Kendelse af 21-08-2022 - indlagt i TaxCons database den 16-09-2022

Journalnr. 18-0002086

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2014

Skønsmæssig ansat overskud af virksomhed

Anden personlig indkomst

160.000 kr.

-

Nedsættelse

-

15.600 kr.

97.500 kr.

Indkomståret 2015

Skønsmæssig ansat overskud af virksomhed

168.000 kr.

Nedsættelse

68.000 kr.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af CVR-registeret, at klageren fra 1. november 2014 til nu, har været registreret som fuldt ansvarlig deltager i virksomheden [virksomhed1], CVR-nr.: [...1]. Virksomheden er registreret med branchekode 960210 frisørsaloner. Virksomheden var tidligere drevet af [person1] frem til den 31. oktober 2014 under CVR-nr. [...2].

Klageren har ikke selvangivet resultat af virksomhed for indkomstårene 2014 og 2015.

Klagerens husstand udgjorde i perioden 1. januar 2014 – 18. oktober 2014 alene klageren, og herefter tillige klagerens kæreste, som i 2014 og 2015 modtog SU. Klageren var i perioden 9. december 2014 – 29. april 2015 ejer og bruger af en Volkswagen Touran, årgang 2004, og i perioden 24. juli 2015 – 17. maj 2017 ejer og bruger af en Mazda 3, årgang 2004.

Klageren var i 1. halvår af 2015 i behandling for lymfekræft. Udredning i januar-februar og herefter kemo- og strålebehandling. Sidste strålebehandling er mandag den 15. juni 2015, som klageren har tålt uden gener ifølge journalen.

SKAT har opgjort klagerens privatforbrug til henholdsvis -12.694 kr. i indkomståret 2014 og 4.064 i indkomståret 2015, og klagerens kærestes privatforbrug til 56.180 kr. for indkomståret 2014 og 97.489 kr. for indkomståret 2015.

Klagerens husstands privatforbrug er herefter opgjort til -990 kr. (-12.694 + 11.704) i indkomståret 2014 og 101.853 kr. (4.064 + 97.789) i indkomståret 2015. SKAT har ved udregningen af husstandens privatforbrug lagt til grund, at klageren og klagerens kæreste har boet sammen i 2,5 måneder i indkomståret 2014.
Det gennemsnitlige privatforbrug ifølge Danmarks Statistik i 2014 for enlige under 60 år uden børn og for 2 voksne under 60 år uden børn var henholdsvis 185.801 kr. og 356.574 kr. og i 2015 henholdsvis 185.801 kr. og 344.639 kr. i faste priser.
Rådighedsbeløbet for en person ved gældssanering var i 2014 5.850 kr. og for ægtefæller 9.920 kr. I 2015 var beløbene henholdsvis 5.930 kr. og 10.060 kr. Det følger af § 11 i bkg 2008-1363, som ændret ved bek. 2013-1263 og bek. 2014-1356.

Som følge af klagerens lave privatforbrug har SKAT indkaldt oplysninger omkring regnskab og bogføring for klagerens virksomhed for indkomståret 2015, samt bedt klageren om at dokumentere formuebevægelser herunder dokumentation for eventuel modtagelse af gaver, arv og private lån samt kontoudtog fra banker.

SKAT modtog kvartalsregnskaber over virksomheden for indkomstårene 2014 og 2015. Herudover modtog SKAT et lejerkontokort med klagerens oversigt over betalt leje for et værelse på adressen [adresse1], [by1]. Af denne fremgår det, at klageren betalte 1.276 kr. i leje. Aconto varme i perioden 1. januar 2014 – 1. april 2014 udgjorde 150 kr. og herefter 168 kr. Sidste huslejebetaling udgør kun halv husleje og er den 1. oktober 2014. Det fremgår af lejerkontokortet, at klageren fraflytter lejligheden den 1. oktober 2014, men først er frigjort af lejligheden 15. oktober 2014.

SKAT modtog yderligere en lejekontrakt for klagerens og klagerens samlevendes nye lejlighed sammen, hvoraf det fremgår at lejeforholdet er begyndt den 15. august 2014, og at huslejen udgør 4.200 kr. og aconto vand og varme samt antennebidrag udgør 450 kr., 350 kr. og 149 kr., i alt 5.149 kr.

Klageren meldte adresseændring til den fælles bopæl den 18. oktober 2014.Klagerens repræsentant har til Skatteankestyrelsen indsendt regnskaber for perioden 1. november 2014 – 31. december 2014, samt indkomståret 2015.

Det fremgår af regnskabet, at virksomheden i perioden 1. november 2014 – 31. december 2014 havde et overskud på 2.309 kr. Det fremgår at virksomheden i indkomståret 2015 havde et overskud på 9.680 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet klagerens overskud af virksomhed skønsmæssigt med 160.000 kr. for indkomståret 2014 og 168.000 kr. for indkomståret 2015.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

1.4. Skats bemærkninger og begrundelse

Enhver, der er skattepligtig her til lande, skal over for SKAT årligt oplyse sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ. Det står i skattekontrollovens § 1, skt. 1, 1. pkt.

Du skal som erhvervsdrivende udarbejde et skattemæssigt årsregnskab som grundlag for selvangivelsen. Det står i skattekontrollovens § 3, stk. 1. Du skal på opfordring sende dit regnskabsmateriale til os. Det står i skattekontrollovens § 6, stk. 1.

Som udgangspunkt er al indkomst skattepligtig. Det gælder både engangsindtægter og løbende indtægter, og det er uden betydning, om indtægten stammer fra en aktiv indsats eller er en uventet erhvervelse, f.eks. en gevinst eller gave. Det står i statsskattelovens § 4, stk. 1.

Du har sendt os kvartalsmæssige regnskaber, som ikke opfylder kravene i bogføringsloven. Det fremgår, at der har været omsætning således:

Omsætning 1.1. 2014 – 31.03.2014

52.256

Omsætning 1.4. 2014 – 30.06. 2014

59.252

Omsætning 1.7.2014 – 30.09. 2014

68.441

Omsætning 1.10. 2014 – 31.12. 2014

20.608

I alt

200.557

Omsætning 1.1. 2015 – 31.03. 2015

1.520

Omsætning 1.4. 2015 – 30.06. 2015

24.416

Omsætning 1.7. 2015 – 30.09. 2015

35.104

Omsætning 1.10. 2015 – 31.12. 2015

54.692

I alt

115.732

Du har lønangivet 40.050 kr. i 2015.

Der er følgende mangler:

Der er ikke indsendt skatteregnskaber
Der er ikke indsendt momsregnskaber
Der er ikke indsendt bogføring hvori det det skattemæssige årsregnskab og de oplysninger, som indgår i grundlaget, skal kunne udledes.
Der mangler kasseafstemninger, som kan afstemmes med den daglige kassebeholdning

Du har ikke indsendt pengeoverførsler på de modtagne pengebeløb fra familien.

Vi har derfor tilsidesat virksomhedens regnskabsgrundlag og vi kan derfor fastsætte din indkomst ud fra et skøn. Det står i skattekontrollovens § 6, stk. 7, § 6 B, stk. 1 og 4.
Når dit regnskab ikke giver plads til et passende privatforbrug, kan vi opgøre din indkomst ud fra et skøn. Dette følger af skattekontrollovens § 5, stk. 3 og domspraksis i højesteretsdommene af 21. juni 1967 og 6. december 2001, som kan ses i henholdsvis UFR1967.635H og SKAT-meddelelse SKM2002.70HR.

Det er vores opfattelse, at du har haft indtægter, som ikke er blevet oplyst til os.

(...)

Skat:

Du har ikke selvangivet resultat af virksomhed for indkomstårene 2014 og 2015. Du har heller ikke som aftalt indsendt regnskab og bogføring indeholdende en formueforklaring.

Ud fra de oplysninger om indkomst og gæld, som er indberettet til os fra f.eks. arbejdsgivere, banker, realkreditinstitutter, offentlige myndigheder fagforbund, m.v., har vi regnet dit privatforbrug til -12.694 kr. i 2014 og 4.064 kr. i 2015. Der henvises til bilag 1 og 2.

Der er således ikke levnet plads til eksempelvis husleje, personlige fornødenheder, mad, personlige forsikringer, licens, tandlæge, frisør, tøj, transport m.v.

[person2] privatforbrug er beregnet til henholdsvis 56.180 kr. for 2014 og 97.49 kr. i 2015. Der henvises til bilag 3 og 4.

Når privatforbruget er negativt, har du brugt flere penge, end du har haft til rådighed. Dette er ikke muligt.

Privatforbruget er det beløb, som du har til at betale dine udgifter i årets løb (f.eks. husleje, mad, tøj, transport, forsikringer, gaver og ferie.) Du har anskaffet dig en bil i 2014 – Volkswagen Touran. Den er i 2015 efterfølgende skiftet ud med en Mazda 3.

I sager, hvor SKAT varsler en skønsmæssig ændring af indkomstansættelsen, o dette er begrundet med, at regnskabsgrundlaget tilsidesættes, og at privatforbruget er for lavt, vil den skattepligtige eller dennes rådgiver ofte gøre gældende, at privatforbruget er tilstrækkeligt stort i kraft af skattefrie indtægter ved køb, salg og bytte af private effekter, gaver eller gevinster m.v.

Der stilles samme dokumentationskrav til oplysninger om forhold af evt. betydning for opgørelsen af privatforbruget, som til andre oplysninger ifølge selvangivelsen. Vi har ikke modtaget dokumentation for sådanne eventuelle indtægter.

Vi har beregnet dit og [person2] privatforbrug med udgangspunkt i opgørelse fra Danmarks statistik om husstandens årlige forbrug for perioden 2014 – 2015:

Husstandenes årlige forbrug efter prisenhed, tid, forbrugsart og husstandsgrupper

Enhed: kr. pr. husstand i faste priser i 2014

Landsgennemsnit

Enlige under 60 år uden børn

2 voksne, hovedperson under 60 år uden børn

FORBRUG I ALT

168.521,30

327.057,60

Enhed: kr. pr. husstand i faste priser i 2015

Landsgennemsnit

Enlige under 60 år uden børn

2 voksne, hovedperson under 60 år uden børn

FORBRUG I ALT

173.850,60

316.379,50

Datagrundlaget stammer fra Danmarks statistiks ”statistikbank” og tager udgangspunkt i husholdningernes samlede forbrug i faste priser

Som det fremgår af ovennævnte, er det enkelte forbrug opgjort for henholdsvis en enlig person under 60 år og for 2 voksne under 6+ år uden børn. Vi har opgjort husstandens samlede forbrug med udgangspunkt i ovennævnte, dog har vi korrigeret for, at I kun har været samlevende i 2,5 måned i 2014.

Indkomståret 2014: enlig i 9.5 mdr./samlevende i 2,5 mdr.

Privatforbrug 1 voksen u/ 60 år og 2 voksne u/ 60 år jf. Danmarks statistik

168.521 kr. : 12 mdr. x 9,5 mdr.

133.413

327.057 kr. : 12 mdr. x 2,5 mdr.

68.137

201.550

hertil tillægges opgjort negativt privatforbrug

12.694

214,244

hertil fratrækkes [person2]s privatforbrug 56.180 kr. : 12 mdr. x 2,5 mdr.

-11.704

Privatforbrug 2014

202.540

Afrundet

200.000

Indkomståret 2015: samlevende hele året

Privatforbrug 2 voksne u/60 år jf. Danmarks statistik

316.379

hertil fratrækkes opgjort positivt privatforbrug

-4.064

312.315

hertil fratrækkes [person2]s privatforbrug

-97.789

Privatforbrug 2015

214.526

Afrundet

210.000

Indkomståret 2014

Opgjort privatforbrug fordeles således:

200.000

200.000 x 20 % moms

40.000

Skattemæssig forhøjelse

160.000

Indkomståret 2015

Opgjort privatforbrug fordeles således:

210.000

210.000 x 20 %

42.000

Skattemæssig forhøjelse

168.000

Vi anser de 160.000 kr. i 2014 og de 168.000 kr. i 2015 for værende skattepligtigt overskud af virksomhed for [virksomhed1].

Beløbene anses som yderligere omsætning og er skattepligtigt efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a, og beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1.

Husstandens privatforbrug udgør herefter 200.000 kr. i 2014 og 210.000 kr. i 2015, hvilket efter omstændighederne anses for et antageligt privatforbrug.

(...)

De samlede forhøjelser udgør herefter:

(...)

Skat i alt

328.000

Din indsigelse har ikke givet anledning til ændringer, hvorefter ansættelsen fastholdes.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er SKAT den 18. april 2018 kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Det fremgår af sagsfremstillingen at der ikke er indsendt skattemæssige regnskaber. I forbindelse med klagen er det imidlertid konstateret, at den årsrapport der er indsendt af revisor, er identisk med skatteregnskabet for 2015.

Der er ikke indsendt noget skattemæssigt regnskab for 2014. Revisor anfører, at da der i regnskabet er sammenligningstal for 2014, anses 2014 regnskabet også for at være indsendt. Det er SKAT uenig i. Det ændrer imidlertid intet i SKATs ansættelse, da regnskabet for 2015 ikke kan afstemmes med de tidligere indsendte kvartalsregnskaber for indkomstårene 2014 og 2015. SKAT har heller ikke som anmodet modtaget momsregnskab m.v. for 2014 og 2015.

Det er anført, at skatteyder ikke har drevet virksomhed i mere end 2 måneder i 2014. Der er af skatteyder indsendt kvartalsregnskaber for hele 2014 og 2015. Det fremgår af materialet, at klienten er [virksomhed1] v/[person1], så SKAT er uforstående over for denne påstand.

Det fremgår af registreringsbeviset for CVR-nr. [...1] at virksomheden er genstartet den 1.11.2014. Virksomheden er oprindelig startet den 1.6. 2012.

Der foreligger et Bevis for ophør for [virksomhed1] v/ [person1]. Nr. [...2] med slutdato den 31.10.2014.

Det skal understreges, at ansættelserne er foretaget på baggrund af for lavt privatforbrug for såvel 2014 som 2015.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at nedsættelse af det skønsmæssige ansatte overskud af virksomhed for indkomstårene 2014 og 2015.

Klageren har anført følgende:

”(...)

SKAT har efter gennemgang valgt at tilsidesætte skatteyders regnskab udfra følgende 4 påstande:

1)

Der er ikke indsendt skatteregnskaber

2)

Der er ikke indsendt momsregnskaber

3)

Der er ikke indsendt bogføring, hvori det skattemæssige regnskab og oplysninger som indgår i grundlaget skal kunne udledes

4)

Der mangler kasseafstemninger, som kan afstemmes med den daglige kassebeholdning

Skatteyder har følgende bemærkninger til ovenstående

1)

Skatteyder har den 28/12 2017 fremsendt mail til skat indeholdende Årsrapport 2015 med 2014 sammenligningstal (jf. bilag 1)

Mailen er læst 3/1 2018 (jvf bilag 2)

Konklusion:

2014 + 2015 skatteregnskaber er afleveret til SKAT

Forklaring

SKAT havde ”behandlet” skatteyder som lønmodtager, idet SKAT IKKE havde registreret skatteyder som selvstændig selvom skatteyder er tilmeldt CVR-registreret med startsdato 1/11 2014 (jvf bilag 3) og SKAT selv anfører en ”forkert”startdato 1/6 2012

Det har derfor ikke været muligt at selvangive elektronisk korrekt til SKAT

2)

SKAT skriver at virksomhedens CVRnr. Er [...1] og i parentes ”(tidligere drevet under cvrnr. [...2])”

Denne sætning giver ikke mening. Skatteyder kan ikke/har ikke været registreret hos SKAT med 2 CVRnumre. Dette er efter skatteyders og undertegnedes opfattelse IKKE muligt, ligesom hvem der tidligere har drevet butikken må være sagen uvedkommende

Dernæst skriver SKAT at virksomheden er momsregistreret 1/6 2012

Men virksomheden er ifølge Erhvervsstyrelsen registreret 1/11 2014 (jvf bilag 3)

Mht. til indsendelsen af momsregnskab medgiver skatteyder at 1. kvartal 2015 (0-tilsvar) IKKE er indsendt rettidigt med henvisning til skatteyders kræftsygdom

Øvrige kvartaler for 2015 er indsendt rettigt

(...)

Konklusion:

Med enkelt undtagelse er samtlige momsregnskaber indberettiget rettidigt

3)

Det skattemæssige regnskab er fremsendt i mail af 28/12 2017 som er læst hos SKAT 3/1 2018

Regnskabet indeholder 2015 og 2014 tal

SKAT har ikke anmodet om yderligere materiale i den forbindelse, hvorfor det må antages at SKAT har gennemlæst det tilsendte materiale.

4)

Manglende kasseafstemninger
Skattestyder medgiver at skatteyder ikke har nedskrevet den foretagne kasseafstemning dagligt.
En manglende kasseafstemning er per defination IKKE ensbetydende med at SKAT kan tilsidesætte et regnskab.
SKAT kan typisk tilsidesætte regnskabet hvis SKAT kan påvise:

-gentagne og større tælle- og skrivefejl

-at kassebeholdningen er bogført med skæve ørebeløb eller negative beløb

-og/eller et stort antal 9-indslag eller negative indslag på et anvendt kasseapparat

-væsentlige fejl i kasseregnskabet, herunder fejl i tidsmæssige rækkefølge

SKAT har ikke på noget tidspunkt fremlagt dokumentation for ovenstående 4 forhold

Selvom SKAT kan tilsidesætte et regnskabsgrundlag på grund af manglende eller mangelfuldt ført og afstemt kasseregnskab, har SKAT dermed ikke automatisk grundlag for at tage næste skridt:

At varsle og foretage en skønsmæssig ændring af den skattepligtige indkomstansættelse

Regnskabsgrundlaget kan som udgangspunkt godt være rigtigt, selv om SKAT f.eks. har konstateret at der ikke har været foretaget effektive kasseafstemninger.

Generelt omkring lavt privatforbrug

SKAT bruger efterfølgende privatforbrugsbetragtninger til at sandsynliggøre privatforbrugets størrelse og har beregnet således for 2014/2015 med støtte i Danmarks Statistik

Rimeligt privatforbrug 2014

200.000

Rimeligt privatforbrug 2015

210.000

Statistik er en underlig størrelse og kan IKKE altid anvendes som løftestang ved skattesager.

Danmarks Statistik bruges i nærværende repræsentativt for gruppen med udgangspunkt i "personer under 60 år", hvilket skatteyders og samlevers livscyklus efter min mening ikke er tilsvarende udfra en nystartet selvstændig og en studerende med arbejde ved siden af.

Når SKAT foretager et skøn skal dette skøn vel også være rimeligt udfra den faktiske situation og ikke udfra statiske oplysninger for en meget stor gruppe fra Danmarks Statistik

Jeg vil gerne se/vide hvor mange unge mennesker der u/60 år har 316.379 for 2 til rådighed Så skal SKAT vel i princippet kigge på ALLE SU studerende i DK uanset om disse bor alene eller sammen i delelejligheder/bofællesskaber osv..

Såfremt skatteyder og var på bistandshjælp ville årsindtægten ligge i størrelsesordenen kr. 130.000 (omkring 11.000 månedligt før skat)

Skatteyder oplyser at skatteyder i 2014 har boet [adresse1], [by1]

Huslejen har udgjort dokumenteret kr. 1.805 inkl. Varme og [tv] pakke 3.

En ikke særlig prangende bolig og nok ikke en standardbolig i forhold til Danmarks Statistik.

Helt klart en bolig som er tilpasset den økonomiske formåen.

Særligt 2014 hvor SKAT mener 200.000 er passende som privatforbrug, virker dette skøn helt urimeligt forkert.

Endvidere oplyser [person3] at han qva kultur/familieforhold løbende har spist hjemme ligesom han inden opstart af frisørsalonen har modtaget økonomisk far-mor/barn hjælp.

Et faktisk forhold som vel efterhånden er dokumentaret ved talrige undersøgelser i DK

Der har ikke været ferier eller lignende i 2014.

SKM2012.81BR, SKM2008.406.BR og SKM2007.528.ØLR godkendte, at der ved skøn for privatforbrug var taget udgangspunkt i Forbrugerstyrelsens standardbudget for leveomkostninger.

Imidlertid offentliggør myndigheden, der nu kendes som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke længere sådanne standardbudgetter.

Som målestok for minimum antageligt privatforbrug kan SKAT herefter i stedet hense til de satser for rådighedsbeløb, der anvendes ved gældssanering efter de civilretlige regler i konkursloven og bekendtgørelse for gældssanering.

Dette skal ses i sammenhæng med, at SKATs Restanceinddrivelsesmyndighed tilsvarende anvender disse satser for rådighedsbeløb som udtryk for de pengemidler, som en skyldner af skatte-, afgifts- og anden offentlig gæld som minimum skal have lov til at beholde til rådighed til egen og husstandens privatforbrug.

Rådighedsbeløbene reguleres èn gang årligt, jf. G.A.3.1.1.1.3.3 Tabeltræk efter §5 stk. 1.

Jeg kan desvære ikke finde de historiske beløb for 2014 på SKAT hjemmesider

Beløbene har udgjort

2014

2015

Enlige

?

5930

Ved samlevede forhøjes rådighedsbeløbet med

?

4130

Skatteyder har meget svært ved at forstå hvorfor et standard indeks fra Danmarks Statistik anvendes af SKAT. SKAT skriver at indekset stammer fra Danmarks Statistik og tager udgangspunkt i husholdningernes samlede forbrug i faste priser, men med en person under 60 år

Det fra Danmarks Statistik anvendte kan ikke under nogen omstændigheder anvendes på en skatteyder fra lavindkomstgruppen som skatteyder og samlever er repræsentant for.

Beløbende fra SKAT's egen RIM burde udfra den faktiske sag være mere relevante i denne sag såfremt man ønsker at ligge statistik til grund for en forhøjelse UDEN skelen til faktiske forhold, som vel egentligt burde være udgangspunktet for en sag som denne.

Slutteligt har skatteyder MEGET svært ved at forstå at han efter kræftsygdom, hvor han var sengeliggende i næsten hele 1. halvår af 2015, plejet hjemme hos forældre skal konfronteres med et af SKAT passende privatforbrug på kr. 210.000. Han var jo SYG og gik IKKE på arbejde og heller ikke i byen ligesom tøj og andre materielle goder ligesom mistede sin betydning.

Som selvstændig med egen forretning i DK modtager man INGEN økonomisk hjælp i DK og kræfterne er der ej heller til at søge noget som helt når man er konfronteret med en meget alvorlig sygdom.

(...)”

Klagerens repræsentant har den 8. maj 2018 fremsendt bemærkninger til SKATs høringssvar af 18. april 2018:

”(...)

Udtalelse til skat

Vedhæftet er yderligere materiale til skattesag

Der er vedhæftet lejekontrakt for forretningen beliggende [adresse2], [by1]

Startdato på lejekontrakten er 1. november 2014

Manglende regnskab for 2014 vedhæftes

Det bemærkes at tallene allerede er i fremsendte 2015 regnskab som sammenligningstal

Skat blander stadigvæk 2 CVRnumre sammen

SKAT Skriver

” Det fremgår af materialet, at klienten er [virksomhed1] v /[person1], Så skat er uforstående over for denne påstand”

(...)

Der findes 2 personer og 2 virksomheder i denne sag som SKAT IKKE får placeret rigtigt

person 1

[person1]

cprnr. [...]

cvrnr. [...2]

person 2

[person3]

cprnr. [...]

cvrnr. [...1]

Person 1 driver forretningen i perioden 1/1 2009 til 31/10 2014

Person 2 driver forretningen i perioden 1/11 2014 til nu

Alle oplysninger stemmer overens med oplysningerne på CVR.dk

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til om SKAT med rette har forhøjet klagerens overskud af virksomhed som følge af lavt privatforbrug.

Retsgrundlag

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Personlig indkomst omfatter alle de indkomster, der indgår i en skattepligtige indkomst, og som ikke er kapitalindkomst. Dette følger af personskattelovens § 3, stk. 1.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Skatteforvaltningen kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af dagældende skattekontrollovs §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1.

Indkomsten kan forhøjes, hvis det selvangivne privatforbrug er negativt eller usandsynligt lavt. Skatteforvaltningen kan skønsmæssigt fastsætte en indkomst, så den giver skatteyderen mulighed for at have et rimeligt privatforbrug i indkomståret. Hvis der påvises en yderligere indtægtskilde for skatteyderen, kan indkomsten også forhøjes. Det følger af en fast praksis, og der henvises til Højesteretsafgørelsen af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208H.

Ved skønsmæssige forhøjelser skal der udøves et konkret skøn ud fra de foreliggende oplysninger, hvilket kan udledes af Landsskatterettens afgørelse af 24. juli 2019, offentliggjort i SKM2019.473.LSR

Skattestyrelsen kan inddrage statistiske data i deres skøn, i det omfang der ikke foreligger nærmere dokumentation fra skatteyderen. Dette kan udledes af Østre Landsrets dom af 21. marts 2019, offentliggjort i SKM2019.225.ØLR.

Privatforbrug

Landsskatteretten lægger til grund, at klageren har boet sammen med sin kæreste fra den 1. oktober 2014, idet klageren skal fraflytte hans lejlighed 1. oktober. Klagerens husstands privatforbrug udgør da 1.351 kr. i 2014 og 101.553 kr. i 2015.

Da de selvangivne beløb herefter ikke giver plads for et antageligt privatforbrug og derfor ikke har kunnet danne grundlag for skatteansættelsen, har SKAT været berettiget til at ansætte den skattepligtige indkomst efter et skøn.

SKAT har ved udøvelsen af skønnet henset til et gennemsnitlig privatforbrug for en husstand af klagerens størrelse ifølge Danmarks Statistik på henholdsvis 201.550 kr. og 316.379 kr.

På baggrund af en samlede vurdering af sagens oplysninger, herunder at klageren alene har haft lejet et værelse i 2014, og at klagerens kæreste i 2014 og 2015 var studerende, finder Landsskatteretten, at skønnet i stedet bør ansættes efter gældssaneringsbekendtgørelsens satser for rådighedsbeløb. Rådighedsbeløbet ifølge gældssaneringsbekendtgørelsen udgør 82.410 kr. i 2014 og 120.720 kr. i 2015. Rådighedsbeløbene dækker ikke udgifter til bolig, A-kasse og forsikringer. De dokumenterede boligudgifter udgør 30.447 kr. i 2014 og 61.788 kr. i 2015. Hertil skal tillægges udgifter til el i begge år, samt vand i perioden januar til og med september 2014. Landsskatteretten skønner disse udgifter til henholdsvis 3.000 pr. måned i 2014 og 5.500 kr. i 2015.

Et minimum antageligt privatforbrug udgør herefter 118.410 kr. (82.410 kr. + 36.000 kr.) i 2014 og 186.720 kr. (120.720 kr. + 66.000 kr.) i 2015, hvorefter de manglende indtægter i 2014 afrundet udgør 117.000 kr. (118.410 kr. - 1.351 kr.) og i 2015 85.000 kr. (186.720 kr. – 101.553 kr.).

De manglende indtægter anses som yderligere omsætning, som er momspligtig efter momslovens § 4, stk. 1.

Det fremgår af CVR-registeret, at klagerens virksomhed er opstartet den 1. november 2014, hvorefter klageren kun har drevet virksomhed i 2 måneder i 2014. Dermed kan der kun ansættes overskud af virksomhed for november og december i indkomståret 2014. De 117.000 kr. fordeles forholdsmæssigt over året. Den yderligere omsætning udgør herefter 19.500 kr., hvoraf 15.600 kr. er overskud af virksomhed.

Den resterende del af forhøjelsen på 97.500 kr. anses som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1.

For 2015 udgør 68.000 kr. af de manglende indtægter på 85.000 kr. overskud af virksomhed.

Landsskatteretten ændrer således SKATs afgørelse