Kendelse af 07-07-2021 - indlagt i TaxCons database den 07-08-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Selskabets opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2015

Skattepligtig indkomst

239.220 kr.

0 kr.

239.220 kr.

Indkomståret 2016

Skattepligtig indkomst

263.570 kr.

0 kr.

263.570 kr.

Faktiske oplysninger

Ifølge oplysninger fra det Centrale Virksomhedsregister, CVR, blev selskabet stiftet den 1. juni 1991 under CVR-nr. [...1]. Selskabet er senest registreret med navnet ”[virksomhed1] ApS ApS”.

Videre fremgår af oplysninger fra CVR, at selskabets aktivitet er registreret under branchekoden: 692000: bogføring og revision; skatterådgivning, og at selskabet i de påklagede indkomstår havde forskudt regnskabsår fra 1. oktober til 30. september.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af selskabets regnskabsmateriale, herunder særligt af kontospecifikationerne for regnskabskontiene salgs- og købsmoms, konstateret, at afregningen af momsen ikke er foretaget korrekt, og Skattestyrelsen har på denne baggrund genoptaget selskabets skatteansættelser.

Selskabet har under Skattestyrelsens behandling af sagen fremlagt resultatopgørelser, specifikationer til konti fra regnskabet, skattemæssige specifikationer samt årsregnskab for perioderne fra den 1. oktober 2014 til den 30. september 2015 og fra den 1. oktober 2015 til 30. september 2016, bilag for regnskabskonto 1310 samt kontoudtog for selskabets bankkonti [...80] og [...11].

Skattestyrelsen har ved den påklagede afgørelse af 5. juli 2018 ikke godkendt fradrag for alle selvangivne driftsomkostninger, idet disse omkostninger ikke er dokumenteret ved underbilag. Skattestyrelsen har herefter ændret selskabets skattepligtige indkomst for indkomstårene 2015 og 2016 således:

Selskabets indkomst for 2015

Selvangivet indkomst

57.945 kr.

Ikke godkendte fradrag, se pkt. 3

181.275 kr.

Ansat skattepligtig indkomst

239.220 kr.

Selskabets indkomst for 2016

Selvangivet indkomst

69.690 kr.

Ikke godkendte fradrag, se pkt. 3

203.880 kr.

Ansat skattepligtig indkomst

263.570 kr.

I bilag 2 til Skattestyrelsens afgørelse fremgår følgende transaktioner for indkomståret 2015, som Skattestyrelsen finder ikke er dokumenteret med underbilag:

Dato

Bilag

Beløb

Moms

Netto

03-11-2014

82

3.000

600

2.400

07-11-2014

97

5.000

1.000

4.000

21-11-2014

124

5.000

1.000

4.000

22-06-2015

583

38.750

7.750

31.000

09-07-2015

614

15.000

3.000

12.000

25-07-2015

629

10.000

2.000

8.000

31-07-2015

635

23.750

4.750

19.000

07-08-2015

644

10.000

2.000

8.000

12-08-2015

648

36.250

7.250

29.000

25-08-2015

666

15.250

3.050

12.200

31-08-2015

843

6.344

1.269

5.075

06-09-2015

673

20.000

4.000

16.000

07-09-2015

677

12.250

2.450

9.800

08-09-2015

681

6.000

1.200

4.800

18-09-2015

704

20.000

4.000

16.000

Ikke dokumenteret i alt 226.594 45.319 181.275

Videre af bilag 2 fremgår de transaktioner, som Skattestyrelsen finder ikke er dokumenteret med underbilag for indkomståret 2016:

Dato

Bilag

Beløb

Moms

Netto

23-10-2015

957

12.000

2.400

9.600

02-11-2015

968

10.000

2.000

8.000

17-11-2015

1001

10.000

2.000

8.000

09-12-2015

1032

5.000

1.000

4.000

27-04-2016

1364

10.000

2.000

8.000

27-05-2016

1411

12.250

2.450

9.800

15-06-2016

1428

50.000

10.000

40.000

30-09-2016

1672

145.600

29.120

116.480

Ikke dokumenteret i alt 254.850 50.970 203.880

Selskabet har ikke fremlagt yderligere dokumentation under klagesagen, og de i oversigterne nævnte underbilag er heller ikke fremlagt under klagesagen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag med 181.275 kr. for indkomståret 2015 og med 203.880 kr. for indkomståret 2016. Den skattepligtige indkomst er herefter opgjort til 239.220 kr. for indkomståret 2015 og til 263.570 kr. for indkomståret 2016.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

3. Ændring til skatten 2015 og 2016.

(...)

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Som det fremgår af sagsfremstillingens pkt. 1, er der alene fejl vedrørende momsafregningen mens selskabets skattemæssige resultat stemmer overens med Skattestyrelsens opgjorte momstilsvar, og dermed er det skattemæssige resultat indberettet korrekt. Selskabet har dog ikke dokumenteret alle udgifterne på konto 1310 jf. nærværende sagsfremstilling pkt. 2.

Da selskabet ikke har dokumenteret alle udgifterne på konto 1310 (se bilag 2), kan der ikke jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a godkendes fradrag for disse. Vi henviser endvidere til DJV afsnit A.B.5.3.5. Det skal her bemærkes, at bilagene 82, 97 og 124 for året 2015 ikke blev ændret momsmæssigt, da bilagene omfattes af fristreglerne i skatteforvaltningslovens § 32. Foranstående bilag omfattes dog skattemæssigt af de ordinære frister i skatteforvaltningslovens § 26, og det skattemæssige fradrag er derfor ikke godkendt.

Skattestyrelsen ændrer derfor selskabets indkomst for 2015 med 181.275 kr. og for 2016 med 203.880 kr.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

I forbindelse med sagen har [person1] repræsenteret selskabet, og det er gennem ham, at Skatte­ styrelsen har modtaget materiale. Som det fremgår af afgørelsen af 5. juli 2018, se pkt. 1.2, oplyste [person1] ved telefonsamtale med Skattestyrelsen den 3. juli 2018, at han var enig i Skattestyrelsens forslag af 14. juni 2018. Skattestyrelsen måtte endvidere træffe afgørelse i overensstemmelse med forslaget.

(...)”

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at selskabets skattepligtige indkomst nedsættes med 239.220 kr. for indkomståret 2015 og med 263.570 kr. for indkomståret 2016. (indsæt klageren påstand/påstande i rækkefølge – eks. ”klageren har principalt nedlagt påstand om xxxx, subsidiært om at xxxx…)

Repræsentanten har anført følgende til støtte for påstanden:

”(...)

Jeg skal hermed på vegne af [virksomhed1] påklage den af Skattestyrelsen afsagte afgørelse af den 5. juli 2018 vedrørende selskabets skatteansættelse for indkomstårene 2015 og 2016 og selskabets momstilsvar for perioden 1. oktober 2014 - 30. september 2016, jf. bilag 1.

Nærværende sag drejer sig om, hvorvidt der er grundlag for at ændre selskabets skatteansættelse og momstilsvar for ovennævnte perioder.

(...)

Herudover er det Skattestyrelsens opfattelse, at selskabets dokumentation af retten til en række anvendte fradrag er mangelfuld. På denne baggrund finder Skatteankestyrelsen, at der er grundlag for at nægte selskabet de pågældende fradrag og i overensstemmelse hermed forhøje selskabets skatteansættelse.

PÅSTAND

Det er heroverfor [virksomhed1]s opfattelse, at selskabet er berettiget til de omhandlede fradrag, hvorfor der ikke er grundlag for en forhøjelse af selskabets skatteansættelse.

2015 nedsættes med kr. 239.220

2016 nedsættes med kr. 263.570

SAGSFREMSTILLING

For en nærmere belysning af de faktiske omstændigheder i sagen henvises i første omgang til sagsfremstillingen indeholdt i Skattestyrelsens afgørelse af den 5. juli 2018, jf. bilag 1.

Idet det ikke på nuværende tidspunkt er muligt at redegøre fyldestgørende for sagens faktiske forhold, tager vi forbehold for at fremkomme med en uddybende sagsfremstilling i et supplerende indlæg.

ANBRINGENDER

(...)

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det endvidere overordnet gældende, at selskabet er berettiget til de i sagen omhandlede fradrag, hvorfor der ikke er grundlag for en forhøjelse af selskabets skatteansættelse. Det gøres gældende, at det via bogføringen er behørigt dokumenteret, at de omtvistede omkostninger er fradragsberettigede, og derfor er der ikke grundlag for den foretagne korrektion.

Det er ikke muligt at redegøre fyldestgørende for anbringenderne på nuværende tidspunkt, hvorfor der tages forbehold for at uddybe ovennævnte anbringender i et supplerende indlæg.

(...)”

Der er ikke fremsendt yderligere bemærkninger til sagen.

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Skattepligtige skal ifølge skattekontrollovens § 1 selvangive deres indkomst til skattemyndighederne. Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat (dagældende lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 om skattekontrol).

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006) og bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006).

Det fremgår af mindstekravsbekendtgørelsens § 8, at det skattemæssige årsregnskab samt de oplysninger, som indgår i grundlaget for det skattemæssige årsregnskab, skal kunne udledes af bogføringen eller af specifikationer i tilknytning hertil. Af bogføringslovens § 9, stk. 1, fremgår, at enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.

Selskabet har ikke til brug for Skattestyrelsens kontrol fremlagt bilag til dokumentation af størrelsen eller arten af udgifter, som er fradraget ved indkomstopgørelsen. Skattestyrelsen har derfor med rette ikke godkendt fradrag for udgifterne.

Selskabet har heller ikke ved klagebehandlingen fremlagt nogen form for dokumentation for udgifterne, og der kan derfor ikke foretages fradrag for disse.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.