Kendelse af 31-08-2022 - indlagt i TaxCons database den 23-09-2022

Journalnr. 19-0002337

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomstår 2015

Skønsmæssig forhøjelse af indeholdelsespligtig A-skat

509.799 kr.

Nedsættelse

763.154 kr.

Skønsmæssig forhøjelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag

80.600 kr.

Nedsættelse

120.657 kr.

Indkomstår 2016

Skønsmæssig forhøjelse af indeholdelsespligtig A-skat

373.303 kr.

Nedsættelse

373.303 kr.

Skønsmæssig forhøjelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag

59.020 kr.

Nedsættelse

59.020 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomhedsindehaveren (indehaveren) har drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1]. Virksomheden var registreret under branchekoden 900110 Teater- og koncertvirksomhed. Virksomheden blev oprettet den 20. marts 2014 og ophørte den 3. august 2016.

Sagen er opstået på baggrund af kontrol i virksomheden [virksomhed2], hvor SKAT (nu Skattestyrelsen) har konstateret, at der er overført penge fra [virksomhed1]s virksomhedskonto [...94] i [finans1] til [virksomhed2].

Skattestyrelsen har konstateret, at [virksomhed2] ikke har nogle ansatte, men har brugt underleverandører, som ligeledes har været kontrolleret af Skattestyrelsen. Efter denne kontrol har Skattestyrelsen vurderet, at underleverandørerne ikke har kunnet levere de fakturerede ydelser, hvorfor det ikke har været muligt at konstatere hos de pågældende underleverandører, hvilket arbejde der rent faktisk har været udført.

For indkomståret 2015 har virksomheden angivet en lønudgift på 737.673 kr. som bidragspligtig A-indkomst, og for indkomståret 2016 har virksomheden angivet en lønudgift på 293.967 kr. som bidragspligtig A-indkomst.

Der er angivet indeholdt A-skat med 95.091,44 kr. i indkomståret 2015. For indkomståret 2016 er der angivet indeholdt A-skat med 38.511 kr.

Der er for indkomstår 2015 angivet indeholdt AM-bidrag med 58.861,37 kr. For indkomståret 2016 er der angivet indeholdt AM-bidrag med 23.517,37 kr.

SKAT har over flere gange indkaldt materiale til brug for opgørelsen af indehaverens skattepligtige indkomst, hvoraf seneste materialeindkaldelse til indehaveren er dateret den 9. marts 2018.

Indehaveren har indsendt følgende materiale:
• Regneark for 2015
• Indeholder bogføring sorteret efter dato for indkomståret 2015.
• Regneark for 2016
• Indeholder oversigt over kontoplan for indkomståret 2016.
•Lønsedler for 2015 og for 2016.
• Købsfakturaer for 2015 og 2016 udstedt af [virksomhed3] ApS, [virksomhed2], [virksomhed4], [virksomhed5] Limited, [virksomhed6] og [virksomhed7].
• Kontoudskrifter for konto [...94] i [finans1] for perioden 1. januar 2015 – 30. juni 2016.

SKAT har ikke modtaget følgende materiale:

Regnskab for 2015 og 2016, herunder kontospecifikationer
Arbejdssedler, timesedler og samarbejdsaftaler vedrørende underleverandørerne, bl.a. [virksomhed2].
Bankkontoudtog for konto [...08] for perioden 1. januar 2015 og frem til 1. juli 2015.
Manglende fakturaer.

SKAT har den 13. marts 2018 anmodet [virksomhed3] ApS om at sende [virksomhed1]s regnskabsmateriale. På den baggrund er der modtaget kopi af [virksomhed1]s salgsfakturaer med fakturanumrene 755-759, 761-763, 765-770, 772-791, 793, 795-809, 811-833, 835, 837-841, 843-849 og 851-858, dateret i perioden 4. januar 2016 – 8. juni 2016.

Skattestyrelsen har udarbejdet 4 bilag til den påklagede afgørelse på baggrund af det modtagne materiale fra [virksomhed3] ApS og indehaveren.

Bilag 1 er en opgørelse over momstilsvar. Bilag 2 er en opgørelse af salgsmoms og i den forbindelse også af virksomhedens omsætning. Bilag 3 og 4 er en gennemgang af underleverandørernes fakturaer fra henholdsvis 2015 og 2016.

[virksomhed2]

Af indehaverens regneark for 2015 fremgår bilag 4, 14, 16, 33, 102, 106, 108, 109, 115, 129, 132, 151, 154, 168, 206, 208, 217, 226, 228, 235, 246, 267, 271, 276, 291, 293, 303, 321, 347, 357, 362, 378, 386, 423, 424, 463, 468, 492, 497, 509, 510 og 511 (fakturanumrene 51-92) som udgifter til [virksomhed2], der samlet udgør 1.508.210 kr. inkl. moms, svarende til 1.206.568 kr. ex. moms.

I indehaverens regneark for 2015 er der både ud for bilagsnummer 293 og 303 henvist til fakturanummer 76 med et beløb på 87.400 kr.

Af indehaverens regneark for 2016 fremgår bilag 18, 33, 36, 54, 73, 79, 117, 126, 159, 175, 191, 206 og 228 (fakturanumrene 93-105), der samlet udgør 737.752 kr. inkl. moms, svarende til 590.201 kr. ex. moms.

Indehaveren har indsendt kopier af alle fakturaerne fra [virksomhed2] for indkomstårene 2015og 2016. Fakturaerne er ikke tilføjet bilagsnummer. Fakturaerne indeholder dato, fakturanummer, beskrivelsen ”002 – Mandskabsudlejning” eller ”Udført arbejde”, antal timer, timepris og sum. Der er ikke angivet noget tidspunkt for arbejdets udførelse eller specificeret, hvilket arbejde der er udført og af hvem.

Af bilagene for 2015 har SKAT opgjort bilag 235 (fakturanr. 70) til at være dateret den 1. juni 2015. Det fremgår dog af fakturaen, at denne er udstedt den 29. maj 2015.

Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse bl.a. truffet afgørelse om, at udgifterne afholdt til [virksomhed2] skal anses for anvendt til betaling af løn i indehaverens virksomhed til en kreds af ikke kendte lønmodtagere. Skattestyrelsen har ikke opkrævet A-skat og AM-bidrag af yderligere løn for perioden 1. januar 2015 til 30. maj 2015, da disse efter Skattestyrelsens opfattelse er forældet. Skattestyrelsen har opkrævet yderligere A-skat og AM-bidrag for den resterende del af 2015 og 2016.

Nærværende sag vedrører alene spørgsmålet om indeholdelse af A-skat og AM-bidrag.

Landsskatteretten har i afgørelse af sagsnr. [sag1] truffet afgørelse om, at klagerens udgifter til [virksomhed2] rettelig er at anse som yderligere lønudgifter på i alt 1.508.210 kr. i indkomståret 2015 og 737.752 kr. i indkomståret 2016.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt forhøjet virksomhedens A-skat og AM-bidrag med henholdsvis 509.799 kr. og 80.600 kr. for indkomståret 2015 og med henholdsvis 373.303 kr. og 59.020 kr. for indkomståret 2016.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

1.3 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har ikke fået regnskaber eller konto specifikationer for 2015 og 2016, og vi kan således ikke afstemme bogføringen over til et regnskab eller selvangivelse. (der er ikke selvangivet for 2016)

Vi har modtaget et regneark for 2015 og 2016. For 2015 er der anført løn, men beløbet er anført med 0 kr.

Vi har ikke fået alle fakturaerne på underleverandørerne og vi har ikke fået den udbedte specifikation af bilagene, herunder arbejdssedler/timesedler og samarbejdsaftaler.

Det er ikke muligt ud fra det materiale Skattestyrelsen er i besiddelse af, at opgøre en korrekt moms og skatteopgørelse hvorfor denne opgøres skønsmæssigt efter henholdsvis opkrævningslovens § 5 stk. 2. og skattekontrolloven§ 5 stk. 3. jf. samme lov § 6 stk. 6.

(...)

[virksomhed2]

Beløb Moms

2015 1.205.468 kr. 301.642 kr.

2016 590.201 kr. 147.550 kr.

Vi har modtaget fakturaerne men ikke arbejdssedler/timesedler, samarbejdsaftaler eller oplysning om hvem der har udført arbejdet. På fakturaerne er anført mandskabsudlejning og udført arbejde, ingen specifikation på hvilke personer der arbejder eller hvilke arbejdet der bliver udført. Ligeledes er der ikke anført hvornår og hos hvem arbejdet er udført. Fakturaerne lever således ikke op til kravene om indholdet i en faktura i momsbekendtgørelsens§ 58.

Skattestyrelsen har haft kontrol af [virksomhed2], som ikke har haft ansatte, men har brugt underleverandører som ligeledes har været kontrolleret af Skattestyrelsen. Det er vurderet at underleverandørerne ikke har kunne levere de fakturerede ydelser. Det har derfor ikke været muligt at konstatere, hos de pågældende underleverandører, hvilket arbejde der rent faktisk har været udført, eller hvorvidt dette er sket på almindelige forretningsmæssige vilkår. Endvidere er store dele af indsætningerne på bankkonti hos de underleverandører som [virksomhed2] har anvendt, hævet efterfølgende kontant/eller bliver overført, uden man kan se hvem der modtager pengene.

Skattestyrelsen har foretaget undersøgelse af underleverandøren og det har vist sig, at der ikke er angivet og/eller afregnet korrekt moms, A-skat og am-bidrag.

Skattestyrelsen finder, at der er en række faktorer, der rejser tvivl om fakturaernes realitet, hvorved du har en skærpet bevisbyrde for at der er tale om reel levering af de fakturerede ydelser. Dette følger af SKM2009.325 ØLR Det er Skattestyrelsens opfattelse, at denne skærpede bevisbyrde for, at [virksomhed2] har leveret de fakturerede ydelser, ikke er løftet.

De udstedte fakturaer kan således være fiktive og udarbejdet til formålet og at du enten selv eller i forening med andre anvender uregistreret arbejdskraft via et set-up, hvor pengeoverførslen til [virksomhed2] anvendes til at sløre det reelle betalingsspor til aflønning af arbejdskraft, hvor der ikke indeholdes og betales A-skat/AM-bidrag.

Efter en konkret vurdering foretages der opkrævning af A-skat og AM-bidrag i din virksomhed, idet det anses for sandsynlig, at du har haft arbejdskraften til at udfører arbejdet i virksomheden og du har haft en yderligere lønudgift, ud over din egen andel af overskud af virksomhed samt den løn der allerede er angivet.

Den yderligere A-skat/AM-bidrag, opgøres af det beløb der er faktureret for, af [virksomhed2].

Ikke godkendte udgifter i henhold til vedlagte bilag 3:

Udgift: Skat Moms

2015 1.206.568 kr. 301.642 kr.

1. kvartal forældet -53.778 kr.

2016 590.201 kr. 147.550 kr.

(...)

Opgørelse over yderligere ansatte i din virksomhed:

Med henvisning til ovenstående godkendes der ikke fradrag for udgiften til [virksomhed2]. Skattestyrelsen anser udgiften er anvendt til betaling af løn i din virksomhed, til en kreds af ikke kendte lønmodtagere.

På grund af forældelsesreglerne i forældelseslovens § 3, stk. 1, opkræver Skattestyrelsen ikke A-skat og AM-bidrag af yderligere løn for perioden 1. januar- 30. maj 2015.

Ifølge vedlagte bilag 3, drejer det sig om 500.704 kr., hvor Skattestyrelsen ikke opkræver A-skat og AM-bidrag.

2015

Yderligere AM-bidrag og A-skat for udgift til [virksomhed2] 1.508.210 - 500.704 1.007.506

AM-bidrag 8 % af 1.007.506 80.600

A-skat 1.007.507 - 80.600 x 55 % 509.799

2016

Yderligere AM-bidrag og A-skat for udgift til [virksomhed2]

AM-bidrag 8 % af 737.752 59.020

A-skat 737.752 - 59.020 x 55 % 373.303

Det er således Skattestyrelsens opfattelse at vi kan opkræve yderligere A-skat og AM-bidrag i den virksomhed, med AM-bidrag 139.620 kr. (80.600 kr.+ 59.020 kr.) og A-skat med 883.012 kr.

(509.799 kr.+ 373.303 kr.) jf. opkrævningslovens § 5 stk. 2.

(...)”

Klagerens opfattelse

Indehaveren har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af virksomhedens A-skat og AM-bidrag skal nedsættes med 590.399 kr. for indkomståret 2015 og med 432.323 kr. for indkomståret 2016.

”(...)

Sagens faktiske omstændigheder

Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at redegøre udtømmende for sagens faktiske forhold, hvorfor der i stedet henvises til sagsfremstillingen i SKATs afgørelse af 20. juli 2018.

Vi tager forbehold for at uddybe sagsfremstillingen i et senere supplerende indlæg.

Anbringender

Indledningsvist skal det gøres gældende, at vi ikke er enige med SKAT i sin afgørelse, hvorfor afgørelsen påklages til Landsskatteretten.

Der er ikke grundlag for at foretage den af SKAT gennemførte ændring af virksomhedens overskud, momstilsvar, A-skat og AM-bidrag, idet virksomheden har overholdt lovgivningen samt fulgt retningslinjer fra SKAT.

Der vil fra virksomheden fremsendes dokumentation på at lovgivning og retningslinjer er overholdt og fulgt.”

Landsskatterettens afgørelse

Materielt

Pligt til at svare indkomstskat til staten påhviler personer, der erhverver indkomst i form af vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold udført her i landet. Det er uden betydning for skattepligten, hvilken form vederlaget udbetales i, og om retten til indkomsten eller vederlaget er erhvervet efter ophør af arbejdet her i landet. Dette fremgår af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Hvis den indeholdelsespligtige hverken har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes 55 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 2 og 3. Det følger af kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Personer, der har lønindkomst m.v. fra beskæftigelse udført her i landet, er pligtige til at betale arbejdsmarkedsbidrag, og bidraget udgør 8 pct. af grundlaget. Det følger af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1. Arbejdsgiveren er indeholdelsespligtig af arbejdsmarkedsbidraget i forbindelse med udbetalingen af A-indkomsten, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde skat, eller som indeholder denne med for lavt beløb er over for det offentlige umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side ved iagttagelse af bestemmelserne i denne lov. Dette fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1.

Kravene til udarbejdelse af regnskab fremgår af bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 1253 af 1. januar 2013 og nr. 1580 af 10. december 2015). Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan virksomhedens afgiftstilsvar fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Retten har i afgørelsen vedrørende sagsnr. [sag1] fundet, at virksomheden har afholdt lønudgifter i indkomstårene 2015 og 2016 svarende til beløbet på fakturaerne fra [virksomhed2].

Da der ikke er indeholdt A-skat eller arbejdsmarkedsbidrag af disse udgifter, og da virksomheden ikke har godtgjort, at der ikke er udvist forsømmelighed, er virksomheden ansvarlig over for det offentlige for den manglende betaling af A- skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Virksomheden hæfter derfor for arbejdsmarkedsbidrag og A-skat. Der henvises til SKM2017.117.ØLR.

Formalitet

Forældelsesfristen er 3 år, medmindre andet følger af andre bestemmelser. Det følger af forældelseslovens § 3, stk. 1. Forældelsesfristen løber fra det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen (tidligere SKAT) fik eller burde have fået kundskab til fordringens eksistens, jf. lovens § 3, stk. 2. Kundskabstidspunktet anses for at være det tidspunkt, hvor virksomhedens regnskabsmateriale blev udleveret til Skattestyrelsen.

Skattestyrelsen har fundet, at der ikke var grundlag for at opkræve A-skat og AM-bidrag af yderligere løn for perioden 1. januar 2015 – 30. maj 2015 som følge af forældelse.

Skattestyrelsen bad om regnskabsmateriale fra [virksomhed3] ApS den 13. marts 2018. Det vides ikke, hvornår materialet er modtaget, men kundskabstidspunkt kan tidligst anses for at være den 13. marts 2018.

Skattestyrelsen traf afgørelse den 20. juli 2018, dvs. mindre end 3 år efter kundskabstidspunktet, hvorved fristen for forældelse ikke er overskredet for nogen del af de behandlede indkomstår, 2015 og 2016.

På dette grundlag finder retten, at der skal opkræves af A-skat og AM-bidrag for hele perioden i 2015 og 2016.

Sammenfatning

Retten ændrer Skattestyrelsens opgørelse af indeholdt A-skat og AM-bidrag for 2015 således:

Beregningsgrundlag for 1. januar 2015 – 31. december 2015:

AM-bidrag:

8 % af 1.508.210 kr. = 120.657 kr.

A-skat:

(1.508.210 kr. – 120.657 kr.) x 55 % = 763.154 kr.

Retten finder, at Skattestyrelsen korrekt har ansat virksomhedens AM-bidrag til 59.020 kr. og A-skat til 373.303 kr. i perioderne 1. januar 2016 – 3. august 2016.

Retten ændrer således Skattestyrelsens afgørelse for 2015, idet virksomhedens AM-bidrag ansættes til 120.657 kr. og A-skat til 763.154 kr. på baggrund af ovenstående. Skattestyrelsens afgørelse for 2016 stadfæstes.