Kendelse af 17-03-2022 - indlagt i TaxCons database den 14-05-2022
Klagepunkt | SKATsafgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2014: | |||
Skønsmæssigt ansat omsætning i virksomhed | 450.535 kr. | Nedsættelse | 450.535 kr. |
Skønsmæssigt ansat fradrag for ”andre fradragsberettigede udgifter” | 50.000 kr. | Forhøjelse | 0 kr. |
Tidligere takseret ”anden udenlandsk indkomst” | -200.000 kr. | Påklaget | -200.000 kr. |
Indkomståret 2015: | |||
Skønsmæssigt ansat omsætning i virksomhed | 243.341 kr. | Nedsættelse | 243.341 kr. |
Skønsmæssigt ansat fradrag for ”andre fradragsberettigede udgifter” | 40.000 kr. | Forhøjelse | 0 kr. |
Indkomståret 2016: | |||
Skønsmæssigt ansat omsætning i virksomhed | 142.306 kr. | Nedsættelse | 142.306 kr. |
Skønsmæssigt ansat fradrag for ”andre fradragsberettigede udgifter” | 30.000 kr. | Forhøjelse | 0 kr. |
Klageren drev i indkomstårene 2014, 2015 og 2016 virksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1], under branchekoden 451120 Detailhandel med personbiler, varebiler og minibusser. Virksomheden blev startet den 1. august 2011 og ophørte pr. 19. oktober 2016. Det fremgår af CVR-registret.
For indkomståret 2014 har SKAT tidligere takseret en indkomst på 200.000 kr. som ”anden udenlandsk personlig indkomst”. Det fremgår af årsopgørelse nr. 1 for 2014 af 28. juni 2016. Det fremgår af taksationsforslaget af 30. maj 2016, at indkomsten blev skønnet ud fra, at klageren tidligere har boet i Tyskland, og at der ikke var indberettet dansk indkomst. Det fremgår endvidere, at der ved skatteberegningen blev taget højde for, at indkomsten er skattepligtig i udlandet.
Klageren har ikke indgivet selvangivelser for indkomstårene 2014-2016, og der er ikke udarbejdet regnskaber for virksomheden. Under henvisning til den dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3, har SKAT på den baggrund foretaget en skønsmæssig ansættelse af klagerens indkomst for indkomstårene 2014-2016.
Den påklagede afgørelse omfatter både skat og moms. Denne sag omfatter alene skattedelen, mens momsdelen behandles under sagsnr. [...].
SKAT har anmodet klageren om at fremsende regnskabsmateriale, herunder bankkontoudtog, men har alene modtaget en række salgsfakturaer fra klagerens revisor. Det blev i den forbindelse oplyst, at der ville blive eftersendt fakturaer vedrørende køb fra [virksomhed2], men disse har SKAT efter det oplyste ikke modtaget.
Der foreligger derudover en række købsfakturaer. Med undtagelse af to fakturaer, som er stilet til klageren personligt, er alle de fremlagte købsfakturaer stilet til klagerens virksomhed.
De fremlagte salgsfakturaer er alle udstedt af klagerens virksomhed til en række privatpersoner og erhvervsdrivende på Færøerne.
SKAT har via de tyske myndigheder modtaget udskrift af klagerens bankkonto nr. [...10] hos [finans1] i Tyskland for perioden 12. november 2013 – 18. januar 2017.
SKAT har efter en gennemgang af de foreliggende oplysninger om klagerens varekøb, eksport, salgsfakturaer og bankkontoudskrift påpeget følgende:
”(...)
• | Fakturabeløb på de fremsendte salgsfakturaer svarer i de fleste tilfælde til din indkøbspris uden moms, men de modtagne beløb fra dine kunder er i mange tilfælde større end de fakturerede beløb. |
• | Det er i mindst tre tilfælde konstateret, at der indbetales beløb med reference til fakturanumre, der mangler i nummerrækken. |
• | Det er i flere tilfælde konstateret, at der på din bankkonto indbetales beløb på din bankkonto (”Einzahlung”), eller at der overføres beløb til kontoen (”Gutschr”) |
(...)”
SKAT har under punkt 2.1 i den påklagede afgørelse udarbejdet følgende opgørelser over ind- og udbetalinger, som kan relateres direkte til indtægter og udgifter ved køb og salg af biler, dog er kolonnen med priser ifølge fakturaer en tilføjelse i forhold til SKATs opgørelse, idet fakturaerne er placeret ud for de biler, som de antages at vedrøre, ud fra model og stelnr. sammenholdt med kontoudskrifterne:
Bil nr. | Mrk/model | Priser i € ifølge fakturaer (K = køb, S = salg) | Dato | Udbetalt € | Indbetalt € | Avance € | Avance DKK (kurs 7,45) | |
4 | MB E220 | K: 37.480,00 (fakt. af 17.3.2014) S: 37.480,00 (fakt.nr. 33022 af 19.3.2014) | 13-03-2014 13-03-2014 14-03-2014 26-03-2014 | -37.500,00 | 1.335,00 37.480,00 120,00 | 1.455,00 | ||
5 | Mini Cooper | K: - S: 11.900,00 (fakt.nr. 33024 af 28.5.2014) | 19-05-2014 19-05-2014 23-05-2014 30-05-2014 16-06-2014 | -5.000,00 -8.100,00 | 13.250,00 2.203,36 238,46 | 2.591,82 | ||
6 | Renault Clio | K: - S: 13.857,00 (fakt.nr. 33027 af 11.7.2014) | 26-06-2014 01-07-2014 | -14.500,00 | 15.207,00 | 707,00 | ||
7 | Mercedes Sprinter | K: - S: - | 11-07-2014 11-07-2014 21-07-2014 | -30.000,00 | 30.769,77 4.750,00 | 5.519,77 | ||
8 | Volvo S60 | K: - S: 16.000,00 (fakt.nr. 33029 af 8.8.2014) | 04-08-2014 06-08-2014 06-08-2014 | -18.400,00 | 17.350,00 1.000,00 | -50,00 | ||
9 | MB E300 | K: 29.500,00 (fakt. af 27.8.2014 uden stelnr.) S: - | 13-08-2014 14-08-2014 | -29.500,00 | 31.331,17 | 1.831,17 | ||
10 | VW Touran | K: 8.800,00 (fakt. af 27.8.2014 uden stelnr.) S: - | 21-08-2014 21-08-2014 | -8.800,00 | 7.885,23 | -914,77 | ||
11 | VW T5 Caravelle | K: 21.900,00 (fakt. af 27.8.2014 uden stelnr.) S: - | 22-08-2014 22-08-2014 | -21.900,00 | 24.213,62 | 2.313,62 | ||
12 | Volvo XC 60 | K: 24.537,82 (fakt. af 18.9.2014) S: 24.538,00 (fakt.nr. 33039 af 19.9.2014) | 17-09-2014 17-09-2014 22-09-2014 | -29.200,00 | 30.550,00 4.662,18 | 6.012,18 | ||
13 | MB ML350 | K: 37.055,00 (fakt. af 30.9.2014 uden stelnr.) S: - | 08-09-2014 10-09-2014 | -37.055,00 | 38.950,00 | 1.895,00 | ||
14 | Range Rover | K: 61.760,00 (fakt. af 7.10.2014, dog lidt vanskeligt at læse prisen) S: 61.760,00 (fakt.nr. 33041 af 9.10.2014) | 02-10-2014 06-10-2014 06-10-2014 | -5.000,00 -56.760,00 | 61.760,00 | 0,00 | ||
17 | MB 313 CDI | K: 23.000,00 (fakt. af 20.10.2014, sælger fremgår ikke) S: 23.000,00 (fakt.nr. 33045 af 17.10.2014) | 14-10-2014 14-10-2014 | -5.630,00 -17.370,00 | 23.000,00 | 0,00 | ||
18 | VW Touran | K: - S: 19.300,00 (fakt.nr. 33050 af 23.10.2014) | 20-10-2014 20-10-2014 31-10-2014 | -22.500,00 | 22.350,00 3.600,00 | 3.450,00 | ||
19+20 | 2 x VW Transporter | K: 2x19.400 = 38.800,00 (fakt. af 16.10.2014 + aftale af 14.10.2014) S: 20.000,00 (fakt.nr. 33047 af 23.10.2014) og S: 20.000,00 (fakt.nr. 33048 af 23.10.2014) | 16-10-2014 21-10-2014 26-10-2014 | -46.172,00 | 45.937,82 7.372,00 | 7.137,82 | ||
21-25 | Se særskilt opgørelse* | -119.209,92 | 123.051,79 | 3.841,87 | ||||
26 | Volvo XC 60 | K: 28.500,00 (fakt. af 21.11.2014) S: 29.000,00 (fakt.nr. 33062 af 11.12.2014) | 28-11-2014 28-11-2014 | -28.500,00 | 29.000,00 | 500,00 | ||
27 | VW Golf | K: - S: 15.950,00 (fakt.nr. 33064 af 19.12.2014) | 17-12-2014 17-12-2014 | -15.950,00 | 18.609,10 | 2.659,10 | ||
I alt 2014 | -557.046,92 | 595.976,50 | 38.949,58 | 290.174 | ||||
28 | MB C 220 | K: - S: 18.891,00 (fakt.nr. 35001 af 20.1.2015) | 16-01-2015 16-01-2015 22-01-2015 | -20.491,00 | 20.491,00 820,00 | 820,00 | ||
29 | VW Golf | K: - S: 16.000,00 (fakt.nr. 35003 af 2.2.2015) | 28-01-2015 28-01-2015 | -16.000,00 | 16.300,00 | 300,00 |
30 | BMW 535 XD | K: 26.200,00 (fakt. af 13.2.2015) S: 26.882,00 (fakt.nr. 35005 af 16.2.2015) | 11-02-2015 11-02-2015 | -26.200,00 | 29.282,00 | 3.082,00 | ||
31 | VW T5 DOKA** | K: 27.500,00 (utydelige faktura, kan kun læse beløb og stelnr.) S: 27.990,00 (fakt.nr. 35013 af 31.3.2015) | 23-03-2015 | -27.500,00 | ||||
32 | Audi Q5 | K: 22.689,08 (fakt. af 31.3.2015) S: 23.000,00 (fakt.nr. 35015 af 31.3.2015) | 26-03-2015 26-03-2015 31-03-2015 | -22.689,08 | 23.000,00 3.929,00 | 4.239,92 | ||
33 | VW Caddy (31+33) | K: - S: 15.000,00 (fakt.nr. 35011 af 30.3.2015) | 25-03-2015 23-03-2015 09-04-2015 | -17.850,00 | 45.790,00 2.850,00 | 3.290,00 | ||
34 | Iveco bus | K: - S: - | 23-03-2015 24-03-2015 24-03-2015 26-03-2015 09-04-2015 10-04-2015 10-04-2015 | -85.000,00 -16.150,00 -3.666,50 -12.516,50 | 91.000,00 16.150,00 16.150,00 | 5.967,00 | ||
35 | Audi A7 | K: 29.800,00 (fakt. af 16.4.2015) S: 30.000,00 (fakt.nr. 35017 af 16.4.2015) | 15-04-2015 15-04-2015 | -29.800,00 | 31.600,00 | 1.800,00 | ||
36 | Audi A6 | K: 23.900,00 (fakt. af 9.7.2015) S: 23.900,00 (fakt.nr. 35021 af 10.7.2015) | 09-07-2015 | 1.580,00 | 1.580,00 | |||
37 | Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero | K: 22.681,00 (fakt. af 14.12.2015) S: 23.000,00 (fakt.nr. 35027 af 17.12.2015) | 15-12-2015 15-12-2015 | -22.681,00 | 24.308,47 | 1.627,47 | ||
101 | Nissan 350Z Nissan 350Z | 03-02-2015 | -13.500,00 | 13.500,00 | ||||
102 | Ukendt mrk | 12-03-2015 | -9.000,00 | |||||
102 | Ukendt mrk | 17-03-2015 | 9.000,00 | |||||
103 | Corvette | 05-08-2015 | -26.000,00 | |||||
103 | Corvette | 05-08-2015 | 13.325,00 | |||||
103 | Corvette | 05-08-2015 | 13.325,00 | 650,00 | ||||
104 | Chrysler Sebring | 14-09-2015 | 10.505,00 | |||||
104 | Chrysler Sebring | 23-09-2015 | -10.200,00 | |||||
104 | Chrysler Sebring | 24-09-2015 | 645,00 | 950,00 | ||||
105 | Audi A6 | 18-12-2015 | -23.100,00 | |||||
105 | Audi A6 | 18-12-2015 | 23.100,00 | |||||
I alt 2015: | -382.344,08 | 406.650,47 | 24.306,39 | 181.083 | ||||
106 | Audi A6 | 22-01-2016 | 41.055,00 | |||||
106 | Audi A6 | 22-01-2016 | -37.190,00 | 3.865,00 | ||||
I alt 2016: | -37.190,00 | 41.055,00 | 3.865,00 | 28.794 | ||||
Særskilt opgørelse vedr. bil nr. 21-25: | ||||||||
Bil nr. | Mrk/model | Priser i € ifølge fakturaer (K = køb, S = salg) | Dato | Udbetalt € | Indbetalt € | Avance € | ||
21-25 | 03-11-2014 | 55.828,00 | ||||||
21 | BMW 525 | K: - S: 26.800,00 (fakt.nr. 33052 af 7.11.2014) | 04-11-2014 | -26.500,00 | ||||
22 | Ford Transit | K: - S: 15.699,00 (fakt.nr. 33056 af 13.11.2014) | 04-11-2014 | -15.436,97 | ||||
23 | VW T5 kassevogn | K: - S: 16.650,00 (fakt.nr. 33054 af 13.11.2014) | 04-11-2014 | -16.000,00 | ||||
22 | Mwst Kaution | 10-11-2014 | -2.933,03 | |||||
25 | BMW 325 | 24-11-2014 | 27.500,00 | |||||
24 | BMW 320d*** | K: 23.109,24 (fakt. af 27.11.2014) S: 23.110,00 (fakt.nr. 33060 af 3.12.2014) begge fakturaer vedr. stelnr. (...)[...] | 25-11-2014 | -24.789,92 | ||||
? | ? | 26-11-2014 | 1.350,00 | |||||
22 | Ford Transit | 27-11-2014 | 2.933,03 | |||||
? | ? | 27-11-2014 | 6.050,00 |
24 | BMW 320*** | K: 24.789,92 (fakt. af 27.11.2014) S: 25.000 (fakt nr. 33058 af 28.11.2014) | 27-11-2014 | 25.000,00 | |||
25 | BMW 320 d Xdrive*** | Kontoudskrift henviser til stelnr. (...)[...] | 01-12-2014 | -27.500,00 | |||
? | ? | 02-12-2014 | -6.050,00 | ||||
25 | BMW 320d*** | Kontoudskrift henviser til stelnr. (...)[...] | 15-01-2015 | 4.390,76 | |||
-119.209,92 | 123.051,79 | 3.841,87 |
** I SKATs opgørelse står der VW Transporter, men af kontoudskriften fremgår det her anførte.
***I SKATs opgørelse står der BMW 325, men af kontoudskriften fremgår det her anførte.
Det bemærkes, at der i kontoudskriften er henvist til bilen med stelnr. (...)[...] i forbindelse med flere overførsler (også anført i opgørelsen ovenfor):
Dato: | Tekst på kontoudskrift: | Udbetalt €: | Indbetalt €: |
25-11-2014 | ”(...) BMW 320d [...] (...)” | - 24.789,92 | |
01-12-2014 | ”(...) 23109,24 + 4390,76 (...) BMW 320dXdrive [...] (...)” | - 27.500,00 | |
15-01-2015 | ”(...) BMW 320d [...] (...) [...] (anonymiseret)” | 4.390,76 |
Ifølge købsfakturaen af 27. november 2014 var prisen for bilen 23.109,24 €. Ifølge salgsfaktura nr. 33060 af 3. december 2014 blev bilen solgt for 23.110,00 €. Betalingen for bilen ses ikke at være gået ind på kontoen.
Udover de fakturaer, som er tilføjet i opgørelsen ovenfor, er der fremlagt kopi af 2 købsfakturaer fra 2013 samt følgende købsfaktura, hvis betaling ikke fremgår af kontoudskriften:
Dato: | Model/type: | Pris: | Stelnr.: | |
02-09-2016 | BMW xDrive 30d | 26.250,00 € | (...)833711 |
Af kontoudskriften fremgår, at der er indgået beløb fra både danske og færøske virksomheder og privatpersoner, dog primært færøske.
De fremlagte salgsfakturaer omfatter følgende fakturanumre: 33022, 33024, 33027, 33029, 33039, 33041, 33045, 33047, 33048, 33050, 33052, 33054, 33056, 33058, 33060, 33062, 33064, 35001, 35003, 35005, 35011, 35013, 35015, 35017, 35021 og 35027. Alle salgsfakturaerne er dateret i perioden 19. marts 2014 – 17. december 2015.
Af kontoudskriften fremgår også indsætninger med reference til fakturanumre, som ikke er fremlagt. De er anført i opgørelsen nedenfor.
SKAT har lavet følgende opgørelse over andre indgåede betalinger, som ikke kan identificeres eller henføres til ovenstående konkrete biler:
”Dato | Tekst | Beløb € | Evt bemærkninger | Beløb DKK (kurs 7,45) |
15-01-2014 | Einzahlung | 400,00 | ||
17-01-2014 | Einzahlung | 3.000,00 | ||
05-02-2014 | Einzahlung | 1.100,00 | ||
06-02-2014 | Gutschr | 300,00 | ||
12-02-2014 | Einzahlung | 1.000,00 | ||
28-02-2014 | Einzahlung | 1.125,00 | ||
10-03-2014 | Einzahlung | 3.650,00 | ||
02-05-2014 | Einzahlung | 200,00 | ||
07-08-2014 | Einzahlung | 700,00 | ||
29-08-2014 | Gutschr | 6.000,00 | ||
07-10-2014 | Einzahlung | 200,00 | ||
10-10-2014 | Einzahlung | 3.850,00 | ||
I alt 2014 | 21.525,00 | 160.361 | ||
12-03-2015 | Einzahlung | 1.500,00 | ||
03-06-2015 | Einzahlung | 1.000,00 | ||
03-08-2015 | Einzahlung | 700,00 | ||
04-09-2015 | Einzahlung | 1.200,00 | ||
13-10-2015 | Einzahlung | 200,00 | Fra [person1] | |
11-11-2015 | Einzahlung | 800,00 | ||
20-11-2015 | Gutschr | 2.006,78 | ||
03-12-2015 | Einzahlung | 950,00 | ||
I alt 2015 | 8.356,78 | 62.258 | ||
11-01-2016 | Einzahlung | 200,00 | ||
26-01-2016 | Gutschr | 2.006,46 | ||
06-04-2016 | Einzahlung | 900,00 | ||
30-05-2016 | Gutschr | 500,00 | ||
07-06-2016 | Gutschr | 500,00 | ||
08-06-2016 | Gutschr | 500,00 | ||
21-06-2016 | Gutschr | 100,00 | ||
24-06-2016 | Gutschr | 100,00 | ||
05-07-2016 | Gutschr | 900,00 | ||
01-08-2016 | Gutschr | 1.030,00 | ||
23-09-2016 | Gutschr | 1.200,00 | [person2], Færøerne | |
06-10-2016 | Gutschr | 1.000,00 | Fakt 35062 | |
07-11-2016 | Einzahlung | 100,00 | ||
08-11-2016 | Einzahlung | 200,00 | ||
17-11-2016 | Gutschr | 3.200,00 | 35058 + 35060 | |
08-12-2016 | Gutschr | 2.800,00 | [virksomhed3] Fa. C/O [person3] | |
I alt 2016 | 15.236,46 | 113.512” |
I forbindelse med klagesagens behandling har klageren ikke fremlagt yderligere bilag.
SKAT har for indkomstårene 2014, 2015 og 2016 ansat omsætningen i virksomheden skønsmæssigt til henholdsvis 450.535 kr., 243.341 kr. og 142.306 kr. og skønnet ”andre fradragsberettigede udgifter” til henholdsvis 50.000 kr., 40.000 kr. og 30.000 kr.
SKAT har derudover nedsat tidligere takseret ”anden udenlandsk indkomst” i indkomståret 2014 fra 200.000 kr. til 0 kr.
SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:
”(...)
2. Ændring af skat
2.1 De faktiske forhold
(...)
2.2. Dine bemærkninger
Du har ikke fremsendt bemærkninger vedrørende SKATs forslag af 14. december 2017.
2.3. Retsregler og praksis
(...)
2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse
Du er tilmeldt folkeregisteret i Danmark. Du har desuden været momsregistreret i Danmark, og har købt biler i Tyskland under anvendelse af dit danske momsregistreringsnummer. Du anses derfor for at være skattepligtig af virksomhedens indkomst, jf. statsskattelovens § 4.
Du har ikke fremsendt selvangivelser for 2014, 2015 og 2016. Du har desuden ikke i fuldt omfang fremsendt det regnskabsmateriale, som SKAT har bedt dig om. SKAT har derfor ikke grundlag for at foretage en nøjagtig opgørelse af din indkomst. Derfor ansættes din indkomst for 2014 – 2016 skønsmæssigt med hjemmel i skattekontrollovens § 5, stk. 3, således:
2014 | |
Indsætninger/udbetalinger vedrørende biler jf. punkt 2.1. | 290.174 |
Andre indsætninger eller indbetalinger jf. punkt 2.1. | 160.361 |
I alt: | 450.535 |
- andre fradragsberettigede udgifter (skøn) | 50.000 |
= virksomhedsoverskud | 400.535 |
2015 | |
Indsætninger/udbetalinger vedrørende biler jf. punkt 2.1. | 181.083 |
Andre indsætninger eller indbetalinger jf. punkt 2.1. | 62.258 |
I alt: | 243.341 |
- moms, jf. punkt 1: | 119.266 |
= Bruttofortjeneste | 124.075 |
- andre fradragsberettigede udgifter (skøn) | 40.000 |
Virksomhedsoverskud | 84.075 |
2016 | |
Indsætninger/udbetalinger vedrørende biler jf. punkt 2.1. | 28.794 |
Andre indsætninger eller indbetalinger jf. punkt 2.1. | 113.512 |
I alt: | 142.306 |
- moms, jf. punkt 1: | 56.172 |
= Bruttofortjeneste | 86.134 |
- andre fradragsberettigede udgifter (skøn) | 30.000 |
Virksomhedsoverskud | 56.134 |
Ved skønnet af ”andre fradragsberettigede udgifter ” er der taget hensyn til, at aktivitetsniveauet i
2014 synes noget højere end i 2015 og 2016, målt på såvel antal eksporterede biler, som på mængden af transaktioner på bankkontoen. Virksomhedens overskud opgøres uden moms.
For 2014 nedsættes den takserede indkomst vedrørende ”anden udenlandsk indkomst” fra 200.000 kr. til 0 kr.
(...)”
I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger:
”(...)
SKAT har fra virksomhedens repræsentant modtaget 30 salgsfakturaer (indeholdt i 4 mails af 14.12.2016.) Det anføres i mailen, at fakturaer vedrørende køb fra [virksomhed2] eftersendes. SKAT har dog ikke modtaget disse. Ud over oplysningerne i ovenstående 4 mails, har SKAT ikke modtaget information om virksomhedens aktiviteter. Følgende oplysninger må derfor anses som nye:
Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:
Det er SKATs opfattelse, at udgifter til prøveplader samt til fortæring og overnatning m.v. vedrørende de 6 biler, der er solgt til Danmark. kan rummes i SKATs skøn over fradragsberettigede udgifter.
Det tilføjes, at virksomheden i nogle tilfælde har betalt et depositum på 19 % af købsprisen, svarende til den tyske moms. Beløbet er efterfølgende tilbagebetalt til [virksomhed1], når sælgeren har modtaget dokumentation for udførsel af bilen. For nogle af bilerne, eksempelvis bil nr. 7, 12, 18, 19/20 og 33, har SKAT ikke fundet det dokumenteret, at den tilbagebetalte moms er videresendt til køberen.
(...)”
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at den skønsmæssigt ansatte omsætning i virksomheden for indkomstårene 2014, 2015 og 2016 på henholdsvis 450.535 kr., 243.341 kr. og 142.306 kr. skal nedsættes, samt at de skønsmæssigt ansatte ”andre fradragsberettigede udgifter” på henholdsvis 50.000 kr., 40.000 kr. og 30.000 kr. skal forhøjes.
Klagerens repræsentant har påklaget SKATs afgørelse i sin helhed og dermed også SKATs nedsættelse af tidligere takseret ”anden udenlandsk indkomst” i indkomståret 2014 fra 200.000 kr. til 0 kr. Der er ikke nedlagt en nærmere påstand i forhold til dette punkt.
Klagerens repræsentant har som begrundelse for påstandene anført følgende:
”(...)
For så vidt angår opgørelsen af indkomsterne for 2014 - 2016 er disse efter vor kundes opfattelse sat alt for højt, da det af Skats opgørelse fremgår, at der på nogle biler er tjent store beløb, og det er ikke tilfældet. Efter min kundes oplysninger tjenes der maksimalt 1.000 EUR pr. formidlet bil, og i de tilfælde, hvor der ifølge SKAT er større gevinster skyldes, det, at merindbetalingerne dækker ekstraomkostninger i form af udstyr eller lignende, således at det reelle nettobeløb maksimalt bliver EUR 1.000 pr. formidlet bil.
Klager oplyser, at han har drevet formidlingsvirksomhed af biler, som bestilles af en fast kundekreds, hvoraf en stor del af denne bor på Færøerne. Arbejdet foregår på den måde, at der kommer en bestilling på en bil fra en kunde. Klager finder typisk en bil på internettjenesten mobile.de, og aftaler med kunden, at det er denne bil, som skal formidles. Kunden sender købesummen for bilen. Klager køber bilen på kundens vegne og sørger for, at bilen bliver leveret. Først derefter kommer der betaling af provisionen (og i flere tilfælde også betaling for ekstraomkostninger). Hvis der forekommer større indbetaling end 1.000 EUR skyldes det, at der har været ekstra omkostninger i forbindelse med formidlingen, idet der for klagers vedkommende blot er tale om en gennemfakturering af omkostningerne. Klager beregner sig ikke fortjeneste på de ekstra omkostninger.
Samtidig er der større omkostninger ved formidlingen, end SKAT skønsmæssigt har ansat. Klager køber typisk en tysk prøveplade, som gælder 5 dage, og som indeholder forsikring. Det koster EUR 100. I forbindelse med afhentningen af bilen lejes en bil ved grænsen, som bruges til afhentningsstedet (hvor udlejningsbilen afleveres). Denne udgift er typisk EUR 80. Hertil kommer brændstofudgifter til at hente og bringe bilen. Disse varierer selvsagt alt efter hvor den formidlede bil skal hentes i Tyskland, idet der hentes biler i hele Tyskland. Ofte er det også forbundet med udgifter til overnatning og fortæring, som typisk løber op i EUR 50- 60 pr. overnatning. Der er også store udgifter til telefon og internet, idet disse hjælpemidler bruges i stort omfang. Og der er lejet en dansk prøveplade og en til prøvepladen tilknyttet forsikring. Der er også i nogle tilfælde anvendt vognmand til afhentning af en formidlet bil.
For så vidt angår biler formidlet til Færøerne (som er en stor del af kundekredsen) betaler bestilleren omkostningerne til fragt. Momsnummeret er for klager udelukkende anvendt til formidling af biler, ikke køb og salg.
Supplerende kan det bemærkes, at klager siden finanskrisens indtog har været ude for en økonomisk deroute, idet han i forbindelse med finanskrisens start mistede sit forretningsgrundlag, og derefter har måttet sælge sine aktiver løbende for at kunne opretholde livsførelsen. Det har samtidig betydet, at klager periodevis har haft en depression, hvilket har medført, at han ikke har haft overskud til at få udarbejdet sine regnskaber. Han har i mange år boet i den tyske by [by1], hvorfra han tidligere drev sin virksomhed. Han har været fuldt skattepligtig til Tyskland i en årrække, og ejede blandt andet fast ejendom i [by1]. Denne ejendom blev solgt for nogle år siden. Han har tidligere ført en langvaring sag mod de tyske skattemyndigheder omkring forståelsen af den virksomhed, som han tidligere drev, og der som nævnt stort set gik i stå i forbindelse med finanskrisen satte ind i 2008. Dette er ikke en undskyldning, men en forklaring på, hvorfor klager ikke har fået udarbejdet regnskaber for de påklagede år 2014 - 2016. Og det skal ses i sammenhæng med, at klager i årene har kæmpet for økonomisk overlevelse, og derfor ikke har kunnet afse midler til regnskabsmæssig bistand. Klager er ikke selv i stand til at udarbejde et regnskab.
Ikke desto mindre skal man - selvom man ikke har overskud til at få udarbejdet sit regnskab - ikke beskattes af mere, end man rent faktisk har tjent.
Klagen over momsen er en konsekvens af klagen over den skattepligtige indkomst, idet klager som nævnt ovenfor anser sig for at drive formidlingsvirksomhed og ikke som vurderer af SKAT virksomhed med køb og salg af biler. Derfor er det klagers opfattelse, at momsen er opgjort på et forkert grundlag.
Da klager som nævnt ikke har fået udarbejdet et egentligt regnskab for 2014- 2016 eller opgjort sin moms for samme periode, foreligger der ikke et grundlag, som vi kan tage udgangspunkt i til SKATs korrektioner.
Vi skal derfor, forinden vi afgiver et konkret beløbsmæssigt bud på vor klage over SKATs korrektioner, anmode om aktindsigt i det materiale, som SKAT er i besiddelse af, og ikke mindst det materiale, som SKAT har fremskaffet af egen drift direkte fra klagers bank, som vi jo ikke kender til.
Når vi har modtaget materialet vil vi sætte os ned sammen med klageren og gennemgå materialet og opgøre overskud af virksomhed for 2014 - 2016 samt fastsætte et momsgrundlag, som vi så vil indsende som et konkret bud på, hvad vi mener indkomsterne og momstilsvaret bør fastsættes til.
(...)”
I forbindelse med sagens behandling ved Skatteankestyrelsen er både klagerens nuværende og en midlertidig anden repræsentant blevet opfordret til at præcisere de nedlagte påstande, uden at det er sket.
Klagerens repræsentant har den 9. juni 2021 meddelt, at klageren har besluttet ikke at indsende yderligere i sagen.
Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4. Skattepligtige skal ifølge skattekontrollovens § 1 (dagældende) selvangive deres indkomst til skatteforvaltningen. Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.
Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 5, jf. § 3, stk. 4 (dagældende).
Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 1253 af 1. november 2013).
Klageren har hverken selvangivet sin indkomst eller udarbejdet regnskaber for virksomheden for indkomstårene 2014-2016. SKAT har derfor været berettiget til at fastsætte indkomsten skønsmæssigt for indkomstårene 2014-2016, jf. den dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3.
Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.
Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.
Skønsmæssigt ansat omsætning i virksomheden
SKAT har skønnet virksomhedens skattepligtige omsætning i indkomstårene 2014-2016 på baggrund af opgørelse af konkrete indsætninger på og udbetalinger fra klagerens bankkonto. Klageren har gjort gældende, at han ikke har drevet virksomhed med køb og salg af biler, men har drevet formidlingsvirksomhed og maksimalt har tjent 1.000 € pr. formidlet bil.
Udadtil har klageren/klagerens virksomhed handlet i eget navn og for egen regning ved købene af bilerne. Det fremgår af de fremlagte købsfakturaer, som - bortset fra to, som er stilet til klageren - alle er stilet til klagerens virksomhed, og kontoudskrifterne, hvoraf fremgår, at klageren har betalt for bilerne.
Der er ikke fremlagt nogen formidlingsaftaler, kommissionsaftaler eller lignende.
Landsskatteretten anser derfor klageren for at have drevet virksomhed med køb og salg af biler.
Ved at sammenholde købs- og salgsfakturaerne med de ud- og indbetalinger, som fremgår af kontoudskrifterne, kan det konstateres, at flere af fakturaerne er dateret efter, at henholdsvis ud- og indbetalingerne er sket. Det varierer, om det er ud- eller indbetalingerne for den enkelte bil, der er sket først. Størrelsen af ud- og indbetalingerne er i mange tilfælde ikke identiske med de angivne købs- og salgssummer ifølge fakturaerne. Dertil kommer, at der er betydelige huller i bilagsrækken i de fremlagte salgsfakturaer, ligesom der mangler købsfakturaer på en række biler. På baggrund af kontoudskriften ser klageren ud til at have betalt bilen med stelnr. (...)[...] to gange.
Der fremgår desuden en række indbetalinger på klagerens bankkonto, som ikke kan identificeres eller henføres til de konkrete biler. I tilknytning til tre af indsætningerne er der henvist til fakturanumre - numrene 35058, 35060 og 35062 - men de pågældende fakturaer er ikke fremlagt. Der er ikke fremlagt fakturanumre højere end nr. 35027.
Landsskatteretten finder på den baggrund, at det er berettiget, at SKAT har skønnet klagerens skattepligtige omsætning i virksomheden på baggrund af opgørelse af de konkrete indsætninger på og udbetalinger fra klagerens bankkonto. SKAT har skønnet omsætningen til 450.535 kr. i indkomståret 2014, 243.341 kr. i indkomståret 2015 og 142.306 kr. i indkomståret 2016. Klageren har ikke godtgjort, at nogen af de af SKAT medregnede beløb ikke skal indgå i beregningen af virksomhedens omsætning.
SKATs afgørelse stadfæstes derfor på dette punkt.
Andre fradragsberettigede udgifter
SKAT har givet virksomheden et skønsmæssigt fradrag for ”andre fradragsberettigede udgifter” på 50.000 kr. i indkomståret 2014, 40.000 kr. i indkomståret 2015 og 30.000 kr. i indkomståret 2016.
Landsskatteretten finder, at der ikke er grundlag for at give virksomheden et sådant fradrag. Retten har herved lagt vægt på, at for at få godkendt et driftsfradrag, skal udgiften være dokumenteret, og det er op til klageren at løfte denne bevisbyrde. Idet der ikke er fremlagt dokumentation for afholdte udgifter, hverken over for SKAT eller i forbindelse med klagesagsbehandlingen, er der således ikke grundlag for at godkende fradrag for driftsudgifter, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Landsskatteretten ændrer således SKATs afgørelse på dette punkt, idet andre fradragsberettigede udgifter nedsættes til 0 kr. i indkomstårene 2014, 2015 og 2016.
Anden udenlandsk indkomst
SKAT har nedsat den tidligere takserede anden udenlandske indkomst i indkomståret 2014 fra 200.000 kr. til 0 kr. Den var skønnet ud fra, at klageren tidligere har boet i Tyskland, og at der ikke var indberettet dansk indkomst.
SKAT har med den påklagede afgørelse skønsmæssigt ansat overskud af virksomhed til 400.535 kr. i indkomståret 2014, hvilket Landsskatteretten stadfæster. Da der nu er registreret dansk indkomst i indkomståret 2014, er grundlaget for den tidligere takserede anden udenlandske indkomst i indkomståret 2014 derfor bortfaldet.
Landsskatteretten finder på den baggrund, at det er med rette, at den tidligere takserede anden udenlandske indkomst er nedsat fra 200.000 kr. til 0 kr.
SKATs afgørelse stadfæstes derfor i forhold til dette punkt.