Kendelse af 07-08-2019 - indlagt i TaxCons database den 07-09-2019

Indkomstårene 2016 og 2017

Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om ændring af klagerens skat for 2016 og 2017 ved tilbagefordeling af pension.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har fået udbetalt et beløb fra [virksomhed1] på 37.888 kr. Skattestyrelsen har oplyst, at beløbet er indberettet af [virksomhed1] med september 2017 som udbetalingsperiode og 5. september 2017 som dispositionsdato. Beløbet vedrører perioden 1. december 2016 til 31. marts 2017. Der er udbetalt 9.472 kr. for hver måned.

Skattestyrelsen har ved en tidligere henvendelse fra klageren manuelt foretaget en ændring af udbetalingsperioden i eIndkomst, så perioden fremgår som 1. december 2016 til 31. marts 2017.

[virksomhed1] har sendt et brev til klageren, som er dateret den 4. september 2017, hvoraf bl.a. fremgår, at [virksomhed1] nu har modtaget oplysninger, så de kan begynde at udbetale pension til klageren.

Klageren har den 20. juli 2018 anmodet Skattestyrelsen om at få beløbet flyttet til beskatning i de måneder, som beløbet vedrører. Klageren har begrundet sin anmodning med, at hun den 1. april 2017 er blevet bevilget førtidspension og har fået et tilbagebetalingskrav. Klageren har oplyst, at tilbagebetalingskravet udgør 12.375 kr. og er opstået som følge af beløbet fra [virksomhed1].

Klagerens skattepligtige indkomst i 2017 er 365.005 kr. uden tilbagefordeling. Ved tilbagefordeling forstås, at 9.472 kr. flyttes til beskatning i 2016.

Skattestyrelsen har oplyst, at klageren vil opnå en skattemæssig besparelse på 2 kr. ved tilbagefordeling.

Udbetaling Danmark har den 6. august 2018 oplyst til Skattestyrelsen, at klageren vil få 2.835 kr. mere i pension for 2017 ved tilbagefordeling. Skattestyrelsen har oplyst, at det svarer til, at klageren vil få udbetalt cirka 1.750 kr. mere.

Udbetaling Danmark har oplyst, at beløbet fra [virksomhed1] har indflydelse på beregningen af klagerens førtidspension, da beskatningstidspunktet er i september 2017. Udbetaling Danmark ser ikke på, om udbetalingen vedrører en periode, fra før klageren blev tilkendt førtidspension. Det er beskatningstidspunktet, der er afgørende, herunder om tidspunktet er før eller efter, at klageren blev tilkendt førtidspension.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har afgjort, at klageren ikke er berettiget til at få ændret sin skat for 2016 og 2017 ved tilbagefordeling af pension.

Som begrundelse anføres:

”(...)

Afgørelse

Vi ændrer ikke din skat for 2016 og 2017, da du ikke opnår en besparelse på mindst 3.650 kr. ved tilbagefordeling.

Konsekvenser ved tilbagefordeling.

Ved tilbagefordeling vil du opnå en skattemæssig besparelse på 2 kr.

Din skattepligtige indkomst i 2017 er inden tilbagefordeling på 365.005 kr. Det betyder, at du skal opnå en besparelse på mindst 3.650 kr. netto før betingelsen for tilbagefordeling er opfyldt.

Udbetaling Danmark har den 6. august 2018 oplyst, at du vil kunne få 2.835 kr. mere udbetalt i pension for 2017, hvis 9.472 kr. flyttes til beskatning i 2016. Det vil sige, at du ved tilbagefordeling vil kunne opnå en besparelse netto på ca. 1.750 kr.

Betingelsen om, at du skal opnå en besparelse på mindst 3.650 kr. ved tilbagefordeling er dermed ikke opfyldt.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at hun er berettiget til at få ændret sin skat for 2016 og 2017 ved tilbagefordeling af pension.

Som begrundelse anføres:

”Jeg klager over, at Skattestyrelsen har stadfæstet et krav om, at et skattefordeling til 2016 skal udgøre Kr. 3.650,00, hvilket svarer til 1 % af min indkomst for året 2017. Min indkomst i 2017 var extraordinær, da jeg bl.a. fik et invaliditetsbeløb, engangs- fra [virksomhed1] på kr. 37.888,-, hvoraf kr. 9.472,- vedrører 01.12.16-31.12.16. Jeg vil gerne have kr. 9.472,- reguleret til 2016, hvilket er den periode beløbet vedrører.

Havde man i stedet anvendt min indkomst 2016, androg denne kr. 221.582, 1 % heraf kr. 2.215,- og betingelsen var opfyldt.

Sagen drejer sig om:

Tilbagebetaling af førtidspension på kr. 12.375, hvilket Udbetaling Danmark skrev til mig den 08.06.18.

Jeg fik den 01.04.17 tilkendt førtidspension. Tilbagebetalingskravet stammer fra engangsbeløbet fra [virksomhed1], som er en efterregulering af invalidedækning på min arbejdsforsikring på kr. 37.888,- Beløbet fremkommer ved at det er 4 månedlige beløb af kr. 9.472, dækkende perioden 01.12.16- 31.03.17. beløbet kr. 37.888,- kom først til udbetaling i september 2017, primært pga [virksomhed1]s ultralange sagsbehandlingstider.

Jeg har siden 8. Juni 2018 jævnlig haft kontakt til SKAT og [virksomhed1] for om perioden kunne registreres korrekt, så jeg ikke skulle tilbagebetale førtidspensionen..

Da jeg åbenbart ikke kan ændre perioden 01.01.17-31.03.17 så Udbetaling Danmark trækker kravet tilbage, anmoder jeg hermed om, at jeg får medhold i, at SKAT tilbagefordeler kr. 9.472, som rettelig skulle være registreret i 2016. Ved denne tilbagefordeling vil min tilbagebetaling blive Kr. 2.835,00 mindre, hvilket er mange penge for mig.

Jeg synes i forvejen, at det strider imod enhver retsfølelse at et beløb, som ligger før min pensionsbevilling, giver et tilbagebetalingskrav OG at når jeg så kan mindske det med kr. 2.835, at jeg så støder på en beløbsregel, som følge af, at den indkomst året måles på, har været ekstraordinær”

Landsskatterettens afgørelse

A-indkomst, der kommer til udbetaling efter udløbet af den pågældende indtjeningsperiode, indkomstbeskattes i det indkomstår, hvori udbetalingen finder sted. Har udbetaling ikke fundet sted på et tidspunkt, der ligger 6 måneder efter, at indkomstmodtageren har erhvervet endelig ret til den pågældende indkomst, er beløbet dog indkomstskattepligtigt på dette tidspunkt, jf. § 20, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 499 af 27. marts 2015 (kildeskattebekendtgørelsen).

Pension er skattepligtig indkomst, jf. statsskattelovens § 4, stk. 1, litra c.

Skatteforvaltningen kan efter anmodninggive tilladelse til tilbagefordeling af indkomstskattepligtige indtægter fra det år, hvori indtægterne er retserhvervet, til de år, som de vedrører.

Efter praksis er der en række betingelser, der skal være opfyldt, for at en anmodning om tilbagefordeling kan imødekommes. Betingelserne fremgår af Den juridiske vejledning afsnit C.A.3.1.1.2.

a. Anmodning om tilbagefordeling skal være indgivet inden udgangen af det kalenderår, der følger efter det indkomstår, hvor udbetaling/endelig retserhvervelse har fundet sted.
b. Ansøgeren skal godtgøre, at indtægten vedrører de indkomstår, hvortil den ønskes henført til beskatning. Skattemyndigheden kan dog selv indhente de nødvendige oplysninger ved at henvende sig direkte til ansøgerens arbejdsgiver, sociale myndigheder m.v., hvis det er mere praktisk.
c. Skattemyndighederne må ikke give tilladelse til at udskyde beskatning af en indtægt til et senere indkomstår end det år, hvor indtægten efter gældende regler skal medregnes til den skattepligtige indkomst.
d. Tilbagereguleringen skal være af væsentlig økonomisk betydning for ansøgeren.
e. Skattemyndighederne må ikke tillade tilbagefordeling af lønefterbetalinger, der er erhvervet som følge af ny, kollektiv lønoverenskomst eller tilsvarende reguleringer af tjenestemandslønninger. Derimod må Skattemyndighederne gerne tillade tilbagefordeling af lønefterbetaling, der er begrundet med forfremmelse, tildeling af personligt tillæg eller lignende, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.”

Det lægges til grund, at pensionen vedrører perioden 1. december 2016 til 31. marts 2017, ligesom det bemærkes, at klageren fik udbetalt pensionen i september 2017, efter at [virksomhed1] havde orienteret klageren herom ved brev af 4. september 2017. Klagerens anmodning om tilbagefordeling blev modtaget af Skattestyrelsen den 20. juli 2018.

Fristen for anmodning om tilbagefordeling for indkomståret 2017 var den 31. december 2018. Fristen er herefter overholdt.

Det er en konkret vurdering, om tilbagefordelingen har væsentlig økonomisk betydning for klageren. Betingelsen er i almindelighed opfyldt, når den skattemæssige nettobesparelse ved den ønskede tilbagefordeling udgør 1 pct. af klagerens skattepligtige indkomst i det indkomstår, for hvilket den skattepligtige indkomst ønskes nedsat. Nettobesparelsen skal dog mindst udgøre 1.000 kr.

Klagerens skattepligtige indkomst i 2017 var 365.005 kr., hvoraf 1 pct. udgør 3.650 kr.

Klageren opfylder herefter ikke betingelserne for tilbagefordeling. Der lægges navnlig vægt på, at Udbetaling Danmark har oplyst, at klageren vil få 2.835 kr. mere i pension for 2017 ved tilbagefordeling, hvilket svarer til cirka 1.750 kr. mere udbetalt. I skattemæssig henseende vil klageren opnå en besparelse på 2 kr. Tilbagefordelingen findes derfor ikke at være af væsentlig økonomisk betydning for klageren.

Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes herefter.