Kendelse af 09-02-2021 - indlagt i TaxCons database den 31-07-2022

Journalnr. 18-0025113

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomstår 2014

A-indkomst

191.460 kr.

385.170 kr.

Ændringen af ansættelsen kan ikke gennemføres

Indeholdt A-skat

54.444 kr.

109.675 kr.

Ændringen af ansættelsen kan ikke gennemføres

Indeholdt AM-bidrag

15.318 kr.

30.816 kr.

Ændringen af ansættelsen kan ikke gennemføres

Indkomstår 2015

A-indkomst

47.865 kr.

382.920 kr.

47.865 kr.

Indeholdt A-skat

12.849 kr.

102.792 kr.

12.849 kr.

Indeholdt AM-bidrag

3.830 kr.

30.636 kr.

3.830 kr.

Faktiske oplysninger

Enkeltmandsvirksomheden, [virksomhed1], blev stiftet den 13. november 2012. Enkeltmandsvirksomheden drev en restaurant. Enkeltmandsvirksomheden ophørte den 31. december 2016.

Enkeltmandsvirksomheden har haft følgende antal ansatte:

1. kvartal 2014: 2-4 medarbejdere

2. kvartal 2014: 5-9 medarbejdere

3. kvartal 2014: 2-4 medarbejdere

4. kvartal 2014: 5-9 medarbejdere

1: kvartal 2015: 0 medarbejdere

2: kvartal 2015: 5-9 medarbejdere

3: kvartal 2015: 5-9 medarbejdere

4. kvartal 2015: 2-4 medarbejdere

Enkeltmandsvirksomheden har indberettet følgende vedrørende klageren til eIndkomst:

2014 (Januar til december)

Bidragspligtig A-indkomst

385.170 kr.

Indeholdt A-skat

109.675 kr.

Indeholdt AM-bidrag

30.816 kr.

2015 (Januar til december)

Bidragspligtig A-indkomst

382.920 kr.

Indeholdt A-skat

102.792 kr.

Indeholdt AM-bidrag

30.636 kr.

Det fremgår af klagerens konto, at der er udbetalt følgende løn fra arbejdsgiveren til klageren:

Dato

Udbetalt beløb

2. januar 2014

18.467,00 kr.

1. april 2014

19.316,00 kr.

6. maj 2014

18.033,00 kr.

3. juni 2014

14.500,00 kr.

1. juli 2014

20.283,00 kr.

5. august 2014

20.133,00 kr.

2. december 2014

15.000,00 kr.

Udbetalt fra arbejdsgivers konto i alt i 2014

125.732,00 kr.

Dato

Udbetalt beløb

15. juli 2015

6.000,00 kr.

1. september 2015

20.750,00 kr.

3. december 2015

6.000,00 kr.

Udbetalt fra arbejdsgivers konto i alt i 2015

32.750,00 kr.

Det er oplyst af Skattestyrelsen, at det af klagerens skattekort fremgår, at klageren skulle have haft udbetalt en bruttomånedsløn på 31.910 kr. i perioden 1. januar 2014 til 1. februar 2014 og 1. april 2014 til 1. december 2015. I marts 2014 har der været indberettet en bruttomånedsløn på 34.160 kr. Det svarer til en nettomånedsløn på 20.283 kr. i 2014, hvoraf der er fratrukket 9.074 kr. til A-skat og 2.553 kr. til AM-bidrag. Nettomånedslønnen udgør 20.791 kr. i 2015, hvoraf der er fratrukket 8.566 kr. i A-skat og 2.553 kr. i AM-bidrag.

Klagerens repræsentant har oplyst, at arbejdsgiveren har overført en del af lønnen til klagerens konto og udbetalt en del af lønnen kontant. Repræsentanten har oplyst, at klageren har fået udbetalt i alt 144.982 kr. på sin konto, heraf 112.232 kr. i 2014 og 32.750 kr. i 2015.

Repræsentanten har endvidere oplyst, at klageren har fået udbetalt i alt 349.189 kr. kontant i 2014 og 2015, som er anvendt dels til klagerens privatforbrug og dels sendt til klagerens familie på klagerens rejser til Kina. Repræsentanten har fremsendt en oversigt over klagerens rejser til Kina samt kopi af pas, hvoraf visum fremgår.

Repræsentanten har fremsendt en erklæring underskrevet af klagerens arbejdsgiver den 31. oktober 2018, hvoraf følgende fremgår:

”(...)

Jeg skal hermed bekræftes at, [person1], Cpr-nr. [...]

havde været ansat i min tidligere virksomhed [virksomhed2], CVR-nr.: [...1]. Vedkommende fik i perioden 2014 og 2015 udbetalt en del af sit løn i kontante.

(...)”

Skattestyrelsen har den 19. september 2018 fremsendt varsel til ændring af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2014 og 2015 og truffet den påklagede afgørelse vedrørende de påklagede indkomstår den 12. november 2018.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har nedsat klagerens lønindkomst fra enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] for indkomstårene 2014 og 2015 med henholdsvis 193.710 kr. og 335.055 kr. og tilbageført tilhørende A-skat og AM-bidrag. Klagerens lønindkomst er således nedsat til henholdsvis 191.460 kr. og 47.865 kr. for 2014 og 2015.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført følgende:

”(...)

1.3Retsregler og praksis

Ifølge skattekontrollovens § 1 skal enhver der er skattepligtig her til landet hvert år selvangive sin indkomst hverken mere eller mindre.

I henhold til statsskattelovens § 4 skal den skattepligtige ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregne alle årets indtægter.

1.4 Dine bemærkninger

Vi har modtaget 2 mails af den 12. oktober 2018 og den 2. november 2018 fra din repræsentant [person2] fra [virksomhed3]. Af mailen fra den 12. oktober fremgår følgende:

” På vegne af min klient, [person1], vil jeg gøre indsigelse mod Deres forslag om ændring af min klients skatte for år 2014 og 2015.

Min klient har oplyst at han, i år 2014 og 2015, har fået udbetalt en del af sin løn i kontante.

Det skal bemærkes, at "beløbsordning" som min klient fik meddelt af Styrelsen for International Rekruttering på daværende tidspunkt, ikke havde begrænset min klient i at modtage løn eller en del af sit løn i kontante.

Kontakt undertegnende, såfremt der skal bruges yderligere oplysninger til sagen. Ved henvendelse venligst angiv vores sagsnummer: 1-8184.”

Som svar hertil bad jeg din repræsentant finde dokumentation for den kontante løn, idet jeg ikke kan følge udbetalingen fra din arbejdsgivers konto og til dig, herunder eventuelt en kopi af kontoudtog, som viser, at du efterfølgende har sat lønnen ind på din konto.

På den foranledning modtager jeg nedenstående mail den 2. november 2018, hvoraf følgende fremgår:

”I forbindelse ved modtagelse af Deres skrivelse af den 22. oktober 2018, har jeg kontaktet min klients tidligere arbejdsgiver, [person3], som har bekræftet, at hun i perioden 2014-2015, fik udbetalt en del af løn til min klient i kontante.

Min klient menes at have underskrevet nogle dokumenter i forbindelse med udbetalingen, men han har desværre ikke gemt dokumenterne, da han ikke findes disse havde nogen betydning.

Min klient brugte selv en del af penge og gav også en stor del af penge til sin familie i Kina.

Erklæring fra arbejdsgiveren vedlægges

Kontakt undertegnende, såfremt der skal bruges yderligere oplysninger til sagen. Ved henvendelse venligst angiv vores sagsnummer: 1-8183.”

1.5 Skattestyrelsens endelige bemærkninger og begrundelse

Vi har som nævnt under punkt 1.2 gennemgået din arbejdsgiver [virksomhed1]’s lønudbetaling for 2014 og 2015. I den forbindelse har vi konstateret, at den løn som er indberettet på din selvangivelse, ikke ses udbetalt fra arbejdsgivers konto. Du har oplyst, at lønnen er udbetalt kontant, og har fremskaffet en bekræftelse med din arbejdsgivers underskrift på, at lønnen er udbetalt kontant.

I det følgende fremgår oplysninger om andre virksomheders skattemæssige forhold, som sædvanligvis vil være underlagt skattestyrelsens tavshedspligtsbestemmelser i skatteforvaltningslovens § 17.

Under hensyntagen til Skattestyrelsens begrundelsespligt i forvaltningslovens § 24 kan skattestyrelsen give oplysninger om andre personers og virksomheders skattemæssige forhold, hvis det er af afgørende betydning for sagen. Det vurderes, at oplysninger om andre personers og virksomheders forhold er vigtige for, at denne sag er fuldt ud begrundet.

Din arbejdsgiver har oplyst at penge, som er tilgået hendes konto fra Kina, er anvendt til at udbetale kontante lønninger til dig. Det fremgår dog ikke af hendes konto, at pengene efterfølgende er hævet kontant til din lønudbetaling. Herudover har hun forklaret, at også kontante varekøb som fremgår af hendes bogføringsmateriale, muligvis kan være kontante lønudbetaling til dig. Det har ikke været muligt at få dokumenteret.

Vi kan på den baggrund ikke godkende den indsendte bekræftelse fra din arbejdsgiver, som dokumentation på at lønudbetalingen har fundet sted.

Du oplyser desuden at du har givet en del af din løn til din familie i Kina. Såfremt dette er tilfældet bør det fremgå af dit kontoudtog, som en udenlandsk overførsel. Hvis du skulle have medbragt dem til Kina kontant, bør der have været dokumentation i form af kvitteringer for udenlandsrejser det pågældende år m.v. Dette er ikke fremlagt Skattestyrelsen.

Skattestyrelsen fastholder dermed at nedsætte din lønindkomst for både 2014 og 2015.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at klagerens oprindeligt indberettede indkomst for indkomstårene 2014 og 2015 fastholdes.

Til støtte herfor har repræsentanten anført følgende:

”(...)

De faktiske forhold

Klienten har været ansat under beløbsordningen hos [virksomhed1], CVR [...1], i 2014 og 2015. Klientens arbejdsgiver har indberettet en månedlig bruttoløn på 31.910 kr. i tråd med kravene i bruttolønsordningen, men nettolønnen er udbetalt delvis ved bankoverførsler og delvis i kontanter.

En erklæring fra arbejdsgiveren om, at lønnen er delvis betalt i kontanter, er vedlagt som bilag 2.

Arbejdsgiveren har indberettet følgende indkomst:

2014

2015

AM-grundlag

385.170 kr.

AM-grundlag

382.920 kr.

Indeholdt A-skat

109.675 kr.

Indeholdt A-skat

102.792 kr.

Indeholdt AM-bidrag

30.816 kr.

Indeholdt AM-bidrag

30.636 kr.

Nettoløn:

244.679 kr.

Nettoløn

249.492 kr.

Dette giver en total nettoløn over de 2 perioder på 494.171 kr.

Det fremgår af arbejdsgiverens kontoudtog, at der er udbetalt følgende løn til klienten:

02/01-2014 18.467 kr.

01/04-2014 19.316 kr.

06/05-2014 18.033 kr.

03/06-2014 14.500 kr.

01/07-2014 20.283 kr.

05/08-2014 20.133 kr.

02/12-2014 15.000 kr.

15/07-2015 6.000 kr.

01/09-2015 20.750 kr.

03/12-2015 6.000 kr.

I alt udbetalt 144.982 kr.

Den resterende nettoløn på 349.189 kr.er udbetalt til klienten i kontanter, som dels er indgået i klientens privatforbrug og dels taget med til familien på klientens rejser til Kina. En oversigt over klientens rejser til Kina er vedlagt som bilag 3. og klientens pas med angivelse af visum er vedlagt som bilag 4. Det præcise beløb, der blev taget med til Kina er ukendt, da min klient ikke kan huske det, og da det ikke er normalt at dokumentere, hvor mange penge, man tager med hjem til familien.

(...)”

Retsmøde

Repræsentanten fastholdt de nedlagte påstande om fastholdelse af klagerens oprindeligt indberettede indkomst. Repræsentanten gennemgik sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg og henviste til Landsskatterettens kendelse af 3. maj 2002, offentliggjort i SKM2002.371.LSR.

Repræsentanten anførte, at klageren har fået udbetalt kontanter af sin arbejdsgiver, hvoraf en del er indsat kontant på hans bankkonto. Repræsentanten anførte endvidere, at klagerens arbejdsplads er en restaurant med kontante midler, hvorfor det ikke giver mening, at der i Skattestyrelsens afgørelse lægges vægt på, at man ikke kan se, hvor klagerens kontante midler stammer fra, herunder at det ikke fremgår af restaurantens konto, at der er hævet kontanter, samt at beløbene er taget af restaurantens kasse. Repræsentanten anførte, at det fremgår af klagerens kontoudtog, at der har været for få udgifter til mad mm., hvorfor det må antages, at klageren har anvendt kontante midler til det. Repræsentanten henviste endvidere til Danmarks Statistik vedrørende kontantbeholdninger i restauranter og anførte, at der ikke er lavet nogen undersøgelser af, hvad der har været af kontanter i restauranten.

Repræsentanten anførte endelig, at klageren har selvangivet, indberettet og indbetalt og derved ikke handlet groft uagtsomt, samt at klageren er omfattet af den korte ligningsfrist. I den forbindelse anførte repræsentanten, at han er enig i, at afgørelsen for indkomståret 2014 er ugyldig, men anførte, at Skattestyrelsens afgørelse for indkomståret 2015 ligeledes er ugyldig, da der i afgørelsen foreligger manglende begrundelse, manglende undersøgelse af faktura og manglende hjemmel til ekstraordinær genoptagelse.

Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen stadfæstes. Skattestyrelsen henviste til, at når man opholder sig i Danmark på beløbsordningen, så er der en række krav, der skal være opfyldt, herunder at man skal have en årlig indtægt på 375.000 kr. i 2015, og at klagerens arbejdsgiver ikke har afholdt udgifter til løn i det oplyste omfang.

Skattestyrelsen anførte endvidere, at skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, finder anvendelse på både forhøjelser og nedsættelser. Skattestyrelsen henviste blandet andet til SKM2021.707.HR.

Landsskatterettens afgørelse

Til den skattepligtige indkomst skal medregnes den skattepligtiges samlede årsindtægter efter bestemmelsen i statsskattelovens § 4.

Af kildeskattelovens § 46, stk. 1, fremgår, at der i forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal indeholdes skat. Indeholdelsespligten påhviler den, for hvis regning udbetalingen foretages.

Af kildeskattelovens § 69, stk. 2, fremgår, at den, som har indeholdt skat efter denne lov, hæfter over for det offentlige for betaling af indeholdte beløb.

Indeholdt A-skat og AM-bidrag bliver godskrevet på årsopgørelsen.

Skattestyrelsen kan slette lønindberetninger og nægte godskrivning, hvis der ikke er realitet bag de foretagne lønindberetninger, jf. SKM2017.257.BR og SKM2018.94.BR.

Skatteforvaltningen kan som udgangspunkt ikke varsle ændring af skatteansættelsen for et indkomstår senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal herefter foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb, jf. skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1.

Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelse om en kort frist for skatteansættelse af personer med enkle økonomiske forhold (dagældende bekendtgørelse nr. 534 af 2. maj 2013), at uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 1. pkt., skal skatteforvaltningen afsende varsel om foretagelse af ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat for fysiske personer senest den 30. juni i det andet indkomstår efter indkomstårets udløb. Den varslede ansættelse skal herefter være foretaget senest den 1. oktober i samme år, jf. bekendtgørelsens § 1, stk. 2.

Den forkortede ligningsfrist gælder ikke for personer, der ikke har enkle økonomiske forhold, eller ved ændringer, der har karakter af en nedsættelse af skatteansættelsen, jf. § 1, stk. 1, nr. 1 og 3, i bekendtgørelse om forkortet ligningsfrist.

Ligeledes gælder den forkortede ligningsfrist ikke for forhold, hvor betingelserne for suspension af den ordinære ansættelsesfrist er opfyldt, jf. § 3 i bekendtgørelse om forkortet ligningsfrist, jf. skatteforvaltningslovens § 27.

Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 5, er en videreførelse af den tidligere gældende skattestyrelseslov § 35, stk. 1, nr. 5, hvilket fremgår af forarbejderne til skatteforvaltningsloven (LFF 2005-02-24 nr. 110).

Af Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, fremgår, at uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26 kan en ændring af skatteansættelsen foretages, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Efter praksis kan skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, alene anvendes i tilfælde, hvor den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en for lav skatteansættelse, jf. Højesterets dom af 3. november 2021, offentliggjort som SKM2021.707.HR.

Indkomståret 2014

Klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2014 og 2015 er som udgangspunkt omfattet af bekendtgørelse om en kort ligningsfrist, da klageren anses for at have haft enkle økonomiske forhold henset til klagerens skatteoplysninger.

Da den påklagede ansættelsesændring for indkomståret 2014 vedrører en nedsættelse, er forholdet ikke omfattet af den forkortede ligningsfrist, jf. § 1, stk. 1, nr. 3, i bekendtgørelse om en kort frist for skatteansættelse af personer med enkle økonomiske forhold (dagældende bekendtgørelse nr. 534 af 2. maj 2013), men i stedet omfattet af den ordinære ligningsfrist, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Fristen for at afsende varsel om ordinær ændring af ansættelse af klagerens skattepligtige indkomst for indkomståret 2014 var herefter senest den 1. maj 2018.

Enkeltmandsvirksomheden, [virksomhed1], har indberettet løn, A-skat og AM-bidrag for klageren til eIndkomst for perioden fra den 1. januar 2014 til den 31. december 2014.

Skattestyrelsen sendte varsel om ændring af klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2014 og 2015, jf. skatteforvaltningslovens § 20, stk. 1, den 19. september 2018 og traf den påklagede afgørelse den 12. november 2018.

Det følger af Højesterets dom af 3. november 2021, offentliggjort som SKM2021.707.HR, at skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, ikke indeholder hjemmel til for skattemyndighederne at foretage ekstraordinær genoptagelse med henblik på at foretage en nedsættelse af en skatteansættelse. Bestemmelsen hjemler derfor ikke den foretagne ændring af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2014.

Da Skattestyrelsen ikke har anvist anden hjemmel til at fravige den ordinære ligningsfrist, kan den påklagede ændring af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2014 ikke gennemføres.

Landsskatteretten ændrer herved denne del af afgørelsen.

Indkomståret 2015

Enkeltmandsvirksomheden, [virksomhed1], har indberettet løn, A-skat og AM-bidrag for klageren til eIndkomst. Lønindberetninger angår perioden fra den 1. januar 2015 til den 31. december 2015. Ved kontrol af enkeltmandsvirksomheden er det konstateret, at der ikke har været kontanthævninger eller overførsler fra selskabets konti, som modsvarer de indberettede lønudbetalinger.

Skattestyrelsen har slettet lønindberetninger fra enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] og derved nedsat klagerens lønindkomst svarende til det, som af arbejdsgiverens konto fremgår udbetalt til klageren i 2015. Skattestyrelsen har således nedsat klagerens lønindkomst til i alt 47.865 kr.

Klagerens repræsentant har oplyst, at klageren har fået udbetalt sin løn dels på sin konto og dels kontant. Repræsentanten har oplyst, at klageren har modtaget i alt 349.189 kr. kontant af sin arbejdsgiver for 2014 og 2015.

Indberetningen til eIndkomst dokumenterer ikke, at der reelt er udbetalt løn og indeholdt A-skat og AM-bidrag heraf svarende til det indberettede. Klageren har ikke fremlagt objektiv dokumentation for, at lønnen er udbetalt, eller at der er indeholdt A-skat og AM-bidrag.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har fremlagt tilstrækkelig objektiv dokumentation, herunder påvist pengestrømme, som dokumenterer, at lønnen er udbetalt til klagerens konto eller kontant, eller at der er indeholdt A-skat og AM-bidrag, svarende til det indberettede. Landsskatteretten har herved lagt vægt på, at indsætningerne på klagerens bankkonto ikke stemmer overens med indberetningerne fra enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1].

Landsskatteretten har desuden lagt vægt på, at arbejdsgiverens erklæring om udbetaling af løn kontant til klageren ikke ses underbygget af objektiv dokumentation. Det fremgår således ikke af arbejdsgiverens konto, at der er hævet tilsvarende kontanter til udbetaling af løn.

Landsskatteretten bemærker i øvrigt, at fristerne for ordinær ansættelse for indkomståret 2015 er overholdt.

Det er derfor med rette, at Skattestyrelsen har ansat klagerens A-indkomst, indeholdt A-skat og indeholdt AM-bidrag i indkomståret 2015 til henholdsvis 47.865 kr., 12.849 kr. og 3.830 kr.

Landsskatteretten stadfæster herved denne del af afgørelsen.