Kendelse af 10-10-2022 - indlagt i TaxCons database den 03-11-2022

Journalnr. 18-0007335

Korrigeret afgørelse

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Yderligere ansat omsætning for indkomståret 2016

492.254 kr.

Nedsættelse

432.539 kr.

Forhøjelse af lønsumsafgift for indkomståret 2016

18.677 kr.

Nedsættelse

16.217 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren drev i indkomståret 2016 virksomheden [virksomhed1], CVR.nr. [...1], branchekode: 493200 Taxikørsel.

Klagerens virksomhed har haft ansat én chauffør, og virksomheden har været drevet siden 31. maj 2001. Klageren er medlem af sammenslutningen [virksomhed2].

Klagerens virksomhed er ophørt pr. 30. september 2016.

Omsætning

Det fremgår af Skattestyrelsens oplysninger, at klageren har oplyst en omsætning i taxivirksomhed på 617.547 kr.

Skattestyrelsen har modtaget årsafregningen fra [virksomhed2], hvoraf det fremgår, at omsætningen fra terminalboner og kontokørsel udgør 832.351 kr. for indkomståret 2016.

Klagerens revisor har fremsendt et regnskab, der viser en omsætning der er lavere end den omsætning, der fremgår af afregningerne fra [virksomhed2].

Skattestyrelsen har konstateret, at klageren ikke har taget hensyn til den kontant indkørte omsætning i det indsendte regnskab.

Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat den kontante omsætning til at udgøre 25 % henset til, at den kontante omsætning i taxabranchen udgør mellem 20-30 % af omsætningen.

Klageren har fremlagt en udtalelse fra direktøren fra [virksomhed2], som udtaler, at kontantandelen af klagerens omsætning kan estimeres til at ligge på ca. 10 % som en følge af dennes kørselsvaner.

Lønsumsafgift

Skattestyrelsen har konkluderet, at klageren har angivet lønsumsafgift med 20.835 kr. for indkomståret 2016.

Skattestyrelsen har ikke på baggrund af det indsendte regnskab kunnet kontrollere, hvorvidt lønsumsafgiften er fratrukket. Skattestyrelsen har således formodet, at klageren skattemæssigt har fratrukket lønsumsafgift svarende til det angivne beløb på 20.835 kr.

Det fremgår af klagerens regnskab, at der er medtaget lønsumsafgift på 24.537 kr.

Det fremgår at klageren har indberettet lønsumsafgift med 7.000 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for indkomståret 2016 forhøjet klagerens indkomst skønsmæssigt med 473.577 kr. og forhøjet lønsumsafgiften med 18.677 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

  1. Omsætning

(...)”

”(...)

Det er konstateret, at der er indkørt for 832.351 kr., vedrørende kreditkort og kontokørsel fra [virksomhed2]

Det kan dermed konstateres, at der mangler at blive selvangivet omsætning, da der er medregnet omsætning på 617.547 kr. Der er ikke taget hensyn til den kontant indkørte omsætning i ovenstående beregning.

SKAT finder det endvidere ikke sandsynligt, at der ikke er plads til kontant omsætning. I henhold til taxa branchen i øvrigt udgør kontant betaling mellem 20-30 % af omsætningen.

Du har ikke medregnet kontant omsætning eller den fulde omsætning indkørt via kreditkort og kontokørsel.

Da det fremgår, at den afregnede omsætning fra [virksomhed2] er større end den medregnede omsætning før den kontante omsætning, kan SKAT tilsidesætte regnskabsgrundlaget og foretage en skønsmæssig ansættelse, jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Henset til de faktiske oplysninger om indkørt omsætning, kan omsætningen ansættes efter et skøn jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

SKAT skønner en kontantomsætning på 25 %, hvilket er et gennemsnit af branchens kontantomsætning i øvrigt.

Kreditkort m.v. 832.351 75 %

1.109.801 100 %

Kontant 277.450 25 %

Det giver en samlet omsætning på 1.109.801 kr., der er skattepligt efter statsskattelovens § 4, stk. 1.

Der er medregnet omsætning med 617.547 kr., hvilket givet en difference på 492.254 kr. (1.109.801 kr. – 617.547 kr.)

SKAT forhøjer din indkomst med 492.254 kr.

(...)”

”(...)

  1. Lønsumsafgift

(...)”

”(...)

Der skal beregnes yderligere lønsumsafgift af ovennævnte ændringer til virksomhedens resultat og den samlede lønsum, samtidig gives fradrag for lønsumsafgiften i virksomhedens resultat.

Lønsumsafgiften beregnes således.

Overskud jf. regnskab før afskrivninger 251.271

Pkt. 1) yderligere omsætning + 492.254

Tillagt lønninger + 206.243

Tillagt ATP-bidrag + 2.272

Tillagt lønsumsafgift + 7.000

Beregningsgrundlag i alt 959.040

Lønsumsafgiften udgør 4,12 % af beregningsgrundlaget og beregnes derfor til 39.512 kr.

SKAT forhøjer lønsumsafgiften og nedsætter indkomsten med 18.677 kr. (39.512 kr. – 20.835 kr.)

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Skatteyder skriver i klagen, at hans indtægt fra [virksomhed2] er 716.353,55 kr. Herunder anfører han at den kontante omsætning udgør ca. 10 %.

Der er ikke sat beløb på denne oplysning.

Det skal bemærkes, at der er indkørt 716.353,55 kr. via kort. Derudover er der indkørt 115.997,5 kr. via bon'er.

Der er samlet indkørt 832.351,05 kr.

Da skatteyder ikke har godtgjort den kontante kørsel, er der foretaget et skøn på 25 %, da ligger i niveau med hvad taxa'er i gennemsnit indkører.

At der skulle være mindre kontant kørsel, fordi skatteyder har mange ture fra lufthavnen, er ikke dokumenteret.

En udtalelse fra taxaselskabet om, at de ikke opbevarer oplysninger mere end 3 måneder, og derfor estimere 10 % kontant kørsel, kan ikke tillægges værdi, da de skriver, at de ikke har konkrete oplysninger.

Skattestyrelsen fastholder, herefter det foretagne skøn.

Yderligere fradrag

I forbindelse med den fremsendte klage, er det konstateret, at der ikke er givet fradrag for pladsleje m.v. da der ikke var indsendt regnskab da forslag og kendelse udarbejdes.

Det fremgår af regnskabet at nedenstående udgifter har ikke været fratrukket, men reduceret i omsætningen.

Der skal derfor gives fradrag for nedenstående udgifter:

Gebyr kort 33.294,04 kr.

Rabatter kontokørsel -541,14 kr.

Kunde bonus -690,72 kr.

Data Køb 1.294,25 kr.

Gebyr Finans -3.771,48 kr.

Kontingent forening 800,00 kr.

Leasing 800,00 kr.

Pladsleje 27.040,00 kr.

I alt 59.714,95 kr.

Som følge heraf skal lønsumsafgift nedsættes med 2.460,26 kr. og indkomsten forhøjes med

2.460,26 kr.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at den skønsmæssige forhøjelse for indkomståret 2016 på 473.577 kr. og forhøjelse af lønsumsafgift på 18.677 kr. nedsættes.

Klageren har i klagen som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Klage over

  1. Yderligere omsætning
  2. Ønsker betalingsstandsning

SKAT har opgjort kreditkort omsætning til 832.351 kr. men opgørelsen fra [virksomhed2]’s opgørelse viser en omsætning på 716.353,55 kr. se vedhæftet. Bilag 1.

SKAT skønner en kontant omsætning til at være 25 % hvor den kontante del på marked udgøre maks. 15 %,

Vi har været i kontakt med direktøren for [virksomhed2] [person1], hvor [person1] bekræfter at [...]s vogn havde en præference for at køre i lufthavnen samt lufthavnsrelaterede ture (f.eks. hotel-lufthavn og cruise-lufthavn) og at Disse ture er i langt de fleste tilfælde betalt med kreditkort eller er kørsel på konto for cruiseselskaberne. Yderligere udtaler direktøren sig om at den kontante del udgøre ca. 10 % af den samlet omsætning. Se vedhæftet Bilag 2.

Det er derfor ikke rationelt at SKAT fastholder deres skøn selv efter udtalelsen og dokumentationen på kreditkort omsætningen.

Vi ønsker derfor at klage over afgørelsen og ansøge om betalingsstandsning.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen drejer sig om, hvorvidt Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte klageren regnskab og ansætte dennes skattepligtige indkomst skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 5, jf. § 3, stk. 4., og hvorvidt det af Skattestyrelsen ansatte skøn er urimeligt.

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4. Skattepligtige skal ifølge skattekontrollovens § 1 selvangive sin indkomst til skatteforvaltningen. Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 5, jf. § 3, stk. 4.

Det følger af momslovens § 13, stk. 1, nr. 15, at virksomhed med personbefordring er fritaget for betaling af momsafgifter.

Virksomheder der mod vederlag leverer varer og ydelser, der er fritaget for afgift, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, nr. 3, nr. 5 og nr. 6, nr. 10-12, nr. 15 og nr. 16 og nr. 19, skal betale en afgift til statskassen, jf. lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 1.

Afgiftsgrundlaget er virksomhedens lønsum med tillæg af overskud eller fradrag af underskud af selvstændig erhvervsvirksomhed i indkomståret, jf. lønafgiftslovens § 4, stk. 1.

For virksomheder omfattet af lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 1, er afgiften 4,12 % af afgiftsgrundlaget, jf. lønsumsafgiftslovens § 5, stk. 1.

Yderligere omsætning

Retten finder, at klageren ikke har udarbejdet et regnskab, som kan danne grundlag for en korrekt skatteansættelse. Retten lægger vægt på, at det af klageren fremlagte regnskab ikke stemmer overens med årsopregningen fra [virksomhed2].

Retten finder således, at Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte klagerens regnskab og ansætte klagerens skattepligtige indkomst skønsmæssigt.

Retten finder, at klageren ikke tilstrækkeligt har underbygget, at virksomheden har haft et lavere kontantsalg end gennemsnittet i taxabranchen. Herved er henset til, at den af klageren fremlagte tredjemandserklæring er udstedt af en samarbejdspartner, hvorfor denne ikke anses for uvildig.

Retten finder, at det af Skattestyrelsen foretagne skøn vedrørende kontantbetalinger på 25 % ikke anses for urimeligt. Retten lægger vægt på, at kontantbetalinger i gennemsnit udgør 20-30 % af den samlede omsætning i taxabranchen.

Retten finder, at klageren skal have yderligere fradrag for udgifter på 59.715 kr. Retten lægger vægt på, at udgifterne fremgår af [virksomhed2]s årsopregning og ikke anses for fradraget i henhold til det af klageren fremlagte regnskab.

Retten ændrer Skattestyrelsens afgørelse således, at klagerens yderligere omsætning af erhvervsvirksomhed nedsættes til 432.539 kr. for indkomståret 2016.

Yderligere lønsumsafgift

Retten finder, at den af klageren selvangivne lønsumsafgift er beregnet på et forkert afgiftsgrundlag. Retten lægger vægt på, at det fremsendte regnskab ikke kan danne grundlag for en korrekt skatteansættelse.

Retten finder således, at Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af klagerens lønsumsafgift.

Retten har opgjort afgiftsgrundlaget til 899.325 kr., jf. lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 1. Retten finder således, at klagerens lønsumsafgift for indkomståret 2016 kan opgøres til 37.052 kr., jf. lønsumsafgiftslovens § 5, stk. 1.

Retten bemærker, at klageren har selvangivet en lønsumsafgift på 20.835 kr., hvorfor den yderligere ansatte lønsumsafgift kan opgøres til 16.217 kr.

Retten ændrer Skattestyrelsens afgørelse således, at klagerens yderligere lønsumsafgift nedsættes til 16.217 kr. for indkomståret 2016.