Kendelse af 03-02-2021 - indlagt i TaxCons database den 27-02-2021

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2014

Yderligere overskud af virksomhed

106.389 kr.

Nedsættelse

106.389 kr.

Yderligere lønindtægt

19.300 kr.

Nedsættelse

19.300 kr.

Indkomståret 2015

Yderligere overskud af virksomhed

114.578 kr.

Nedsættelse

114.578 kr.

Indkomståret 2016

Yderligere overskud af virksomhed

200.329 kr.

Nedsættelse

200.329 kr.

Faktiske oplysninger

Denne klagesag vedrører klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2014 - 2016, mens klagesagen vedrørende momstilsvar for 1. kvartal 2014 - 4.kvartal 2016 behandles under sagsnr. 18-0001911.

Klageren drev ifølge oplysninger fra Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) enkeltmandsvirksomhed med CVR-nr. [...1] indtil den 19. februar 2013, hvor virksomheden blev tvangsafmeldt af SKAT. Virksomheden havde i perioden 12. april 2012 - 19. februar 2013 navnet og branchekoden 475910 Møbelforretninger.

Klageren var desuden administrerende direktør for selskabet [virksomhed1] ApS med CVR-nr. [...2] i perioden 31. marts 2014 til 25. oktober 2014 samt 19. december 2014 til 20. februar 2015, hvor der blev afsagt konkursdekret, og selskabet blev taget under konkursbehandling og efterfølgende opløst.

Klageren stiftede den 12. marts 2015 selskabet [virksomhed2] IVS med CVR-nr. [...3] med branchekode 475910 Møbelforretninger. Selskabet blev nægtet momsregistrering den 23. april 2015, og der blev efterfølgende afsagt konkursdekret den 10. november 2016.

Efter klagerens virksomhed blev afmeldt i 2013, har klageren for indkomståret 2014 ikke været registreret med en skattepligtig indtægt, hvorfor SKAT den 2. januar 2015 skønsmæssigt ansatte klagerens indkomst til 158.000 kr. og informerede klageren herom. Klageren har for indkomståret 2015 en registreret indtægt i form af løn fra [virksomhed3] IVS på i alt 84.075 kr., svarende til 71.318 kr. efter skat. For indkomståret 2016 er der indberettet løn fra [virksomhed3] IVS på i alt 118.496 kr., svarende til 107.672 kr. efter skat.

SKAT har beregnet klagerens privatforbrug til 2.656 kr. før den skønsmæssige ansættelse for indkomståret 2014. For indkomståret 2015 har SKAT beregnet klagerens privatforbrug til 51.963 kr., og for indkomståret 2016 har SKAT beregnet privatforbruget til 114.157 kr.

SKAT (nu Skattestyrelsen) blev den 3. juni 2016 opmærksom på, at der har været udskrevet regninger med moms fra virksomheden [virksomhed2] IVS, og at betaling skulle ske til klagerens private konto [...32].

På baggrund heraf har SKAT ved brev af 1. marts 2017 anmodet klageren om at indsende oplysninger, blandt andet i form af bankkonto udskrifter for alle klagerens konti samt regnskabsmateriale for de relevante virksomheder. Klageren er ikke fremkommet med dokumentation eller regnskabsmateriale for ovenstående virksomheder, og SKAT har derfor den 6. juni 2017 anmodet klagerens bank, [finans1], om de pågældende oplysninger. SKAT modtog kontoudtog for perioden 2014, 2015 og 2016 vedrørende klagerens to private konti [...35] og [...32] den 28. juni 2017.

Ved en gennemgang af klagerens bankkontoudtog har SKAT konstateret, at der i perioden 2014-2016 er foretaget indbetalinger, som vedrører et fakturanummer, samt at der er foretaget et stort antal indbetalinger via MobilePay.

På klagerens konto [...35] i [finans1] bank, herefter benævnt "konto 1", har der i indkomståret 2014 været i alt 31 indsætninger på sammenlagt 197.087,09 kr. På de 17 indsætninger med et samlet beløb på 166.058,55 kr. fremgår et fakturanummer, mens der på 2 af de øvrige 14 indsætninger fremgår navne på virksomheder. Herudover er der 4 indsætninger på i alt 17.047 kr., som hver har et 16-cifret tal i posteringsteksten, samt 3 indsætninger på i alt 2.290,93 kr. alene med teksten "overførsel". De resterende 5 indsætninger er på i alt 9.506 kr.

På konto [...32], herefter benævnt "konto 2", har der i indkomståret 2014 været i alt 87 indsætninger med et samlet beløb på 133.399,50 kr. Det fremgår af posteringsteksten, at 43 indsætninger på i alt 23.848 kr. stammer fra MobilePay betalinger, og 3 indsætninger på i alt 6.167 kr. har et fakturanr. Herudover er der adskillige indsætninger med posteringsteksten "køb" eller "overførsel", og af posteringsteksten fremgår ydermere enkelte navne på møbler og auktionshuse/sider. Foruden ovenstående indsætninger har der været 6 indsætninger på i alt 19.300 kr., som har posteringsteksten "løn".

I indkomståret 2015 har der på konto 1 været i alt 9 indsætninger med et samlet beløb på 28.362,37 kr. Det fremgår af posteringsteksten, at 4 af indsætningerne på i alt 18.188,75 kr. har et fakturanummer. Kontoen blev lukket den 13. marts 2015.

På konto 2 har der i indkomståret 2015 været indsætninger på i alt 114.860,11 kr. fordelt over sammenlagt 52 indsætninger. Af posteringsteksten fremgår, at der er 22 MobilePay overførsler mellem 100 kr. og 3.150 kr. på i alt 16.425 kr. Derudover er der 5 indsætninger på i alt 9.190 kr., som er påført fakturanummer, og 8 indsætninger på i alt 11.967,22 kr. alene med posteringsteksten "overførsel". De øvrige 17 indsætninger er på i alt 77.277,89 kr. med beløb mellem 210,55 kr. og 15.000 kr.

I indkomståret 2016 udgjorde indsætningerne på klagerens konto 2 sammenlagt 250.411,16 kr., og der var i alt 128 indsætninger. Heraf var der 58 indsætninger på i alt 53.760 kr. indsat via MobilePay med beløb mellem 1 kr. og 5.000 kr. og 5 indsætninger via Swipp på i alt 7.760 kr. Derudover har der været 17 indsætninger alene med posteringsteksten "overførsel" med beløb mellem 50 kr. og 10.000 kr., 9 indsætninger har posteringsteksten "gomore", 7 har betegnelsen "aconto", og to indsætninger på i alt 8.500 kr. har et fakturanummer. Der har ydermere været to indsætninger på hver 12.997,50 kr. med posteringsteksten "[adresse1]" og en enkelt indsætning på 13.615,20 kr. med betegnelsen "husleje". Af posteringsteksten fremgår ydermere enkelte navne på virksomheder og navne på møbler eller møbeldele.

Da der af kontoudskrifterne fremgår adskillige indsætninger med et fakturanummer, og der samtidig er et stort antal indsætninger via MobilePay har SKAT lagt til grund, at klageren har fortsat med at drive sin virksomhed, efter den blev tvangsafmeldt den 19. februar 2013, og dermed har drevet uregistreret virksomhed i indkomstårene 2014, 2015 og 2016.

Baseret på ovenstående indsætninger har SKAT herefter beregnet den samlede omsætning i virksomheden for indkomståret 2014 til 330.486 kr., for indkomståret 2015 har SKAT beregnet en omsætning på i alt 143.860 kr., og for indkomståret 2016 har SKAT beregnet den samlede omsætning til 250.411 kr. SKAT har ikke været bekendt med virksomhedens faktiske driftsomkostninger, og på baggrund af manglende oplysninger har SKAT ikke godkendt fradrag for driftsomkostninger.

Ud fra den opgjorte omsætning har SKAT herefter beregnet virksomhedens momstilsvar for indkomstårene 2014, 2015 og 2016 til henholdsvis 66.097 kr., 28.644 kr. og 50.082 kr. SKAT har ikke modtaget dokumentation for fradragsberettigede momsbelagte udgifter eller bilagsmateriale, og SKAT har på baggrund heraf ikke godkendt fradrag for købsmoms.

SKAT har herefter beregnet yderligere overskud af virksomhed for indkomståret 2014 til 106.389 kr., 114.578 kr. for indkomståret 2015, og for indkomståret 2016 har SKAT beregnet overskuddet til yderligere 200.329 kr. Herudover har SKAT beskattet klageren af uregistrerede lønindtægter for 19.300 kr. i indkomståret 2014.

SKAT har sendt forslag til afgørelse den 29. september 2017.

Klageren har ikke indsendt yderligere materiale, og SKAT udsendte den påklagede afgørelse vedrørende skat og moms for indkomstårene 2014, 2015 og 2016 den 12. december 2017.

Klageren har ikke fremlagt nyt materiale i forbindelse med klagen og sagens videre behandling ved Skatteankestyrelsen.

SKATs afgørelse

SKAT har for indkomståret 2014 forhøjet klagerens indkomst med 106.389 kr. vedrørende overskud af virksomhed og med 19.300 kr. vedrørende lønindtægter. For indkomståret 2015 har SKAT forhøjet overskud af virksomhed med 114.578 kr. og med 200.329 kr. for indkomståret 2016.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

"(...)

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Du anses ikke for omfattet af den korte ligningsfrist i bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013, da du

ikke anses at have enkle økonomiske forhold. Du anses, at have omsætning i forbindelse med drift

af virksomhed for 2014, 2015 og 2016, samt for indkomståret 2015 og frem, at være registreret som

hovedanpartshaver i selskabet [virksomhed2] IVS.

Din virksomhed er blevet tvangsafmeldt den 19. februar 2013 og SKAT har for indkomståret 2014

ikke oplysninger om indtægter i form af løn eller andet. SKAT har derfor skønsmæssigt ansat overskud af virksomhed for indkomståret 2014 til 158.000, se brev af 15. januar 2016. Dit privatforbrug

er før den skønsmæssige ansættelse beregnet til 2.656 kr.

For indkomståret 2015 er der indberettet løn fra [virksomhed3] IVS fra 1.juni 2015 til 30. november

2015 med 84.075 kr. (netto udbetalt 71.318 kr.) Dit privatforbrug er på grundlag af de foreliggende

oplysninger beregnet til 51. 963 kr.

For indkomståret 2016 er der indberettet løn fra [virksomhed3] IVS fra 1. marts 2016 til 30. november

2016 med 118.496 kr. (netto udbetalt 107.672 kr.). Dit privatforbrug er på grundlag af de foreliggende oplysninger beregnet til 114.157 kr.

SKAT har gennemgået de modtagne kontoudskrifter fra [finans1] for indkomstårene 2014,

2015 og 2016 og har i den anledning konstateret, at der er indsat beløb, hvor der af kontoteksten

fremgår, at der er tale om betaling af fakturaer. Der forekommer endvidere en del indbetalinger i

form af MobilePay.

For indkomståret 2014 er der endvidere indsat beløb, hvor der af kontoteksten fremgår, at der er tale om udbetalt løn eller aconto løn, dog uden at lønnen er indberettet til SKAT.

Din virksomhed anses for omfattet af bogføringslovens bestemmelser, se bogføringslovens § 1.

Da der af kontoudskrifterne fremgår, at der er foretaget indbetalinger vedrørende fakturaer, mener

SKAT, at du har fortsat din virksomhed, efter at den er blevet tvangsafmeldt i 2013. Du anses derfor

at have drevet uregistreret virksomhed for 2014, 2015 og 2016.

Da du ikke har selvangivet virksomhedens resultat for 2014, 2015 og 2016 kan SKAT ansætte virksomhedens resultat skønsmæssigt efter reglerne i skattekontrollovens § 5, stk. 3 og § 6, stk. 7.

SKAT har på grundlag af registreringerne på dine bankkonti i [finans1] bank opgjort din omsætning

skønsmæssigt for indkomstårene 2014, 2015 og 2016 således:

2014:

2015:

2016:

Konto nr. [...35], se bilag

197.087 kr.

28.362 kr.

Konto nr. [...32], se bilag

133.399 kr.

114.860 kr.

250.411 kr.

I alt

330.486 kr.

143.222 kr.

250.411 kr.

Heraf moms

66.097 kr.

28.644 kr.

50.082 kr.

Omsætning eksklusive moms

264.389 kr.

114.578 kr.

200.329 kr.

Overskud ansat skønsmæssigt

158.000 kr.

Yderligere overskud

106.389 kr.

Det yderligere overskud for indkomståret 2014 samt den beregnede omsætning for indkomstårene

2015 og 2016 er skattepligtig efter reglerne i statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

SKAT kan ikke ud fra kontoudskrifterne konstatere fradragsberettigede driftsomkostninger omfattet

af fradragsretten i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Såfremt du har haft fradragsberettigede driftsomkostninger i forbindelse med omsætningen, skal du indsende dokumentation for disse.

Du er ikke blevet beskattet af den modtagne løn for indkomståret 2014, idet denne ikke er indberettet til SKAT.

Af de modtagne kontoudskrifter for konto 8113-[...32] for indkomståret 2014 fremgår en udbetalt

løn med 19.300 kr., se bilag. Lønnen er skattepligtig efter reglerne i statsskattelovens § 4, stk. 1, litra c.

SKAT ændrer dine skatteansættelser indenfor fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, således:

Indkomståret 2014: Yderligere overskud af virksomhed 106.389 kr. + løn 19.300 kr. = 125.689 kr.

Indkomståret 2015: omsætning 114.578 kr.

Indkomståret 2016: omsætning 200.329 kr.

(...)"

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at klagerens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2014, 2015 og 2016 nedsættes.

Klageren har anført følgende:

"(...)

SKAT har gennemgået mine kontoudtog på mine privat konti for 2014,15 og 16. Og de har vurderet at min indkomst og moms skal ændres jf. Side 1 og 2.

Afgørelsen udgør i alt en indkomst øgning på kr. 440.596 og en øgning af moms kr. 144.823. SKAT har fremsendt.

De vedhæftede bilag som viser kopi af kontolinjer fra hhv. Kontoudskrifterne fra 2014,15 og 16, som SKAT antager er indkomst eller moms relaterede, er langt fra retvisende. Jeg kan specificere, at rigtig mange af disse beløb ikke er relateret til en ændret indkomst/moms, men f.eks. relateret til privatlån, mobilepaybetalinger fra venner og bekendte, udlæg ifm. Arbejdsplads/virksomhed.

Desuden finder jeg de fremsendte bilag yderst usammenhængende uden overskrift og forståelig specifikation omkring hvad de enkelte ark omhandler. Mange kontoliner/beløb går jo igen indtil flere gange. Jeg kan altså ikke forstå opdelingen og SKATs opgørelse og har dermed yderst svært ved, at forklare og godtgøre for afgørelsen skriftlig - udfra dette grundlag.

Jeg ønsker et personligt møde og at der foretages en prompte udsættelse. Jeg vil til et personligt møde kunne specificere alle de beløb, som absolut ikke kan vedrøre en ændring i SKAT og/eller moms.

Det er korrekt at jeg har haft nogle lave indkomstår, men forklaring er bl.a. at min samlever har kunne varetage mange af mine og vores fælles udgifter.

(...)"

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Skatteforvaltningen kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af skattekontrollovens §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1.

Skattepligtige skal selvangive deres indkomst til skattemyndighederne. Det fremgår af skattekontrollovens § 1. Erhvervsdrivende skal indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, som skatteministeren har fastsat. Det fremgår af skattekontrollovens § 3.

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 5, stk. 3.

På baggrund af de foreliggende oplysninger lægger Landsskatteretten til grund, at der på klagerens bankkonti er indsat beløb svarende til de af SKAT opgjorte beløb på henholdsvis 330.486 kr., 143.222 kr. og 250.411 kr. i indkomstårene 2014, 2015 og 2016.

I den foreliggende situation, hvor der løbende over en længere periode er indsat beløb i den omhandlede størrelsesorden på klagerens konti, sammenholdt med de foreliggende oplysninger om klagerens indtægtsforhold i de pågældende år, påhviler det klageren at godtgøre, at de indsatte beløb stammer fra beskattede midler, jf. herved Højesterets dom af 10. oktober 2008, offentliggjort som SKM2008.905.HR.

Det fremgår af sagen, at der er konstateret betydelige indsætninger på klagerens bankkonti, som ikke kan afstemmes med det, som klageren har selvangivet.

Retten finder, at klageren i indkomstårene 2014-2016 har drevet uregistreret virksomhed. Retten har herved lagt vægt på, at det af de indhentede kontoudtog fremgår, at der ud for mange af de konkrete indsætninger enten er anført henvisninger til fakturaer, navne på en række forskellige virksomheder, auktionshuse, møbler eller møbeldele. Ydermere er et stort antal indsætninger sket via MobilePay, Swipp eller blot med betegnelsen "overførsel" eller "køb". Henset til, at klageren indtil den 19. februar 2013 drev en virksomhed med branchekoden møbelforretning, samt til omfanget og mængden af de konkrete indsætninger, finder Landsskatteretten, at indsætningerne rettelig skal anses for omsætning ved uregistreret virksomhed.

Retten har endvidere lagt vægt på, at klageren ikke har indsendt det materiale, som SKAT gentagne gange har anmodet om eller er kommet med dokumentation eller materiale til sagen i øvrigt.

SKAT har ved en gennemgang af klagerens bankkonti konstateret samlede indsætninger på i alt 330.486 kr. for indkomståret 2014, 143.222 kr. for indkomståret 2015 og 250.411 kr. for indkomståret 2016, som ikke kan afstemmes med det, som klageren har selvangivet.

Retten finder, at klageren ikke har dokumenteret eller i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at disse beløb stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som ikke skal beskattes hos klageren. Retten finder det derfor berettiget, at SKAT har anset pengene for at være skattepligtig indkomst ved uregistreret virksomhed.

Klageren har i klagen gjort gældende, at mange af indsætningerne relaterer sig til for eksempel privatlån, mobilepaybetalinger fra venner og bekendte og udlæg i forbindelse med arbejdsplads/virksomhed, og at han ligger inde med dokumentation herfor. Denne forklaring er imidlertid ikke understøttet ved objektivt konstaterbare forhold, og intet materiale er efterfølgende blevet indsendt, hvorfor Landsskatteretten finder, at klageren ikke har dokumenteret, at beløbene ikke rettelig udgør skattepligtig omsætning i virksomheden.

Klageren har endvidere gjort gældende, at han ganske vist har haft nogle lave indtægter i de pågældende indkomstår, men at dette blandt andet skyldes, at klagerens samlever har afholdt mange af både klagerens og deres fælles udgifter.

Retten skal hertil bemærke, at da indkomsten er forhøjet som følge af konkret konstaterede indsætninger, hvor klageren ikke har dokumenteret, at beløbene er skattefrie eller allerede beskattede, anses beløbene alene af den grund for at være skattepligtig indkomst for klageren. Det er således uden betydning, om klageren i øvrigt har et rimeligt privatforbrug.

Klageren har endelig gjort gældende, at han finder de fremsendte bilag yderst usammenhængende uden overskrift og forståelig specifikation omkring, hvad de enkelte ark omhandler, samt at mange kontolinjer/beløb går igen indtil flere gange.

SKAT har udarbejdet en oversigt over indsætninger på konto 1 og 2 i klagerens bank [finans1] og markeret indsætningerne med "omsætning", "udlæg" eller "løn". SKAT har ydermere lavet de samme opgørelser, men med beregning af momstilsvaret og fordelingen på kvartaler. Efter en gennemgang af oversigterne kan retten konstatere, at SKAT ikke har foretaget dobbelt registreringer, og at de samme beløb ikke er medtaget flere gange i SKATs beregninger.

Endelig finder retten, at der ikke kan godkendes fradrag for driftsomkostninger, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der er herved henset til, at klageren ikke har indsendt dokumentation for driftsomkostninger, samt at det ud fra kontoudtogene fra klagerens konti ikke er muligt at konstatere, hvorvidt der har været afholdt fradragsberettigede driftsomkostninger.

På baggrund af ovenstående finder retten derfor, at SKAT med rette har forhøjet overskud af virksomhed med 106.389 kr. for indkomståret 2014, 114.578 kr. for indkomståret 2015 og 200.329 kr. for indkomståret 2016.

Lønindtægter

For så vidt angår SKATs forhøjelse vedrørende lønindkomst for indkomståret 2014 bemærker Landsskatteretten, at det af teksten på kontoudtogene fremgår, at indsætningerne er benævnt løn. Retten bemærker endvidere, at klageren i pågældende indkomstår ikke har selvangivet lønindtægter. På baggrund heraf finder Landsskatteretten, at det er berettiget, at SKAT har anset indkomsten for lønindtægter, som ikke tidligere er beskattet hos klageren.

Landsskatteretten finder således, at SKAT har været berettiget til at beskatte klageren af indsætningerne som lønindkomst, jf. statsskattelovens § 4. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at det af teksten på kontoudtogene fremgår, at indsætningerne vedrører løn, samt at klageren ikke har indberettet skattepligtige indtægter i indkomståret 2014.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse i sin helhed.

Formalitet

Efter den korte ligningsfrist skal Skatteforvaltningens forslag om forhøjelse af en skatteansættelse sendes senest 30. juni i det andet år efter indkomståret, jf. dagældende bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013 § 1, stk. 1.

Ud fra de foreliggende oplysninger finder retten, at klageren i perioden 2014 til 2016 er fortsat med at drive virksomhed og dermed har drevet uregistreret selvstændig virksomhed. Retten har lagt vægt på, at klageren i hele perioden har haft et stort antal indsætninger på dennes konti, hvoraf adskillige har et fakturanummer, til trods for at klageren ikke har en registreret virksomhed.

Da klageren har drevet uregistreret selvstændig virksomhed, finder retten, at klageren ikke er omfattet af den korte ligningsfrist. I stedet er klageren omfattet af skatteforvaltningslovens 26, stk. 1, hvor fristen for at foretage eller ændre en skatteansættelse skal være varslet af Skatteforvaltningen senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

SKAT har den 29. september 2017 fremsendt forslag til afgørelse af klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2014-2016. Varslingen ligger således tidsmæssigt inden for fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.