Kendelse af 02-12-2019 - indlagt i TaxCons database den 12-01-2020

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2013

Ekstraordinær genoptagelse

Nej

Ja

Nej

2014

Ordinær genoptagelse

Nej

Ja

Nej

2015

Ordinær genoptagelse

Nej

Ja

Nej

Faktiske oplysninger

Klageren har med startdato 01.06.1995 drevet virksomheden [virksomhed1].

Virksomheden har CVR nr. [...1] og branchekode 475910 Møbelforretninger. Den har bibranche 561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v.

SKAT har den 12. januar 2017 ændret klagerens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2013 – 2015 således.

2013

Overskud af virksomhed + 89.123 kr.

Ikke godkendt renteudgifter+ 23.963 kr.

2014

Overskud af virksomhed+ 21.826 kr.

2015

Overskud af virksomhed+ 30.875 kr.

Herudover blev klagerens virksomhed, [virksomhed1], forhøjet med 908.181 kr. i salgsmoms for årene 2013 - 2015.

Anmodningen om genoptagelse af momsfastsættelsen er behandlet særskilt under journal nr. [...].

Årsopgørelser for indkomstårene 2013 – 2014 – 2015 i overensstemmelse med de foretagne ændringer var tilgængelige i klagerens skattemapper den 12. januar 2017.

Klageren har den 21. december 2017 anmodet SKAT om at genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 2013-2015.

Følgende anføres i anmodningen:

’’(...)Efter at have været i dialog med jer telefonisk i dag skal jeg hermed anmode om, at sagen bliver visteret til den rette afdeling.

Jeg skal på vegne af min klient anmode om, at SKATs afgørelse af 12. januar 2017 bliver genoptaget, da der foreligger faktiske forhold i sagen, som ikke ses at være vurderet.

Jeg skal også anmode om henstand med inddrivelsessagen.(...)’’

SKAT har den 30. april 2018 sendt et forslag, hvori der gives afslag på at genoptage klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2013 – 2015.

SKAT har den 29. maj 2018 sendt en afgørelse, hvori der gives afslag på at genoptage klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2013-2015.

Klageren har den 8. august 2018 påklaget afgørelsen til Skatteankestyrelsen.

Med klagen vedlægges som Bilag 3 et dokument benævnt ’sælgererklæring’,

Dokumentets indhold er følgende:

’’(...) I forbindelse med afhentningskøb til EU eksport

Dato: Utydelig angivelse

Køber- adresse og momsnummer: [...2]

Beskrivelse af det solgte:

Fakturanummer: 28100 kr.?, faktura[...]

Varens bestemmelsessted: [virksomhed2] GmbH ? ??

[adresse1] [by1]?

Transportmiddel + registeringsnummer

(sign)

Underskrift chauffør

Bilag: [...]?

Kørekort

Billede af vare og lastbil [...]

Evt. billeder af den solgte

(sign)(...)’’

SKATs afgørelse

’’(...) Indkomståret 2013

SKAT genoptager ikke din skatteansættelse for indkomståret 2013, da betingelserne for genoptagelse ikke er opfyldt, jævnfør skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 og stk. 2.

Indkomstårene 2014 og 2015

SKAT genoptager ikke din skatteansættelse for indkomstårene 2014 og 2015, da betingelserne for genoptagelse ikke er opfyldt, jævnfør skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Indkomståret 2013

Fristen for genoptagelse for indkomståret 2013 udløb 1. maj 2017. Fristen for genoptagelse er derfor udløbet, jævnfør skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og du kan kun få genoptagelse, hvis du opfylder betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 og stk. 2.

SKAT mener, at du ikke er berettiget til genoptagelse, fordi du ikke opfylder betingelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 og stk. 2.

Anmodningen om genoptagelse er begrundet med, at der foreligger faktiske forhold i sagen, som ikke ses at være vurderet.

Det er ikke nærmere begrundet hvilke forhold i sagen, som ikke er vurderet. SKAT finder derfor ikke, at der er fremkommet en begrundelse for ekstraordinær genoptagelse.

SKAT finder endvidere, at 6-måneders fristen er overskredet. Der er gået mere end 6 måneder fra SKATs afgørelse til modtagelsen af anmodningen om genoptagelse.

SKAT genoptager derfor ikke skatteansættelsen for indkomståret 2013.

Indkomstårene 2014 og 2015

Anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2014 og 2015 er indsendt indenfor for fristen for ordinær genoptagelse. Fristen for genoptagelse for indkomståret 2014 udløber 1. maj 2014, (Skatteankestyrelsens tilføjelse: Rettelig 1. maj 2018) jævnfør skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Anmodningen om genoptagelse er begrundet med, at der foreligger faktiske forhold i sagen, som ikke ses at være vurderet.

Det er ikke nærmere begrundet hvilke forhold i sagen, som ikke er vurderet. SKAT finder derfor ikke, at der er fremkommet oplysninger, som kan begrunde en genoptagelse.

SKAT genoptager derfor ikke skatteansættelserne for indkomstårene 2014 og 2015.’’

SKAT har fremsendt følgende udtalelse til klagen

’’(...) Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Det fremføres, at der foreligger faktiske forhold, som SKAT ikke har taget i betragtning. Det oplyses, at der er indsendt sælgererklæringer. Sælgererklæringer kan have betydning for den momsmæssige behandling af sagen, men ikke direkte den skattemæssige behandling af sagen. Der er givet afslag på genoptagelse vedr. moms.

Det fremgår, at der er særlige omstændigheder i sagen, idet virksomheden ikke har kunne gennemskue forløbet med SKAT. At skatteyder ikke har kunnet gennemskue forløbet med SKAT er ikke en særlig omstændighed, som kan begrunde genoptagelse.

Skattestyrelsen fastholder, at der ikke er grundlag for genoptagelse af skatteansættelserne. (...)’’

Klagerens opfattelse

Der nedlægges påstand om, at sagen skal hjemvises til fornyet behandling hos SKAT.

’’(...) Til støtte for den nedlagte påstand gøres det overordnet gældende, at der er grundlag for genoptagelse.

Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 har følgende ordlyd:

”Stk. 2. En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.”

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 og stk. 2 har følgende ordlyd:

Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages ”eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

Der er indtrådt en ændring i det privatretlige eller offentligretlige grundlag for ansættelsen.

1) Ansættelsen er en direkte følge af en ansættelse vedrørende den skattepligtige for et andet indkomstår. Tilsvarende gælder, hvis ansættelsen er en direkte følge af en ansættelse for det samme eller et andet indkomstår vedrørende den skattepligtiges ægtefælle, med hvilken den skattepligtige var samlevende ved indkomstårets udløb, jf. kildeskattelovens § 4, eller vedrørende et selskab, hvormed den skattepligtige var sambeskattet.
2) En ansættelse af overdragelsessummen for et aktiv, jf. ligningslovens § 12 B, ejendomsavancebeskatningslovens § 4, stk. 6, eller afskrivningslovens § 45, stk. 3, vedrørende en anden skattepligtig er ændret.
3) En udenlandsk skattemyndighed har truffet en afgørelse, der har betydning for beskatningen af den skattepligtige. Det er en betingelse, at den danske skattemyndighed anerkender afgørelsen.
4) Den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
5) Skatterådet udnytter sin kompetence efter § 2, stk. 3, til at ændre en skatteankenævns-afgørelse. Det er dog en betingelse, at den skattepligtige senest 3 måneder efter skatteankenævnets afgørelse er underrettet om, at afgørelsen er udtaget til ændring.
6) Hidtidig praksis er endeligt underkendt ved en dom, en afgørelse fra skatteankeforvaltningen, et skatteankenævn eller Landsskatteretten eller ved en praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet. I disse tilfælde kan genoptagelse foretages til gunst for den skattepligtige fra og med det indkomstår, der har været til prøvelse i den første sag, der resulterede i en underkendelse af praksis, eller fra og med det indkomstår, der er påbegyndt, men endnu ikke udløbet 3 år forud for underkendelsen af praksis.
7) Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den skattepligtige giver tilladelse til ændring af ansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Stk. 2. En ansættelse kan kun foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller genoptagelsesanmodning fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. En ansættelse, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor.”

Det gøres gældende, at der foreligger faktiske forhold, som SKAT ikke har taget i betragtning i forbindelse med afsigelsen af afgørelsen i bilag 1.

I sagen er der sendt sælgererklæringer, jf. eksemplet i bilag 3, til SKAT. Disse sælgererklæringer er afgørende for opgørelsen af den moms som virksomheden skal afregne. Disse erklæringer har ligeledes indflydelse på beregningen af overskuddet i virksomheden, jf. bilag 2.

Der skal endvidere henvises til, at der er tale om ikke ubetydelige beløb, og at sælgererklæringerne dokumenterer, eller som minimum sandsynliggør, at opgørelsen af afgiftstilsvaret kan anses for at være forkert.

Hertil kommer, at der er særlige omstændigheder i sagen, idet virksomheden ikke har kunnet gennemskue forløbet med SKAT. Sagen har hos SKAT været behandlet på forskellige spor og sagen har involveret andre virksomheder, jf. bilag 2.(...) ’’

Landsskatterettens afgørelse

En skattepligtig der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomstskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

I medfør af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, skal en anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2013, 2014 og 2015 på den skattepligtiges initiativ således være sendt til SKAT senest henholdsvis den 1. maj 2017, den 1. maj 2018 og den 1. maj 2019.

Klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2013, 2014 og 2015 blev sendt den 21. december 2017.

Indkomståret 2013

Anmodningen om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2013 er således modtaget af SKAT efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse.

En anmodning om genoptagelse, der er indgivet efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse, kan imødekommes i tilfælde, der opfylder en af betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7, indeholder en række objektive grunde til genoptagelse. Klageren opfylder ikke betingelserne for genoptagelse efter disse bestemmelser.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, kan der efter anmodning fra den skattepligtige gives tilladelse til ekstraordinær genoptagelse af indkomstansættelsen, hvis der foreligger særlige omstændigheder.

Retten finder ikke, at der forligger særlige omstændigheder i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Der er fremlagt en utydelig såkaldt ’sælgererklæring’, men ikke vedlagt en specificeret opgørelse over, hvilken eventuel ændring i indkomstansættelsen denne giver anledning til.

Årsopgørelsen for indkomståret 2013 blev lagt i klagerens skattemappe den 12. januar 2017. Klageren må derfor senest på dette tidspunkt anses for at være kommet til kundskab om ændringen af hans skatteansættelse. Klageren har ikke dokumenteret, at genoptagelsesanmodningen er fremsat senest 6 måneder efter, at klageren er kommet til kundskab om det forhold der begrunder ekstraordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. Der foreligger ikke særlige omstændigheder, der kan begrunde en dispensation fra fristen.

Indkomstårene 2014 og 2015

Genoptagelsesanmodningen for indkomstårene 2014 og 2015 ligger indenfor den ordinære genoptagelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Klageren har ikke i forbindelse med anmodningen om genoptagelse af skatteansættelserne til SKAT fremlagt oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Der er fremlagt en utydelig såkaldt ’sælgererklæring’, men der er ikke vedlagt en specificeret opgørelse over, hvilken eventuel ændring i indkomstansættelsen denne giver anledning til.

Landsskatteretten finder, at dette ikke er oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse.