Kendelse af 12-09-2023 - indlagt i TaxCons database den 19-10-2023

Journalnr. 18-0002992

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomstår 2015

Yderligere omsætning i baren

276.371 kr.

0 kr.

26.740 kr.

Ikke godkendte fradrag for afholdte udgifter

41.452 kr.

Uenig

41.902 kr.

Indkomst nedsættelse med eget vareforbrug

8.920 kr.

Uenig

8.920 kr.

Ikke godkendt fradrag for småanskaffelser

9.615 kr.

Uenig

9.615 kr.

Faktiske oplysninger

[person1], herefter benævnt klageren, drev restaurations- og barvirksomheden [virksomhed1]/[virksomhed2] v/[person2] med CVR-nr. [...1]. Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at virksomheden blev stiftet den 1. oktober 1995 og er ophørt den 30. december 2019. Virksomheden blev drevet fra ejendommen [adresse1], [by1] Restauranten og baren blev drevet på hver sin etage.

Ved SKATs kontrolbesøg den 12. oktober 2015 oplyste klageren, at restauranten i overetagen blev styret af klageren, og at baren blev styret af klagerens datter, [person3].

Klageren har til SKAT fremsendt virksomhedens saldobalance for indkomståret 2015 med kontospecifikationer samt diverse bilag, herunder daglige omsætningsrapporter med udskrifter for køb med kortbetaling. Kontospecifikationerne viser, at klageren har løbende bogført virksomhedens indtægter og udgifter.

Klageren har selvangivet et underskud før renter på 150.385 kr. for indkomståret 2015. Ifølge virksomhedens saldobalance har virksomheden haft en samlet omsætning på i alt 2.940.751 kr. ekskl. udgående afgift, der er opgjort således:

Konto

Navn

Beløb ekskl. moms

1010

Omsætning [virksomhed2]

1.216.512

1030

Omsætning bar

1.674.703

1040

Omsætning spilleautomater

49.846

1610

Gebyr efter moms

-310

Omsætning i alt

2.940.751

Yderligere omsætning i baren

Bogføringsfejl

Ved en gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale har SKAT konstateret, at klagerens bogføring på 5.250 kr. inkl. udgående afgift ved bilag 2016 på konto 1030 ”Omsætning bar” ikke er sammenfaldende med klagerens fremlagte omsætningsrapport i baren af 5. februar 2015. Ifølge omsætningsrapporten udgør salget henholdsvis 450 kr., 5.575 kr. og 2.650 kr., i alt 8.675 kr. inkl. udgående afgift.

SKAT har henført 3.100 kr. (8.675-5.575) til virksomheden som yderligere indtægt, svarende til en skattemæssig omsætning på 2.480 kr. og udgående afgift på 620 kr.

Kontantsalg

Af virksomhedens fremlagte kontospecifikation for konto 18100 ”Kasse”fremgår, at kassebeholdningen er negativ i perioden den 25. november 2015 til 5. december 2015, som følge af en hævning på 30.000 kr. den 25. november 2015.

Ved SKATs kontrolbesøg har klagerens datter oplyst følgende om kasseafstemning i baren:

”At det er hende der afstemmer kasse mm. [person3] viser, at hun har en kasse hvor hun registrere hvad der sælges, og så er der en skuffe til venstre for kassen hvor alle pengesedlerne lægges. Under bardisken står en skuffe hvor mønterne lægges. Forespurgt om [person3] ved hvor mange penge der er i kassen pt. trykker [person3] på en knap på kasseapparatet og et beløb på godt 4.000 kr. kommer frem. Da SKAT spørger om det vil være det beløb der ligger i pengeskuffen oplyser [person3], at der nok ligge en del mere. [person3] oplyser, at hun ikke gør det hver dag, og at hun lige har været syg i tre dage, og der har hun ikke gjort kasse op.”

SKAT har anmodet klageren om daglige z-bonner (X-finans) for alt salg inkl. konstantsalg vedrørende baren. Klagerens revisor har til SKAT oplyst, at der ikke forefindes z-bonner for baren.

SKAT har oplyst, at det ikke har været muligt for SKAT at konstatere størrelsen af det kontante salg.

SKAT har på baggrund af virksomhedens indsendte regnskabsmateriale udarbejdet en opgørelse for virksomhedens daglige salg i baren for perioden 1. og 2. halvår 2015 opdelt mellem virksomhedens salg med kortbetaling og virksomhedens salg med kontanter.

Af SKATs opgørelse fremgår, at det samlede salg i baren for 1. halvår 2015 udgør i alt 1.087.214 kr. inkl. udgående afgift, som er fordelt mellem registeret kontantsalg på 330.244 kr. og betaling med kort på 756.970 kr. Betalingen med kort udgør således ca. 69,62 % af det samlede salg, medens kontantsalget udgør 30,38 % af salget.

For 2. halvår 2015 udgør det samlede salg i baren i alt 1.043.519 kr. inkl. udgående afgift, som er fordelt mellem kontantsalg på 78.667 kr. og betaling med kort på 964.852 kr. Betalingen med kort udgør således ca. 92,46 % af det samlede salg, medens kontantsalget udgør 7,54 % af det samlede salg.

Baseret på ovenstående har SKAT beregnet yderligere kontantsalg i baren for 2. halvår 2015 som følger:

Samlede beløb

Betaling med kort (1.043.519 – 78.667)

964.852

Yderligere salg (964.852 / 69,62 %)

1.385.882

Medregnet salg for 2. halvår 2015

1.043.518

Yderligere kontantsalg inkl. udgående afgift

342.364

SKAT har herefter forhøjet virksomhedens skattemæssige omsætning med 273.891 kr. og udgående afgift med 68.453 kr.

Ikke godkendte fradrag for afholdte udgifter

SKAT har nægtet fradrag for udgifter i virksomheden vedrørende følgende bilag bogført på konto 2460 ”Plantedirektoratet” og konto 2465 ”Fødevarestyrelsen”:

Bilag

Posteringstekst

Beløb

Bemærkninger til de fremlagte bilag

11087

Plantedirektoratet

5.005

Der er fremlagt en rykker uden specifikationer om, hvad der betales for. Revisoren har til SKAT oplyst, at der er betalt acontobeløb i flere omgange, og at det ikke har været muligt at fremskaffe en opgørelse. Der er fratrukket indgående afgift med 1.251 kr.

3029

Fødevarestyrelsen

5.000

Den fremlagte faktura viser et samlede beløb på 4.404 kr., hvor faktureringsdatoen er angivet den 17. juli 2014. Af fakturaen fremgår, at kontroltype er ekstra kontrol.

4031

Fødevarestyrelsen

5.508

Den fremlagte faktura viser et samlede beløb på 8.847 kr., hvor faktureringsdatoen er angivet den 26. februar 2014. Af fakturaen fremgår, at kontroltype er ekstra kontrol.

5016

Fødevarestyrelsen

5.000

Der er fremlagt side 2 af en kreditnota på et samlede beløb på 404 kr. På bilaget er påført håndskrev tekst ”afdrag gæld”.

6050

Fødevarestyrelsen ac

10.000

Der er fremlagt side 1 af en kreditnota, hvor det overført beløb er på 0 kr. På bilaget er påført håndskrev tekst ”afdrag gæld”.

I alt

30.513

Det sammentalte beløb i SKATs afgørelse udgør i alt 30.063 kr.

Herudover har SKAT nægtet fradrag for udgifter i virksomheden vedrørende følgende bilag bogført på konto 4740 ”[virksomhed3] abonnement”:

Bilag

Posteringstekst

Beløb

Moms

5150

[virksomhed3]

412

103

5151

[virksomhed3]

10.977

2.744

I alt

11.389

2.847

Klageren har ikke fremlagt en faktura eller anden lignende dokumentation for de afholdte udgifter til [virksomhed3] abonnement.

Eget vareforbrug

Klageren har på konto 2490 ”Privat andel egne varer” bogført i alt 35.320 kr.. Der er ikke afregnet udtagningsmoms. Revisoren har til SKAT oplyst, at der er skattemæssigt beregnet eget vareforbrug for 2 personer.

SKAT har beregnet værdien af eget vareforbrug til 26.400 kr., og herefter nedsat klagerens skattepligtig indkomst med 8.920 kr. Den talmæssige opgørelse fremkommer således:

Fødevarer

13.630 kr.

Drikkevarer

3.970 kr.

Eget vareforbrug på 17.600 x 1,5 forbrugsenhed

26.400 kr.

Medregnet eget vareforbrug

35.320 kr.

Den skattemæssige regulering af eget vareforbrug

-8.920 kr.

I konsekvens af den manglende afregning af udtagningsmoms har SKAT forhøjet virksomhedens udgående afgift med 6.600 kr.

Småanskaffelser

SKAT har forhøjet virksomhedens indkomst med 9.615 kr. ekskl. udgående afgift, idet SKAT ikke har godkendt straksafskrivning vedrørende bilag 9071 på i alt 12.820 kr. ekskl. udgående afgift, som klageren har bogført på konto 4630 ”Småanskaffelser”.

SKAT har godkendt afskrivning på 25 % af 12.820 kr. og har forøget driftsmiddelkontoen primo 2016 med 9.615 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet virksomheden omsætning med 276.371 kr. og har nedsat eget vareforbrug med 8.920 kr. Endvidere har SKAT ikke godkendt en række bogførte udgifter på i alt 51.067 kr.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

1.Omsætning baren

(...)

1.4.SKATs bemærkninger og begrundelse

Du skal medregne alle dine indtægter, hvorfor din indkomst forhøjes med manglende bogført indtægt den 5/2 2015.

Bogført indtægt

5.575 kr.

Indtægt, jævnført bilag 2016

8.665 kr.

For lidt medregnet omsætning

3.100 kr.

Yderligere indkomst, 3.100 kr. x 80 % =

2.480 kr.

(...)

Da det ikke har været muligt for SKAT, at efterprøve det kontante salg, forhøjes omsætningen og moms heraf skønsmæssigt med yderligere kontantsalg for 2. halvår, således dette svarer til kontantsalget for 1. halvår, hvilket opgøres således:

Omsætning 1. halvår

1.087.214 kr.

100,00 %

Registreret kontantsalg

330.244 kr.

30,38 %

Betaling med kort

756.970 kr.

69,62 %

Betaling med kort i baren for 2. halvår opgøres således:

Samlet salg 1.043.518,50 kr. – 78.667 kr. (kontantsalg) = 964.851,50 kr.

Yderligere omsætningen for 2. halvår beregnes herefter således:

Betaling med kort 964.851,50 kr.: 69,62 x 100 =

1.385.882 kr.

Medregnet omsætning for 2. halvår

1.043.518 kr.

Yderligere kontant omsætning, skønsmæssigt

342.364 kr.

Yderligere indkomst 342.364 kr. x 80 % =

273.891 kr.

Yderligere salgsmoms, 342.264 kr. x 20 % =

68.453 kr.

SKAT har forhøjet din indkomst med 2.480 kr. + 273.891 kr. = 276.371 kr.

(...)

2.Vareforbrug

(...)

2.4.SKATs bemærkninger og begrundelse

Fratrukket vareforbrug:

I henhold til bogføringslovens § 9, skal enhver registrering/postering dokumenteres ved en faktura.

Alle udgifter skal dokumenteres med et grundbilag i form af en original faktura/regning, hvoraf der fremgår oplysninger om varens/ydelsens art, mængde og pris, jf. bogføringslovens § 5 og § 9.

Der kan kun godkendes fradrag for udgifter i virksomheden, når der foreligger købsfaktura. Bank-udskrifter er ikke tilstrækkelig dokumentation for, hvilken udgift du har afholdt. Der henvises til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a og momsbekendtgørelsen § 82.

Fradragsberettigede driftsudgifter kan som udgangspunkt fratrækkes i den skattepligtige indkomst, når der foreligger en faktura. Det er som udgangspunkt ikke en betingelse, at beløbet er betalt eller er forfaldent til betaling.

(...)

Der kan således ikke godkendes fradrag for udgifter, hvor fakturaer er udskrevet i indkomståret 2014.

Udgift til gebyr som følge af en ekstra kontrol ved opfølgning på en indskærpelse fra Fødevarestyrelsen anses ikke for værende en sædvanlig driftsmæssig udgift, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, fradrag er derfor udelukket, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1a.

Der kan således ikke godkendes fradrag for følgende:

Bilag

Skat

Moms

11087

5.005 kr.

1.251 kr.

Er rykker og det fremgår ikke hvad der betales for.

3029

5.000 kr.

Faktura fra 2014, ekstra kontrol.

4031

5.508 kr.

Faktura fra 2014, ekstra kontrol.

5016

5.000 kr.

Kreditnota, påført tekst, afdrag gæld

6050

10.000 kr.

Kreditnota, påført tekst, afdrag gæld

I alt

30.063 kr.

1.251 kr.

Eget vareforbrug:

(...)

SKAT vurderer skønsmæssigt dit forbrug ud fra SKM2014.853.SKAT således:

Fødevarer

13.630 kr.

Drikkevarer

3.970 kr.

I alt

17.600 kr.

Husstanden består i 2015 af 2 voksne.

Ansat eget vareforbrug udgør 17.600 kr. x 1,5 enhed =

26.400 kr.

(...)

Medregnet eget vareforbrug

35.320 kr.

Eget vareforbrug, jævnfør SKAT2014.852.SKAT

26.400 kr.

For meget medregnet vareforbrug, skattemæssigt

8.920 kr.

(...)

SKAT har forhøjet indkomsten med 30.063 kr. – 8.920 kr. = 21.143 kr.

(...)

3.Småanskaffelser

(...)

3.4. bemærkninger og begrundelse

Du kan ikke få fradrag for (straksafskrive) hele købsprisen på et driftsmiddel, når det har kostet mere end 12.800 kr., jævnfør afskrivningslovens § 5 og § 6, stk. 1, nr. 2.

Køb driftsmiddel

12.820 kr.

Godkendt afskrivning, 25 % af 12.820 kr.

3.205 kr.

SKAT har forhøjet indkomsten med

9.615 kr.

Driftsmiddelkontoen primo 2016 forøges med 9.615 kr.

4.[virksomhed3] abonnement

(...)

4.4.SKATs bemærkninger og begrundelse

Ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan der alene fratrækkes udgifter, der er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

(...)

I henhold til bogføringslovens § 9 og momsbekendtgørelsen § 82, skal enhver registrering/postering dokumenteres ved en faktura.

SKAT har forhøjet indkomsten med 11.389 kr.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at klagerens skatteansættelse for indkomståret 2015 godkendes som selvangivet.

Repræsentanten har til støtte for påstanden anført følgende:

”(...)

Ad. Punkt 1.1.

Difference i bogført beløb

3.425,00

Dette vil vi vende tilbage til snarest

Kontantsalg

Skat skønsmæssige ansættelse af kontantsalg.

Skat begrunder sin ansættelse i det faktura, at kontantsalget i 2. halvår er mindre end i 1. halvår.

Til dette skal følgende anføres:

Omsætning 1. halvår

847.839

Omsætning 2. halvår

826.862

Dette viser helt tydeligt, at der ikke er sket nogen væsentligt nedgang i omsætningen.

Det er ikke et ukendt fænomen, at folke betaler mere og mere med kort og mindre med kontanter.

Hvad er skats begrundelse for at kunne sige, at omsætningen skal være i kontanter?

Er der indført, mig ubekendte, bestemmelser, der giver skat bemyndigelse til at bestemme, at en

bestemt del af virksomheds omsætningen skal være i kontanter?

Det skal yderligere bemærkes, at årsomsætningen

i baren er steget med ca. 120.000 kr. i forhold

til året 2014.

Vi afviser derfor helt skats skønsmæssige ansættelse, det relaterer sig til indkomst og salgsmoms.

Punkt 2

Ikke godkendt vareforbrug

21.143

Vi tager forbehold for at fremskaffe den af skat ønskede dokumentation

Punkt 3

Ikke godkendt småanskaffelser

9.615

Denne post vender vi tilbage omkring

Punkt 4

Ikke godkendt [virksomhed3] abonnement

11.389

Vi tager forbehold for at fremskaffe den af

skat ønskede dokumentation

Klagepunkterne gælder både indkomst og

momstilsvar.

Den manglende dokumentation fremsendes snarest muligt.

(...)”

Klagerens repræsentant har ikke fremsendt det i klagen bebudede materiale.

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har forhøjet virksomhedens skattepligtige indkomst med i alt 318.518 kr., som følge af forhøjelse af omsætningen, nedsættelse af eget vareforbrug og ikke godkendte fradrag for en række udgifter.

Lovgrundlag

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, kan fradrages ved opgørelse af den skattepligtige indkomst. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Udgiften skal være direkte knyttet til indkomsten, og den skal ligge inden for virksomhedens naturlige rammer.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af dagældende skattekontrollovs § 1, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013).

Erhvervsdrivende skal ifølge dagældende skattekontrollovs § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af dagældende skattekontrollovs § 5, jf. § 3, stk. 4.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), dagældende bogføringslov (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009).

Af dagældende bogføringslovs § 7, stk. 1-3, og § 9, stk. 1, fremgår følgende:

”Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. Herudover skal transaktioner registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne. En virksomhed, der på grund af art og omfang ikke er i stand til at registreres køb og salg, kan i stedet registrere på grund af daglige kasseopgørelser.

Stk. 2. Registreringer skal så vidt muligt foretages i den rækkefølge, som transaktionerne er foretaget i. Registreringerne skal henvise til de tilhørende bilag og indeholde oplysninger, der gør det muligt at bestemme den enkelte registrerings tidsmæssige placering i bogføringen.

Stk. 3. Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.

(...)

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”

Udtager en selvstændig erhvervsdrivende varer til eget forbrug, skal værdien heraf medregnes i dennes skattepligtige indkomst jf. statsskattelovens § 4. Opgørelsen af de udtagne varer og den private andel af virksomhedens øvrige forbrugsomkostninger foretages ud fra virksomhedens løbende bogføring.

Den erhvervsdrivende skal bogføre varer udtaget fra virksomheden til eget forbrug i overensstemmelse med reglerne herfor, jf. reglerne i dagældende bogføringslov § 1 og mindstekravsbekendtgørelsen § 4.

Værdien af forbrug af udtagne varer må normalt tage udgangspunkt i SKATs fastsatte vejledende mindstesatser. Der henvises til Den juridiske vejledning, afsnit C.C.2.1.4.2.

Yderligere omsætning i baren

Bogføringsfejl

SKAT har for indkomståret 2015 forhøjet virksomhedens omsætning med 2.480 kr. ekskl. udgående afgift.

I forbindelse med behandling af klagesagen er der konstateret, at der er en sammentællingsfejl i SKATs afgørelse. Forskellen mellem bogføringen og fremlagte omsætningsrapport er på 3.425 kr. inkl. udgående afgift (8.675-5.250), svarende til en skattemæssig omsætning på 2.740 kr. og udgående afgift på 685 kr.

Idet klageren ikke har godtgjort, at den fremlagte omsætningsrapport er medregnet i virksomhedens indkomstopgørelse, finder Landsskatteretten, at klagerens virksomheds omsætning skal forhøjes med 2.740 kr. i indkomståret 2015.

Kontantsalg

Virksomhedens samlede bogførte omsætning i baren i indkomståret 2015 udgør i alt 1.674.703 kr. ekskl. udgående afgift.

SKAT har udarbejdet en opgørelse, hvoraf fremgår, at det samlede salg i baren for 1. og 2. halvår 2015 udgør henholdsvis 1.087.214 kr. og 1.043.519 kr., svarende til en samlet omsætning på i alt 1.704.586 kr. ekskl. udgående afgift.

SKAT har opgjort, at virksomhedens kontantsalg i baren for 1. halvår 2015 har været på 330.244 kr. ud af 1.087.214 kr., og at kontantsalget i baren for 2. halvår 2015 har været på 78.667 kr. ud af 1.043.519 kr. Differencen på 756.970 kr. og 964.852 kr. for henholdsvis 1. og 2. halvår 2015 er betaling med kort.

Ifølge SKATs beregning udgør virksomhedens salg i baren med kortbetaling i 1. halvår 2015 69,62 %. Som følge heraf har SKAT skønsmæssigt ansat virksomhedens salg i baren for 2. halvår 2015 til 1.385.882 kr. – en forhøjelse på i alt 342.364 kr. (1.385.882-1.043.519), som SKAT har anset at være yderligere kontantsalg i baren.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har godtgjort, at der har været ført en daglig retvisende kasseafstemning, hvorfor SKAT har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens kontantsalg i baren med det formål at opnå et så virkelighedsnært resultat som muligt.

Skønsmæssige ansættelser skal som udgangspunkt være underbygget af privatforbrugsberegninger eller andre konkrete opgørelser, eksempelvis bruttoavancen. Der henvises til Østre Landsrets dom af 15. juni 2011, offentliggjort i SKM2011.459.ØLR. En forklaring skal kunne underbygges i form af objektive konstaterbare forhold. Det følger af Venstre Landsrets dom af 21. oktober 2013, offentliggjort i SKM2013.748.VLR.

På den baggrund finder Landsskatteretten, at SKATs anlagte skøn om yderligere kontantsalg i baren, som er baseret på sammenligningstal mellem kun to perioder i samme indkomstår, ikke er tilstrækkeligt understøttet af objektive kendsgerninger om udeholdte indtægter af den skønnede størrelse. Der er hertil henset til, at SKATs opgørelse er forbundet med usikkerhed, idet variationen af omsætningen og forholdet mellem kortbetalinger og kontante betalinger i det påklagede indkomstår ikke er f.eks. sammenlignet med det efterfølgende indkomstår eller indkomståret forud for det påklagede indkomstår.

Set i relation til virksomhedens negative kassebeholdning i perioden 25. november til 5. december 2015 finder Landsskatteretten, at virksomheden må have genereret kontantsalg på 30.000 kr. uden at have bogført dette. Landsskatteretten nedsætter derfor SKATs forhøjelse af virksomhedens omsætning i baren fra 273.891 kr. ekskl. udgående afgift til 24.000 kr. ekskl. udgående afgift, jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Landsskatteretten nedsætter på baggrund af ovenstående SKATs afgørelse om yderligere omsætning i baren fra 276.371 kr. til 26.740 kr.

Ikke godkendte fradrag for afholdte udgifter

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Den, der anser sig berettiget til fradrag for udgifter efter statsskattelovens § 6, skt. 1, litra a, må således i fornødent omfang kunne dokumentere eller i hvert fald sandsynliggøre, at betingelserne for fradrag er opfyldt.

SKAT har nægtet klageren fradrag for udgifter til Plantedirektoratet og Fødevarestyrelsen på henholdsvis i alt 5.005 kr. og i alt 25.508 kr., samlet i alt 30.513 kr.

I forbindelse med behandling af klagesagen, er der konstateret, at der er en sammentællingsfejl i SKATs afgørelse. SKAT har ved en fejl opgjort det samlede beløb til at udgøre 30.063 kr.

Herudover har SKAT nægtet klageren fradrag for udgifter til [virksomhed3] abonnement på i alt 11.389 kr.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har dokumenteret eller i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at de afholdte udgifter på 5.005 kr., 25.508 kr. og 11.389 kr. har været anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der er hertil henset til, at der ikke er fremlagt dokumentation for udgifterne, hvorfor det ikke er muligt at kontrollere, om de fratrukne udgifter er afholdt i forbindelse med virksomhedens drift. Klagerens fremlagte kontospecifikationer kan ikke anses for fyldestgørende dokumentation for, at der er tale om erhvervsmæssige udgifter.

Der kan ikke godkendes fradrag for udgifter, hvor faktura er udskrevet i indkomståret 2014. Efter periodiseringsregler, der følger af statsskattelovens § 6, skal en udgift henføres til det indkomstår, hvor en retlig forpligtelse hertil pådrages.

Landsskatteretten ændrer således SKATs afgørelse fra 30.063 kr. til 30.513 kr. på grund af regnefejl vedrørende udgifter til Plantedirektoratet og Fødevarestyrelsen, og stadfæster SKATs afgørelse vedrørende udgifter til [virksomhed3] abonnement på 11.389 kr.

Eget vareforbrug

Der er bogført varer udtaget til eget forbrug på i alt 35.320 kr. Klagerens husstand udgør for indkomståret 2015 af to voksne.

Landsskatteretten er enig med SKAT i, at klagerens udøvede skøn af eget vareforbrug skal nedsættes til 26.400 kr. Der er lagt vægt på, at skønnet er fast ud fra SKATs standardsatser omkring opgørelsen af eget forbrug af varer, jf. Den juridiske vejledning, afsnit C.C.2.1.4.2. Klageren har endvidere ikke fremlagt oplysninger eller dokumentation, der kan give grundlag for et andet skøn.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse om nedsættelse klagerens indkomst med 8.920 kr.

Ikke godkendt del af fradrag for småanskaffelser

I henhold til dagældende afskrivningslovs § 5 (lovbekendtgørelsen nr. 948 af 17. august 2015) kan der afskrives med 25 % af den afskrivningsberettigede saldoværdi ved indkomstårets udgang.

Den skattepligtige kan i stedet for at afskrive efter § 5, jf. dagældende afskrivningslovs § 6, stk. 1, nr. 2, vælge at fradrage (straksafskrive) hele anskaffelsessummen for driftsmidler med en anskaffelsessum på et grundbeløb på 12.300 kr. (2010- niveau) eller derunder. For indkomståret 2015 udgør beløbet 12.800 kr.

Videre fremgår af dagældende afskrivningslovs § 6, stk. 1, nr. 2, 2.-3. pkt., at aktiver i et samlesæt eller lignende samt aktiver, der bestemt til at fungere samlet, anses for ét driftsmiddel. Anskaffelsessummen for sådanne aktiver kan ikke straksafskrives, hvis den samlede anskaffelsessum overstiger grundbeløbet.

Virksomheden har fratrukket udgifter til småanskaffelser på i alt 12.820 kr. ekskl. udgående afgift.

Landsskatteretten finder, at der ikke kan foretages straksafskrivning af hele købsprisen på et driftsmiddel, der har en anskaffelsessum på mere end 12.800 kr. Det er således med rette, at SKAT har godkendt afskrivning på 25 % af 12.820 kr. og har herefter forhøjet virksomhedens driftsmiddelsaldo med 9.615 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse om ikke godkendt del af fradrag for småanskaffelser på 9.615 kr.