto [...93] på i alt 3.066.018 kr.
Ud fra SKATs lister sammenholdt med bankkontoudtog kan opgøres følgende bankindsætninger:
Bankkonto [...93]
Dato | Tekst | Beløb |
07-02-2012 | Indb. Kontant, kortnr. [...92] | 12.000,00 |
22-02-2012 | Indb. Kontant, kortnr. [...92] | 10.000,00 |
20-03-2012 | Bgs. [person3] | 6.368,00 |
12-04-2012 | Indb. Kontant, kortnr. [...92] | 21.000,00 |
30-05-2012 | Udenl. Overf. [...66] | 35.000,00 |
09-07-2012 | [virksomhed8] fakt nr. 30 | 32.156,25 |
16-08-2012 | [virksomhed8] [virksomhed8] | 22.264,16 |
24-08-2012 | Bgs. [virksomhed9] ApS | 10.000,00 |
27-08-2012 | [person11] | 10.000,00 |
28-08-2012 | [virksomhed8] [virksomhed8] | 100.000,00 |
06-09-2012 | [virksomhed8] [virksomhed8] | 112.705,48 |
17-09-2012 | Bgs [virksomhed10] A/S-F | 121.360,00 |
18-09-2012 | [virksomhed8] [virksomhed8] | 100.000,00 |
19-09-2012 | aconto fakt.168 [virksomhed11] ApS | 40.000,00 |
19-09-2012 | Bgs [virksomhed10] A/S-F | 128.640,00 |
27-09-2012 | Bgs Faktura 171 | 101.330,00 |
01-10-2012 | Bgs [virksomhed10] A/S-F | 103.375,00 |
02-10-2012 | [virksomhed12] | 57.500,00 |
03-10-2012 | Bgs Faktura 175 | 97.500,00 |
05-10-2012 | Bgs Faktura 176 | 102.500,00 |
09-10-2012 | [virksomhed8] fakt nr. 174 | 254.724,16 |
10-10-2012 | faktura 177 [virksomhed13] | 91.250,00 |
10-10-2012 | Bgs Faktura 179 | 119.800,00 |
12-10-2012 | faktura 180 [virksomhed13] | 50.000,00 |
16-10-2012 | rest. Faktura 168 [virksomhed11] | 78.750,00 |
16-10-2012 | Bgs [virksomhed10] A/S-F | 35.096,00 |
17-10-2012 | faktura 182 [virksomhed13] | 50.000,00 |
19-10-2012 | faktura 184 [virksomhed13] | 50.000,00 |
19-10-2012 | [virksomhed8] aconto [virksomhed8] | 120.000,00 |
24-10-2012 | aconto fakt.172 [virksomhed11] ApS | 56.250,00 |
24-10-2012 | faktura 186 [virksomhed13] | 60.000,00 |
25-10-2012 | faktura 188 [virksomhed13] | 62.500,00 |
02-11-2012 | Bgs [person12] | 25.000,00 |
13-11-2012 | [virksomhed8] [virksomhed8] | 114.641,29 |
15-11-2012 | Udenl. Overf. [...42] | 50.000,00 |
16-11-2012 | aconto fakt.172 [virksomhed11] ApS | 70.000,00 |
21-11-2012 | udenl. Overf. [...72] | 70.000,00 |
22-11-2012 | fakt. 44 - [virksomhed14] | 126.059,38 |
23-11-2012 | rest fakt.172 [virksomhed11] ApS | 50.000,00 |
29-11-2012 | aconto faktura [virksomhed11] ApS | 50.000,00 |
30-11-2012 | faktura 189 [virksomhed11] ApS | 25.000,00 |
05-12-2012 | Indb. Kontant, kortnr. [...19] | 8.000,00 |
10-12-2012 | [virksomhed8] [virksomhed8] | 129.413,14 |
21-12-2012 | fakt. 46 [virksomhed15] ApS | 61.303,75 |
21-12-2012 | rest faktura 189 [virksomhed11] ApS | 14.531,25 |
27-12-2012 | [virksomhed16] ApS | 5.000,00 |
28-12-2012 | Bgs A-konto | 15.000,00 |
Indsætninger i alt | 3.066.017,86 |
Skatteankestyrelsen har konstateret en yderligere indsættelse:
Dato | Tekst | Beløb |
20-04-2012 | Bgs. [person3] | 2.000,00 |
SKAT har modtaget kontrolbilag/fakturaer fra tredjemand, som virksomheden har udstedt:
[virksomhed10] A/S, CVR-nr. [...5]
Fakturaerne er påført indehaverens bankkonto, adresse, telefonnummer og mailadresse. Betalingsfrist 30 dage.
Dato | Fakturanr. | Tekst/vedrørende | Beløb | Moms | Total | Betalt |
10-09-2012 | 167 | Sag 1005-643, malerarbejde og vinduespolering | 97.088,00 | 24.272,00 | 121.360,00 | 17-09-2012 |
17-09-2012 | 169 | Sag 1195-142, malerarbejde | 102.912,00 | 25.728,00 | 128.640,00 | 19-09-2012 |
19-09-2012 | 171 | Sag 1509-004, 1005-463 og ekstraarbejde, malerarbejde | 81.064,00 | 20.266,00 | 101.330,00 | 27-09-2012 |
24-09-2012 | 173 | Sag 1420-028, 1420-026, 1507-002 og 1029-089, diverse malerarbejde | 82.700,00 | 20.675,00 | 103.375,00 | 01-10-2012 |
28-09-2012 | 175 | Sag 1420-030, 1412-006 og 1320-005, diverse malerarbejde og opætning stillads samt murreparation | 78.000,00 | 19.500,00 | 97.500,00 | 03-10-2012 |
28-09-2012 | 176 | Sag 1320-005 og 1509-001 malerarbejde og ekstra arbejde | 82.000,00 | 20.500,00 | 102.500,00 | 05-10-2012 |
02-10-2012 | 179 | Sag 1148-092, 1420-032, 1509-004, 1977-049 og 1231-019, diverse maleropgaver | 95.840,00 | 23.960,00 | 119.800,00 | 10-10-2012 |
08-10-2012 | 181 | Sag 1018-237, 1153-132, 1153-133 og 1195-142, diverse maleropgaver | 28.076,80 | 7.019,20 | 35.096,00 | 16-10-2012 |
647.680,80 | 161.920,20 | 809.601,00 |
[virksomhed16] ApS, [adresse7], [by2]
Vedrørende 2012 har SKAT fra [virksomhed16] ApS modtaget oplysning om, at [virksomhed16] ApS ikke har købt ydelser fra virksomheden, men [virksomhed16] ApS’ direktør [person4] har oplyst følgende:
”Thank you for your reply, that is right. I have been loan money to him by private couple time. 24/8/2012, -10.000 kr. 27/12/2012, -5.000 kr. 03/01/2013, -5.000 kr. 08/01/2013, -15.000 kr. 22/01/2013 -2.000 kr. In 11/01/2012 he return 15.000 kr. back to me. In that time he have bad situation”.
[virksomhed16] ApS revisor har sendt to underskrevne gældsbreve dateret henholdsvis 24. august 2012 og 27. december 2012 vedrørende lån på dels 10.000 og 5.000 kr. Der er ikke modtaget flere gældsbreve.
[virksomhed17] ApS, CVR-nr. [...6]
Fakturaerne er påført indehaverens bankkonto, adresse, telefonnummer og mailadresse. Betalingsfrist 30 dage. I 2012 er udstedt følgende fakturaer:
Dato | Fakturanr. | Tekst/vedrørende | Beløb | Moms | Total |
04-07-2012 | 30 | Juni SMC Biler [by6] 21 dage | 25.725,00 | 6.431,25 | 32.156,25 |
10-08-2012 | 31 | Juli SMC Biler [by6] 6 dage, konsulentbistand [virksomhed18] 5 %, Aug 2012 | 17.811,33 | 4.452,83 | 22.264,16 |
24-08-2012 | 32 | August [virksomhed18] [by7], [by8], [by2] og konsulentbistand sep. 2012 | 170.164,38 | 42.541,10 | 212.705,48 |
28-09-2012 | 174 | Kommission, støvsugning, højstyksrensning, [virksomhed18] [by2], [by8], [by7] og [virksomhed19] | 203.779,33 | 50.944,83 | 254.724,16 |
04-11-2012 | 190 | Kommission, tæpperens, gulvvask, [virksomhed18] [by2], [by8] og [by7] | 187.713,03 | 46.928,26 | 234.641,29 |
06-12-2012 | 192 | Kommission, gulvvask, [virksomhed18] [by2], [by8] og [by7] | 172.697,43 | 43.174,36 | 215.871,79 |
31-12-2012 | 194 | Kommission, gulvvask, [virksomhed18] [by2], [by8] og [by7], tæpperens og gavekort | 196.666,78 | 49.166,70 | 245.833,48 |
1.218.196,60 |
Indehaveren har modtaget følgende indbetalinger fra [virksomhed17] ApS på sin bankkonto i 2012:
Dato | Tekst | Beløb | Bemærkninger: |
09-07-2012 | [virksomhed8] fakt nr. 30 | 32.156,25 | Dækker faktura 30 |
16-08-2012 | [virksomhed8], [virksomhed8] | 22.264,16 | Dækker faktura 31 |
28-08-2012 | [virksomhed8], [virksomhed8] | 100.000,00 | Delvist faktura 32 |
06-09-2012 | [virksomhed8], [virksomhed8] | 112.705,48 | Rest faktura 32 |
18-09-2012 | [virksomhed8], [virksomhed8] | 100.000,00 | |
09-10-2012 | [virksomhed8], fakt nr. 174 | 254.724,16 | Dækker faktura 174 |
19-10-2012 | [virksomhed8], aconto [virksomhed8] | 120.000,00 | Delbetaling faktura 190 |
13-11-2012 | [virksomhed8], [virksomhed8] | 114.641,29 | Restbetaling faktura 190 |
10-12-2012 | [virksomhed8], [virksomhed8] | 129.413,14 | |
985.904,48 |
SKAT har anset betalingen den 18. september 2012 på 100.000 kr. for skattepligtig indkomst uden sammenhæng til konkret faktura. Betalingen den 10. december 2012 har SKAT anset for at være en delbetaling af faktura 192, hvorfor restbeløb i så fald udgør 86.458,65 kr.
[virksomhed15], CVR-nr. [...7]
I 2012 har [virksomhed15] ApS indbetalt to beløb på indehaverens bankkonto [...93] på henholdsvis 126.059,38 og 61.303,75 kr. dels den 22. november 2012 og den 21. december 2012. Fakturaerne er udstedt af [virksomhed20] v/P [adresse8], [by2], CVR-nr. [...8]. Fakturaerne er påført følgende tekst:
”...
Grundet ønske om administrative lettelser har vi valgt at udlicitere kredithåndteringen til [virksomhed3]. Derfor er fordringer i henhold til denne faktura overdraget til [virksomhed3] til ejendom. Frigørende betaling kan derfor kun ske til [finans1] Reg Nr [...] Konto nr. [...93]
...”
SKAT har ikke medregnet disse indsætninger, da indehaveren modtager pengene for [virksomhed20].
[virksomhed11] ApS, cvr-nr. [...9]
Fakturaerne er påført indehaverens bankkonto, adresse, telefonnummer og mailadresse. Betalingsfrist 30 dage. I 2012 er udstedt følgende fakturaer:
Dato | Fakturanr. | Tekst/vedrørende | Beløb | Moms | Total |
17-09-2012 | 168 | 1000 pinkoder 150/71,25 kr. og 2000 pinkoder 25/11,88 kr. | 95.000,00 | 23.750,00 | 118.750,00 |
25-09-2012 | 172 | 4000 pinkoder 150/71,25 kr. | 285.000,00 | 71.250,00 | 356.250,00 |
02-11-2012 | 189 | 3000 pinkoder 25/11,88 kr. | 35.625,00 | 8.906,25 | 44.531,25 |
519.531,25 |
Indehaveren har modtaget følgende indbetalinger fra [virksomhed11] ApS på sin bankkonto i 2012:
Betalinger | [virksomhed11] ApS | Samlede betaling pr. faktura | Difference | |
19-09-2012 | aconto fakt.168 [virksomhed11] ApS | 40.000,00 | ||
16-10-2012 | rest. Faktura 168 [virksomhed11] | 78.750,00 | 168/118.750,00 | Ingen |
24-10-2012 | aconto fakt.172 [virksomhed11] ApS | 56.250,00 | ||
16-11-2012 | aconto fakt.172 [virksomhed11] ApS | 70.000,00 | ||
23-11-2012 | rest fakt.172 [virksomhed11] ApS | 50.000,00 | ||
29-11-2012 | aconto faktura [virksomhed11] ApS | 50.000,00 | 172/226.250,00 | 130.000 kr. |
30-11-2012 | faktura 189 [virksomhed11] ApS | 25.000,00 | ||
21-12-2012 | rest faktura 189 [virksomhed11] ApS | 14.531,25 | 189/39.531,25 | 5.000 kr. |
Betalinger ifølge bankkonto | 384.531,25 |
[virksomhed12] A/S, CVR-nr. [...10]
Fakturaerne er påført indehaverens bankkonto, adresse, telefonnummer og mailadresse. Betalingsfrist 30 dage. I 2012 er udstedt følgende fakturaer:
Dato | Fakt.nr. | Tekst/vedrørende | Beløb | Moms | Total |
18-09-2012 | 170 | Opsætning og nedtagning stillads (tre steder) | 46.000,00 | 11.500,00 | 57.500,00 |
01-10-2012 | 178 | Hjælp nedtagning af stillads, [adresse9] | 15.000,00 | 3.750,00 | 18.750,00 |
Fakturanr. 170 er betalt den 2. oktober 2012. Ifølge [virksomhed12]s revisor er faktura 178 også betalt den 8. november 2012, men til en bankkonto som ikke er indehaverens.
SKAT har opgjort virksomhedens omsætning i 2012 til 3.349.697 kr. (669.939+2.679.758) Opgørelsen er ikke specificeret.
Omsætningen kan dog opgøres således:
Indsættelser på bankkonto | 3.066.017,86 | |
Indsætning [virksomhed16] ApS | -10.000,00 | (Lån) |
Indsætning [virksomhed16] ApS | -5.000,00 | (Lån) |
Indsætning [virksomhed15] | -126.059,38 | (ikke klagerens indtægt) |
Indsætning [virksomhed15] | -61.303,75 | (ikke klagerens indtægt) |
[virksomhed8] fakt 192 (rest) | 86.458,65 | |
[virksomhed8] fakt. 194 | 245.833,48 | |
[virksomhed11], faktura 172 (rest) | 130.000,00 | |
[virksomhed12] | 18.750,00 | |
[virksomhed11], faktura 189 (rest) | 5.000,00 | |
3.349.696,86 | ||
Heraf moms | 669.939,37 | |
Omsætning ekskl. Moms | 2.679.757,49 | |
Skøn omkostninger 10 % | -267.975,75 | |
2.411.781,74 | ||
Indberettet lønudgift (konkret) | -21.614,00 | |
Bruttoavance | 2.390.167,74 | |
Indehavers andel, 30.000 kr. pr. måned | -360.000,00 | |
Lønudgift herefter | 2.030.167,74 |
Opgørelsen kan afstemmes med SKATs bilag 4, opgørelse AM-bidrag og A-skat.
Virksomheden har indberettet lønudgifter på 21.614 kr.
SKAT har beregnet følgende skyldige beløb:
AM-bidrag 8 % af 2.030.168 kr. 162.413 kr.
A-skat55 % af 1.867.755 (2.030.168-162.413)1.027.265 kr.
Skyldig indeholdelse i alt 1.189.678 kr.
Indkomståret 2013, første halvår
SKAT har oplyst, at de har konstateret indsætninger på indehaverens bankkonto [...93] på i alt 607.783 kr. fra 1. januar 2013 til 30. juni 2013.
Ud fra SKATs lister sammenholdt med bankkontoudtog kan opgøres følgende bankindsætninger.
Dato | Tekst | Beløb |
02-01-2013 | Bgs [person10] | 6.600,00 |
03-01-2013 | Bgs [virksomhed9] | 5.000,00 |
08-01-2013 | [virksomhed8], [virksomhed17] (79.401,37) | 79.401,37 |
08-01-2013 | Bgs [virksomhed9] | 15.000,00 |
11-01-2013 | [virksomhed8], [virksomhed17] | 220.510,88 |
18-01-2013 | Bgs [person7] | 15.000,00 |
22-01-2013 | Faktura nr. 49, [virksomhed15] ApS (11.768,13) | 11.768,13 |
22-01-2013 | Bgs [virksomhed9] | 2.000,00 |
06-02-2013 | [virksomhed8], [virksomhed17] | 123.214,29 |
26-02-2013 | Faktura nr. 52, [virksomhed15] ApS (6.913,75) | 6.913,75 |
04-03-2013 | Bgs [person7] | 7.000,00 |
23-04-2013 | Faktura 199, [virksomhed15] ApS | 9.775,04 |
24-05-2013 | Bgs fakt 009 | 105.600,00 |
607.783,46 |
SKAT har modtaget kontrolbilag/fakturaer fra tredjemand, som virksomheden har udstedt:
[virksomhed17] ApS, CVR-nr. [...6]
Fakturaerne er påført indehaverens bankkonto, adresse, telefonnummer og mailadresse. Betalingsfrist 30 dage. I 2013 er udstedt følgende fakturaer:
Dato | Fakturanr. | Tekst/vedrørende | Beløb | Moms | Total |
08-01-2013 | 195 | Gulvvask [virksomhed18] [by2], [by8] og [by7] jan 2013 | 176.408,70 | 44.102,18 | 220.510,88 |
01-02-2013 | 197 | [virksomhed18] [by8] og [by7] samt tæpperens | 98.571,43 | 24.642,86 | 123.214,29 |
Indehaveren har modtaget følgende indbetalinger fra [virksomhed17] ApS på sin bankkonto i 2013:
Dato | Tekst | Beløb |
08-01-2013 | [virksomhed8], [virksomhed17] | 79.401,37 |
11-01-2013 | [virksomhed8], [virksomhed17] | 220.510,88 |
06-02-2013 | [virksomhed8], [virksomhed17] | 123.214,29 |
SKAT har anset betalingen den 8. januar 2013 for en delbetaling af faktura 194 udstedt i 2012. Betalingerne den 11. januar og 6. februar 2013 udligner udstedte fakturaer nr. 195 og 197.
[virksomhed15] ApS, CVR-nr. [...11]
Fakturaen er påført indehaverens bankkonto, adresse, telefonnummer og mailadresse. Betalingsfrist 21. april 2013. I 2013 er udstedt følgende fakturaer:
Dato | Fakturanr. | Tekst/vedrørende | Beløb | Moms | Total |
17-04-2013 | 199 | Premium sms Payout feb 2013, [virksomhed3]20, [virksomhed3]49, [virksomhed3]75, [virksomhed3]99 | 7.820,03 | 1.955,01 | 9,775,04 |
Indehaveren har modtaget følgende indbetalinger fra [virksomhed15] ApS på sin bankkonto i 2013:
Dato | Tekst | Beløb |
22-01-2013 | Faktura nr. 49, [virksomhed15] ApS (11.768,13) | 11.768,13 |
26-02-2013 | Faktura nr. 52, [virksomhed15] ApS (6.913,75) | 6.913,75 |
23-04-2013 | Faktura 199, [virksomhed15] ApS | 9.775,04 |
Faktura nr. 49 og 52 er udstedt af [virksomhed20] v/P [adresse8], [by2], CVR-nr. [...8]. Fakturaerne er påført følgende tekst:
”...
Grundet ønske om administrative lettelser har vi valgt at udlicitere kredithåndteringen til [virksomhed3]. Derfor er fordringer i henhold til denne faktura overdraget til [virksomhed3] til ejendom. Frigørende betaling kan derfor kun ske til [finans1] Reg Nr [...] Konto nr. [...93]
...”
SKAT har ikke medregnet disse indsætninger, da indehaveren modtager pengene for [virksomhed20].
SKAT har opgjort klagerens omsætning i første halvår af 2013 til 509.700 kr. (101,940+407,760) Opgørelsen er ikke specificeret.
Omsætningen kan dog opgøres således:
Indsættelser bankkonto | 607.783,46 |
Indsætning [virksomhed17] | -79.401,37 |
Indsætning [virksomhed15] | -11.768,13 |
Indsætning [virksomhed15] | -6.913,75 |
509.700,21 | |
Heraf moms | -101.940,04 |
Omsætning ekskl moms | 407.760,17 |
Skøn omkostninger 10 % | -40.776,02 |
Bruttoavance | 366.984,15 |
Indehavers andel, 30.000 kr. pr. måned | -180.000,00 |
Lønudgift herefter | 186.984,15 |
SKAT har beregnet følgende skyldige beløb:
AM-bidrag 8 % af 186.984 kr. 14.959 kr.
A-skat55 % af 172.025 (186.984-14.959) 94.614 kr.
Skyldig indeholdelse i alt 109.573 kr.
Ved klagerens møde den 6. marts 2019 med Skatteankestyrelsen blev det aftalt, at klageren inden tre uger skulle indsende dokumentation for afholdte udgifter til underleverandører. Der er pt. intet modtaget.
SKAT har anset virksomheden for at hæfte for manglende indeholdelse af AM-bidrag og A-skat af udeholdt løn for 2011, 2012 og 2013.
Grundlaget er, at SKAT har opgjort indsættelser på bankkonto, reguleret med yderligere udstedte fakturaer i året, fratrukket moms og 10 % for udokumenterede omkostninger samt dokumenterede angivne lønudgifter på 21.614 kr. i 2012. Det resterende beløb er fratrukket et skønnet overskud af virksomhed, og det resterende beløb er herefter anset for at være løn til ansatte, hvoraf virksomheden er anset for pligtig til at hæfte for manglende indeholdelse af AM-bidrag og A-skat.
SKAT har begrundet afgørelsen således:
”...
3.3. Retsregler og praksis
Virksomheden er pligtig til at indeholde A-skat og AM-bidrag i de ansattes løn efter kildeskattelovens § 46, stk. 1 samt arbejdsmarkedsbidragsloven § 7. Virksomheden er pligtigt til at opgøre bidragsgrundlaget og beregne arbejdsmarkedsmarkedsbidrag af ved enhver udbetaling af arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst, jf. kildeskattelovens § 49 B, stk. 1.
Efter kildeskattelovens § 69 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 hæfter virksomheden for A-skat og AM-bidrag af de ansattes løn. A-skat er beregnet med 55 % af grundlaget i henhold til kildeskattelovens § 48, stk. 7, da SKAT ikke har kendskab til hvem der har været ansat i virksomheden ud over det angivne, hvorfor der ikke foreligger skattekort, bikort eller frikort for disse ansatte.
Arbejdsmarkedsbidrag udgør 8 % af grundlaget, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 1.
SKAT har lovhjemmel til at foretaget et skøn af virksomhedens samlede reelle lønudgifter, herunder A-skat og AM-bidrag for perioden jf. Opkrævningslovens § 5, stk. 2, idet størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber.
3.4. SKATs bemærkninger og begrundelse
Der er ved indsigelse i mail af 18. februar 2014 ikke fremkommet nye oplysninger til sagen, der kan lægges til grund for anden opgørelse end den af SKAT allerede foretagne.
Virksomhedens resterende overskud efter godkendelse af skønsmæssige driftsudgifter og fratrukket allerede angivet løn for 2012 udgør jf. punkt 2.4 og bilag 4 henholdsvis 576.432 kr. for 2011, 2.030.168 kr. for 2012 og 186.984 kr. for 2013 (1. halvår 2013).
Virksomheden har ifølge SKATs opfattelse ikke kunnet generere en omsætning / overskud af den størrelse uden ansatte, når der henses til, at der ifølge bankkontoudtogene ikke er sket betaling til underleverandører i perioden. Indehavers eget overskud er ansat til kr. 360.000 og er allerede fratrukket i ovenstående beløb.
SKAT skønner en lønudgift i virksomheden for 2011, 2012 og 2013 (1. halvår) beregnet som den opgjorte omsætning, fratrukket skønnede driftsudgifter med 10 %, fratrukket angivne lønudgifter (kr. 0 i 2011 og kr. 21.614 i 2012) samt eget overskud af virksomhed kr. 360.000 pr. år.
A-skat og AM-bidrag heraf er opgjort til henholdsvis 337.790 kr. for 2011, 1.189.678 kr. for 2012 og 109.573 kr. for 2013 (1. halvår).
Samlet ændring af A-skat og AM bidrag udgør 1.637.040 kr.
...”
SKAT har i sin udtalelse til klagen anført følgende:
”...
I klagen anføres det, at SKAT ikke har grundlag for at gennemføre forhøjelser vedrørende indkomst, moms, A-skat og AM bidrag, idet alle indsætningerne på klagers konto ikke er udtryk for omsætning i virksomheden [virksomhed3], CVR [...1], samt at klager i henhold til Momslovens § 37, stk. 1 har ret til yderligere fradrag for indgående afgifter i forbindelse med afholdte driftsomkostninger, herunder yderligere driftsomkostninger i henhold til Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, som SKAT ikke har taget højde for.
Endvidere anføres det, at der ikke i henhold til Kildeskattelovens § 46, stk. 1 samt Arbejdsmarkeds- bidragslovens § 7 er grundlag for forhøjelser af A-skatter samt AM-bidrag, idet overskuddet fra virksomheden [virksomhed3], CVR [...1] er langt mindre end antaget af SKAT.
Klagen indeholder ikke oplysninger eller redegørelser for hvad indbetalinger på klagers konto i stedet dækker, hvis ikke alle indsætningerne er udtryk for omsætning i virksomheden. Samtidig bemærker SKAT, at indbetalingerne er foretaget med henvisning til faktura nr., som ifølge SKATs opfattelse direkte indikerer, at der er tale om virksomhedsomsætning. Endeligt er SKAT i besiddelse af en del fakturamateriale, som kan henføres til disse indbetalinger. Materialet er modtaget fra 3. mand og vedlagt som bilag 8 til afgørelsen.
Vedrørende fradrag for indgående afgift og driftsomkostninger gør SKAT opmærksom på, at der ved afgørelsen er givet fradrag for driftsudgifter og at størrelsen af disse er sat til 10 % af den opgjorte omsætning efter et skøn på grund af manglende regnskabsmateriale fra klager selv. SKAT har derved givet fradrag for indgående afgifter samt driftsudgifter selvom klager ikke har dokumenteret afholdte driftsudgifter i virksomheden.
Vedrørende grundlag for forhøjelse af A-skat og AM-bidrag anføres det ikke, hvorfor klager ikke mener der er grundlag for disse og/eller hvad overskud af virksomhed ifølge klager kan opgøres til, der kan lægges til grund for en anden opgørelse af A-skat og AM-bidrag.
SKAT mener ikke, at der i forbindelsen med klagen er fremkommet nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen og som kan begrunde en anden opgørelse end den allerede foretagende på det foreliggende grundlag.
...”
Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKAT opgørelse af manglende indeholdelse af AM-bidrag og A-skat på henholdsvis 337.790 kr., 1.189.678 kr. og 109.573 kr. for dels 2011, 2012 og 2013 skal nedsættes til 0 kr.
Klageren har i klagen anført følgende:
”...
Til støtte for den nedlagte påstand gøres det helt overordnet gældende, at der ikke i henhold til statsskattelovens § 4 er grundlag for de af SKAT gennemførte forhøjelser af [person1]s skatteansættelser for indkomstårene 2011 og 2012, idet alle indsætningerne på [person1]s konto i [finans1]ikke er udtryk for omsætning i virksomheden [virksomhed3], CVR-nr. [...1], samt at [person1] i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a har ret til yderligere fradrag for driftsomkostninger.
...
Endelig gøres det helt overordnet gældende, at der ikke i henhold til kildeskattelovens § 46, stk. 1 samt arbejdsmarkedsbidragsloven§ 7 er grundlag for de af SKAT gennemførte forhøjelser af [person1]s tilsvar af A-skat og AM-bidrag for indkomstårene 2011, 2012 og 2013, idet overskuddet fra virksomheden [virksomhed3], CVR-nr. [...1], er langt mindre end antaget af SKAT.
...”
Ifølge kildeskattelovens § 46 har arbejdsgiveren pligt til at tilbageholde AM-bidrag og A-skat af lønindkomst (A-indkomst) i Danmark. Arbejdsmarkedsbidragsloven § 7 henviser til, at kildeskattelovens bestemmelser om indeholdelse, opkrævning og hæftelse tilsvarende finder anvendelse ved indeholdelse og opkrævning af AM-bidrag.
Grundlaget for tilbageholdelsen af AM-bidrag og A-skat er den ansattes skattekort. Har arbejdsgiveren ikke modtaget noget skattekort, bikort eller frikort, skal arbejdsgiveren indeholde A-skat med 55 % af den udbetalte løn efter kildeskatteloven § 48, stk. 7.
Landsskatteretten har ved afgørelse af dags dato stadfæstet SKATs afgørelse om forhøjelse af virksomhedens overskud af virksomhed i 2011 og 2012 med henholdsvis 360.000 kr. og 360.000 kr. Forhøjelsen af virksomhedens overskud er foretaget som indehaverens andel af virksomhedens bruttoavance. Det herefter resterende beløb er anset for løn til uregistrerede ansatte. Landsskatteretten har for 2011 og 2012 opgjort løn til uregistrerede ansatte til henholdsvis 634.860 kr. og 2.031.608 kr.
Landsskatteretten har reguleret SKATs opgørelse for 2011 med overførsel mellem egne konti på 12.600 kr. og manglende indregning af ikke momsbelagt husleje på 75.000 kr. efter opgørelse af moms. Ligeledes er SKATs opgørelse for 2012 reguleret med en ikke medregnet indsætning på 2.000 kr.
Landsskatteretten har foretaget følgende opgørelser for:
Indkomståret 2011
Bankindsættelser [...22] | 12.500,00 |
Bankindsættelser [...93] | 671.350,00 |
Rest udstedte fakturaer til [virksomhed4] | 691.750,00 |
Total | 1.375.600,00 |
Bankindsæt. Fra egen konto [...93] | -12.600,00 |
Heraf ikke momsbelagt husleje [virksomhed7] | -75.000,00 |
Omsætning inkl. Moms | 1.288.000,00 |
Heraf moms | -257.600,00 |
1.030.400,00 | |
ikke momsbelagt husleje [virksomhed7] | 75.000,00 |
Omsætning ekskl. Moms | 1.105.400,00 |
Skøn omkostninger 10 % | -110.540,00 |
Bruttoavance | 994.860,00 |
Indehavers andel, 30.000 kr. pr. måned | -360.000,00 |
Lønudgift herefter | 634.860,00 |
Indkomståret 2012
Bankindsættelser [...93] | 3.066.017,86 |
Indsat 20. april fra [person3] | 2.000,00 |
Indsætning [virksomhed16] ApS | -10.000,00 |
Indsætning [virksomhed16] ApS | -5.000,00 |
Indsætning [virksomhed15] | -126.059,38 |
Indsætning [virksomhed15] | -61.303,75 |
[virksomhed8] fakt 192 (rest) | 86.458,65 |
[virksomhed8] fakt. 194 | 245.833,48 |
[virksomhed11], faktura 172 (rest) | 130.000,00 |
[virksomhed12] | 18.750,00 |
[virksomhed11], faktura 189 (rest) | 5.000,00 |
3.351.696,86 | |
Heraf moms | 670.339,37 |
Omsætning ekskl. Moms | 2.681.357,49 |
Skøn omkostninger 10 % | -268.135,75 |
Indberettet lønudgift (konkret) | -21.614,00 |
Bruttoavance | 2.391.607,74 |
Indehavers andel, 30.000 kr. pr. måned | -360.000,00 |
Lønudgift herefter | 2.031.607,74 |
Indkomståret 2013, fra 1. januar til 30. juni
Bankindsættelser [...93] | 607.783,46 |
Indsætning [virksomhed17], vedr. 2012 | -79.401,37 |
Indsætning [virksomhed15] | -11.768,13 |
Indsætning [virksomhed15] | -6.913,75 |
509.700,21 | |
Heraf moms | -101.940,04 |
Omsætning ekskl moms | 407.760,17 |
Skøn omkostninger 10 % | -40.776,02 |
Bruttoavance | 366.984,15 |
Indehavers andel, 30.000 kr. pr. måned | -180.000,00 |
Lønudgift herefter | 186.984,15 |
Virksomheden er herefter anset for at have afholdt løn til medarbejdere på henholdsvis 634.860 kr., 2.031.608 kr. og 186.984 kr. i henholdsvis i 2011, 2012 og 2013 uden at have indeholdt AM-bidrag og A-skat. Virksomheden har derfor udvist forsømmelighed og er efter kildeskatteloven § 69, stk. 1, og dagældende arbejdsmarkedsbidragslov § 15, stk. 2, pligtig til at hæfte for den manglende indeholdte AM-bidrag og A-skat.
Indkomstår | 2011 | 2012 | 2013 |
Lønudgift herefter | 634.860 | 2.031.608 | 186.984 |
Skyldig AM-bidrag 8 % | 50.788 | 162.528 | 14.959 |
Skyldig A-skat 55 % af (lønudgift-AM-bidrag) | 321.239 | 1.027.993 | 94.614 |
Skyldig indeholdelse i alt | 372.027 | 1.190.521 | 109.573 |
Virksomheden er herefter pligtig til at betale 372.027 kr., 1.190.521 kr. og 109.573 kr. i AM-bidrag og A-skat for henholdsvis 2011, 2012 og 2013.
Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse i overensstemmelse hermed vedrørende 2011 og 2012 og stadfæster SKATs afgørelse vedrørende 2013.