Kendelse af 25-04-2019 - indlagt i TaxCons database den 30-05-2019

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2015

Fradrag for udedage og skattefri kørselsgodtgørelse

3.869 kr.

44.694 kr.

12.114 kr.

Fradrag for udgifter til arbejdstøj

0 kr.

2.200 kr.

0 kr.

Fradrag for færge og hotelophold

0 kr.

820 kr.

0 kr.

Fradrag for drift af lastbil

51.602 kr.

55.062 kr.

50.602 kr.

Fradrag for vedligeholdelse af lastbil

0 kr.

5.700 kr.

0 kr.

Fradrag for udgifter til småanskaffelser

0 kr.

1.030 kr.

0 kr.

Fradrag for udgifter til telefon

0 kr.

8.061 kr.

0 kr.

Fradrag for udgifter til bøde

0 kr.

1.500 kr.

0 kr.

Fradrag for renteudgifter vedrørende offentlig gæld

0 kr.

20.621 kr.

Hjemvises

Faktiske oplysninger

Klageren driver virksomheden [virksomhed1] med cvr-nr. [...1]. Virksomheden blev startet den 1. juli 1976.

Ifølge klageren beskæftiger virksomheden sig med at tyverisikre, udskifte, reparere og sætte nye tøjcontainere op over hele landet. Derudover har klageren møder med kommuner, affaldsselskaber osv.

Ifølge SKATs oplysninger kører han kun for [virksomhed2] v/[person1], [adresse1], [by1].

Der foreligger ikke oplysninger om, hvorvidt der er ansatte i klagerens virksomhed.

Klageren har i indkomståret 2015 anvendt virksomhedsordningen.

Udedage og skattefri kørselsgodtgørelse

Udedage

Det fremgår af virksomhedens regnskab, at klageren for indkomståret 2015 har fratrukket 34.323 kr. i skattefri godtgørelse, svarende til 51 udedage a 673 kr.

Overfor SKAT har klageren oplyst, at han i sin kalender har sat en streg ud for de dage, hvor han har været på Sjælland eller Fyn. Han har tillige oplyst, at han har et værelse til rådighed på Sjælland hos den kunde, han kører for, og ellers sover han i bilen.

Perioder væk ifølge kalender for 2015

Sted

12. januar -15. januar

Sjælland

20. januar – 22- januar

Fyn

2. februar – 5. februar

Sjælland

23. februar – 26. februar

Sjælland

2. marts – 5. marts

Fyn

16. marts – 19. marts

Sjælland

13. april – 16. april

Sjælland

5. maj – 7. maj

Sjælland

2. juni – 4. juni

Fyn

18. august – 20. august

Sjælland

7. september – 10. september

Sjælland

26. oktober – 27. oktober*

2. november - 4. november

Sjælland

9. november – 11. november

Sjælland

*Det er ikke ud fra det fremsendte muligt at se, hvor mange dage klageren har sat streg ud for eller hvor han i landet, han har været henne. Det fremgår dog, at der er sat streg ud for den 26. oktober samt den 27. oktober 2015.

Klageren har afholdt udgifter til færge den 2. juni 2015 for en bil over 6 meter fra [by2] til [by3].

Overfor Skatteankestyrelsen har klageren fremlagt følgende opgørelse over hans forbrug af BroBizz i perioden 1. januar til 31. december 2015:

Dato

Tidspunkt

Retning

Beløb

13. april 2015

14:04

Fyn- Sjælland

212,09 kr.

5. maj 2015

15:32

Fyn – Sjælland

674,50 kr.

7. maj 2015

11:23

Sjælland- Fyn

674,50 kr.

4. juni 2015

10:32

Sjælland- Fyn

674,50 kr.

27. juli 2015

11:37

Fyn- Sjælland

674,50 kr.

28. juli 2015

10:31

Sjælland- Fyn

674,50 kr.

18. august 2015

11:49

Fyn- Sjælland

674,50 kr.

20. august 2015

11:38

Sjælland-Fyn

674,50 kr.

8. september 2015

12:13

Fyn- Sjælland

674,50 kr.

10. september 2015

14:14

Sjælland-Fyn

674,50 kr.

7. oktober 2015

12:06

Fyn-Sjælland

674,50 kr.

8. oktober 2015

15:47

Sjælland-Fyn

674,50 kr.

26. oktober 2015

12:18

Fyn-Sjælland

674,50 kr.

28. oktober 2015

10:30

Sjælland-Fyn

674,50 kr.

2. november 2015

14:45

Fyn-Sjælland

674,50 kr.

4. november 2015

14:25

Sjælland-Fyn

674,50 kr.

9. november 2015

13:05

Fyn-Sjælland

674,50 kr.

11. november 2015

13:31

Sjælland-Fyn

674,50 kr.

Kørselsgodtgørelse

Det fremgår af virksomhedens regnskab, at klageren for indkomståret 2015 har fratrukket 10.371,10 kr. i kørselsgodtgørelse for erhvervsmæssig andel af autodrift i privat bil med i alt 2.803 km a 3,70 kr.

Klageren har fremsendt hans kørebog for indkomståret 2015, hvor følgende fremgår:

Dato

Formål

Afstand

6. januar 2015

Genbrugsplads

11 km.

21. januar 2015

Genbrugsplads

11 km.

12. februar 2015

Genbrugsplads

11 km.

25. februar 2015

Genbrugsplads

11 km.

12. marts 2015

Genbrugsplads

11 km.

27. marts 2015

Genbrugsplads

11 km.

19. april 2015

Genbrugsplads

11 km.

22. april 2015

Genbrugsplads

11 km.

4. maj 2015

Genbrugsplads

11 km.

28. maj 2015

Genbrugsplads

11 km.

15. juni 2015

Genbrugsplads

11 km.

17. juni 2015

Genbrugsplads

11 km.

30. juni 2015

Genbrugsplads

11 km.

8. juli 2015

[virksomhed3] – Revisor

69 km.

9. juli 2015

Genbrugsplads

11 km.

29. juni 2015

Lolland opsøgende

1.017 km.

22. juli 2015

Genbrugsplads

11 km.

18. august 2015

Genbrugsplads

11 km.

18. august 2015

Ulæselig

38 km.

7. september 2015

Fyn opsøgende

680 km.

9. september 2015

[virksomhed3] – Revisor

69 km.

20. september 2015

Genbrugsplads

11 km.

20. oktober 2015

Genbrugsplads

11 km.

26. oktober 2015

Genbrugsplads

11 km.

27. oktober 2015

[by4] opsøgende arbejde

512 km.

5. november 2015

Genbrugsplads

11 km.

6. november 2015

[virksomhed3] – Revisor

69 km.

17. november 2015

Ulæselig

38 km.

20. november 2015

Genbrugsplads

11 km.

16. december 2015

[virksomhed3] – Revisor

69 km.

22. december 2015

Genbrugsplads

11 km.

2.803 km.

Udgifter til arbejdstøj

Det fremgår af virksomhedens regnskab, at klageren for indkomståret 2015 har taget fradrag for udgifter til arbejdstøj på 2.200 kr. ekskl. moms. Moms udgør 550 kr.

Ifølge virksomhedens kontospecifikationer er der købt arbejdstøj for 1.040 kr. ekskl. moms i [virksomhed4] og 1.160 kr. ekskl. moms i [virksomhed5].

Som dokumentation for udgiften på 1.040 kr. til [virksomhed4] har klageren fremsendt en kvittering fra [virksomhed4] dateret den 25. august 2018, hvoraf det fremgår, at der er købt arbejdstøj for 1.300 kr. inkl. moms. Det er ikke specificeret, hvilken slags arbejdstøj købet vedrører.

Som dokumentation for udgiften på 1.160 kr. ekskl. moms til [virksomhed5] har klageren fremsendt en kvittering dateret den 10. december 2015, hvor det fremgår, at der er købt en arbejdsjakke for 1.100 kr. inkl. moms og arbejdsbukser for 450 kr. inkl. moms.

Udgifter til færge og hotelophold

Det fremgår af virksomhedens regnskab, at klageren for indkomståret 2015 har taget fradrag for udgifter til hotelophold på 560 kr. ekskl. moms og fradrag for færgebillet den 16. april 2015 på 260 kr. inkl. moms.

Som dokumentation for udgiften på 560 kr. ekskl. moms til hotelophold har klageren fremsendt en faktura fra [virksomhed6] dateret den 14. april 2015, hvor det fremgår, at der er tale om hotelophold i perioden fra den 14. april til den 16. april 2015.

Som dokumentation for færgebilletten har klageren fremsendt en bon dateret den 16. april 2015 på 260 kr. Det fremgår af bonnen, at færgebilletten gælder for en person samt en bil med en maks. højde på 1.95 m.

Udgifter til drift af lastbil
Det fremgår af virksomhedens regnskab, at klageren for indkomståret 2015 har taget fradrag for udgifter til drift af lastbil på 55.062 kr. ekskl. moms. På tidspunktet for SKATs afgørelse forelå kun dokumentation for udgifterne på 25.801 kr. afholdt i første halvår af 2015.

I forbindelse med klagen til Skatteankestyrelsen er der fremsendt yderligere dokumentation for udgifterne i form af diverse fakturaer udstedt af [virksomhed7] og [virksomhed8].

Når de bogførte udgifter, som fremgår af virksomhedens kontospecifikationer, sammenholdes med de indsendte bilag fremgår følgende:

Dato

Sted

Beløb ekskl. moms

Faktura

Bemærkninger

1. januar 2015

[virksomhed7]

852,57 kr.

Nej

17. januar 2015

[virksomhed8]

3.702,43 kr.

Ja

31. januar 2015

[virksomhed7]

686,18 kr.

Ja

17. februar 2015

[virksomhed8]

5.585,05 kr.

Ja

28. februar 2015

[virksomhed7]

832,10 kr.

Ja

17. marts 2015

[virksomhed8]

3.558,10 kr.

Ja

31. marts 2015

[virksomhed7]

427,53 kr.

Ja

17. april 2015

[virksomhed8]

4.328,76 kr.

Ja

17. maj 2015

[virksomhed8]

4.572,20 kr.

Ja

28. maj 2015

[virksomhed7]

627,03 kr.

Nej

31. maj 2015

[virksomhed7]

435,16 kr.

Ja

Datoen på fakturaen er den 30. april 2015.

31. maj 2015

[virksomhed7]

197,78 kr.

Ja

17. juni 2015

[virksomhed8]

6.337,01 kr.

Ja

30. juni 2015

[virksomhed7]

515,98 kr.

Ja

17. juli 2015

[virksomhed8]

2.557,37 kr.

Ja

1. august 2015

[virksomhed7]

231,57 kr.

Ja

17. august 2015

[virksomhed8]

3.353,17 kr.

Ja

17. september 2015

[virksomhed8]

5.176,70 kr.

Ja

30. september 2015

[virksomhed7]

405,82 kr.

Ja

Datoen på fakturaen er den 31. august 2015.

30. september 2015

[virksomhed7]

197,80 kr.

Ja

17. oktober 2015

[virksomhed8]

3.024,92 kr.

Ja

31. oktober 2015

[virksomhed7]

354,27 kr.

Ja

17. november 2015

[virksomhed8]

4.040,43 kr.

Ja

30. november 2015

[virksomhed7]

81,63 kr.

Ja

17. december 2015

[virksomhed8]

2.980,84 kr.

Nej

Som det fremgår af ovenstående skema, har klageren fremsendt fakturaer for alle udgifter med undtagelse af udgifterne bogført den 1. januar 2015 og 28 maj 2015 på henholdsvis 852,57 kr. og 627,03 kr. til [virksomhed7] og en udgift bogført den 17. december 2015 på 2.980,84 kr. til [virksomhed8].

Udgifter til vedligeholdelse af lastbil

Det fremgår af virksomhedens kontospecifikationer, at der den 12. maj 2015 er fratrukket 5.700,20 kr. ekskl. moms til [virksomhed9]. Udgiften er indeholdt i posten ”vedligeholdelse – lastbil”.

Som dokumentation for udgiften har klageren fremsendt en faktura dateret 12. maj 2015, hvoraf det fremgår, at klageren har afholdt en udgift på 5.700,20 kr. ekskl. moms til [virksomhed9] for forskellige services. Det fremgår af fakturaen, at det vedrører en Hyundai Getz. Ifølge Skattestyrelsen var klageren ikke registreret som ejer af en Hyundai Getz i indkomståret 2015.

Udgifter til småanskaffelser

Det fremgår af virksomhedens kontospecifikationer, at der under småanskaffelser den 17. august 2015 er fratrukket 1.030,40 kr. ekskl. moms med teksten [virksomhed10]. SKAT har oplyst, at udgiften vedrører køb af en tablet.Ifølge SKAT har klageren ligeledes den 3. september 2015 købt endnu en tablet fra [virksomhed10]. SKAT har godkendt fradrag for udgiften til tablet købt den 3. september 2015.

Som dokumentation for udgiften den 17. august 2015 har klageren fremlagt en bon fra [virksomhed10], hvoraf det fremgår, at der er købt noget elektronik. Som følge af bonnens stand er det ikke muligt at identificere præcis, hvad der er købt. Det fremgår dog tydeligt, at produktet har kostet 1.030 kr. ekskl. moms og er udleveret den 17. august 2015.

Udgifter til telefon

Det fremgår af virksomhedens regnskab, at der er udgiftsført 10.661,34 kr. ekskl. moms. Der er efterfølgende reguleret for privat andel på 2.600 kr.,således at der i alt kun er fratrukket 8.061 kr.

Ifølge virksomhedens kontospecifikationer kan udgiften specificeres således:

Dato

Bilagsnr.

Beskrivelse

Momsbeløb

Debet

Kredit

2. januar 2015

4616

[virksomhed11]

233,47 kr.

933,88 kr.

2. februar 2015

4634

[virksomhed11]

201,15 kr.

804,60 kr.

2. marts 2015

4654

[virksomhed11]

201,35 kr.

805,40 kr.

1. april 2015

4693

[virksomhed11]

201,15 kr.

804,60 kr.

4. maj 2015

4712

[virksomhed11]

201,15 kr.

804,60 kr.

1. juni 2015

4727

[virksomhed11]

201,15 kr.

804,60 kr.

18. juni 2015

51457

[virksomhed12]

163,20 kr.

652,80 kr.

1. juli 2015

4757

[virksomhed11]

220,95 kr.

883,79 kr.

3. august 2015

4777

[virksomhed11]

248,55 kr.

994,20 kr.

1. september 2015

4797

[virksomhed11]

232,75 kr.

931,00 kr.

1. oktober 2015

4826

[virksomhed11]

242,74 kr.

970,94 kr.

2. november 2015

4846

[virksomhed11]

248,18 kr.

992,72 kr.

1. december 2015

4863

[virksomhed11]

232,75 kr.

931,01 kr.

31. december 2015

4903

Tbf 3* [virksomhed12] – medtaget dobbelt.

-163,20 kr.

652,80 kr.

I alt ekskl. moms

10.661,34 kr.

I alt inkl. moms

13.326,68 kr.

Som dokumentation herfor har klageren fremsendt diverse betalingsoversigter, hvor det fremgår, at han har betalt regninger til [virksomhed11] og [virksomhed12]. Det fremgår ikke, hvilken ydelse klageren har modtaget.

Udgifter til bøde

Det fremgår af virksomhedens regnskab for indkomståret 2015, at klageren har taget fradrag for bøder på 1.500 kr.

Som dokumentation for udgiften har klageren fremsendt et bødeforlæg fra [Politiet] dateret den 11. december 2015 på 1.500 kr. Det fremgår ikke, hvad bøden vedrører.

Renteudgifter vedrørende offentlig gæld

Det fremgår af virksomhedens kontospecifikationer, at klageren har taget fradrag for 24.279 kr. for renteudgifter vedrørende offentlig gæld.

På tidspunktet for SKATs afgørelse var klagerens offentlige gæld på i alt 346.675 kr. De samlede renteudgifter var i alt 24.147 kr. Ifølge SKATs oplysninger har klageren i indkomståret 2015 betalt renter på 3.658 kr., mens han var i restance med renter for tidligere indkomst for den øvrige del af gælden.

SKAT har ikke modtaget dokumentation for, at der er betalt yderligere renteudgifter.

Overfor Skatteankestyrelsen har klagerens repræsentant oplyst, at klageren månedligt betaler 3.000 kr. af på restgælden. Repræsentanten har fremsendt en kvittering på en skattebetaling til SKAT, Midtjylland den 15. december 2017 med teksten restskat på 3.000 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke godkendt fradrag for udedage og skattefri kørselsgodtgørelse på 40.825 kr. for indkomståret 2015.

SKAT har ligeledes ikke godkendt fradrag for arbejdstøj med 2.200 kr., færge og hotelophold med 820 kr., drift af lastbil med 3.460 kr., vedligeholdelse af lastbil med 5.700 kr., småanskaffelser med 1.030 kr., telefon med 8.061 kr., bøde med 1.500 kr. samt renteudgifter til offentlig gæld med 20.621 kr.

SKAT har endvidere beregnet en ny overskudsdisponering på baggrund af ovenstående ændringer.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

1. Ugedage og skattefri kørselsgodtgørelse

(...)

Udedage:

SKAT anser ikke, at du har dokumenteret, at du har kørt på Sjælland udover den 2/6 2015 hvor der foreligger dokumentation for færge med bil over 6 m og over 1,95.

Fratrukket udepenge i forbindelse med færge den 16/4 2015 med anden privat bil, anses opholdet at være af privat interesse.

Da det ikke kan udelukkes, at du har været på Sjælland den 2/6 2015, 3/6 2015 og 4/6 2015 godkender SKAT fradrag for udedage med 3 dage a 673 = 2.019 kr.

Fratrukket34.323 kr.

Ikke godkendt fradrag 32.304 kr.

Kørsel:

Du har ikke ført et fyldestgørende kørselsregnskab, som dokumentation for din erhvervsmæssige kørsel, derfor fastsætter vi din erhvervsmæssige kørsel i privat bil efter et skøn.

Kørsler til genbrugsplads den 6/1, 25/2 og 14/4 og kørsel den 9/9 stemmer ikke overens med ovenstående fradrag for udepenge.

Kørsel til revisor har ikke direkte tilknytning til virksomhedens indkomst.

SKAT godkender ikke fradrag for opsøgende arbejde, henset til, at du kun har haft den samme hvervgiver gennem mange år og der ikke foreligger oplysninger/aftaler om hvem der er besøgt.

Da det ikke kan udelukkes, at du har haft erhvervsmæssig kørsel i privat bil, ansættes dette skønsmæssigt til 500 km a 3,70 kr. = 1.850 kr.

Fratrukket10.371 kr.

Ikke godkendt fradrag 8.521 kr.

SKAT har forhøjet indkomsten med 32.304 kr. + 8.521 kr. = 40.825 kr.

Beløbet anses for en hævning i henhold til virksomhedsskattelovens § 5.

2. Arbejdstøj

(...)

Udgifter til tøj er som udgangspunkt en privat udgift, som du ikke kan få fradrag for. Det gælder også, selvom du bruger det i forbindelse med, at du driver din virksomhed.

Du kan heller ikke få fradrag, selvom der er tale om specielt tøj. Det skyldes, at du samtidig har en besparelse i forbindelse med din almindelige påklædning.

Udgifterne har, som det hedder i loven, ikke været nødvendige for at erhverve, sikre og vedligeholde din indkomst, jævnfør statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a og momslovens § 37.

SKAT har forhøjet indkomsten med 2.200 kr.

SKAT nedsætter købsmomsen med 550 kr., med 260 kr. for 3. kvartal og 290 kr. for 4. kvartal.

Beløbene, 2.200 kr. + 550 kr., i alt 2.750 kr. anses for en hævning i henhold til virksomhedsskattelovens § 5.

3. Færge og hotelophold

(...)

Da du har kørt i privat bil, anses opholdet ikke for at være i forbindelse med kørsel med containere, men for at være i privat interesse og dermed ikke fradragsberettiget, jævnfør statsskattelovens § 6, stk. 1, litra og momslovens § 37.

SKAT har forhøjet indkomsten med 260 kr. + 560 kr. = 820 kr.

SKAT nedsætter købsmomsen med 140 kr. for 2. kvartal.

Beløbene 820 kr. + 140 kr., i alt 960 kr. anses for en hævning i henhold til virksomhedsskattelovens § 5.

4. Drift lastbil

(...)

Alle udgifter skal dokumenteres med et grundbilag i form af en original faktura/regning, hvoraf der fremgår oplysninger om varens/ydelsens art, mængde og pris, jævnfør bogføringslovens § 9.

Der kan kun godkendes fradrag for udgifter i virksomheden, når der foreligger købsfaktura. Bank-udskrifter er ikke tilstrækkelig dokumentation for, hvilken udgift du har afholdt. Der henvises til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a og momsbekendtgørelsen § 82.

Da det ikke kan udelukkes, at du har afholdt udgifter til diesel hele året, ansætter SKAT skønsmæssigt fradrag for 2. halvår til samme beløb som 1. halvår, det vil sige til 25.801 kr. x 2 = 51.602 kr.

Fratrukket 55.062 kr.

Ikke godkendt fradrag, skønsmæssigt 3.460 kr.

Ikke godkendt del af købsmoms, skønsmæssigt 3.460 kr. x 25 % = 865 kr.

SKAT har forhøjet indkomsten med 3.460 kr.

SKAT nedsætter købsmomsen med 865 kr., 433 kr. for 3. kvartal og 432 kr. for 4. kvartal.

Beløbene 3.460 kr. + 865 kr., i alt 4.325 kr. anses for en hævning, jævnfør virksomhedsskattelovens § 5.

5. Vedligeholdelse lastbil

(...)

Ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan der alene fratrækkes udgifter, der er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Ifølge momslovens § 37, kan der ved opgørelse af momstilsvaret som købsmoms, fradrages moms af virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens salg af varer og ydelser.

I henhold til bogføringslovens § 9 og momsbekendtgørelsen § 82, skal enhver registrering/postering dokumenteres ved en faktura/ grundbilag.

Der kan kun godkendes fradrag for udgifter i virksomheden, når der foreligger en købsfaktura.

Da udgiften ikke er dokumenteret ved en faktura, kan der ikke godkendes fradrag herfor.

SKAT har forhøjet indkomsten med 5.700 kr.

SKAT nedsætter købsmomsen med 1.425 kr. for 2. kvartal

Beløbene, 5.700 kr. + 1.425 kr., i alt 7.125 kr. anses for en hævning, jævnfør virksomhedsskattelovens § 5.

6. Småanskaffelser

(...)

I henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, herunder ordinære afskrivninger, fradrages. Der skal således foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten.

Derimod er der ifølge statsskattelovens § 6, stk. 2, ikke fradrag for udgifter, der afholdes til opfyldelse af private formål.

Ifølge momslovens § 37, kan der ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, fradrages afgiften af virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

SKAT anser, at køb af den ene tablet er en privat udgift, der ikke kan godkendes fratrukket, da begge ikke anses at indgå i virksomhedens drift.

SKAT har forhøjet indkomsten med 1.030 kr.

SKAT nedsætter købsmomsen med 257 kr. for 3. kvartal.

Beløbene 1.030 kr. + 257 kr., i alt 1.287 anses for en hævning, jævnfør virksomhedsskattelovens § 5.

7. Telefon

(...)

I henhold til bogføringslovens § 9 og momsbekendtgørelsen § 82, skal enhver registrering/postering dokumenteres ved en faktura/ grundbilag.

Da der ikke er indsendt faktura/grundbilag, har det ikke været muligt for SKAT, at se hvad der betales for.

SKAT godkender skønsmæssigt, at udgifter til [virksomhed11] med erhvervsmæssig telefon, højst har været 2.600 kr. svarende til værdien af telefon til rådighed, hvilket der skattemæssigt er reguleret for.

Efter momslovens § 38, stk. 2, er der ikke fradrag for privat andel af moms vedrørende telefon.

SKAT skønner, at erhvervsmæssig moms efter § 37 udgør 650 kr. (svarende til 2.600 kr. x 25 %).

SKAT har forhøjet indkomsten med 10.661 kr. – 2.600 kr. = 8.061 kr.

SKAT nedsætter købsmomsen med 2.665 kr. – 650 kr. = 2.015 kr.

Momsen reguleres med 504 for 1., 2. og 3. kvartal og 503 kr. for 4. kvartal.

Beløbene 8.061 kr. + 2.015 kr., i alt 10.076 kr. anses for en hævning, jævnfør virksomhedsskattelovens § 5.

8. Bøde

(...)

Bøder, idømt eller vedtaget for overtrædelser af færdselslovgivningen kan ikke fratrækkes, selv om de måtte være pådraget under erhvervsmæssig kørsel, jævnfør statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

SKAT har forhøjet indkomsten med 1.500 kr.

Beløbet anses for en hævning, jævnfør virksomhedsskattelovens § 5.

9. Renteudgifter af offentlig gæld

(...)

Af ligningslovens § 5, stk. 8 fremgår:

”Renteudgifter m.v., jf. stk. 1, kan først fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvori betaling sker, hvis renteudgifter m.v. for tidligere indkomstår i samme gældsforhold ikke er betalt inden udgangen af indkomståret.”

Da du ikke har dokumenteret betalte renteudgifter, godkender SKAT skønsmæssigt fradrag herfor med 3.658 kr., jævnfør opgørelse ovenfor.

Fratrukket renteudgifter (tidskrevet renter)24.279 kr.

Godkendte betalte renter 3.658 kr.

SKAT har forhøjet indkomsten med 20.621 kr.

10. Virksomhedsskatteordningen

(...)

Ny overskudsdisponering på grund af foreslåede ændringer, jævnfør virksomhedsskattelovens § 10.

Selvangivet resultat af virksomhed, efter renter

466.452 kr.

+ Ovnstående reguleringer, pkt. 1-8

63.596 kr.

Reguleret resultat

530.048 kr.

Ændringer til bogførte hævninger

330.914 kr.

Bogførte hævninger

Punkt 1. Skattefri kørselsgodtgørelse

40.825 kr.

Punkt 2. Arbejdstøj

2.750 kr.

Punkt 3. Færge og hotelophold

960 kr.

Punkt 4. Drift lastbil

4.325 kr.

Punkt 5. Vedligeholdelse lastbil

7.125 kr.

Punkt 6. Småanskaffelser

1.287 kr.

Punkt 7. Telefon

10.076 kr.

Punkt 8. Bøde

1.500 kr.

68.848 kr.

Regulerede hævninger

399.762 kr.

Hensat til senere hævninger ultimo

434.035 kr.

Samlede hævninger

833.797 kr.

Ny overskudsdisponering:

Reguleres skattemæssigt resultat af virksomhed efter renter

530.048 kr.

Hensat til senere hævning primo

-298.497 kr.

Hævninger, se ovenfor

399.762 kr.

Hensat til senere hævninger ultimo

434.035 kr.

535.300 kr.

Ændring i hensat til senere hævning ultimo

-5.252 kr.

Hensat til senere hævning ultimo ansattes til 428.783 kr. (434.035 kr. – 5.252 kr.).

Kapitalafkastgrundlaget ultimo nedsættes med skyldig moms, 5.252 kr., med henvisning til virksomhedsskattelovens § 8.

(...)”

Skattestyrelsen har den 19. september 2018 udtalt følgende:

”(...)

Punkt 1. udedage og skattefri kørselsgodtgørelse.

Ud fra nu foreliggende bilag for BroBizz sammenholdt med tidligere indsendt kalender, indstilles det, at der godkendes fradrag for udedage for følgende yderligere dage i forhold til SKA Ts afgørelse: 5/5, 6/5, 7/5, 18/7, 19/7, 20/7, 8/8, 9/8, 10/8, 2/10, 3/10, 4/10, 9/10, 10/10 og 11/10, i alt 15 dage å 673 kr. = 10.095 kr.

Punkt 4. Drift lastbil.

Der er nu indsendt dokumentation for udgifter til [virksomhed8] og [virksomhed7] vedrørende bogførte udgifter for periode 17/6 2015 til og med 30/11 2015. Der mangler stadig bilag for borgført udgift den 17/12 2015 med 2.980,84 kr. og købsmoms 745,21 kr.

Det indstilles, at der godkendes fradrag for 480 kr. (3.460 kr. - 2.980 kr.) og købsmoms med 120 kr. (865 kr. - 745 kr.) i forhold til SKATs afgørelse.

Punkt 2, 3, 5, 6, 7 og 8.

Der foreligger ikke nye oplysninger, hvorfor punkterne fastholdes.

Punkt 9. Renteudgifter af offentlig gæld.

Punktet fastholdes, idet der stadig ikke foreligger dokumentation for betalte renteudgifter udover allerede godkendt fradrag.

(...)”

Skattestyrelsen har den 8. januar 2019 udtalt følgende:

”(...)

Punkt 5. Vedligeholdelse lastbil

Fremsendt bilag 51440 er faktura for et lille service på en Hyundai Getz. [person2] er ikke registret som ejer af en Hyundai Gertz.

Da udgiften ikke vedr. en lastbil som ejes af [person2] anses der ikke, at være tale om en fradragsberettiget udgift for virksomheden, hvorfor punktet fastholdes.

Punkt 9. Renteudgifter offentlig gæld

Der er indsendt kvittering for indbetaling af 3.000 kr. den 15/12 2017 med tekst restskat.

Punktet fastholdes, idet der stadig ikke foreligger dokumentation for betalte reteudgifter for 2015 udover allerede godkendt fradrag

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at der skal godkendes fradrag for udgifter til udedage og skattefri kørselsgodtgørelse med 44.694 kr., arbejdstøj med 2.200 kr., færge og hotelophold med 820 kr., drift af lastbil med 55.062 kr., vedligeholdelse af lastbil med 5.700 kr., småanskaffelser med 1.030 kr., telefon med 8.061 kr., bøde med 1.500 kr. samt renteudgifter for offentlig gæld med 20.621 kr.

Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Klagen går på at alt materiale har været indsendt til SKAT ved [person3], men hun har ikke kunnet finde alt materiale og har derfor afgjort sagen.

Vi ønsker nu derfor at klage til Skatteankestyrelsen og fremsender nu alle bilag i henhold til de i afgørelsen oplistede punkter

Endvidere er der ikke godkendt fradrag for renteudgifter på offentlig gæld med argumentation i at der ikke er betalt. Dette er direkte forkert, idet [person2] hver eneste måned betaler kr. 3.000,00 ind til skat på denne gæld.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettiget i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a (loven kan findes på www.retsinformation.dk). Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Udedage og skattefri kørselsgodtgørelse

Udedage

En selvstændig erhvervsdrivende, der på grund af afstanden mellem bopæl og et midlertidigt arbejdssted ikke har mulighed for at overnatte på sin sædvanlige bopæl, kan vælge at foretage fradrag for udgifter til logi, kost og småfornødenheder med de satser, der er fastsat i ligningslovens § 9A, stk. 2 og 3, i stedet for de faktiske udgifter. Det fremgår af ligningslovens § 9A, stk. 8.

Ved rejse med overnatning i Danmark eller i udlandet, udgjorde satsen til kost og logi i indkomståret 2015 673 kr. pr. døgn.

SKAT har i afgørelse af 17. januar 2018 godkendt fradrag for udedage den 2. juni, 3. juni og 4. juni 2015.

Landsskatteretten finder, at der yderligere skal godkendes fradrag for udedage den 5. maj, 6. maj, 7. maj, 18. august, 19. august, 20. august, 8. september, 9. september, 10. september, 26. oktober, 27. oktober, 28. oktober, 2. november, 3. november, 4. november, 9. november, 10. november og 11. november 2015, i alt 18 dage a 673 kr. Der er henset til, at der er sammenfald mellem den indsendte opgørelse over klagerens brug af BroBizz samt kalenderen indsendt af klageren. Hermed finder Landsskatteretten, at det er tilstrækkelig sandsynliggjort, at opholdet er sket som led i klagerens arbejde, og at klageren ikke har haft mulighed for at overnatte på sin sædvanlige bopæl i de ovennævnte dage. Klageren er således berettiget til at foretage fradrag for udgifter til logi, kost og småfornødenheder.

Kørselsgodtgørelse

Selvstændige erhvervsdrivende og andre med indtægtsgivende arbejde, der ikke er lønmodtagere, kan foretage fradrag for udgifter til erhvervsmæssig befordring efter ligningslovens § 9B, stk. 1, som omfatter:

a) befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads i indtil 60 arbejdsdage inden for de forudgående 12 måneder,
b) befordring mellem arbejdspladser og
c) befordring inden for samme arbejdsplads.

Det er en betingelse for fradrag, at der er afholdt udgifter, og at befordringen er erhvervsmæssig efter ligningslovens § 9B. Fradraget foretages i den personlige indkomst.

Selvstændige erhvervsdrivende kan vælge mellem at foretage fradrag enten for den andel af de faktiske kørselsudgifter, der vedrører den erhvervsmæssige kørsel, eller fradrag efter Skatterådets kilometersatser for godtgørelse af erhvervsmæssig befordring. Det fremgår af SKATs juridiske vejledning 2015-1, afsnit C.A.4.3.3.3.3.3, Beregning af fradraget for den erhvervsmæssige befordring.

Hvis et kørselsregnskab skal danne grundlag ved opgørelsen af fradrag for erhvervsmæssig kørsel, skal det opfylde følgende formkrav:

hvad kilometertælleren viste ved begyndelsen af den daglige kørsel og ved dens afslutning
datoen for kørslen
den daglige kørsels fordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel
bestemmelsessteder for den erhvervsmæssige kørsel og lignende notater, der kan sandsynliggøre og eventuelt dokumentere regnskabet rigtighed

Der henvises til Den juridiske vejledning 2015-1, afsnit C.A.4.3.3.3.3.3 Beregning af fradraget for den erhvervsmæssige befordring.

Landsskatteretten finder, at den fremlagte kørebog ikke opfylder de formelle krav til et egentlig kørselsregnskab. Skattemyndighederne er herefter berettiget til at fastsætte fordelingen af den private og erhvervsmæssige kørsel skønsmæssigt. Der henvises til Vestre Landsrets dom af 30. juni 2009, offentliggjort i SKM2009.477.VLR. SKAT har skønsmæssigt godkendt, at klageren kan få fradrag for erhvervsmæssig kørsel i privat bil med 1.850 kr. svarende til 500 km.

Landsskatteretten finder, at der foreligger en formodning for, at klageren har haft erhvervsmæssig kørsel i privat bil, hvorfor Landsskatteretten efter en konkret vurdering tiltræder SKATs skønsmæssige opgørelse, hvor der godkendes fradrag for 1.850 kr.

Der ses ikke at være grundlag for at godkende et større skønsmæssigt fradrag, idet klageren ikke har dokumenteret den erhvervsmæssige kørsel. Det bemærkes endvidere, at der i kørebogen for eksempel er medtaget kørsel til revisor, hvilket anses for at være privat kørsel.

SKATs afgørelse vedrørende fradrag for udedage ændres således, at der skal godkendes fradrag for udedage med 12.114 kr. SKATs afgørelse vedrørende skattefri kørselsgodtgørelse stadfæstes.

Udgifter til arbejdstøj

Udgifter til tøj, herunder arbejdstøj, er som udgangspunkt en ikke-fradragsberettiget privat udgift efter statsskattelovens § 6, stk. 2.

En selvstændigt erhvervsdrivende kan dog som driftsudgift fratrække udgifter til arbejdstøj, hvis der ikke er tale om almindelig beklædning, og det påfører den erhvervsdrivende merudgifter, når der tages hensyn til, at det almindelige tøj spares for slid. Der henvises til Østre Landsrets dom af 19. oktober 1995, offentliggjort i TfS 1995, 746, hvor der blev godkendt fradrag for en korsangers udgift til kjole og hvidt og laksko. Landsretten lagde vægt på, at der var tale om beklædningsgenstande, der ikke anskaffedes i almindelighed, og at der var tale om en nødvendig merudgift forbundet med arbejdets udførelse.

At der er tale om specielbeklædning, som ikke egner sig til at blive brugt privat, er ikke tilstrækkeligt til fradragsret. Det må kræves, at udgiften til arbejdstøj påfører den skattepligtige en samlet merudgift til beklædning. Der henvises til Landsskatterettens kendelse af 28. oktober 1998, offentliggjort i TfS 1999, 171, hvor retten ikke godkendte fradrag for en vognmands udgift til uniform med firmalogo, fordi vognmanden ikke kunne anses at have afholdt udgifter, der oversteg udgifterne til almindelig beklædning.

Klageren har taget fradrag for arbejdstøj på i alt 2.200 kr.

På trods af at tøjet er indkøbt til brug for arbejdet i virksomheden, finder Landsskatteretten, at klageren ikke er berettiget til fradrag for udgifterne. Der er lagt vægt på, at klageren ikke har haft en merudgift, idet dennes almindelige tøj bliver sparet for slid og at det i øvrigt ikke er godtgjort, at det indkøbte arbejdstøj var af så speciel karakter, at privat brug var udelukket. Arten af klagerens virksomhed kræver ikke at der anvendes noget specielt arbejdstøj.

SKATs afgørelse stadfæstes på dette punkt.

Udgifter til færge og hotelophold

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har bevist, at udgiften til færgebilletten og hoteludgiften er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Der er særlig henset til, at klageren ikke har redegjort for formålet med turen. Det bemærkes desuden, at klageren har kørt i en lille bil og ikke i sin lastbil.

SKATs afgørelse stadfæstes på dette punkt.

Udgifter til drift af lastbil
Det fremgår af virksomhedens regnskab, at der er taget fradrag for 55.062 kr. SKAT har efter et skøn godkendt fradrag med 51.602 kr.

Klageren har i forbindelse med klagesagen fremsendt fakturaer fra [virksomhed8] og [virksomhed7] på i alt 50.602 kr. Landsskatteretten finder herefter, at der skal godkendes fradrag for udgifter til drift af lastbil med de faktisk dokumenterede udgifter på 50.602 kr. De resterende udgifter på i alt 4.460 kr. er ikke dokumenterede, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for disse.

SKATs afgørelse på dette punkt ændres således, at der kun godkendes fradrag for udgifter til drift af lastbil med 50.602 kr.

Udgifter til vedligeholdelse af lastbil

Klageren har i det påklagede indkomstår taget fradrag for udgifter til vedligeholdelse af lastbil med 5.700 kr. ekskl. moms.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har påvist, at udgiften på 5.700 kr. ekskl. moms er afholdt i forbindelse med klagerens erhvervsmæssige virksomhed. Der er henset til, at det fremgår af fakturaen, at arbejdet er udført på en Hyundai Gertz og ikke på klagerens lastbil.

Udgiften er således ikke afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

SKATs afgørelse stadfæstes herefter på dette punkt.

Udgifter til småanskaffelser

Klageren har taget fradrag for en udgift afholdt den 17. august 2015 i [virksomhed10] på 1.030 kr. ekskl. moms. Ifølge SKAT er der tale om et køb af en tablet.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har løftet bevisbyrden for, at der er tale om en erhvervsmæssig udgift, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der er henset til, at der ligeledes er fratrukket udgifter til en tablet købt den 3. september 2015, samt at klageren ikke har redegjort for, at det har været nødvendigt at have to tablets i virksomheden, og at der efter det oplyste ikke var andre medarbejdere i virksomheden udover klageren.

SKATs afgørelse stadfæstes på dette punkt.

Udgifter til telefon

Klageren har taget fradrag for udgifter til telefon med 8.061 kr. ekskl. moms.

Klageren har som dokumentation for de fratrukne udgifter fremsendt betalingsoversigter, hvoraf det fremgår, at der har været betalinger til [virksomhed11] og [virksomhed12]. Det fremgår ikke nærmere, hvad udgifterne vedrører.

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har dokumenteret, at udgifterne til [virksomhed11] og [virksomhed12] er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, idet det ikke er muligt at se, hvad udgiften vedrører.

SKATs afgørelse stadfæstes på dette punkt.

Udgifter til bøde

Klageren har taget fradrag for en udgift til en bøde på 1.500 kr. Der er ikke redegjort for i hvilken anledning, bøden er udstedt.

Der er som udgangspunkt ikke fradrag for udgifter afholdt til bøder efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, idet der ikke er en tilstrækkelig nær forbindelse mellem udgiftens afholdelse og den indkomstskabende aktivitet.

Landsskatteretten finder derfor, at der ikke kan godkendes fradrag for udgiften på 1.500 kr.

SKATs afgørelse stadfæstes således på dette punkt.

Renteudgifter af offentlig gæld

Det følger af ligningslovens § 5, stk. 1, at renteudgifter kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvori renten forfalder til betaling jf. dog stk. 2, 5, 6, 7 og 8.

Af ligningslovens § 5, stk. 8 fremgår det, at hvis en skatteyder er i restance med renter vedrørende tidligere indkomstår, kan der først godkendes fradrag for renteudgifter ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvori betalingen sker. Dette gælder dog ikke, hvis den skattepligtige godtgør, at han ved udgangen af det år, indkomstopgørelsen vedrører, var i stand til at betale forfalden gæld eller stille betryggende sikkerhed herfor i sine aktiver.

Ifølge bestemmelsen i ligningslovens § 5, stk. 8 er det således en betingelse for at fradragsretten kan udskydes til betalingstidspunkt, at klageren er i restance med renter vedrørende tidligere indkomstår og at restancen vedrører samme gældsforhold, samt at klageren ikke kunne godtgøre, at denne ved udgangen af det år indkomstopgørelsen vedrører, var i stand til at betale forfalden gæld eller stille betryggende sikkerhed herfor. SKAT har kun taget stilling til, at klageren er i restance med renter for tidligere år. Det fremgår ikke af SKATs afgørelse, at det er behandlet, om klageren har kunne godtgøre, at han var i stand til at betale forfalden gæld eller stille betryggende sikkerhed herfor.

Da SKAT ikke har behandlet alle betingelserne i bestemmelsen, finder Landsskatteretten, at punktet vedrørende fradrag for renter vedrørende offentlig gæld skal hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.

Virksomhedsordningen
Klageren har i indkomståret 2015 anvendt virksomhedsskattelovens regler.

Det overlades til Skattestyrelsen at foretage korrektioner i virksomhedsordningen i indkomståret 2015 som følge af ovenstående ændringer i virksomhedsindkomsten.