Kendelse af 22-03-2022 - indlagt i TaxCons database den 06-05-2022

Journalnr. 18-0003122

Klagepunkt

SKATs

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2013

Resultat af personlig drevet virksomhed

92.432 kr.

0 kr.

0 kr.

Indkomståret 2014

Resultat af personlig drevet virksomhed

179.283 kr.

0 kr.

179.283 kr.

Indkomståret 2015

Resultat af personlig drevet virksomhed

36.527 kr.

0 kr.

36.527 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af CVR-registeret, at klageren i perioden fra den 17. marts 2004 til den 14. januar 2017 har været registreret som ejer og direktør i anpartsselskabet ”[virksomhed1] ApS” med CVR-nr. [...1]. Virksomheden var registeret med branchekoden 620200 ”Konsulentbistand vedrørende informationsteknologi”.

SKAT har gennemgået grundlaget for klagerens skat i forbindelse med et projekt, som undersøgte skatteydere med lav eller ingen skattepligtig indkomst.

SKAT har herefter anmodet klageren om oplysninger vedrørende klagerens indtægter, formuebevægelser og kontoudtog for klagerens bankkonti.

Klageren har indsendt følgende materiale under SKATs behandling af sagen:

Kontoudtog for følgende konti i [finans1]:

-Konto nr. [...99] for perioden 10. juli 2012 til 1. juni 2014.

-Konto nr. [...72] for perioden 8. oktober 2012 til 8. juli 2015.

-Konto nr. [...80] for perioden 2. december 2012 til 31. december 2015.

--Heraf fremgår 5 indsætninger på i alt 7.270 kr., hvor der i posteringsteksten sker henvisning til konkrete faktura:

---550 kr. den 16. juni 2015 med posteringsteksten ”fakt. Nr. 2756223”

---2.024 kr. den 18. juni 2015 med posteringsteksten ”fakt. Nr. 2758067”

---3.696 kr. den 30. juni 2015 med posteringsteksten ”fakt. Nr. 2765933”

---650 kr. den 31. juli 2015 med posteringsteksten ”fakt. Nr. 2789026”

---350 kr. den 14. august 2015 med posteringsteksten ”fakt. Nr. 2800277”

-Konto nr. [...27] for perioden 8. december 2014 til 9. juli 2015

Kontoudtog for følgende konti i [finans2]

-Konto nr. [...10] for perioden 30. oktober 2013 til 30. december 2013.

-Konto nr. [...85] for perioden 30. november 2013 til 31. december 2015.

-Konto nr. [...81] for perioden 1. november 2013 til 31. december 2015.

-Konto nr. [...85] for perioden 1. januar 2013 til 31. december 2015

-Konto nr. [...08] for perioden 1. januar 2013 til 29. maj 2014.

Diverse bilag til forklaring af klagerens privatforbrug

SKAT har oplyst, at klageren ejer ejendommen [adresse1], og at han har boet der i perioden 1. maj 2007 frem til 1. juli 2015.

Klageren er fra den 14. november 2005 til den 14. juni 2019 registreret som ejer og bruger af en personbil.

SKAT har i afgørelsen fordelt indsætninger på klagerens konti i indkomstårene 2013-2015 i to kategorier, henholdsvis ”Valutahandel” og ”Andet”, og opgjort disse i bilag 3 til afgørelsen:

Dato

Konto

Tekst

Valutahandel

Andet

24-01-2013

[...85]

[finans3]

4.518,00 kr.

10-04-2013

[...85]

Valutahandel

5.338,06 kr.

12-04-2013

[...72]

Indbetaling

24.000,00 kr.

18-04-2013

[...85]

Valutahandel

4.413,32 kr.

02-05-2013

[...80]

Valutahandel beløb omregnet

4.419,48 kr.

16-05-2013

[...80]

Valutahandel beløb omregnet

3.681,95 kr.

03-09-2013

[...80]

Indbetaling

14.000,00 kr.

13-09-2013

[...85]

Valutahandel

8.828,66 kr.

I alt 2013

26.681,47 kr.

42.518,00 kr.

25-03-2014

[...85]

Valutahandel

8.100,32 kr.

31-07-2014

[...80]

Valutahandel beløb omregnet

14.733,40 kr.

09-09-2014

[...80]

Indbetaling

22.000,00 kr.

26-09-2014

[...80]

Indbetaling

9.450,49 kr.

07-11-2014

[...85]

Valutahandel

14.679,91 kr.

29-12-2014

[...80]

Valutahandel beløb omregnet

22.047,90 kr.

I alt 2014

59.561,53 kr.

31.450,49 kr.

12-01-2015

[...85]

Valutahandel

3.669,43 kr.

13-01-2015

[...80]

[person1]

14.914,70 kr.

16-06-2015

[...80]

fakt. Nr. 2756223

550,00 kr.

18-06-2015

[...80]

fakt. Nr. 2758067

2.024,00 kr.

30-06-2015

[...80]

fakt. Nr. 2765933

3.696,00 kr.

02-07-2015

[...85]

kundekort 4317 0087

14.000,00 kr.

31-07-2015

[...80]

fakt. Nr. 20789026

650,00 kr.

14-08-2015

[...80]

fakt. Nr. 2800277

350,00 kr.

02-10-2015

[...80]

Foto

1.700,00 kr.

02-10-2015

[...80]

[virksomhed2]

1.126,68 kr.

02-10-2015

[...80]

Computer

2.978,00 kr.

I alt 2015

3.669,43 kr.

41.989,38 kr.

Danmarks Statistik har opgjort det gennemsnitlige privatforbrug for enlige under 60 år uden børn til at være 185.460 kr. i indkomståret 2014. Oplysningerne foreligger på www.statistikbanken.dk/FU03.

Skatteankestyrelsen har anmodet klagerens repræsentant om at fremsende de fakturaer, der knytter sig til indsætningerne på klagerens konto i [finans1] med konto nr. [...80]. Klagerens repræsentant har oplyst, at det ikke er muligt at fremskaffe disse.

SKAT har den 5. februar 2018 udsendt forslag til afgørelse. SKAT har i deres sagsnotat anført følgende:

”Skattemæssigt kan der genoptages indenfor 6 år efter udløbet af indkomståret, da skatteyder er hovedaktionær. SFL § 26, stk. 5. der er således tale om ordinær genoptagelse.”

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet klagerens resultat af personligt drevet virksomhed for indkomståret 2013 med 92.435 kr.

SKAT har forhøjet klagerens resultat af personligt drevet virksomhed for indkomståret 2014 med 179.283 kr.

SKAT har forhøjet klagerens resultat af personligt drevet virksomhed for indkomståret 2015 med 36.527 kr.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

1.4 SKATs bemærkninger og begrundelse

Enhver, der er skattepligtig her til landet, skal over for SKAT årligt oplyse sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ. Reglen står i skattekontrollovens § 1, stk. 1, 1. pkt.

Du skal som erhvervsdrivende udarbejde et skattemæssigt årsregnskab som grundlag for selvangivelsen. Det står i skattekontrollovens § 3, stk. 1.

Det er dit ansvar at oplyse din indkomst. Du har pligt til at kontakte os inden 4 uger efter modtagelse af årsopgørelse, hvis grundlaget for din skat er for lav. Reglen står i skattekontrollovens § 16, stk. 1.

Som udgangspunkt er al indkomst skattepligtig. Det gælder både engangsindtægter og løbende indtægter, og det er uden betydning, om indkomster stammer fra en aktiv indsats eller en uventet erhvervelse, f.eks. en gevinst eller gave. Reglen står i statsskattelovens § 4, stk. 1.

(...)

Øvrige indsætninger på din bankkonto
Vi har foretaget en gennemgang af indsætninger på din bankkonto for at undersøge, om du har haft indtægter, som vi ikke kender til, eller har modtaget arv, gave, gevinster med mere, som kan forklare det negative privatforbrug.

Vi har indtastet indsætninger fra kontoudtogene for indkomstårene 2013, 2014 og 2015 i et regneark, som er vedlagt som bilag 3.

Indtægter vedrørende udlejningsejendommene indgår ikke i nedenstående opgørelse.

2013

2014

2015

Indsætninger fra [virksomhed1] ApS

27.575 kr.

9.683 kr.

5.897 kr.

Indsætninger ved valutahandler

26.681 kr.

59.562 kr.

3.669 kr.

Diverse indsætninger på konti

42.518 kr.

31.450 kr.

41.989 kr.

69.199 kr.

91.012 kr.

45.658 kr.

I alt

96.774 kr.

100.695 kr.

51.552 kr.

Indsætningerne er opgjort til 249.021 kr.

Indsætningerne fra [virksomhed1] ApS anses på det foreliggende grundlag at være udbetalt som udlæg eller skattefri godtgørelse. Beløbene er derfor ikke skattepligtige.

Der er løbende indsat beløb på dine konti som stammer fra valutahandler. Det er konstateret, at de handlede beløb ikke tidligere er hævet på dine konti. Det er vores opfattelse, at der er tale om indsætning af fremmed valuta på dine konti.

Der foreligger ingen oplysninger om hvor diverse indsætninger på dine konti stammer fra. Det fremgår desuden, at der i perioden fra 16. juni 2015 er indsat beløb med oplysning om fakturanummer.

På det foreliggende grundlag anses indsætningerne ifølge ovenstående som skattepligtig indkomst fra virksomhed, idet der ikke foreligger oplysninger om, at indsætningerne er din skattepligtige indkomst uvedkommende. Vi anser indsætningerne som skattepligtige efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

Privatforbrug
Vi har under hensyntagen til overskud ved udlejning, samt øvrige indsætninger på din bankkonto, opgjort dit privatforbrug til 123.656 kr. i 2013 og 51.909 kr. i 2014, se vedlagte bilag 4. Privatforbruget er opgjort ud fra den indkomst, formue og gæld, som vi kender.

Privatforbruget er det beløb, som du har til at betale dine udgifter i årets løb (f.eks. husleje, mad, tøj, transport, forsikringer, gaver og ferie).

Du har ingen oplysninger sendt.

Vi anser dit privatforbrug for at være uantageligt lavt, da det er åbenbart, at du ikke kan leve af et privatforbrug på henholdsvis 123.656 kr. og 51.909 kr. Når et privatforbrug ikke har en passende størrelse, kan vi opgøre din indkomst ud fra et skøn. Det står i skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Der er således ikke levnet plads til eksempelvis husleje, personlige fornødenheder, mad, personlige forsikringer, licens, tandlæge, frisør, tøj, fodtøj, transport m.v.

Ved skønnet er der taget udgangspunkt i opgørelse fra Danmarks Statistik om husstandens årlige forbrug for perioden 2013-2015 sammenholdt med privatforbrugsberegningen, som SKAT har foretaget.

Efter Danmarks Statistik er det årlige forbrug for en enlig opgjort til 170.000 kr. i 2013, 185.000 kr. i 2014 og 190.000 kr. i 2015.

2013

2014

2015

Opgjort privatforbrug jf. vedlagte bilag 4

-17.541 kr.

-101.073 kr.

-151.445 kr.

Modtaget arv

334.524 kr.

Udlejning af [adresse1]

39.008 kr.

Udlejning af [adresse2]

44.423 kr.

52.287 kr.

48.562 kr.

Ikke beskattede indsætninger fra [virksomhed1] ApS

27.575 kr.

9.683 kr.

5.894 kr.

Indsætninger ved valutahandel

26.681 kr.

59.562 kr.

3.669 kr.

Diverse indsætninger på konti

42.518 kr.

31.450 kr.

14.989 kr.

Privatforbrug efter korrektioner

123.656 kr.

51.909 kr.

322.201 kr.

Yderligere skønnet indkomst er ansat for skattepligtig indkomst i virksomhed

46.344kr.

133.091 kr.

0 kr.

Minimumsprivatforbrug ifølge Danmarks Statistik

170.000 kr.

185.000 kr.

322.201 kr.

Vi skønner, at du har haft en yderligere indkomst på minimum 46.344 kr. i 2013 og 133.091 kr. i 2014 som vi ikke kender til.

Der foreligger ingen oplysninger om, hvorfra indsætninger ved valutahandler og kontante indsætninger stammer fra. Dog fremgår det af dine kontoudtog, at der efter den 16. juni 2015 er indsat beløb på dine konti som henviser til fakturanumre. Du anses derfor på det foreliggende grundlag at have indtægter fra erhvervsmæssig virksomhed som vi ikke kender til.

Indtægterne kan på grundlag af de foreliggende oplysninger opgøres sådan:

2013

2014

2015

Indsætninger ved valutahandel

26.681 kr.

59.562 kr.

3.669 kr.

Diverse indsætninger på konti

42.518 kr.

31.450 kr.

41.989 kr.

Yderligere skønnet indkomst er anset for skattepligtig indkomst i virksomhed

46.344 kr.

133.091 kr.

0 kr.

Omsætning i virksomhed

115.543 kr.

224.103 kr.
45.658 .
Heraf udgør salgsmoms

-23.108 kr.

-44.820 kr.

-9.131 kr.

92.435 kr.

179.283 kr.

36.527 kr.

Fradrag for udgifter er ansat til

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Skattemæssigt resultat af virksomhed

92.435 kr.

179.283 kr.

36.527 kr.

De skattemæssige udgifter er på grundlag af de foreliggende oplysninger ansat til 0 kr. da der ikke foreligger tilstrækkelig oplysning om virksomhedens art og karakter.

Skattemæssig resultat af personlig drevet virksomhed udgør i 2013 92.435 kr.

Skattemæssig resultat af personlig drevet virksomhed udgør i 2014 179.283 kr.

Skattemæssig resultat af personlig drevet virksomhed udgør i 2015 36.527 kr.

Beløbet anses for skattepligtigt efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a, og beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende udtalelse:

”(...)

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

  1. Indtægter valutahandel 26.681 kr. i 2013.
    Skatteyder har ikke dokumenteret, at pengene er fra moderen. Der bør foreligge specifikation af hvilke beløb, der er udbetalt pr. gang og på hvilke tidspunkter, samt hvor moderen har valutaen fra (bankoplysninger vedrørende moder).
    Indstilles fastholdt.
  1. Indsætninger 42.518 kr. i 2013.
    Skatteyder har ikke dokumenteret, at der er tale om salg af smykker (4.518 kr.). Kvittering for anskaffelse i sin tid samt dokumentation for salget bør fremskaffes. Desuden mangler oplysninger om, hvilke smykker der er tale om.
    Indstilles fastholdt.
    Der foreligger ikke dokumentation for gaver/lån fra moder på henholdsvis 24.000 kr. og 14.000 kr. Bankoplysninger fra moder, som viser, at pengene er hævet hos hende og indgået hos skatteyder.
    Indstilles fastholdt.
  1. Yderligere skønnet indkomst 46.344 kr. i 2013.
    I projekt lav/ingen indkomst anvendes Danmarks Statistik i forbindelse med vurdering af skatteyders privatforbrug.
    Det er Skattestyrelsens indstilling, at forhøjelsen fastholdes.
  1. Indtægter valutahandel 59.562 i 2014.
    Skatteyder har ikke dokumenteret, at pengene er fra moderen. Der bør foreligge specifikation af hvilke beløb der er udbetalt pr. gang og på hvilke tidspunkter, samt hvor moderen har valutaen fra (bankoplysninger vedrørende moder).
    Indstilles fastholdt.
  1. Indsætninger 22.000 kr. og 9.450,49 kr. i 2014.
    Der foreligger ikke dokumentation for salg af båd på 22.000 kr. på dette tidspunkt.
    Der foreligger ikke dokumentation for i hvilken forbindelse, der er modtaget 9.450,49 kr.
    Indstilles fastholdt.
  1. Yderligere skønnet indkomst 133.091 kr. i 2014.
    I projekt lav/ingen indkomst anvendes Danmarks Statistik i forbindelse med vurdering af skatteyders privatforbrug.
    Det er Skattestyrelsens indstilling, at forhøjelsen fastholdes.
  1. Indtægter valutahandel 3.669 kr. i 2015.
    Skatteyder har ikke dokumenteret, at pengene er fra moderen. Der bør foreligge specifikation af hvilke beløb, der er udbetalt pr. gang og på hvilke tidspunkter, samt hvor moderen har valutaen fra (bankoplysninger vedrørende moder).
    Indstilles fastholdt.
  1. Indsætninger 41.989 kr. i 2015.
    Der foreligger ikke tilstrækkelig dokumentation. Skatteyder har ikke dokumenteret eller oplyst, hvorfra pengene kommer.
    Indstilles fastholdt.
    Idet Skattestyrelsen har vurderet, at der er tale varesalg i selvstændig virksomhed, er der beregnet moms af de foretagne ændringer, hvilket fremgår af afgørelsens side 9.
    Skattestyrelsen indstiller momsen fastholdt.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende supplerende udtalelse:

”(...)

Spørgsmål:

Vi har konstateret, at forslaget til afgørelse vedrørende indkomståret 2013 er udsendt efter udløbet af ordinær frist for varsel i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1. Vi vil derfor gerne have en supplerende udtalelse på, hvad der efter Skattestyrelsens opfattelse hjemler ansættelsen af indkomståret 2013.

Svar:

[person2] har i vedhæftet sagsnotat den 5. februar 2018 noteret, at han betragter [person1] for at være omfattet af ansættelsesregler i skatteforvaltningsloven § 26, stk. 5 vedrørende kontrollerede transaktioner for hovedaktionærer med en forældelsesfrist på 6 år.

Når vi mener, at der udsendes varsler ansættelsesændringer inden for ordinær frist, er det kutyme ikke at behandle fristforholdet i forslag og afgørelse.

(...)”

Klagerens opfattelse

For indkomståret 2013, har klagerens repræsentant nedlagt påstand om, at SKATs forhøjelse af resultat af personligt drevet virksomhed, nedsættes til 0 kr.

For indkomståret 2014, har klagerens repræsentant nedlagt påstand om, at SKATs forhøjelse af resultat af personligt drevet virksomhed principalt nedsættes til 0 kr., og subsidiært nedsættes til et lavere beløb.

For indkomståret 2015, har klagerens repræsentant nedlagt påstand om, at SKATs forhøjelse af resultat af personligt drevet virksomhed principalt nedsættes til 0 kr., og subsidiært nedsættes til 7.270 kr.

Klagerens repræsentant har i klagen som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Skattemæssige resultater af personligt drevet virksomhed 2013.

Skat har forhøjet vores klients indkomst med 92.435 kr. bestående af;

Indtægter fra valutahandel 26.681 kr.

Diverse yderligere indsætninger på konti 42.518 kr.

Skønsmæssig indkomst grundet lavt privatforbrug 46.344 kr.

I alt 115.543 kr.

Heraf moms - 23.108 kr.

Skattemæssigt resultat for virksomheden 92.435 kr.

Af bilag 3 i Skats afgørelse er beløbene vedr. valutahandel og diverse indsætninger specificeret. Heraf fremgår det, at der er indsat i alt 26.681,47 vedr. valutahandel samt 42.518 vedr. andre indsætninger.

Valutahandel:

Ifølge vores klient er det udenlandsk valuta vores klient løbende modtog af sin mor, da hun havde en opsparing i fremmed valuta. Vi mener ikke at sådanne beløb kan anses som værende skattepligtigt for vores klient.

SKAT skriver i sin afgørelse, at der ikke foreligger oplysninger om hvor disse indsætninger stammer fra, hvorfor de anses som værende skattepligtige.

Det er vores opfattelse, at SKAT ikke har ført nogen form for bevis for, at denne del - valutaindsætningerne - skulle stamme fra indkomst der skal anses som værende skattepligtig.

Vi mener derfor ikke, at vores klient skal beskattes af beløbet på 26.681 kr.

Yderligere indsætninger.

I løbet af 2013 bliver der foretaget indsætninger med i alt 42.518 kr. fordelt med 4.518 kr. den 24/1 - 2013, 24.000 kr. den 12/4 - 2013 samt 14.000 kr. den 3/9 - 2013.

Vores klient har oplyst, at de 4.518 kr. med teksten [finans3] er vedr. salg af smykker. Ved en søgning på google vil man også se, at [finans3].dk er en virksomhed der handler gulv og sølv (smykker).

Det er vores opfattelse, at der er tale om salg af privat indbo, som er undtaget for skattepligtig jf. Statsskattelovens§ 5 stk. 1 litra a.

De 2 øvrige indsætninger er if. vores klient gaver/ lån modtaget af vores klients mor. Den første indsætning på 24.000 kr. modtager vores klient fra sin mor til inddækning af et overtræk på bankkontoen. Vores klient husker ikke årsagen til indsætningen 14.000 kr. den 3/ 9 - 2013.

Vi mener ikke at disse indsætninger skal anses som værende skattepligtig indkomst. Vi mener heller ikke at SKAT har løftet bevisbyrden herfor. Det eneste argument SKAT bruger er, at der fra perioden 16. juni 2015 indsættes beløb med oplysning omkring fakturanumre. Men vi mener ikke de Indsætninger der kommer i 2015 - som behandles senere – har nogen sammenhæng med 2 kontante indsætninger samt et smykkesalg foretaget 2 år før.

Skønsmæssig ansættelse grundet lavt privatforbrug.

SKAT har beregnet privatforbruget til 123.656 kr. og mener dette er uantageligt lavt, hvorfor SKAT har skønnet en yderligere indkomst på 46.344, således at privatforbruget kommer op på 170.000 kr. De 170.000 kr. er hentet fra Danmarks Statistik for enlige.

Det er vores klare opfattelse, at et privatforbrug på 123.656 kr. ikke er uantageligt lavt. Vi mener heller ikke, at SKAT blot kan læne sig op ad Danmarks Statistik. Danmarks Statistik er jo generelt billed på hvordan forbrugsmønstret er i Danmark, og bør på ingen måde stå alene som "bevis" for denne skønsmæssige forhøjelse af indkomsten.

Som det fremgår af den juridiske vejledning A.B.5.3.3 omhandlende lavt privatforbrug, skal SKAT bl.a.;

Påvise eller sandsynliggøre, at den skattepligtige har et større privatforbrug end det privatforbrug, som den skattepligtige indkomst og formue giver plads til.
Sammenligne med den skattepligtiges privatforbrug for de foregående indkomstår

Vi mener ikke at SKAT har påvist eller sandsynliggjort, at vores klient har et større privatforbrug end det beregnede privatforbrug giver plads til. Vi kan ej heller se, at SKAT har foretaget en sammenligning med tidligere års privatforbrug.

Ud fra ovenstående er det vores klare opfattelse, at indkomsten ikke skal forhøjes med yderligere 46.344 kr. som følge af lavt privatforbrug.

Skattemæssige resultater af personligt drevet virksomhed 2014 herunder salgsmoms for 2. halvår 2014.

Skat har forhøjet vores klients indkomst med 179.283 kr. bestående af;

Indtægter fra valutahandel 59.562 kr.

Diverse yderligere Indsætninger på konti 31.450 kr.

Skønsmæssig indkomst grundet lavt privatforbrug 133.091 kr.

I alt 224.103 kr.

Heraf moms - 44.820 kr.

Skattemæssigt resultat for virksomheden 179.283 kr.

Vores klage går både på moms-delen såvel som skattedelen.

Som nævnt under indkomståret 2013 har skat foretaget specifikationer af valutaindsætninger og diverse yderligere indsætninger på bilag 3.

Valutahandel:

Med samme begrundelse som under indkomståret 2013 mener vi ikke der skal foretages beskatning af 59.562 kr. da der er tale om gaver/ lån modtaget af vores klients mor.

Yderligere indsætninger.

For indkomståret 2014 drejer det sig om 2 indsætninger, begge indsat i september 2014 med henholdsvis 22.000 og 9.450,49 kr.

Vores klient har oplyst, at han sælger sin båd i løbet af indkomståret, og det kunne godt være de 22.000 kr. der indsættes.

Med samme begrundelse som ved indkomståret 2013 mener vi ikke, at SKAT har løftet bevisbyrden for at der skulle være tale om skattepligtige indkomster, hvorfor vi ikke mener der skal fortages beskatning af de 31.450 kr.

Skønsmæssig ansættelse grundet lavt privatforbrug.

SKAT har beregnet privatforbruget til 51.909 kr. og mener dette er uantageligt lavt, hvorfor SKAT har skønnet en yderligere indkomst på 133.091, således at privatforbruget kommer op på 185.000 kr. De 185.000 kr. er ligesom for 2013 hentet fra Danmarks Statistik for enlige.

Det er vores opfattelse, at et privatforbrug på 51.909 kr. absolut er i den lave ende. Omvendt mener vi også et privatforbrug på 185.000 kr. ikke har sammenhæng med tidligere års privatforbrug.

Vores primære påstand er, at der ikke bør ske en forhøjelse af den skattepligtige indkomst som følge af det lave privatforbrug, da vi ikke mener det er uantageligt lavt.

Subsidiært mener vi, at privatforbruget skal forhøjes med et mindre beløb, således der er sammenhæng med tidligere års privatforbrug.

(...)

Skattemæssige resultater af personligt drevet virksomhed 2015 herunder salgsmoms for 2015.

Skat har forhøjet vores klients indkomst med 36.527 kr. bestående af;

Indtægter fra valutahandel 3.669 kr.

Diverse yderligere indsætninger på konti 41.989 kr.

I alt 45.658 kr.

Heraf moms - 9.131 kr.

Skattemæssigt resultat for virksomheden 36.527 kr.

Vores klage går både på moms-delen såvel som skattedelen.

Som nævnt under indkomståret 2013 har SKAT foretaget specifikationer af

valutaindsætninger og diverse yderligere indsætninger på bilag 3.

Valutahandel:
Med samme begrundelse som under indkomståret 2013 + 2014 mener vi ikke der skal foretages beskatning af 3.669 kr. da der er tale om gaver/ lån modtaget af vores klients mor.

Det skal til støtte herfor bemærkes, at vores klients mor afgår ved døden i 2015. Alle valutahandlerne finder sted til og med 12/1 - 2015.

Yderligere indsætninger.

For indkomståret 2015 drejer det sig om 10 indsætninger, og beløber sig til i alt 41.989 kr.

Fra 16/6 - 2015 og et par måneder frem indgår der nogle penge på vores klients konto hvor der er angivet nogle fakturanumre. Det drejer sig om 7.270 kr. i alt.

Vores klient oplyser, at han Ikke har udstedt fakturaer i sit navn. Men det kan være at beløbene skulle være ført i den kolonne i SKATS opgørelse, der omhandler [virksomhed1] ApS. Det bemærkes i hvert fald, at der lige i denne periode ikke fremgår noget i denne kolonne.

Vores primære påstand er, med samme begrundelse som tidligere, at der ikke skal ske beskatning af beløbet på 41.989 kr. da vi ikke mener SKAT har løftet bevisbyrden for, at der skulle være tale om skattepligtige indtægter.

Vores subsidiære påstand er, at der kun skal ske beskatning af 7.270 kr. der kan henføres til indsætninger hvor der fremgår fakturanumre.

(...)”

Der er ikke modtaget bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling.

Landsskatterettens afgørelse

Formalitet – indkomståret 2013

Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen af indkomståret skal foretages senest den 1. august i det fjerede år efter indkomstårets udløb. Dette følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Den ordinære frist for varsling og ansættelse for indkomståret 2013 er henholdsvis den 1. maj 2017 og den 1. august 2017. SKAT udsender forslag til ændring den 5. februar 2018. For så vidt angår indkomståret 2013, er SKATs varsling om ændring fremsendt efter udløbet af den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 udløber først i det sjette år efter indkomstårets udløb for skattepligtige omfattet af skattekontrollovens kapitel 4, for så vidt angår de kontrollerede transaktioner. Dette følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5.

Skattestyrelsen har i udtalelse af 2. februar 2022 oplyst, at klageren anses for omfattet af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5. Efter denne bestemmelse er fristen for at varsle om ændring af indkomståret 2013 den 1. maj 2019.

Landsskatteretten finder, at de af SKAT ændrede poster i klagerens skatteopgørelse for indkomståret 2013, ikke anses for værende kontrollerede transaktioner. Der er af retten lagt vægt på, at de af SKAT opgjorte indsætninger ikke har nogen relation til klagerens position som hovedanpartshaver i [virksomhed1] ApS, CVR [...1], og at denne sammenhæng i øvrigt ikke anses for hverken dokumenteret eller på andre måder godtgjort af SKAT. Retten bemærker endvidere, at SKAT har anset indsætningerne på klagerens konti fra [virksomhed1] ApS for udlæg eller skattefri godtgørelse, og at disse beløb herefter ikke anses som skattepligtige.

Da fristen i henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 ikke er overholdt, er der ikke grundlag for at ændre klagerens skattemæssige resultat for indkomståret 2013.

Landsskatteretten finder herefter den af SKAT foretagne forhøjelse af klagerens skattepligtige indkomst i indkomståret 2013 på i alt 136.858 kr. for at være ugyldig, og nedsætter herfor forhøjelsen til 0 kr.

Materielt – indkomstårene 2014 og 2015

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Skatteydere kan fradrage driftsomkostninger, dvs. de udgifter, der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Skatteforvaltningen kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af skattekontrollovens §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1.

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt. Dette følger af skattekontrollovens § 5, stk. 3 og § 6, stk. 1.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til Højesterets dom af 10. oktober 2008, der er offentliggjort i SKM2008.905.HR.

Indkomsten kan forhøjes, hvis det selvangivne privatforbrug er negativt eller usandsynligt lavt. Skatteforvaltningen kan skønsmæssigt fastsætte en indkomst, så den giver skatteyderen mulighed for at have et rimeligt privatforbrug i indkomståret. Hvis der påvises en yderligere indtægtskilde for skatteyderen, kan indkomsten også forhøjes. Det følger af en fast praksis, og der henvises til Højesteretsafgørelsen refereret i SKM2011.208HR.

Valutahandel

SKAT har opgjort indsætninger på klagerens konto vedrørende fremmed valuta til 59.562 kr. i indkomståret 2014 og 3.669 kr. i indkomståret 2015. SKAT har anset disse indsætninger for omsætning i klagerens uregistrerede virksomhed.

Klageren har oplyst, at pengene stammer fra lån / gave fra klagerens mor.

For så vidt angår påstanden om lån, ses påstanden ikke understøttet ved objektive konstaterbare forhold, og retten anser det derfor ikke for dokumenteret eller godtgjort i tilstrækkelig grad, at pengene er midler, der er undtaget fra beskatning eller allerede er beskattet. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at låneforholdet ikke er dokumenteret ved et underskrevet og dateret lånedokument, hvori der fremgår oplysninger om tilbagebetalingsvilkår, afdrag- og rentebetaling. Det er endvidere tillagt betydning, at pengestrømmen fra långiveren ikke kan følges.

For så vidt angår påstanden om gave, ses påstanden ikke understøttet ved objektive konstaterbare forhold, og retten anser det derfor ikke for dokumenteret eller godtgjort i tilstrækkelig grad, at pengene er midler, der er undtaget fra beskatning eller allerede er beskattet. Retten har ved afgørelsen lagt vægt på, at pengestrømmen fra gavegiver til klageren ikke kan følges, og at det af klageren ikke på andre måder er dokumenteret, hvorfra pengene stammer.

Diverse indsætninger

SKAT har opgjort indsætninger på klagerens konti for indkomståret 2014 til 31.450 kr. og for indkomståret 2015 til 41.989 kr. Herefter er indsætningerne henført til omsætning i klagerens uregistrerede virksomhed.

Repræsentanten har anført, at indsætningen den 9. september 2014 på 22.000 kr. godt kunne stamme fra salg af klagerens båd.

Det følger af statsskattelovens § 5, litra a, at salg af private ejendele som udgangspunkt ikke anses som en skattepligtig indtægt.

Retten har lagt vægt på, at påstanden ikke er underbygget ved objektive kendsgerninger, herunder eksempelvis en underskrevet og dateret slutseddel vedrørende salg af båd. Det er herfor ikke muligt at følge pengestrømmen for indsætningen den 9. september 2014 på 22.000 kr. Retten finder derfor, at klageren ikke har godtgjort, at der er tale om midler, der allerede er beskattet eller som er undtaget fra beskatning.

For så vidt angår indsætningen den 26. september 2014 på 9.450,49 kr., finder Landsskatteretten, at der ikke af klageren er fremlagt dokumentation for, eller på andre måder godtgjort, at der er tale om midler, der allerede er beskattet eller som er undtaget fra beskatning.

Klagerens repræsentant har anført, at klageren ikke har udstedt faktura i sit navn, og at SKAT ikke har løftet bevisbyrden for, at der kan ske beskatning af indsætningerne i indkomståret 2015 på 41.989 kr.

For så vidt angår indsætningerne i indkomståret 2015, der kan henføres til fakturabetalinger, har klageren ikke fremlagt dokumentation for, at de indsatte beløb efterfølgende overføres til klagerens virksomhed. Retten finder derfor, at klageren ikke har godtgjort at der er tale om midler, der allerede er beskattet eller som er undtaget fra beskatning.

For så vidt angår de resterende indsætninger i indkomståret 2015 på 34.719,38 kr., finder Landsskatteretten, at der ikke af klageren er fremlagt dokumentation for, eller på andre måder godtgjort, at der er tale om midler, der allerede er beskattet eller som er undtaget fra beskatning.

Yderligere skønnet indkomst

SKAT har opgjort klagerens privatforbrug til 51.909 kr. i indkomståret 2014 og på baggrund heraf ansat en yderligere skønnet indkomst på 133.091 kr.

Klagerens repræsentant har anført, at et privatforbrug på 51.909 kr. ikke er uantageligt lavt, og at der på baggrund heraf ikke kan foretages en skønsmæssig forhøjelse. Subsidiært har klagerens repræsentant anført, at privatforbruget bør nedsættes, således at det har sammenhæng med tidligere års privatforbrug.

Landsskatteretten finder, at SKAT har været berettiget til at forhøje indkomst i klagerens skattepligtige indkomst skønsmæssigt i indkomståret 2014. Retten har lagt vægt på, at et privatforbrug på 51.909 kr. er uantageligt lavt, da det ikke levner plads til almindelige livsfornødenheder, herunder eksempelvis mad, tøj, forsikringer, udgifter til bolig og transport. Retten har endvidere lagt vægt på, at klageren ikke har fremlagt dokumentation for husstandens faktiske privatforbrug.

Ved skønsmæssige forhøjelser skal der udøves et konkret skøn ud fra de foreliggende oplysninger, hvilket kan udledes af Landsskatterettens afgørelse af 24. juli 2019 offentliggjort i SKM2019.473.LSR.

Ved skønsmæssige forhøjelser påhviler det skattemyndigheden at sandsynliggøre, at den skønnede opgørelse ikke er mindre sandsynlig end andre opgørelser - set i lyset af de oplysninger, som skattemyndighederne er i besiddelse af, hvilket fremgår af bemærkningerne til § 5, stk. 3 i forarbejderne til den dagældende skattekontrollov (LFF 1995-12-01 nr. 104).

Skattestyrelsen kan inddrage statistiske data i deres skøn, i det omfang der ikke foreligger nærmere dokumentation fra skatteyderen. Dette kan udledes af byretsdommen af 12. januar 2018 offentliggjort i SKM2018.59.BR og Østre Landsrets dom af 21. marts 2019 offentliggjort i SKM2019.225.ØLR.

Det gennemsnitlige privatforbrug for enlige under 60 uden børn udgjorde for indkomståret 2014 185.460 kr. Gennemsnitstallene fra Danmarks Statistik udgør et vægtet gennemsnit af befolkningen.

Efter den skønsmæssige forhøjelse ligger klagerens privatforbrug på linje med gennemsnittet for en husstand af samme størrelse som klagerens. Landsskatteretten bemærker, at klageren i indkomståret 2014 bor i eget hus og har egen bil, samt at klageren efter eget udsagn har båd en del af indkomståret. Klageren har ikke fremlagt dokumentation for, at klagerens privatforbrug ikke skulle være omfattet af en sådan gennemsnitsbetragtning. Landsskatteretten finder herefter, at skønnet ikke er foretaget på et forkert grundlag.

På denne baggrund, stadfæster Landsskatteretten den af SKAT skønsmæssigt ansatte yderligere indkomst for indkomståret 2014 til 133.091 kr.

Uregistreret virksomhed

SKAT har anset klageren for at have drevet uregistreret virksomhed i indkomstårene 2014 og 2015. SKAT har herefter opgjort virksomhedens omsætning på baggrund af indsætninger på klagerens konto i indkomstårene 2014 og 2015, samt klagerens yderligere skønnet indkomst i indkomståret 2015.

Retten har henset til, at der er foretaget indsætninger på klagerens konto, som i henhold til posteringsteksterne er fakturabetalinger. Klageren har desuden relation som ejer og direktør i selskabet [virksomhed1] ApS i indkomstårene 2014 og 2015.

Efter en samlet konkret vurdering finder retten, at indsætningerne og den yderligere skønnet indkomst må anses for at hidrøre fra selvstændige virksomhed drevet i personligt regi. Retten finder derfor, at SKAT har været berettiget til at anse de pågældende beløb for omsætning i klagerens uregistrerede virksomhed.

SKAT har ikke godkendt fradrag for driftsomkostninger. Skatteankestyrelsen har ligeledes ikke modtaget dokumentation for afholdelse af udgifter til at erhverve, sikre eller vedligeholde indkomsten. Der kan herefter ikke godkendes fradrag for driftsomkostninger, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Landsskatteretten stadfæster på denne baggrund SKATs afgørelse for indkomstårene 2014 og 2015.