Kendelse af 03-08-2021 - indlagt i TaxCons database den 17-09-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2014

Ændring af skattemæssige afskrivninger på driftsmidler

137.500 kr.

0 kr.

62.500 kr.

Indkomståret 2015

Ændring af skattemæssige afskrivninger på driftsmidler

103.125 kr.

0 kr.

46.875 kr.

Indkomståret 2016

Ændring af skattemæssige afskrivninger på driftsmidler

77.343 kr.

0 kr.

35.156 kr.

Faktiske oplysninger

[person1] er ansat direktør og hovedaktionær (eneaktionær) i [virksomhed1] A/S (fremover selskabet).

Det fremgår af ledelsesberetningen i selskabets årsrapport for 2014, at selskabets formål er at varetage opgaver inden for telemarketing m.m. samt handel med ejendomme, valuta, værdipapirer og andre investeringsprojekter, herunder player sponsorater, samt at yde finansielle udlån og andet hermed beslægtet virksomhed.

Selskabet har ejet en Audi SQ5 (reg.nr. [reg.nr.1]) og en Audi TTRS (reg.nr. [reg.nr.2]).

Audi TTRS blev anskaffet af selskabet den 29. marts 2012 for en handelspris på 1.600.000 kr.

Selskabet har indtil den 1. juli 2014 været registreret som ejer af Audi TTRS i Motorregistret. Bilen blev solgt til hovedaktionæren den 15. maj 2014 for en handelspris på 600.000 kr.

Den 17. december 2015 har hovedaktionæren solgt Audi TTRS til [virksomhed2] ApS for en handelspris på 575.000 kr. Den 29. februar 2016 har [virksomhed2] ApS eksporteret bilen for en handelspris på 850.000 kr.

Skattestyrelsen har udarbejdet nedenstående specifikation af faktiske forhold vedrørende overdragelsen af bilen:

Ejer Fra Til Anskaffelsespris (kr.)Handelspris (kr.) Gevinst/Tab (kr.)

[virksomhed1] A/S 29/3 2012 15/5 2014 1.600.000 600.000 -1.000.000

[person1] 15/5 2014 17/12 2015 600.000 575.000 -25.000

[virksomhed2] ApS 17/12 2015 29/2 2016 575.000 850.000 +275.000

Der har været afholdt syn og skøn vedrørende værdien af Audi TTRS pr. 15. maj 2014. Følgende fremgår af skønsrapporten:

”Spørgsmål 1:

Skønsmanden bedes oplyse handelsværdien (dvs. i fri handel og vandel) den 15. maj 2014 for bilen: AUDI TT RS med reg.nr. [reg.nr.3] pr. den 15. maj 2014 ved en handel mellem uafhængige parter, herunder

a) ved en handel mellem en bilforhandler og en ikke-bilforhandler og

b) ved en handel mellem to ikke-bilforhandlere.

Svar på spørgsmål 1:

Der er ikke afholdt Besigtigelse af omhandlede køretøj

Køretøjet ses i motorregisteret Anmeldt som eksporteret d. 29-02-2016 med en handelspris til kr. 850.000,-

Og med en udbetalt afgift refusion fra staten på kr. 497.630,-

Køretøjet ses fremstillet til Bilsyn med status "Godkendt" d. 06-08-2018 med en km angivelse på km. 27000

a) Ved en handel mellem en bilforhandler og en ikke-bilforhandler estimeres salgspris pr. 15 maj 2014 at udgøre kr. 1.050.000,- i klargjort stand

b) Ved en handel mellem to ikke-bilforhandlere estimeres salgspris pr. 15 maj 2014 at udgøre kr. 850.000,- i U-klargjort stand

Spørgsmål 2:

Skønsmanden bedes begrunde sin besvarelse af ovenstående spørgsmål, herunder hvilke forhold samt vægtning heraf, der indgår i besvarelsen, ligesom skønsmanden bedes oplyse, hvilket materiale og eventuelle beregninger, der er lagt til grund for vurderingen.

Svar på spørgsmål 2:

Pris vurdering er estimeret ud fra data indsamlet i realtid fra klassificerede hjemmesider, Historiske salgs data, OEM-hjemmesider, forhandleres hjemmesider samt brugtvognsforhandleres hjemmesider

Pris forskellen på kr. 200.000,- i forskel på salg fra forhandler og i en privat handel begrundes bl.a. Med at der ikke i en handel mellem private er reklamationsret ifølge købeloven, samt at køretøjet som udgangspunkt ikke vil være kosmetisk og mekanisk klargjort.”

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at der skal ske en ændring af skattemæssige afskrivninger på driftsmidler.

Som begrundelse anføres:

”(...)

[virksomhed1] A/S har overdraget bilen, AUDI TTRS, reg.nr. [reg.nr.2] til selskabets eneaktionær og direktør, [person1].

Efter ligningslovens § 2, stk. 1, skal der ved handelsmæssige transaktioner mellem interesseforbundne parter anvendes priser og vilkår i overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, hvis transaktionerne var afsluttet mellem uafhængige parter.

Overdragelsen af bilen, AUDI TTRS, reg.nr. [reg.nr.2] fra [virksomhed1] A/S til [person1] er sket mellem interesseforbundne parter. Handelsværdien ved overdragelsen skal svare til en handelsværdi, som en uafhængig tredjemand på samme vilkår ville have betalt på det tidspunkt, hvor den bindende aftale er indgået, jf. ligningslovens § 2, stk. 1.

[virksomhed1] A/S har anskaffet bilen, AUDI TTRS, reg.nr. [reg.nr.2] fra 1. registreringsdato den 29. marts 2012 for kr. 1.600.000.

Eneaktionær og direktør, [person1] har den 15. maj 2014 købt bilen af [virksomhed1] A/S for kr. 600.000, jf. overdragelsesaftale af 13. maj 2014. [person1] har solgt bilen den 17. december 2015 for kr. 575.000 til [virksomhed2] ApS, jf. salgsslutseddel.

I forbindelse med eksport af bilen og ansøgning om refusion af registreringsafgift er der fastsat en handelspris på kr. 850.000 den 29. februar 2016, som anses for en handelspris mellem uafhængige parter.

Det anses for uden betydning for fastsættelse af markedsværdien på bilen i relation til ligningslovens § 2, at bilen er flyttet mellem 2 leasingselskaber, og at der var en mellemregning mellem dem, som blev lagt til grund for prisen.

Vi har bemærket, at [virksomhed2] ApS, CVR [...1] har haft følgende roller i overdragelsen af bilen:

[virksomhed2] ApS ´s vurdering af købsprisen på 600.000 kr. den 2. april 2014 i forbindelse med dit køb af bilen.
[virksomhed2] ApS har købt bilen af dig for 575.000 kr. ved slutseddel af den 17. december 2015.
[virksomhed2] ApS har selv fastsat handelsprisen til 850.000 kr. i forbindelse med eksport af bilen 29. februar 2016.

Som det fremgår af ovenstående er der ved vurdering af handelsprisen på bilen i perioden fra 29. marts 2012 til 15. maj 2014 et fald i handelsprisen på 1.000.000 kr. sammenholdt med vurderingen af handelsprisen i perioden 2. april 2014 til 29. februar 2016, hvor der er en stigning i handelsprisen på kr. 250.000, hvilket må betragtes som atypisk ved vurderingen af markedsprisen på en bil.

Ud fra ovennævnte oplysninger om bilens handelspriser den 29. marts 2012, kr. 1.600.000 og den 29. februar 2016, kr. 850.000 er det vores opfattelse, at overdragelsesprisen, kr. 600.000 mellem sælger, [virksomhed1] A/S og køber, [person1] ikke svarer til markedsprisen mellem uafhængige parter.

Med udgangspunkt i ændringen i handelsværdien, kr. 750.000 fra kr. 1.600.000 den 29. marts 2012 og kr. 850.000 den 29. februar 2016, er det vores opfattelse, at bilens markedsværdi mellem uafhængige parter vil reduceres med 60 % i de første 2 års ejertid, og i de efterfølgende 2 år med 40 %, Bilens markedspris mellem uafhængige parter kan derfor fastsættes til kr. 1.150.000 pr. 1. juli 2014. (1.600.000 - 60 % af 750.000 = 450.000).

Det fremgår af afskrivningslovens § 45, Stk. 4, at ved enhver ændring af sælgers salgssum for et aktiv som følge af en ændret skatteansættelse skal købers anskaffelsessum for det pågældende aktiv ændres tilsvarende. Ved enhver ændring af købers anskaffelsessum for et aktiv, skal sælgers salgssum for det pågældende aktiv ændres tilsvarende.

Som konsekvens af den skønsmæssigt ansatte handelsværdi, kr. 1.150.000 ved salg af selskabet bil, AUDI TTRS, reg.nr. [reg.nr.2] reduceres opgørelsen af den skattemæssige driftsmiddelsaldoen tilsvarende med kr. 1.150.000.

Af afskrivningslovens § 5, stk. 2, 2. pkt. fremgår det, at salgssummen for driftsmidler, der er solgt i indkomstårets løb trækkes fra i saldoværdien ved indkomstårets begyndelse. Salgssummen for et solgt aktiv skal trækkes fra på det tidspunkt, hvor der er sket levering.

Opgørelsen af den skattemæssige driftsmiddelsaldo for indkomstårene 2014, 2015 og 2016 ændres således:

Indkomstår 2014 20152016

Saldo primo 1.376.890 744.169 568.734

Salgssum, driftsmidler -1.150.000 0 0

226.890 744.169 568.734

Tilgang 765.336 14.143 135.528

Afskrivningsgrundlag 992.226 758.312 704.262

Afskrivning, 25 % -248.057 -189.578 -176.066

Saldo ultimo 744.169 568.734 528.196

Ændring af de skattemæssige afskrivninger på driftsmidler foretages således:

Indkomstår 2014 2015 2016

Selvangivne afskrivninger 385.557 292.703 253.409

Ansat afskrivninger -248.057 -189.578 -176.066

Ændring afskrivninger 137.500 103.125 77.343

(...)”

I Skattestyrelsens udtalelse af 9. maj 2019 fremgår følgende:

”(...)

I nærværende sag har Skattestyrelsen i afgørelse af 22. august 2018 tilsidesat handelsprisen for en Audi TTRS mellem klager og hovedaktionæren, jf. ligningslovens § 2. Ydermere har Skattestyrelsen også som konsekvens i henhold til afskrivningslovens § 45, stk. 4, ændret klagers salgssum for den omhandlede bil.

Skatteankestyrelsen har indstillet Skattestyrelsens afgørelse stadfæstet. Skattestyrelsen kan tiltræde indstillingen med nedenstående bemærkninger.

Ifølge sagens oplysninger fremgår, at klager oprindeligt anskaffede en Audi TTRS til 1.600.000 kr. Efterfølgende sælger klager den 15. maj 2014 bilen til hovedaktionæren for 600.000 kr. Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at handlen ikke er sket mellem uafhængige parter til en pris og på vilkår i henhold til ligningslovens § 2. Dette understøttes bl.a. af, at bilen den 29. februar 2016 opgøres til 850.000 kr.

Skattestyrelsen finder derfor, at den reelle handelsværdi kan skønnes til 1.150.000 kr. For klager betyder korrektionen af handelsprisen, at selskabets skattemæssige driftsmiddelsaldo reduceres i overensstemmelse med den af Skattestyrelsen opgjorte salgspris, jf. afskrivningslovens § 45, stk. 4.

(...)”

I Skattestyrelsens udtalelse af 21. august 2020 fremgår følgende:

”(...)

Indledningsvist bemærker Skattestyrelsen, at nærværende udtalelse erstatter tidligere fremsendte udtalelse af 9. maj 2019.

Skatteankestyrelsen har vedrørende spørgsmålet om maskeret udbytte indstillet Skattestyrelsens afgørelse nedsat. Vedrørende spørgsmålet om konsekvensændring for afskrivningsgrundlaget indstilles Skattestyrelsens afgørelse ændret tilsvarende.

Skattestyrelsen kan tiltræde alle ovenstående forhold.

Vedrørende maskeret udbytte

Af udarbejdede skønsrapport til brug for sagens behandling fremgår, at skønsmanden anslår bilens handelsværdi, på tidspunktet for overdragelsen mellem [virksomhed1] A/S og klager, at ligge mellem 850.000 kr. og 1.050.000 kr.

Af skønsrapporten fremgår endvidere, at dette interval udgøres af den forskel man normalt vil forvente i privat handel og ved salg fra en forhandler.

Skatteankestyrelsen skønner handelsværdien med henvisning til skønsrapporten at udgøre 950.000 kr. Skattestyrelsen er enig i, at skønsrapporten bør lægges til grund ved skønsudøvelsen.

Det bemærkes, at den nedre pris (850.000 kr.) estimeres ved salg mellem private, jf. skønsrapporten. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at denne pris ikke umiddelbart kan lægges til grund for nærværende handel, hvor der ikke er tale om et typisk privat salg mellem to uafhængige parter.

Den øvre pris (1.050.000 kr.) estimeres ved salg fra en bilforhandler, jf. skønsrapporten. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at denne pris ej heller umiddelbart kan lægges til grund for nærværende handel, hvor der ikke er tale om salg fra en bilforhandler.

Henset til ovenstående kan Skattestyrelsen tiltræde, at handelsværdien skønnes til 950.000 kr., som ligger midt i det af skønsmanden estimerede prisleje. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der med dette skøn tages højde for handelens særlige omstændigheder.

Vedrørende ændring af afskrivningsgrundlaget

Ved en ændring af et afskrivningsberettiget aktivs overdragelsespris, skal både anskaffelses- og afståelsessum ændres tilsvarende, jf. afskrivningslovens § 45, stk. 4.

Henset til dette tiltrædes Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, hvormed selskabets afskrivningsgrundlag ændres, svarende til ovenstående ændring af handelsprisen for den omhandlede Audi TTRS.

Skatteankestyrelsens talmæssige opgørelse tiltrædes.

(...)”

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at der ikke skal ske en ændring af skattemæssige afskrivninger på driftsmidler.

Som begrundelse anføres:

”(...)

Påstand

(...)

Maskeret udlodning 2014

Det er vores påstand, at Skattestyrelsens værdiansættelse efter ligningslovens § 2 i forbindelse med selskabets salg af Audi TTRS til vores klient er fejlagtig. Skattestyrelsens opgørelse er ikke overensstemmelse med den reelle markedspris på overdragelsestidspunktet medio 2014.

(...)

Selskabets skattemæssige afskrivninger på driftsmidler

Skattestyrelsens ændring af de skattemæssige afskrivninger på driftsmidler på baggrund af den ændrede værdiansættelse af bil (Audi TTRS) i forbindelse med salg af bilen til vores klient medio maj 2014 bør tilbageføres. Vi mener, at Skattestyrelsens værdiansættelse er forkert, se under maskeret udlodning 2014.

(...)

Maskeret udlodning 2014

Skattestyrelsen har forhøjet vores klients skattepligtige indkomst med 550.000 kr. som maskeret udlodning fra selskabet. Selskabet sælger, efter ihærdigt at have forsøgt at sælge bilen via kommission hos forhandleren, bilen til vores klient medio maj 2014. Salgsprisen sættes til 600.000 kr. Skattestyrelsen mener, at markedsprisen på det tidspunkt udgør 1.150.000 kr. Skattestyrelsen har taget udgangspunkt i differencen mellem forhandlerens eksportpris den 29. februar 2016 på 850.000 kr. og købsprisen ved 1. indregistrering 29. marts 2012 på 1.600.000 kr. og har på den baggrund opgjort et værditab på 450.000 kr. for perioden.

Ifølge ligningslovens § 2, stk. 1, skal der ved handelsmæssige transaktioner mellem interesseforbundne parter anvendes priser og vilkår i overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, hvis transaktionerne var afsluttet mellem uafhængige parter.

Vores klient har forinden salget af bilen fra selskabet til sig selv indhentet en vurdering af bilens reelle handelspris fra [virksomhed3], udarbejdet af [person2] for [virksomhed2]. [person2] er medlem af [virksomhed3], som beskæftiger sig med erhvervsvurderinger, og hans speciale er vurdering af automobiler. Af vurderingsrapporten dateret den 2. april 2014 fremgår det, at markedsprisen skønnes til at ligge mellem 500.000 kr. og 700.000 kr. Det følger ligeledes af vurderingen, at der tages forbehold for udsving i markedspriser, og at der kan komme tilbud fra specielle købere, der måtte have særinteresser i den konkrete sag. [person2] har overfor vores klient bekræftet, at rapporten er 100 % korrekt, og at de som firma er godkendt til at foretage disse vurderinger.

Da [virksomhed1] ikke kunne finde en køber efter mere end 6 måneders forsøg på salg, sælges bilen fra selskabet til vores klient til en overdragelsespris på 600.000 kr. således, at der ikke sker en privat formuetilvækst for vores klient og ligningslovens § 2, stk. 1 overholdes.

Vores klient har ejet og forsøgt at sælge bilen i godt halvandet år. Bilen viser sig at være endog temmelig svær at sælge, fordi det er en sjældent udbudt bil i liebhaverklassen. I hele ejerperioden har han haft adgang til fri bil i selskabet, hvorfor han synes, at det var synd, at bilen bare står på en parkeringsplads uden at blive brugt. Vores klient forsøgte at sælge bilen via [...dk], men uden held.

Den 17. december 2015 sælger vores klient bilen til [virksomhed2] til en pris på 575.000 kr. [virksomhed2] og vores klient er ikke interesseforbundne parter, hvorfor salget sker mellem uafhængige parter. Derfor er det vores opfattelse, at prisen bør lægges til grund ved vurderingen af handelsprisen i maj 2014.

[virksomhed2] eksporterer bilen et par måneder senere i februar 2016 for 850.000 kr. Bilen har på det tidspunkt kørt 27.000 km ifølge Skattestyrelsens registrering i motorregisteret. Vi mener, at det kan lægges til grund, at [virksomhed2] ved værdiansættelsen på eksporttidspunktet har henset til det faktum, at Skattestyrelsen ud fra et forsigtighedsprincip fratrækker 15 pct. ved udbetaling af registreringsafgiften, således at der kun udbetales 85 pct. af handelsværdien. Det vil sige, at handelsprisen kan reduceres til 722.500 kr. Yderligere bør tages med i betragtning, at forhandleren har oplyst, at de 850.000 kr. ikke var udtryk for bilens reelle pris, men skyldes, at bilen er flyttet mellem to leasingselskaber, og der var en mellemregning mellem dem som blev lagt til i prisen. Forhandleren har oplyst, at bilen stadig ikke er solgt.

Vores klient havde naturligvis solgt bilen til 850.000 kr. eller endnu bedre til den af Skattestyrelsen hævdede værdi på 1.150.000 kr., hvis denne havde været udtryk for den reelle handelspris, som kunne være opnået mellem uafhængige parter. Men det var ganske enkelt ikke muligt at sælge bilen til tredjemand til den pris. Det var som det efterfølgende har vist sig, endda umuligt at sælge bilen til 600.000 kr., som vurderingsrapporten viste. Bilen er som tidligere anført stadig ikke solgt.

På denne baggrund er det vores opfattelse, at der ikke skal ske beskatning af maskeret udlodning i forbindelse med salg af bilen i maj 2014, da salget er sket på markedsvilkår og prisen har været fastsat til, hvad der kunne opnås mellem uafhængige parter, jf. ligningslovens § 2, og vi fastholder derfor, at salgsprisen skal være 600.000 kr.

(...)

Selskabets skattemæssige afskrivninger på driftsmidler

Skattestyrelsen foretager en ændring af skattemæssige afskrivninger på driftsmidler på baggrund af den ændrede værdiansættelse af bil (Audi TTRS) i forbindelse med salg af bilen til vores klient medio maj 2014.

Se i det hele vores begrundelse under overskriften "Maskeret udlodning 2014".

(...)”

Repræsentanten har den 3. juli 2020 fremsendt bemærkninger til skønsrapporten, hvoraf følgende fremgår:

”I ovenstående sag er der uploadet en skønsrapport vedrørende grundlaget for beskatning af en AUDI TT RS med reg. nr. [reg.nr.3].

Af den nu fremsendte skønsrapport fremgår det, at der under spørgsmål 1 er stillet følgende spørgsmål:

”Skønsmanden bedes oplyse handelsværdien (dvs. i fri handel og vandel) den 15. maj 2014 for bilen: AUDI TT RS med reg.nr. [reg.nr.3] pr. den 15. maj 2014 ved en handel mellem uafhængige parter, herunder

a) ved en handel mellem en bilforhandler og en ikke-bilforhandler og

b) ved en handel mellem to ikke-bilforhandlere.”

Skønsmandens svar på spørgsmål 1 er affattet som følgende:

”...

a) Ved en handel mellem en bilforhandler og en ikke-bilforhandler estimeres salgspris på 15. maj 2014 at udgøre kr. 1.050.000,- i klargjort stand

b) Ved en handel mellem to ikke-bilforhandlere estimeres salgspris pr. 15. maj 2014 at udgøre kr. 850.000,- i u-klargjort stand.”

Under besvarelse af spørgsmål 2 anfører skønsmanden bl.a. følgende:

”Pris forskellen på kr. 200.000,- i forskel på salg fra en forhandler og i en privat handel begrundes bl.a. med at der i en handel mellem private er reklamationsret ifølge købeloven, samt at køretøjets som udgangspunkt ikke vil være kosmetisk og mekanisk klargjort.”

Opmærksomheden henledes på, at der i nærværende sag netop er tale om handel mellem to private, hvor bilen hverken var kosmetisk eller mekanisk klargjort. Det gøres på denne baggrund gældende, at det er skønsmands besvarelse af spørgsmål 1 b med en anslået handelsværdi på 850.000 kr., der udgør det for nærværende sag relevante svar fra Skønsmanden.

Med andre ord kan handelsværdien for den pågældende AUDI ikke anses for at have en handelsværdi, der overstiger 850.000 kr. den 15. maj 2014.

(...)”

I repræsentantens udtalelse af 10. september 2020 fremgår følgende:

”Skatteankestyrelsen har efter afholdelse af syn og skøn vedrørende handelsværdien af AUDI TTRS med registreringsnr. [reg.nr.3] fremsendt en fornyet indstilling vedrørende beskatning af maskeret udbytte.

I syn og skønsrapporten fremgår det, at skønsmanden kommer frem til, at bilens værdi pr. 15. maj 2014 udgør følgende:

Ved handel mellem en bilforhandler og en ikke-bilforhandler ca. 1.050.000 kr. i klargjort stand.

Ved handel mellem to ikke bilforhandlere ca. 850.000 i uklargjort stand.

Skønsmanden begrunder prisforskellen på 200.000 kr. med, at der ved handel mellem private parter ikke er reklamationsret ifølge købeloven, samt at bilen som udgangspunkt ikke vil være kosmetisk og mekanisk klargjort.

Skatteankestyrelsen har i den fornyede indstilling valgt ikke at rette sig efter skønsmandens vurdering men anført, at den korrekte pris ved salget mellem selskabet og hovedaktionæren udgør 950.000 kr. Prisfastsættelsen er begrundet med følgende:

1. at Skatteankestyrelsen ikke mener, at de oplistede situationer i skønsrapporten svarer direkte til nærværende situation

2. at hovedaktionæren forinden salget af bilen har haft bilen stillet til rådighed for privat anvendelse, og at hovedaktionæren således er fuldt ud bekendt med bilens stand

3. at der ikke er fremlagt dokumentation for, hvorvidt bilen har været kosmetisk og mekanisk klargjort på tidspunktet for bilens salg fra selskab til hovedaktionær

Til dette har vi følgende bemærkninger:

Ad. 1

Det bestrides, at spørgsmålene i skønsrapporten ikke er dækkende for den situation, der er faktum i sagen. Hertil bemærkes, at skønstemaet indeholder en beskrivelse af faktum, således at skønsmanden netop har kunnet forholde sig til den kontekst, spørgsmålene er stillet i. I Skønsrapporten anføres således bl.a. under pkt. 8:

”Skattestyrelsens afgørelse angår bl.a. en overdragelse pr. 15. maj 2014 (Bilag B), hvor Rekvirenten har købt en AUDI TT RS, reg. nr. [reg.nr.2] for 600.000 DKK inkl. moms af [virksomhed1] A/S, hvilket selskab Rekvirenten er hovedaktionær i.”

Tillige bemærkes, at der har været enighed mellem rekvirenten og Skattestyrelsen om skønstemaet. Spørgsmål 1 er affattet som følgende:

”Skønsmanden bedes oplyse handelsværdien (dvs. i fri handel og vandel) den 15. maj 2015 for bilen: AUDI TT RS med reg.nr. [reg.nr.3] pr. den 15. maj 2015 ved en handel mellem uafhængige parter, herunder

a) handel mellem en bilforhandler og en ikke-bilforhandler og

b) handel mellem to ikke-bilforhandlere.”

Omdrejningspunktet for denne del af sagen ved Skatteankestyrelsen er, hvorvidt en handel mellem en hovedaktionær og dennes selskab er foregået til markedsprisen, jf. ligningslovens § 2. Ifølge ligningslovens § 2 skal kontrollerede transaktioner ske i overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, hvis parterne var uafhængige parter. Derfor indeholder spørgsmålet passussen: ”ved en handel mellem uafhængige parter”, idet armslængdeprisen netop udgør den pris, som uafhængige parter ville have handlet til.

Ligningslovens § 2 vil derfor altid rumme det skisma, at den konkrete handel er indgået mellem afhængige parter, men at prisen skal fastsættes, som om handlen er indgået mellem uafhængige parter. Dette gælder f.eks. også ved handler med fast ejendom omfattet af ligningslovens § 2. Heller ikke i disse tilfælde skal der indregnes et tillæg til markedsprisen som følge af det kendskab, som køber forudsætningsvis har til ejendommen. Hverken i ordlyden af ligningslovens § 2, forarbejderne hertil eller i offentliggjort praksis er der hjemmel til at tillægge armslængdeprisen et pristillæg for købers forudsætningsvise kendskab til aktivet, ligesom der ikke findes retningslinjer for, hvorledes et sådan tillæg i givet fald skulle opgøres.

Konkret er faktum, at der er tale om en handel mellem et selskab, der ikke har som formål at sælge biler, og en hovedaktionær, der ikke har til formål at handle med biler. Da der har været enighed mellem rekvirenten og Skattestyrelsen om skønstemaet, må det ubestridt lægges til grund, at der er tale om en handel mellem to ikke-bilforhandlere og dermed de vilkår, der gælder for handler mellem ikke-bilforhandlere. Af samme grund gøres det også gældende, at handlen netop er omfattet af skønsrapportens spørgsmål 1 b.

Ad. 2

For det første bestrides det, at klager har haft et særligt kendskab til bilen forud for handlen, og for det andet bestrides, at klagers kendskab til bilen er væsentligt forskelligt fra det kendskab, en almindelig fornuftsbetonet køber ville have inden indgåelse af en bilhandel af den i sagen omhandlende art.

Til støtte for at klager ikke har haft et særligt kendskab til bilen, henledes opmærksomheden på, at vi netop bestrider, at hovedaktionæren har haft bilen til rådighed, idet der har været indgået en kommissionsaftale med en forhandler, hvor bilen har stået til salg, og hvori det er aftalt, at selskabet ikke har råderet over bilen i kommisionsperioden. Bilen har udelukkende befundet sig i forhandlerens showroom, og forhandleren har haft begge sæt nøgler og servicebøger. Herudover kan det konstateres, som vi også anfører i klagen til Skatteankestyrelsen, at bilen faktuelt kun har kørt 207 km i perioden.

Det er altså vores opfattelse, at hovedaktionæren ikke har haft rådighed over bilen op til salget. Eftersom bilen har stået hos forhandleren i kommission, har han ikke haft et fuldt kendskab til bilens stand på salgstidspunktet, som Skatteankestyrelsen påstår.

Til støtte for at klagers kendskab til bilens stand ikke er væsentligt forskellig fra andre køberes kendskab, gøres det gældende, at når der handles biler af den i sagen omhandlede art mellem private, så vil bilen typisk være ledsaget af en brugtvognstest (f.eks. fra [virksomhed4] eller [virksomhed5]) eller hos købers bilværksted, således at køber har en vis sikkerhed for bilens mekaniske stand.

En brugtbilsattes hos [virksomhed4] koster i dag 1.750 kr. På [virksomhed4] hjemmeside anføres:

”HVAD ER EN BRUGTBILSATTEST?

En BrugtbilsAttest er [virksomhed4]s største og mest grundige biltest, som har til formål at give dig et dybere indblik i bilens tilstand uden at bilen skilles helt ad.

BrugtbilsAttesten kan med fordel bruges ved alle større bilhandler, og kan spare især bilkøber for ubehagelige overraskelser. BrugtbilsAttesten er ikke en garanti for en fejlfri bil, men en uvildig grundig gennemgang af bilen af en fagmand. Udgiften til BrugtbilsAttesten er derfor hurtigt tjent ind, da fejl og mangler ofte udbedres på den garanti, som bilforhandleren giver i forbindelse med bilhandlen.

Ønsker du en BrugtbilsAttest skal du ringe til vores kundeservice, da det ikke er alle synhaller, som kan udføre BrugbilsAttesten.

En BrugtbilsAttest tager ca. 2-3 timer.

HVORNÅR SKAL JEG VÆLGE EN BRUGTBILSATTEST?

Vi anbefaler, at du vælger en BrugtbilsAttest ved alle større bilhandler om du er bilkøber eller bilsælger. Det er din garanti for uvildig og grundig gennemgang af bilen. Du kan som bilkøber med fordel få skrevet BrugtbilsAttesten ind i slutseddelen, så du tager forbehold for en fejlfri BrugtbilsAttest. Også som bilsælger er der fordele, for hvem vil ikke gerne købe en bil som er kontrolleret af en uvildig part. Ved mindre bilhandler anbefaler vi en TilstandsAttest eventuelt kombineret med et bilsyn.

HVAD TJEKKES VED EN BRUGTBILSATTEST?

BrugtbilsAttesten er udviklet og forfinet gennem en længere årrække. Vi starter som oftest med en prøvekørsel, som giver et godt indblik i bilens tilstand ved brug. Derefter foretages en dybere kontrol af en lang række områder, som er beskrevet neden for:

Kontrol af bilens elektronik via kontrollamperne
Motorens tilstand i øvrigt - tandremmens udskiftningstermin, forureningsniveau samt den generelle stand bedømt på tilstedeværelsen af mislyde
Gearkasse m.v. - koblingsfunktion og gearskifte, tæthed samt den generelle stand bedømt på tilstedeværelsen af mislyde
Akkumulatoren - væskestand og kapacitet
Ledningsnettets tilstand
Bremsevæske - væskestand og kogepunkt
Driftsbremse og parkeringsbremse - bremsevirkning og -funktion
Bremsekomponenter -tilstand af bremseslanger, -rør, -skiver og -belægninger m.v.
Dæk - mønsterdybde og dæktryk samt skader og unormalt slid
Hjulophæng og –lejer - slør og støj
Styretøj - tilstand og funktion
Fjedre og støddæmpere - funktionen
Lygter og reflekser - udvendige lygters og refleksers funktion og farve samt nærlysjustering og el-stik til påhængsvogn
Undervogn - tilkoblingsanordning fastgørelse, tilstand af undervognsbeskyttelse samt kontrol af vanger, traverser og vognbund
Visker/vasker-system - for- og bagrude samt lygtevisker/vasker, hvis monteret
Interiør - tilstand af sæder, indtræk, måtter og aroma m.v.
Ruder - tilstand af forruder samt øvrige ruder, funktion af el-opvarmede ruder og rudebetje- ning
Døre m.v. - funktion af hængsler samt lukke- og låsesystem
Sikkerhedsudstyr - tilstand og funktion af sikkerhedsseler, airbag og barnestol
Køreegenskaberne tjekkes ved en kort prøvekørsel, som kunden opfordres til at deltage i
Karrosseriets tilstand - lakkvalitet, ridser, skrammer og buler samt rustskader
Dokumentation - registreringsattest, instruktionsbog, servicebog, anden dokumentation for vedligeholdelse og reparation samt evt. garanticertifikater
Foto af bilen - kun væsentlige mangler og eventuelle skader

Resultatet er en udførlig rapport hvor bilen vurderes ud fra en 5-stjernet skala i forhold til biler af samme art og antal kørte kilometer.

TILSTANDSATTEST - DEN MINDRE, MEN BILLIGERE LØSNING.

Vi har flere forskellige attester, som man kan anvende hos [virksomhed4]. En af disse er vores tilstandsattest, som er en billigere version af vores brugtbilsattest, men hvor du får en god kontrol af dit køretøjs tilstand og kan derved dokumentere dette ved en bilhandel.

SKAL JEG VÆLGE EN BRUGTBILSATTEST ELLER EN TILSTANDSATTEST VED EN BILHANDEL?

Generelt anbefaler vi, at BrugtbilsAttesten bruges til alle større bihandler, mens TilstandsAttesten med fordel kan bruges ved mindre private bilhandler eventuelt kombineret med et bilsyn. Læs mere om TilstandsAttesten

PRIS

BrugtbilsAttesten koster kun 1.750 kr. Det er en meget konkurrencedygtig pris uden krav om medlemskab m.v. Testen tager ca. 2-3 timer.”

Vi har endvidere vedlagt udskrift af hjemmesiden fra [virksomhed5], der anbefaler en brugtbilstest, hvis bilen er under 10 år gammel eller har en værdi på over 75.000 kr. Medlemspris for en brugtbilstest udgør 2.295 kr. og normalprisen udgør 2.895 kr.

Hvilken almindelig daglig bruger af en bil har særlig indsigt i bilens mekaniske stand? Hertil har man som almindelig bruger ikke mulighed for at kende til standen på undervognen, medmindre man får bilen op på en lift. Så hvordan får en daglig bruger af en bil et bedre indtryk af bilens undervogn end den køber, der får bilen op på en lift? Hvis ingen af dem får bilen op på en lift, så kender de ikke noget til standen, og hvis de får den op på en lift, så vil de kunne konstatere nøjagtigt de samme fejl, rustangreb m.v.

I forlængelse heraf skal det understreges, at klager ikke er uddannet bilmekaniker og derfor ikke er i stand til at vurdere bilens mekaniske stand m.v., ud over hvordan bilen tager sig ud i almindelighed. De private købere, som baserer deres køb på en brugtvognsattest eller på en gennemgang af egen mekaniker, har således langt bedre indsigt i bilens mekaniske stand, end klager har haft forud for salget. Det bemærkes i den forbindelse, at alle købere kan forholde sig til, hvordan bilen kosmetisk tager sig ud – både i kabine og bilens ydre. Vi er derfor også helt uenige i præmissen om, at klager har haft en væsentlig bedre indsigt i bilens stand på handelstidspunktet, end en almindelig fornuftbetonet køber ville have haft inden en handel til mange hundrede tusinder kroner.

Prisen for en brugtbilstest på mellem 1.750 kr. - til 2.895 kr. er uvæsentlig i forhold til skønnet handelspris på 850.000 kr., jf. skønsrapporten, og prisen for brugtbilstesten ligger milevidt fra Skattestyrelsens tillæg på 100.000 kr.

En bil, man tror, der er i god stand, går pludselig også i stykker, og det er blandt andet denne eventualforpligtigelse, som en forhandler kalkulerer med i sin prissætning, og som er en del af forklaringen på prisforskellen mellem en privat handel og køb hos en forhandler, jf. også skønsrapporten.

Ad 3

Klager har oplyst, at der ikke er afholdt udgifter til klargøring (kosmetisk og mekanisk) i [virksomhed1] A/S i forbindelse med salget i maj 2014. Som dokumentation herfor har vi vedlagt uddrag af bogføringsmaterialet for 2014 i form af kontokort. Som det fremgår af kontokort for konto 3115, Autodrift vedligeholdelse, er der afholdt udgifter på 4.219,60 kr. og på 41.268,75 kr. Af de tilhørende grundbilag, der er vedlagt, fremgår det, at udgifterne vedrører en AUDI SQ5 med reg.nr. [reg.nr.1]. Udgifterne vedrører således en anden bil end den, der er omdrejningspunktet for denne sag.

Vi anser det herefter for dokumenteret, at [virksomhed1] A/S ikke har afholdt udgifter til klargøring (kosmetisk og mekanisk) af bilen inden salget i maj 2014.

Sammenfatning

Sammenfattende gøres det gældende, at Skatteankestyrelsens argumenter for ikke at tage skønsrapportens konklusion til efterretning og i stedet indregne et tillæg hverken har hjemmel i lovens ordlyd, lovens forarbejder eller offentliggjort praksis. Samtidig ses skønnet over tillæggets størrelse på hele ”100.000 kr.” ikke at være nærmere begrundet eller underbygget, ligesom de 100.000 kr. ligger fjernt fra udgifterne til en brugtvognstest, hvor man får et kvalificeret kendskab til bilens mekaniske stand, undervogn m.v., og som giver et langt mere troværdigt billede af bilens stand end det forhold, at man har været almindelig bruger af bilen. Ved fremlagt regnskabsmateriale for 2014 er det tillige dokumenteret, at [virksomhed1] A/S ikke har afholdt udgifter til klargøring (kosmetisk og mekanisk) af bilen inden salget i maj 2014.

Det er på denne baggrund vores klare opfattelse, at salgsprisen skal fastsættes i overensstemmelse med skønsrapporten, og at salgsprisen højst kan udgøre 850.000 kr., hvorved klagerens beskatning af maskeret udbytte nedsættes til 250.000 kr.

(...)”

Retsmøde
Repræsentanten understregede på retsmødet, at handelsprisen for Audi TTRS den 15. maj 2014 skal fastsættes til højest 850.000 kr. som følge af skønsrapporten.

Landsskaterettens afgørelse

[person1] er hovedaktionær i [virksomhed1] A/S. Det lægges derfor til grund, at selskabet og [person1] er omfattet af den kreds af interesseforbundne parter, der, efter ligningslovens § 2, stk. 1, skal anvende priser og vilkår i overensstemmelse med armslængdeprincippet. Det betyder, at der ved handelsmæssige transaktioner skal anvendes priser og vilkår i overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, hvis transaktionen var afsluttet mellem uafhængige parter.

Såfremt et selskab sælger et aktiv til hovedaktionæren til en pris under armslængdeprisen, anses differencen mellem armslængdeprisen og den faktiske handelspris for maskeret udbytte, jf. ligningslovens § 16 A.

Selskabet har solgt en Audi TTRS til klageren den 15. maj 2014 for 600.000 kr. Der foreligger et salg mellem interesseforbundne parter, og den aftalte overdragelsessum kan derfor ikke uden videre lægges til grund som handelspris, jf. bl.a. Højesterets bemærkninger i dom af 27. juni 2003, gengivet i SKM2003.318.HR.


Der lægges navnlig vægt på ændringerne i bilens handelspris, idet det findes at være usædvanligt, at en bil har et værditab på 1.000.000 kr. i en periode fra den 29. marts 2012 til den 15. maj 2014, et værditab på 25.000 kr. i en periode fra den 15. maj 2014 til den 17. december 2015, og efterfølgende en værdistigning på 275.000 kr.

Skattestyrelsen har, med udgangspunkt i ændringen i handelsprisen fra 1.600.000 kr. den 29. marts 2012 til 850.000 kr. den 29. februar 2016, opgjort bilens handelspris mellem uafhængige parter til 1.150.000 kr., hvor det er lagt til grund i beregningen, at bilens handelspris reduceres med 60 % i de første to års ejertid og 40 % i de efterfølgende to år.

Det fremgår af skønsrapporten, at ved en handel mellem en bilforhandler og en ikke-bilforhandler estimeres bilens salgspris pr. 15. maj 2014 at udgøre 1.050.000 kr. i klargjort stand. Ved en handel mellem to ikke-bilforhandlere estimeres salgsprisen pr. 15. maj 2014 at udgøre 850.000 kr., hvor bilen ikke er klargjort. Prisforskellen på 200.000 kr. begrundes blandt andet med, at der ikke i en handel mellem private er reklamationsret ifølge købeloven, samt at køretøjet som udgangspunkt ikke vil være kosmetisk og mekanisk klargjort. Priserne udgør et estimat på baggrund af data, som er indsamlet i realtid fra klassificerede hjemmesider, historiske salgsoplysninger, OEM-hjemmesider samt hjemmesider for forhandlere og brugtvognsforhandlere.

Landsskatteretten fastsætter handelsprisen mellem uafhængige parter til 850.000 kr., jf. skønsrapporten.

Differencen mellem den beregnede handelspris på 850.000 kr. og handelsprisen den 15. maj 2014 på 600.000 kr. udgør 250.000 kr., der herefter anses som maskeret udbytte.

Ved enhver ændring af sælgers salgssum for et aktiv, som følge af en ændret skatteansættelse, skal købers anskaffelsessum for det pågældende aktiv ændres tilsvarende. Ved enhver ændring af købers anskaffelsessum for et aktiv, skal sælgers salgssum for det pågældende aktiv ændres tilsvarende. Det fremgår af afskrivningslovens § 45, stk. 4.

Som følge af den ansatte handelspris på 850.000 kr. ved salg af selskabets Audi TTRS, ændres det af Skattestyrelsen ansatte afskrivningsgrundlag for 2014 med 300.000 kr. og udgør herefter 1.292.226 kr.

For 2014 indebærer ændringen, at skatteansættelsen nedsættes med 75.000 kr., for 2015 med 56.250 kr. og for 2016 med 42.187 kr.

Ændringen af afskrivninger udgør herefter 62.500 kr. i 2014, 46.875 kr. i 2015 og 35.156 kr. i 2016.

Skattestyrelsens afgørelse ændres herefter.