Kendelse af 06-12-2019 - indlagt i TaxCons database den 12-01-2020

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Selskabets opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Ekstraordinær genoptagelse af selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2012

Afslag

Genoptagelse

Afslag

Faktiske oplysninger

Sagen drejer sig om, hvorvidt Skattestyrelsen (tidligere SKAT) har været berettiget til at nægte genoptagelse af selskabets skatteansættelse for indkomståret 2012.

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, at selskabets, der blev stiftet den 5. oktober 2006, er registreret under branchekode ”432900 Anden bygningsinstallationsvirksomhed”.

Selskabets regnskabsår er ifølge CVR-registret fra 1. oktober til 30. september. Det omhandlende indkomstår benævnt ”2012” omfatter således regnskabsperioden fra 1. oktober 2011 til 30. september 2012.

Selskabet har ikke indsendt selvangivelse for indkomståret 2012.

SKAT har derfor den 23. april 2013 gjort selskabet opmærksom på den manglende selvangivelse.

SKAT har desuagtet ikke modtaget selskabets selvangivelse og har i konsekvens heraf i brev af 11. september 2013 udsendt taksation med forslag om, at selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2012 ansættes til 1.900.000 kr. ud fra et skøn over selskabets indtægter og udgifter på grundlag af selskabets årsrapport for 2012.

Selskabet har ikke reageret på forslaget, hvorfor SKAT foretog ansættelsen svarende til forslaget, og der blev udskrevet årsopgørelse nr. 1 den 24. oktober 2013.

Selskabet har herefter i e-mail af 4. marts 2015 indsendt selvangivelse for indkomståret 2012. Da SKAT ikke har modtaget e-mailen sendte selskabet i e-mail af 24. april 2015 selvangivelsen igen.

I selvangivelsen er den skattepligtige indkomst ansat til 0 kr. efter anvendelse af fremført underskud fra tidligere indkomstår med 170.343 kr.

SKAT har i brev af 27. juli 2015 anmodet om at få fremsendt selskabets skatteregnskab for indkomståret 2012.

I brev af 17. september 2015 har SKAT rykket for materialet.

Selskabet har fortsat ikke besvaret SKATs anmodning om fremsendelse af skatteregnskab, hvorfor SKAT i brev af 14. marts 2016 har fastholdt den tidligere skønsmæssige ansættelse af selskabets skattepligtige indkomst, der dog efter anvendelse af underskud fra tidligere år ansættes til 400.000 kr.

Selskabet har ikke fremsat bemærkninger til SKATs forslag, og SKAT har i brev af 27. april 2016 truffet afgørelse i overensstemmelse med forslaget, hvorefter ny årsopgørelse (nr. 2) er udskrevet den 7. juli 2016.

Selskabet har i e-mail af 22. marts 2018 anmodet om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2012.

Som bilag til genoptagelsesanmodningen har selskabets vedhæftet årsopgørelse (nr. 1) udskrevet den 24. oktober 2013, selvangivelsen for 2012 samt SKATs kvittering for modtagelse af selskabets selvangivelse for indkomståret 2013 – dvs. for perioden fra 1. oktober 2012 til 30. september 2013.

SKAT har i forslag til afgørelse af 11. juni 2018 foreslået at afslå ekstraordinær genoptagelse af selskabets skatteansættelse for indkomståret 2012.

Selskabet har ikke fremsendt bemærkninger til SKATs forslag.

Der har den 14. oktober 2019 været afholdt telefonmøde mellem selskabets direktør og Skatteankestyrelsens sagsbehandler, i hvilken forbindelse følgende blev ført til referat.

”(...)

Indledningsvist blev [person1] gjort opmærksom på, at forholdet vedr. klageberettigelse og hvem, der klager er bragt i orden, idet han ifølge CVR-registret er direktør af selskabet, og at selskabets tegnes af en direktør.

Herefter blev sagens faktiske omstændigheder skitseret, og [person1] blev oplyst om Skatteankestyrelsens funktion som sekretariat for Landsskatteretten.

Sondringen mellem klage og genoptagelse blev drøftet, herunder forskellen på ordinær og ekstraordinær genoptagelse.

[person1] gjorde i den forbindelse gældende, at det er selskabets opfattelse at skatteansættelsen i SKATs afgørelse af 27. april 2016 er åbenbar urimelig, og derfor opfylder betingelsen for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Afslutningsvist blev [person1] oplyst om sagens videre forløb her i Skatteankestyrelsen og i Landsskatteretten.

(...)”

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har i afgørelse af 20. juli 2018 afslået ekstraordinær genoptagelse af selskabets skatteansættelse for indkomståret 2012.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført følgende:

”(...)

Fristen for genoptagelse af indkomståret 2012 efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, udløb den 1. maj 2016. Selskabet har først i henvendelse af 22. marts 2018 anmodet om genoptagelse.

Genoptagelse kan herefter kun ske, hvis betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27 er opfyldt. Kriterierne for genoptagelse efter de objektive betingelser i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7, er ikke opfyldt.

Genoptagelse kan ske efter § 27, stk. 1, nr. 8, hvis der foreligger særlige omstændigheder.

Selskabet har ikke fremsendt nye oplysninger, der kan sandsynliggøre, at den skønsmæssige ansættelse er åbenbart for højt ansat i forhold til de oplysninger, der forelå på det tidspunkt, hvor SKAT foretog den skønsmæssige ansættelse. Der anses derfor ikke at foreligge fejl fra SKATs side.

Skattestyrelsen anser derfor ikke, at der foreligger særlige omstændigheder efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Det er derudover Skattestyrelsens opfattelse, at reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er overskredet, og at der ikke foreligger særlige omstændigheder, der kan begrunde dispensation fra denne frist. Der henses til, at afgørelse om skønsmæssig ansættelse er sendt den 27. april 2016, og at resultatet af ansættelsen har fremgået af årsopgørelsen, som er udskrevet den 7. juli 2016.

Skattestyrelsen kan derfor ikke give tilladelse til ekstraordinær genoptagelse for indkomståret 2012.

(...)”

Skattestyrelsen har ikke fremsendt bemærkninger i forbindelse med klagesagen.

Selskabets opfattelse

Selskabet har nedlagt påstand om, at der skal ske genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2012.

Til støtte for påstanden har selskabet i klagen af 19. oktober 2018 anført følgende:

”(...)

Jeg har i dag talt med en [person2] fra skat ifm. med skattestyrelsens afgørelse.

Jeg kontakte ham fordi jeg forsat ikke helt forstod skattestyrelsens afgørelse.

Han oplyste mig at jeg skulle skynde mig at klag inden fristen.

Der undre mig forsat hvordan at skat kunne sætte selskabet til en indkomst på kr. 1.900.000,00 i et selskab uden indtægter.

Jeg har endnu ikke fået fat i en revisor men vil forsøge at indsamle mere dokumentation på grundlag genoptagelse af vores sag.

Jeg vil også gerne have et møde med jer.

Jeg er i dag blevet gjort opmærksom på at jeg k

Jeg er i dag blevet bekendt med at skat har

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin indkomstansættelse, skal senest den 1. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

I medfør af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 skal en anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2012 på den skattepligtiges initiativ således være sendt til SKAT senest den 1. maj 2016.

Selskabets anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2012, der er modtaget hos SKAT den 22. marts 2018, er således modtaget efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse.

En anmodning om genoptagelse, der er indgivet efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse, kan imødekommes i tilfælde, der opfylder én af betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1 - 7, indeholder en række objektive grunde til genoptagelse. Selskabet opfylder ikke betingelserne for genoptagelse efter disse bestemmelser.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, kan der efter anmodning fra den skattepligtige gives tilladelse til ekstraordinær genoptagelse af indkomstansættelsen, hvis der foreligger særlige omstændigheder.

Ifølge bemærkningerne til den tilsvarende bestemmelse i den tidligere gældende skattestyrelseslovs § 35, stk. 1, nr. 8, er bestemmelsens anvendelsesområde tilfælde, hvor der foreligger særlige omstændigheder, der fører til, at det må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen uden for de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter de objektive grunde i bestemmelsen. Det fremgår af bemærkningerne, at bestemmelsen bl.a. finder anvendelse, når skattemyndigheden har begået ansvarspådragende fejl, eller når skattemyndigheden har begået fejl, der ikke er ansvarspådragende, når fejlen har medført en materiel urigtig skatteansættelse, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen.

Bestemmelsen finder endvidere bl.a. anvendelse i tilfælde, hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige. En skønsmæssig ansættelse eller et glemt fradrag berettiger som udgangspunkt ikke til en ekstraordinær ansættelse. Bestemmelsen er således tiltænkt et snævert anvendelsesområde og fortolkes indskrænkende.

Selskabet har gjort gældende, at SKATs ansættelse i afgørelse af 27. april 2016 er åbenbar urimelig, og derfor opfylder betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Retten finder ikke, at SKAT har begået ansvarspådragende fejl, eller at det efter omstændighederne må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen.

Retten har herved lagt vægt på, at SKAT har anvendt selskabets årsrapport for 2012 som grundlag for den skønsmæssige ansættelse, ligesom SKAT i brevene af 27. juli 2015 og 17. september 2015 anmodede selskabet om at fremsende skatteregnskab for indkomståret 2012.

Det bemærkes, at selskabet selv er ansvarlig for, at selvangivelsen bliver indsendt til tiden.

Retten finder endvidere ikke, at der i øvrigt foreligger sådanne særlige omstændigheder, at der er grundlag for at pålægge Skattestyrelsen at genoptage selskabets skatteansættelse for indkomståret 2012 ekstraordinært i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Endvidere lægges det til grund, at selskabet fik kundskab om den påståede urigtige ansættelse senest den 7. juli 2016, hvor en ny årsopgørelse (nr. 2) blev udskrevet.

Da anmodningen om genoptagelse er modtaget hos SKAT den 22. marts 2018, er den således fremsat efter udløbet af 6-måneders fristen i skatteforvaltningens § 27, stk. 2. Der foreligger ikke i sagen sådanne særlige omstændigheder, at der er grundlag for at dispensere fra fristen.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.