Kendelse af 08-04-2021 - indlagt i TaxCons database den 28-04-2021

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2017

Værdi af fri veteranbil

37.807 kr.

0 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren er direktør og hovedanpartshaver i holdingselskabet [virksomhed1] ApS, cvr-nr. [...1] (herefter selskabet). Selskabet ejer bl.a. aktiemajoriteten i selskaberne [virksomhed2] A/S og [virksomhed3] A/S.

Selskabets formål er at drive handels-, konsulent-, investerings-, og finansierings- og udlejningsvirksomhed m.v.

Selskabet har virksomhedsadresse ved [adresse1], [by1]

[virksomhed3] A/S har virksomhedsadresse ved [adresse2], [by2].

Selskabet ejede i nærværende indkomstår følgende bil.

Porsche, 911 Coupe, reg.nr. [reg.nr.1]

SKAT har oplyst, at bilen er indregistreret 1. gang den 31. december 1972. Selskabet har anskaffet bilen den 15. juni 2010. Ifølge motorregisteret er der opkrævet afgifter hvert halve år.

Selskabet har oplyst følgende omkring formålet med anskaffelsen af bilen:

”Med hensyn til denne bil bemærkes, at den er anskaffet til brug for deltagelse i [rally] i 2005, hvor [person1] og [virksomhed3] A/S med bidrag fra en del sponsorer deltog som led i en promovering af dels de automotive aktiviteter og dels som led i gruppens mere velgørende aktiviteter, der i 2005 var under udvikling i form af selskabet [virksomhed2]. Nummerpladen [reg.nr.1] referer således til FN’s 8 mål for udvikling i den tredje verden inden år 2015. Deltagelsen blev muliggjort ved hjælp af støtte fra blandet [virksomhed4] og [virksomhed5] med det formål at sætte fokus på fattigdomsbekæmpelse.

Bilen var uden sponsormærkater bortset fra nummerpladen [reg.nr.1] og en tekst ”[...]”. Efter deltagelsen er bilen bevaret i koncern som et klenodie, der kan vises til forretningsforbindelser.

Bilen repræsenterer ikke en betydelig kommerciel værdi, da den er fra 1972, og deltagelsen i 2005 rallyet ikke har undgået af sætte sig spor.

Bilen blev synet i 2010 primært for at bevare indregistreringsnummerpladen på bilen. Bilen har således ikke kørt siden den blev kørt til syn, og kilometertælleren står fortsat på 10.956 miles, hvilket svarer til det, der er angivet ved syn i 2010. Der vedlægges artikel fra [avis1] fra 17. december 2005 og fra [avis2] fra 10. oktober 2005.

Der er ingen ændringer i dette forhold i 2013. Kilometertælleren står fortsat på 10.956 miles.”

Klagerens repræsentant har oplyst, at bilen dokumenterbart ikke har kørt i de omhandlende indkomstår, og at dette dokumenterer, at bilen ikke har været til rådighed for privat benyttelse for klageren. Kilometerstanden er ubestridt af SKAT.

Bilen blev afmeldt fra registrering den 13. november 2017.

SKAT har derfor anset bilen for at være til rådighed i 11 måneder af indkomståret 2017.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens indkomst for indkomståret 2017 med 37.807 kr. for værdi af fri bil.

Til støtte herfor har Skattestyrelsen anført:

”Porsche 911 reg.nr. [reg.nr.1] bilens første registreringsdato 31.12.1972

Selskabet har oplyst, at bilen er bevaret i koncernen som et klendodie, som kan vises til forretnings- forbindelser. Bilen repræsenterer ikke en betydelig kommerciel værdi, da den er fra 1972 og deltagelsen i rallyet har sat sine spor.

Bilen blev synet i 2010, primært for at bevare indregistreringsnummerpladen. Kilometertælleren står fortsat på 10.956 miles, hvilket svarer til det der er angivet ved syn i 2010.

I samtlige afgørelser er hverken opmagasinering en stilstandsforsikring eller deponeringer af nummerpladen tilstrækkelige til at undgå beskatning af værdi af fri bil jf. SKM2009.292.SR, SKM2009. 293.SR og SKM.2014.520.ØLR.

Det skyldes, at det ikke er en effektiv rådighedsberøvelse. Idet aftalerne kan opsiges til en hver tid, at det alene er tale om en selvbåndlæggelse hvorfor der ikke vil være begrænsninger i rådigheden over bilen.

Bilen er afmeldt fra registrering den 13. november 2017, jf. selskabets mail af den 30. november 2017.

Efter ligningslovens § 16 stk. 4 er det ikke afgørende, hvor meget der køres men alene rådigheden over bil der beskattes.

Da du er den ultimative hovedanpartshaver i selskabet beskattes du af rådigheden af Porsche 911 reg.nr. [reg.nr.1]. ”

Skattestyrelsen har den 17. februar 2020 anført følgende til repræsentantens supplerende indlæg:

”(...)

Porsche 911 reg.nr. [reg.nr.1]

De af klagers faktum fremgår også af vores sagsfremstilling punkt 1 og punkt 1.4. Klagers fremsendte bilag 19 er ens med vores tidligere fremsendte bilag 25, bilag 20 er nyt, vi henviser til punkt

1 og punkt 1.4 i sagsfremstillingen omkring rådigheden over bilen.

Vi fastholder beskatningen jf. vores sagsfremstilling punkt 1.4.

(...) ”

Skattestyrelsen har den 2. juni 2020 udtalt følgende ved erklæringssvaret:

”Vi skal hermed oplyse, at vi er enig i jeres indstilling til sagens afgørelse”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om at klageren indkomst skal nedsættes med 37.807 kr. for indkomståret 2017.

Til støtte for påstanden har repræsentanten anført:

”Porsche 911 reg.nr. [reg.nr.1]

[virksomhed3] A/S købte i 2005 den i sagen omhandlende Porsche 911 med reg.nr. [reg.nr.1].

Bilen blev købt fra [virksomhed3] A/S (som er ejet af [virksomhed1] ApS) for at kunne fremvises for kunder og andre forretningsforbindelser og eventuelt deltage i en lignende kampagne for FN’s nye SDG 2030 mål og udbrede kendskabet hertil. Selve nummerplade ”[reg.nr.1]” var købt til bilen for at kommunikere om FNs 2015 MDG mål.

[virksomhed1] ApS købte bilen den 15. juni 2010.

Bilen er indregistreret første gang den 31. december 1972, og den er ombygget til brug i grus rally i 2005, hvorfor den siden 2005 har været uegnet til almindelig transport.

Bilen repræsenterer en betydelig kommerciel værdi, da der er tale om en veteranbil fra 1972.

Bilen, som i dag er uegnet til almindelig transport, blev udelukkende erhvervet til brug for markedsføring. I 2005 blev bilen anvendt til deltagelse i [rally], hvor [person1] og [virksomhed3] A/S med bidrag fra en del sponsorer deltog som led i promovering af dels de automobile aktiviteter og dels som led i koncernens mere velgørende aktiviteter, der i år 2005 var under udvikling i form af selskabet [virksomhed2] A/S. Kopi af artikel fra [avis1] den 30. oktober 2005 vedlægges som bilag 19. Videre vedlægges kopi af artikel med overskriften ”[...]” dateret den 23. februar 2006, hvor deltagelsen i det omhandlede rally i december 2005 nærmere omtales, jf. bilag 20.

Bilen blev synet i 2010, primært for at bevare indregistreringsnummerpladen, eftersom denne repræsenterer en historiemæssig del af bilen. Nummerpladen [reg.nr.1] refererer nemlig til FN’s 8 mål for udvikling i den tredje verden inden udgangen af år 2015.

Kilometertælleren står fortsat på 10.956 miles, hvilket svarer til det der er angivet ved syn i år 2010.

Som følge af det rejste krav fra SKAT blev bilen afmeldt fra registrering den 13. november 2017.

Bilen har siden 2005 stået på virksomhedens lager/værksted i [by2]. Bilen har aldrig været parkeret ved [person1]s private bopæl.

Biler til rådighed for privat kørsel

Udover den splitleasede Porsche, som [person1] har anvendt delvist privat, har [person1] i indkomstårene 2013 - 2015 haft en Mini Cooper med reg. nr. [reg.nr.2] til rådighed for privat kørsel og har derfor ladet sig beskatte heraf med kr. 7.740 pr. måned. ”

Klagerens repræsentant har den 18. december 2019 fremsendt supplerende klage – klagen vedrørende dette punkt er en gentagelse af det allerede indsatte.

Retsmøde

Repræsentanten nedlagde påstand om, at der ikke er grundlag for beskatning af hovedanpartshaveren vedrørende fri bil, hvorved der ikke er grundlag for at pålægge selskabet pligt til at indberette yderligere løn til e-Indkomst. Repræsentanten redegjorde for selskabets aktiviteter under retsmødet, og gennemgik sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg og det materiale, der blev udleveret på retsmødet.

Skatteforvaltningen var enige i Skatteankestyrelsens indstilling og gentog derudover i overensstemmelse med tidligere udtalelser. Skattestyrelsen henviste undervejs til en materialesamling, som styrelsen udleverede på retsmødet.

Landsskatterettens afgørelse

Værdi af fri veteranbil

Stiller et selskab en bil til rådighed for privat anvendelse for en hovedanpartshaver, skal denne beskattes af værdien heraf, uanset om han er ansat i selskabet. Det fremgår af ligningslovens § 16, stk. 1, og § 16A, stk. 5. Det er selve rådigheden over bilen, der beskattes, og ikke omfanget af den private brug.

Værdien ansættes efter bestemmelsen i ligningslovens § 16, stk. 4, jf. ligningslovens § 16A, skt. 5, 2. pkt. Den skattepligtige værdi af fri bil udgør 25 % af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 og 20 % af resten. Værdien beregnes dog mindst af 160.000 kr. For biler, der er anskaffet af arbejdsgiveren højst 3 år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi til 75 % af nyvognsprisen, når bilen er mere end 3 år. For biler, der er anskaffet mere end 3 år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi til arbejdsgiverens købspris inklusive eventuelle istandsættelsesudgifter. Dette følger af ligningslovens § 16, stk. 4.

Bilen, Porsche 911 Coupe, årgang 1972, er efter det oplyste anskaffet i forbindelse med [rally] i 2005, hvor klageren deltog som led i velgørende aktiviteter. Formålet med erhvervelse og ejerskab af bilen har efter Landsskatterettens opfattelse været erhvervsmæssig.

Bilen har ikke været anvendt til hverken erhvervsmæssig eller privat kørsel i de pågældende indkomstår, jf. synsrapporterne, der angiver uændret kilometertal i hele perioden. Der har derfor heller ikke været ført kørselsregnskab.

Bilen karakteriseres ifølge vægtafgiftsloven som en veteranbil, da den er mere end 35 år gammel. Det indebærer dog ikke i sig selv, at bilen kan karakteriseres som et specialkøretøj, der ikke er omfattet af ligningslovens § 16, stk. 4.

Bilen har i øvrigt ikke været parkeret på klagerens bopæl, og SKAT har ikke løftet bevisbyrden for, at den har stået til rådighed for klageren. Herved er også lagt vægt på, at det ikke er godtgjort, at klageren har en personlig interesse i veteranbiler.

Landsskatteretten finder således, at det ikke er godtgjort, at klageren har haft selskabets veteranbil til rådighed for privat benyttelse.

Landsskatteretten ændrer således Skattestyrelsens afgørelser og frafalder beskatningen.