Kendelse af 03-02-2021 - indlagt i TaxCons database den 27-02-2021

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for 2014

66.097 kr.

Nedsættelse

66.097 kr.

Forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for 2015

28.644 kr.

Nedsættelse

28.644 kr.

Forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for 2016

50.082 kr.

Nedsættelse

50.082 kr.

Faktiske oplysninger

Denne klagesag vedrører momstilsvar for perioden 1. kvartal 2014 - 4. kvartal 2016, mens klagesagen vedrørende skatteansættelsen for indkomstårene 2014-2016 behandles under sagsnr. [...].

[person1], herefter benævnt virksomhedsindehaveren, drev ifølge oplysninger fra Det Centrale Virksomhedsregister (CVR)enkeltmandsvirksomhed med CVR-nr. [...1] indtil den 19. februar 2013, hvor virksomheden blev tvangsafmeldt af SKAT. Virksomheden havde i perioden 12. april 2012 - 19. februar 2013 navnet og branchekoden 475910 Møbelforretninger.

Virksomhedsindehaveren var desuden administrerende direktør for selskabet [virksomhed1] ApS med CVR-nr. [...2] i perioden 31. marts 2014 til 25. oktober 2014 samt 19. december 2014 til 20. februar 2015, hvor der blev afsagt konkursdekret, og selskabet blev taget under konkursbehandling og efterfølgende opløst.

Virksomhedsindehaveren stiftede den 12. marts 2015 selskabet [virksomhed2] IVS med CVR-nr. [...3] med branchekode 475910 Møbelforretninger. Selskabet blev nægtet momsregistrering den 23. april 2015, og der blev efterfølgende afsagt konkursdekret den 10. november 2016.

Efter virksomheden blev afmeldt i 2013, har virksomhedsindehaveren for indkomståret 2014 ikke været registreret med en skattepligtig indtægt i form af løn, understøttelse eller andet, og SKAT har derfor den 2. januar 2015 skønsmæssigt ansat virksomhedsindehaverens indkomst til 158.000 kr. og informeret herom.Virksomhedsindehaveren har for indkomståret 2015 en registreret indtægt i form af løn fra [virksomhed3] IVS på i alt 84.075 kr., svarende til 71.318 kr. efter skat. For indkomståret 2016 er der indberettet løn fra [virksomhed3] IVS på i alt 118.496 kr., svarende til 107.672 kr. efter skat.

SKAT (nu Skattestyrelsen) blev den 3. juni 2016 opmærksom på, at der har været udskrevet regninger med moms fra virksomheden [virksomhed2] IVS, og at betaling skulle ske til virksomhedsindehaverens private konto [...32].

På baggrund heraf har SKAT ved brev af 1. marts 2017 anmodet virksomhedsindehaveren om at indsende oplysninger, blandt andet i form af bankkonto udskrifter for alle virksomhedsindehaverens konti, samt regnskabsmateriale for de relevante virksomheder. Virksomhedsindehaveren er ikke fremkommet med dokumentation eller regnskabsmateriale for ovenstående virksomheder, og SKAT har derfor den 6. juni 2017 anmodet virksomhedsindehaverens bank, [finans1], om de pågældende oplysninger. SKAT modtog kontoudtog for perioden 2014, 2015 og 2016 vedrørende virksomhedsindehaverens to private konti [...35] og [...32] den 28. juni 2017.

Ved en gennemgang af virksomhedsindehaverens bankkontoudtog har SKAT konstateret, at der i perioden 2014-2016 er foretaget indbetalinger, som vedrører et fakturanummer, samt at der er foretaget et stort antal indbetalinger via MobilePay.

På virksomhedsindehaverens konto [...35] i [finans1] bank, herefter benævnt "konto 1", har der i indkomståret 2014 været i alt 31 indsætninger på sammenlagt 197.087,09 kr.På de 17 indsætninger med et samlet beløb på 166.058,55 kr. fremgår et fakturanummer, mens der på 2 af de øvrige 14 indsætninger fremgår navne på virksomheder. Herudover er der 4 indsætninger på i alt 17.047 kr., som hver har et 16-cifret tal i posteringsteksten, samt 3 indsætninger på i alt 2.290,93 kr. alene med teksten "overførsel". De resterende 5 indsætninger er på i alt 9.506 kr.

På konto [...32], herefter benævnt "konto 2", har der i indkomståret 2014 været i alt 87 indsætninger med et samlet beløb på 133.399,50 kr. Det fremgår af posteringsteksten, at 43 indsætninger på i alt 23.848 kr. stammer fra MobilePay betalinger, og 3 indsætninger på i alt 6.167 kr. har et fakturanummer. Herudover er der adskillige indsætninger med posteringsteksten "køb" eller "overførsel", og af posteringsteksten fremgår ydermere enkelte navne på møbler og auktionshuse/sider.Foruden ovenstående indsætninger har der været 6 indsætninger på i alt 19.300 kr., som har posteringsteksten "løn".

I indkomståret 2015 har der på konto 1 været i alt 9 indsætninger med et samlet beløb på 28.362,37 kr. Det fremgår af posteringsteksten, at 4 af indsætningerne på i alt 18.188,75 kr. har et fakturanummer. Kontoen blev lukket den 13. marts 2015.

På konto 2 har der i indkomståret 2015 været indsætninger på i alt 114.860,11 kr. fordelt over sammenlagt 52 indsætninger. Af posteringsteksten fremgår det, at der er 22 MobilePay overførsler mellem 100 kr. og 3.150 kr. på i alt 16.425 kr. Derudover er der 5 indsætninger på i alt 9.190 kr., som er påført fakturanummer, og 8 indsætninger på i alt 11.967,22 kr. alene med posteringsteksten "overførsel". De øvrige 17 indsætninger er på i alt 77.277,89 kr. med beløb mellem 210,55 kr. og 15.000 kr.

I indkomståret 2016 udgjorde indsætningerne på konto 2 sammenlagt 250.411,16 kr., og der var i alt 128 indsætninger. Heraf var der 58 indsætninger på i alt 53.760 kr. indsat via MobilePay med beløb på mellem 1 kr. og 5.000 kr. og 5 indsætninger via Swipp på i alt 7.760 kr. Derudover har der været 17 indsætninger alene med posteringsteksten "overførsel" med beløb på mellem 50 kr. og 10.000 kr., 9 indsætninger har posteringsteksten "gomore", 7 har betegnelsen "aconto", og to indsætninger på i alt 8.500 kr. har et fakturanummer. Der har ydermere været to indsætninger på hver 12.997,50 kr. med posteringsteksten "[adresse1]" og en enkelt indsætning på 13.615,20 kr. med betegnelsen "husleje". Af posteringsteksten fremgår ydermere enkelte navne på virksomheder og navne på møbler eller møbeldele.

Da der af kontoudskrifterne fremgår adskillige indsætninger med et fakturanummer, og der samtidig er et stort antal indsætninger via MobilePay, lægger SKAT til grund, at virksomhedsindehaveren har fortsat med at drive sin momspligtige virksomhed, efter den blev tvangsafmeldt den 19. februar 2013 og dermed har drevet uregistreret momspligtig virksomhed i hele perioden 1. kvartal 2014 - 4. kvartal 2016.

Baseret på ovenstående indsætninger har SKAT herefter beregnet den samlede omsætning i virksomheden for indkomståret 2014 til 330.486 kr., for indkomståret 2015 har SKAT beregnet en omsætning på i alt 143.860 kr., og for indkomståret 2016 har SKAT beregnet den samlede omsætning til 250.411 kr.

Ud fra den opgjorte omsætning har SKAT herefter beregnet virksomhedens momstilsvar for indkomstårene 2014, 2015 og 2016 til henholdsvis 66.097 kr., 28.644 kr. og 50.082 kr. SKAT har ikke modtaget dokumentation for fradragsberettigede momsbelagte udgifter eller bilagsmateriale, og SKAT har på baggrund heraf ikke godkendt fradrag for købsmoms.

SKAT har således foretaget en skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret efter reglerne i opkrævningslovens § 5, stk. 2, baseret på de modtagne kontoudskrifter fra banken. SKAT har fordelt momstilsvaret kvartalsvist således:

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

2014

24.423 kr.

16.887 kr.

9.911 kr.

14.876 kr.

2015

6.492 kr.

7.893 kr.

5.070 kr.

9.189 kr.

2016

18.556 kr.

6.070 kr.

11.726 kr.

13.730 kr.

SKAT har sendt forslag til afgørelse den 29. september 2017.

Klageren har ikke indsendt yderligere materiale, og SKAT udsendte den påklagede afgørelse vedrørende skat og moms for indkomstårene 2014, 2015 og 2016 den 12. december 2017.

Klageren har ikke fremlagt nyt materiale i forbindelse med klagen og sagens videre behandling ved Skatteankestyrelsen.

SKATs afgørelse

SKAThar for perioderne 1. - 4. kvartal 2014, 1. - 4. kvartal 2015 og 1. - 4. kvartal 2016 forhøjet klagerens momstilsvar med henholdsvis 66.097 kr., 28.644 kr. og 50.082 kr.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

"(...)

2.4. SKA Ts bemærkninger og begrundelse

SKAT har gennemgået de modtagne kontoudskrifter fra [finans1] for indkomstårene 2014,

2015 og 2016. Vi har konstateret, at der er indbetalinger, hvor det af kontoteksten fremgår, at indbetalingen vedrører fakturaer. Der forekommer endvidere en del indbetalinger i form af MobilePay.

Ud fra de foreliggende oplysninger, herunder indbetalingerne på dine bankkonti, mener SKAT, at

du har drevet uregistreret momspligtig virksomhed efter tvangsafmeldelsen den 19. marts 2013.

SKAT anser din virksomhed for at være momspligtig efter momslovens § 3, stk. 1 og § 4, stk. 1.

For den uregistrerede periode gælder reglerne i momslovens § 52a stk. 6 og 7. og momstilsvaret

skal opgøres efter reglerne i momslovens § 56 og indberettes til SKAT efter reglerne i momslovens § 57.

Der er ikke indberettet moms for indkomstårene 2014, 2015 og 2016.

Da virksomheden ikke har indsendt momsregnskab, efter momslovens § 55, som kan danne grundlag

for en opgørelse af den moms som virksomheden skal betale eller da virksomheden ikke har

indsendt bilagsmaterialet efter momslovens § 74, stk. 1 og stk. 4, foretager SKAT en skønsmæssig

opgørelse af momsen. Reglerne står i opkrævningslovens § 5, stk. 2.

SKAT foretager en skønsmæssig ansættelse af momsen, efter reglen i opkrævningslovens § 5, stk.

2, med udgangspunkt i de modtagne kontoudskrifter fra banken således:

2014

2015

2016

Konto nr. [...35], se bilag

197.087 kr.

28.362 kr.

Konto nr. [...32], se bilag

133.399 kr.

114.860 kr.

250.411 kr.

I alt

330.486 kr.

143.222 kr.

250.411 kr.

Heraf moms

66.097 kr.

28.644 kr.

50.082 kr.

Momsen fordeles kvartalsvis således:

Indkomståret 2014:

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Konto nr. [...35]

22.050 kr.

13.006 kr.

3.999 kr.

362 kr.

Konto nr. [...32]

2.373 kr.

3.881 kr.

5.912 kr.

14.514 kr.

I alt for 2014

24.423 kr.

16.887 kr.

9.911 kr.

14.876 kr.

Indkomståret 2015:

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Konto nr. [...35]

5.672 kr.

Konto nr. [...32]

820 kr.

7.893 kr.

5.070 kr.

9.189 kr.

I alt for 2015

6.492 kr.

7.893 kr.

5.070 kr.

9.189 kr.

Indkomståret 2016:

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Konto nr. [...32]

18.556 kr.

6.070 kr.

11.726 kr.

13.730 kr.

Salgsmomsen vedrørende indbetalingerne på bankkontiene er beregnet efter reglerne i momslovens § 27, stk. 1.

SKAT kan ikke ud fra kontoudskrifterne konstatere fradragsberettigede momsbelagte udgifter, og

da du ikke har indsendt bilagsmaterialet (fakturaer eller regningsbilag) til dokumentation for den

indgåede afgift, anerkendes ikke fradrag, se momslovens § 37 og momsbekendtgørelsens § 82.

Ændringerne for 1. og 2. kvartal 2014 foretages efter fristerne i skattekontrollovens § 32, stk. 1, nr.

3, idet du anses at have handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at indberette momsen til SKAT.

Ændringerne foretages endvidere inden for fristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 32, stk.

2, idet SKAT har modtaget de kontoudskrifterne fra [finans1], der ligger til grund for ansættelsen, den 28. juni 2017.

Ændringerne vedrørende momsen for 3. og 4. kvartal 2014 samt indkomstårene 2015 og 2016 foretages inden for de ordinære frister i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

(...)"

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at klagerens momstilsvar for perioden 1. kvartal 2014 - 4. kvartal 2016 skal nedsættes.

Klageren har anført følgende:

"(...)

SKAT har gennemgået mine kontoudtog på mine privat konti for 2014,15 og 16. Og de har vurderet at min indkomst og moms skal ændres jf. Side 1 og 2.

Afgørelsen udgør i alt en indkomst øgning på kr. 440.596 og en øgning af moms kr. 144.823. SKAT har fremsendt.

De vedhæftede bilag som viser kopi af kontolinjer fra hhv. Kontoudskrifterne fra 2014,15 og 16, som SKAT antager er indkomst eller moms relaterede, er langt fra retvisende. Jeg kan specificere, at rigtig mange af disse beløb ikke er relateret til en ændret indkomst/moms, men f.eks. relateret til privatlån, mobilepaybetalinger fra venner og bekendte, udlæg ifm. Arbejdsplads/virksomhed.

Desuden finder jeg de fremsendte bilag yderst usammenhængende uden overskrift og forståelig specifikation omkring hvad de enkelte ark omhandler. Mange kontoliner/beløb går jo igen indtil flere gange. Jeg kan altså ikke forstå opdelingen og SKATs opgørelse og har dermed yderst svært ved, at forklare og godtgøre for afgørelsen skriftlig - udfra dette grundlag.

Jeg ønsker et personligt møde og at der foretages en prompte udsættelse. Jeg vil til et personligt møde kunne specificere alle de beløb, som absolut ikke kan vedrøre en ændring i SKAT og/eller moms.

Det er korrekt at jeg har haft nogle lave indkomstår, men forklaring er bl.a. at min samlever har kunne varetage mange af mine og vores fælles udgifter.

(...)"

Landsskatterettens afgørelse

Beregning af momstilsvar

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1 (dagældende lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016).

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Ifølge momslovens § 23, stk. 1 og 2, indtræder afgiftspligten på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura for en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning.

Ifølge momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt., skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.

Anmeldelse til registrering skal ifølge § 47, stk. 5, 1. pkt., ske senest 8 dage inden påbegyndelse af registreringspligtig virksomhed.

Det fremgår af momslovens § 48, stk. 1, 1. pkt., at afgiftspligtige personer etableret her i landet, uanset § 47, stk. 1, ikke skal registreres og betale afgift, når de samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 50.000 kr. årligt.

SKAT har fundet, at indehaveren har drevet uregistreret virksomhed og har i den forbindelse opgjort virksomhedens omsætning i 2014 til 330.486 kr. inkl. moms, svarende til 264.389 kr. ekskl. moms. For 2015 har SKAT opgjort omsætningen til 143.222 kr. inkl. moms, svarende til 114.578 kr. ekskl. moms, og for 2016 er omsætningen opgjort til 250.411 kr. inkl. moms, svarende til 200.329 kr. ekskl. moms.

Klageren har gjort gældende, at han finder de fremsendte bilag yderst usammenhængende uden overskrift og forståelig specifikation omkring, hvad de enkelte ark omhandler, samt at mange kontolinjer/beløb går igen indtil flere gange.

SKAT har udarbejdet en oversigt over indsætninger på konto 1 og 2 i klagerens bank [finans1] og markeret indsætningerne med "omsætning", "udlæg" eller "løn". SKAT har ydermere lavet de samme opgørelser, men med beregning af momstilsvaret og fordelingen på kvartaler. Efter en gennemgang af oversigterne kan Landsskatteretten konstatere, at der ikke er ikke dobbelt registreringer, og at de samme beløb ikke er medtaget flere gange i SKATs beregninger.

Landsskatteretten har ved afgørelse af dags dato (sagsnr. [...]) stadfæstet SKATs afgørelse vedrørende forhøjelse af virksomhedens overskud i indkomstårene 2014-2016, som dermed danner baggrund for opgørelsen af momstilsvaret i denne sag.

Under henvisning hertil anses virksomheden for at have haft momspligtig omsætning på mere end 50.000 kr. i hvert af årene 2014-2016, hvorfor virksomheden er momspligtig i henhold til momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

SKAT har ikke modtaget det ønskede regnskabsmateriale, og da kravene til regnskabsgrundlaget således ikke ses opfyldt, har SKAT været berettiget til at fastsætte momstilsvaret skønsmæssigt.

SKAT har på baggrund af de konstaterede bankindsætninger på virksomhedens bankkonti i [finans1] (konto 1 og konto 2) fastsat virksomhedens momstilsvar i 2014 til i alt 66.097 kr. fordelt med 24.423 kr. i 1. kvartal, 16.887 kr. i 2. kvartal, 9.911 kr. i 3. kvartal og 14.876 kr. i 4. kvartal.

I 2015 har SKAT fastsat virksomhedens momstilsvar til 28.644 kr. fordelt på 1., 2., 3. og 4. kvartal med henholdsvis 6.492 kr., 7.893 kr., 5.070 kr. og 9.189 kr.

For 2016 har SKAT beregnet det samlede momstilsvar til 50.082 kr. fordelt med 18.556 kr. i 1. kvartal, 6.070 kr. i 2. kvartal, 11.726 kr. i 3. kvartal og 13.730 kr. i 4. kvartal.

Pligten til at lade sig momsregistrere indtræder på det tidspunkt, hvor det er åbenbart, at den momspligtige omsætning vil overstige registreringsgrænsen på 50.000 kr.

Idet der af virksomhedsindehaverens bankudskrifter fremgår adskillige fakturanumre, og da der dels på konto 1 er en indsætning med reference til en faktura dateret den 9. januar 2014, dels af konto 2 fremgår en indsætning med reference til en faktura dateret den 3. januar 2014, lægger retten til grund, at virksomheden har udstedt de første fakturaer i januar 2014. Allerede på dette tidspunkt anses det for åbenbart, at virksomhedens omsætning ville overstige 50.000 kr. inden for 12 måneder. Der er herved lagt vægt på, at virksomheden har været indehaverens eneste dokumenterede indtægtskilde i hele 2014, og at det må have stået ham klart, at en indtægt på 50.000 kr. ikke kan anses for tilstrækkelig til at opretholde en antagelig levefod.

Virksomheden er derfor momspligtig allerede fra udstedelsen af de første fakturaer i januar 2014.

Landsskatteretten finder, at det af klageren fremlagte ikke giver grundlag for at ændre det af SKAT udøvede skøn.

På baggrund af ovenstående stadfæster Landsskatteretten herefter SKATs afgørelse.

Ekstraordinær genoptagelse

Ifølge skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, kan der i henhold til den ordinære frist ikke fremsendes varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

SKAT har fremsendt forslag til afgørelse den 29. september 2017. Fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, er dermed overskredet for så vidt angår momstilsvaret for 1. og 2. kvartal 2014 (1. januar 2014 til 30. juni 2014).

Ifølge skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan der dog foretages en ekstraordinær ansættelse, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Landsskatteretten finder, at virksomhedsindehaveren for de to første kvartaler af indkomståret 2014 har handlet mindst groft uagtsomt. Ved vurderingen heraf er der lagt vægt på, at virksomhedsindehaveren i henhold til skattekontrollovens § 1, stk. 1, havde pligt til at selvangive det fulde beløb af indtægterne.

Der er desuden lagt vægt på, at omfanget af virksomheden må medføre, at der er tale om grov uagtsomhed, når indtægterne ikke er selvangivet, samt at de er realiseret kontinuerligt hen over flere indkomstår. Ydermere har virksomhedsindehaveren i en længere årrække frem til den 19. februar 2013 drevet enkeltmandsvirksomheden og må således anses for at have kendskab til reglerne.

Det er derfor med rette, at SKAT har genoptaget virksomhedens afgiftstilsvar for 1. og 2. kvartal af indkomståret 2014 ekstraordinært i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., kan en ændring i henhold til stk. 1 kun foretages, hvis SKAT udsender forslag til afgørelse senest 6 måneder efter, at de er kommet til kundskab om de forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne for ordinær genoptagelse i § 31.

Højesteret har i dom af 30. august 2018 - gengivet i U.2018.3603H - fastslået, at kundskabstidspunktet anses for at være det tidspunkt, hvor SKAT er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der foreligger grundlag for ekstraordinær genoptagelse.

Retten finder, at SKAT den 28. juni 2017, da de modtog bankkontoudtogene fra [finans1], fik kundskab om, at der forelå grundlag for ekstraordinær genoptagelse efter § 32, stk. 1, nr. 3.

Retten finder derfor, at varslingsfristen i § 32, stk. 2, 1. pkt., er overholdt, da SKAT sendte forslag til afgørelse den 29. september 2017.

Fristen i § 32, stk. 2, 2. pkt., hvorefter ændringen skal være foretaget senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt, ses ligeledes at være overholdt, idet SKATs afgørelse er sendt til virksomheden den 12. december 2017.

Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2014 til 30. juni 2014 er således opfyldt.