Kendelse af 07-08-2019 - indlagt i TaxCons database den 13-09-2019

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2013

Ekstraordinær genoptagelse

Nej

Ja

Nej

Faktiske oplysninger

Klageren har i indkomståret 2013 drevet selvstændig virksomhed med CVR-nummer [...1], [virksomhed1]. Branchekoden er 711220 Rådgivende ingeniør inden for produktion.

Klageren har ikke indsendt selvangivelse for indkomståret 2013. SKAT har derfor den 19. januar 2015, foreslået at fastsætte overskud af klagerens virksomhed til 660.000 kr. SKAT har skønnet overskud af virksomhed ud fra klagerens personlige skatteoplysninger. SKAT har især lagt vægt på virksomhedens resultat for 2012, der udgjorde 645.251 kr. SKAT har indeksreguleret dette beløb med 1,9 %, ud fra Skatteministeriets forventning til indkomsternes udvikling fra 2012 til 2013.

SKAT har ikke modtaget indsigelser til forslaget. Der er den 18. februar 2015 lagt en årsopgørelse for indkomståret 2013 i overensstemmelse med forslaget i klagerens skattemappe.

Det fremgår af ”Skatteoplysninger” jf. skattemappen for indkomståret 2013, at der for indkomståret 2013 er indberettet momsangivelser halvårlig med i alt udgående moms kr. 119.143 og indgående moms kr. 7.643, nettotilsvar i alt kr. 111.770.

SKAT har den 25. september 2017 modtaget en anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2013, hvor klageren revisor anmodede om ændring af overskud af virksomhed fra 660.000 kr. til 447.084 kr.

SKAT har ved afgørelse af den 15. januar 2018 givet afslag på genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2013.

SKATs afgørelse

SKAT har givet afslag på at genoptage indkomståret 2013 ekstraordinært.

Som begrundelse for afgørelsen har SKAT anført følgende:

’’SKAT genoptager ikke din skatteansættelse for indkomståret 2013, da betingelserne for genoptagelse ikke er opfyldt, jævnfør skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 og stk. 2.

(...)

Fristen for genoptagelse for indkomståret 2013 udløb 1. maj 2017. Fristen for genoptagelse er derfor udløbet, jævnfør skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og du kan kun få genoptagelse, hvis du opfylder betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 og stk. 2.

SKAT mener, at du ikke er berettiget til genoptagelse, fordi du ikke opfylder betingelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Din anmodning om genoptagelse er begrundet med, at du problemer med indberetning til TastSelv ikke fik selvangivet, og at der er tale om en væsentlig ændring af skatteansættelsen.

At du har haft problemer med TastSelv kan ikke begrunde en ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen.

Endvidere kan det, som udgangspunkt, ikke anses for en myndighedsfejl, hvis SKAT som følge af manglende oplysninger og dokumentation har foretaget en skønsmæssig ansættelse, der efterfølgende dokumenteres som for højt ansat. Hvis det derimod viser sig, at den skønsmæssige ansættelse åbenbart er for højt ansat i forhold til de tilgængelige oplysninger på det tidspunkt, hvor den skønsmæssige afgørelse er truffet, vil der kunne være tale om en ansvarspådragende myndighedsfejl, der kan medføre ekstraordinær genoptagelse.

Det er SKATs opfattelse, at den skønsmæssige ansættelse ikke er åbenbart for højt ansat. Overskuddet er ansat ud fra overskuddet for året før.

SKAT foreslår derfor, at skatteansættelsen for indkomståret 2013 ikke genoptages.

(...)

SKAT fastholder, at der ikke er grundlag for en ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen.

Det fremgår af indsigelsen, at et skøn på baggrund af momstallene ville have givet et overskud på ca. 450.000 kr. Det fremgår endvidere, at et skøn på baggrund af privatforbruget formentlig ville have givet en væsentlig lavere skatteansættelse.

En anmodning om ekstraordinær genoptagelse kan imødekommes, hvis der foreligger særlige omstændigheder, eks. myndighedsfejl. Som det fremgår ovenfor anses det, som udgangspunkt, ikke for en myndighedsfejl, hvis SKAT har foretaget en skønsmæssig ansættelse, som efterfølgende dokumenteres, som for højt ansat. Kun hvis der er tale om en åbenbar fejl vil der kunne gives tilladelse til ekstraordinær genoptagelse.

Det er stadig SKATs opfattelse, at den skønsmæssige ansættelse ikke er åbenbart for højt ansat. Den skønsmæssige ansættelse er på niveau med overskuddet for året før.

At momstallene er faldet i forhold til året før, og at et skøn på baggrund af privatforbruget evt. ville have givet en lavere skatteansættelse ændrer ikke på SKATs opfattelse. Momstallene kan ikke direkte benyttes til opgørelse af et overskud af virksomhed. Der skal f.eks. reguleres for evt. momsfri indtægter og afskrivninger.

SKAT genoptager derfor ikke skatteansættelsen for indkomståret 2013.’’

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at der skal ske genoptagelse af klagerens skatteansættelser for indkomståret 2011.

Til støtte for påstanden er anført følgende:

(...)

’’Vi blev oprindelig anmodet om at assistere med klagers personlige selvangivelse for indkomståret 2016, hvor vi konstaterede, at klager ej heller havde indberettet personlige selvangivelser for indkomstårene 2013-2015, begge år inkl.

På denne baggrund assisterede vi klageren med ændringen for indkomstårene 2013-2015 ved fremsendelse af anmodning til SKAT den 25. september 2017.

Indkomstårene 2014 og 2015 blev umiddelbart godkendt og ændret i overensstemmelse med de af os fremsendte oplysninger.

Indkomståret 2013 blev af SKAT afvist en genoptagelse med henvisning til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 og stk. 2. Samme dag den 25. september fremsendes vor klage til SKAT.

I SKAT’s forslag til afgørelse af 28. november 2017 fastholder SKAT sin afvisning af genoptagelsen.

Den 8. januar 2018 fremsender vi vore bemærkninger til SKAT’s forslag til afgørelse af 28. november 2017.

Den 15. januar 2018 fremsender SKAT sin endelige afgørelse

Klagen - Indkomståret 2013 – Ekstraordinær genoptagelse

SKAT’s afvisning af en ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2013 kan ikke accepteres.

De i klagen anførte forhold og bemærkninger fastholdes jf. vor skrivelser af hhv. den 25. september 2017 og den 8. januar 2018.

Følgende væsentlige forhold genfremsættes:

”Det er SKAT’s opfattelse, at den skønsmæssige ansættelse ikke er åbenbart for højt ansat. Overskuddet er ansat ud fra overskuddet året før.

SKAT foreslår derfor, at skatteansættelsen for indkomståret 2013 ikke genoptages”.

Dette forslag må alt andet lige kun opfatte som værende en standard afvisning uden en reel eller dybere begrundelse, herunder stillingtagen til de faktuelle forhold og ikke mindst til de anførte bemærkninger i vor anmodning af 25. september 2017, hvor vi bl.a. fremfører følgende faktuelle forhold:

’’Det fremgår af ovennævntes ”Skatteoplysninger” jf. skattemappen for indkomståret 2013, at der for indkomståret 2013 er indberettet momsangivelser halvårlig med i alt udgående moms kr. 119.143 og indgående moms kr. 7.643, nettotilsvar i alt kr. 111.770.

På grundlag af de indberettede momsangivelser kan det samlede momsmæssige overskud i virksomheden beregnes til i alt kr. 447.080 for indkomståret 2013. Det anførte beregnede overskud er i øvrigt i overensstemmelse med såvel den foretagne bogføring og saldobalance pr. 31. december 2013, som vi har fået forelagt af vor kunde.”

SKAT’s afgørelse henviser til i pkt. 6 SKAT’s endelige afgørelse:

”At momstallene er faldet i forhold til året før, og at et skøn på baggrund af privatforbruget evt. ville have givet en lavere skatteansættelse ændrer ikke på SKAT’s opfattelse. Momstallene kan ikke direkte benyttes til opgørelse af et overskud af virksomhed. Der skal f.eks. reguleres for evt. momsfrie indtægter og afskrivninger”.

Denne udtalelse må nødvendigvis opfattes således, at SKAT faktisk anerkender, at en anvendelse af momstallene og/eller privatforbruget for indkomståret 2013 ville give en lavere skatteansættelse...

Uagtet dette forhold fastholdes afvisningen af genoptagelsen for indkomståret 2013.

Bemærkningerne omkring momstallene og afskrivninger giver ikke mening, idet der ikke findes momsfrie indtægter i virksomheden og afskrivninger ville give mindre overskud.

Vi gentager:

Når SKAT alene henviser til, at skatteansættelsen for indkomståret 2013 er ansat ud fra et overskud året før, så er dette absolut ikke gældende som en fast praksis eller lignende, men derimod ud fra et skøn med vidt forskellige udgangspunkter, hvilket fremgår af ”Sagsfremstillingen” på side 1, hvor grundlaget for de skønsmæssige ansættelser for overskud af virksomhed er sket således:

Indkomståret 2013: 660.000 kr. (på baggrund af 2012)

Indkomståret 2014: 130.000 kr. (på baggrund af privatforbrug)

Indkomståret 2015: 425.000 kr. (på baggrund af privatforbrug)

Hertil kan tilføjes, at de udøvede skøn ud fra klagerens skattepligtige indkomst for de aktuelle indkomstår udgør følgende:

Indkomståret 2012: 496.140 kr. (selvangivet 22. august 2013)

Indkomståret 2013, 498.666 kr. (skøn på overskud 2012 den 18. februar 2015)

Indkomståret 2014, 66.191 kr. (skøn privatforbrug den 4. jui 2016)

Indkomståret 2015, kr. 586.013 (skøn privatforbrug den 15. februar 2017)

Bemærk, at indkomstårene 2014 og 2015 efterfølgende er korrigeret.

Konklusion

Uændret fra vor skrivelse af 8. januar 2018.

Vor konklusion er derfor også, at på tidspunktet for SKAT’s skøn af overskud af virksomhed for indkomståret 2013 den 18. februar 2015, har SKAT været i besiddelse af oplysninger, som ville kunne begrunde et væsentligt nedsat skøn for indkomståret 2013, herunder

1. De indberettede momsangivelser for indkomståret 2013

a. Et skøn på baggrund af de indberettede momsangivelser for indkomståret 2013 ville give ca. kr. 450.000 som skatteansættelse af overskud af virksomhed for indkomståret 2013.

2. Et skøn med udgangspunkt i et beregnet privatforbrug, som også var tilfældet for indkomstårene 2014 og 2015.

a. Et skøn på baggrund af privatforbrug for 2013 ville formentlig have givet en væsentlig lavere skatteansættelse af overskud af virksomhed for indkomståret 2013.

Vi skal derfor gentage følgende fra vor anmodning af 25. september 2017:

”En fejl i den skønsmæssige ansættelse af ”Overskud af virksomhed” på kr. 660.000 for indkomståret 2013, vil ud fra ovennævnte beregning på grundlag af momstilsvaret for indkomståret 2013 være på mere end 47 %, hvilket må opfattes som værende en væsentlig ændring af skatteansættelsen for indkomståret 2013.”

Vort forslag er derfor, at SKAT accepterer den ekstraordinære genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2013.

De nødvendige oplysninger til ændringen af skatteansættelsen for indkomståret 2013 er fremsendt den 25. september 2013 sammen med anmodningen om genoptagelse.’’

Klagerens indsigelse til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse

’’Det fremsendte forslag er ikke acceptabel, hvorfor vi ønsker klagen indbragt for Landsskatteretten.

De tidligere fremsendte skrivelser om anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2013 af den 25. september 2017 samt klagen til Skatteankestyrelsen af den 16. april 2018 fastholdes uændret.

Supplerende til de allerede fremsatte klagepunkter for SKAT’s skøn over skatteansættelsen gøres det gældende

At SKAT ved fastsættelsen af skøn for overskud af virksomhed for indkomståret ikke har anvendt alle oplysninger, som var tilgængelige i skattemappen.
At bemærkninger om momsfrie indtægter, afskrivninger m.v. ikke har nogen relevans, idet dette ikke tidligere er fremkommet ligesom virksomheden ikke har haft registreret driftsmidler eller lignende.

SKAT anfører derudover i sin afgørelse af den 28. november 2017 om afvisning af genoptagelsen for indkomståret 2013 følgende side 3

Hvis det derimod viser sig, at den skønsmæssige ansættelse åbenbart er for højt ansat i forhold til de tilgængelige oplysninger på det tidspunkt, hvor den skønsmæssige afgørelse er truffet, vil der kunne være tale om en ansvarspådragende myndighedsvejl, der kan medføre ekstraordinær genoptagelse. Jo større forskellen er mellem den skønsmæssige ansættelse og den efterfølgende dokumenterede ansættelse, jo mindre krav vil der kunne stilles for at kvalificere den skønsmæssige ansættelse som en myndighedsfejl.

Det skal her præciseres, at

Skatteforvaltningslovens§ 27, stk. 1, nr. 8 svarer indholdsmæssigt til den tidligere gældende bestemmelse i skattestyrelseslovens § 35, stk. 1, nr. 8.

Ifølge bemærkningerne til den tidligere gældende bestemmelse finder den anvendelse i tilfælde, hvor der foreligger særlige omstændigheder, der fører til, at det må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen udenfor de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter de objektive grunde i bestemmelsen.

Af bemærkningerne fremgår, at bestemmelsen kan finde anvendelse i tilfælde, hvor der er begået fejl af den skatteansættende myndighed, uden at fejlen kan anses for ansvarspådragende, når fejlen har medført en materielt urigtig ansættelse og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen.

Vi skal derfor gentage følgende fra vor anmodning af 25. september 2017:

”En fejl i den skønsmæssige ansættelse af ”Overskud af virksomhed” på kr. 660.000 for indkomståret 2013, vil ud fra ovennævnte beregning på grundlag af momstilsvaret for indkomståret 2013 være på mere end 47 %, hvilket må opfattes som værende en væsentlig ændring af skatteansættelsen for indkomståret 2013.”

Vort forslag er derfor, at SKAT accepterer den ekstraordinære genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2013.

De nødvendige oplysninger til ændringen af skatteansættelsen for indkomståret 2013 er fremsendt den 25. september 2013 sammen med anmodningen om genoptagelsen

Landsskatterettens afgørelse og begrundelse

En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin indkomstansættelse, skal senest den 1. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb, fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2013 er dateret den 25. september 2017.

Anmodningen om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2013 er således modtaget af SKAT efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse.

En anmodning om genoptagelse, der er indgivet efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse, kan imødekommes i tilfælde, der opfylder en af betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7, indeholder en række objektive grunde til genoptagelse. Klageren opfylder ikke betingelserne for genoptagelse efter disse bestemmelser.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, kan der efter anmodning fra den skattepligtige gives tilladelse til ekstraordinær genoptagelse af indkomstansættelsen, hvis der foreligger særlige omstændigheder.

Landsskatteretten finder ikke, at der forligger særlige omstændigheder i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Retten finder herved, at SKATs skønsmæssige ansættelse af overskud af virksomhed på 660.000 kr. ligger inden for den skønsmargin forvaltningen har, når klageren ikke har selvangivet for det pågældende indkomstår. Der er henset til, at SKAT har taget udgangspunkt i klagerens resultat af virksomhed for indkomståret 2012 samt til, at SKAT har reguleret i henhold til indekstal fra Skatteministeriet.

Det bemærkes yderligere, at årsopgørelsen for indkomståret 2013 blev lagt i klagerens skattemappe den 19. januar 2015. Klageren må derfor senest på dette tidspunkt anses for at være kommet til kundskab om ændringen af hans skatteansættelse. Klageren har ikke dokumenteret, at genoptagelsesanmodningen er fremsat senest 6 måneder efter, at klageren er kommet til kundskab om det forhold der begrunder ekstraordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. Der foreligger ikke særlige omstændigheder, der kan begrunde en dispensation fra fristen.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse.