Kendelse af 05-08-2020 - indlagt i TaxCons database den 25-10-2020

SKAT har forhøjet overskud af virksomhed med 52.851 kr. i 2013.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

SKAT har nægtet fradrag for afskrivning af virksomhedens driftsmiddelsaldo med 11.916 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Generelle oplysninger

Klageren har siden den 1. marts 2005 drevet enkeltmands indkomståret/indkomstårene xxx virksomheden [virksomhed1] v/[person1], cvr nr. [...1]. Virksomheden har ændret navn flere gange og hed i perioden fra den 10. september 2008 – 5. maj 2013 [virksomhed2] v/[person1], hvorefter virksomheden skiftede navn til sit nuværende navn [virksomhed1] v/[person1]. Virksomheden har i det påklagede indkomstår været registreret med branchekode 960900 vedrørende andre personlige serviceydelser i.a.n.

Klageren har selvangivet overskud af virksomhed i 2013 med 11.877 kr. Det fremgår, at der ikke, forud for opstart af skattesagen, forelå et regnskab for 2013. Virksomheden havde ingen ansatte i det påklagede indkomstår.

Det fremgår, at klageren desuden har været registreret som direktør og ejer af [virksomhed3] s.m.b.a med CVR-nr. [...2] siden den 23. september 2010, hvor selskabet blev stiftet. Selskabets formål var produktion af fødevarer og drikkevarer. Den 23. november 2018 blev selskabet taget under konkursbehandling.

Der er ikke udarbejdet årsrapport for [virksomhed3] s.m.b.a siden stiftelsen.

Af klagerens personlige skatteoplysninger for 2012 fremgår, at klageren har været ansat hos [virksomhed3] s.m.b.a fra den 1. august 2012 – 31. december 2012 og har haft en samlet A-indkomst på 79.550 kr. i 2012.

Af klagerens personlige skatteoplysninger for 2013 fremgår, at klageren har været ansat hos [virksomhed3] s.m.b.a fra den 1. februar 2013 – 31. oktober 2013 og har haft en samlet A-indkomst på 127.280 kr. i 2013.

Af klagerens personlige skatteoplysninger for 2014 fremgår, at klageren har været ansat hos [virksomhed3] s.m.b.a fra den 1. august 2014 – 30. september 2014 og har haft en samlet A-indkomst på 21.880 kr. i 2014.

Indtægter

I forbindelse med et projekt vedrørende regelefterlevelsen på større offentlige anlægsarbejder, herunder kontrol af underleverandørers korrekte afregning af skat og moms, har SKAT modtaget kontroloplysninger fra [virksomhed4] A/S, hvortil [virksomhed1] v/[person1] har faktureret mandskabsudleje for 2013 og 2014.

Det fremgår, at virksomheden har udstedt fakturaer til [virksomhed4] A/S på i alt 201.950 kr. i 2013. Fakturaerne er påført klagerens erhvervskonto [...37], [virksomhed1] adresse og CVR-nr. Betalingsfrist 30 dage.

Dato

Fakt.nr.

Tekst

Antal

stk. pris

Beløb

Moms

Total

20.05.2013

291

Montørtimer

22

280

6.160

1.540

7.700

20.05.2013

292

Montørtimer

37

280

10.360

2.590

12.950

28.05.2013

293

Montørtimer

132

280

36.960

9.227,50

46.187,50

20.05.2013

294

Montørtimer

89

280

24920

6.230

31.150

28.05.2013

303

Montørtimer

29,5

280

8.260

2.060

10.325

28.05.2013

304

Montørtimer

29,5

280

8.260

2.060

10.325

28.05.2013

305

Montørtimer

87

280

24.360

6.090

30.450

07.06.2013

306

Montørtimer

98

280

27.440

6.860

34.300

07.06.2013

307

Montørtimer

37

280

10.360

2.590

12.950

07.06.2013

308

Montørtimer

22

280

6.160

1.540

7.700

07.06.2013

310

Montørtimer

87

280

24.360

6.090

30.450

07.06.2013

311

Montørtimer

22

280

8.260

2.065

10.325

07.06.2013

312

Montørtimer

29,5

280

8.260

2.065

10.325

17.06.2013

318

Montørtimer

30

280

8.400

2.100

10.500

17.06.2013

319

Montørtimer

29,5

280

8.260

2.060

10.325

28.06.2013

320

Montørtimer

95

280

26.600

6.650

33.250

30.06.2013

321

Montørtimer

82

280

22.960

5.740

28.700

28.05.2013

322

Montørtimer

29,5

280

8.260

2.060

10.325

30.06.2013

323

Montørtimer

37

280

10.360

2.560

12.950

30.06.2013

324

Montørtimer

37

280

10.360

2.560

12.950

30.06.2013

325

Montørtimer

37

280

10.360

2.560

12.950

30.06.2013

326

Montørtimer

74

280

20.720

5.180

25.900

10.07.2013

327

Montørtimer

37

280

10.360

2.590

12.950

10.07.2013

328

Montørtimer

37

280

10.360

2.590

12.950

19.07.2013

331

Montørtimer

22,5

280

6.300

1.575

7.875

I alt

201.950

SKAT har, på baggrund af fakturaoplysningerne, indkaldt virksomhedens regnskabsmateriale.

Under skattesagen, i april 2015, har klageren ladet udarbejde årsrapport for [virksomhed1] for perioden 1. januar 2013 - 31. december 2013, ligesom virksomhedens regnskabsbilag er fremsendt til SKAT.

Af regnskabet fremgår, at virksomheden har haft en omsætning på 1.110.737 kr. i 2013, og at årets resultat før renter udgjorde 220.096 kr.

Efter fremsendelse af SKATs forslag til afgørelse, dateret den 23. marts 2015, har klagerens revisor fremsendt et korrigeret regnskab for 2013, hvoraf fremgår, at årets resultat udgjorde 216.914 kr.:

Årets resultat

216.914 kr.

Indbetaling 16.07.13 IHS

15.000 kr.

12.000 kr.

Indbetaling 16.09.13 JIS

15.000 kr.

12.000 kr.

Indbetaling 03.09.13 EJD

24.375 kr.

19.500 kr.

indb. [virksomhed2] 013.11.13 der er sket sammenblanding af fakt. nr. 349, 355

9.000 kr.

7.200 kr.

[virksomhed4], KN

31.150 kr.

-24.920 kr.

Korrektion til omsætning

25.780 kr.

Korrigeret omsætning 2013

242.694 kr.

[virksomhed5], rest på fakt. 300 = tab

20.000 kr.

-16.000 kr.

Opgjort korrektion af salgsmoms

Vægtafgift vedr. 2013, betalt 2014

3.010 kr.

Forsikring bil vedr. 2013, betalt 2014

5.375 kr.

Yderligere driftsomkostninger

8.385 kr.

Samlet korrektion til indtægt

1.395 kr.

Indtægt herefter

218.309 kr.

SKAT har rekvireret kontoudtog fra klagerens bank vedrørende klagerens erhvervskonto [...37], og klagerens private konti [...56] og [...27] fra 1. januar 2013 og frem til 31. december 2014.

SKAT har konstateret en række indsætninger på klagerens private bankkonto [...56] fra (Navn 1) og (Navn 2) i 2013 og 2014 og har anset indbetalingerne som yderligere omsætning:

2013

2014

Indgået betalinger fra (navn 2)

48.064 kr.

28.100 kr.

Indgået betalinger fra (navn 1)

18.000 kr.

0 kr.

I alt

66.064 kr.

28.100 kr.

Indbetalingerne er specificeret fra bankkontoudtogene således:

(Navn 1)

(Navn 2)

03.01

1.500,00 kr.

04.02

1.500,00 kr.

04.03

1.500,00 kr.

02.04

5.760,00 kr.

05.04

1.500,00 kr.

03.05

1.500,00 kr.

04.06

1.500,00 kr.

04.06

5.400,00 kr.

01.07

5.000,00 kr.

02.07

1.500,00 kr.

01.08

6.350,00 kr.

02.08

1.500,00 kr.

02.09

5.000,00 kr.

03.09

1.500,00 kr.

01.10

5.000,00 kr.

02.10

554,00 kr.

04.11

3.000,00 kr.

06.11

1.500,00 kr.

29.11

8.500,00 kr.

02.12

1.500,00 kr.

I alt

18.000,00 kr.

43.064,00 kr.

Indsætningerne på 18.000 kr. fra (navn 1) og 48.064 kr. fra (navn 2) i 2013 fremgår ikke af den bogførte omsætning i virksomheden.

Klagerens repræsentant har oplyst, at indbetalingerne vedrører betaling af husleje i lejligheden, beliggende [adresse1], [by1] og derfor ikke udgør omsætning i klagerens virksomhed. Klagerens repræsentant har anført, at udlejer ikke har pligt til at tilmelde en lejer til folkeregistret.

At indsættelserne ikke er medregnet i klagerens indtægter, skyldes desuden, ifølge klageren, at udgifter til lejligheden heller ikke er medtaget. Klagerens repræsentant har oplyst, at lejerne har misligholdt lejemålet, hvorfor der efterfølgende har været en betydelig udgift til genoprettelse heraf, og udlejningen derfor har givet underskud.

Der er ikke fremlagt lejekontrakter eller dokumentation for, at lejemålet har været misligholdt.

Af underskrevet tro og love-erklæring, dateret 19. oktober 2015 fremgår, at (navn 2) har boet til leje hos klageren på adressen [adresse1], [by1] i 2013.

Hverken (navn 1) eller (navn 2) har været registreret som bosiddende på adressen.

Af cpr-registeret fremgår, at følgende personer har været registreret som bosiddende på adressen i 2013 og 2014:

Periode

Navn

15/8-08-20/01-14, 24/1-14-24/1-14

(Navn 3)

1/3-09-25/8-15

(Navn 4)

2877-09-25/2-13, 2872-13-3/12-14

Klageren

5/11-13-

(Navn 5 – Klagerens kone)

4/12-14-4/12-14

(Navn 6)

4/12-14-4/1214

(Navn 7)

4/12-14-4/12-14

(Navn 8)

Af BBR-registeret fremgår, at klagerens lejlighed, beliggende på [adresse1], [by1] er en to værelseslejlighed på 56 kvadratmeter med et toilet/bad.

SKAT har opgjort virksomhedens omsætning i 2013 på baggrund af det korrigerede regnskab og indsætninger på klagerens konto og forhøjet klagerens indtægter med 62.631 kr.:

Indsætninger

Ændring vedrørende omsætning:

Ændringer af omsætningen jf. det korrigerede regnskab

Beløbet udgør ekskl. moms

50.700 kr.

Kreditnota nr. 294 til SIF jf. det korrigerede regnskab.

Beløbet udgør ekskl. moms

- 24.920 kr.

Indsætninger fra (Navn 1) og (Navn 2) Beløbet ekskl. moms.

52.851 kr.

Tab på faktura 300 jf. korrigeret regnskab

- 16.000 kr.

Omsætningen ændres med

62.631 kr.

Udgifter

SKAT har ved gennemgangen af virksomhedens bogføring af leasingudgifter på konto 2300, 2310 og 2320 konstateret, at der ikke har været bogført korrekt moms iht. de modtagne fakturaer.

Af årsregnskabet for 2013 fremgår det, at virksomhedens leasingforpligtelser er medtaget under vareforbrug:

Vareforbrug

Underleverandører

715.820 kr.

[finans1]

36.548 kr.

[finans2], 6839

38.191 kr.

[finans2], 4459

31.379 kr.

Reparation og vedligehold

20.306 kr.

Forsikringer

21.090 kr.

863.333 kr.

Klageren har på konti 2300, 2310 og 2320 fratrukket leasingudgifter med i alt 106.118 kr.

SKAT har på baggrund af den fremlagte bogføring opgjort fradrag for afholdte leasingudgifter i virksomheden til i alt 96.865 kr. – og således foretaget en ændring på 9.253 kr.

SKAT har tilsvarende korrigeret momsansættelsen, herunder vedrørende betalte rykkergebyr og morarenter, der ikke er momsbelagte.

Der er foretaget afskrivninger på driftsmiddelsaldoen med 11.916 kr. Driftssaldo er ikke specificeret, og der ikke fremlagt dokumentation for virksomhedens afskrivningsberettigede driftsmidler i 2013.

SKAT har ikke godkendt fradrag for afskrivninger i 2013.

Klagerens repræsentant har anført, at virksomheden i kraft af at være en personligt ejet virksomhed, har afskrevet efter saldometoden, hvorfor der ikke er krav om specifikation.

SKAT har på denne baggrund forhøjet klagerens overskud af virksomhed med 292.019 kr. i 2013:

Overskud af virksomhed er selvangivet med

11.877 kr.

Overskud af virksomhed før renter efter modtagelse af regnskab

220.096 kr.

Ændring af omsætning jf. gennemgang:

Omsætning jf. ovenstående

1.173.368 kr.

Omsætning jf. regnskab

1.110.737 kr.

+62.631 kr.

Leasingydelser jf. ændring

96.865 kr.

Leasingydelser jf. regnskab - 2300,2310,2320

106.118 kr.

+9.253 kr.

Afskrivninger er ikke godkendt jf. ovenstående

+11.916 kr.

Resultat af virksomhed efter ændring

303.896 kr.

303.896 kr.

Forhøjelse

292.019 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet overskud af virksomhed med 52.851 kr. og nægtet fradrag for afskrivninger af driftsmiddelsaldo med 11.916 kr. i indkomståret 2013.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”...

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

For 2013.

Vi har gennemgået det indsendte regnskab og sammenholdt den foretagne bogføring med den af os foretagne registrering af indsætninger og hævninger på dine bankkonti.

Efter modtagelsen af korrektion til det fremsendte regnskab foretages følgende ændring:

Indsætninger

Ændring vedrørende omsætning:

Ændringer af omsætningen jf. det korrigerede regnskab

Beløbet udgør ekskl. moms

+ 50.700 kr.

Kreditnota nr. 294 til SIF jf. det korrigerede regnskab.

Beløbet udgør ekskl. moms

- 24.920 kr.

Indsætninger fra (navn 1) og (navn 2) Beløbet ekskl. moms

+ 52.851 kr.

Tab på faktura 300 jf. korrigeret regnskab

- 16.000 kr.

Omsætningen ændres med

+ 62.631 kr.

Med hensyn til indsætninger fra (navn 1) på 18.000 kr. og (navn 2) på 48.064 kr. i alt 66.064 kr. Disse beløb er ikke bogført som omsætning. Revisor oplyser, at der er tale om huslejeindtægter.

I forbindelse med indsigelse har vi modtaget en tro og love-erklæring fra (navn 2), om at hans indbetalinger er gået til dækning af husleje på [adresse1] for en periode i 2013. Ifølge indsætningerne har (navn 2) ligeledes indsat 28.100 kr. i 2014. (navn 2) har på intet tidspunkt været tilmeldt adressen. Du har selv været tilmeldt adressen i 2013 og 2014, samt fra 5. november 2013 har (navn 3) også været tilmeldt adressen.

Den fremsendte tro og love-erklæring kan derfor ikke lægges til grund for ikke momspligtige indsætninger.

Det fastholdes derfor at indsætningerne fra (navn 1) og (navn 2), skal anses for skattepligtig indkomst og momspligtig indkomst, da der ikke er fremsendt dokumentation for, hvad indsætninger stammer fra. Beløbet ekskl. moms 52.851 indgår derfor i ændring virksomhedsresultatet.

Tabet i forbindelse med faktura til [virksomhed5] godkendes uden yderligere undersøgelser.

Hævninger

Vareforbrug

Underleverandører

I forbindelse med fradrag for underleverandører – konto 2200 er der fratrukket/afsat et beløb på 75.000 kr. ekskl. moms den 31.12.2013.

I forbindelse med indsigelsen til det tidligere forslag har vi modtaget en kontospecifikation på konto 2200 underleverandører for 2014. Beløbet er krediteret kontoen pr. 1.1.2014.

Fradraget godkendes derfor for 2013.

Leasingudgifter

I forbindelse med bogføringen af leasingudgifter på konto 2300, 2310 og 2320, er der ikke bogført korrekt moms iht. de modtagne fakturaer.

I forbindelse med behandling af din indsigelse, har vi bedt om en ny bogføring af de leasingudgifter, der var bogført på konto 2300, 2310 og 2320. Dette ses ikke modtaget.

I vort forslag af 30. juni 2015 har vi ikke godkendt fradrag for en bogføring af bilag 4 på konto 2310 på 10.152,80 kr. Vi har efterfølgende konkluderet, at beløbet også må være fratrukket under 5040 Reparation og vedligeholdelse, som udgør serviceaftalerne til leasingkontrakterne. Saldoen på denne konto udgør 20.306 kr. og beløbet på de 10.152,80 kr. er formentlig den ene af de to serviceaftaler der betales særskilt ved siden af leasingaftalen. Vi fastholder derfor, at der ikke skal gives fradrag for beløbet på konto 2310.

Udgifterne på konto 2300, 2310 og 2320 godkendes i mangel af den nye bogføring jf. nedenstående:

Ud fra bogføringen er der fratrukket leasingudgifter for de 3 Fiat Ducato’er på ovenstående konti.

Konto 2300– [finans1] – Fiat Ducato 33, van – [reg.nr.1].

Aftalen er ekskl. Serviceaftale, der er fratrukket under konto 5040 Bilen er afmeldt 14.10.2013.

Godkendt leasingydelse x 10 måneder ekskl. moms

33.230,20 kr.

+ moms

8.307,60 kr.

Ingen rykkergebyrer og morarenter.

Der er bogført en leasing udgift, som vedrører [reg.nr.2], og flyttes til konto 2320.

Konto 2310– [finans2] – Fiat Ducato 33, van – [reg.nr.3].

Nogle bilag indeholder også rykkergebyrer og morarenter, hvor der ikke er momsfradrag. Aftalen er inkl. serviceaftale.

Vi godkender fradrag for de beløb, der er hævet på kontoen for 7 måneder, da der kun er betalt for 7 måneder. Bilen er afmeldt 21.8.2013.

Vi retter i momsen, da der ikke er opkrævet moms af rykkergebyrer og morarenterne. Se opgørelsen under punkt 2.

Godkendt betalt leasingydelse mm med (47.737,60–9.024,75) ekskl. moms

24.923 kr.

Momsen beregnes af:

Leasingydelsen3.862 kr.Serviceaftale 1.295 kr.5.157 x 7 md 36.099,00 kr.+ moms1.289,25 x 7 md 9.024,75 kr. 9.024,75 kr.

Konto 2320– [finans2] – Fiat Ducato 33, van – [reg.nr.2]

Nogle bilag indeholder også rykkergebyrer og morarenter, som ikke er momsbelagt. Aftalen er ekskl. serviceaftale, der fratrækkes under konto 5040.

Vi godkender fradrag for de beløb, der er hævet på kontoen for 7 måneder, da der kun er betalt for 7 måneder.

Vi retter i momsen, da der ikke opkræves moms af rykkergebyrer og morarenterne. Se opgørelsen under punkt 2.

Godkendt betalt leasingydelse mm med (30.680,50-5.757,5) ekskl. moms

24.923 kr.

Momsen beregnes af:

Leasingydelsen3.290,00 kr. x 7 md23.030,00 kr.+ moms jf. fakt 822,50 kr. x md5.757,50 5.757,50 kr.

Ændring vedrørende leasingudgift

Udgifter fratrukket for konti 2300,2310,2320

106.118 kr.

Godkendes udgifter til leasing mm. for konti 2300,2310,2320 jf. ovenstående:

33.230,20 + 38.712,85 + 24.923. Afrundet

96.865 kr.

Ændring

+ 9.253 kr.

Yderligere biludgifter.

I forbindelse med indsigelsen til vort forslag, har du bedt om yderligere fradrag for udgifter til vægtafgift og forsikringer betalt i 2014.

Der er ikke medsendt dokumentation for udgiften, hvilken bil den relaterer sig til, samt om udgiften skal betales af dig eller leasingfirmaet. Udgiften godkendes derfor ikke for 2013.

Afskrivninger

Der er foretaget afskrivninger af driftsmiddelsaldoen med 11.916 kr.

Driftsmiddelsaldoen er ikke specificeret. Der er ikke foretaget køb/salg i løbet af året, hverken ifølge bogføringerne eller indsættelser/hævninger på bankkontiene.

Virksomhedens resultat for 2012 er skønsmæssigt ansat, da der ikke er indsendt selvangivelse eller regnskab for dette år. Derfor er der ej heller dokumentation for afskrivningssaldoen for 2012. Da der ikke efterfølgende er modtaget nogen redegørelse eller dokumentation for virksomhedens afskrivningsberettigede driftsmidler, godkendes der ikke fradrag for afskrivningerne efter afskrivningslovens regler for 2013.

Ændring

+11.916

Resultat af virksomhed udgør efter ændringer:

Overskud af virksomhed er selvangivet med

11.877

Overskud af virksomhed før renter efter modtagelse af regnskab

220.096

Ændring af omsætning jf. gennemgang

Omsætning jf. regnskab

1.110.737

Omsætning jf. ovenstående

-1.173.368

+62.631”

Leasingydelser jf. regnskab – 2300,2310,2320

106.118

Leasingydelser jf. ændring

-96.865

+9.253”

Afskrivninger er ikke godkendt jf. ovenstående

+11.916”

Resultat af virksomhed efter ændring

303.896

303.896

Forhøjelse

292.019

...”

I høringssvar af 1. marts 2016 er SKAT fremkommet med supplerende bemærkninger:

”...

Det fremgår af klagen, at der klages over pålignet momspligtig indkomst for 2013 og 2014 med henholdsvis 52.851 kr. og 55.383 kr. samt nægtet fradrag for afskrivning for 2013 med 11.916.

Vedrørende påligning af momspligtig indkomst

Det fremgår af klagen, at SKAT har begrundet ændringen med, at lejer ikke har været tilmeldt folkeregisteret. Dette er korrekt, men ændringen er yderligere begrundet med at (klageren) selv har været tilmeldt adressen og fra november 2013 også (klagerens) samlever (navn 3).

Ud fra (klagerens) bankkontoudtog for konto [...56] er ændringen begrundet i:

2013

2014

Indgået betalinger fra (navn 2)

48.064 kr.

28.100 kr.

Indgået betalinger fra (navn 1)

18.000 kr.

0 kr.

I alt

66.064 kr.

28.100 kr.

Specificeret fra bankkontoudtogene således:

2.013

(Navn 1)

(Navn 2)

03.01

(navn 1)

1.500,00

04.02

(navn 1)

1.500,00

04.03

(navn 1)

1.500,00

02.04

(navn 2)

5.760,00

05.04

(navn 1)

1.500,00

03.05

(navn 1)

1.500,00

04.06

(navn 1)

1.500,00

04.06

(navn 2)

5.400,00

01.07

(navn 2)

5.000,00

02.07

(navn 1)

1.500,00

01.08

(navn 2)

6.350,00

02.08

(navn 1)

1.500,00

02.09

(navn 2)

5.000,00

03.09

(navn 1)

1.500,00

01.10

(navn 2)

5.000,00

02.10

(navn 2)

554,00

04.11

(navn 1)

3.000,00

06.11

(navn 2)

1.500,00

29.11

(navn 2)

8.500,00

02.12

(navn 1)

1.500,00

18.000,00

43.064,00

2.014

03.02

(navn 2)

5.000,00

28.02

(navn 2)

5.500,00

31.03

(navn 2)

5.000,00

01.05

(navn 2)

5.700,00

02.06

(navn 2)

5.000,00

22.08

(navn 2)

1.900,00

28.100,00

Ifølge klagen er der tale om husleje til [adresse1] B, st.th.

Fakta:

Der er ingen lejekontrakt.
Ingen af de påståede lejere har været tilmeldt adressen i folkeregisteret (ifølge cpr).
[person1] har boet/været tilmeldt adressen hele 2013 (på nær 2 dage i februar 2013) samt til 3.12.2014, hvor han fraflytter. Tilflytter igen 1.5.2015.
Samlever (navn 3) er tilflyttet adressen 5.11.2013. Samlever er mor til (klagerens) søn født 03.08.2015.
(Klagerens) 2 brødre og 1 søster har været tilmeldt adressen i hele 2013 og 2014. Den ene bror er dog fraflyttet 14.10.2014.
Tro og love-erklæringen går kun på indbetalingerne fra (navn 2) i 2013, jf. ovenstående har der ligeledes være indbetalinger i 2014.
[person1] ejer ejendommen sammen med en anden person, som ikke har boet på adressen siden 2009.
Der er tale om en 2 værelses lejlighed på 56 m2.
Pga. de mange registreringer på adressen vedlægges en udskrift fra CPR, over registreringer fra 2013 og frem.

SKAT anser det ikke for sandsynligt, at der har boet hhv. 6 og 7 personer i lejligheden det meste af 2013 (2 lejere + 3 søskende + [person1], samt [person1]s samlever (navn 3) de 2 sidste måneder).

Bopælsforholdene anses heller ikke for sandsynlige i 2014, dvs. ca. 7 personer samtidig, herunder at den ene lejer betaler omkring 5.000 kr. pr. måned i husleje og den anden 1.500 kr.

Det er derfor hverken sandsynliggjort eller dokumenteret, at indtægten er husleje. Den afgivne tro og love-erklæring går kun på, at (navn 2) har betalt husleje for [adresse1], st. th. for en periode i 2013 til [person1], men intet om beløb, hvor meget han har lejet og ingen specifik periode.

Ændringen om udeholdt momspligtig indkomst fastholdes derfor.

SKAT tillægger det ikke betydning, at det af klagen fremgår, at grunden til at indtægten ikke er medregnet, er at der har været store istandsættelsesudgifter, som ej heller er fratrukket. Og resultatet herved havde været et underskud.

Vedrørende nægtelse af fradrag af afskrivninger

Der er afskrevet 11.916 kr. på driftsmidler efter saldometoden i regnskabet for i 2013.

Der er foretaget ændring af forholdet i oprindeligt forslag af 30.6.2015 uden yderligere undersøgelse.

Efter modtagelse af indsigelse, er der foretaget indkaldelse af dokumentation i brev af 6.8.2015 for, hvad der er afskrevet på samt eventuelle til- og afgange. I denne indkaldelse har vi bedt om dokumentation, da virksomheden har skiftet karakter/branche i 2013. Der er anmodet om dokumentation for samtlige køb samt specifikation af afskrivningssaldoen fra det tidspunkt, hvor der er anskaffet afskrivningsberettigede aktiver.

Der er rykket for materialet 29.9.2015.

Da der er ikke er modtaget noget, har SKAT sendt en afgørelse den 5.11.2015. I afgørelsen er der yderligere begrundet for nægtelsen af afskrivningen, at der ikke er modtaget hverken dokumentation eller redegørelse for virksomhedens afskrivningsberettigede driftsmidler.

Ændringen indstilles fastholdt.

...”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om nedsættelse af SKATs forhøjelse af overskud af virksomhed med 52.851 kr. samt anerkendelse af fradrag for afskrivning af driftsmiddelsaldo med 11.916 kr. og har til støtte for sin påstand anført følgende:

”Hermed påklager vi den af Skat foretagne ansættelse af indkomst for 2013 og 2014.

2013

Vi påklager den foretagne ansættelse/forhøjelse af indkomst med kr. 52.851,00

Som det tidligere er anført over for skat relaterer denne indkomst ikke til virksomheden, men hidrører fra udleje af en privat bolig. Der er forelagt Skat en tro og loveerklæring fra den ene lejer, mens det ikke har været muligt at få kontakt til den anden.

Skat begrunder deres afgørelse med, at lejer ikke har været anmeldt folkeregistret på den omhandlende adresse.

Dette har har ikke nogen viden om, ud over hvad skat anfører, men det påhviler ikke skatteyder at tilmelde en lejer til folkeregistret. Det må efter vores opfattelse naturligt tilfalde lejeren.

Skatteyder benægter ikke modtagelsen af det omhandlende beløb, men det har absolut intet at gøre med virksomheden, og er derfor ikke omfattet af momspligt.

Når indtægten ikke er medregnet i skatteyders indtægt, er dette begrundet i det forhold, at udgifterne til lejligheden heller ikke er medregnet, ligesom det bemærkes at lejeren havde misligholdt lejligheden, således at der efterfølgende var en ikke ubetydelig udgift til istandsættelse af lejligheden. Derfor har der reelt været et underskud på denne aktivitet.

Vi fastholder også fradrag for afskrivninger kr. 11.916,00.

Skats begrundelse for nægtet fradrag er manglende specifikation.

Det er vores opfattelse, at en personlig ejet virksomhed afskriver efter saldometoden, og dermed ikke krav om specifikation.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Skatteydere skal selvangive deres indkomst og kunne dokumentere deres indtægts- og formueforhold. Det følger af skattekontrollovens § 1.

Erhvervsdrivende skal indgive et skattemæssigt regnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat. Det fremgår af skattekontrollovens § 3.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 647 af 15. juni 2006 og lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009).

Dokumentationspligten for selvstændige erhvervsdrivende fremgår af skattekontrollovens § 6, stk. 1. og heraf fremgår videre af § 6, stk. 6, at hvis en begæring efter stk. 1, ikke efterkommes, finder skattekontrollovens §, 5 stk. 3, tilsvarende anvendelse med mulighed for at foretage en skønsmæssig ansættelse af indkomsten.

Skattekontrollovens bestemmelser suppleres af bogføringslovens § 6, hvoraf fremgår, at bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik under hensyn til virksomhedens art og omfang. Desuden skal bogføringen tilrettelægges og udføres således, at regnskabsmaterialet ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.

Alle transaktioner skal registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne. Endvidere skal registreringerne så vidt muligt foretages i den rækkefølge, som transaktionerne er foretaget i, samt henvise til de tilhørende bilag og indeholde oplysninger, der gør det muligt at bestemme den enkelte registrerings tidsmæssige placering i bogføringen. Det fremgår af bogføringslovens § 7, stk. 1-2.

Alle registreringer skal kunne dokumenteres ved bilag og kunne henføres til regnskab, opgørelse eller opstilling. Tallene heri skal kunne opløses i de registreringer, hvoraf de er sammensat. Det fremgår af bogføringslovens §§ 8-9.

Ifølge statsskattelovens § 6, litra a, er der fradragsret for de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Det er en forudsætning for fradrag, at udgiften vedrører den løbende drift af virksomheden. Bevisbyrden herfor ligger hos skatteyderen og skærpes i det tilfælde, at der er tale om interesseforbudne parter jf. højesteretsdom refereret i SKM2005.409.

Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Anlægsudgifter kan fratrækkes i anskaffelsesåret, hvis udgiften ikke overstiger 12.300 kr. i 2013 (straksafskrivning) jf. Afskrivningslovens § 6. Hvis udgiften overstiger anførte beløbsgrænse, skal udgiften fratrækkes over flere år jf. Afskrivningslovens § 5. Hvis virksomheden har flere beløb, der overstiger beløbsgrænsen, kan beløbene lægges sammen til et samlet beløb, der afskrives på over en årrække. Det kaldes saldoprincippet. Når beløbet er under beløbsgrænsen, straksafskrives det resterende beløb i det pågældende indkomstår.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det kan konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke ses at være selvangivet, påhviler det skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til Højesterets dom af 10. oktober 2008 (SKM2008.905).

SKAT har, på baggrund af det korrigeret regnskab, ændret skatteansættelsen med 52.851 kr. ekskl. moms. SKAT har anset indtægterne for at være omsætning i klagerens virksomhed.

Det er ubestridt, at klageren har oppebåret indtægter på 66.064 kr. fra navn 1 og navn 2. Klageren har anført, at indsættelserne har karakter af lejeindtægter samt, at driftsomkostningerne i forbindelse med udlejningen oversteg indtægterne.

Landsskatteretten finder ikke, at klageren i tilstrækkelig grad har sandsynliggjort, at indsættelserne fra navn 1 og navn 2 udgør lejeindtægter.

Retten har lagt vægt på, at der ikke er fremlagt lejekontrakt, ligesom hverken (navn 1) eller (navn 2) har været registreret i folkeregisteret som bosiddende på adressen. Retten bemærker desuden, at der i indkomståret har været registreret op til 3 personer udover klageren, som bosiddende i lejligheden, der alene udgør en to værelseslejlighed på 56 kvadratmeter.

Spørgsmålet er herefter, hvorvidt indtægterne har karakter af omsætning i klagerens virksomhed.

Klageren har ikke dokumenteret eller i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, hvad indtægterne vedrører og har således ikke godtgjort, at indtægterne ikke udgør omsætning i klagerens virksomhed.

Der er lagt vægt på, at det af kontoudtoget fra klagerens bankkonto fremgår, at indsætningerne tidsmæssigt kan henføres til en periode, hvor klageren har drevet erhvervsmæssig virksomhed, således, at klageren har haft en indtægtskilde, der ville kunne skabe den yderligere indtægt.

Klageren har i øvrigt ikke godtgjort, at indsætningerne skulle stamme fra ikke-skattepligtig indkomst.

Landsskatteretten finder på denne baggrund, at indsættelserne udgør omsætning i klagerens virksomhed og stadfæster således SKATs afgørelse på dette punkt.

Afskrivning

Landsskatteretten kan ikke godkende klagerens straksafskrivning på 11.916 kr. på driftsmiddelsaldoen.

Bevisbyrden for, at klageren har haft afskrivningsberettigede udgifter, påhviler klageren. Retten finder ikke, at klageren har dokumenteret endsige sandsynliggjort at have haft afskrivningsberettigede udgifter. Retten har lagt vægt på, at det hverken af noter til regnskab for 2013 eller af bilagsmateriale fremgår, hvilke aktiver, afskrivningen vedrører, eller tidspunktet for anskaffelsen. Retten bemærker, at dokumentationskravene ved afskrivning efter saldometode ikke afviger fra de almindelige dokumentationskrav for opnåelse af fradrag.

Det bemærkes desuden, at der for indkomståret 2012 ligeledes ikke foreligger regnskabsmateriale med opgørelse af afskrivningsberettigede udgifter, hvorfor det heller ikke for dette indkomstår er muligt at udlede, hvilke aktiver, afskrivningen skulle vedrøre, eller størrelsen af saldoen til afskrivning.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse på dette punkt.