Kendelse af 25-05-2021 - indlagt i TaxCons database den 23-06-2021

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2015

Skattepligtig indkomst

4.000.000 kr.

3.972.462 kr.

3.972.462 kr.

Indkomståret 2016

Skattepligtig indkomst

900.000 kr.

-1.566.680 kr.

885.681 kr.

Faktiske oplysninger

Ifølge Erhvervsstyrelsens centrale virksomhedsregister stiftede [virksomhed1] ApS, CVR [...1] den 23. januar 2012 [virksomhed2] ApS, cvr-nr. [...2]. [virksomhed2] ApS, der er under konkursbehandling ved dekret af 8/5 2017, er registeret med binavnet [virksomhed3] ApS. Selskabet er sambeskattet med moderselskabet i henhold til selskabsskattelovens § 31.

[person1] har siden stiftelsen været direktør i selskabet. Han er tillige stifter og direktør i moderselskabet [virksomhed1] ApS, hvor han har en ejerandel på 25 %.

SKAT har ansat selskabets indkomst for indkomstårene 2015 og 2016 skønsmæssigt, idet selskabet har ikke selvangivet for indkomstårene. SKAT har ligeledes ansat indkomsten og sambeskatningsindkomsten for moderselskabet [virksomhed1] ApS skønsmæssigt under henvisning til, at der ikke er indsendt selvangivelser for moderselskabet. Klagen over disse ansættelser er behandles i særskilt klagesag.

En klage over skattetillæg for 2015 og 2016 er af Skatteankestyrelsen videresendt til behandling hos SKAT som 1. instans.

SKATs afgørelse

SKAT har for indkomstårene 2015 og 2016 ansat selskabets skattepligtige indkomst til skønsmæssigt henholdsvis 4.000.000 kr. og 900.000 kr. Til støtte herfor har SKAT anført følgende begrundelse for indkomståret 2015:

”Afgørelse: Vi har fastsat selskabets skattepligtige indkomst efter et skøn

SKAT har ikke fået selskabets selvangivelse for indkomståret 2015. Derfor har vi fastsat indkomsten ud fra et skøn.

SKATs ændringer

Selskabets indkomst for 2015

Skattepligtig indkomst er ansat efter skøn, jf. nedenstående sagsfremstilling, til

4.000.000 kr.

Ansat skattepligtig indkomst

4.000.000 kr.

Indkomsten skal medregnes ved opgørelsen af sambeskatningsindkomsten for administrationsselskabet ([virksomhed1] ApS, cvr [...1]) efter reglerne i selskabsskattelovens § 31.

Sagsfremstilling og begrundelse

1.Vi ansætter selskabets skattepligtige indkomst for 2015 ud fra et skøn, fordi selskabet ikke har selvangivet

1.1.De faktiske forhold

Selskabet har ikke selvangivet for indkomståret 2015.

Selskabet har sendt årsrapport til Erhvervsstyrelsen for indkomståret. Det fremgår af årsrapporten, at årets resultat før skat udgør 3.928.847 kr. Skat af årets resultat er oplyst til 933.617 kr.

1.2.Selskabets bemærkninger

Vi afventer bemærkninger ved uenighed.

1.3.Retsregler og praksis

Reglerne om, at SKAT forvalter lovgivning om skatter og lov om vurdering af landets ejendomme, står i skatteforvaltningslovens § 1.

Reglerne om, at juridiske personer skal selvangive senest seks måneder efter indkomstårets udløb, står i skattekontrollovens § 4, stk. 2.

Reglerne om, at SKAT kan fastsætte selskabets skat efter et skøn, står i skattekontrollovens § 5, stk. 3.

1.4.SKATs bemærkninger og begrundelse

Ved skatteansættelsen er anvendt de i skattesystemet registrerede oplysninger samt den indsendte årsrapport til Erhvervsstyrelsen. Der er især lagt vægt på selskabets årsrapport. Selskabsskatten for 2015 udgør 23,5 %, og det er oplyst i årsrapporten, at skat af årets resultat (aktuel skat) udgør 933.617 kr. Omregnet svarer dette ca. til en skattepligtig indkomst på i alt 3.972.838 kr.

Da selskabet ikke har selvangivet, er skattepligtig indkomst ansat efter et skøn.

Årets skattepligtige indkomst skønnes, på baggrund af ovenstående, at udgøre 4.000.000 kr.

(...)

SKAT anført følgende begrundelse for indkomståret 2016:

Afgørelse: Vi har fastsat selskabets skattepligtige indkomst efter et skøn

SKAT har ikke fået selskabets selvangivelse for indkomståret 2016. Derfor har vi fastsat indkomsten ud fra et skøn.

SKATs ændringer

Selskabets indkomst for 2016

Skattepligtig indkomst er ansat efter skøn, jf. nedenstående sagsfremstilling, til

900.000 kr.

Ansat skattepligtig indkomst

900.000 kr.

Indkomsten skal medregnes ved opgørelsen af sambeskatningsindkomsten for administrationsselskabet ([virksomhed1] ApS) efter reglerne i selskabsskattelovens § 31.

Sagsfremstilling og begrundelse

1.Vi ansætter selskabets skattepligtige indkomst for 2016 ud fra et skøn, fordi selskabet ikke har selvangivet

1.1.De faktiske forhold

Selskabet har ikke selvangivet for indkomståret 2016.

Selskabet har sendt årsrapport til Erhvervsstyrelsen for indkomståret. Det fremgår af årsrapporten, at årets resultat før skat udgør 1.009.958 kr. Skat af årets resultat er oplyst til 194.850 kr.

1.2.Selskabets bemærkninger

Der er ikke modtaget bemærkninger

1.3.Retsregler og praksis

Reglerne om, at SKAT forvalter lovgivning om skatter og lov om vurdering af landets ejendomme, står i skatteforvaltningslovens § 1.

Reglerne om, at juridiske personer skal selvangive senest seks måneder efter indkomstårets udløb, står i skattekontrollovens § 4, stk. 2.

Reglerne om, at SKAT kan fastsætte selskabets skat efter et skøn, står i skattekontrollovens § 5, stk. 3.

1.4.SKATs bemærkninger og begrundelse

Ved skatteansættelsen er anvendt de i skattesystemet registrerede oplysninger samt den indsendte årsrapport til Erhvervsstyrelsen. Der er især lagt vægt på selskabets årsrapport. Selskabsskatten for 2016 udgør 22 %, og det er oplyst i årsrapporten, at skat af årets resultat (aktuel skat) udgør 194.850 kr. Omregnet svarer dette ca. til en skattepligtig indkomst på i alt 885.681 kr.

Da selskabet ikke har selvangivet, er skattepligtig indkomst ansat efter et skøn.

Årets skattepligtige indkomst skønnes, på baggrund af ovenstående, at udgøre 900.000 kr.

(...)”

SKAT har afgivet følgende udtalelse til klagen:

”[virksomhed2] ApS, cvr. [...2]

Klagen angår opgørelsen af den foretagne skønsmæssige indkomst som følge af, at der ikke er indberettet selvangivelser for 2015 og 2016.

[virksomhed2] ApS, cvr. [...2] er et datterselskab og har været sambeskattet med [virksomhed1] ApS, cvr. [...1] som administrationsselskab i 2015 og 2016.

[virksomhed2] ApS er taget under konkursbehandling ved dekret af 8/5 2017.

For indkomståret 2015 bør der gives klageren fuld medhold, således at selskabets indkomst ændres fra 4.000.000 kr. til 3.972.462 kr. i overensstemmelse med årsrapport og skattemæssige specifikationer indsendt til Skatteankestyrelsen.

For indkomståret 2016 bør der gives klageren delvis medhold, således at selskabets indkomst ændres fra 900.000 kr. til 885.681 kr. i overensstemmelse med årsrapport og skattemæssige specifikationer indsendt til Skatteankestyrelsen.

Sambeskatningsindkomsten sagsnr. 18-0000910 og [...]

Påklaget sambeskatningsindkomst

Indkomståret 2015

Påklaget afgørelse fra SKAT

Selskabets opgørelse af skattepligtig indkomst

[virksomhed2] ApS

4.000.000

3.972.462

[virksomhed1] ApS

40.000

18.000

Sambeskatningsindkomst

4.040.000

3.990.462

Skattetillæg på 2 gange 5.000 = 10.000 kr. skal ændres til 5.200 kr., idet selvangivelsen for [virksomhed1] ApS.

Indkomståret 2016

Påklaget afgørelse fra SKAT

Selskabets opgørelse af skatte-pligtig indkomst

Skattepligtig

indkomst efter

anmodning i kla-gen

[virksomhed2] ApS

900.000

885.681

323.319

[virksomhed1] ApS

20.000

18.000

18.000

Sambeskatningsindkomst

920.000

903.681

341.319

Skattetillæg på 2 gange 5.000 = 10.000 kr. skal ændres til 5.000 kr., idet selvangivelsen for [virksomhed1] ApS er indberettet rettidigt.

I klagen til Skatteankestyrelsen er det endvidere fremført i klagen at

1. Kundetilgodehavende pr. 30/6 2017 indeholder 702.951,96 som er dubiøse, jf. debitoroversigt der er vedlagt klagen

2. varebeholdninger pr. 30/6 2017 er der fejlagtigt medtaget lager i [by1] med 1.890.000 som tilhørte søsterselskabet [virksomhed4] ApS. Der anmodes om at selskabets indkomst for 2016 nedsættes med 1.890.000 kr.

Ovenstående er først konstateret efter regnskabsårets udløb i forbindelse med at [virksomhed2] ApS har været igennem en rekonstruktion og i denne forbindelse har gennemgået værdiansættelserne.

SKAT har følgende bemærkninger til klagen, fremsendt til Skatteankestyrelsen.

Selskabet har ikke reageret over for SKAT på forslag til fastsættelse af en skønsmæssig indkomst som følge af at selvangivelsen ikke er indberettet af selskabet. Selskabet har endvidere haft muligheden for at indberette selvangivelsen digital fra forslaget er udsendt og indtil afgørelsen foretages 14/11 2017 hvilket heller ikke er sket.

Det er SKATs opfattelse, at klagen til Skatteankestyrelsen burde behandles af SKAT som en genoptagelse efter taksation. I den forbindelse har SKAT kontaktet selskabets repræsentant, revisor [person2] fra [virksomhed5] revision pr. telefon den 20/2 2018 og oplyst muligheden for at få genoptaget selskabets skattepligtige indkomster for 2015 og 2016. Revisor [person2] oplyser hertil at han kontakter selskabet og vi får besked i uge 9. SKAT har endnu ikke hørt fra revisor [person2].

Skattetillæg 2015 og 2016.

Klage på skattetillæg er ved modtagelsen hos Skatteankestyrelsen sendt tilbage til SKAT som skal behandle klagen som 1. instans.

Indkomståret 2015

Der foreligger årsrapport med specifikationer og bilag til selvangivelsen der viser at sambeskatningsindkomsten udgør 3.990.462 kr. Indkomsten er fordelt på selskaberne:

[virksomhed1] ApS 18.000

[virksomhed2] ApS 3.972.462

Sambeskatningsindkomst i alt 3.990.462

For indkomståret 2015 bør der gives klageren medhold, således at sambeskatningsindkomsten ændres fra 4.040.000 kr. til 3.990.462 kr. i overensstemmelse med årsrapport og skattemæssige specifikationer indsendt til Skatteankestyrelsen.

Indkomståret 2016

Der foreligger årsrapport med specifikationer og bilag til selvangivelsen der viser at sambeskatningsindkomsten udgør 903.681 kr. Indkomsten er fordelt på selskaberne:

[virksomhed1] ApS 18.000

[virksomhed2] ApS 885.681

Sambeskatningsindkomst i alt 903.681

For indkomståret 2016 bør der gives klageren delvis medhold, således at sambeskatningsindkomsten ændres fra 920.000 kr. til 903.681 kr. i overensstemmelse med årsrapport og skattemæssige specifikationer indsendt til Skatteankestyrelsen.

Anmodning om korrektioner til de udarbejdede årsrapporter med bilag til opgørelsen af skattepligtig indkomst for indkomståret 2016 for [virksomhed2] ApS fra 885.681 kr. til 323.319 kr. kan ud fra de foreliggende oplysninger ikke indstilles godkendt.

Kundetilgodehavende:

Oversigten pr. 30/6 2017 over dubiøse tilgodehavende på 702.951,96 kr. kan ikke afstemmes over til tilgodehavende i årsrapporten for 2016. I årsrapporten pr. 30/6 2016 er der opført kundetilgodehavende med i alt 3.204.173 kr.

Anmodningen bør undersøges nærmere inden der gives fradrag for beløbet på 702.951,96 kr. Tabet kan først fratrækkes i det indkomstår, hvor tabet er realiseret, dvs. at det er konstateret og kan gøres endeligt op. Kursgevinstlovens § 25, stk. 1.

Varebeholdninger:

Handelsvarer pr. 30/6 2016 er opført i årsrapporten for 2016 med 17.318.705 kr. I anmodningen fremføres, at i varebeholdningen pr. 30/6 2017 er der fejlagtigt et lager i [by1] med 1.890.000 kr. med hvilket beløb indkomsten for 2016 skal nedsættes med. Det oplyses videre, at lageret tilhører et søsterselskab [virksomhed4] ApS, jf. vedlagte lageroversigt.

Lageroversigten kan ikke afstemmes over til årsrapporten. Det er op til selskabet at fremlægge oplysninger/dokumentation for at varelageret tilhører søsterselskabet [virksomhed4] ApS selskab før anmodningen imødekommes.”

Klagerens opfattelse

Boets repræsentant har fremsat påstand om, at de skattepligtige indkomster for indkomstårene 2015 og 2016 skal ansættes til henholdsvis 3.972.462 kr. og -1.566.680 kr. Til støtte herfor har han henvist til den tidligere repræsentants anbringender i klagen, hvoraf følgende fremgår

”SKAT har gennemgået ovennævnte klienter [virksomhed2] ApS og moderselskabet og administrationsselskab [virksomhed1] ApS selvangivne indkomster for indkomstårene 2014 og 2015 samt indkomståret 2016.

Selskaberne have jf. Skat ikke indsendt selvangivelser for indkomstårene 2014 til og med 2016.

Skat har derfor på grundlag af foreliggende årsrapporter m.v. skønsmæssigt ansat den sambeskattet indkomst som følger:

1. Ansat sambeskatningsindkomst for indkomståret for 2014 til 720.000, således:

[virksomhed2] ApS 710.000

[virksomhed1] ApS 10.000

I alt 720.000

2. Ansat sambeskatningsindkomst for indkomståret for 2015 til 4.040.000, således:

[virksomhed2] ApS 4.000.000

[virksomhed1] ApS40.000

I alt 4.040.000

3. Ansat sambeskatningsindkomst for indkomståret for 2016 til 920.000, således:

[virksomhed2] ApS 900.000

[virksomhed1] ApS20.000

I alt920.000

For alle indkomstårene 2014 til 2016 er der formelt indgivet selvangivelser for selskabet [virksomhed2] ApS, som er vedlagt i kopi i det vedlagte materiale for de enkelte indkomstår.

Det er korrekt, at der ikke er indgivet selvangivelser for indkomstårene 2014 til 2016 for moderselskabet og administrationsselskabet [virksomhed1] ApS, hvorved sambeskatningsindkomsten for årene 2014 til 2016 således ikke er selvangivet.

For alle indkomstårene 2014 til 2016 er der for de omfattede selskaber udarbejdet årsrapporter med tilhørende specifikationer, som også indeholder en opgørelse af den skattepligtige indkomst.

Jeg skal jf. efterstående påklage sambeskatningsindkomsten i de indkomstår, hvor disse af Skat er ansat skønsmæssigt for højt i forhold til de af selskabets foreliggende opgjorte skattepligtige indkomster.

1. Gennemgang af den ansatte sambeskatningsindkomst for indkomståret for 2014.

Iht. til Skats opgørelse

Iht. til klients opgørelse

[virksomhed2] ApS

710.000

703.363

[virksomhed1] ApS

10.000

825

I alt

720.000

704.188

Den skattepligtige indkomst for [virksomhed2] ApS er opgjort af [virksomhed6] S.M.B.A.. er jf. vedlagte bilag til selvangivelse. Den skattepligtige indkomst for [virksomhed1] ApS er opgjort på grundlag af den udgiftsførte skat i årsregnskabet på 202, idet vi ikke har kopi af bilag til selvangivelsen.

Skats opgørelse af sambeskatningsindkomst på kr. 720.000 vil vi ikke på foreliggende grundlag med bl.a. manglende selvangivelse for [virksomhed1] ApS ikke påklage.

Senere pålagte skattetillæg på af 2 gange 5.000 eller 10.000 påklages heller ikke, idet selvangivelsen for [virksomhed2] ApS er indgivet for sent med en bøde på 5.000 og selvangivelsen for [virksomhed1] ApS er ikke indgivet.

2. Gennemgang af den ansatte sambeskatningsindkomst for indkomståret for 2015.

Iht. til Skats opgørelse

Iht. til klients opgørelse

[virksomhed2] ApS

4.000.000

3.972.462

[virksomhed1] ApS

40.000

18.000

I alt

4.040.000

3.990.462

Den skattepligtige indkomst herunder sambeskatningsindkomsten er for begge selskaber [virksomhed2] ApS og [virksomhed1] ApS opgjort af [virksomhed5] jf. vedlagte specifikationer og bilag til selvangivelsen.

Skats skønsmæssige opgørelse af sambeskatningsindkomsten på 4.040.000 vil vi påklage og anmode at denne reguleres til 3.990.462 på foreliggende grundlag.

Senere pålagte skattetillæg på 2 gange 5.000 eller 10.000 vil vi ligeledes påklage og anmode at tillæggene rettes til 5.200, idet selvangivelsen for [virksomhed2] ApS er indgivet for sent med bøde på 200 og selvangivelsen for [virksomhed1] ApS er ikke indgivet.

3. Gennemgang af den ansatte sambeskatningsindkomst for indkomståret for 2016.

Iht. til Skats opgørelse

Iht. til klients opgørelse

[virksomhed2] ApS

900.000

885.681

[virksomhed1] ApS

20.000

18.000

I alt

920.000

903.681

Den skattepligtige indkomst herunder sambeskatningsindkomsten er for begge selskaber [virksomhed2] ApS og [virksomhed1] ApS opgjort af [virksomhed5] jf. vedlagte specifikationer og bilag til selvangivelsen.

Skats skønsmæssige opgørelse af sambeskatningsindkomsten på 920.000 vil vi påklage, og anmode at denne reguleres til 903.681 på foreliggende grundlag.

Pålagte skattetillæg på 2 gange 5.000 eller 10.000 vil vi ligeledes påklage og anmode at tillæggene rettes til 5.000, idet selvangivelsen for [virksomhed2] ApS er indgivet rettidigt og selvangivelsen for [virksomhed1] ApS er ikke indgivet.

[virksomhed2] ApS har efter regnskabsårets udløb været igennem en rekonstruktion og ledelsen har i denne forbindelse gennemgået regnskabet for 2015/ 2016 og konstateret at væsentlige opgørelser og værdiansættelse burde være korrigeret.

Af selskabets kundetilgodehavender pr. 30.06.17 var 702.951,96 dubiøse jf. vedlagte debitoroversigt. Vi skal anmode om at selskabet indkomst for 2016 nedsættes med 562.361 til 323.319.

I selskabets varebeholdninger pr. 30.06.17 var der fejlagtigt medtaget at lager i [by1] med 1.890.000 som tilhørte søsterselskabet [virksomhed4] ApS jf. vedlagte lageroversigt Vi skal anmode om at selskabet indkomst for 2016 nedsættes med 1.890.000.”

Landsskatterettens afgørelse

SKAT har i forbindelse med klagebehandlingen indstillet, at selskabets indkomst for indkomstårene 2015 og 2016 ændres fra henholdsvis 4.000.000 kr. og 900.000 kr. til henholdsvis 3.972.462 kr. og 885.681 kr. i overensstemmelse med årsrapporter og skattemæssige specifikationer.

Boets repræsentant har anført, at det regnskabsmæssige resultat for indkomståret 2016 på 885.681 kr. skal nedsættes med 562.361 kr. og 1.890.000 kr., idet ledelsen i forbindelse med en rekonstruktion af selskabet har konstateret at væsentlige opgørelser og værdiansættelser burde være korrigeret. Der mangler fradrag for tab på debitorer på 562.361 kr. og er foretaget en fejl i selskabets varebeholdninger på 1.890.000 kr.

Landsskatteretten finder, at selskabets indkomst for indkomstårene 2015 og 2016 skal ansættes til henholdsvis 3.972.462 kr. og 885.681 kr. i overensstemmelse med de årsrapporter og skattemæssige specifikationer, der indsendt til Erhvervsstyrelsen og SKAT. Der er herved henset til, at der ikke foreligger dokumentation for et yderligere realiseret debitortab i indkomståret 2016, at lageroversigten ifølge SKAT ikke kan afstemmes med årsrapporten, og at der ikke er fremlagt dokumentation for at varelageret tilhører et søsterselskab på statustidspunktet i 2016. Der således ikke fremlagt dokumentation for, at debitorer og varelager i årsrapporten pr. 30. juni 2016 ikke er opgjort korrekt.