Kendelse af 05-05-2020 - indlagt i TaxCons database den 27-05-2020

Indkomståret 2013

Skattestyrelsen har givet afslag på ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelse for 2013.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse, idet der gives afslag på anmodning om ændring af klagerens skatteansættelse for 2013 ved tilbagefordeling af pension.

Faktiske oplysninger

Skattestyrelsen har den 14. maj 2018 modtaget en henvendelse fra Udbetaling Danmark, som oplyser, at klageren har anmodet om ekstraordinær genoptagelse af sin skatteansættelse for indkomståret 2013.

Klageren har fået udbetalt 127.627 kr. i pension i 2013. Pensionen dækker perioden 1. juni 2005 - 2013.

Klageren har anmodet om at få pensionen flyttet til beskatning i de indkomstår, som beløbet vedrører.

Der er fremlagt udtræk fra CPR-registeret, hvor det fremgår, at klageren den 5. maj 1980 er udrejst til Pakistan. Den 18. februar 2017 er adressen ajourført, hvor adressen er ændret til [adresse1], [...], England. Indberetningsmyndigheden er ATP.

Klagerens årsopgørelse for 2013 er sendt til adressen, der blev oplyst til CPR-registeret i forbindelse med klagerens udrejse i 1980.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at klageren ikke er berettiget til genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2013.

Som begrundelse anføres:

”(...)

Fristen for genoptagelse for indkomståret 2013 udløb 1. maj 2017. Fristen for genoptagelse er derfor udløbet, jævnfør skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, og du kan kun få genoptagelse, hvis du opfylder betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 og stk. 2.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1, er det en betingelse for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen, at der er indtrådt en ændring i det privatretlige eller offentligretlige grundlag for ansættelsen.

Skattestyrelsen er enig i, at der er indtrådt en ændring i det offentligretlige grundlag for dine skatteansættelser for indkomstårene 2005-2013. Derfor er betingelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, opfyldt.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er det imidlertid en betingelse for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen, at du har bedt om genoptagelse senest 6 måneder efter, at du er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder, at fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 kan overskrides. Vi har mulighed for at se bort fra 6-månedersfristen, hvis der er særlige omstændigheder.

Skattestyrelsen er af den opfattelse, at du først på nuværende tidspunkt anmoder om tilbagefordeling af pensionsudbetalingen. Henset til at du blev opmærksom på, at du fik udbetalt pensionen samlet i 2013, mener Skattestyrelsen, at fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er overskredet.

Skattestyrelsen bemærker, at Udbetaling Danmarks brev er dateret 18. maj 2018. Skattestyrelsen går ud fra, der må være tale om en fejlagtig dato, da Skattestyrelsen ikke udsteder skattekort for 2013 på nuværende tidspunkt.

Skattestyrelsen kan vælge at se bort fra fristoverskridelsen, hvis der foreligger særlige omstændigheder.

I henhold til praksis kan særlige omstændigheder være, hvis der er tale om myndighedsfejl, svig fra tredjemand eller andre helt særlige uforudsigelige tilfælde, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige, herunder alvorlig sygdom. Se den Juridiske vejledning afsnit A.A.8.2.2.2.2.8.

Skattestyrelsen lægger til grund, at årsopgørelsen for 2013 er sendt til din adresse i udlandet, som du har oplyst til folkeregisteret i forbindelse med din udrejse.

Skattestyrelsen mener, at du burde have gennemgået din årsopgørelse, som du er forpligtet til, når du modtager indkomst fra Danmark. Der er således ikke tale om en situation, som ikke kan bebrejdes dig.

På baggrund af ovenstående ændrer Skattestyrelsen ikke din skatteansættelse for indkomståret 2013.”

I Skattestyrelsens høringssvar fremlægges:

”(...)

Det bemærkes, at den nye udenlandske adresse først er indberettet til CPR-registeret af ATP den 18. februar 2017. Først efter dette tidspunkt anvendes adressen af SKAT.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at klageren er berettiget til genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2013.

Som begrundelse anføres:

“(...)

this is an appeal for a tax agency case for tax year 2013 to be reopened and tax appropriately applied for that tax year.

i am representing my father who has the following details:

[person1]

his cpr number is [...]

the tax agency case id is following Sags-id [...]

i have the decision report from the tax agency as the following:

this is a translation i obtained using google translate as neither my father or i understand Danish. so the communications have been very poor so far in understanding what the whole issue is.

but below is the google translation of the report i can send original too at later stage.

i have made the fee payment of 400 DKK using the above as references. namely the report is attached as a Sags-id [...] and have the cpr in message field too for the payment so that you can trace the payment.

below is the google translation which is confusing but i think we understand the overall decision that the tax agency are stating that they see our case as legitimate that an error has occurred on the agency part but they can not reopen the case as it has elapsed the 6 month rule.

(...)

the appeal i son the grounds that the 6 month rule should not be applied as the rule states from the time person becomes aware. My father did not become aware until the correct address was used. the correct address was with the tax agency as the first notification from the pensions department was made in 2013 not 14 May 2018 from Udbetaling Danmark. at the time of setting up the post payment of pension my father was informed that it would be a payment for previous years due pension and that tax authorities would be notified accordingly. This was confirmed on several phone calls by myself in may 2018.

my father is around 80 years of age and needs my help to understand some of these processes and handle his issues with the authorities in denmark. As no longer live with my father and live 250 mile away i have to handle these during my busy work schedule and he is dependent on me for this. I'm an IT specialist and a lot of this is even difficult to understand for myself. especially due to the language differences.

The tax authority informed us the previous letters went to an address in Pakistan. however strangely the tax debt recovery letters came to the right address in UK in may 2018 on which i followed up by inquiring what the letters were about as they were in danish and my father didn't understand Danish any more.

on discovery that they were debt recovery letters i discovered after query with danish pension department that they tax agency had already been informed that there should be no tax due for previous pension years that pension payment was for arrears in 2005 - 2013.

the case was followed up and above decision was given.

My father wishes to appeal against this decision on grounds that it was an administration error on part of the tax agency not to use the correct address and that my father has now been out of denmark for such a long time that he no longer due to his age and also the time out of the country understands all the relevant department and processes to keep track on his records. he relied on the information from the pensions department that the arrears pensions payment was been made after all due taxes and relevant processes were fulfilled.

all communications were in a language that he is no longer fluent in.

he has to rely on me to administer most of his processes.

my time is limited and can not address all his concerns.

its ironic that the debt recovery letter came to the correct address and all pensions letters come to correct address yet the tax notification letter prior to may 2018 went to some address in Pakistan.

my father also can not afford to pay such a large tax bill amount from the small amount of pension that he receives each month.

please can you reconsider this case and reopen the 2013 tax bill year and adjust the incorrect due tax due accordingly.

please let me know if you need any additional information or clarity on any of the points or further documents.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

A-indkomst, der kommer til udbetaling efter udløbet af den pågældende indtjeningsperiode, indkomstbeskattes i det indkomstår, hvori udbetalingen finder sted. Har udbetaling ikke fundet sted på et tidspunkt, der ligger 6 måneder efter, at indkomstmodtageren har erhvervet endelig ret til den pågældende indkomst, er beløbet dog indkomstskattepligtigt på dette tidspunkt, jf. § 20, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1159 af 3. december 2012 (kildeskattebekendtgørelsen).

Pension er skattepligtig indkomst, jf. statsskattelovens § 4, stk. 1, litra c.

Skatteforvaltningen kan efter anmodninggive tilladelse til tilbagefordeling af indkomstskattepligtige indtægter fra det år, hvori indtægterne er retserhvervet, til de år, som de vedrører.

Efter praksis er der en række betingelser, der skal være opfyldt, for at en anmodning om tilbagefordeling kan imødekommes. Betingelserne fremgår af Den juridiske vejledning afsnit C.A.3.1.1.2.

a. Anmodning om tilbagefordeling skal være indgivet inden udgangen af det kalenderår, der følger efter det indkomstår, hvor udbetaling/endelig retserhvervelse har fundet sted.
b. Ansøgeren skal godtgøre, at indtægten vedrører de indkomstår, hvortil den ønskes henført til beskatning. Skattemyndigheden kan dog selv indhente de nødvendige oplysninger ved at henvende sig direkte til ansøgerens arbejdsgiver, sociale myndigheder m.v., hvis det er mere praktisk.
c. Skattemyndighederne må ikke give tilladelse til at udskyde beskatning af en indtægt til et senere indkomstår end det år, hvor indtægten efter gældende regler skal medregnes til den skattepligtige indkomst.
d. Tilbagereguleringen skal være af væsentlig økonomisk betydning for ansøgeren.
e. Skattemyndighederne må ikke tillade tilbagefordeling af lønefterbetalinger, der er erhvervet som følge af ny, kollektiv lønoverenskomst eller tilsvarende reguleringer af tjenestemandslønninger. Derimod må Skattemyndighederne gerne tillade tilbagefordeling af lønefterbetaling, der er begrundet med forfremmelse, tildeling af personligt tillæg eller lignende, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.”

Det lægges til grund, at pensionen vedrører perioden 1. juni 2005 - 2013. Klageren fik udbetalt pensionen i 2013. Klagerens anmodning om genoptagelse/tilbagefordeling af pension blev modtaget af Skattestyrelsen den 14. maj 2018.

Fristen for anmodning om tilbagefordeling for indkomståret 2013 var den 31. december 2014. Fristen er således ikke overholdt. Klageren opfylder herefter ikke betingelserne for tilbagefordeling.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes herefter.