Kendelse af 06-01-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 18-0006877

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2014

Ikke medregnet overskud af virksomhed

39.083.160 kr.

0 kr.

39.083.160 kr.

Indkomståret 2015

Ikke medregnet overskud af virksomhed

22.123.036 kr.

0 kr.

22.123.036 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren var ikke registreret med erhvervsmæssig virksomhed i indkomstårene 2014 og 2015.

I indkomstårene 2014 og 2015 var ”[forening1]” registreret som frivillig forening med CVR-nummeret [...1]. Foreningen ophørte den 16. december 2015.

SKAT har haft et projekt, hvor der foretages gennemgang af personer, foreninger og selskaber, som har foretaget pengeoverførsler til udlandet.

SKAT har anmodet klageren om at fremsende kontoudskrifter fra [finans1]. Da klageren ikke fremsendte det ønskede materiale, indhentede SKAT kontoudskrifter direkte fra banken.

Danske bank har endvidere oplyst at klageren samt [AMA] har haft fuldmagt til konto [...05], som tilhører foreningen.

SKAT har indledningsvis opgjort bankindbetalinger i indkomstårene 2014 og 2015 med følgende beløb:

2014: 84.671.671 kr.

2015: 47.962.832 kr.

I alt 132.634.503 kr.

Der er for indkomstårene 2014 og 2015 foretaget erhvervsindbetalinger på i alt 96.728.190 kr.

Med udgangspunkt i kontoudtogene har Skattestyrelsen opgjort de 10 største indbetalere:

Nr.

Tekst på kontoudtog

Sammentalt totalbeløb i kr.

1

[...]

24.631.850,00

2

[...]

14.078.300,00

3

Døgnboksindbetalinger

10.876.500,00

4

Indbetalinger

9.800.480,00

5

[...] v [MTJ]

8.700.610,00

6

Netbank overførsel

[forening2] CO [SFA]

[by1]

7.209.540,00

7

[...]

5.933.100,00

8

[...]

5.132.900,00

9

[...]

[forening1]

C/O [...]

[by2]

3.762.545,00

10

Netbank overførsel

V/ [AH]

[forening2]

CO [ASFA]

[by1]

3.413.743,00

I alt

93.539.568,00

Herudover er der foretaget 426 bankindsætninger på i alt 35.906.313 kr. Der er tale indsætninger, hvor der i stedet for teksten erhvervsindbetalinger fremgår bogstaver, fornavne eller angivelse af navne og adresser. Bankindsætningerne var i størrelsesordenen fra 8.300 kr. til 387.500 kr.

SKAT har efter udsendelse af agterskrivelse af 6. april 2018 konstateret, at [finans1] har foretaget rettelse af indbetalingerne på bankkontoen. Banken har tilbageført den oprindelige indbetaling og indsat det korrekte beløb på kontoen. På baggrund heraf foretog SKAT for indkomståret 2014 en reduktion med 6.505.350 kr. og for indkomståret 2015 i alt 3.716.760 kr.

De endeligt opgjorte bankindsætninger udgør således følgende:

2014: 78.166.321 kr.

2015: 44.246.072 kr.

I alt 122.412.393 kr.

Der er i indkomstårene 2014 og 2015 hævet følgende beløb fra kontoen:

2014: 84.948.464 kr.

2015: 48.068.973 kr.

I alt 133.017.438 kr.

SKAT har opgjort hævningerne således:

Nr.

Tekst på kontoudtog

Sammentalt totalbeløb i kr.

1

DUBAI [...]

95.256.489,82

2

[...] dubai

25.948.091,22

3

I teksten fremgår: "Tilbageforingsafregning”

10.222.110,00

4

"[...]”

278.400,00

5

CHECK; [...]

1.253.187,16

6

Gebyrer og renter

55.930,00

7

Udbetaling

3.000,00

8

Mobil pay

230,00

I alt

133.017.438,00

I forbindelse med klagesagens behandling er der fremlagt vedtægter for foreningen, medlemsliste samt referater for generalforsamlingerne i 2014 og 2015.

Det fremgår af vedtægterne, som ikke er underskrevet, at foreningens formål var:

”Varetager og fremme etnisk somaliske interesse i Denmark så som integration kulturel uddannelse idræt og arbejdsmarked.

a. hjælpe de somaliske befolkning i nød i Somalia

b. deltager genombygnings arbejde i Somalia”

Af den fremlagte medlemsliste, som ikke er dateret, fremgår, at der er 157 medlemmer, hvoraf 45 medlemmer er anført med navn og adresse, mens 112 alene er anført med navn og by.

Der er ikke fremlagt yderligere dokumentation på trods af opfordring hertil.

SKATs afgørelse

SKAT har ansat overskud af virksomhed til 39.083.160 kr. for indkomståret 2014 og 22.123.036 kr. for indkomståret 2015.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

SKAT har ikke modtaget indsigelse eller bemærkninger fra dig. SKAT har foretaget nedsættelse af indbetalingerne til din bankkonto med 10.222.110 kr., jævnfør SKATs indledende bemærkninger. Ansættelsen foretages herudover som meddelt i brev af 5. april 2018, hvor følgende fremgår:

SKAT har i henhold til skattekontrollovens § 6 og mindstekravsbekendtgørelsen for større virksomheder (Bekendtgørelse nr. 593 af 12/6-2006) indkaldt materiale hos [forening1]. Materialet skal anvendes til bedømmelse af foreningens skattepligt.

SKAT har anmodet om foreningens vedtægter og formål, regnskaber, bestyrelsesmedlemmer, medlemslister, regnskabsbilag og kontospecifikationer, samt hvilke personer der har adgang til konto [...05].

SKAT har ikke modtaget materiale fra foreningen til bedømmelse af skattepligt og om, der eksisterer en forening.

En forenings formål skal være af ideel karakter/objektivt for, at foreningen kan anses for at være en selvstændig skattemæssig juridisk person og dermed få en erhvervsmæssig indkomst beskattet efter bestemmelsen i selskabsskatteloven § 1, stk. 1 nr. 6.

I juridisk vejledning 2017-2, afsnit C.D.1.1.12 fremgår kriterierne til vurdering af, hvornår der er tale om en forening efter selskabsskatteloven § 1, stk. 1 nr. 6.

Hvis der derimod er tale om et subjektivt formål, vil foreningen ikke kunne anes for en selvstændig juridisk person i skattemæssig forstand.

SKAT har ikke modtaget oplysninger om foreningens vedtægter og eller formål. Det er således ikke dokumenteret, at der er tale om en selvstændig skattepligtig forening.

Når indbetalingerne på bankkontoen ikke kan henføres til en forening, der kan anses for et selvstændig subjekt i skattemæssig forstand, vil en eventuel skattepligtig indkomst skulle henføres til den/de personer, der ejer eller har fuldmagt til den konto, hvorfra transaktionerne foretages.

Da du sammen med [AMA]har fuldmagt/rådighed over bankkontoen, er der en skærpet bevisførelse for, at du ikke er rette indkomstmodtager af beløbene indsat på bankkontoen.

SKAT er således ikke bekendt med hvorfor, hvordan eller hvorledes du har fremskaffet de overførte beløb og om midlerne stammer fra beskattede eller skattefrie midler.

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4. Du skal selvangive din indkomst og kunne dokumentere dine indtægts- og formueforhold. Det følger af skattekontrollovens § 1 og § 6 B.

Det fremgår af skattekontrollovens § 6, stk. 2, at også juridiske personer, herunder foreninger, uanset om de er erhvervsdrivende eller ej, også har pligt til at indsende regnskab på begæring.

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet kan skatteansættelsen ske skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Det er SKATs opfattelse, at du driver selvstændig virksomhed. SKAT har lagt vægt på omfanget af indbetalingerne, (3.279 posteringer på bankkontoen). Indbetalingerne på bankkontoen udgør for 2014: 84.671.671 kr. og 2015: 47.962.832 kr. I alt 132.634.503 kr. SKAT har ikke modtaget regnskab for din virksomhed.

Med udgangspunkt i ovenstående oplysninger har SKAT intet grundlag for at vurdere, om virksomheden er moms- eller lønsumsafgiftspligtig. Idet der således ikke foreligger fornødne oplysninger for at statuere moms- eller lønsumsafgiftspligtig er der ikke taget hensyn til dette.

Du har ikke dokumenteret, at indsætningerne på konto i Danske, konto [...05], ikke er dine egne indtægter, hvorfor SKAT har anset dig for skattepligtig af indtægterne, jf. statsskatteloven § 4, stk. 1 litra c.

Du har ikke dokumenteret, at der er en sammenhæng mellem indbetalingerne og udbetalingerne. SKAT har ikke modtaget dokumentation for erhvervsmæssige udgifter for indkomstårene 2014 eller 2015.

SKAT har ligeledes ikke modtaget bogførings- og udgiftsbilag vedrørende afholdte udgifter i din virksomhed for indkomsterne 2014 eller 2015.

Der er for indkomståret 2014 foretaget udbetalinger fra kontoen med 84.948.464 kr. og for indkomståret 2015 med i alt 48.068.973 kr. De samlede udbetalinger udgør for de 2 indkomstår 133.017.438 kr.

SKAT har efter udsendt forslag af 6. april 2018 konstateret, at banken har foretaget rettelse af indbetalingerne på bankkontoen. Banken har tilbageført den oprindelige indbetaling og indsat det korrekte beløb på kontoen. Der er foretaget korrektioner af banken med 10.222.110 kr. Beløbet skal således reducere den samlede indbetaling på kontoen. Der skal for 2014 foretages en reduktion med 6.505.350 kr. og for indkomståret 2015 i alt 3.716.760 kr. Specifikationerne er korrigeret i tabel 2 og fremgår af korrigeret bilag 3.

Det følger af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, at ved beregningen af den skattepligtige indkomst fradrages driftsomkostninger, dvs. de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, derunder ordinære afskrivninger.

Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Idet SKAT ikke har modtaget dokumentation for afholdelse af udgifterne er der ikke fremlagt noget grundlag til bedømmelse af, om der er tale om fradragsberettigede udgift, jf. statsskattelovens § 6 stk. 1, litra a. Det er dig der skal dokumentere eller i hvert fald sandsynliggøre, at der har været udgifter. SKAT har derfor udelukkende teksten på kontoudskrifterne til, at foretage bedømmelsen af fradragsretten.

Det er med udgangspunkt i teksten på kontoudskrifterne jf. tabel 2 ikke muligt at konstatere, om der er tale om erhvervsmæssige udgifter. Der er hævet 95.256.489 kr. med teksten Dubai [...] og 25.948.091 kr. med teksten [...] dubai. Ifølge bankkontoudskrift fra SKATs projekt Money Transfer er overførslerne foretaget til: [virksomhed1] (L:L:C) [adresse1] DUBAI DUBAI U A E [...]. Det vides ikke hvad virksomheden foretager.

Det er herefter SKATs opfattelse, at eventuelle erhvervsmæssige udgifter, hverken er dokumenteret eller sandsynliggjort, hvorfor udgiften skal ansættes til 0 kr. SKAT har derfor anset, at udbetalingerne er kapitaludgifter, der er indkomsten uvedkommende, og dermed ikke en fradragsberettiget driftsudgift efter statsskatteloven § 6, stk. 1 litra a.

Overskud af virksomhed kan herefter opgøres således:

Indkomstår

2014

2015

I alt

Indtægter

84.671.671 kr.

47.962.832 kr.

132.634.503 kr.

Rettelser af indbetalinger

-6.505.350 kr.

-3.716.760 kr.

-10.222.110 kr.

Resultat af virksomhed

78.166.321 kr.

44.246.072 kr.

122.412.393 kr.

Da du sammen med en medinteressent har fuldmagt til kontoen er indtægterne fordelt med 50 % til hver interessent.

SKAT forhøjer din skattepligtige indkomst for 2014 med 50 % af kr. 78.166.321 kr., = 39.083.160 kr. og for 2015 med 50 % af 44.246.072 kr. = 22.123.036 kr. Der henvises til vedlagte bilag 1, hvor opgørelsen af indbetalingerne fremgår. Beløbet er skattepligtigt jf. statsskattelovens § 4, stk. 1 litra c.

(...)

Beløbet beskattes som overskud af virksomhed, og er personlig indkomst jævnfør personskatteloven § 3. Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag jævnfør arbejdsmarkedslovens § 4, stk. 1.

Da du driver selvstændig virksomhed, er du omfattet af de almindelige frister i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, hvilket betyder at SKAT skal afsende varsel om ændring af skatteansættelse senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Dette betyder, at for indkomståret 2014 er det 1. maj 2018, og for år 2015 er det 1. maj 2019.

(...)”

I udtalelse af 7. november 2018 har Skattestyrelsen (tidligere SKAT) anført følgende:

”(...)

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Skattestyrelsen skal bemærke, at der ikke tidligere er modtaget materiale.

Er der tale om en forening

Der er ikke fremsendt objektive beviser for, at der er tale om en forening.

En forudsætning for, at foreningen kan anses som et selvstændigt skattesubjekt er, at der er foretaget en bogføring af foreningens indtægter og udgifter, der kan opfylder kravene i bogføringsloven, hvilket ikke er tilfældet. Der er ikke modtaget regnskaber eller andet bogføringsmateriale.

I forbindelse med klagen er der indsendt en kopi af vedtægterne for [forening1]. Vedtægterne ses ikke underskrevet.

Det fremgår af klagen, at foreningen [forening1] er en frivillig forening med et velgørende formål, hvorfor foreningen er skattefri og indberetningsfritaget.

Derudover er der om formålet endvidere anført, at det er, at varetage og fremme etniske somaliske interesser i Danmark såsom integration, kulturelt uddannelse, idræt og arbejdsmarkedet. Endvidere er formålet at hjælpe den somaliske befolkning i nød og deltage i genopbygningsarbejdet i Somalia, der er henvist til vedtægternes § 2.

I de 2 bestyrelsesreferater, der er indsendt, er der anført følgende om udvidelse af foreningens aktivitet:

”Det blev også enighed at foreningen udvider sin aktivitet inden inden for dets formål, for at foreningen bedre kan hjælpe de her boende somaliske familier med at viderende deres økonomiske hjælpe til deres slægtning.”

Ved vurdering af, hvorvidt der er tale om en forening efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1 nr. 6, følger det af Den juridiske vejledning 2018-1, afsnit C.D.1.1.12, at der er visse kriterier, der kan indgå i vurdering af, hvorvidt der er tale om en forening.

Det er yderligere understreget i den juridiske vejledning, at der er tale om en konkret samlet vurdering af både vedtægter og foreningens konkrete virke.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at for at foreninger kan omfattes af selskabsskatteloven § 1, stk. 1 nr. 6, er det blandt andet en betingelse, at foreningens formål udelukkende er almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt.

Af cirkulære nr. 136 af 7. november 1988 til selskabsskatteloven, punkt 55 og 80 fremgår blandt andet ” Vurderingen af, om der foreligger almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål skal foretages i overensstemmelse med administrationen af begreberne under det tidligere fritagelsessystem samt ligningsloven § 8 A og arveafgiftslovens § 3, stk. 4.
For at et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt kræves, at den kreds af personer eller institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelingerne, er afgrænset efter retningslinjer med et objektivt præg. Formålet må således komme en vis videre kreds til gode.

Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, - herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende - humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale formål. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige.

Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige.

Almennyttige formål foreligger, såfremt støtten kommer en vis videre kreds til gode, og såfremt formålet ud fra en almindelige fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt.

Det almennyttige formål skal være angivet i vedtægterne.”

I de 2 bestyrelsesreferater der er indsendt er der anført følgende om udvidelse af foreningens aktivitet: Det blev også enighed at foreningen udvider sin aktivitet inden for dets formål, for at foreningen bedre kan hjælpe de her boende somaliske familier med at videresende deres økonomiske hjælpe til deres slægtning.”

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at en forening, hvis formål med at hjælpe herboende somalier med at sende penge til deres familiemedlemmer i Somalia er et subjektivt formål, da formålet ikke er at hjælpe en bredere gruppe af ukendte personer, der har behov for hjælp.

En forening, der har til formål at overføre penge er ikke omfattet af selskabslovens § 1, stk. 1 nr. 6.

Foreningens vedtægter i forhold til bankkonto

Skattestyrelsen har gennemgået de indsendte vedtægter for [forening1]. Skattestyrelsen har lavet en sammenligning af vedtægterne § 2 om formål og de oplysninger Skattestyrelsen er i besiddelse af. Skattestyrelsen kan konstatere, at der for indkomstårene 2014 og 2015 er indgået 132.634.503 kr. på bankkonto [...05] og foretaget overførsler med i alt 133.017.438 kr. fra kontoen.

Ifølge bankkontoen er der kun foretaget indbetalinger i Danmark og i overvejende grad foretaget overførsler til Dubai, der henvises til tabel 1 og 2.

Skattestyrelsen skal endvidere henvise til afgørelsen, hvor der er foretaget en analyse af indbetalingerne til bankkontoen på baggrund af oplysningerne på kontoudtogene.

Der er i alt foretaget indbetalinger på bankkonto [...05] med følgende beløb:

2014: 84.671.671 kr.

2015: 47.962.832 kr.

I alt 132.634.503 kr.

Tabel 1

Nr.

Tekst på kontoudtoget

Sammentalt totalbeløb i kr.

1

[...]

24.631.850,00

2

[...]

14.078.300,00

3

Døgnboksindbetalinger

10.876.500,00

4

Indbetalinger

9.800.480,00

5

[...] V/[person1]

8.700.610,00

6

Netbank overforsel [forening2] [...] [by1]

7.209.540,00

7

[...]

5.933.100,00

8

[...]

5.132.900,00

9

[...] [forening1] C/O [...][by2]

3.762.545,00

10

Netbank overforsel V/[person2] [forening2] CO [...] [by1]

3.413.743,00

I alt

93.539.568,00

De resterende indbetalinger i alt 35.906.313 kr. består af større eller mindre indbetalinger, hvor der i stedet for teksten erhvervsindbetalinger fremgår bogstaver, fornavne og andre steder med angivelse af navne og adresse.

Skattestyrelsen skal bemærke, at det ikke er muligt at identificere alle og hvem der har foretaget indbetalinger.

Skattestyrelsen har på samme måde som for indbetalingerne set på de 10 tekster, der beskriver udbetalingerne.

Tabel 2

Nr.

Tekst på kontoudtoget

Sammentalt totalbeløb i kr.

1

DUBAI [...]

95.256.489,82

2

[...] dubai

25.948.091,22

3

I teksten fremgår: ”Tilbageforingsafregning”

10.222.110,00

4

"[...]”

278.400,00

6

CHECK; [...]

1.253.187,16

8

Gebyrer og renter

55.930,00

9

Udbetaling

3.000,00

10

Mobil pay

230,00

I alt

133.017.438,00

Ad nr. 3. På kontoudtoget er der angivet et eller flere navne eller teksten udbetaling. Derudover er typen angivet som erhvervsindbetaling. (udbetaling)

Det er Skattestyrelsen opfattelse, at det ikke er muligt med teksten fra kontoudtoget at forholde sig til hvem eller til hvad beløbene er anvendt.

Når der ikke er udarbejdet bogføring og regnskab er det ikke muligt, at tage direkte stilling til om betingelserne er opfyldt. Skattestyrelsen kan dog bemærke, at formål om anvendelsen af midlerne i Danmark, det vil sige integration, kulturelt uddannelse, idræt og arbejdsmarkedet ikke ses opfyldt. Som anført er der foretaget hævninger på 133.017.438,00 kr. jf. tabel 2, hvor beløbene er overført til Dubai.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at foreningen med formål: at varetage og fremme etniske somaliske interesser i Danmark såsom integration, kulturelt uddannelse, idræt og arbejdsmarkedet. Endvidere er formålet af hjælpe den somaliske befolkning i nød og deltage i genopbygningsarbejdet i Somalia, der er henvist til vedtægternes § 2 kan være almenvelgørende, hvis der ageres i forhold til vedtægterne.

Det, at der er udarbejdet et sæt vedtægter godtgør ikke eksistensen af en forening. En forudsætning for, at foreningen kan anses som et selvstændigt skattesubjekt er, at der er foretaget en bogføring af foreningens indtægter og udgifter, der kan opfylder kravene i bogføringsloven, hvilket ikke er tilfældet. Der er ikke modtaget regnskaber eller andet bogføringsmateriale.

Foreningen vedtægter

Skattestyrelsen har endvidere følgende bemærkninger til vedtægterne:

Ifølge § 4 skal den årlige generalforsamling afholdes en gang årligt inden udgangen af april måned ved brev til medlemmer og eller ved annoncering i den lokale dagspresse. Ifølge § 11 er foreningen stiftet den 1. april 2000 og senest ændret på den ordinære/ekstraordinære generalforsamling den 18. april 2015. Det fremgår af vedtægternes § 10, at foreningen kun kan opløses med 2/3 flertal på to hinanden følgende generalforsamlinger. I stk. 2 er anført, at anvendelsen af foreningens aktiver besluttes på den opløsende generalforsamling.

Der er medsendt kopi af referat fra generalforsamlingen, hvor datoen er anført med 22. januar 2014. Det antages, at det må være for kalenderåret 2013. Tilsvarende er der medsendt referat, hvor datereingen er anført med den 18. april 2015. Det antages, at dette må være for kalenderåret 2014. Referaterne er fuldstændig enslydende, med udtagelse af dato og underskrift. Tilsvarende er teksten med udvidelse af foreningens aktivitet medtaget for både 2013 og 2014. Årsagen til at teksten er medtaget på den efterfølgende generalforsamling vides ikke.

Der er ikke indsendt referat for den ordinære og ekstraordinære generalforsamling vedrørende indkomståret 2014/2015.

Det fremgår af begge referater, at der har deltaget 125 medlemmer.

Det fremgår af vedtægternes § 3, at der betales medlemskontingent fastsat af generalforsamlingen. I § 4, stk. 4 er det anført, at dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:

  1. Valg af stemmetællere
  2. Valg af dirigent
  3. Formandens beregning
  4. Regnskabsaflæggelse
  5. Behandling af indkomne forslag
  6. Fastsættelse af kontingent
  7. Godkendelse af budget
  8. Valg af formand
  9. Valg af næstformand
  10. Valg af 3 bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter
  11. Valg af revisor
  12. Evt.

I de medsendte referater foreligger der ingen oplysninger om regnskabsaflæggelse, kontingent, budget og valg af revisor. I de 2 bestyrelsesreferater der er indsendt er der anført følgende om udvidelse af foreningens aktivitet

”Det blev også enighed at foreningen udvider sin aktivitet inden inden for dets formål, for at foreningen bedre kan hjælpe de her boende somaliske familier med at viderende deres økonomiske hjælpe til deres slægtning.”

Der er indsendt fortegnelse over medlemmer af foreningen. Der er anført 157 medlemmer. De første 45 medlemmer er anført med navn, adresse og by. De resterende 112 medlemmer er anført med navn og by. Skattestyrelsen skal bemærke, at en ikke komplet medlemsfortegnelse må vanskeliggøre udsendelse af indkaldelse til generalforsamling.

Skattestyrelsen skal endvidere bemærke, at der ikke er fuld overensstemmelse med vedtægternes § 6. Foreningens daglige ledelse og generalforsamlingen valg af 5 bestyrelsesmedlemmer. I § 6 i vedtægterne fremgår det, at hvert år skal der vælges 3 medlemmer. Årsagen til uoverensstemmelsen vides ikke.

Ifølge den indsendte medlemsfortegnelse er der 157 medlemmer. Det betyder, at hvert medlem har indbetalt (122.412.393 kr./157) = 779.696 kr.

(...) ”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at overskud af virksomhed nedsættes med 39.083.160 kr. for indkomståret 2014 og 22.123.036 kr. for indkomståret 2015.

Til støtte for påstanden har repræsentanten anført følgende:

”(...)

Ad skattefri forening

SKAT har truffet afgørelse om at beskatte klager med halvdelen af indsætningerne på bankkontoen [...05] i [finans1], der af banken er indberettet på [forening1]. Klager er beskattet af halvdelen, idet to personer har fuldmagt til kontoen.

SKAT har valgt at beskatte klager personligt, idet SKAT ikke har fundet det bevist, at indbetalingerne til bankkontoen kan henføres til en forening, der kan anses for et selvstændig subjekt i skattemæssig forstand.

Det skal heroverfor anføres, at [forening1] er en frivillig forening med et velgørende formål, hvorfor foreningen er skattefri ligesom, at den ikke er indberetningspligtig.

[forening1]s formål er at varetage og fremme etniske somaliske interesser i Danmark såsom integration, kulturet uddannelse, idræt og arbejdsmarkedet. Herudover hjælpes den somaliske befolkning i nød i Somalia, og der deltages i genombygningsarbejde i Somalia, jf. foreningens vedtægter § 2 (Bilag 2).

Foreningen har ligeledes afholdt generalforsamling i 2014 og 2015(Bilag 3 og Bilag 4).

Måden som foreningen skaffer penge til formålene er ved, at virksomheder og privatpersoner giver gaver i form af kontanter og betaling af medlemskontingenter, der gennem foreningen sendes til Somalia via Dubai. Foreningen har ligeledes en medlemsliste(Bilag 5).

Heraf fremgår:

at der er mange deltagere i foreningen, jf. Bilag 5,

at den enkelte deltager kun hæfter med sit kontingent, jf. foreningens vedtægter § 3,

at sammenslutningen styres af foreningsorganer, jf. foreningens vedtægter § 4 og generalforsamlingerne ifølge Bilag 3 og Bilag 4,

at medlemsadgangen er fri, idet der ikke foretages en nærmere prøvelse af lysten og viljen ifølge foreningens vedtægters § 3, stk. 1,

at Der intet findes i vedtægterne, hvorefter en deltagers udtræden skal tillægges retslig betydning for sammenslutningens beståen og ikke giver krav på nogen del af foreningens formue,

at foreningens overordnede formål er af ideel karakter, jf. foreningens vedtægter § 2, 3

hvorefter samtlige betingelser for, at foreningen er et selvstændigt skattesubjekt efter Den juridiske vejledning 2018-2, afsnit C.D.1.1.12 ”Andre foreninger”, er opfyldt.

Herefter udgør foreningen et selvstændigt skattesubjekt.

På baggrund af foreningens vedtægter er det ikke godtgjort, at foreningens formue er overgået til klager, og klager er derfor ikke rette indkomstmodtager til formuen, jf. U 2015.371 H.

At indsætningerne ikke er udtryk for skattepligtig indkomst for hverken klager eller for foreningen understøttes ved, at beløbet der overføres til udlandet udgør 133.017.438 kr. hvorimod beløbet der modtages på foreningens konto i alt udgør 132.634.503 kr. Beløbet der overføres til udlandet er således højere med 382.935 kr., hvorfor det har formodningen for sig, at der ikke er tale om erhvervsmæssige aktiviteter, idet forretningsførelsen i så fald ville være meget besynderlig og uden nogen synlig indtægt eller værdi for foreningen eller klager, der har fuldmagt til kontoen.

Der er tale om betydelige beløb, og det er ikke sandsynligt, at klager på nogen måde kan have genereret så høj en omsætning såfremt SKAT holder fast i, at klager har drevet selvstændig virksomhed.

Indbetalingerne til kontoen bliver således alle videreoverført til henholdsvis Dubai og Somalia, hvorfor indbetalingerne ikke kan ses at udgøre indtægt for klager i indtægtsårene 2014 og 2015.

Slutteligt skal det nævnes, at årsagen til at [forening1]s foreningen sender midler til velgørende formål til Somalia via Dubai er, at banksystemet i Somalia ikke er udviklet som i Danmark, og det derfor ikke kan lade sig gøre at sende pengene direkte til Somalia.

AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER

På baggrund af det ovenfor anførte fremstår det ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at klager personligt har haft noget udbytte af de betalinger, der er sket til eller fra bankkonto [...05] i [finans1], hvorfor klager følgelig ikke skal beskattes heraf, blot fordi han har haft fuldmagt til bankkontoen.

Overførslerne til og fra bankkontoen er sket til velgørende formål i overensstemmelse med foreningens vedtægter, hvorfor de er skattefrie for foreningen såvel som for klager.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 1, stk. 1 (dagældende lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 om skattekontrol)

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905H. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om klagerens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208HR.

SKAT har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med 39.083.160 kr. for indkomståret 2014 og 22.123.036 kr. for indkomståret 2015, svarende til 50 % af de konstaterede bankindsætninger på foreningen [forening1]s konto i [finans1], hvortil klageren samt [AMA] havde fuldmagt.

Retten finder, at klageren ikke har godtgjort, at bankindsætningerne vedrører aktiviteter i foreningen ”[forening1]”, og som derfor ikke skal beskattes hos klageren. Det er ikke muligt at følge de enkelte pengestrømme til Somalia via Dubai, og det er endvidere ikke muligt at udlede, hvad beløbene efterfølgende er brugt til. Da klageren og [AMA] har haft den fulde dispositionsret over kontoen og da det ikke er dokumenteret, at bevægelserne på kontoen vedrører aktiviteter i foreningen, finder retten, at det må lægges til grund, at bankkontoen tilhører klageren og [AMA].

Klageren og [AMA] har som fuldmagtshavere haft rådighed over kontoen. Retten bemærker i denne forbindelse, at der på trods af opfordring hertil ikke er fremlagt dokumentation for, at der har været andre fuldmagtshavere til kontoen i foreningens levetid.

Klageren har fremlagt vedtægter for foreningen samt referater fra generalforsamlingerne i 2014 og 2015. Det forhold at det af foreningens vedtægter fremgår, at foreningens formål blandt andet er at hjælpe den somaliske befolkning i nød i Somalia samt at deltage genombygningsarbejde i Somalia, dokumenterer efter rettens vurdering ikke, at indsætningerne på og overførslerne fra foreningens konto vedrører disse aktiviteter.

På baggrund af ovenstående finder retten, at det er med rette, at klageren beskattes af halvdelen af de foretagne bankindsætninger.

Retten finder endvidere ikke grundlag for at hjemvise sagen til fornyet behandling hos Skattestyrelsen (tidligere SKAT) i overensstemmelse med den nedlagte subsidiære påstand.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.