Kendelse af 06-12-2019 - indlagt i TaxCons database den 12-01-2020

SKAT har afslået at genoptage skatteansættelsen for indkomstårene 2009 og 2010.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse og pålægger Skattestyrelsen at genoptage ansættelserne.

Faktiske oplysninger

Klagerens repræsentant har ved brev af 30. januar 2018 anmodet SKAT om genoptagelse af skatteansættelserne for 2009 og 2010.

Klageren var i de påklagede indkomstår pensionist og har af uddannelsesmæssig baggrund en almindelig kontoruddannelse.

Klagerens sag er de del af et større sagskompleks, der fik ændret skatteansættelse ved afgørelse dateret 18. oktober 2016, 12 af sagerne blev påklaget til Landsskatteretten. I 9 af sagerne fandt Landsskatteretten ikke, at der forelå grov uagtsomhed, hvorefter de fik medhold. Landsskatterettens afgørelser er foretaget 4. januar 2018.

Klageren påklagede ikke SKATs afgørelse af 18. oktober 2016 til Landsskatteretten.

SKATs afgørelse

SKAT har givet afslag på ekstraordinær genoptagelse.

Som begrundelse er anført:

Vi mener, at grundlaget for din skat for 2009-2010 ikke kan ændres. Det er fordi fristen for at ændre indkomstgrundlaget som udgangspunkt var 1. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb. Vi mener ikke, at din sag falder ind under de undtagelser, der gælder for tidsfristen.

Tidsfristen står i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og undtagelsesbestemmelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8.

SKAT har den 18. oktober 2016 truffet afgørelse om beskatning af bonusbeløb udbetalt til dig i

2010-2012.

SKATs afgørelse er truffet efter udløbet af fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Der er i afgørelsen henvist til skatteforvaltningslovens§ 27, stk. 1, nr. 5 som begrundelse for at ændre skatteansættelsen efter udløbet af den omhandlede frist. Bestemmelsen omhandler muligheden for at ændre en skatteansættelse hvis "Den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. "

Du har ikke påklaget SKATs afgørelse af 18. oktober 2016. ·

Din rådgiver henviser til en afgørelse fra Landsskatteretten af 4. januar 2018, hvor der er truffet afgørelse i en lignende sag.

Der er tale om en konkret afgørelse, der ikke er offentliggjort.

Vurderingen af om en skatteansættelse kan ændres efter udløbet af fristen i skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2, er en helt konkret og individuel vurdering i hver enkelt sag.

Landsskatterettens vurdering af formalitet i afgørelse af 4. januar 2018 kan derfor ikke lægges til grund i din sag uanset, at sagen materielt omhandler samme forhold.

Efter SKATs opfattelse er der ikke tale om en praksis ændring jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7.

Vi vurderer heller ikke, at der foreligger sådanne særlige omstændigheder efter skatteforvaltningens § 27, stk. 1, nr. 8, der kan føre til en ekstraordinær genoptagelse.

Du og din daværende advokat valgte ikke at påklage SKATs afgørelse af 18. oktober 2016 og har dermed ikke fået Landsskatterettens vurdering af, om der i din sag foreligger grov eller simpel uagtomhed.

Din anmodning om genoptagelse for 2009-2010 kan ikke imødekommes, da betingelserne for ekstraordinær genoptagelse ikke er til stede.

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om at ekstraordinær genoptagelse skal imødekommes.

Som begrundelse er anført:

”Jeg gør gældende, at min klient sag må genoptages, og at der i min klients sag alene er udvist simpel uagtsomhed, og at dette må medføre, at min klient ikke skal beskattes af den opnåede bonus, hvorfor den af min klient betalte skat bør tilbagebetales.

Til støtte den af mig nedlagte påstand skal jeg henvise til tre afgørelser vedrørende samme problematik, nemlig:

Skatteankestyrelsens afgørelse af den 4. januar 2018 vedrørende [person1], [adresse1], [by1],
Skatteankestyrelsens afgørelse af den 2. marts 2018 vedrørende [person2], [adresse2], [by1],
Skatteankestyrelsens afgørelse af den 2. marts 2018 vedrørende [person3], [adresse3], [by1].

Endvidere vedlægger jeg kopi af [virksomhed1] ApS' tilbud af 22. marts 2010, hvoraf fremgår, at min klient har fået oplyst, at bonus er skattefrit.

Min klients sag er fuldstændig identisk med de tre sager, der er afgjort af Skatteankenævnet, og ud fra princippet om lighed for loven må min klients sag genoptages, og den erlagte skat må tilbagebetales.

Jeg skal endvidere gøre opmærksom på, at min klient, ligesom de tre andre skatteydere, bor i et lille lokalsamfund, hvor alle kender alle, og hvor det derfor vil være meget krænkende, såfremt en enkelt skatteyder skal betale skat af den opnåede bonus, når tre andre skatteydere ikke skal betale skat.

Afslutningsvis skal jeg oplyse, at min klient har en almindelig kontoruddannelse ”

Klagerens repræsentant har endvidere ved skrivelse dateret 19. april 2018 kommet med bemærkninger til SKATS forslag til afgørelse, af bemærkningerne er vedlagt 3 ens afgørelser fra Landsskatteretten som udspringer fra samme sagskompleks som klagerens sag.

Landsskatterettens afgørelse

Den skattepligtige, der ønsker sin skatteansættelse ændret, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb anmode om genoptagelse af ansættelsen. Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. En anmodning om genoptagelse vedrørende indkomstårene 2009 og 2010 skal således senest være kommet frem til SKAT den 1. maj 2013 og 1. maj 2014.

Genoptagelse efter udløbet af den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 kan ske efter bestemmelserne om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8.

Det fremgår af § 27 stk. 2, at en ansættelse efter de i stk. 1 nævnte tilfælde kun kan fortages, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold der begrunder fravigelse af fristerne i § 26.

Af § 27 stk. 1, nr. 7 fremgår det, at der kan ske genoptagelse hvis hidtidig praksis er endeligt underkendt ved blandt andet en afgørelse fra Landsskatteretten.

Klageren har den 18. oktober 2016 modtaget SKATS afgørelse for indkomstår 2009 og 2010.

SKAT afslår at genoptage skatteansættelsen for 2009 og 2010 ekstraordinært ved afgørelse af 18. juni 2018.

Klageren blev den 4. januar 2018 opmærksom på landsskatterettens afgørelser vedrørende de identiske sager der udspringer af samme forhold som klagerens sag. Af afgørelserne, som alle omhandlede indberetning af bonus fra [virksomhed1], fremgår det, at Landsskatteretten gav skatteyder medhold i, at der ikke forelå grov uagtsomhed fra skatteyders side, som kunne begrunde at SKAT ekstraordinært kunne genoptage skatteansættelsen, men alene simpelt uagtsomt, da skatteyder af [virksomhed1] var blevet informeret om at bonussen var skattefri, sammenholdt med uddannelses- og ansættelsesmæssig baggrund.

Af SKATs afgørelse fremgår det, at den af repræsentanten fremhævede afgørelse er en konkret afgørelse som ikke er offentliggjort.

Det er rettens opfattelse, at de af repræsentanten henviste afgørelser fra Landsskatteretten er afgjort den 4. januar 2018. Klageren anmodede SKAT om ekstraordinær genoptagelse den 30. januar 2018. Klageren har dermed anmodet om genoptagelse indenfor fristen på 6 måneder efter kundskabstidspunktet jf. skatteforvaltningsloven § 27 stk. 2.

Retten finder, at klagerens sag er sammenlignelig med de sager, som Landsskatteretten har afgjort, hvorfor der er grundlag for at indrømme genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7, da anmodningen er fremsat inden 6 måneder efter klageren fik kundskab om Landsskatterettens afgørelser.

Landsskatteretten pålægger skattestyrelsen at genoptage skatteansættelsen ekstraordinært for årene 2009 og 2010.