Kendelse af 09-12-2020 - indlagt i TaxCons database den 16-01-2021

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Virksomhedens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

2014

Indeholdelse af A-skat

106.827 kr.

0 kr.

0 kr.

Indeholdelse af AM-bidrag

16.890 kr.

0 kr.

0 kr.

2015

Indeholdelse af A-skat

264.618 kr.

164.879 kr.

200.069 kr.

Indeholdelse af AM-bidrag

41.836 kr.

31.631 kr.

31.631 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomhedsindehaveren har i indkomstårene 2014 og 2015 drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] under CVR-nr.: [...1]. Virksomheden blev etableret og registreret den 14. november 2013 under branchekode 412000 opførelse af bygninger og under bibranchekode 433200 Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed.

Det fremgår af udskrift fra Det Centrale Virksomhedsregister, at virksomheden ophørte den 28. september 2015. SKAT har oplyst, at virksomheden blev tvangsafmeldt af SKAT den 29. september 2015.

Da virksomheden i dag er ophørt, og idet virksomheden har været drevet som en enkeltmandsvirksomhed, er virksomhedens tidligere indehaver [person1] herefter klager i sagen. For overskuelighedens skyld benævnes klageren imidlertid herefter som henholdsvis ”virksomheden,” ”indehaveren” og ”virksomhedsindehaveren”.

Virksomhedsindehaveren var for indkomståret 2014 ikke registreret som erhvervsdrivende i SKATs system. For indkomståret 2015 var klageren registreret med en udvidet selvangivelse.

Det fremgår af virksomhedens årsregnskab for indkomståret 2014, at virksomheden ikke har udbetalt løn. Af årsregnskabet for indkomståret 2015 fremgår det, at virksomheden har afholdt 396.696 kr. i lønudgifter.

For begge indkomstår har virksomhedsindehaveren indberettet 0 kr. i lønudbetalinger.

SKAT har den 3. februar 2016 modtaget kontroloplysninger fra SKATs særlige kontrol enhed, herunder oplysninger om at virksomhedsindehaveren ikke havde selvangivet skattepligtig indkomst for indkomståret 2014, og at der i andet halvår af indkomståret 2015 var overført 242.225 kr. ved tre transaktioner til virksomheden [virksomhed2] ApS.

SKAT modtog samtidig fakturaer udstedt af [virksomhed1] v/[person1] til [virksomhed3] ApS. I forbindelse med gennemgangen af de modtagne fakturaer har SKAT konstateret, at klageren i perioden fra den 15. februar 2015 til den 4. september 2015 har udstedt fakturaer for udført væg-, gulv- og loftsarbejde inkl. moms. Det er ikke udspecificeret, hvor mange timer der er blevet brugt på arbejdet, og om det indkrævede beløb også angår anvendt materiale.

Da virksomhedsindehaveren ikke havde selvangivet sin skattepligtige indkomst, anmodede SKAT den 31. maj 2016, med rykkerskrivelse den 29. juni 2016, virksomhedsindehaveren om regnskabsmateriale og kontoudskrifter fra hans konto i [finans1] for årene 2013-2015. Da indehaveren ikke reagerede herpå, indhentede SKAT den 17. august 2016 bankkontoudskrifterne fra [finans1]. Disse udskrifter blev modtaget den 5. september 2016.

Ved en gennemgang af kontoudskrifterne har SKAT bl.a. konstateret, at der i perioden fra den 14. november 2013 til den 31. december 2015 er blevet indsat beløb på virksomhedsindehaverens grundkonto med kontonummer [...23], opgjort af SKAT til i alt 2.737.283 kr. En del af disse bankindsætninger er indsat af virksomheden [virksomhed3] ApS, posteret med tekster som: ”LL004, LL006, LL009 og LL010.”

De konstaterede indsætninger har SKAT anset for at være udeholdt omsætning i virksomheden, opgjort af SKAT til 954.875 kr. for indkomståret 2014 og 1.744.909 kr. for indkomståret 2015, i alt 2.737.284 kr. inkl. moms.

SKAT har ved gennemgangen af kontoudtogene også konstateret, at der i indkomstårene 2014 og 2015 er foretaget hævninger fra virksomhedsindehaverens grundkonto. Det fremgår af udskrifterne, at der bl.a. er hævet 242.225 kr. til [virksomhed2] ApS. Ligeledes er der hævet beløb til forskellige virksomheder, herunder [virksomhed4] A/S, [virksomhed5] ApS, JF og [by1]. I den forbindelse har SKAT modtaget tre fakturaer udstedt til [virksomhed1] for udført tømrerarbejde.

Ved gennemgangen af kontoudtogene har SKAT endvidere konstateret, at der er blevet foretaget mange kontante hævninger i samme periode.

På grundlag af bankindsætningerne hævningerne, og det modtagne materiale i form af fakturaer har SKAT anset, at virksomheden har haft ansatte i indkomstårene 2014 og 2015, herunder benyttet arbejdskraft uden at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag (AM-bidrag).

SKAT har henset til, at virksomhedsindehaveren ikke ved egen arbejdskraft har kunnet generere indtægter af den størrelse, som er indgået på indehaverens konto, herunder de af SKAT opgjorte beløb i form af udeholdt omsætning på henholdsvis 954.875 kr. i 2014 og 1.744.909 kr. i 2015. SKAT har samtidig lagt vægt på, at indehaveren ikke alene har kunnet udføre det arbejde, som der er blevet faktureret arbejdstimer for i henhold til de fremlagte fakturaer.

Ligeledes har SKAT henset til, at virksomheden i perioden fra den 1. juni 2015 til den 31. december 2015 løbende har overført runde beløb til 6 navngivne personer, herunder som følger:

[person2] = 66.000 kr.

[person3] = 54.000 kr.

[person4] = 67.000 kr.

[person5] = 10.000 kr.

[person6] = 24.000 kr.

[person7] = 18.000 kr.

I alt = 239.000 kr.

SKAT har anset virksomheden for at have haft de 6 personer ansat fra 1. juni 2015. Samtidig har SKAT vurderet, at virksomheden kan have haft flere personer ansat, idet der er foretaget mange hævninger på indehaverens bankkonto i perioden. Desuden har SKAT anset virksomheden for at have udbetalt løn til sine ansatte med kontante beløb i perioden fra den 1. januar 2014 til den 31. maj 2015.

Indehaveren har ikke fremlagt lønsedler, hvorfor SKAT har foretaget en skønsmæssig opgørelse af lønnen til henholdsvis 211.120 kr. for indkomståret 2014 og 522.961 kr. for indkomståret 2015.

SKAT har samtidig vurderet, at virksomheden burde have indberettet løn, tilbageholdt og indbetalt A-skat af udbetalingerne og indeholdt og indberettet AM-bidrag i den udbetalte løn.

Virksomhedens manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag for indkomstårene 2014 og 2015 er opgjort af SKAT som følger:

Lønudbetaling 2014:

211.120 kr.

A-skat 2014 (211.120 kr. – 16.890) * 0,55

106.827 kr.

AM-bidrag 2014 (211.120 kr. * 0,08):

16.890 kr.

Lønudbetaling 2015:

522.961 kr.

A-skat (522.961 kr. – 41.837 kr.) *0,55

264.618 kr.

AM-bidrag 2015 (522.961 * 0,08):

41.837 kr.

SKAT har i deres opgørelse forudsat, at lønnen er udbetalt med lige store beløb i hver enkelt måned i begge indkomstår.

Virksomhedsindehaveren har nedlagt påstand om, at virksomhedens hæftelse for A-skat og AM-bidrag skal nedsættes. Til støtte for sin påstand har indehaveren fremlagt et årsregnskab for indkomståret 2014 og en lønoversigt for 2015, en beregning af A-skat og AM-bidrag for 2015 samt et årsregnskab for 2015.

Da SKAT ikke havde fået tilsendt klagerens endelige klage samt tillægsdokumentation til den foreløbige klage af 9. juni 2017, blev dette fremsendt den 23. januar 2020 i forbindelse med, at klagebehandlingen blev påbegyndt.

SKAT har i høringssvaret af den 3. februar 2020 anført, at de nye oplysninger i form af årsregnskab for indkomståret 2014 kan lægges til grund. Desuden har SKAT anført, at indehaverens beregning af A-skat og AM-bidrag for 2015 er udregnet forkert i henhold til det fremlagte årsregnskab, og skal ændres til henholdsvis 200.069 kr. og 31.631 kr.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

s afgørelse

SKAT har anset virksomheden for at være indeholdelsespligtig af 106.827 kr. i A-skat og 16.890 kr. i arbejdsmarkedsbidrag vedrørende lønudbetalinger i indkomståret 2014 og 264.618 kr. i A-skat og 41.837 kr. i arbejdsmarkedsbidrag vedrørende lønudbetalinger i indkomståret 2015.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

3. Opkrævning af A-skat og AM-bidrag for 2014 og 2015

(...)

3.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Som det fremgår af afsnit 1.4, har SKAT vurderet, at du har haft ansatte i din virksomhed i 2014 og 2015, og at lønudbetalingerne til de ansatte har været på henholdsvis 211.120 kr. og 522.961 kr.

Baggrunden for disse skøn er, at du som indehaver af virksomheden ikke kan have udført alt

arbejdet selv. Der er her henset til, at der er ud fra de fakturaer, som SKAT er i besiddelse af, ser ud til udelukkende at være faktureret for arbejdstimer. Det er vurderet, at du som enkeltperson ikke kan generere 954.875 kr. i indtægt i 2014 og 1.744.909 kr. i 2015. SKAT har i stedet skønnet, at du har kunnet generere indtægter, til det der svarer til et overskud af virksomhed på 400.000 kr. ved eget arbejde.

Fra juni 2015 vurderes det, at du som minimum har haft ansat de 6 personer, som du løbende har overført penge til (239.000 kr.) jf. ovenstående afsnit 3.1. Herudover kan du have haft andre ansatte, som er aflønnet kontant. Ligeledes vurderes det, at du har haft ansatte i 2014 og den resterende del af 2015, men at du har aflønnet disse ansatte kontant, med de mange kontante hævninger, som er foretaget i denne periode. SKAT kan foretage en sådan vurdering med henvisning til SKM2016.9.

Beløbene på 211.120 kr. og 522.961 kr. anses som A-indkomst ifølge kildeskattelovens § 43 stk. 1, og du burde have trukket foreløbig A-skat af udbetalingerne jf. kildeskattelovens § 46 stk. 1. Herudover burde du have oplyst SKAT om udbetalingerne ifølge skattekontrollovens § 7 stk. 1 og indkomstregisterlovens § 2-4.

Ifølge kildeskattelovens § 69 stk. 1 har du ansvaret for at betale de manglende beløb til SKAT.

Ligeledes burde du ifølge arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 og 7 have indeholdt og indberettet arbejdsmarkedsbidrag på 8 %.

Da du ikke har rekvireret skattekort fra de ansatte, burde du have indeholdt 55 % i A-skat efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag jf. kildeskattelovens § 48 stk. 7.

Hvis ovenstående tages i betragtning burde du jf. bilag 1 have indberettet løn, tilbageholdt og indbetalt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag med følgende beløb:

Lønudbetaling 2014: 211.120 kr.

A-skat 2014 (211.120 kr. – 16.890 kr.) * 0,55: 106.827 kr.

AM-bidrag 2014 (211.120 kr. * 0,08): 16.890 kr.

Lønudbetaling 2015: 522.961 kr.

A-skat 2015 (522.961 kr. – 41.837 kr.) * 0,55: 264.618 kr.

AM-bidrag 2015 (522.961 kr. * 0,08): 41.837 kr.

Det forudsættes at den udbetalte løn i 2014 og 2015 er udbetalt med lige store beløb i hver af de 12 måneder, indenfor det enkelte år.

Som følge af dette forhøjes din A-skat og AM-bidrag, som beskrevet øverst i brevet.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Indkomståret 2014:

Der er fremkommet nye oplysninger i form af regnskab, som ikke tidligere har været fremlagt, og derfor ikke været anvendt til Skattestyrelsens vurdering.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at de nye fremkomne oplysninger kan lægges til grund for en skatteansættelse, men at der evt. kan ske en dybere kontrol af grundlaget, såfremt det findes nødvendigt.

Indkomståret 2015:

Der er fremkommet nye oplysninger i form af regnskab, som ikke tidligere har været fremlagt, og derfor ikke været anvendt til Skattestyrelsens vurdering.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at med undtagelse af beregnede A-skat og am-bidrag, kan de nye fremkomne oplysninger lægges til grund for en skatteansættelse, men at der evt. kan ske en dybere kontrol af grundlaget, såfremt det findes nødvendigt.

Vedrørende A-skat og am-bidrag for 2015, er den indsendte opgørelse bilag 3.1 ikke umiddelbart korrekt/forståelig, idet der beregnes A-skat og am-bidrag af Skattestyrelsens totale A-skat og am­ bidrag og ikke af den totale løn på 395.393 kr. som er oplyst i det indsendte regnskab for 2015. Skattestyrelsen er af den opfattelse, at såfremt det indsendte regnskab for 2015 lægges til grund for ansættelsen, bør am-bidrag være 395.393 kr. x 8 % = 31.631 kr, og A-skat skal være 395.393 kr. - am-bidrag 31.631 kr. = 363.762 kr. x 55 % = 200.069 kr.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedsindehaveren har nedlagt påstand om, at de af SKAT opkrævede beløb i A-skat og arbejdsmarkedsbidrag nedsættes til 0 kr. for indkomståret 2014 og til henholdsvis 164.879 kr. og 31.631 kr. for indkomståret 2015.

Virksomhedsindehaveren har anført følgende:

”(...)

3. Punkt 3. Opkrævning af A-skat og AM-bidrag for 2014 og 2015

Beregnings dokumentation for A-skat og AM-bidrag for 2014 og 2015 følger senere

(...)

3. Punkt 3. Opkrævning af A-skat og AM-bidrag for 2014 og 2015

Beregnings dokumentation for A-skat og AM-bidrag for 2014 og 2015 - ser venligst bilag A.

(...)

SKAT beregninger [virksomhed1] beregninger Beløb vi ikke ænig med

Punkt 3

2014

123.717

0

ser bilag 1

2015

306.455

196510

-109.945 ser bilag 3 og bilag 3.1

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Pligt til at svare indkomstskat til staten påhviler personer, der erhverver indkomst i form af vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold udført her i landet. Det er uden betydning for skattepligten, hvilken form vederlaget udbetales i, og om retten til indkomsten eller vederlaget er erhvervet efter ophør af arbejdet her i landet. Det fremgår af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Det følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomsten påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1, 1. og 3. pkt.

Grundlaget for tilbageholdelsen af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag (AM-bidrag) er den ansattes skattekort. Har den indeholdelsespligtige (arbejdsgiveren) ikke modtaget noget skattekort, bikort eller frikort, skal arbejdsgiveren indeholde 55 % i de påklagede indkomstår af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst (løn) uden fradrag efter stk. 2 og 3. Det fremgår af kildeskatteloven § 48, stk. 7.

Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af AM-bidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 pct. af grundlaget, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 (lovbekendtgørelse 2009-06-12 nr. 471.)

Pligten til at indeholde AM-bidrag fremgår af § 11 i lovbekendtgørelse nr. 1018 af 10. oktober 2006 og lovbekendtgørelse nr. 961 af 25. september 2008 af arbejdsmarkedsfondsloven

Grundlaget for AM-bidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den, der undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og AM-bidrag eller indeholder det med et for lavt beløb, er over for told- og skatteforvaltningen umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb, medmindre den pågældende godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, fremgår det, at kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Tilsvarende bestemmelse fremgår af arbejdsmarkedsfondslovens § 15, stk. 2.

For betaling efter opkrævningsloven hæfter selskabet, fonden, foreningen m.v. eller den, der som ejer, forpagter eller lignende driver virksomheden for egen regning. Det fremgår af opkrævningslovens § 10.

Virksomhedsindehaveren havde for så vidt angår indkomstårene 2014 og 2015 ikke på ansættelsestidspunktet fremlagt skattemæssige årsregnskaber eller i det hele taget oplyst SKAT om lønudbetalinger, hvorfor retten finder, at SKAT har været berettiget til at anse virksomheden for pligtig til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag (AM-bidrag), jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Det fremgår af sagens omstændigheder, at SKAT har konstateret et betydeligt antal hævninger på virksomhedsindehaverens konto i [finans1], svarende til 211.120 kr. for indkomståret 2014 og 522.961 kr. for indkomståret 2015. SKAT har anset disse hævninger for lønninger i virksomheden, idet SKAT har konstateret, at det må anses for usandsynligt, at det har været muligt at drive en håndværksmæssigvirksomhed uden hjælp.

Landsskatteretten finder det som udgangspunkt godtgjort af SKAT, at virksomheden har benyttet arbejdskraft uden at indeholde A-skat og AM-bidrag. Det lægges til grund, at virksomhedens intensitet og omsætning medfører, at virksomhedsindehaveren ikke alene kan have udført det angivne arbejde eller have genereret den af SKAT opgjorte indtægt i form af bankindsætninger.

Heroverfor har virksomhedsindehaveren for så vidt angår indkomståret 2014 fremlagt et årsregnskab for indkomståret 2014, der viser, at virksomheden har afholdt 0 kr. i lønudgifter i 2014.

Landsskatteretten kan tiltræde Skattestyrelsens (tidligere SKAT) udtalelse af den 3. februar 2020, hvor Skattestyrelsen har udtalt, at de nye oplysninger kan lægges til grund for en skatteansættelse. Retten nedsætter herefter SKATs skønsmæssige forhøjelse af A-skat og AM-bidrag til 0 kr.

For så vidt angår indkomståret 2015 har virksomhedsindehaveren gjort gældende, at virksomheden har udbetalt 139.000 kr. i nettoløn, hvorefter SKATs opgørelse over A-skat og AM-bidrag skal ændres til henholdsvis 164.879 kr. i A-skat og 31.631 kr. i AM-bidrag. Virksomhedsindehaveren har som dokumentation fremlagt et årsregnskab for indkomståret 2015, en oversigt over lønudbetalinger for 2015 og en beregning af A-skat og AM-bidrag for 2015. Af årsregnskabet fremgår det, at virksomheden har afholdt 396.393 kr. i lønudgifter.

Landsskatteretten kan tiltræde Skattestyrelsens udtalelse, hvorefter A-skat og AM-bidrag skal beregnes af beløbet for virksomhedens totale lønudgift på 395.393 kr., og ikke af det af SKAT oprindeligt beregnede beløb for A-skat og AM-bidrag som opgjort af virksomhedsindehaveren. Landsskatteretten nedsætter herefter SKATs opgørelse af A-skat til 200.069 kr. og AM-bidrag til 31.631 kr.

I forhold til indkomståret 2015 kan retten tillige tiltræde, at virksomheden er at anse som indeholdelsespligtig af A-skat og AM-bidrag vedrørende lønudbetalingerne for 2015, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 7, jf. arbejdsmarkedsfondslovens § 15. Virksomheden hæfter desuden for den manglende indeholdelse, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, da virksomhedsindehaveren ikke har godtgjort, at han ikke har udvist forsømmelighed i forhold til den manglende indeholdelse

Landsskatteretten ændrer herefter SKATs afgørelse for indkomstårene 2014 og 2015.