Kendelse af 05-01-2022 - indlagt i TaxCons database den 18-03-2022

Journalnr. 18-0003503

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2015

Skattepligtig indkomst

Ikke godkendt fradrag for konsulentudgifter

352.000 kr.

0 kr.

352.000 kr.

Afgiftsperiode 1.-4. kvartal 2015 Forhøjelse af momstilsvar

88.000 kr.

0 kr.

88.000 kr.

Faktiske oplysninger

[person1] ejer enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] (herefter virksomheden), CVR-nr. [...1].

Virksomheden er registeret under branchekoden for købmænd og døgnkiosker. Virksomheden er momsregistreret.

I indkomståret 2015 var der i første til tredje kvartal mellem to og fire medarbejdere. I fjerde kvartal var der 1 medarbejder.

[person1] er også eneejer af [virksomhed1] ApS (herefter selskabet), CVR-nr. [...1].

Selskabet er registeret under branchekoden for købmænd og døgnkiosker.

Selskabets formål er at drive købmandsforretning, herunder tobaks- og vinforretning, pengeoverførselsvirksomhed samt hermed beslægtet virksomhed.

I indkomståret 2015 var der ifølge CVR-registret en ansat medarbejder i første halvår. I tredje kvartal var der ingen ansatte, og i fjerde kvartal var der mellem to og fire medarbejdere. I hele perioden har de ansatte medarbejdere svaret til et årsværk.

Selskabet afholdt ifølge årsrapporten for 2014/2015 udgifter til løn og gager med 67.365 kr. I samme periode modtog selskabet 31.506 kr. i løntilskud. Ifølge årsrapporten for 2015/2016 afholdt selskabet personaleomkostninger med 61.001 kr.

Af resultatopgørelsen for perioden 1. januar 2015 – 31. december 2015 fremgår, at virksomheden havde en omsætning på 10.567.085,62 kr. og havde lønudgifter til personale på 327.041,26 kr. Virksomheden modtog løntilskud med 39.913,43 kr. Virksomhedens resultat er opgjort til 983.581,18 kr.

Der er afholdt konsulentudgifter med i alt 352.000 kr.

Der er bogført følgende udgifter på konto 2200, ”Konsulent”:

01.01.15

Primosaldo

Debet

Moms

Saldo

31.01.15

[virksomhed1] ApS jan.

36.000

9.000

36.000

28.02.15

[virksomhed1] ApS febr.

36.000

9.000

72.000

31.03.15

[virksomhed1] ApS marts

36.000

9.000

106.000

30.04.15

April

28.000

7.000

136.000

31.05.15

Maj

28.000

7.000

164.000

30.06.15

Juni

28.000

7.000

182.000

01.10.15

[virksomhed1] ApSJu

20.000

5.000

212.000

01.10.15

[virksomhed1] ApSAu

20.000

5.000

232.000

01.10.15

[virksomhed1] ApS Se

20.000

5.000

252.000

31.10.15

[virksomhed1] ApSOk

20.000

5.000

272.000

30.11.15

[virksomhed1] ApSNo

40.000

10.000

312.000

31.12.15

[virksomhed1] ApS De

40.000

10.000

352.000

31.12.15

Ultimosaldo

352.000

88.000

352.000

Der er fremlagt 12 fakturaer for ovenstående debiterede beløb. Fakturaerne er udstedt af selskabet. Af fakturaerne fremgår:

Dato

Fakturanr.

Beskrivelse

Timer

Pris

Beløb ekskl. moms

Moms

31.01.2015

23

Konsulentydelse i januar måned

120

300,00

36.000,00

9.000,00

28.02.2015

24

februar

120

300,00

36.000,00

9.000,00

31.03.2015

25

marts

120

300,00

36.000,00

9.000,00

30.04.2015

26

april

93,33

300,00

28.000,00

7.000,00

31.05.2015

27

maj

93,33

300,00

28.000,00

7.000,00

30.06.2015

28

juni

93,33

300,00

28.000,00

7.000,00

31.07.2015

29

juli

66,67

300,00

20.000,00

5.000,00

31.08.2015

30

august

66,67

300,00

20.000,00

5.000,00

30.09.2015

31

september

66,67

300,00

20.000,00

5.000,00

31.10.2015

32

oktober

66,67

300,00

20.000,00

5.000,00

30.11.2015

33

november

133,33

300,00

40.000,00

10.000,00

31.12.2015

34

december

133,33

300,00

40.000,00

10.000,00

I alt

352.000,00

88.00,00

Det fremgår af SKATs afgørelse, at de udstedte fakturaer for konsulentydelser var for [person1]s arbejde i virksomheden. Repræsentanten har bekræftet, at [person1] har udført arbejde i virksomheden. Repræsentanten har derudover oplyst, at virksomheden ikke har betalt fakturaerne. Ifølge [person1]s revisor var formålet med selskabets fakturering af [person1]s arbejde at oparbejde en kapital i selskabet.

Det fremgår af [person1] R75, at han ikke har selvangivet løn for indkomståret 2015.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke godkendt fradrag for udgifter til konsulent med 352.000 kr. for indkomståret 2015. SKAT har desuden ikke godkendt fradrag for købsmoms, hvorfor virksomhedens momstilsvar er forhøjet med 88.000 kr.

SKAT har som begrundelse herfor anført følgende:

”Det er oplyst, at du i din personlige virksomhed ([virksomhed1]) har modtaget fakturaer, udstedt af dit hovedaktionærselskab ([virksomhed1] ApS), vedrørende din personlige arbejdsindsats i virksomheden for hovedaktionærselskabet.

Det oplyses, at formålet hermed er, at få oparbejdet en kapital i dit hovedaktionærselskab.

Endvidere oplyses, at de modtagne fakturaer fra dit hovedaktionærselskab ikke er betalt, da dine midler er anvendt til at betale din og din personlige virksomheds gæld til SKAT.

Det er SKATs opfattelse, at det ikke kan anses for en normal forretningsmæssig disposition, at der i din personlige virksomhed afholdes udgifter til et selskab, som du er hovedaktionær i, når der er tale om et arbejde du personligt har udført. Der læggers blandt andet vægt på, at der er tale om 2 virksomheder, der er registreret med samme branche og formål/aktivitet.

Du har i din personlige virksomhed afholdt udgifter til aflønning af personale med i alt 327.042 kr. i 2015. Det ses ikke, at der i virksomheden er købt arbejdsydelser hos andre eksterne leverandører end hos dit hovedaktionærselskab.

SKAT finder, at der er tale om en atypisk udgift, der ikke er begrundet i en normal forretningsmæssig disposition, idet virksomhedsindehavers arbejdsindsats i den personlige virksomhed normalt afregnes i form af virksomhedens resultat.

Det oplyste om, at der skal oparbejdes kapital i dit hovedaktionærselskab anses ikke som en normal forretningsmæssig begrundet disposition.

Yderligere finder SKAT ikke, at der er tale om en normal forretningsmæssig disposition, at der ikke sker endelig afregning og betaling af de udstedte fakturaer fra dit hovedaktionærselskab.

Ifølge de indsendte fakturaer skal de udstedte fakturaer betales inden 8 dage til bankkonto, hvorefter der tillægges et gebyr på 1 %.

Det er SKATs opfattelse, den manglende betaling af de modtagne fakturaer samt pålæg af rentebetaling ikke har karakter af en normal forretningsmæssig disposition, der vil ske mellem uafhængige parter.

Endvidere er der henset til, at de modtagne fakturaer fra dit hovedaktionærselskab har fortløbende fakturanumre, fra nr. 23 til 34. Det er SKATs opfattelse, at der ikke er udstedt andre fakturaer i året 2015, da faktura nr. 23 er udstedt den 31/1 2015 og faktura nr. 34 er udstedt den 31/12 2015. Selskabet anses således ikke for at drive tilsvarende virksomhed med udfakturering af din personlige arbejdsindsats overfor andre erhvervsdrivende.

Det bemærkes at alle fakturaer er udstedt den sidste dato i hver måned, uanset hvilken ugedag dette er.

Sammenholdt med at bilagene i bogføringen har fået bilagsnumre, som er fortløbende ad 3 omgange gør, at det er SKATs opfattelse, der ikke er sket en løbende modtagelse samt bogføring af udgifter til hovedaktionærselskabet.

Samlet set er det SKATs opfattelse, at ovenstående dispositioner samt kreditvilkår er af en sådan karakter, at dette ikke ville være sket mellem uafhængige parter, hvorfor det ikke anses for en normal forretningsmæssig disposition.

SKAT forhøjer derfor virksomhedens resultat med 352.000 kr., jævnfør statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a. Beløbet beskattes som personlig indkomst, jævnfør personskattelovens § 3. Der skal betales arbejdsmarkedsbidrag jævnfør arbejdsmarkedsloven § 4, stk. 1.

Der henvises yderligere til nedenstående begrundelse, som er anført i SKATs forslag, dateret den 31. oktober 2017.

(...)

Som anført ovenfor under punkt 2.4 indledningsvist er det fortsat SKATs opfattelse, at der ikke er tale om en normal forretningsmæssig disposition, at der sker fakturering af din personlige arbejdskraft i din personlige virksomhed, fra dit hovedaktionærselskab.

SKAT anser det for en atypisk udgift for en virksomhed af denne type (kiosksalg og pengeoverførsler), som ikke er begrundet i en normal forretningsmæssig disposition. Endvidere er der henset til, at den manglende betaling, herunder rentetilskrivning, af de modtagne fakturaer ikke har karakter af en normal forretningsmæssig disposition, der vil ske mellem uafhængige parter.

Ud fra ovenstående samt det anførte indledningsvist i punkt 2.4 er det SKATs opfattelse, at ovenstående forretningsmæssige dispositioner samt kreditvilkår af en sådan karakter, at dette ikke vil være sket mellem uafhængige parter. SKAT anser det ikke for en normal forretningsmæssig disposition.

SKAT fastholder derfor, at vi vil ændre din købsmoms med i alt 88.000 kr., som svarer til momsen af de fratrukne konsulentudgifter i punkt 2.4. Der henvises til momsloven § 37.

Der henvises yderligere til nedenstående begrundelse, som er anført i SKATs forslag, dateret den 31. oktober 2017.

Ifølge de indsendte kontospecifikationer, er der fratrukket moms på indkøb af konsulentydelser, med i alt 88.000 kr.

Ifølge konto for indgående moms, konto 16920, fremgår posterne således:

Dato

Bilagsnr.

Posteringstekst

Moms indg.

31.01.15

305

[virksomhed1] ApS jan.

9.000

28.02.15

306

[virksomhed1] ApS febr.

9.000

31.03.15

307

[virksomhed1] ApS marts

9.000

30.04.15

605

April

7.000

31.05.15

606

Maj

7.000

30.06.15

607

Juni

7.000

01.10.15

1203

[virksomhed1] ApSJu

5.000

01.10.15

1204

[virksomhed1] ApSAu

5.000

01.10.15

1205

[virksomhed1] ApS Se

5.000

31.10.15

1206

[virksomhed1] ApSOk

5.000

30.11.15

1207

[virksomhed1] ApSNo

10.000

31.12.15

1208

[virksomhed1] ApS De

10.000

I alt

88.000

Beløbet er fratrukket fuldt ud efter momslovens § 37.

Du er en afgiftspligtig person, idet du driver selvstændig økonomisk virksomhed, efter reglerne i momslovens § 3, stk. 1 med virksomheden [virksomhed1].

Registrerede virksomheder, der ønsker fradrag for købsmoms efter momslovens § 37, skal dokumentere købsmomsen med faktura, afregningsbilag eller lignende. Se momsbekendtgørelsens § 82.

Efter momslovens § 55 skal registrerede virksomheder føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for SKATs kontrol med afgiftens berigtigelse. Den indgående afgift opgøres i henhold til momslovens § 56, stk. 3.

Registrerede virksomheder skal efter momslovens § 74, stk. 1 og stk. 4, udlevere regnskabsmaterialet til SKAT, når SKAT anmoder herom. Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber og har virksomheden afgivet urigtig – eller ingen - angivelse, kan SKAT ansætte virksomhedens tilsvar jf. opkrævningslovens § 5, stk. 1.

Som anført ovenfor under punkterne 2.1 og 2.3, har du ikke indsendt det ønskede dokumentationsmateriale til SKAT.

Som anført under punkt 2.4, er det samtidig SKATs opfattelse, at der ikke ud fra det foreliggende materiale, er en størrelsesmæssig sammenhæng mellem selskabets afholdte lønningsudgifter og de fakturerede udgifter til konsulent på i alt 352.000 plus moms på 88.000 kr., i alt 440.000 kr.

SKAT har samtidig vurderet, ud fra det foreliggende materiale, at der er tale om en atypisk udgift for en virksomhed, der driver forretning med kiosksalg og pengeoverførsel. SKAT anser ikke dette for en normal forretningsmæssig disposition.

Endvidere er der henset til, at de udstedte fakturaer, ud fra dato og bilagsnumre, ikke er udstedt kontinuerligt gennem året trods anførsel af, at der er tale om månedlige leverede ydelser samt at der ikke er sket en løbende betaling af de modtagne fakturaer fra selskabet.

Da du ikke har fremsendt det ønskede dokumentationsmateriale til SKAT, der blandt andet kan godtgøre og dokumentere de fratrukne udgifter til konsulent, ændrer vi købsmomsen til 0 kr. på konsulentudgifter.

Da virksomheden har kvartalsafregning af momsen, er beløbene fordelt efter posteringsdatoen, således:

Dato

Kvartal

Moms beløb

Beløb i alt

Tekst

31.01.15

1. kvartal

9.000

28.02.15

1. kvartal

9.000

31.03.15

1. kvartal

9.000

27.000

For 1. kvartal

30.04.15

2. kvartal

7.000

31.05.15

2. kvartal

7.000

30.06.15

2. kvartal

7.000

21.000

For 2. kvartal

01.10.15

4. kvartal

5.000

01.10.15

4. kvartal

5.000

01.10.15

4. kvartal

5.000

31.10.15

4. kvartal

5.000

30.11.15

4. kvartal

10.000

31.12.15

4. kvartal

10.000

40.000

For 4. kvartal

I alt for 2015

88.000

Vi foreslår derfor at ændre din købsmoms med i alt 88.000 kr.”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har nedlagt påstand om, at SKATs forhøjelse skal nedsættes til 0 kr. for indkomståret 2015. Repræsentanten har desuden nedlagt påstand om, at momstilsvaret nedsættes med 88.000 kr.

Til støtte herfor er anført følgende:

”Skattestyrelsen har konstateret, at Klagers selskab har faktureret Klagers enkeltmandsvirksomhed for konsulenttimer, som Klager har anvendt i sin virksomhed. Det samlet fakturerede beløb udgør kr. 352.000 og er ikke blevet betalt af enkeltmandsvirksomheden. Det er derimod blevet bogført på konto 2200, ligesom Selskabet har svaret moms af fakturaerne.

Det er utvivlsomt, at Klager har udført arbejde i enkeltmandsvirksomheden. De anførte lønudgifter giver ikke anledning til en ændret opfattelse, idet der ikke er tale om lønudgifter af sådan en størrelse, at Klager ikke kan have udført arbejde i virksomheden.

Skattestyrelsen henviser endvidere til, at der er tale om fortløbende fakturanumre, hvorfor der ikke anses for at være fremsendt fakturaer til andre. Dette bekræftes, idet branchen netop som udgangspunkt ikke fordrer fakturering. Der er tale om kioskvirksomhed samt agentvirksomhed for Western Union. Der udstedes derfor ikke fakturerer på samme måde, idet det er bygget op af et kassesystem m.v. Det er derfor ikke ualmindeligt, at der ikke er fremsendt flere fakturaer.

Der foreligger ingen tvivl om, at Klager har udført arbejdet. Skattestyrelsens bemærkninger om atypiske forhold, giver ikke anledning til en ændret opfattelse.

(...)

Klagers overskud ikke skal forhøjes med kr. 352.000.

Landsskatteretten bør således træffe afgørelse efter Klagers påstand.

(...)

Selskabet har svaret moms af konsulentfakturaerne, ligesom dette tillige er medtaget som indkomst.

En manglende godkendelse af udgiften medfører både, at Klager beskattes og ”momses” unødigt og dels at der sker dobbeltbeskatning, idet Selskabet svarer moms og skat af indkomsten.

Landsskatteretten bør således godkende udgiften til konsulenthonorar.

(...) Klagers moms skal således ikke forhøjes med kr. 88.000”

Landsskatterettens afgørelse

Fradrag for konsulentudgift
Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Den, der anser sig berettiget til fradrag for udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, må således i fornødent omfang kunne dokumentere eller i hvert fald sandsynliggøre, at betingelserne for fradrag er opfyldt.

Beviskravet vil efter retspraksis typisk blive skærpet i tilfælde, hvor der foreligger usædvanlige omstændigheder, der kan tale imod, at der er tale om fradragsberettigede udgifter.

Der er udstedt 12 fakturaer for konsulentarbejde fra selskabet til virksomheden i perioden fra den 31. januar 2015 til den 31. december 2015. Fakturaerne fra selskabet til virksomheden er ifølge det oplyste udstedt som følge af [person1]s arbejde i virksomheden. Selskabet har faktureret virksomheden for i alt 352.000 kr. ekskl. moms. Virksomheden har ikke betalt fakturaerne.

Der er ikke nærmere redegjort for [person1]s konsulentydelse, og der er ikke fremlagt en forretningsmæssig begrundelse for, at virksomheden afholder udgifter til en konsulent. Virksomhedens aktivitet er drift af en kiosk, og udgifter til konsulentydelser anses ikke umiddelbart at være en almindelig driftsudgift for en virksomhed af en sådan karakter.

Da det hverken er dokumenteret eller tilstrækkeligt sandsynliggjort, at der er tale om en driftsomkostning for virksomheden, kan der ikke godkendes fradrag herfor, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

SKATs afgørelse stadfæstes for så vidt angår dette klagepunkt.

Moms

Ved opgørelsen af momstilsvaret kan registrerede virksomheder fradrage købsmoms (indgående afgift) for indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens momsbelagte leverancer. Det følger af momslovens § 37, stk. 1, jf. § 56, stk. 3.

Virksomheden har fratrukket moms med i alt 88.000 kr. vedrørende konsulentudgifter i 2015.

Der anses ikke at foreligge en afgiftspligtig levering af en ydelse fra selskabet til virksomheden henset til, at Landsskatteretten ovenfor har fastslået, at den fakturerede konsulentudgift ikke er en driftsomkostning for virksomheden.

Der kan derfor ikke godkendes fradrag for købsmoms vedrørende konsulentudgiften, jf. momslovens § 37, stk. 1, jf. § 56, stk. 3.

SKATs afgørelse stadfæstes for så vidt angår dette klagepunkt.

SKATs afgørelse stadfæstes herefter i sin helhed.