Kendelse af 21-09-2023 - indlagt i TaxCons database den 19-10-2023

Journalnr. 18-0024110

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2014

Regnskabsgrundlaget kan tilsidesættes (punkt 1 i Skattestyrelsens afgørelse)

Ja

Nej

Ja

Forhøjelse af virksomhedens resultat vedrørende ikke godkendte fradrag for køb af biler uden bilag (punkt 2.3.a i Skattestyrelsens afgørelse)

5.459.874 kr.

0 kr.

5.459.874 kr.

Forhøjelse af virksomhedens resultat vedrørende differencer mellem salgssum jf. bilag og bogføringen (punkt 2.3.b i Skattestyrelsens afgørelse)

824.661 kr.

0 kr.

824.661 kr.

Forhøjelse af virksomhedens resultat vedrørende salg af biler, hvor salget ikke er bogført (punkt 2.3.c i Skattestyrelsens afgørelse)

1.411.924 kr.

0 kr.

1.411.924 kr.

Forhøjelse af virksomhedens resultat vedrørende indsætninger på bankkonto (punkt 2.3.d i Skattestyrelsens afgørelse)

898.841 kr.

0 kr.

898.841 kr.

Nedsættelse af virksomhedens resultat vedrørende udgifter til køb af biler som ikke er fratrukket (punkt 2.3.e i Skattestyrelsens afgørelse)

183.200 kr.

Ingen bemærkninger

229.000 kr.

Virksomhedsordningen kan anvendes

Nej

Ja

Nej

Indkomstårene 2015, 2016 og 2017

Virksomhedsordningen kan anvendes

Nej

Ja

Hjemvises til fornyet behandling

Faktiske oplysninger

Klageren er registreret som ejer af virksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Klageren har skrevet under som indehaver af virksomheden i årsrapporten for indkomståret 2014 og har selvangivet resultat af virksomhed. Virksomheden køber og sælger brugte biler.

Klagerens samlever har oplyst, at det er ham, der driver virksomheden.

Indkomståret 2014

Regnskabsgrundlaget

Klageren har selvangivet overskud af virksomhed før renter på 1.342.881 kr., renterne i virksomheden er selvangivet til -429.714, resultat efter renter udgør 913.167 kr. Klageren har valgt beskatning efter virksomhedsordningen, og indkomst til virksomhedsbeskatning(opsparing) er selvangivet til 913.167 kr.

Ifølge regnskabet udgør resultat før finansielle poster 1.148.086 kr. og resultat efter renter udgør 816.420 kr. Der er ikke fremlagt specifikationer til virksomhedsordningen for 2014.

Der er fremlagt specifikation af forskellen mellem resultatet jf. regnskabet, og det resultat der er selvangivet.

Der er fremlagt saldobalance for 2014. Her udgør resultat før renter 1.265.427 kr. og resultat efter renter og regulering vedrørende udlejning udgør 816.420 kr. Der er fremlagt kontospecifikationer for perioden 1. januar 2014 - 31. september 2014. Der er fremlagt lagerliste over biler pr. 31. december 2014.

Der er angivet salgsmoms på 1.702.242 kr. og købsmoms på 975.704 kr. for indkomståret 2014. Ifølge saldobalancen udgør salgsmomsen 1.702.241 kr. og købsmomsen udgør 975.704 kr.

Af Skattestyrelsens afgørelse fremgår det, at samleveren har oplyst følgende:

- der har været rod i regnskabsgrundlaget for 2014, som den tidligere revisor har lavet.

- en del bilhandler er foregået på samleverens private bankkonto.

- der er udarbejdet vognkort på hver enkelt bil, som viser købesum, udgifter til istandsættelse og salgssum. Disse vognkort er ikke længere tilgængelige.

Køb af biler uden bilag (punkt 2.3.a i Skattestyrelsens afgørelse)

Ved gennemgang af bilagsmateriale har Skattestyrelsen konstateret, at der er bogført udgifter til køb af biler, hvor der ikke findes bilag.

Skattestyrelsen har i bilag 1 opgjort de udgifter, som er bogført og fratrukket som køb af biler, men hvor der mangler bilag på købet. Af bilag 1, fremgår den bogførte dato, anførte bilagsnummer, tekst, og beløb. Beløbene udgør i alt 6.824.843 kr.

Skattestyrelsen har på baggrund heraf forhøjet virksomhedens resultat med 5.459.874 kr. og forhøjet virksomhedens salgsmoms med 1.364.969 kr.

Salg af biler, hvor salgssummen på bilaget ikke stemmer overens med det bogførte (punkt 2.3.b i Skattestyrelsens afgørelse)

Ved gennemgang af bilag sammenholdt med konto for salg af biler, har Skattestyrelsen konstateret, tilfælde hvor den bogførte salgssum ikke stemmer overens med den salgssum, som fremgår af bilagene.

Klagerens samlever har ifølge Skattestyrelsen på et møde oplyst, at det er den salgssum, som fremgår af bilaget, som er den korrekte salgssum. Han har dog også oplyst, at der er tilfælde, hvor salgssummen er opskrevet, og det er derfor salgssummen efter fradrag for udbetalingen, som er den reelle salgssum.

Af bilag 2 fremgår de differencer Skattestyrelsen har konstateret mellem salgssum jf. bilag, og den bogførte salgssum.

Det fremgår f.eks. af bilaget, at der den 7. januar 2014 er bogført et salg på 75.000 kr. I kontospecifikationen henvise til bilag 14 Af bilag 14 fremgår det ifølge Skattestyrelsen en salgspris på bilen på 150.000 kr. Forskellen på 75.000 kr. fremgår derfor af bilag 2 som en forhøjelse. Den 26. februar 2014 er der bogført et salg på 45.159,95 kr. jf. kontospecifikationen og med henvisning til bilag 284. Af bilaget fremgår der ifølge Skattestyrelsen en salgspris vedrørende bilen på 178.000 kr. Det beløb der er bogført på de 45.159,95 kr., svarer til finansieringen fra [virksomhed2]. Forskellen på 132.800 kr. fremgår herefter som forhøjelse jf. bilag 2.

Salgssummer der ikke er bogført, udgør jf. bilag 2, i alt 1.030.827 kr. Skattestyrelsen har på baggrund heraf forhøjet virksomhedens resultat med 824.661 kr. og forhøjet virksomhedens salgsmoms med 206.165 kr.

Salg af biler, hvor salgssummen ikke er bogført i regnskabet (punkt 2.3.c i Skattestyrelsens afgørelse)

Ved gennemgang af de indsendte bilag, har Skattestyrelsen konstateret, at der er flere fakturaer vedrørende salg af biler, som ikke er bogført i regnskabet.

Af bilag 3 fremgår 16 biler, hvor der foreligger bilag vedrørende salg i 2014, men som ikke ses at være bogført i regnskabet. Salgssummerne jf. bilag 3 kan ikke findes i kontospecifikationerne for 2014.

Salgssummer der ikke er bogført, udgør jf. bilag 3, i alt 1.764.905 kr. Skattestyrelsen har på baggrund heraf forhøjet virksomhedens resultat med 1.411.924 kr. og forhøjet salgsmomsen med 352.981 kr.

Indsætninger på klagerens samlevers bankkonto (punkt 2.3.d i Skattestyrelsens afgørelse)

Klagerens samlever har oplyst, at han har fået en del betalinger for bilhandler i 2014 ind på sin private konto. Han har oplyst at en del bilhandler som er indsat på sin konto, er indtægtsført i virksomhedens regnskab, men at der også er handler, som ikke er indtægtsført.

Skattestyrelsen har gennemgået samlevers bankkonto og sammenholdt indsætninger, som de på baggrund af tekst og beløb vurdere er indtægter for salg af biler, med de bogførte indtægter ved salg af biler. Skattestyrelsen har bedt klageren om at redegøre og dokumentere for indsætninger der fremgår af bilag 4, og som ikke er indtægtsført.

Salgssummer som anses for salg af biler der kan henføres til virksomheden, jf. bilag 4, udgør i alt 1.123.551 kr. Skattestyrelsen har på baggrund heraf forhøjet virksomhedens resultat med 898.841 kr. og forhøjet salgsmomsen med 224.710 kr.

Udgift til køb af biler, som ikke er fratrukket (punkt 2.3.e i Skattestyrelsens afgørelse)

Ved gennemgang af virksomhedens bilag har Skattestyrelsen konstatere, at der er udgift til køb af biler, som ikke ses at være bogført i regnskabet. Bilerne er ikke anført på varelagerlisten den 31. december 2014.

Af bilag 5, fremgår de biler der jf. bilag er købt, men ikke er bogført i regnskabet. Beløbet udgør jf. bilag 5, i alt 229.000 kr. Skattestyrelsen har på baggrund af dette nedsat virksomhedens resultat med 183.200 kr. og nedsat salgsmomsen med 45.800 kr.

Skatteankestyrelsen har anmodet klageren om at fremsende yderligere bemærkninger og bilag til brug for klagen for 2014 og tilbudt et møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler. Der er ikke modtaget yderligere materiale.

Indkomståret 2015-2017

Klageren har selvangivet resultat af virksomhed med anvendelse af virksomhedsordningen. Der er ikke fremlagt regnskabsmateriale for indkomstårene 2015-2017. Skattestyrelsen har i afgørelsen ikke foretaget talmæssige ændringer af det skattemæssige resultat for 2015-2017. Der er alene foretaget reguleringer vedrørende virksomhedsordning, med henvisning til, at virksomhedsordningen ikke kan anvendes for indkomstårene 2015-2017.

Skattestyrelsen har sendt forslag til afgørelse den 12. september 2018, og afgørelse er sendt den 17. oktober 2018. Skattestyrelsen har modtaget bilag vedrørende regnskabet for 2014 den 16. maj 2018.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens resultat for 2014 med i alt 8.412.100 kr. Herudover har Skattestyrelsen ændret indkomst til virksomhedsbeskatning, som følge af at virksomhedsordningen ikke kan anvendes for indkomstårene 2014 - 2017.

Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende:

”(...)

1.1.Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Som nævnt ovenfor så er der mange tilfælde, hvor vi ikke kan se, at salgssummen på biler er bogført. Der er også mange tilfælde, hvor den bogførte salgssum på en bil er mindre end den salgssum, som fremgår af bilaget og der er tilfælde, hvor udgift til køb af biler ikke er bogført. Med henvisning hertil så er det vores opfattelse, at der ikke kan være foretaget tilstrækkelige afstemninger af regnskabsgrundlaget, og vi mener derfor, at regnskabsgrundlaget kan tilsidesættes.

Idet regnskabsgrundlaget er tilsidesat, så er der grundlag for en skønsmæssig ansættelse af din indkomst i henhold til skattekontrollovens § 5, stk. 3 og en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens momstilsvar i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2.

1.2.Dine bemærkninger

Der er ikke kommet bemærkninger til det udsendte forslag.

1.5 Endelig konklusion

Vi fastholder, at der er grundlag for at tilsidesætte regnskabsgrundlaget og foretage en skønsmæssig ansættelse af din indkomst i henhold til skattekontrollovens § 5, stk. 3 og en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens momstilsvar i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2.

2.Ændring af overskud af virksomhed og momstilsvar

(...)

2.1.a. Køb af biler uden bilag

Ved gennemgang af bilagsmateriale har vi konstateret, at der er bogført en del udgifter til køb af biler, hvor der ikke findes bilag i det indsendte materiale.

Vi har i bilag 1 opgjort de udgifter, som er bogført og fratrukket som køb af biler, men hvor der ikke er bilag på købet.

2.1.b. Salg af biler, hvor salgssummen på bilaget ikke stemmer overens med det bogførte

Vi har gennemgået virksomhedens konto for salg af biler. Vi har sammenholdt de beløb, der er bogført på kontoen med de beløb, som fremgår af de indsendte bilag. Der er flere tilfælde, hvor den bogførte salgssum ikke stemmer overens med den salgssum, som fremgår af bilaget. Se bilag 2.

Vi har på møde drøftet forholdet, og [person1] har oplyst, at det er den salgssum, som fremgår af bilaget, som er den korrekte salgssum. Han har dog også oplyst, at der er tilfælde, hvor salgssummen er opskrevet, og det er salgssummen efter fradrag af udbetalingen, som er den reelle salgssum.

2.1.c. Salg af biler, som ikke er bogført i regnskabet

Ved gennemgang af de bilag, der er indsendt, kan vi se, at der er bilag på salg af biler, som vi ikke kan se er bogført i regnskabet. Du kan se hvilke biler der er tale om på vedlagte bilag 3.

2.1.d. Indsætninger på [person1]s konto

I forbindelse med gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale har [person1] oplyst, at betalingen for en del bilhandler i 2014 er indbetalt på [person1]s private konto. Han har oplyst, at en del af de indsætninger, der har været på hans konto, som vedrører bilhandler, er indtægtsført i din virksomheds regnskab, men han har også oplyst, at der har været handler, som ikke er indtægtsført.

Vi har gennemgået [person1]s kontoudtog og sammenholdt indsætningerne med den bogførte indtægt ved salg af biler. De indsætninger, som vi ikke kan se er bogført i regnskabet, og som ser ud til at vedrøre salg af biler, har vi bedt [person1] om at redegøre for. Af bilag 4 kan du se de indsætninger, som vi ikke har modtaget dokumentation eller redegørelse for og som vi mener, relaterer sig til bilhandler, og som vi ikke kan se er indtægtsført i regnskabet for din virksomhed.

2.1.e Udgift til køb af biler, som ikke er fratrukket

Ved gennemgang af virksomhedens bilag har vi konstateret, at der er udgift til køb af biler, som vi ikke kan se er fratrukket. De pågældende biler er heller ikke opført på varelagerlisten den 31. december 2014. Af bilag 5 kan du se, hvilke biler der er tale om.

(...)

2.3 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

2.3.a. Køb af biler uden bilag

Skat

Der godkendes i henhold til bogføringslovens § 9, stk. 1 og statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a ikke skattemæssigt fradrag for udgifterne på bilag 1, idet udgifterne ikke er dokumentret ved bilag. Vi foreslår derfor, at din indkomst forhøjes med 5.459.874 kr.

(...)

2.3.b. Salg af biler, hvor salgssummen på bilaget ikke stemmer overens med det bogførte

Af bilag 2 fremgår de biler, hvor salgssummen ifølge bilaget ikke stemmer overens med den salgssum, som er bogført i regnskabet. Som du kan se, så er der i alt bogført 1.030.827 kr. mindre, end de beløb, som fremgår af bilagene svarende til 824.661 kr. ekskl. moms. [person1] har på møde oplyst, at den salgssum, som fremgår af bilagene er korrekt, men at der kan være tilfælde, hvor salgssummen er opskrevet. Det er ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at dette skulle være tilfældet, og SKAT betragter derfor de salgssummer, som fremgår af de indsendte bilag for at være de reelle salgssummer.

Skat

Indtægt ved salg af biler er skattepligtig jf. statsskattelovens § 4, stk. 1 litra a.

Vi foreslår, at din indkomst forhøjes med 824.661 kr.

(...)

2.3.c. Salg af biler, som ikke er bogført i regnskabet

Af bilag 3 kan du se en oversigt over de biler, hvor vi nu har modtaget dokumentation for salget, og hvor vi ikke kan se, at salgssummen er medregnet i den bogførte omsætning.

Skat

Indtægt ved salg af biler er skattepligtig i henhold til statsskattelovens § 4, stk. 1 litra a.

Vi foreslår, at din indkomst forhøjes med 1.411.924 kr.

2.3.d. Indsætninger på [person1]s konto

Skat

Der er ikke dokumenteret eller redegjort for indsætningerne på bilag 4. Som følge heraf og da vi ifølge punkt 1 har tilsidesat virksomhedens regnskabsgrundlag, så skønner vi, at indsætningerne stammer fra salg af biler i din virksomhed. Vi har i den forbindelse lagt vægt på, de oplysninger vi har fået fra [person1] om, at en del beløb, som vedrører salg af biler, er indsat på hans konto. Herudover har vi lagt vægt på, at du og [person1] er samlevende, og at han har oplyst, at det er ham, der driver din virksomhed.

Vi forhøjer din indkomst med 898.841 kr., som svarer til indsætningerne på bilag 4 ekskl. moms. Beløbet er skattepligtigt i henhold til statsskattelovens § 4, stk. 1 litra a.

(...)

2.3.e. Udgift til køb af biler, som ikke er fratrukket

Skat

Vi godkender fradrag for udgift til køb af de biler, som fremgår af bilag 5. Din indkomst nedsættes derfor med 183.200 kr.

Der godkendes fradrag efter statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a og bogføringslovens § 9, stk. 1.

(...)

2.4 Dine bemærkninger

Der er ikke kommet bemærkninger til det udsendte forslag.

2.5 Endelig konklusion

Vi ændrer i overensstemmelse med det udsendte forslag.

3. Virksomhedsskatteordningen

3.1. De faktiske forhold

For 2014, 2015, 2016 og 2017 fremgår det af din selvangivelse, at der ønskes beskatning efter reglerne i virksomhedsskatteloven. (...)

(...)

3.3. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Det er vores opfattelse, at virksomhedens regnskab ikke opfylder bogføringslovens krav. Vi har i den forbindelse lagt vægt på, at der er køb af biler, hvor der ikke foreligger bilag i henhold til bogføringslovens § 9. Herudover så er det vores opfattelse, at der ikke kan være foretaget afstemning som nævnt i bogføringslovens § 7, stk. 3, da der som nævnt i punkt 1.4 er flere tilfælde, hvor salgssum ifølge bilag er højere end det bogførte, og der er tilfælde, hvor salgssum på biler ikke er bogført. Der er også tilfælde, hvor det ikke har været muligt at følge de enkelte transaktioner fra bilag til regnskab og omvendt og derfor mener vi ikke, at bogføringslovens § 4 og § 8 er opfyldt.

Da virksomhedens regnskab ikke opfylder bogføringslovens krav, så kan der ikke godkendes beskatning efter reglerne i virksomhedsskatteloven i henhold til virksomhedsskattelovens § 2, stk. 1, 1. pkt. Det opsparede overskud beskattes ifølge virksomhedsskattelovens § 15b, stk. 1.

(...)

3.4. Dine bemærkninger

Der er ikke kommet bemærkninger til det udsendte forslag.

3.5 Endelig konklusion

Vi ændrer i overensstemmelse med det udsendte forslag.

Ansættelsesfrister

Skatteforvaltningsloven – ansættelsesfrister:

§ 26. Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb

§ 27. Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

..

5) Den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Stk. 2. En ansættelse kan kun foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26

§ 31. Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

§ 32. Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

3) Den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31

Derfor kan vi ændre din skat efter den almindelige frist

Den almindelige frist for at ændre din skatteopgørelse var den 1. maj i det 4. år efter det år, som selvangivelsen vedrører. Når vi ændrer skatteopgørelsen, selvom fristen er overskredet for 2014, er det fordi vi mener, at du har handlet forsætligt eller groft uagtsomt ved ikke at selvangive indtægt ved salg af biler korrekt.

Den almindelige frist står i skatteforvaltningslovens § 26, og den særlige mulighed for at ændre opgørelsen af din skat, efter at fristen er udløbet, står i § 27, stk. 1, nr. 5. Den 16. maj 2018 modtog vi bilag til regnskabet for 2014, så derfor er vores forslag til ændring af din indkomst for 2014 inden for 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 overholdt.

Derfor kan vi ændre din moms efter den almindelige frist.

Ændringer af afgiftstilsvar skal som udgangspunkt ske inden 3 år efter udløb af angivelsesfristen ifølge skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

I nærværende sag er fristen overskredet vedrørende momsperioderne 1. januar – 31. december 2014.

Efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan fristen i § 31 fraviges, hvis den afgiftspligtige forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt grundlag.

Det er vores opfattelse, at du har handlet forsætligt eller groft uagtsomt, ved ikke at angive salgsmoms af omsætning ved salg af biler korrekt. Dette begrunder suspension af fristerne i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, ifølge § 32, stk. 1, nr. 3.

Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, indeholder en reaktionsfrist i fristreglerne, således at varslingen af den ekstraordinære ansættelse af afgiftstilsvaret skal ske inden 6 måneder fra kundskabstidspunktet, og endelig indeholder Skatteforvaltningslovens § 34a, stk. 4 en bestemmelse om, at forældelsesfristen er 10 år for krav afledt af en ekstraordinær fastsættelse af afgiftstilsvar i henhold til § 32, stk. 1.

Den 16. maj 2018 modtog vi bilag til regnskabet for 2014, så derfor er vores forslag til ændring af dit afgiftstilsvar for 2014 inden for 6 måneders fristen.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at regnskabsgrundlaget ikke kan tilsidesættes og at indkomsten derfor ikke kan fastsættes skønsmæssigt.

Subsidiært er der nedlagt påstand om at skønnet ikke er korrekt foretaget.

Klagerens repræsentant har i klagen anført følgende:

”Som advokat for [person2], skal jeg herved påklage SKAT’s afgørelse af 17. oktober 2018 i sin helhed, og med følgende foreløbige bemærkninger.

Ad pkt. 1 – Tilsidesættelse af regnskabsgrundlaget

Klagerens indsendte regnskabsgrundlag skal ikke tilsidesættes, og der skal derfor ikke ske en skønsmæssig ansættelse af klagers indkomst og momsvar.

Dette begrundes med det indsendte materiale af klager i forbindelse med SKAT’ behandling af sagen er retvisende regnskabsgrundlag. Subsidiært, at det foretagne skøn af SKAT ikke er korrekt foretaget.

Ad pkt. 2.3.a – Køb af biler uden bilag

Klager og klagers revisor vil fremkomme med bemærkninger og dokumentation til de poster, der fremgår af bilag 1, og der vil blive dokumenteret at der skal ydes fradrag for samtlige poster i bilag 1, og som er bogført i virksomhedens regnskab.

Som følge heraf skal klagers indkomst ikke forhøjes med 5.459.874 kr. som vurderet af SKAT. Endvidere skal klagers momsmæssige fradrag ikke forhøjes som anført af SKAT med

1. kvartal 2014 117.931 kr.

2. kvartal 2014 322.680 kr.

3. kvartal 2014 321.537 kr.

4. kvartal 2014 602.819 kr.

Ad pkt. 2.3.b - Salg af biler, hvor salgssummen på bilaget ikke stemmer overens med det

bogførte

Klager og klagers revisor vil fremkomme med bemærkninger og dokumentation til de poster, der ifølge SKAT ikke stemmer overens. Klager er i øvrigt af den opfattelse, at der ikke har foreligget ekstra indtægt som anført af SKAT.

Som følge heraf skal klagers indkomst ikke forhøjes med 824.661 kr. som vurderet af SKAT.

Endvidere skal klagers salgsmoms ikke forhøjes som anført af SKAT med

1. kvartal 2014 141.065 kr.

2. kvartal 2014 43.960 kr.

3. kvartal 2014 20.600 kr.

Ad pkt. 2.3.c. - Salg af biler, hvor salgssummen ikke er bogført i regnskabet

Klager og klagers revisor vil fremkomme med bemærkninger og dokumentation til de poster, der fremgår af bilag 3, og det er dokumenteret at salgssummen er bogført i virksomhedens regnskab.

Som følge heraf skal klagers indkomst ikke forhøjes med 1.411.924 kr.

Endvidere skal klagers salgsmoms ikke forhøjes som anført af SKAT med

1. kvartal 2014 125,781 kr.

2. kvartal 2014 39.400 kr.

3. kvartal 2014 105.200 kr.

4. kvartal 2014 82.600 kr.

Ad pkt. 2.3.d - indsætninger på [person1]s konto

Indsætninger på [person1]s konto, jf. bilag 4 er ikke skattepligtige, og klagers indkomst skal ikke forhøjes med 898.841 kr. som anført af SKAT.

Indsætninger på [person1]s konto, jf. bilag 4 er ikke momspligtige. Subsidiært, at SKAT’s skøn skal tilsidesættes.

Som følge heraf, skal den udgående afgift ikke forhøjes som anført af SKAT med fordelingen:

1. kvartal2014 9.820 kr.

2. kvartal 2014 56.355 kr.

3. kvartal 2014 33.481 kr.

4. kvartal 2014 125.055 kr.

Ad pkt. 2.3e - Udgift til køb af biler som ikke er fratrukket

Ikke yderligere bemærkninger.

Ad pkt. 8 – Virksomhedsskatteordningen

Virksomhedens regnskab opfylder bogføringslovens krav, subsidiært, at der foreligger undskyldende omstændigheder i sagen, hvorfor der kan ske beskatning efter reglerne i virksomhedsskatteloven. Virksomhedsskatteordningen skal derfor ikke ophøre, og det opsparede overskud skal ikke beskattes.

Indkomsten skal dermed ikke ændres som anført af SKAT med virksomhedsbeskatning til 0 kr. og hvor samlede hævninger ændres til 0 kr.”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om Skattestyrelsen med rette har tilsidesat klagerens regnskab, og om indkomsten dermed kan fastsættes skønsmæssigt.

Der skal herefter tages stilling til, om Skattestyrelsen med rette har foretaget en række reguleringer af resultat af virksomhed for indkomståret 2014.

Der skal tages stilling til, om Skattestyrelsen med rette ikke har godkendt anvendelse af virksomhedsordningen for indkomstårene 2014 - 2017.

Klageren er registreret som ejer af virksomheden [virksomhed1], og har i regnskabet skrevet under som indehaver af virksomheden. Klageren har også selvangivet resultat af virksomhed for indkomståret 2014 - 2017. Virksomheden beskæftiger sig med køb og salg af brugte biler m.v.

Klagerens samlever har oplyst, at det er ham der til dagligt driver virksomheden. På baggrund af ovenstående oplysninger, er det klageren der må anses for rette indkomstmodtager af resultat fra virksomheden vedrørende [virksomhed1].

Regnskabsmaterialet

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af dagældende skattekontrollovs § 1, stk. 1. (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013).

Enhver erhvervsdrivende, har pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af dagældende skattekontrollovs § 6, stk. 1.

Erhvervsdrivende skal ifølge dagældende skattekontrollovs § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab jf. bogføringsloven. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af dagældende skattekontrollovs § 5, jf. § 3, stk. 4.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006) og bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006 med efterfølgende ændringer).

Det fremlagte regnskabsmateriale sammenholdt med de konstaterede fejl er så væsentlige, at regnskabet kan tilsidesættes, hvorfor indkomsten kan ansættes skønsmæssigt. Det er blandt andet lagt vægt på, at det kan konstateres, at der mangler væsentlige indtægter og udgifter, som ikke er bogført i regnskabsmaterialet, eller som er bogført med forkerte beløb, ligesom der er bilag der er bortkommet. Det er ikke muligt at følge virksomhedens køb og salg af de enkelte biler i regnskabsmaterialet.

Opgørelse af virksomhedens resultat

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig efter statsskattelovens § 4. Udgifter afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indtægten kan fratrækkes efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

De reguleringer der foretages, tager udgangspunkt i de forskellige bogføringskonti m.v. der er fremlagt for virksomheden. Dette sammenholdes med forskellige andre konkrete oplysninger, herunder bilag, lagerbeholdning og indsætninger.

Henset til manglerne i regnskabsmaterialet og de konkret konstaterede forhold i bilag 1 – 5 til Skattestyrelsens afgørelse, herunder manglende omsætning mellem f.eks. salgsbilag og bogføringen, er det klageren der må godtgøre at Skattestyrelsens reguleringer af virksomhedens resultat ikke er korrekt, skal reguleres eller har væsentlige mangler. Klageren har med sine bemærkninger og indsendte materiale til Skattestyrelsen ikke godtgjort, at Skattestyrelsens reguleringer er urimelige eller forkerte, og klageren har ikke i forbindelse med klagen indsendt yderligere materiale.

Skattestyrelsens regulering af det skattemæssige resultat stadfæstes herefter, for så vidt angår reguleringerne i Skattestyrelsens afgørelse jf. bilag 1-4, samt med henvisning til Landsskatterettens afgørelse i den sammenholdte momssag med sagsnummer [sag1].

Indsætninger på samlevers konto jf. bilag 4, kan ud fra en konkret vurdering anses for at vedrøre klagerens virksomhed med køb og salg af brugte biler. Der er herved lagt vægt på, at samleveren har oplyst, at han har fået indsat og betalt beløb på sin private bankkonto, der vedrører klagerens virksomhed. Der er også lagt vægt på, at en del af de tekster der fremgår af bankkontoen, passer med køb og salg af biler, og at fakturaer er udstedt fra [virksomhed1]. Skattestyresen har samtidig godkendt fradrag for køb af biler fra samlevers private konto, på baggrund af efterfølgende indsendte bilag fra klageren.

Reguleringerne jf. bilag 5 og Skattestyrelsens afgørelse vedrørende efterfølgende indsendte fakturaer for køb af biler, der ikke er bogført i regnskabet ændres. Landsskatteretten har i sammenhængende momssag med sagsnummer [sag1] fundet, at brugtmomsordningen ikke kan anvendes for disse handler. Der er samtidig ikke momsfradrag jf. de indsendte fakturaer efter momslovens § 37. Skattestyrelsens nedsættelse af salgsmomsen i den sammenhængende sag er derfor tilbageført med 45.800 kr. Som en konsekvens heraf, kan den afholdte dokumenterede udgift, i stedet fratrækkes som en yderligere driftsudgift jf. statsskattelovens § 6. Det yderligere dokumenterede fradrag udgør 45.800 kr. for indkomståret 2014.

Anvendelse af virksomhedsordningen

Det er en betingelse for at anvende virksomhedsordningen at den skattepligtige udarbejder et regnskab for virksomheden, som opfylder bogføringslovens krav. Bogføringen skal tilrettelægges således at der sker en opdeling af den skattepligtiges samlede økonomi i en virksomhedsøkonomi og en privatøkonomi. Dette følger af virksomhedsskattelovens § 2, stk. 1. Det er endvidere et krav, at der skal udarbejdes specifikationer til virksomhedsordningen, herunder indskudskonto, kapitalafkastgrundlag og overskudsdisponering.

Det er klageren der skal dokumentere, at betingelserne for at anvende virksomhedsordningen er opfyldt. Klageren har ikke fremlagt et regnskab der opfylder betingelserne i virksomhedsskattelovens § 2, stk. 1.

Der er for indkomståret 2014 konstateret væsentlige fejl i regnskabsgrundlaget ligesom der er konstateret indsætninger på samlevers private konto, som vedrører virksomheden, men som ikke er bogført i virksomheden. Der er derved ikke sket en adskillelse mellem virksomhedsøkonomien og privatøkonomien. Der er endvidere ikke fremlagt de nødvendige specifikationer til virksomhedsordningen. På baggrund heraf stadfæstes Skattestyrelsen afgørelse om, at virksomhedsordningen ikke kan anvendes for indkomståret 2014, hvorfor Skattestyrelsens reguleringer, som følge heraf stadfæstes.

Skattestyrelsen har i afgørelsen anført at virksomhedsordningen ikke kan anvendes for indkomstårene 2015-2017. Der er ikke i afgørelsen eller med det materiale som Skattestyrelsen har sendt, fremlagt regnskabsmateriale der viser, at betingelserne i virksomhedsordningen ikke er opfyldt for indkomstårene 2015 - 2017, ligesom der ikke er foretaget ændringer af virksomhedens resultat for indkomståret 2015 - 2017. Klageren har samtidig ikke dokumenteret at betingelserne for at anvende virksomhedsordningen er opfyldt for indkomstårene 2015-2017. Punktet hjemvises derfor til Skattestyrelsen til fornyet behandling med henblik på at vurdere, om betingelserne for at anvende virksomhedsordningen er opfyldt for de omhandlende år, herunder en ny opgørelse af virksomhedsordningen, såfremt ordningen kan anvendes for indkomstårene 2015-2017.

Genoptagelsesfrister

Efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, kan told- og skatteforvaltningen ikke afsende varsel om ændring af en ansættelse af indkomsten senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

Uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 26 kan der efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, foretages ændring af en ansættelse, såfremt den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at ansættelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Skattestyrelsen har sendt forslag til afgørelse den 12. september 2018 og afgørelse for indkomståret 2014-2017 den 17. oktober 2018.

Skattestyrelsen har således for indkomstårene 2015-2017 sendt varslingen inden for genoptagelsesfristerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

For indkomståret 2014 finder Landsskatteretten, at klageren eller nogen på klagerens vegne groft uagtsomt har bevirket, at skatteansættelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Der er lagt vægt på, at der er konstateret mangler i regnskabsgrundlaget og, at der er konstateret indtægter vedrørende virksomheden der i væsentligt omfang ikke er medtaget i virksomhedens regnskab. Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse er således opfyldt.

Efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, skal en ansættelse varsles senest 6 måneder efter, at SKAT er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. Afgørelsen skal sendes senest 3 måneder efter varsling af ansættelsesændringen.

Skattestyrelsen har den 16. maj 2018 modtaget bilag til regnskabet for 2014. Det vurderes på den baggrund, at der på dette tidspunkt var kundskab, om det der begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, idet der i denne forbindelse blev konstateret differencer mellem bilag og regnskab. 6 måneders fristen anses på den baggrund for opfyldt.