Kendelse af 04-01-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 18-0008774

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomstår 2011

Yderligere overskud af virksomhed

53.294 kr.

0 kr.

Ugyldig

Indkomstår 2012

Skattepligtigt tilbagebetalt depositum

112.990 kr.

0 kr.

14.898 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har været momsregistreret siden 2000 med en virksomhed i branchen engroshandel med tekstiler. Virksomheden handler med festkjoler og har i 2011 og delvis 2012 haft forretningslokaler i [storcenter]. I 2012 er virksomhedens lokaler flyttet til [by1] by. Virksomheden har i starten af år 2014 haft et stort ophørsudsalg, hvorefter forretningen blev lukket.

SKAT har fra den 3. oktober 2014 forsøgt at indhente virksomhedens bilags- og bogføringsmateriale for årene 2012, 2013 og 2014 hos klageren og klagerens repræsentant. Efter en række henvendelser frem og tilbage til repræsentanten og klageren modtog SKAT ikke materialet, og SKAT anmodede derfor den 22. april 2015 klagerens bank om at fremsende bankkontoudskrifter for år 2014. Disse blev modtaget hos SKAT den 29. maj 2015.

Overskud af virksomhed 2011

SKAT har ikke for indkomståret 2011 dokumenteret at have indkaldt regnskabsmateriale til gennemgang.

Klageren har for indkomstårene 2011 og 2012 selvangivet overskud af virksomhed med henholdsvis 29.137 kr. og 3.458 kr. Ifølge en efterfølgende fremlagt saldobalance for indkomståret 2013, som også indeholder tal for årene 2011 og 2012, udgjorde overskud af virksomhed for de tidligere år henholdsvis 82.431 kr. for 2011 og 5.459 kr. for 2012.

SKAT har på baggrund af tallene i saldobalancen for indkomståret 2013 forhøjet virksomhedens resultat for indkomståret 2011 med (82.431 kr. - 29.137 kr.) i alt 53.294 kr.

Ansættelsen for indkomståret 2011 er foretaget efter udløbet af de ordinære ansættelsesfrister, idet SKAT på baggrund af tallene i saldobalancen har anset, at klageren har handlet groft uagtsomt.

Depositum 2012

Det fremgår af en fremlagt kassekladde for 2012, at der den 6. juli 2012 på konto 24100 er indgået 141.238 kr. benævnt "depo. Storcenter afr". SKAT har anset beløbet for skattepligtigt med 112.990 kr., hvilket udgør beløbet ekskl. moms. Beløbet er modposteret med 141.238 kr. på konto 15500 "Depositum [virksomhed1]" ([storcenter]).

Ifølge virksomhedens råbalance for 2012 har virksomheden primo 2012 haft et tilgodehavende depositum på 98.092 kr., mens der ultimo 2012 var en gæld på 43.146 vedrørende konto 15500. På saldobalancen er tallene de samme, men kontonummeret vedrørende depositum har nr. 14610. Ved indgåelse af lejemålet i indkomståret 2002 har virksomheden efter det oplyste fra klagerens repræsentant indbetalt 98.092 kr. i depositum.

SKAT har den 4. juni 2015 fremsendt forslag til ændringer, og afgørelsen er dateret den 3. juli 2015.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet klagerens overskud af virksomhed for indkomståret 2011 med 53.294 kr. og har anset tilbagebetaling af huslejedepositum for indkomståret 2012 for skattepligtigt med 112.990 kr.

Som begrundelse for ændringerne har SKAT anført følgende:

"(...)

Virksomheden har i 2011 selvangivet et overskud af virksomhed på 29.137 kr. Det fremgår af regnskabet af der er et overskud af virksomhed på 82.431 kr.

SKAT forhøjer på den baggrund virksomhedens overskud af virksomhed/udlejningsejendom med 53.294 kr.

SKAT har konstateret, at virksomhedens overskud ikke er angivet korrekt i 2011. Det er virksomhedens ansvar, at skatten bliver angivet korrekt. Idet det tydeligt fremgår af regnskabet, at overskuddet skulle have været 82.431 kr. og ikke 29.137 kr., anser SKAT det som minimum groft uagtsomt, at virksomhedens overskud ikke er angivet korrekt. SKAT tilsidesætter derfor forældelsesfristerne i skatteforvaltningslovens § 26 jf. statsskattelovens § 27, stk. 1 nr. 5.

(...)

Virksomheden har modtaget 141.238 kr. retur vedrørende et tidligere betalt depositum. Den skattemæssige andel heraf udgør 112.990,40 kr. Der er tale om en indtægt for virksomheden, der skal indgå i skatteberegningen der er skattepligtig jf. statsskattelovens § 4. Det skattemæssige overskud forhøjes således med 112.990,40 kr. i 2011. Afrundet til 112.990 kr. SKAT forudsætter, at depositummet på det tidspunkt hvor udgiften til depositummet er afhold, er ført i regnskabet som en udgift.

(...)"

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af klagerens overskud af virksomhed i indkomståret 2011 skal nedsættes til 0, ligesom forhøjelsen for indkomståret 2012 vedrørende udbetalt depositum skal nedsættes til 0.

Repræsentanten har til støtte for sine påstande anført, at det til SKAT udleverede materiale har omfattet, hvad der forelå omkring en anmodning fra SKAT af 3. oktober 2014, og som omfattede perioden 1. januar 2012 - 30. juni 2014. Indkomståret 2011 var således ikke omfattet af SKATs materialeindkaldelse.

Det kan allerede af den grund ikke godkendes, at en lidt tilfældig oplysning på et usikkert grundlag skulle give anledning til forhøjelse af den skattepligtige indkomst for indkomståret 2011.

I forbindelse med forretningens flytning fra [storcenter] til [adresse1] i bymidten har der været udbetalt et depositum til klageren.

På konto 14610, Depositum [virksomhed1] i den benyttede balance kan udledes, at netop tilbagebetalingen på 141.238 kr. udgør forskydningen på denne konto, hvorefter primobeløbet 98.092 kr. har henstået som det oprindelige indskud, og de mellemliggende mere end 10 års forhøjelser da formentlig har været løbene udgiftsførte. Denne forhøjelse bør således nedsættes til det på kontoen opgjorte beløb på 43.146 kr., både med virkning for moms (8.629 kr.) og for den skattepligtige indkomst (34.517 kr.).

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4.

Udgifter, som er nødvendige for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, kan fradrages ved opgørelse af den skattepligtige indkomst, jf. statsskattelovens § 6, litra a.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, at Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i lovens § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

En ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat kan foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at ansættelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, at en ansættelse kun kan foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26.

Indkomståret 2011

Det fremgår af Juridisk Vejledning, afsnit A.A.7.4.3, at en officiel myndighed har pligt til at indhente alle relevante oplysninger i en sag, før der træffes afgørelse. Skatteforvaltningen skal sikre, at en sag er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en afgørelse på et korrekt og fyldestgørende grundlag. Skatteforvaltningen skal derfor sørge for, at alle relevante oplysninger fremskaffes og inddrages i sagen. Dette gælder både vedrørende de faktiske og de retlige forhold.

Skattemyndighederne har ikke dokumenteret, at de har indkaldt bilags- og bogføringsmateriale for indkomståret 2011 til brug for skatteansættelsen for dette indkomstår. Ændringen, der er foretaget af SKAT for dette år, er foretaget på baggrund af oplysninger i en saldobalance for efterfølgende indkomstår. Det er dermed ikke undersøgt, hvorvidt klageren eventuelt har haft skattemæssige korrektioner for indkomståret 2011 til det fremlagte, eller eventuelt har kunnet forklare differencen fra saldobalancen til det selvangivne overskud af virksomhed.

SKAT har udsendt forslag til afgørelse den 4. juni 2015, og afgørelsen er dateret den 3. juli 2015.

Ansættelsesfristen for indkomståret 2011 er dermed overskredet, og ansættelsen for dette år kan kun ændres, såfremt den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at ansættelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Klageren har ifølge den fremsendte saldobalance for år 2013, hvoraf desuden fremgår tal for år 2011, haft overskud af virksomhed for indkomståret 2011 på 82.431 kr. Da virksomheden har selvangivet 29.137 kr., har klageren ifølge SKAT handlet groft uagtsomt, og SKAT har dermed haft anledning til at ændre ansættelsen for 2011.

SKAT har den 4. december 2014 meddelt klageren, at SKAT har modtaget det materiale, der var til rådighed for 2012 og har lavet en opgørelse. Dette materiale indeholder desuden tallene for 2011, jf. ovennævnte saldobalance, som ligger til grund for SKATs ændringer.

SKAT er således kommet til kundskab om dette materiale mere end 6 måneder før der er udsendt forslag til afgørelse den 4. juni 2015. Der er ikke for år 2011 indkaldt eller fremsendt yderligere materiale, og det har således stået SKAT klart, tidligere end den 4. december 2014, at grundlaget for ansættelsen vedrørende dette år var tilstrækkeligt. Fristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., er dermed overskredet.

Landsskatteretteretten finder derfor, at afgørelsen for indkomståret 2011 er ugyldig.

Indkomståret 2012

Det indbetalte depositum vedrørende lejemålet i [storcenter] er aktiveret i regnskabet og udgør som udgangspunkt en sikkerhedsstillelse uden indkomstskattemæssig betydning.

Klageren har dog ved indkomstopgørelsen fratrukket løbende regulering i forbindelse med huslejestigninger, hvor indbetalt depositum ligeledes er reguleret løbende fra det oprindelige depositum på 98.092 kr. til det tilbagebetalte beløb på 112.990 kr. Differencen har klageren dermed løbende fratrukket ved indkomstopgørelsen.

Det er på den baggrund med rette, at tilbagebetalingen af denne del af depositummet er anset for skattepligtig. Et beløb på (112.990 kr. - 98.092 kr.) i alt 14.898 kr. anses dermed for skattepligtigt ved tilbagebetalingen af depositummet.

Den resterende del af depositummet skal ikke påvirke den skattepligtige indkomst i indkomståret 2012, hvor beløbet er tilbagebetalt til klageren.

Landsskatteretten nedsætter som følge heraf SKATs forhøjelse med (112.990 kr. - 14.898 kr.) i alt 98.092 kr. for indkomståret 2012.