Kendelse af 01-04-2022 - indlagt i TaxCons database den 27-05-2022

Journalnr. 18-0026361

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2014

Overskud af virksomhed

15.524 kr.

- 12.270 kr.

15.440 kr.

Indkomståret 2015

Overskud af virksomhed

45.557 kr.

21.441 kr.

39.648 kr.

Indkomståret 2016

Overskud af virksomhed

81.697 kr.

37.552 kr.

54.761 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af klagerens skatteoplysninger, at klageren i indkomståret 2014 har været ansat hos [virksomhed1] ApS, og at klagerens lønindkomst herfra udgjorde 146.257 kr. Videre fremgår, at klageren i perioden 1. januar 2014 til 7. december 2014 har været ansat hos [virksomhed2] ApS, og at klagerens lønindkomst herfra udgjorde 106.357 kr.

Det fremgår af klagerens skatteoplysninger, at klageren i indkomståret 2015 i perioden 1. januar 2015 til 15. december 2015 har været ansat hos [virksomhed1] ApS, og at klagerens lønindkomst herfra udgjorde 153.856 kr. Videre fremgår, at klageren i perioden 1. januar 2015 til 22. november 2015 har været ansat hos [virksomhed2] ApS, og at klagerens lønindkomst herfra udgjorde 91.228 kr.

Det fremgår af klagerens skatteoplysninger, at klageren i indkomståret 2016 i perioden 1. januar 2016 til 15. november 2016 har været ansat hos [virksomhed1] ApS, og at klagerens lønindkomst herfra udgjorde 130.260 kr. Videre fremgår, at klageren i perioden 11. januar 2016 til 30. oktober 2016 har været ansat hos [virksomhed2] ApS, og at klagerens lønindkomst herfra udgjorde 44.829 kr.

Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse af 18. september 2018, at klageren ikke har været registreret med selvstændig virksomhed i indkomstårene 2014, 2015 og 2016, og at klageren i de påklagede indkomstår ikke har selvangivet resultat af virksomhed. Det fremgår tillige af Skattestyrelsens afgørelse, at klageren har fremsendt regnskaber for indkomstårene 2014, 2015 og 2016, og at regnskaberne er udarbejdet under for et selskab med CVR.nr. [...1].

Af CVR fremgår det, at selskabet med CVR nr. [...1], [virksomhed3] ApS, [adresse1], [...], [by1], er ejet af MM, som er klagerens ægtefælle.

Den 9. januar 2015 har Skattestyrelsen modtaget oplysning om, at klageren havde en auktionsside på Facebook.

Den 23. august 2017 og ved efterfølgende rykkerskrivelse af 18. september 2017 har Skattestyrelsen anmodet klageren om en redegørelse for eventuelle indtægter og udgifter ved salg på Facebook i indkomstårene 2014, 2015 og 2016 samt bankkontoudtog for samme indkomstår.

Den 13. oktober 2017 har klagerens repræsentant fremsendt materiale til Skattestyrelsen i form af uddrag af annoncer fra Facebook-gruppen ”[person1] s tøjsalg”, CVR-oplysninger for selskabet ”[virksomhed3] ApS”, regnskab for indkomståret 2014, 2015 og 2016, Excel-ark med grundlag for balancer, samt balancer for hhv. 2014, 205 og 2016.

Den 22. oktober 2017 har klagerens repræsentant til Skattestyrelsen fremsendt afregninger for køb og salg i form af 10 købsbilag, 10 retur-bilag, 10 salgs-notaer og 10 forsendelsesbilag samt oplysninger om, at den af klageren anvendte bankkonto til køb og salg er kontonr. [...45] i [finans1].

Den 19. november 2017 har klagerens repræsentant fremsendt materiale til Skattestyrelsen i form af kontoudskrifter fra bankkonto [...45] for perioden 14. november 2013 til og med 31. december 2016.

Af kontoudskrifterne fremgår bl.a., at der er betalt en ferie hos [virksomhed4] på 21.992 kr. den 23. maj 2016 samt at der er trukket 27.052 kr. den 10. juni 2016 med posteringsteksten ”ferie”. Ligeledes fremgår det, at der fra VT er overført 10.996 kr. den 24. maj 2016 og 13.526 kr. den 13. juni 2016. Disse beløb svarer til halvdelen af de betalte beløb af hhv. 10. juni samt 23. maj 2016.

Klagerens repræsentant har den 20. november 2017 fremsendt bogføringsbilag for 2016 med afstemning til kontoudtog og kontoudskrifter fra bankkonto [...45] for perioden 1. juli til 31. december 2016 med afstemning til bogføring til skattestyrelsen.

Den 7. februar 2018 har Skattestyrelsen anmodet klageren om fremsendelse af redegørelse for bankindsætninger samt bilag for udgifter til kontorartikler, småanskaffelser, emballage og regnskabsmæssig assistance.

Den 26. marts 2018 har klagerens repræsentant fremsendt materiale i form af redegørelse for bankindsætninger, kontokort for kontorartikler i 2014 kontokort for småanskaffelser i 2015, kontokort for småanskaffelser i 2016, kontokort for emballage i 2015 og 2016, fakturaer for udgifter til småanskaffelser og emballage samt faktura af 20. marts 2018 fra klagers revisor til skatteankestyrelsen.

Af den over for Skattestyrelsen fremlagte redegørelse af 26. marts 2018 over bankindsætninger fremgår overførslerne på 725 kr. den 3. februar 2015, 188,89 kr. den 3. marts 2015, 1.200 kr. den 12. maj 2015, 820 kr. den 19. juni 2015, 850 kr. den 21. juli 2015, 140 kr. den 3. august 2015 og 860 kr. den 23. december 2016 som ”varesalg.” Herudover fremgår det tillige, at blandt andet posteringerne af 13. juli 2016, 24. august 2015 og 3. august 2015 står angivet med tekstforklaringer, som ikke er sammenfaldende med de forklaringer, klager har angivet i bilag til klagen.

Skattestyrelsen har den 23. august 2018 fremsendt forslag til afgørelse om ændring af skatteansættelserne for indkomstårene 2014, 2015 og 2016.

Skattestyrelsen har den 18. september 2018 truffet af afgørelse i overensstemmelse med forslaget.

Den 10. oktober 2018 har klagerens repræsentant fremsendt bemærkninger med tilhørende bilag til Skattestyrelsens forslag af 23. august 2018.

Skattestyrelsen har konstateret bankindsætninger og overførsler til klagerens bankkonto på samlet 59.405 kr. i indkomståret 2014, på 217.711 kr. i indkomståret 2015 og på 204.597 kr. for indkomståret 2016, som Skattestyrelsen har anset for at være yderligere omsætning i klagerens ægtefællesvirksomhed. Omsætningen er på baggrund af bankindsætningerne eksl. moms opgjort til samlet 47.524 kr. for indkomståret 2014, 9174.170 kr. for indkomståret 2015 og 163.678 kr. for indkomståret 2016.

På baggrund af heraf har Skattestyrelsen forhøjet klagerens skattepligtige indkomst som overskud af uregistreret virksomhed med 15.524 kr. for indkomståret 2014, 45.557 kr. for indkomståret 2015 og 81.697 kr. for indkomståret 2016, da Skattestyrelsen har fundet, at klageren er rette indkomstmodtager af disse, da de er indgået på klagerens bankkonto.

Skattestyrelsen har opgjort resultatet af virksomhed således:

Indkomstår 2014 2015 2016

Ekskl. moms

Omsætning ifølge regnskab 20.717 kr. 148.765 kr. 121.041 kr.

Opgjort omsætning 47.524 kr. 174.170 kr. 163.678 kr.

Yderligere omsætning 26.807 kr. 25.405 kr. 42.637 kr.

Ikke godkendt fradrag efter statsskattelovens

§ 6, stk. 1, litra a, udgifter til el/vand/varme 480 kr. 4.800 kr. 10.400 kr.

Yderligere til beskatning 27.287 kr. 30.205 kr. 53.037 kr.

Selvangivet resultat -11.763 kr. 15.352 kr. 28.660 kr.

Ansat resultat af virksomhed 15.524 kr. 45.557 kr. 81.697 kr.

Den 11. december 2018 har klagerens repræsentant fremsendt klage i form af skrivelsen af 10. oktober 2018 med tilhørende bilag til Skatteankestyrelsen. Som bilag har klagerens repræsentant fremlagt repræsentantens opgørelse af nettosalg i 2014- 2016, repræsentantens opgørelse af varesalg, varekøb og returkøb, opkrævning af grundskyld for ejendommen beliggende på adressen [adresse1], [...], [by1] (i det følgende benævnt ”ejendommen” for årene 2015 og 2016 fra [by2] Kommune til klageren, opgørelser af 30. april 2015 og 30. april 2016 over varmeforbrug på ejendommen fra [virksomhed5] til klageren og MM, afregninger af 5. marts 2015, 5. marts 2016 og 5. marts 2017 for affald og spildevand for ejendommen for år 2014- 2016 fra [virksomhed6] til klageren, opgørelser af 1. februar 2015, 1. februar 2016 og 1. februar 2017 for el for ejendommen for år 2014, 2015 og 2016 fra forsyningsselskabet [virksomhed7] til MM samt årsopgørelser over renter og bidrag til realkreditlån i 2014, 2015 og 2016 fra [finans2] til klageren.

I de fremlagte resultatopgørelser for indkomstårene 2014, 2015 og 2016 samt i klagen af 10. oktober 2018 fra klagerens repræsentant er angivet, at klageren i indkomstårene 2014, 2015 og 2016 har drevet forretning med salg af tøj m.v. via en facebookside fra ejendommen og at varekøb er sket dels i udlandet og dels i Danmark.

I den fremlagte resultatopgørelse for indkomståret 2014 er der opgjort et nettosalg på 20.120 kr., idet varesalg er opgjort til 20.717 kr. og tilbagebetaling/tilbagelevering er angivet til - 597 kr. I virksomhedens lokaleomkostninger indgår i regnskabet udgifter på samlet 480 kr. til ”Andel lys”, ”Andel varme og ”Andel vand”. Resultat af virksomheden er opgjort til - 11.764 kr.

I den fremlagte resultatopgørelse for indkomståret 2015 er der opgjort et nettosalg på 136.014 kr., idet varesalg er opgjort til 148.765 kr. og tilbagebetaling/tilbagelevering er angivet til - 12.751 kr. I virksomhedens lokaleomkostninger indgår i regnskabet udgifter på samlet 4.800 kr. til ”Andel lys”, ”Andel varme” og ”Andel vand”. Resultat af virksomheden er opgjort til 15.352 kr.

I den fremlagte resultatopgørelse for indkomståret 2016 er der opgjort et nettosalg på 110.887 kr., idet varesalg er opgjort til 121.041 kr. og tilbagebetaling/tilbagelevering er angivet til - 10.154 kr. I virksomhedens driftsudgifter indgår i regnskabet udgifter til lokaler på samlet 10.400 kr. til ”Andel lys”, ”Andel varme” og ”Andel vand”. Resultat af virksomheden er opgjort til 28.660 kr.

Af de fremlagte kontoudskrifter fra bankkonto [...45] fremgår blandt andet nedenstående bankindsætninger og overførsler til og fra klagerens konto. Klageren har gjort gældende, at bankindsætningerne til klagerens konto ikke udgør betaling for varesalg i klagerens virksomhed. Klagerens bemærkninger til bankindsætninger m.v. fremgår ligeledes i skemaerne nedenfor:

Indkomståret 2014

Dato

Tekst på kontoudskrift

Beløb

Klagers bemærkninger

07.03.14

LLV (...) [by3].

521 kr.

Udgør løn

03.06.14

fra L., LLV, (...) [by3].

9.000 kr.

betaling for computer solgt fra ægtefælles forretning

25.08.14

C., M.M (...) [by1]

335 kr.

overførsler fra ægtefælle

29.08.14

Varer, M.M, (...) [by1]

875 kr.

overførsler fra ægtefælle

16.09.14

Indbetaling

20.497 kr.

Lån til sønnen [person2]

19.09.14

lån andre

- 21.000 kr.

Lån til sønnen [person2]

26.09.14

Ifølge separat advis nr. [...61] [by2] Kommune

105 kr.

refusion fra [by2] Kommune.

12.11.14

Fra [person3], [person3], [person3]

850 kr.

indbetaling fra veninde [person3].

2015

Dato

Tekst på kontoudskrift

Beløb

Klagers bemærkninger

05.01.15

Ifølge separat advis nr. [...30], J.F. fra [...]

600 kr.

Indbetaling fra veninde [person3].

15.01.15

Overførsel DM, (...) [by1]

1.500.00 kr.

overførsler fra klagerens søn [person4].

03.02.15

Ifølge separat advis nr. [...52] OVERF.

725 kr.

udgør overførsler fra bank.

16.02.15

MobilePay: [person5]

100 kr.

overførsler fra klagerens søn [person5].

26.02.15

P[...]IN00 Ovf.

800 kr.

udgør overførsler fra bank.

03.03.15

Indbetaling helt eller delvis ved check

188,89 kr.

overførsler fra klagerens søn [person5].

19.03.15

Tyskland og skydning, D.M, (...) [by1]

2.950 kr.

overførsler fra klagerens søn [person4].

19.03.15

Fra jakken, D.M, (...) [by1]

500 kr.

overførsler fra klagerens søn [person4].

23.03.15

MobilePay: [person6]

550 kr.

overførsler fra klagerens svigerdatter.

20.04.15

MobilePay: [person5]

10 kr.

overførsler fra klagerens søn [person5].

24.04.15

Kontanter, D.M, (...) [by1]

200 kr.

overførsler fra klagerens søn [person4].

24.04.15

H.H, HHN, (...) [by4]

175 kr.

udgør overførsler fra bank.

12.05.15

Ifølge separat advis nr. [...91], [person7]

1.200 kr.

udgør overførsler fra bank.

01.06.15

MobilePay: [person4]

1.945 kr.

overførsler fra klagerens søn [person4].

08.06.15

MobilePay: [person5]

60 kr.

overførsler fra klagerens søn [person5].

08.06.15

MobilePay: [person5]

100 kr.

overførsler fra klagerens søn [person5].

19.06.15

Ifølge separat advis nr. [...63]

820 kr.

udgør overførsler fra bank.

29.06.15

MobilePay: [person5]

2.000 kr.

overførsler fra klagerens søn [person5].

30.06.15

MobilePay: [person5]

2.000 kr.

overførsler fra klagerens søn [person5].

06.07.15

MobilePay: [person5]

50 kr.

overførsler fra klagerens søn [person5].

21.07.15

Ifølge separat advis nr. [...00], overf.

850 kr.

udgør overførsler fra bank.

03.08.15

MobilePay: [person8]

15 kr.

overførsler fra klagerens svigerdatter.

03.08.15

MobilePay: [person9]

140 kr.

overførsler fra klagerens svigerdatter.

24.08.15

fra L., LLV, (...) [by3].

3.090 kr.

overførsler fra klagerens svigerdatter.

11.09.15

MobilePay: ANM

500 kr.

overførsler fra klagerens søn [person2].

14.09.15

MobilePay: [person4]

400 kr.

udgør overførsler fra bank.

15.09.15

Midlertidigt indsat – ndsigelse

208 kr.

overførsel fra kommunen.

05.10.15

MobilePay: [person5]

380 kr.

overførsler fra klagerens søn [person5].

12.10.15

Ifølge separat advis nr. [...29], overf.

440 kr.

udgør overførsler fra bank.

30.10.15

MobilePay: ANM

300 kr.

overførsler fra klagerens søn [person2].

04.11.15

Overførsel, DM, (...) [by1]

300 kr.

overførsler fra klagerens søn [person4].

23.11.15

Ifølge separat advis nr. [...53], Overf. SKAT §38/6004

885,89 kr.

refusion fra Skat.

27.11.15

MobilePay: [person5]

291 kr.

overførsler fra klagerens søn [person5].

27.11.15

MobilePay: [person10], overført til side 11

340 kr.

udgør overførsler fra bank.

07.12.15

MobilePay: ANM

250 kr.

udgør overførsler fra bank.

22.12.15

MobilePay: [person6]

100 kr.

overførsler fra klagerens svigerdatter.

2016

Dato

Tekst på kontoudskrift

Beløb

Klagers bemærkninger

04.01.16

MobilePay: [person6]

300 kr.

klagerens svigerdatter.

08.01.16

MobilePay: [...]

440 kr.

overførsler fra bank.

29.01.16

MobilePay: [person11]

460 kr.

indbetalinger fra veninder.

04.02.16

MobilePay: [person5]

400 kr.

overførsler fra klagerens søn [person5].

04.02.16

MobilePay: [person5]

3.000 kr.

overførsler fra klagerens søn [person5].

08.02.16

MobilePay: KP

463 kr.

overførsler fra bank.

24.02.16

MobilePay: ANM

250 kr.

overførsler fra klagerens søn [person2].

29.02.16

MobilePay: [person12]

850 kr.

indbetalinger fra veninder.

23.05.16

Dankort-køb [virksomhed4]Nota [...]

- 21.992 kr.

24.05.16

Fra VT, VT, (...) [by5]

10.99 kr.

betaling for ferie fra klagerens søster.

13.06.16

Fra VT, VT, (...) [by5]

13.526 kr.

betaling for ferie fra klagerens søster.

04.07.16

MobilePay: [person6]

20 kr.

klagerens svigerdatter.

13.07.16

MobilePay: [person6]

2.500 kr.

indbetalinger fra veninde [person6]

29.07.16

MobilePay: [person5]

2.000 kr.

overførsler fra klagerens søn [person5].

04.08.16

MobilePay: [person13] Ti

510 kr.

indbetalinger fra veninder.

08.08.16

MobilePay: [person14]

440 kr.

overførsler fra bank.

15.08.16

MobilePay: TV

465 kr.

indbetalinger fra veninder.

19.08.16

MobilePay: ANM

2.000 kr.

overførsler fra klagerens søn [person2].

20.10.16

MobilePay: AE

40 kr.

overførsler fra klagerens søn [person5].

21.10.16

A-kasse/Fagligt ktg., [fagforening1] – A-kasse, c/o [...], [adresse2], [by6]

1.070 kr.

overførsel fra A-kasse.

24.10.16

MobilePay: [person15]

460 kr.

indbetalinger fra veninder.

02.11.16

MobilePay: [person6]

232 kr.

klagerens svigerdatter.

05.12.16

MobilePay: ANM

427 kr.

overførsler fra klagerens søn [person2].

23.12.16

Overførsel

860 kr.

overførsler fra bank.

28.12.16

Overført [...85]

15.124,18 kr.

udbetaling fra klagerens kreditforening.

Det fremgår af oplysninger fra CPR, at klagerens ægtefælle er MM, og at klageren har 3 børn med navnene DM, AM og ANM. Endvidere fremgår det, at klageren har en søster ved navn VT.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst som overskud af virksomhed for indkomståret 2014 med 15.524 kr., for indkomståret 2015 med 45.557 kr. og for indkomståret 2016 med 81.697 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

1. Uregistreret erhvervsmæssig virksomhed

(...)

1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Enhver, der er skattepligtig her til landet, skal over for Skattestyrelsen årligt oplyse sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ. Det står i skattekontrollovens § 1, stk. 1, 1. pkt.

Som udgangspunkt er al indkomst skattepligtig. Det gælder både engangsindtægter og løbende indtægter. Det står i statsskattelovens § 4, stk. 1.

Det er vores opfattelse, at du har haft skattepligtig indkomst, som du har undladt at oplyse eller i øvrigt, at underrette os om.

Det følger af fast praksis, at vi kan forhøje skatteyders indkomst, hvis der kan påvises yderligere indtægtskilder i form af eksempelvis kontantindbetalinger til skatteyders bankkonto. Se praksis SKM2013.274.BR.

Du har sendt regnskaberne for indkomstårene 2014 – 2016, hvorfor store dele af disse vil blive anvendt i forhold til indkomstansættelsen.

Det er vores opfattelse, at indsætningerne stammer fra skattepligtig omsætning inkl. moms, idet der foreligger dokumentation i form af billeder fra Facebook gruppen ”[...]” og kontoudtog fra banken. Der er overført i alt 59.405 kr. for 2014, i alt 217.712 kr. for 2015 og i alt 204.597 kr. for 2016 på din private bankkonto. Se bilag 1 – 2014/2015/2016.

Vi finder, at indsætningerne på din bankkonto er betalinger fra dine kunder for levering af varer og ydelser med mere. Ydelserne anser vi for leveret af dig personligt. Teksten på bankoverførslerne er ledsaget med eksempelvis ”MobilePay” eller ”Swipp” overførsler, indsætninger fra personer ”[person16]” med mere.

Som dokumentation har du sendt salgsbilag og oplysninger omkring produkterne. Der finder generelle oplysninger sted på salgsbilagene, eksempelvis overførslens beløbsstørrelse, dato, kontonummer med mere. Det findes dokumenteret, at du ikke har anvendt cvr-nr. på salgsbilagene.

Du har fremsendt regnskabet under cvr-nr. [...1], som tilhører [virksomhed3] ApS. Det er vores opfattelse, at du er rette indkomstmodtager, idet du er kontohaver af bankkontoen, hvor pengene bliver overført. Desuden finder vi, at de skatte- og momspligtige ydelser er leveret af dig personligt.

Efter praksis er der i almindelighed ikke fradrag for udgifter til arbejdsværelse i egen bolig, selvom du benytter værelset-/værelserne i forbindelse med dit arbejde, med mindre værelsets anvendelse, indretning og placering udelukker en privat benyttelse. Der kan henvises til Den Juridiske Vejledning, afsnit C.C.2.2.2.13 Fradrag for arbejdsværelse i selvstændig erhvervsvirksomhed med mere.

Vi godkender ikke afholdte udgifter i forbindelse med el, vand og varme samt ”kontor lager”, idet du ikke har indsendt dokumentation herfor. Desuden har du ikke dokumenteret, at udgifterne er driftsomkostninger der vedrører din erhvervsmæssig virksomhed.

(...)

Vi forhøjer skønsmæssigt din indkomst med i alt 15.524 kr. for 2014, 45.557 kr. for 2015 og 81.697 kr. for 2016 ekskl. moms. Reglen står i skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Vi finder, at de opgjorte indsætninger på i alt 142.778 kr. ekskl. moms er skattepligtige efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a, og beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1.

(...)

3. Vi ændrer din skat, selvom fristen er udløbet

3.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Du anses for, at have enkle økonomiske forhold, idet du alene har modtaget en årsopgørelse for indkomstårene 2014 – 2016. Den almindelige korte frist for, at ændre din skatteopgørelse for indkomstårene 2014 – 2016 er udløbet. Reglen står i § 1, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013.

Når vi vil ændre skatteopgørelserne for 2014 – 2016, selvom fristen er overskredet, er det fordi du skulle bruge en udvide selvangivelse for selvstændig erhvervsdrivende, som ikke er omfattet af reglerne for forkortet ligningsfrist. Reglen står i § 1, stk. 1, nr. 1 samt § 2, stk. 1, nr. 1 og stk. 2 i bekendtgørelse 534 af 22. maj 2013.

Den ordinære 3 års ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 1. pkt. om varsling om ændring af indkomsten for indkomstårene 2014 – 2016 er herefter gældende. Forslag om ændring af indkomsten for 2016 skal sendes senest 1. maj 2020 og afgørelse senest 1. august 2020. Forslag om ændring af indkomsten for 2015 skal sendes senest 1. maj 2019 og afgørelse senest 1. august 2019.

Fristen for forslag om ændring af indkomsten for 2014 er udløbet. Vi ændrer dog den skattepligtige indkomst for indkomståret 2014 udover den ordinære frist. Reglen står i skatteforvaltningslovens

§ 27, stk. 1, nr. 5. Det er vores opfattelse, at du har handlet mindst groft uagtsomt ved ikke, at have oplyst resultat af selvstændig virksomhed, således at vi har fastsat din skat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Du burde vide, at resultat af selvstændig erhvervsmæssig virksomhed er skattepligtig.

Vi har modtaget oplysninger fra dig 27. marts 2018. Vi har derfor sendt dig forslag til ændring af dine skatteansættelser indenfor fristen på 6 måneder, som fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

  1. Skat: Omsætning

(...)

  1. Skat: Andel af lys, vand og varme

Ad 1) Skat: Omsætning

Indkomståret 2014

Repræsentanten foreslår omsætning/resultat af virksomhed nedsættes med:

Repræsentantens oplysning:

Skattestyrelsens bemærkning hertil

521 kr.

Løn

Beløbet indstilles fastholdt.

Der er ikke fremlagt dokumentation. Teksten på bankkontoudtoget er: [LLV], [..] [by3]. Der ses ikke af R75 at være modtaget løn herfra.

9.000 kr.

Indbetaling fra ægtefælle

Betaling for computer solgt fra ægtefælles forretning

Beløbet indstilles fastholdt.

Der er ikke fremlagt dokumentation. Teksten på bankkontoudtoget er: Fra L., [LLV], [..][by3].

Teksten er næsten identisk med indsætning vedr. 521 kr. ovenfor, og da der ikke foreligger dokumentation og indsætning sker på [person1]s bankkonto, findes det ikke sandsynliggjort, at indtægten ikke vedrører [person1]s virksomhed.

335 kr.

Indbetaling fra ægtefælle

Beløbet indstilles fastholdt.

Teksten på bankkontoudtaget er: [person17] - samt ægtefælles navn og adresse.

Da der i forbindelse med indsætningen henvises til 3. person er det Skattestyrelsens opfattelse, at der betales på vegne af en 3. person, og at indsætningen vedrører omsætning i [person1]s virksomhed.

875 kr.

Indbetaling fra ægtefælle

Beløbet indstilles fastholdt.

Teksten på bankkontoudtaget er: Varer - samt ægtefælles navn og adresse.

Da der i forbindelse med indsætningen henvises til varer er det Skattestyrelsens opfattelse, at der betales for varer, og at indsætningen vedrører omsætning i [person1]s virksomhed.

810 kr.

Indbetaling fra veninde

Beløbet indstilles fastholdt.

Der er ikke fremlagt dokumentation. Teksten på bankkontoudtaget er: [person3]. Sammenholdt med at adskillige andre indsætninger på bankkontoen også sker med teksten svarende til indsætters navn, ses der ikke grundlag for at antage at beløbet er omsætningen i [person1]s virksomhed uvedkommende.

20.497 kr.

Indbetaling af lån fra søn

Beløbet indstilles fastholdt.

Der er ikke fremlagt dokumentation for låneforhold samt indsætter af pengene. Det kan ikke af bankkontoudtaget ses hvem afsender af beløbet er, og det synes at indsætningen er sket kontant. Der ses ikke foreligge et grundlag der kan medføre at anse beløbet er omsætningen i [person1]s virksomhed uvedkommende.

105 kr.

[by2] Kommune

Beløbet indstilles fratrukket Skattestyrelsens opgørelse i afgørelse af 18.09.2018, da det vurderes, at det er sandsynligt, at der ikke er tale om omsætning med [by2] Kommune, og der i stedet er tale om en skattefri indtægt.

Indkomståret 2015

Repræsentanten foreslår omsætning/resultat af virksomhed nedsættes med:

Repræsentantens oplysning:

Skattestyrelsens bemærkning hertil

1.500 kr.

2.950 kr.

500 kr.

200 kr.

1.945 kr.

60 kr.

300 kr.

I alt 7.455 kr.

[person4] søn

Beløbet indstilles fratrukket Skattestyrelsens opgørelse i afgørelse af 18.09.2018, da det vurderes, at det er sandsynligt, at der er tale om indsætninger fra søn og derfor ikke om omsætning i virksomheden.

725 kr.

800 kr.

175 kr.

1.200 kr.

820 kr.

850 kr.

400 kr.

440 kr.

340 kr.

250 kr.

I alt 6.000 kr.

Overførsel bank

Beløbet indstilles fastholdt.

Der er ikke fremlagt dokumentation.

Overførslerne er ikke dokumenterede at stamme fra allerede beskattede eller skattefrie midler. Det bemærkes, at indsætning på 175 kr. sker med teksten [H.H] og indsætning på 1.200 kr. sker med teksten [person7], hvilket svarer til tekster, som anføres i forbindelse med øvrige indsætninger, der vedrører omsætningen i [person1]s virksomhed.

100 kr.

188 kr.

10 kr.

100 kr.

2.000 kr.

2.000 kr.

50 kr.

380 kr.

291 kr.

I alt 5.119 kr.

[person5] søn

Beløbet indstilles fratrukket Skattestyrelsens opgørelse i afgørelse af 18.09.2018, da det vurderes, at det er sandsynligt, at der er tale om indsætninger fra søn og derfor ikke om omsætning i virksomheden.

550 kr.

15 kr.

140 kr.

3.090 kr.

i alt 3.795 kr.

Svigerdatter

Beløbet indstilles fastholdt.

Der er ikke fremlagt dokumentation.

Overførslerne er ikke dokumenterede at stamme fra allerede beskattede eller skattefrie midler. Det bemærkes, at indsætning på 3.090 kr. kommer fra [L.V], [..][by3], som også indsætter i 2014, jf. skema ovenfor.

600 kr.

I alt 600 kr.

Indbetaling fra veninde

Beløbet indstilles fastholdt.

Der er ikke fremlagt dokumentation.

Teksten på bankkontoudtoget er: [JF] fra [...]

Sammenholdt med at adskillige andre ind- sætninger på bankkontoen tillige sker med teksten svarende til indsætters navn, ses der ikke grundlag for at antage at indsætningen er omsætningen i [person1]s virksomhed uvedkommende.

500 kr.

300 kr.

I alt 800 kr.

Andre søn

Beløbet indstilles fratrukket Skattestyrelsens opgørelse i afgørelse af 18.09.2018, da det vurderes, at det er sandsynligt, at der er tale om indsætninger fra søn og derfor ikke om omsætning i virksomheden.

208 kr.

I alt 208 kr.

Kommunen

Beløbet indstilles fastholdt.

Der er ikke fremlagt dokumentation. Overførslerne er ikke dokumenterede at stamme fra allerede beskattede eller skattefrie midler og ses ikke at komme fra kommunen.

886 kr.

I alt 886 kr.

Refusion - skat

Beløbet indstilles fratrukket Skattestyrelsens opgørelse i afgørelse af 18.09.2018, da det vurderes, at det er sandsynligt, at der ikke er tale om omsætning med [by2] Kommune, og der i stedet er tale om en skattefri indtægt.

Indkomståret 2016

Repræsentanten foreslår omsætning/resultat af virksomhed nedsættes med:

Repræsentantens oplysning:

Skattestyrelsens bemærkning hertil

1.070 kr.

I alt 1.070 kr.

A-kasse

Beløbet indstilles fratrukket Skattestyrelsens opgørelse i afgørelse af 18.09.2018, da det vurderes, at det er sandsynligt, at det er udbetaling fra A-kasse. Herefter er der ikke er tale om omsætning.

400 kr.

463 kr.

440 kr.

860 kr.

I alt 2.203 kr.

Overførsel fra bank

Beløbet indstilles fastholdt.

Der er ikke fremlagt dokumentation. Overførslerne er ikke dokumenterede at stamme fra allerede beskattede eller skattefrie midler. Det bemærkes, at indsætning på 440 kr. sker med teksten [...] og indsætning på 463 kr. sker med teksten [KP], hvilket svarer til tekster, som anføres i forbindelse med øvrige indsætninger, der vedrører omsætningen i [person1]s virksomhed.

400 kr.

3.000 kr.

2.000 kr.

40 kr.

I alt 5.440 kr.

[person5] søn

Beløbet indstilles fratrukket Skattestyrelsens opgørelse i afgørelse af 18.09.2018, da det vurderes, at det er sandsynligt, at der er tale om indsætninger fra søn og derfor ikke om omsætning i virksomheden.

300 kr.

20 kr.

232 kr.

i alt 552 kr.

Svigerdatter

Beløbet indstilles fastholdt.

Der er ikke fremlagt dokumentation. Overførslerne er ikke dokumenterede at stamme fra allerede beskattede eller skattefrie midler.

10.996 kr.

13.525 kr.

I alt 24.521 kr.

Lån søster – betaling ferie

Beløbet indstilles fratrukket Skattestyrelsens opgørelse i afgørelse af 18.09.2018, da det vurderes, at det er sandsynligt, at det er betaling fra søster til [person1] vedr. ferie, som er betalt i maj 2016 til [virksomhed4] og derfor ikke omsætning.

250 kr.

2.000 kr.

427 kr.

i alt 2.677 kr.

Andre søn

Beløbet indstilles fratrukket Skattestyrelsens opgørelse i afgørelse af 18.09.2018, da det vurderes, at det er sandsynligt, at der er tale om indsætninger fra søn og derfor ikke om omsætning i virksomheden.

460 kr.

850 kr.

2.500 kr.

510 kr.

465 kr.

460 kr.

I alt 5.245 kr.

Diverse

Beløbet indstilles fastholdt.

Der er ikke fremlagt dokumentation. Overførslerne er ikke dokumenterede at stamme fra allerede beskattede eller skattefrie midler. Det bemærkes, at indsætningerne sker med navne i teksten, hvilket svarer til tekster, som anføres i forbindelse med øvrige indsætninger, der vedrører omsætningen i [person1]s virksomhed.

15.124 kr.

I alt 15.124 kr.

Kreditforening

Beløbet indstilles fastholdt.

Der er ikke fremlagt dokumentation for at indsætningen ikke er en del af omsætningen i [person1]s virksomhed og indsætter af beløbet er ikke nærmere defineret via bankkontoudtoget.

(...)

Ad 3) Skat: Andel af lys, vand og varme

Repræsentanten foreslår fradrag for andel af lys, vand og varme med 4 % opgjort til:

2014: 1.559 kr.

2015: 1.680 kr.

2016: 1.607 kr.

Skattestyrelsen kan oplyse, at [person1]s er eneejer af ejendommen [adresse1], [by1]. Den er købt pr. 1/7-1997. Virksomheden drives fra ejendommen og [person1] bor på ejendommen sammen med sin ægtefælle og 2 børn i årene 2014-2016. Desuden bor [person1]s 3. barn på ejendommen i perioden februar 2015 - november 2015.

Ejendommen er ifølge BBR vurderet som et enfamiliehus. Ifølge BBR er ejendommen registreret med et beboelsesareal på 172 m2, indeholdende et køkken, to badeværelser samt seks værelser. Der er desuden registreret en carport på 19 m2.

Juridisk Vejledning afsnit C.C.2.2.2.13 omtaler fradrag for arbejdsværelse. Retspraksis er meget tilbageholdende med at give fradrag for udgifter til arbejdsværelse i hjemmet, men erhvervsdrivende m.fl. får i særlige tilfælde lov til at fratrække deres udgifter til arbejdsværelse i hjemmet som driftsudgift efter SL § 6, stk. 1, litra a.

Om en erhvervsdrivende kan trække udgifter til arbejdsværelse fra i forbindelse med indkomstopgørelsen, bliver afgjort efter en samlet konkret vurdering, hvor man bl.a. lægger vægt på, hvordan arbejdsværelset er indrettet, samt hvor meget den selvstændige bruger værelset i sit erhverv. Praksis lægger vægt på værelsets indretning, brug og adgangsforhold og der ses på arbejdets art.

Hvis en selvstændigt erhvervsdrivende m.v. skal kunne fratrække udgifter til arbejdsværelse i sit eget hjem, skal værelset som udgangspunkt bruges som hovedarbejdssted inden for normal arbejdstid.

Når man skal vurdere arbejdets omfang, dvs. hvor meget den erhvervsdrivende bruger arbejdsværelset på indtægtsgivende aktiviteter, lægges der vægt på, dels om den selvstændige har andre er hverv, dels hvor meget den pågældende tjener. Arbejdet i kontor i eget hjem kan på den måde om fatte den erhvervsdrivendes:

•Hovederhverv

•Hjemmearbejde

•Ekstraarbejde

•Bijob.

Skattestyrelsen kan bemærke, at forholdet ikke er behandlet i afgørelsen af 18. september 2018. Der er ikke i repræsentantens oplysninger fremlagt oplysninger, der medfører fradrag, herunder er det ikke oplyst om der i huset foreligger et særskilt arbejdsværelse, som bl.a. har skiftet karakter og er særligt indrettet, har særlig adgangsforhold, herunder om værelset er uanvendeligt som opholdsrum osv. Det bemærkes endvidere, at [person1] i 2014-2015 har følgende indtægter fra job ved siden af virksomhed:

2014: A-indkomst 252.614 kr. fra [virksomhed2] ApS og [virksomhed1] ApS. Ansættelsesforholdene er gældende hele indkomståret.

2015: A-indkomst 245.084 kr. fra [virksomhed2] ApS og [virksomhed1] ApS. Ansættelsesforholdene er gældende hele indkomståret.

2016: A-indkomst 175.089 kr. fra [virksomhed2] ApS og [virksomhed1] ApS. Ansættelsesforholdet er gældende fra januar til oktober/november- se R75 oplysninger.

Det bemærkes at i efterfølgende indkomstår 2017-2018 har [person1] ingen registreret A-indkomst.

Det indstilles at Skattestyrelsens afgørelse af 18. september 2018 fastholdes, da der ikke foreligger konkret dokumentation for arbejdsværelsets indretning, brug, adgangsforhold m.v. og samtidig har [person1] et ansættelsesforhold ved siden af sin virksomhedsdrift i alle indkomstårene.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at resultat af virksomhed for indkomståret 2014 udgør - 12.270 kr., for indkomståret 2015 udgør 21.441 kr. og for indkomståret 2016 udgør 37.552 kr., og at forhøjelsen således skal nedsættes til disse.

Klageren har anført følgende:

”(...)

Baggrund for forretningen er salg af produkter fra primært oversøiske lande. Salget sker via postordre baseret på annoncer og kataloger gennem postordre.

Ekspedition sker på baggrund af registrerede ordrer der baseres på forudbetaling. Ordrene ekspederes enkeltvis primært fra Kina til Danmark. Al registrering og forsendelse foregår i og fra hjemmet i [by1].

(...)

Vi er af den opfattelse, at salg bør opgøres således:

2014 2015 2016

Salg 20.833 153.826 118.211

Tilbagebetaling til kunder -597-15.939-12.702

Nettosalg if. bilag 1 20.236 137.939 105.509

(...)

Ejendommens drift [adresse1] [by1]

Bilag Omkostninger 2014 2015 2016

100 Ejendomsskat 9.948 10.374 9.948

101 Varme 13.976 13.139 14.800

102 Affald/spilvan 6.413 6.649 5.922

103 El 8.64510.0409.512

I alt 38.982 40.202 40.182

Andel til drift

forretning 4 % 1.559 1.680 1.607

(...)

Opgørelse af salg 2014 (Bilag 1)

(...)

Opgørelsen indeholder en række posteringer, som ikke er skat: (se vedlagte bilag 1 2014)

(...)

Løn 521

Indbetaling fra ægtefælle 10.210

[by2] Kommune 105

Indbetaling fra søn 20.497

Indbetaling veninde 810

Indbetalinger i alt der ikke er varesalg 32.143

(...)

Indbetalinger fra sønner og svigerdøtre er tilbagebetaling af lejlighedslån.

(...)

Opgørelse af salg 2015 (Bilag 1)

(...)

Opgørelsen indeholder en række posteringer, som ikke er skat: (se vedlagte bilag 1 2015)

(...)

[person4] søn 7.455

[person5] søn 5.119

[person2] søn 800

Svigerdatter 3.895

Overførsel bank 6.000

[by2] Kommune 208

Refusion skat 886

Indbetaling veninde 600

Indbetalinger i alt der ikke er varesalg 24.964

(...)

Opgørelse af salg 2016 (Bilag 1)

(...)

Opgørelsen indeholder en række posteringer, som ikke er skat: (se vedlagte bilag 1 2015)

(...)

A-kasse 1.070

[person5] søn 5.440

[person2] søn 2.677

Lån søster 24.521

Kreditforening 15.124

Svigerdatter 552

Overførsel bank 2.203

Indbetaling veninder:

[person11] 460

[person12] 850

[person6] 2.500

[person13] 510

[person18] 465

[person15] 460

Indbetalinger i alt der ikke er varesalg 56.831

(...)

Den skattepligtige indkomst skal efter vores opfattelse opgøres som følger:

Nettosalg if. bilag 1 20.236 kr. 137.887 kr. 105.509 kr.

Vareforbrug -27.029 kr. -93.235 kr. 38.949 kr.

Småanskaffelser -800 kr. -4.800 kr.

Kontorartikler -800 kr.

Emballage -800 kr. -1.600 kr. -2.400 kr.

Regnskabsmæssig assistance -1.600 kr. -4.000 kr.

Andel lys vand varme -1.559 kr. -1.680 kr. -1.607 kr.

Salgsomkostninger -2.318 kr. -17.531 kr. -16.201 kr.

Resultat -12.270 kr. 21.441 kr. 37.552 kr.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Den skattepligtige har endvidere pligt til at selvangive sine indtægter. Det følger af skattekontrollovens § 1 (dagældende lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 med efterfølgende ændringer).

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ Det følger af skattekontrollovens § 1, stk. 1.

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3 (dagældende).

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM 2008.905 H. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om skatteyderens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette kan udledes af byrettens dom af 28. februar 2017 offentliggjort i SKM2017.233.BR.

Låneforhold skal kunne dokumenteres eksempelvis ved fremlæggelse af lånedokumenter, aftaler om forrentning og afvikling af lån m.v., hvilket kan udledes af SKM2013.363.BR. Det kan endvidere udledes af SKM2003.247.VLR, at det er skatteyderen, der har bevisbyrden for, at de overførte beløb er ydet som lån. I Højesteretsdommen offentliggjort i SKM2011.208.HR fandt retten det ikke bevist, at der forelå et reelt gældsforhold, idet låneforholdet ikke var tilstrækkeligt bestyrket af objektive kendsgerninger.

Skatteyderen skal kunne godtgøre, at der består et reelt gældsforhold med en reel forpligtelse til tilbagebetaling. Lånets størrelse, manglende sikkerhedsstillelse samt udsigten til låntagers mulighed for tilbagebetaling vil efter omstændighederne tillægges vægt. Dette kan udledes af SKM2018.571.BR og SKM2019.352.BR.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Af statsskattelovens § 6, stk. 2, fremgår det, at indkomsten er skattepligtig uden hensyn til, hvorledes den anvendes, altså hvad enten den benyttes til egen eller families underhold, betjening, nytte eller behagelighed. Der kan således ikke foretages fradrag for privatudgifter. Udgifter, der sædvanligt forekommer for de fleste skatteydere uafhængigt af, om der udfoldes bestræbelser på at erhverve indkomst, har som hovedregel karakter af privatforbrug. Der kan dog gives fradrag for udgifter, som efter deres art henhører under privatforbruget, såfremt erhvervsudøvelsen påfører skatteyderen påviselige merudgifter af den pågældende karakter, eller såfremt der er påvist en konkret erhvervsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

I henhold til praksis kan der kun i særlige tilfælde godkendes fradrag for udgifter til arbejdsværelse i hjemmet som en driftsudgift efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der foretages en samlet konkret vurdering, hvor der bl.a. lægges vægt på arbejdsværelsets indretning samt omfanget af den erhvervsmæssige benyttelse.

Et kontor indrettet i en privat bolig kan normalt også benyttes til private formål, og en fradragsret for udgifter til et sådant kontor må derfor i almindelighed forudsætte, at kontoret i væsentligt omfang anvendes som skatteyderens hovedarbejdssted inden for normal arbejdstid. Dette fremgår af Højesterets dom af 4. november 2003, som er offentliggjort under SKM2003.488.HR.

Omsætning:

Landsskatteretten finder, at klageren er rette indkomstmodtager af bankindsætningerne, selvom bankindsætningerne er omsætning i klagerens ægtefælles selskab. Der er lagt vægt på, at beløbene er indsat på klagerens bankkonto, hvorfor det er berettiget at den yderligere omsætning beskattes hos klageren.

Indkomståret 2014

Skattestyrelsen har opgjort omsætningen i virksomheden til 47.527 kr. ekskl. moms og resultat af virksomheden til 15.524 kr.

Bankindsætningen på 521 kr. den 7. marts 2014.

Klageren gør gældende, at bankindsætningen udgør løn.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har godtgjort, at bankindsætningen udgør lønindtægt. Retten har herved lagt vægt på, at teksten på kontoudskriften er ”[LLV], (...)” og at klager ikke har fremlagt dokumentation for et ansættelsesforhold, hvorfra en lønudbetaling som angivet skulle være sket.

Landsskatteretten finder det derfor ikke for godtgjort, at beløbet ikke skal henføres til klagerens skattepligtige indkomst.

Overførslerne på 9.000 kr. den 3. juni 2014, 335 kr. den 25. august 2014 og 875 kr. den 29. august 2014, i alt 10.210 kr.

Klageren gør gældende, at bankindsætningen på 9.000 kr. den 3. juni 2014 udgør betaling for computer solgt fra ægtefælles forretning.

Klageren gør videre gældende, at bankindsætningerne på 335 kr. den 25. august 2014 og på 875 kr. den 29. august 2014 er overført fra klagerens ægtefælle.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har godtgjort, at bankindsætningen på 9.000 kr. udgør betaling for en computer solgt fra ægtefælles forretning. Retten har herved lagt vægt på, at teksten på kontoudskriften er ” fra [LLV], (...),” og at klageren ikke har fremlagt yderligere dokumentation for bankindsætningen.

Retten finder videre, at klageren ikke har godtgjort, at bankindsætningerne på 335 kr. den 25. august 2014 og 875 kr. den 29. august 2014 udgør skattefrie indsætninger fra klagerens ægtefælle.

Retten har herved lagt vægt på, at der på kontoudskriften er angivet navnet [person17] og herefter klagerens ægtefælles navn, og at klageren ikke har fremlagt yderligere dokumentation for bankindsætningerne.

Retten finder videre, at klageren ikke har godtgjort, at bankindsætningen på 875 kr. den 29. august 2014 udgør skattefri overførsler fra klagerens ægtefælle. Retten har herved lagt vægt på, at der på kontoudskriften er angivet ordet ”Varer” og klagerens ægtefælles navn, og at klageren ikke har fremlagt yderligere dokumentation for bankindsætningen.

Landsskatteretten finder det derfor ikke for godtgjort, at bankindsætningerne ikke skal henføres til klagerens skattepligtige indkomst.

Bankindsætning på 20.497 kr. den 16. september 2014

Klageren gør gældende, at bankindsætningen udgør tilbagebetaling af lån fra klagerens søn AM.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har godtgjort, at indsætningen udgør tilbagebetaling af lån. Retten har herved lagt vægt på, at posteringsteksten på kontoudskriften er ”Indbetaling” uden nærmere angivelse af, hvad indbetalingen vedrører, samt at der ikke er fremlagt dokumentation for, hvem der har indsat beløbet. Endvidere har retten lagt vægt på, at klageren ikke har fremlagt dokumentation for et låneforhold, og at der ikke som anført af klageren ses overført eller udbetalt et lån på 21.000 kr. den 10. september 2014. Der ses en overførsel på 21.000 kr. den 19. september 2014 med teksten ”lån andre”, men denne overførsel ligger tidsmæssigt efter indsætningen på 20.497 kr. den 16. september 2014.

Landsskatteretten finder det derfor ikke for godtgjort, at beløbet ikke skal henføres til klagerens skattepligtige indkomst.

Bankindsætning på 105 kr. den 26. september 2014

Klageren gør gældende, at bankindsætningen udgør refusion fra [by2] Kommune.

Landsskatteretten finder, at klageren har godtgjort, at indsætningen er klagerens virksomhed uvedkommende, idet retten herved har lagt vægt på, at teksten på kontoudskriften er ”Ifølge separat advis nr. [...61] [by2] Kommune.”

Landsskatteretten finder herefter, at beløbet ikke skal indgå i opgørelsen af omsætning i klagerens virksomhed. Den for nærværende opgjorte omsætning ekskl. moms nedsættes herefter med 84 kr. (105 fraregnet 20 % moms på 21 kr.)

Bankindsætning på 850 kr. den 12. november 2014

Klageren gør gældende, at bankindsætningen udgør indbetaling fra veninde [person3].

Landsskatteretten finder det ikke for godtgjort, at beløbet stammer fra ikke-skattepligtige midler, og retten finder det derfor ikke for godtgjort, at beløbet ikke skal henføres til klagerens skattepligtige indkomst.

Indkomståret 2015

Skattestyrelsen har opgjort omsætningen i klagers virksomhed til 174.170 kr. ekskl. moms og resultat af virksomheden til 45.557 kr.

Bankindsætningen på 600 kr. den 5. januar 2015.

Klageren gør gældende, at bankindsætningen udgør indbetaling fra veninde [person3].

Landsskatteretten finder det ikke for godtgjort, at beløbet stammer fra ikke-skattepligtige midler, og retten finder det derfor ikke for godtgjort, at beløbet ikke skal henføres til klagerens skattepligtige indkomst.

Bankindsætningerne, som klageren har gjort gældende er fra klagerens sønner

Klageren gør gældende, at flere bankindsætninger udgør overførsler fra klagerens sønner.

Landsskatteretten finder det godtgjort, at de bankindsætninger, hvor de fulde navne DM og AM fremgår af posteringsteksten på de fremlagte kontoudskrifter er overførsler fra klagerens sønner, da dette fremgår af CPR oplysningerne. På denne baggrund er tilstrækkelig godtgjort, at de overførsler, hvor både for- og efternavn fremgår, er klagerens virksomhed uvedkommende.

Der er tale om følgende bankindsætninger:

2015

Dato

beløb

15. januar

1.500 kr.

19. marts

2.950 kr.

19. marts

500 kr.

24. april

200 kr.

11. september

500 kr.

30. september

300 kr.

4. november

300 kr.

23. november

885,89 kr.

7. december

250 kr.

I alt (afrundet)

7.386 kr.

Landsskatteretten finder herefter, at bankindsætningerne på i alt 7.386 kr. ikke skal indgå i opgørelsen af omsætning i klagerens virksomhed. Den for nærværende opgjorte omsætning ekskl. moms nedsættes herefter med 5.909 kr. (7.386 kr. fraregnet 20 % moms på 1.477 kr.)

For så vidt angår overførslen på 188,89 kr. den 3. marts 2015, fremgår det af posteringsteksten på kontoudskriften, at der er tale om en indbetaling helt eller delvist via check. Der er ikke fremlagt dokumentation for, hvem der har indbetalt beløbet eller hvad dette beløb vedrører. Retten finder det ikke for godtgjort, at beløbet stammer fra ikke-skattepligtige midler, og at det derfor berettiget, at Skattestyrelsen har anset bankindsætningen for at være skattepligtig indkomst for klageren.

Overførslerne som klageren har gjort gældende er fra klagerens svigerdatter

Klageren gør gældende, at flere bankindsætninger udgør overførsler fra klagerens svigerdatter.

Landsskatteretten finder det ikke for godtgjort, at beløbene stammer fra ikke-skattepligtige midler, idet retten herved har lagt vægt på teksterne på kontoudskrifterne, samt at der ikke er fremlagt dokumentation for hvem, de vedrører, og at posteringsteksterne ikke støtter, at de skulle vedrøre klagerens svigerdatter.

Landsskatteretten finder det derfor ikke for godtgjort, at bankindsætningerne ikke skal henføres til klagerens skattepligtige indkomst.

Overførslerne som klageren har gjort gældende er fra klagerens bank

Klageren gør gældende, at bankindsætningen udgør overførsler fra bank.

For så vidt angår bankindsætningen på 400 kr. af 14. september 2015 bemærker Landsskatteretten, at posteringsteksten på kontoudskriften er ”MobilePay [person4].” Retten finder det som tidligere anført ikke tilstrækkeligt godtgjort, at de bankindsætninger, hvor alene navnet ”[person4]” fremgår af teksten på de fremlagte kontoudskrifter, udgør overførsler fra klagerens søn.

Retten finder det endvidere ikke for godtgjort, at bankindsætningerne i øvrigt er indsætningerne fra klagerens bank. Retten har herved lagt vægt på, at posteringsteksterne på kontoudskrifterne ikke støtter denne forklaring samt at flere af beløbene i den fremlagte redegørelse af 26. marts 2018 er angivet som stammende fra varesalg.

Landsskatteretten finder det derfor ikke for godtgjort, at disse bankindsætninger ikke skal henføres til klagerens skattepligtige indkomst.

Overførslen på 208,80 kr. den 15. september 2015

Klageren gør gældende, at bankindsætningen udgør overførsel fra kommunen.

Landsskatteretten finder det ikke for godtgjort, at beløbet som forklaret stammer fra kommunen. Retten har herved lagt vægt på, at der på kontoudskriften er angivet posteringsteksten ”Midlertidigt indsat – indsigelse,” og at der ikke er fremlagt yderligere oplysninger om, hvorfra beløbet hidrører eller hvad beløbet vedrører.

Landsskatteretten finder det derfor ikke for godtgjort, at bankindsætningen ikke skal henføres til klagerens skattepligtige indkomst.

Overførslen på 885,89 kr. den 23. november 2015

Klageren gør gældende, at bankindsætningen udgør refusion fra Skat.

Landsskatteretten finder, at klageren har godtgjort, at overførslen er klagerens virksomhed uvedkommende, idet retten herved har lagt vægt på, at posteringsteksten på kontoudskriften er ”Ifølge separat advis nr. [...53], Overf. SKAT §38/6004”

Landsskatteretten finder herefter, at beløbet ikke skal indgå i opgørelsen af omsætning i klagerens virksomhed. Den for nærværende opgjorte omsætning ekskl. moms nedsættes herefter med 709 kr.

Tilbagebetaling til kunder

Klageren har gjort gældende, at der i opgørelsen af omsætningen skal fratrækkes et beløb på -15.939 kr. for tilbagebetaling til kunder. Der er i regnskabet for 2015, som skattestyrelsen har lagt til grund i forhold til tilbagebetaling selvangivet et beløb på -12.751 kr.

Klageren har ikke godtgjort, at der er sket tilbagebetaling til kunder ud over det selvangivne beløb.

Landsskatteretten finder herefter, at omsætningen ikke skal nedsættes med yderligere tilbagebetalte beløb til kunder.

Indkomståret 2016

Skattestyrelsen har opgjort omsætningen i klagers virksomhed til 163.678 kr. ekskl. moms og resultat af virksomheden til 81.697 kr.

Overførslerne på 300 kr. den 4. januar 2016, 20 kr. den 4. juli 2016 og 232 kr. den 2. november 2016, i alt 552 kr.

Klageren gør gældende, at overførslerne udgør overførsler fra klagerens svigerdatter.

Landsskatteretten finder det ikke for godtgjort, at beløbene stammer fra ikke-skattepligtige midler, idet retten herved har lagt vægt på teksterne på kontoudskrifterne sammenholdt med de uoverensstemmende forklaringer mellem redegørelsen af 26. marts 2018 klager og klagerens opgørelse i bilag 1 i klagen.

Landsskatteretten finder det derfor ikke for godtgjort, at beløbene ikke skal henføres til klagerens skattepligtige indkomst.

Bankindsætningerne, som klageren har gjort gældende er fra klagerens sønner

Klageren gør gældende, at bankindsætningerne udgør overførsler fra klagerens sønner.

Landsskatteretten finder det godtgjort, at de bankindsætninger, hvor de fulde navne DM og AM fremgår af posteringsteksten på de fremlagte kontoudskrifter udgør overførsler fra klagerens sønner, da dette fremgår af CPR oplysningerne. På denne baggrund er tilstrækkelig godtgjort, at de overførsler, hvor både for- og efternavn fremgår er klagerens virksomhed uvedkommende.

Der er tale om følgende bankindsætninger:

2016

Dato

Beløb

4. februar

  1. Kr.

4. februar

3.000 kr.

24. februar

250 kr.

29. juli

2.000 kr.

19. august

2.000 kr.

5. december

427 kr.

I alt

8.077 kr.

For så vidt angår bankindsætningen på 40 kr. den 20. oktober 2016 fremgår det af teksten på kontoudskriften, at der er tale om en mobilepay overførsel fra ”[AE]”. Der er ikke fremlagt dokumentation for, hvem der har indbetalt beløbet eller hvad dette beløb vedrører. Retten finder det ikke for godtgjort, at beløbet stammer fra ikke-skattepligtige midler, hvorfor det derfor berettiget, at Skattestyrelsen har anset det overførte beløb for at være skattepligtig indkomst for klageren.

Landsskatteretten finder herefter, at beløbene på i alt 8.077 kr. ikke skal indgå i opgørelsen af omsætning i klagerens virksomhed. Den for nærværende opgjorte omsætning ekskl. moms nedsættes dermed med 6.462 kr. (8.077 kr. fraregnet 20 % moms på 1.615 kr.)

Overførslerne på 440 kr. den 8. januar 2016, 463 kr. den 8. februar 2016, 440 kr. den 8. august 2016 og 860 kr. den 23. december 2016, i alt 2.203 kr.

Klageren gør gældende, at bankindsætningerne udgør overførsler fra bank.

Landsskatteretten finder det ikke for godtgjort, at beløbene udgør overførsler fra bank, idet retten herved har lagt vægt på teksterne på kontoudskrifterne.

Landsskatteretten finder det derfor ikke for godtgjort, at beløbene ikke skal henføres til klagerens skattepligtige indkomst.

Overførslerne på 10.996 kr. den 24. maj 2016 og 13.526 kr. den 13. juni 2016, i alt 24.522 kr.

Klageren gør gældende, at bankindsætningerne udgør betaling for ferie fra klagerens søster.

Landsskatteretten finder det for tilstrækkelig godtgjort, at der er tale om overførsler fra klagerens søster, samt at overførslerne er udlæg for ferie. Retten herved har lagt vægt på det af klageren oplyste sammenholdt med posteringsteksterne på kontoudskrifterne, den tidsmæssige sammenhæng med klagerens køb hos [virksomhed4] den 23. maj 2016 og at det fremgår af CPR oplysningerne, at VT, som overfører beløbene, er klagerens søster.

Landsskatteretten finder herefter, at beløbene på i alt 24.522 kr. ikke skal indgå i opgørelsen af omsætning i klagerens virksomhed. Den for nærværende opgjorte omsætning ekskl. moms nedsættes herefter til 19.618 kr. (afrundet) (24.522 kr. fraregnet 20 % moms på 4.904 kr.)

Bankindsætningerne på 460 kr. den 29. januar 2016, 850 kr. den 29. februar 2016, 2.500 kr. den 13. juli 2016, 510 kr. den 4. august 2016, 465 kr. den 15. august 2016 og 460 kr. den 24. oktober 2016, i alt 5.245 kr.

Klageren gør gældende, at bankindsætningerne udgør diverse indbetalinger fra veninder.

Landsskatteretten finder det ikke for godtgjort, at beløbene stammer fra ikke-skattepligtige midler, idet retten herved har lagt vægt på teksterne på kontoudskrifterne samt de uoverensstemmende forklaringer mellem redegørelsen af 26. marts 2018 klager og klagerens opgørelse i bilag 1 i klagen.

Landsskatteretten finder det derfor ikke for godtgjort, at beløbene ikke skal henføres til klagerens skattepligtige indkomst.

Overførslen på 1.070 kr. den 21. oktober 2016

Klageren gør gældende, at overførslen udgør overførsel fra A-kasse.

Landsskatteretten finder, at klageren har godtgjort, at overførslen er klagerens virksomhed uvedkommende, idet retten herved har lagt vægt på, at posteringsteksten på kontoudskriften er ” A-kasse/Fagligt ktg., [fagforening1] – A-kasse.”

Landsskatteretten finder herefter, at beløbet ikke skal indgå i opgørelsen af omsætning i klagerens virksomhed. Den for nærværende opgjorte omsætning ekskl. moms nedsættes herefter til 856 kr. (1070 kr. fraregnet 20 % moms på 214 kr.)

Bankindsætning på 15.124,18 kr. den 28. december 2016

Klageren gør gældende, at bankindsætningen udgør udbetaling fra klagerens kreditforening.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har godtgjort, at overførslen udgør en udbetaling fra klagers kreditforening. Retten har herved lagt vægt på, at posteringsteksten på kontoudskriften er ”Overført [...85],” samt at der ikke er fremlagt dokumentation for, hvem der har indsat beløbet.

Landsskatteretten finder det derfor ikke for godtgjort, at beløbet ikke skal henføres til klagerens skattepligtige indkomst.

Tilbagebetaling til kunder

Klageren har gjort gældende, at der i opgørelsen af omsætningen skal fratrækkes et beløb på -12.702 kr. for tilbagebetaling til kunder. Der er i regnskabet for 2016, som skattestyrelsen har lagt til grund i forhold til tilbagebetaling, selvangivet et beløb på -10.154 kr.

Klageren har ikke dokumenteret, at der er sket tilbagebetaling til kunder ud over det selvangivne beløb.

Landsskatteretten finder herefter, at omsætningen ikke skal nedsættes med yderligere tilbagebetalte beløb til kunder.

Fradrag:

Skattestyrelsens har ikke godkendt fradrag for udgifter til el, vand og varme, kontor eller lager.

Klageren har drevet virksomheden fra sin bopæl og anmodet om fradrag for udgifter til ejendommens drift. Dette er af klageren opgjort som 4 % af ejendommens udgifter til ejendomsskat, varme, affald/spildevand og el.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke godtgjort, at de opgjorte udgifter er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten eller at et privat værelse har været anvendt som kontor eller lager. Der lægges i den forbindelse vægt på, at der ikke er fremlagt oplysninger om, at klagerens bopæl, [adresse1],[by1], har haft en indretning af erhvervsmæssigkarakter, og at klagerens bopæl derfor i overvejende grad ses at have tjent som privatbolig for klageren.

På det foreliggende grundlag finder retten, at klageren ikke har godtgjort, at der på klagerens bopæl har været et arbejdsværelse, der er blevet anvendt erhvervsmæssigt. Retten har endvidere henset til, at klageren havde andre ansættelsesforhold i de pågældende indkomstår.

Der er dermed ikke grundlag for at godkende fradrag for driftsudgifter.

Landsskatteretten nedsætter på baggrund af ovenstående opgørelsen af omsætningen for indkomstårene 2014-2016, som opgøres til henholdsvis 47.440 kr. (47.524 kr. – 84 kr.), til 168.261 kr. (174.170 kr. – 5.909 kr.) og til 136.742 kr. (163.678 kr. - 6.462 kr. - 19.618 kr. - 856 kr.). Resultat af virksomhed opgøres herefter således:

Indkomstår 2014 2015 2016

Ekskl. moms

Omsætning ifølge regnskab 20.717 kr. 148.765 kr. 121.041 kr.

Opgjort omsætning 47.440 kr. 168.261 kr. 136.742 kr.

Yderligere omsætning 26.723 kr. 19.496 kr. 15.701 kr.

Ikke godkendt fradrag efter statsskattelovens

§ 6, stk. 1, litra a, udgifter til el/vand/varme 480 kr. 4.800 kr. 10.400 kr.

Yderligere til beskatning 27.203 kr. 24.296 kr. 26.101 kr.

Selvangivet resultat -11.763 kr. 15.352 kr. 28.660 kr.

Ansat resultat af virksomhed 15.440 kr. 39.648 kr. 54.761 kr.

Formalitet

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om ændring af indkomst senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal herefter foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb, jf. skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1.

Uanset fristerne i § 26, kan en ansættelse af indkomst i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, foretages eller ændres efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Om der er handlet forsætligt eller groft uagtsomt afhænger af en samlet vurdering af den skattepligtiges subjektive omstændigheder.

Skattemyndighederne kan kun foretage en ekstraordinær ansættelse, hvis den varsles senest 6 måneder efter, at skattemyndighederne er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt. Ansættelsen skal herefter foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt, jævnfør skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt.

Det følger af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, at varslingsfristen på 6 måneder begynder at løbe fra det tidspunkt, hvor skattemyndigheden er kommet til kundskab om, at en skatteansættelse er urigtig eller ufuldstændig, og at dette skyldes et groft uagtsomt eller forsætligt forhold hos den skattepligtige, hvilket kan udledes af Højesterets dom af 30. august 2018, offentliggjort i SKM2018.481.HR.

I skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, sidste pkt., er der tillagt skatteministeren en bemyndigelse til for grupper af skattepligtige at fastsætte en kortere frist for ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat end de frister, der gælder efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 1. - 4. pkt. Denne bemyndigelse er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013, der fastsætter en kortere ligningsfrist for fysiske personer med enkle økonomiske forhold.

Idet klageren har drevet uregistreret virksomhed i de påklagede indkomstår 2014, 2015 og 2016 finder Landsskatteretten, at klageren ikke har enkle økonomiske forhold, og klageren er således ikke omfattet af bekendtgørelsen om kort ligningsfrist.

Fristen for at afsende varsel om ordinær genoptagelse for indkomstårene 2014-2016 udløb henholdsvis den 1. maj 2018, den 1. maj 2019 og den 1. maj 2020.

Skattestyrelsen har fremsendt forslag til afgørelse den 23. august 2018, og ændringen af klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2015 og 2016 er dermed sket inden for den ordinære genoptagelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Ændringen af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2014 er derimod foretaget efter udløbet af den ordinære frist for genoptagelse. Genoptagelse af ansættelsen for indkomståret 2014 vil derfor kun kunne ske, hvis betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, og stk. 2, er opfyldt.

Retten finder, at klageren har handlet mindst groft uagtsomt ved at undlade at selvangive resultat af virksomhed. Grundlaget for ekstraordinær genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, er således til stede.

Spørgsmålet er herefter om fristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., er overholdt. Efter denne bestemmelse skal skattemyndigheden udsende forslag til afgørelse senest 6 måneder efter, at de er kommet til kundskab om de forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne for ordinær genoptagelse i § 26.

Højesteret har i dom af 30. august 2018 – der er offentliggjort i U2018.3603H – fastslået, at kundskabs-tidspunktet anses for at være det tidspunkt, hvor skattemyndigheden er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der foreligger grundlag for ekstraordinær genoptagelse efter § 27, stk. 1, nr. 5.

Retten finder, at fristen på 6 måneder skal regnes fra den 26. marts 2018, hvor skattestyrelsen modtog klagerens redegørelse for bankindsætninger der ikke var selvangivet som varesalg, samt modtog dokumentation for de i regnskabet for 2014 anførte fradragsberettigede udgifter til kontorartikler i 2014.

Skattestyrelsen har udsendt forslag til afgørelse den 23. august 2018 og udsendt afgørelse den 18. september 2018. Ansættelsen er dermed foretaget inden for 3 måneder.

Landsskatteretten finder herefter, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2014 er opfyldt.