Kendelse af 06-09-2022 - indlagt i TaxCons database den 30-09-2022

Journalnr. 18-0003038

SKAT (nu Skattestyrelsen) har givet afslag på anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2010 og underskudssaldo til fremførsel, hvorfor der ikke er fundet at være grundlag for ændring heraf for indkomstårene 2011-2014.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS (herefter benævnt selskabet) har den 4. juli 2011 via TastSelv selvangivet en indkomst på -1 kr. for indkomståret 2010, mens [virksomhed2] ApS, cvr-nr. [...1] (herefter benævnt datterselskabet) samme dag har selvangivet en indkomst på -75.400 kr.

Selskaberne er i indkomståret 2010 ikke registreret sambeskattet.

Selskabets repræsentant har i henvendelse af 2. juli 2011 oplyst SKAT om følgende:

”Administrationsselskabet [virksomhed1] ApS er sambeskattet med

(...)

[virksomhed2] ApS CVR [...1] (1/1-12/12)”

SKAT har den 11. august 2011 rettet henvendelse til selskabets repræsentant vedrørende henvendelsen om sambeskatning og noteret følgende i sagen:

”Revisor kontaktet pr. tlf. den 11/08-11. vedrørende henvendelsen i remedy omkring sambeskatningsforhold.

Revisor oplyser at følgende selskaber skal sambeskattes:

[...2] – [virksomhed1] ApS (moderselskab)

(...)

[...1] – [virksomhed2] ApS (fra 1/1-09)

Selvangivelserne er alle indberettet for både 2009 og 2010, alle med 0 eller underskud i skpl. Indkomst. I stedet for at annullere alle indberetningerne med efterfølgende genindberetning, er sambeskatningen først oprettet systemmæssigt fra 1/1-11.”

SKAT har i skrivelse af 26. oktober 2017 tilkendegivet:

”(...)

De 3 selskaber er systemmæssigt registeret sambeskattet fra 1/1 2011 efter henvendelse fra jer i juli måned 2011. Ud fra jeres oplysninger burde sambeskatningen være registreret allerede for 2009, men SKAT har i denne sag desværre valgt den ”nemme løsning”. Den manglende registrering af sambeskatning for 2009 og 2010 har ikke betydning i forhold til selskabernes opgørelse og afregning af skat og SKAT har derfor valgt først at registrere sambeskatningen fra 1/1 2011. Den korrekte fremgangsmåde er, at annullere de selvangivne indkomster for alle selskaber for 2009 og 2010 og efterfølgende registrere sambeskatningen for 2009. Herefter indberette selvangivelsen for 2009 og 2010 igen for de 3 selskaber.

(...)”

Selskabets repræsentant anmodede i skrivelse af 5. februar 2018 om ekstraordinær genoptagelse af indkomstårene 2010-2014.

Som begrundelse for anmodningen om genoptagelse er anført:

”På vegne af selskaberne [virksomhed1] ApS, CVR nr. [...2] ([virksomhed1]) og [virksomhed2] ApS, CVR nr. [...1] ([virksomhed2]) ansøges hermed om ekstraordinær genoptagelse af indkomstårene 2010 til 2014.

(...)

Genoptagelserne søges jf. reglerne i Skattekontrollovens § 27, stk. 1 nr. 8.

Forhold

Fejl i indberetning af selvangivelse

(...). Selskabet [virksomhed2] har været sambeskattet og ikke sambeskatte med [virksomhed1] på følgende vis:

Sambeskattet

Perioden 29. december 2008 til 12. december 2010

Perioden 15. september 2015 til d.d.

Ej Sambeskattet

Perioden 13. december 2010 til 14. september 2015

Af flere grunde/forhold er selskabernes selvangivelse ikke indgivet korrekt herunder angivelse af den rettelig indkomst jf. skatteregnskaberne samt underskudssaldi. Disse forhold bør korrigeres i henhold til bilag 1

Påstand

Skattekontrollovens§ 27 stk. 1 nr. 8

Det er selskaberne opfattelse af der bør gives tilladelse til ekstraordinær genoptagelse af indkomsterne for 2010 til 2014 jf. den talmæssige opstilling i bilag 1.

For det første mener vi er der er begået myndighedsfejl i forbindelse med registrering af sambeskatningsindkomsten for 2009 til 2010.

Det fremgår af bilag 2 at selskaberne har anmodet SKAT om ændring af sambeskatningskredsen. Dette har SKAT ikke foretaget. I stedet har SKAT ansat sambeskatning gældende fra 1. januar 2011 således at underskuddet i sambeskatning på samlet 1.933.764 ikke har kunnet fremføres i sambeskatningskredsen. Som følge heraf har SKAT begået en ansvarspådragende fejl. Materielt er ansættelsen for 2009 og 2010 således forkerte og det må anses for urimeligt at opretholde disse.

I mail af 26. oktober 2017, bilag 2, side 3, har SKAT således også anerkendt at der begået en fejl og at det korrekte i 2011 havde været at annullerer de indberettede selvangivelse og efterfølgende indberette disse igen for de 3 omhandlede selskaber.

For det andet har selskaberne 4. februar 2015 modtaget indkaldelse af materiale i henhold til BEK om sambeskatning af selskaber m.v. § 7. Selskaberne har fremsendt bilag 3 efter anmodning fra SKAT. Trods oplysninger i skemaet om både sambeskatningskredsen og indkomst og underskudsforhold har SKAT ikke foretaget korrektion af sambeskatningskredsen eller indkomsten.

Selskaberne har i god tro indberette indkomst og underskud for årene således at indkomst har reduceret i underskudssaldi. Det fremgår også af vedlagte bilag 1 at der ikke i årene har været netto positiv indkomst i nogle af selskaberne, hvorfor selskaberne ikke har foretaget sig yderligere herom.

Konklusion

Det er selskabernes opfattelse at der bør gives ekstraordinærgenoptagelse af de selvangivne indkomster i årene 2010 til 2014 subsidiært gives ekstraordinærgenoptagelse af den selvangivne indkomster i året 2010.

Det er vor opfattelse at denne påstand understøttes af følgende:

Myndighedsfejl ved anmodning om sambeskatning i 2011
Materielt er ansættelsen for 2009 og 2010 således forkerte og det må anses for urimeligt at opretholde disse.
SKAT har anerkendt at der begået en fejl ved ændringen i 2011.
SKAT også i 2015 burde være opmærksom på de ændrede sambeskatningsforhold.”

Årsopgørelsen for indkomståret 2010 for selskabet og datterselskabet er udskrevet den 29. september 2011. Ifølge årsopgørelserne er der ikke sambeskatning og indkomsterne svarer til de selvangivne indkomster.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet selskabets anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen og fastsættelsen af underskud til fremførsel for indkomstårene 2010-2014.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Fristen for genoptagelse af indkomståret 2010 efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, udløb den 1. maj 2014. Rådgiver har først i henvendelse af 5. februar 2018 anmodet om genoptagelse.

Genoptagelse kan herefter kun ske, hvis betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27 er opfyldt. Kriterierne for genoptagelse efter de objektive betingelser i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7, er ikke opfyldt.

Genoptagelse kan ske efter§ 27, stk. 1, nr. 8, hvis der foreligger særlige omstændigheder.

Der er tale om, at selskabet eller rådgiver har begået en fejl ved selvangivelsen for 2010, idet der ikke er indberettet en korrekt skattepligtig indkomst, ligesom der ved indberetningen ikke er taget højde for, at selskabet skulle være sambeskattet med [virksomhed3] ApS (hele 2010) og [virksomhed2] ApS (1. januar 2010- 12. december 2010).

SKAT har i telefonsamtalen med revisor den 11. august 2011 forstået, at begge datterselskaber skulle indgå i sambeskatningen fra og med indkomståret 2009. Da selvangivelserne for 2009 og 2010 har været indberettet, er der af praktiske grunde først sket registrering af sambeskatning fra 1. januar 2011. Revisor har ikke gjort indsigelser mod dette.

SKAT har ikke fået opfattelsen af, at [virksomhed2] ApS kun skulle indgå i sambeskatningen indtil 12. december 2010, eller at den selvangivne indkomst for 2010 alene ved rørte perioden 13. december 2010 - 31. december 2010. Selskabet eller revisor har ikke tidligere oplyst, at [virksomhed2] ApS for perioden 1. januar 2010 - 12. december 2010 havde en skattepligtig indkomst på -1.373.077 kr.

Revisor har i anmodningen om genoptagelse vedlagt et hjælpeskema for 2013, hvoraf fremgår, at alene [virksomhed3] ApS indgår i sambeskatningen for 2013.

Det bemærkes, at SKAT ikke på noget tidligere tidspunkt har modtaget dette hjælpeskema, og SKAT har således ikke været vidende om, at [virksomhed2] ApS ikke skulle indgå i sambeskatningen.

I anmodningen om genoptagelse for 2010 ønsker revisor, at selskabet sambeskattes med [virksomhed2] ApS for perioden 1. januar 2010 til 12. december 2010, og at der for denne periode gives fradrag i sambeskatningsindkomsten med -1.373.077 kr., som ikke tidligere har været selvangivet.

Forholdet kan sidestilles med et glemt fradrag eller selvangivelse af for stor indkomst, der efter praksis ikke berettiger til ekstraordinær genoptagelse.

Til revisors kommentarer i brev af 12. marts 2018 skal det bemærkes, at skatteregnskaberne for 2010 (bilag 4 og 5) ikke tidligere har været indsendt til SKAT, hvorfor det ikke har været muligt for SKAT at konstatere, at selvangivelserne for indkomståret 2010 har været fejlbehæftede.

SKAT må på ny fastholde, at hjælpeskema for 2013, hvor sambeskatningsforhold fremgår, ikke tidligere har været indsendt til SKAT.

Med hensyn til revisors henvendelse til SKAT den 2. juli 2011 må det konstateres, at revisor ikke har reageret på resultatet af SKATs behandling af henvendelsen. Revisor har således ikke reageret på, at årsopgørelserne for 2010 er opgjort uden sambeskatning, eller at den skattepligtige indkomst for 2010 er selvangivet forkert.

SKAT anser derfor ikke, at der foreligger særlige omstændigheder efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er ligeledes overskredet, idet selskabet ikke har reageret på den forkerte selvangivne indkomst, som fremgår af årsopgørelserne med udskrivningsdato den 29. september 2011. Der anses ikke at foreligge særlige omstændigheder, der kan begrunde dispensation fra 6 måneders fristen.

SKAT kan derfor ikke give tilladelse til ekstraordinær genoptagelse for indkomståret 2010.

(...)”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har på selskabets vegne nedlagt påstand om, at skatteansættelsen og fastsættelse af underskud til fremførsel for indkomstårene 2010 til 2014 skal genoptages ekstraordinært, subsidiært tilsvarende for indkomståret 2010.

Til støtte herfor er anført følgende:

”På vegne af selskaberne [virksomhed1] ApS, CVR nr. [...2] ([virksomhed1]) og [virksomhed2] ApS, CVR nr. [...1] ([virksomhed2]) klages hermed over afslag på ekstraordinær genoptagelse af indkomstårene 2010 til 2014.

(...)

Genoptagelserne søges jf. reglerne i Skattekontrollovens § 27, stk. 1 nr. 8.

(...)

Sambeskattet

Perioden 29. december 2008 til 12. december 2010

Perioden 15. september 2015 til d.d.

Ej Sambeskattet

Perioden 13. december 2010 til 14. september 2015

Af flere grunde/forhold er selskabernes selvangivelse ikke indgivet korrekt herunder angivelse af den rettelig indkomst jf. skatteregnskaberne samt underskudssaldi. Disse forhold bør korrigeres i henhold til bilag 1.

Påstand

Skattekontrollovens § 27 stk. 1 nr. 8

Det er selskaberne opfattelse af der bør gives tilladelse til ekstraordinær genoptagelse af indkomsterne for 2010 til 2014 jf. den talmæssige opstilling i bilag 1.

For det første mener vi er der er begået myndighedsfejl i forbindelse med registrering af sambeskatningsindkomsten for 2009 til 2010.

Det fremgår at selskaberne har anmodet SKAT om ændring af sambeskatningskredsen. Dette har SKAT ikke foretaget. I stedet har SKAT ansat sambeskatning gældende fra 1. januar 2011 således at underskuddet i sambeskatning på samlet 1.933.764 ikke har kunnet fremføres i sambeskatningskredsen. Som følge heraf har SKAT begået en ansvarspådragende fejl. Materielt er ansættelsen for 2009 og 2010 således forkerte og det må anses for urimeligt at opretholde disse.

I mail af 26. oktober 2017 fra SKAT, side 3, har SKAT således også anerkendt at der begået en fejl og at det korrekte i 2011 havde været at annullerer de indberettede selvangivelse og efterfølgende indberette disse igen for de 3 omhandlede selskaber.

For det andet har selskaberne 4. februar 2015 modtaget indkaldelse af materiale i henhold til BEK om sambeskatning af selskaber m.v. § 7. Selskaberne har fremsendt bilag 3 efter anmodning fra SKAT. Trods oplysninger i skemaet om både sambeskatningskredsen og indkomst og underskudsforhold har SKAT ikke foretaget korrektion af sambeskatningskredsen eller indkomsten.

Selskaberne har i god tro indberette indkomst og underskud for årene således at indkomst har reduceret i underskudssaldi. Det fremgår også at der ikke i årene har været netto positiv indkomst i nogle af selskaberne, hvorfor selskaberne ikke har foretaget sig yderligere herom.

Konklusion

Det er selskabernes opfattelse at der bør gives ekstraordinærgenoptagelse af de selvangivne indkomster i årene 2010 til 2014 subsidiært gives ekstraordinærgenoptagelse af den selvangivne indkomster i året 2010.

Det er vor opfattelse at denne påstand understøttes af følgende:

Myndighedsfejl ved anmodning om sambeskatning i 2011
Materielt er ansættelsen for 2009 og 2010 således forkerte og det må anses for urimeligt at opretholde disse.
SKAT har anerkendt at der begået en fejl ved ændringen i 2011.
Det fremgår af selskaberne skatteregnskaber at der er formodning for at SKAT blev oplyst om de aktuelle skatteforhold for selskaberne i forbindelse med henvendelsen i 2011.
Det er sandsynliggjort at SKAT allerede i 2013 modtog yderligere oplysning om sambeskatningsforholdene uden at foretage korrektion heraf.
SKAT også i 2015 burde være opmærksom på de ændrede sambeskatningsforhold.”

Klagers repræsentant har med klagen indsendt bilag 1 med oversigt over selskabernes opgjorte indkomst for indkomstårene 2010 til 2014.

Landsskatterettens afgørelse

Selskabets repræsentant har i et brev dateret den 5. februar 2018 anmodet SKAT om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2010-2014.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, skal en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomstskat, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde denne ændring.

Selskabets anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2010 er indgivet den 5. februar 2018 og således efter udløbet af den ordinære genoptagelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26 kan en ansættelse af indkomstskat foretages eller ændres ekstraordinært, hvis betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8, er opfyldt. Oplistningen af betingelserne for ekstraordinær genoptagelse er udtømmende.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7, indeholder en række objektive grunde til genoptagelse. Der findes ikke grundlag for genoptagelse efter disse.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, kan skatteforvaltningen give tilladelse til ekstraordinær genoptagelse som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, svarer indholdsmæssigt til den tidligere gældende bestemmelse i skattestyrelseslovens § 35, stk. 1, nr. 8 (lovbekendtgørelse nr. 868 af 12. august 2004, ophævet ved lovbekendtgørelse nr. 758 af 2. august 2005).

Ifølge forarbejderne til den tidligere gældende bestemmelse finder den anvendelse i tilfælde, hvor en ansættelse kan foretages eller ændres i det omfang, der er der er begået ansvarspådragende fejl af skattemyndighederne. Dette vil ligeledes være tilfældet, hvor der er begået fejl af den ansættende myndighed, uden at fejlen kan anses for ansvarspådragende, når fejlen har medført en materielt urigtig ansættelse, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen.

Det fremgår senest af Højesterets dom af 3. november 2021, offentliggjort som SKM2021.576.HR, at bestemmelsen efter sin ordlyd, placering og forarbejder må antages at have et snævert anvendelsesområde.

Ud fra sagens oplysninger finder Landsskatteretten ikke, at der foreligger særlige omstændigheder i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Der er herved henset til, at det følger af dagældende skattekontrollovs § 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1126 af 24. november 2005, at skattepligtige til Danmark skal selvangive deres indkomst. Der påhviler som følge heraf den skattepligtige en selvstændig forpligtelse til at selvangive samt kontrollere, at indholdet af selvangivelserne og årsopgørelserne er korrekt.

Det forhold, at SKAT har begået fejl ved først at registrere sambeskatningen fra den 1. januar 2011 af praktiske grunde, kan ikke medføre en anden vurdering. Det skyldes, dels at selskabet ikke har dokumenteret, at det tidligere er oplyst, at datterselskabet for perioden 1. januar 2010 - 12. december 2010 havde en skattepligtig indkomst på -1.373.077 kr., dels at den selvangivne indkomst på -75.400 kr. for datterselskabet alene vedrører perioden 13. december 2010 til 31. december 2010. Dertil kommer, at en forkert skatteansættelse ikke i sig selv er en særlig omstændighed efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Det er de oplysninger, som SKAT har til rådighed på ansættelsestidspunktet, der danner grundlag for vurderingen af, hvorvidt ansættelsen er åbenbart urimelig. Forholdet må sidestilles med et glemt fradrag, som i henhold til praksis ikke kan danne grundlag for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Det er yderligere en betingelse for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen, at selskabet har fremsat anmodningen om genoptagelse senest 6 måneder efter, at selskabet er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 26. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Det fremgår af sagen, at årsopgørelsen for indkomståret 2010 for selskabet og datterselskabet er udskrevet den 29. september 2011. Af årsopgørelserne fremgår resultatet af selvangivelserne for indkomståret 2010.

Landsskatteretten finder, at de selvangivne indkomster er kommet til selskabets kundskab den 29. september 2011, hvor årsopgørelserne er udskrevet. Selskabets repræsentant har først den 5. februar 2018 anmodet om ekstraordinær genoptagelse, hvorfor anmodningen om genoptagelse er fremsat senere end 6 måneder efter kundskabstidspunktet. Fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er derfor ikke overholdt.

Ud fra de foreliggende oplysninger foreligger der ikke sådanne særlige omstændigheder, der vil kunne begrunde en dispensation fra fristen i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 5. pkt., hvorfor anmodningen om ekstraordinær genoptagelse er fremsat for sent. Der er lagt vægt på, at selskabet ikke har fremlagt oplysninger, der godtgør, at selskabet har været ude af stand til at indsende en genoptagelsesanmodning inden 6 måneder efter, at årsopgørelserne for 2010 var udskrevet. Der henvises her til SKM2015.433.BR, hvor genoptagelsesanmodningen ligeledes var fremkommet mere end 6 måneder efter, at sagsøgeren kunne få kendskab til omstændighederne via sin skattemappe.

Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelse for indkomståret 2010 i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, og stk. 2, er således ikke opfyldt. Der er som følge heraf ikke grundlag for genoptagelse vedrørende indkomstårene 2011-2014.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.