Kendelse af 21-09-2023 - indlagt i TaxCons database den 19-10-2023

Journalnr. 18-0026244

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Regnskabsgrundlaget for 2014 kan tilsidesættes (punkt 1 i Skattestyrelsens afgørelse)

Ja

Nej

Ja

Forhøjelse af udgående moms vedrørende ikke godkendte fradrag for køb af biler uden bilag (punkt 2.3.a i Skattestyrelsens afgørelse)

1.364.968 kr.

0 kr.

1.364.968 kr.

Forhøjelse af udgående moms vedrørende differencer mellem salgssum jf. bilag og bogføringen (punkt 2.3.b i Skattestyrelsens afgørelse)

206.165 kr.

0 kr.

206.165 kr.

Forhøjelse af udgående moms vedrørende salg af biler, hvor salget ikke er bogført (punkt 2.3.c i Skattestyrelsens afgørelse)

352.981 kr.

0 kr.

352.981 kr.

Forhøjelse af virksomhedens resultat vedrørende indsætninger på bankkonto (punkt 2.3.d i Skattestyrelsens afgørelse)

224.710 kr.

0 kr.

224.710 kr.

Nedsættelse af udgående moms vedrørende udgifter til køb af biler som ikke er fratrukket (punkt 2.3.e i Skattestyrelsens afgørelse)

45.800 kr.

Ingen bemærkninger

0 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1], køber og sælger brugte biler. Virksomheden indehaver er [person1]. Virksomheden drives af indehaverens samlever.

Der er angivet salgsmoms på 1.702.242 kr. og købsmoms på 975.704 kr. for afgiftsperioden 1. januar – 31. december 2014. Ifølge saldobalancen udgør salgsmomsen 1.702.241 kr. og købsmomsen udgør 975.704 kr. Af saldobalancen fremgår det, at der under nettoomsætningen modregnet moms af fortjeneste på i alt 1.266.254 kr. Virksomheden har blandt andet anvendt reglerne for brugtmoms ved køb og salg af brugte biler.

Af Skattestyrelsens afgørelse fremgår det, at indehaverens samlever har oplyst følgende:

- der har været rod i regnskabsgrundlaget for 2014, som den tidligere revisor har lavet.

- en del bilhandler er foregået på samleverens private bankkonto.

- der er udarbejdet vognkort på hver enkelt bil, som viser købesum, udgifter til istandsættelse og salgssum. Disse vognkort er ikke længere tilgængelige.

Køb af biler uden bilag (punkt 2.3.a i Skattestyrelsens afgørelse)

Ved gennemgang af bilagsmateriale har Skattestyrelsen konstateret, at der er bogført udgifter til køb af biler, hvor der ikke findes bilag.

Skattestyrelsen har i bilag 1 opgjort de udgifter, som er bogført og fratrukket som køb af biler, men hvor der ikke er bilag på købet.

Af bilag 1, fremgår den bogførte dato, anførte bilagsnummer, tekst, og beløb. Beløbene udgør i alt 6.824.843 kr.

Skattestyrelsen har på baggrund heraf forhøjet virksomhedens resultat med 5.459.874 kr. og forhøjet virksomhedens salgsmoms med 1.364.968 kr.

Salg af biler, hvor salgssummen på bilaget ikke stemmer overens med det bogførte (punkt 2.3.b i Skattestyrelsens afgørelse)

Ved gennemgang af bilag sammenholdt med konto for salg af biler, har Skattestyrelsen konstateret, tilfælde, hvor den bogførte salgssum ikke stemmer overens med den salgssum, som fremgår af bilaget.

Klagerens samlever har ifølge Skattestyrelsen på et møde oplyst, at det er den salgssum, som fremgår af bilaget, der er den korrekte salgssum. Han har dog også oplyst, at der er tilfælde, hvor salgssummen er opskrevet, og det er derfor salgssummen efter fradrag for udbetalingen, som er den reelle salgssum.

Af bilag 2 fremgår de differencer Skattestyrelsen har konstateret mellem salgssum jf. bilag, og den bogførte salgssum.

Det fremgår f.eks. af bilaget, at der den 7. januar 2014 er bogført et salg på 75.000 kr. I kontospecifikationen henvise til bilag 14 Af bilag 14 fremgår det ifølge Skattestyrelsen en salgspris på bilen på 150.000 kr. Forskellen på 75.000 kr. fremgår derfor af bilag 2 som en forhøjelse. Den 26. februar 2014 er der bogført et salg på 45.159,95 kr. jf. kontospecifikationen og med henvisning til bilag 284. Af bilaget fremgår der ifølge Skattestyrelsen en salgspris vedrørende bilen på 178.000 kr. Det beløb der er bogført på de 45.159,95 kr., svarer til finansieringen fra [virksomhed2]. Forskellen på 132.800 kr. fremgår herefter som forhøjelse jf. bilag 2.

Salgssummer der ikke er bogført, udgør jf. bilag 2, i alt 1.030.827 kr. Skattestyrelsen har på baggrund heraf forhøjet virksomhedens resultat med 824.661 kr. og forhøjet virksomhedens salgsmoms med 206.165 kr.

Salg af biler, hvor salgssummen ikke er bogført i regnskabet (punkt 2.3.c i Skattestyrelsens afgørelse)

Ved gennemgang af de indsendte bilag, har Skattestyrelsen konstateret, at der er bilag vedrørende salg af biler, som ikke er bogført i regnskabet.

Af bilag 3 fremgår 16 biler, hvor der foreligger bilag vedrørende salg i 2014, men som ikke ses at være bogført i regnskabet. Salgssummerne jf. bilag 3 kan ikke findes i kontospecifikationerne for 2014.

Salgssummer der ikke er bogført, udgør jf. bilag 3, i alt 1.764.905 kr. Skattestyrelsen har på baggrund heraf forhøjet virksomhedens resultat med 1.411.924 kr. og forhøjet salgsmomsen med 352.981 kr.

Indsætninger på klagerens samlevers bankkonto (punkt 2.3.d i Skattestyrelsens afgørelse)

Klagerens samlever har oplyst, at han har fået en del betalinger for bilhandler i 2014 ind på sin private konto. Han har oplyst at en del bilhandler som er indsat på sin konto, er indtægtsført i virksomhedens regnskab, men at der også er handler, som ikke er indtægtsført.

Skattestyrelsen har gennemgået samlevers bankkonto og sammenholdt indsætninger, som de på baggrund af tekst og beløb vurdere er indtægter for salg af biler, med de bogførte indtægter ved salg af biler. Skattestyrelsen har bedt klageren om at redegøre og dokumentere for indsætningerne der fremgår af bilag 4, og som ikke er indtægtsført.

Salgssummer som anses for salg af biler der kan henføres til virksomheden, jf. bilag 4, udgør i alt 1.123.551 kr. Skattestyrelsen har på baggrund heraf forhøjet virksomhedens resultat med 898.841 kr. og forhøjet salgsmomsen med 224.710 kr.

Udgift til køb af biler, som ikke er fratrukket (punkt 2.3.e i Skattestyrelsens afgørelse)

Ved gennemgang af virksomhedens bilag har Skattestyrelsen konstatere, at der er udgift til køb af biler, som ikke ses at være bogført i regnskabet. Bilerne er ikke af anført på varelagerlisten den 31. december 2014.

Af bilag 5, fremgår de biler der ifølge bilag er købt, men ikke er bogført i regnskabet. Beløbet udgør jf. bilag 5, i alt 229.000 kr. Skattestyrelsen har på baggrund af dette nedsat virksomhedens resultat med 183.200 kr. og nedsat salgsmomsen med 45.800 kr.

Skatteankestyrelsen har anmodet klageren om at fremsende yderligere bemærkninger og bilag til brug for klagen for 2014 og har tilbudt et møde. Der er ikke modtaget yderligere materiale eller ønsket et møde.

Skattestyrelsen har sendt forslag til afgørelse den 12. september 2018, og afgørelse er sendt den 17. oktober 2018. Skattestyrelsen har modtaget bilag vedrørende regnskabet for 2014 den 16. maj 2018.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens udgående moms med i alt 2.103.024 kr.

Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende:

”Skattestyrelsen har bedt om at se dit regnskabsmateriale, og vi har gennemgået den moms, du har angivet for perioden 1/1 - 31/12 2014, og den indkomst, du har selvangivet for 2014-2017.

Resultatet er, at du skal betale 2.103.024 kr. mere i moms, og at din indkomst bliver ændret med i alt 9.805.133 kr.

Selvom vi har gennemgået oplysningerne, udelukker det ikke, at vi på et senere tidspunkt vil se på regnskabsmaterialet igen.

Skattestyrelsen ændringer

(...)

Moms

Momstilsvaret for 2014 ændres med følgende:

  1. kvartal 2014

Ændring som beskrevet i punkt 2.3.a. 117.931 kr.

Ændring som beskrevet i punkt 2.3.b. 141.605 kr.

Ændring som beskrevet i punkt 2.3.c. 125.781 kr.

Ændring som beskrevet i punkt 2.3.d. 9.820 kr.

Der opkræves yderligere salgsmoms for 1. kvartal 2014 med 395.137 kr.

  1. kvartal 2014

Ændring som beskrevet i punkt 2.3.a. 322.680 kr.

Ændring som beskrevet i punkt 2.3.b. 43.960 kr.

Ændring som beskrevet i punkt 2.3.c. 39.400 kr.

Ændring som beskrevet i punkt 2.3.d. 56.355 kr.

Ændring som beskrevet i punkt 2.3.e. -4.400 kr.

Der opkræves yderligere salgsmoms for 2. kvartal 2014 med 457.995 kr.

  1. kvartal 2014

Ændring som beskrevet i punkt 2.3.a. 321.537 kr.

Ændring som beskrevet i punkt 2.3.b. 20.600 kr.

Ændring som beskrevet i punkt 2.3.c. 105.200 kr.

Ændring som beskrevet i punkt 2.3.d. 33.481 kr.

Ændring som beskrevet i punkt 2.3.e. -41.400 kr.

Der opkræves yderligere salgsmoms for 3. kvartal 2014 med 439.418 kr.

  1. kvartal 2014

Ændring som beskrevet i punkt 2.3.a 602.819 kr.

Ændring som beskrevet i punkt 2.3.c 82.600 kr.

Ændring som beskrevet i punkt 2.3.d. 125.055 kr.

Der opkræves yderligere salgsmoms for 4. kvartal 2014 med 810.474 kr.

I alt (395.137+457.995+439.418+810.474) 2.103.024 kr.

Beskrivelse af virksomheden

Virksomhedens se-/cvr-nr. er 29303452.

Virksomhedens navn er [virksomhed1].

Sagsfremstilling og begrundelse

1.Tilsidesættelse af regnskabsgrundlag

1.1.De faktiske forhold

Du er ejer af virksomheden [virksomhed1], som køber og sælger brugte biler.

Du har for 2014 selvangivet overskud af virksomhed med 1.342.881 kr. Virksomhedens momstilsvar er for 2014 angivet til 722.733 kr.

Vi har fra din samlever [person2] fået oplyst, at det alene er ham, der driver virksomheden. Han har også forklaret, at der er betalinger i forbindelse med salg af biler i virksomheden, der er indsat på hans private konto, men at en del af handlerne er bogført i regnskabet for [virksomhed1].

Til brug ved vurdering af hvorvidt virksomhedens resultat og momstilsvar er korrekt opgjort, så har vi bedt om at få tilsendt virksomhedens regnskaber, kontospecifikationer, bilag og kontoudtog med videre.

Af det indsendte materiale kan vi se, at der er beregnet moms efter reglerne om brugtmoms i momslovens § 71. Momsen er for de første 3. kvartaler beregnet kvartalsvis af forskellen mellem indtægt ved salg af biler og udgift ved køb af biler. I 4. kvartal 2014 er der skiftet regnskabssystem, og herefter er momsen bogført på hver enkelt bil.

Vi har sammenholdt det bogførte køb og salg af biler med de bilag på køb og salg af biler, som er indsendt.

I forbindelse med gennemgang af regnskabsmaterialet så har vi konstateret følgende:

Der er mange tilfælde, hvor vi har fundet bilag på salg af biler i regnskabsmaterialet, men vi kan ikke se, at salgssummen er bogført i regnskabet
Der er mange tilfælde, hvor der er bogført indtægt ved salg af biler, men salgssummen ifølge bilaget stemmer ikke med det bogførte
Der er mange tilfælde, hvor der er bogført udgift på køb af biler, men der findes ingen bilag på købet
Der er udgift til køb af biler, som ikke er fratrukket

[person2] har oplyst, at der er udarbejdet vognkort på hver enkelt bil, som viser købesum, udgifter til istandsættelse med videre og salgssum. Disse vognkort var afleveret til såvel revisor som banken, men det har ikke været muligt for ham at skaffe disse hverken fra banken eller fra revisor. Han har selv fået stjålet sin pc, så han har heller ikke selv disse vognkort.

Det er også fra [person2] oplyst, at der var rod i regnskabsgrundlaget for det regnskab for 2014, som den tidligere revisor har udarbejdet, men at dette er blevet bedre i sidste kvartal 2014, hvor der er taget et nyt bogføringssystem i brug. Det har ikke været muligt at følge kontrolsporet i bogføringen. Derfor har virksomheden skiftet revisor. Den nye revisor har udarbejdet et nyt regnskab, hvor der skulle være korrigeret for visse fejl, der var lavet i det første regnskab.

(...)

1.2.Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Som nævnt ovenfor så er der mange tilfælde, hvor vi ikke kan se, at salgssummen på biler er bogført. Der er også mange tilfælde, hvor den bogførte salgssum på en bil er mindre end den salgssum, som fremgår af bilaget og der er tilfælde, hvor udgift til køb af biler ikke er bogført. Med henvisning hertil så er det vores opfattelse, at der ikke kan være foretaget tilstrækkelige afstemninger af regnskabsgrundlaget, og vi mener derfor, at regnskabsgrundlaget kan tilsidesættes.

Idet regnskabsgrundlaget er tilsidesat, så er der grundlag for en skønsmæssig ansættelse af din indkomst i henhold til skattekontrollovens § 5, stk. 3 og en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens momstilsvar i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2.

1.3.Dine bemærkninger

Der er ikke kommet bemærkninger til det udsendte forslag.

1.5 Endelig konklusion

Vi fastholder, at der er grundlag for at tilsidesætte regnskabsgrundlaget og foretage en skønsmæssig ansættelse af din indkomst i henhold til skattekontrollovens § 5, stk. 3 og en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens momstilsvar i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2.

2.Ændring af overskud af virksomhed og momstilsvar

2.1.De faktiske forhold

Vi har gennemgået virksomhedens regnskabsmateriale, og det har givet anledning til følgende bemærkninger:

2.1.a. Køb af biler uden bilag

Ved gennemgang af bilagsmateriale har vi konstateret, at der er bogført en del udgifter til køb af biler, hvor der ikke findes bilag i det indsendte materiale.

Vi har i bilag 1 opgjort de udgifter, som er bogført og fratrukket som køb af biler, men hvor der ikke er bilag på købet.

2.1.b. Salg af biler, hvor salgssummen på bilaget ikke stemmer overens med det bogførte

Vi har gennemgået virksomhedens konto for salg af biler. Vi har sammenholdt de beløb, der er bogført på kontoen med de beløb, som fremgår af de indsendte bilag. Der er flere tilfælde, hvor den bogførte salgssum ikke stemmer overens med den salgssum, som fremgår af bilaget. Se bilag 2.

Vi har på møde drøftet forholdet, og [person2] har oplyst, at det er den salgssum, som fremgår af bilaget, som er den korrekte salgssum. Han har dog også oplyst, at der er tilfælde, hvor salgssummen er opskrevet, og det er salgssummen efter fradrag af udbetalingen, som er den reelle salgssum.

2.1.c. Salg af biler, som ikke er bogført i regnskabet

Ved gennemgang af de bilag, der er indsendt, kan vi se, at der er bilag på salg af biler, som vi ikke kan se er bogført i regnskabet. Du kan se hvilke biler der er tale om på vedlagte bilag 3.

2.1.d. Indsætninger på [person2]s konto

I forbindelse med gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale har [person2] oplyst, at betalingen for en del bilhandler i 2014 er indbetalt på [person2]s private konto. Han har oplyst, at en del af de indsætninger, der har været på hans konto, som vedrører bilhandler, er indtægtsført i din virksomheds regnskab, men han har også oplyst, at der har været handler, som ikke er indtægtsført.

Vi har gennemgået [person2]s kontoudtog og sammenholdt indsætningerne med den bogførte indtægt ved salg af biler. De indsætninger, som vi ikke kan se er bogført i regnskabet, og som ser ud til at vedrøre salg af biler, har vi bedt [person2] om at redegøre for. Af bilag 4 kan du se de indsætninger, som vi ikke har modtaget dokumentation eller redegørelse for og som vi mener, relaterer sig til bilhandler, og som vi ikke kan se er indtægtsført i regnskabet for din virksomhed.

2.1.e Udgift til køb af biler, som ikke er fratrukket

Ved gennemgang af virksomhedens bilag har vi konstateret, at der er udgift til køb af biler, som vi ikke kan se er fratrukket. De pågældende biler er heller ikke opført på varelagerlisten den 31. december 2014. Af bilag 5 kan du se, hvilke biler der er tale om.

(...)

2.3 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

2.3.a. Køb af biler uden bilag

(...)

Moms

Salgsmomsen er beregnet efter bestemmelserne i momslovens § 71, hvorefter den beregnede salgsmomsen er reduceret med en beregnet moms af indkøbsprisen for køretøjet. Fradraget er imidlertid betinget af at købsprisen for den indkøbte brugte bil dokumenteres, jf. momsbekendtgørelsens § 117, stk. 1

Købsprisen er ikke dokumenteret, og salgsmomsen forhøjes derfor således:

  1. kvartal 2014 117.931 kr.
  2. kvartal 2014 322.680 kr.
  3. kvartal 2014 321.537 kr.
  4. kvartal 2014 602.819 kr.

2.3.b. Salg af biler, hvor salgssummen på bilaget ikke stemmer overens med det bogførte

Af bilag 2 fremgår de biler, hvor salgssummen ifølge bilaget ikke stemmer overens med den salgssum, som er bogført i regnskabet. Som du kan se, så er der i alt bogført 1.030.827 kr. mindre, end de beløb, som fremgår af bilagene svarende til 824.661 kr. ekskl. moms. [person2] har på møde oplyst, at den salgssum, som fremgår af bilagene er korrekt, men at der kan være tilfælde, hvor salgssummen er opskrevet. Det er ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at dette skulle være tilfældet, og SKAT betragter derfor de salgssummer, som fremgår af de indsendte bilag for at være de reelle salgssummer.

(...)

Moms

Indtægt ved salg af biler er momspligtig ifølge momslovens § 4, stk. 1. I henhold til momslovens § 71, så opgøres momsgrundlaget efter de almindelige regler i momslovens § 27, stk. 7, uanset om brugtmomsordningen anvendes.

Salgsmomsen forhøjes således:

  1. kvartal 2014 (708.027 * 20 %) 141.605 kr.
  2. kvartal 2014 (219.800 * 20 %) 43.960 kr.
  3. kvartal 2014 (103.000 * 20 %) 20.600 kr.

2.3.c. Salg af biler, som ikke er bogført i regnskabet

Af bilag 3 kan du se en oversigt over de biler, hvor vi nu har modtaget dokumentation for salget, og hvor vi ikke kan se, at salgssummen er medregnet i den bogførte omsætning.

(...)

Moms

Indtægt ved salg af biler er momspligtig ifølge momslovens § 4, stk. 1. I henhold til momslovens § 71, så opgøres momsgrundlaget efter de almindelige regler i momslovens § 27, stk. 7, uanset om brugtmomsordningen anvendes.

Salgsmomsen forhøjes således:

  1. kvartal 2014 125.781 kr.
  2. kvartal 2014 39.400 kr.
  3. kvartal 2014 105.200 kr.
  4. kvartal 2014 82.600 kr.

2.3.d. Indsætninger på [person2]s konto

(...)

Moms

Da vi ikke har modtaget dokumentation eller redegørelse for indsætningerne på bilag 4 og da vi har tilsidesat virksomhedens regnskabsgrundlag, så skønner vi, at de stammer fra salg af biler i din virksomhed, som er momspligtig i henhold til momslovens § 4, stk. 1. Vi har i den forbindelse lagt vægt på, de oplysninger vi har fået fra [person2] om, at en del beløb, som vedrører salg af biler, er indsat på hans konto. Herudover har vi lagt vægt på, at du og [person2] er samlevende, og at han har oplyst, at det er ham, der driver din virksomhed.

Med henvisning til ovenstående, så fastsætter vi også virksomhedens momstilsvar efter et skøn i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2. Vi fastsætter salgsmomsen ud fra de tidligere oplysninger, der fremgår af bilag 1, 2, og 3 og de indsætninger der fremgår af bilag 4.

Salgsmomsen forhøjes således:

  1. kvartal 2014 9.820 kr.
  2. kvartal 2014 56.355 kr.
  3. kvartal 2014 33.481 kr.
  4. kvartal 2014 125.055 kr.

Indtægt ved salg af biler er momspligtig i henhold til momslovens § 4, stk. 1.

Det er vores vurdering, at købet af bilerne er fratrukket, hvorfor forholdet ikke giver anledning til ændring af købsmomsen.

2.3.e. Udgift til køb af biler, som ikke er fratrukket

Skat

Vi godkender fradrag for udgift til køb af de biler, som fremgår af bilag 5. Din indkomst nedsættes derfor med 183.200 kr.

Der godkendes fradrag efter statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a og bogføringslovens § 9, stk. 1.

Moms

Vi betragter de biler, der fremgår af bilag 5 for omfattet af brugtmomsordningen i henhold til momslovens § 71.

Da salgsmomsen beregnes efter bestemmelserne i momslovens § 71, hvor den beregnede salgsmomsen reduceres med en beregnet moms af indkøbsprisen for køretøjet, nedsætter vi derfor salgsmomsen således:

2. kvartal 2014 -4.400 kr.

3. kvartal 2014 -41.400 kr.

2.4 Dine bemærkninger

Der er ikke kommet bemærkninger til det udsendte forslag.

2.5 Endelig konklusion

Vi ændrer i overensstemmelse med det udsendte forslag.

(...)

Ansættelsesfrister

Skatteforvaltningsloven – ansættelsesfrister:

§ 26. Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb

§ 27. Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

..

5) Den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Stk. 2. En ansættelse kan kun foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26

§ 31. Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

§ 32. Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

3) Den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31

Derfor kan vi ændre din skat efter den almindelige frist

Den almindelige frist for at ændre din skatteopgørelse var den 1. maj i det 4. år efter det år, som selvangivelsen vedrører. Når vi ændrer skatteopgørelsen, selvom fristen er overskredet for 2014, er det fordi vi mener, at du har handlet forsætligt eller groft uagtsomt ved ikke at selvangive indtægt ved salg af biler korrekt.

Den almindelige frist står i skatteforvaltningslovens § 26, og den særlige mulighed for at ændre opgørelsen af din skat, efter at fristen er udløbet, står i § 27, stk. 1, nr. 5. Den 16. maj 2018 modtog vi bilag til regnskabet for 2014, så derfor er vores forslag til ændring af din indkomst for 2014 inden for 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 overholdt.

Derfor kan vi ændre din moms efter den almindelige frist.

Ændringer af afgiftstilsvar skal som udgangspunkt ske inden 3 år efter udløb af angivelsesfristen ifølge skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

I nærværende sag er fristen overskredet vedrørende momsperioderne 1. januar – 31. december 2014.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan fristen i § 31 fraviges, hvis den afgiftspligtige forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt grundlag.

Det er vores opfattelse, at du har handlet forsætligt eller groft uagtsomt, ved ikke at angive salgsmoms af omsætning ved salg af biler korrekt. Dette begrunder suspension af fristerne i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, ifølge § 32, stk. 1, nr. 3.

Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, indeholder en reaktionsfrist i fristreglerne, således at varslingen af den ekstraordinære ansættelse af afgiftstilsvaret skal ske inden 6 måneder fra kundskabstidspunktet, og endelig indeholder Skatteforvaltningslovens § 34a, stk. 4 en bestemmelse om, at forældelsesfristen er 10 år for krav afledt af en ekstraordinær fastsættelse af afgiftstilsvar i henhold til § 32, stk. 1.

Den 16. maj 2018 modtog vi bilag til regnskabet for 2014, så derfor er vores forslag til ændring af dit afgiftstilsvar for 2014 inden for 6 måneders fristen.”

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at regnskabet ikke kan tilsidesættes og at afgiftstilsvaret derfor ikke kan fastsættes skønsmæssigt.

Subsidiært er Skattestyrelsens skøn ikke korrekt foretaget.

Virksomhedens repræsentant har i klagen anført følgende:

”Som advokat for [person1], skal jeg herved påklage SKAT’s afgørelse af 17. oktober 2018 i sin helhed, og med følgende foreløbige bemærkninger.

Ad pkt. 1 – Tilsidesættelse af regnskabsgrundlaget

Klagerens indsendte regnskabsgrundlag skal ikke tilsidesættes, og der skal derfor ikke ske en skønsmæssig ansættelse af klagers indkomst og momsvar.

Dette begrundes med det indsendte materiale af klager i forbindelse med SKAT’ behandling af sagen er retvisende regnskabsgrundlag. Subsidiært, at det foretagne skøn af SKAT ikke er korrekt foretaget.

Ad pkt. 2.3.a – Køb af biler uden bilag

Klager og klagers revisor vil fremkomme med bemærkninger og dokumentation til de poster, der fremgår af bilag 1, og der vil blive dokumenteret at der skal ydes fradrag for samtlige poster i bilag 1, og som er bogført i virksomhedens regnskab.

Som følge heraf skal klagers indkomst ikke forhøjes med 5.459.874 kr. som vurderet af SKAT. Endvidere skal klagers momsmæssige fradrag ikke forhøjes som anført af SKAT med

1. kvartal 2014 117.931 kr.

2. kvartal 2014 322.680 kr.

3. kvartal 2014 321.537 kr.

4. kvartal 2014 602.819 kr.

Ad pkt. 2.3.b - Salg af biler, hvor salgssummen på bilaget ikke stemmer overens med det

bogførte

Klager og klagers revisor vil fremkomme med bemærkninger og dokumentation til de poster, der ifølge SKAT ikke stemmer overens. Klager er i øvrigt af den opfattelse, at der ikke har foreligget ekstra indtægt som anført af SKAT.

Som følge heraf skal klagers indkomst ikke forhøjes med 824.661 kr. som vurderet af SKAT.

Endvidere skal klagers salgsmoms ikke forhøjes som anført af SKAT med

1. kvartal 2014 141.065 kr.

2. kvartal 2014 43.960 kr.

3. kvartal 2014 20.600 kr.

Ad pkt. 2.3.c. - Salg af biler, hvor salgssummen ikke er bogført i regnskabet

Klager og klagers revisor vil fremkomme med bemærkninger og dokumentation til de poster, der fremgår af bilag 3, og det er dokumenteret at salgssummen er bogført i virksomhedens regnskab.

Som følge heraf skal klagers indkomst ikke forhøjes med 1.411.924 kr.

Endvidere skal klagers salgsmoms ikke forhøjes som anført af SKAT med

1. kvartal 2014 125,781 kr.

2. kvartal 2014 39.400 kr.

3. kvartal 2014 105.200 kr.

4. kvartal 2014 82.600 kr.

Ad pkt. 2.3.d - indsætninger på [person2]s konto

Indsætninger på [person2]s konto, jf. bilag 4 er ikke skattepligtige, og klagers indkomst skal ikke forhøjes med 898.841 kr. som anført af SKAT.

Indsætninger på [person2]s konto, jf. bilag 4 er ikke momspligtige. Subsidiært, at SKAT’s skøn skal tilsidesættes.

Som følge heraf, skal den udgående afgift ikke forhøjes som anført af SKAT med fordelingen:

1. kvartal2014 9.820 kr.

2. kvartal 2014 56.355 kr.

3. kvartal 2014 33.481 kr.

4. kvartal 2014 125.055 kr.

Ad pkt. 2.3e - Udgift til køb af biler som ikke er fratrukket

Ikke yderligere bemærkninger.

Ad pkt. 8 – Virksomhedsskatteordningen

Virksomhedens regnskab opfylder bogføringslovens krav, subsidiært, at der foreligger undskyldende omstændigheder i sagen, hvorfor der kan ske beskatning efter reglerne i virksomhedsskatteloven. Virksomhedsskatteordningen skal derfor ikke ophøre, og det opsparede overskud skal ikke beskattes.

Indkomsten skal dermed ikke ændres som anført af SKAT med virksomhedsbeskatning til 0 kr. og hvor samlede hævninger ændres til 0 kr.”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om Skattestyrelsen med rette har tilsidesat klagerens regnskab, og om afgiftstilsvaret dermed kan fastsætte skønsmæssigt.

Der skal herefter tages stilling til, om Skattestyrelsen med rette, har foretaget en række reguleringer af afgiftstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2014 – 31. december 2014.

Regnskabsgrundlaget

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven samt årsregnskabsloven. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Det fremlagte regnskabsmateriale sammenholdt med de konstaterede fejl er så væsentlige, at regnskabet kan tilsidesættes, hvorefter momstilsvaret kan fastsættes skønsmæssigt. Der er lagt vægt på, at der er væsentlige differencer mellem bilag og bogførte salg, og at der er konstateret indtægter og udgifter der ikke er bogført. Det er endvidere ikke muligt at følge sammenhængen fra bilag, til regnskab, til momsangivelsen, herunder hvordan brugtmomsen er beregnet og opgjort på baggrund af køb og salg af de enkelte biler.

Opgørelse af momstilsvaret for virksomheden

Der betales afgift af varer, der leveres mod vederlag her i landet jf. momslovens § 4. Afgiftsgrundlaget er vederlaget, herunder tilskud der er direkte forbundet med varens pris jf. momslovens § 27. Afgiften udgør 25 % af momsgrundlaget jf. momslovens § 33.

Virksomheder kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, fradrage afgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer jf. momslovens § 37.

Brugtmomsordningen er en frivillig ordning. Virksomhedens aktivitet med køb og salg af brugte biler falder inden for anvendelsesområdet, jf. momslovens § 69, og berettiger til anvendelse af ordningen, hvis betingelserne i øvrigt i momslovens 70-71 og dagældende momsbekendtgørelsens §§ 121 og 122 er opfyldt. Hvis betingelserne ikke er opfyldt finder momslovens almindelige regler anvendelse.

Det påhviler virksomheden at dokumentere, at betingelserne for at anvende brugtmomsordningen er opfyldt, jf. Højesterets dom offentliggjort i SKM2008.717.HR.

Følgende fremgik af dagældende momslovens § 71 (Lovbekendtgørelse 2013-01-23 nr. 106):

”Ved levering af brugte personmotorkøretøjer kan virksomheden foretage et fradrag i det beregnede afgiftsbeløb som fastsat efter kapitel 6 og 7. Fradraget beregnes som merværdiafgiftssatsen ganget med en brøk, der i tælleren har virksomhedens købspris for køretøjet og i nævneren har 100 med tillæg af merværdiafgiftssatsen. Ved videresalg af personmotorkøretøjer indkøbt i et andet EU-land anvendes den på tidspunktet for køretøjets levering her til landet gældende merværdiafgiftssats i det andet EU-land.”

De nærmere regler om regnskabsføring og krav til bilag er fastlagt i dagældende momsbekendtgørelsen §§ 121 og 122 (Bekendtgørelsen 2013-06-24 nr. 814):

Følgende fremgik af momsbekendtgørelsens § 122, stk. 1 og 5 om regnskabskrav:

”Stk. 1. En virksomhed, der leverer brugte varer efter momslovens § 70, stk. 1 og 5, eller § 71, skal for hver afgiftsperiode og inden udløbet af lovens frist for at indgive afgiftsangivelsen have bogført og afsluttet afgiftsregnskabet og herunder dokumentere købsprisen af de indkøbte brugte varer. Virksomheden skal endvidere, afhængig af arten og karakteren af virksomhedens leverancer af brugte varer, føre regnskab over leverancer efter reglerne i stk. 2-5 eller 6.

(...)

Stk. 5. Ved levering af brugte personmotorkøretøjer skal i regnskabet for hvert enkelt køretøj angives lagernummer, beregnet afgiftsbeløb, fradrag og afgiftsbeløb efter fradrag efter reglerne i momslovens § 71. Er afgiftsbeløbet efter fradrag positivt, overføres det til kontoen for udgående afgift.”

De reguleringer Skattestyrelsen har foretaget, tager udgangspunkt i de forskellige bogføringskonti m.v. der er fremlagt for virksomheden. Regnskabsoplysningerne sammenholdes med forskellige andre konkrete oplysninger, herunder bilag/fakturaer, lagerbeholdning, indsætninger og andre bogføringskonti. Af regnskabet fremgår det, at virksomheden har afregnet moms af fortjenesten ved køb og salg af brugte biler efter brugtmomsordningen. Forhøjelserne og reguleringerne af virksomhedens resultat, og regulering af momstilsvaret er specificeret i bilag 1 – 5 til Skattestyrelsens afgørelse.

Der er konstateret differencer mellem bilag og bogføringen, manglende bogføring ved salg og køb af biler, samt konstaterede indsætninger og hævninger på samlevers bankkonto der kan henføres til virksomheden, og som ikke ses at være bogført.

Virksomheden kan for de bilhandler som Skattestyrelsen har reguleret ikke anvende de særlige regler for brugtmoms. Der er herved henset til, at virksomheden ikke for hver afgiftsperiode og inden udløbet af lovens frist for at indgive afgiftsangivelsen, har bogført og afsluttet afgiftsregnskabet og dokumentere købsprisen af de indkøbte brugte varer jf. momsbekendtgørelsens § 122, stk. 1. Der henvises til de konstaterede manglende registreringer i bogføringen. Der er ikke fremlagt et regnskab hvor betingelserne i momsbekendtgørelsens § 122, stk. 5, og momslovens § 71 er opfyldt.

Ved opgørelsen af momstilsvar, skal de almindelige regler i momsloven derfor finde anvendelse. Der skal beregnes yderligere salgsmoms af de konstaterede differencer efter momslovens § 4, vedrørende yderligere konstateret omsætning og afgift, og der kan alene godkendes momsfradrag for dokumenterede afgifter, som kan anses for omfattet af momslovens § 37. For at der kan gives et skønsmæssigt momsfradrag efter opkrævningslovens § 5, stk. 2, skal leveringen og den betalte moms kunne dokumenteres. Der henvises til EU dom i sag C-664/16 (Vadan) og afgørelse fra Landsskatteretten omtalt i SKM2021.456.LSR.

Virksomheden har ikke godtgjort at Skattestyrelsens opgørelse af konstaterede differencer vedrørende køb og salg af biler, er åbenbart urimeligt eller hviler på et forkert grundlag.

Skattestyrelsens regulering af momstilsvaret jf. bilag 2-4 stadfæstes. Der er lagt vægt på, de konstaterede differencer jf. bilag 2 – 4, der viser differencer til det bogførte regnskab. Reguleringerne vedrører yderligere konstateret omsætning eller nedsættelse i virksomheden, som anses for levering af vare mod vederlag af en afgiftspligtig person, som er momspligtigt efter momslovens § 4.

Skattestyrelsens regulering jf. bilag 1 stadfæstes, dog med en anden begrundelse. De afgifter der ikke er dokumenteret ved fakturaer, grundbilag eller lignende kan ikke fratrækkes efter momslovens § 37, og der kan ikke godkendes et skøn, idet virksomheden ikke har dokumenteret at der er betalt og opkrævet moms ved købet.

Det fremgår af virksomhedens kontokort, at der er beregnet brugtmoms af samlede avancer vedrørende køb og salg af brugte biler. Der er ikke fremlagt en specifikation af de enkelte køb og salg af biler. Det må på det foreliggende grundlag formodes, at de bogførte køb af biler, som ikke er dokumenteret ved grundbilag, er modregnet i avanceopgørelsen, som er lagt til grund for beregning af salgsmomsen. Idet brugtmomsordningen ikke kan anvendes, er Landsskatteretten enig i, at salgsmomsen forhøjes, svarende til 20 % af de konstaterede manglende købsbilag, sådan at virksomheden ikke opnår et indirekte momsfradrag for købet.

Regulering jf. bilag 5 ændres. Virksomheden har fremsendt fakturaer, som ikke er blevet bogført i regnskabet. Skattestyrelsen har på baggrund af de indsendte fakturaer modregnet disse i den beregnede brugtmoms/salgsmoms. Idet brugtmomsordningen ikke kan anvendes for virksomheden, kan udgifterne til køb ikke indgå i en avance ved opgørelse af salgsmomsen. De fremlagte fakturaer vedrørende køb, er alle udstyret med oplysning om at brugtmomsordningen finder anvendelse for sælger, og at køber dermed ikke har momsfradrag ved købet. Der kan derfor ikke godkendes købsfradrag for momsen efter momslovens § 37. Skattestyrelsens nedsættelse af udgående moms med 45.800 kr. tilbageføres derfor. Den afholdte udgift jf. fakturaerne på yderligere 45.800 kr. kan i stedet anses for en driftsudgift som fratrækkes i den sammenholdte skattesag med sagsnummer [sag1].

Genoptagelsesfrister

Efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, kan told- og skatteforvaltningen ikke afsende varsel om ændring af afgiftstilsvaret senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 31 kan der efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 nr. 3, nr. 5, foretages ændring af afgiftstilsvaret, såfremt den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiften er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Skattestyrelsen har sendt forslag til afgørelse den 12. september 2018, og afgørelse er sendt den 17. oktober 2018.

Skattestyrelsen har derfor sendt forslag til afgørelse efter angivelsesfristerne i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, hvorfor betingelserne i skatteforvaltningslovens § 32 skal være opfyldt.

Landsskatteretten finder, at klageren eller nogen på klagerens vegne groft uagtsomt har bevirket, at skatteansættelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Der er lagt vægt på, at der er konstateret mangler i regnskabsgrundlaget og, at der er konstateret indtægter vedrørende virksomheden der i væsentligt omfang ikke er medtaget i virksomhedens regnskab.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, skal en ansættelse varsles senest 6 måneder efter, at SKAT er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. Afgørelsen skal sendes senest 3 måneder efter varsling er fremsendt.

Skattestyrelsen har den 16. maj 2018 modtaget bilag til regnskabet for 2014, hvor det kunne konstateres differencer til regnskabsmaterialet. Skattestyrelsen har derfor inden 6 måneder fra kundskabstidspunktet sendt forslag til afgørelse, hvorfor betingelserne anses for opfyldt.