Kendelse af 31-01-2020 - indlagt i TaxCons database den 29-02-2020

SKAT har givet afslag på anmodning om beskatning efter forskerskatteordningen, jf. kildeskattelovens §§ 48 E-F.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Den 17. juni 2017 underskrev klageren en ikke tidsbegrænset ansættelseskontrakt med [virksomhed1] med ansættelse fra den 1. august 2017.

Klageren flyttede til Danmark og blev tilmeldt Folkeregistret med dansk adresse den 19. juni 2017. Boligen var på daværende tidspunkt ejet af klagerens svigerforældre.

Klageren købte i dagene efter indrejsen til Danmark bolig i Danmark med overtagelsesdato den 15. august 2017.

Det følger af Folkeregistret, at klageren var tilmeldt adressen [adresse1], [by1] fra den 19. juni 2017, hvorefter han har været registreret med adressen [adresse2], [by2]. Det fremgår ligeledes, at klageren fortsat er tilmeldt adressen på [adresse2].

SKATs afgørelse

SKAT har givet afslag på beskatning efter reglerne i kildeskattelovens §§ 48 E-F. Følgende fremgår af afgørelsen:

”I en hertil indsendt mail er der ansøgt om beskatning efter reglerne i Kildeskattelovens

§ 48 e-f.

Du er ansat i virksomheden [virksomhed1] pr. 01.08.2017.

Du har underskrevet kontrakten med virksomheden den 17.06.2017 og virksomheden har underskrevet kontrakten den 20.06.2017.

Du tilflytter landet sammen med din familie den 19.06.2017.

Vi har derfor afslået din ansøgning om beskatning efter reglerne i Kildeskattelovens § 48 e-f, idet du er tilflyttet landet mere end en måned før ansættelsesforholdets start.

Indsigelse mod den foretagne ændring:

Der er indsendt indsigelse mod den påtænkte ændring den 23. november 2017 fra [virksomhed2], [by3].

I indsigelsen fremføres det at:

1: du har indgået en ansættelsesaftale med virksomheden [virksomhed1] den 17. juni 2017 med påbegyndelse den 1. august 2017.

2: I forbindelse med afholdelse af sommerferie vælger du sammen med din familie at tage til Danmark og tager bopæl hos dine svigerforældre. I denne forbindelse bliver der foretaget tilmelding til Folkeregistret.

3: der bliver købt bolig i Danmark med overtagelse den 15. august 2017 og samtidig ankommer flyttelæsset fra USA.

4: du kunne først påbegynde dit job den 1. august, idet din nye chef havde ferie i juli måned og en anden person i afdelingen skulle ligeledes begynde nyt job i afdelingen den 1. august. Det var ikke muligt for virksomheden at indrette en ny arbejdsplads til dig og det IT-materiale der skulle bruges kom først den 1. august 2017.

5: din revisor anfører i indsigelsen at reglen om først at måtte tilflytte landet en måned før ansættelsesstarten ikke forekommer i lovsættet omkring bruttobeskatning, men at det af forskellige vejledninger kun fremgår som en praktisk arbejdsregel.

Kommentarer til det fremførte:

1: det fremgår af det indsendte at du har indgået en ikke tidsbegrænset ansættelseskontrakt

med virksomheden [virksomhed1] med begyndelse den 01.08.2017.

Kontrakten er af dig underskrevet den 17.06.2017 og af virksomheden den 20.06.2017.

2: Du og din familie er tilmeldt dine svigerforældres adresse den 19.06.2017 som fremgår af oplysninger fra CPR-registret.

3: Det fremgår ligeledes af CPR-registret at du sammen med din familie flytter til adressen [adresse2] i [by2] den 15.08.2017.

4: Det fremgår ikke af den indsendte kontrakt mellem virksomheden og dig at ansættelsesstarten er blevet ændret som følge af afholdelse af ferie.

5: Hovedreglen i Kildeskattelovens§ 48 e-f er, at skattepligten indtræder samtidig med ansættelsesforholdets start og den nævnte 1 måneds regel er en undtagelse.

Til det fremførte skal vi bemærke, at der af Juridisk Vejledning afsnit C.F. 6.1.2. fremgår, at det accepteres i praksis at medarbejderen opholder sig i Danmark i en kortere periode for ansættelsens begyndelse med henblik på flytning og indretning af bolig, selv om der indtræder fuld skattepligt allerede ved opholdets start.

Det er en forudsætning at arbejdet påbegyndes i tilstrækkelig tidsmæssig sammenhæng med skattepligtens indtræden. Efter gældende praksis accepteres ophold af en varighed på indtil en måned forud for ansættelsesforholdets påbegyndelse. Dog er der i Juridisk Vejledning indsat en undtagelse, idet hvis et ansættelsestidspunkt udsættes på grund af udefra kommende begivenheder, kan en længere perioden accepteres.

Vælger man ved sin tiltrædelse af stillingen at blive fuldt skattepligtig til Danmark - dvs. at flytte hertil - vil der som hidtil ikke være noget absolut krav om, at den fulde skattepligt til Danmark skal indtræde præcis på tidspunktet for ansættelsesforholdets påbegyndelse. Den pågældende kan godt tage ophold i Danmark i en kortere periode forud for ansættelsesforholdets påbegyndelse i forbindelse med flytning, indretning af bolig osv. Efter gældende praksis accepteres ophold af en varighed på indtil en måned forud for ansættelsesforholdets påbegyndelse, og denne praksis vil blive fortsat. Betingelserne vil blive administreret sådan, at den pågældende ikke i dette tidsrum må erhverve dansk indkomst som omhandlet i kildeskattelovens§ 2, stk. I, nr. 1-4, 7 eller 9-29, eller stk. 2, jf. lovens § 48 E, stk. 3, nr. 1. Der foreligger ligeledes ingen oplysninger om særlige forhold der kunne udskyde ansættelsesstarten.

Konklusion:

Der synes ikke at foreligge særlige forhold der gør at vi kan godkende beskatning efter Kildeskattelovens § 48 e-f.

Der er fremlagt oplysninger eller dokumentation for at ansættelsesforholdets først begynder den 01.08.2017.

Den praktiske arbejdsregel om at ansøgeren må bo her i landet i optil 1 måned før ansættelsen starter er en arbejdsregel der er pålagt os af lovgiver.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at klageren er berettiget til beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E-F.

Repræsentanten har til støtte herfor bl.a. anført følgende:

”Klagen angår nægtet ekspertbeskatning efter reglerne i kildeskatteloven §§ 48 E-F.

Baggrund

[person1] blev den 17. juni 2017 ansat i [virksomhed1], Filial af [virksomhed3] AB, Sverige og tiltrådte denne stilling den 1. august 2017.

Der blev på ganske normal vis udarbejdet en ansættelseskontrakt, og denne blev sammen med blanket 01.012 B indsendt til SKAT. Kopi heraf er vedlagt.

Den 17. november 2017 skriver SKAT til [person1], at man er af den opfattelse, at han ikke opfylder betingelserne for beskatning efter regelsættet i kildeskatteloven §§ 48 E-F, da han er flyttet til Danmark den 19. juni 2017 og først tiltræder sit nye job den 1. august 2017. SKAT anfører som begrundelse, at der er gået mere end 1 måned mellem flytningen til Danmark og tidspunktet for tiltrædelsen af det nye job.

Den 23. november 2017 indsender vi vores kommentarer til SKATs påtænkte afslag på ekspertbeskatning.

Den 28. november 2017 kommer den endelige afgørelse fra SKAT. [person1] kan ikke beskattes efter ekspertreglerne, da han er flyttet til Danmark og tilmeldt det danske folkeregister den 19. juni 2017 og først tiltræder stillingen hos [virksomhed1] den 1. august 2017.

Påstand

Det er vores påstand, at [person1] opfylder betingelserne for at kunne blive beskattet efter ekspertreglerne, idet der ikke i loven er fastsat nogen tidsgrænse på 1 måned.

Begrundelse

Af kildeskattelovens § 48 E fremgår, at personer, der bliver fuldt skattepligtige efter Kildeskattelovens § 1 i forbindelse med påbegyndelse af et ansættelsesforhold, kan vælge at blive beskattet efter de omhandlede regler. Samme formulering var i bestemmelsen, da den blev indført ved lov nr. 489 af 24. juni 1992 (L 158 af 10. december 1991).

Af bemærkningerne til det dengang fremsatte lovforslag fremgår følgende:

"Reglen omfatter også danskere, idet det dog normalt er en forudsætning, at den fulde danske skattepligt indtræder ved ansættelsesforholdets begyndelse:"

Der er intet anført om en frist på 1 måned.

Var der tale om en absolut frist på 1 måned, må det antages, at dette var anført i loven på samme vis som i kildeskattelovens § 48 E, stk. 2, hvoraf fremgår, at der ved eventuelt skift af job fra en "ekspertstilling" til en anden højst må gå 1 måned.

Om det tidsmæssige forløb i forbindelse med tiltræden af stillingen skal anføres følgende:

22. maj 2017 - Indledende jobsamtale via Skype.

12./13. juni 2017 - [person1] tager flyveren fra [USA] den 12. juni og lander i [by3] den 13. juni. Årsagen hertil er, at han har aftalt ansættelsessamtale med [virksomhed1].

14. juni 2017 - Ansættelsessamtale.

16. juni 2017 - [virksomhed1] tilbyder [person1] jobbet.

17. juni 2017 - [person1] underskriver ansættelseskontrakten.

Årsagen til, at [person1] først skulle påbegynde sit nye job den 1. august 2017, var blandt andet, at hans chef skulle have tre ugers ferie i juli måned, hvorfor det var ret "umuligt" at påbegynde jobbet før, jf. vedlagte skrivelse af 10. januar 2018 fra arbejdsgiveren. I øvrigt vedlægges kopi af [person1]s flybillet.

Familien får nu travlt, da der skal findes en bolig og skole til børnene. De bosætter sig hos [person1]s svigerforældre i [by4] og tilmelder sig straks folkeregisteret der. Familien finder en bolig i [by2], som de køber med overtagelsesdag den 15. august 2017 og samme dag ankommer flyttelæsset fra USA.

Henset til det anførte tidsforløb og det faktum, at der ikke i loven er anført en frist på 1 måned,

er det vores opfattelse, at [person1] opfylder betingelserne for beskatning efter reglerne i kildeskatteloven §§ 48 E-F. Baggrunden for, at der i loven er anført, at den fulde skattepligt "skal indtræde i forbindelse med påbegyndelse af ansættelsesforhold" er at lave en afgrænsning over for personer, der allerede bor i Danmark og som får et nyt job.

Man kunne stille det spørgsmål:

Hvornår påbegynder et ansættelsesforhold?

Er svaret:

1. Det er når kontrakten underskrives?

2. Det er når jobbet tiltrædes?

Meget taler for, at det er når kontrakten underskrives. Når man som kommende medarbejder har underskrevet en ansættelseskontrakt, er man forpligtet i henhold til kontraktens indhold.

Det vil sige, at man over for sin kommende arbejdsgiver har pligt til at tiltræde sin stilling den dag, som er anført i kontrakten. Opsiger man ansættelsesforholdet inden man er tiltrådt, er man bundet af det opsigelsesvarsel, der fremgår af kontrakten. Denne kendsgerning taler for, at ansættelsesforholdet formelt er påbegyndt den dag, hvor kontrakten underskrives.

Med henvisning til ovenstående påstås betingelserne for ekspertbeskatning opfyldt henset til det anførte tidsforløb.”

Repræsentanten er ved afholdt telefonmøde kommet med yderligere bemærkninger til sagen. Repræsentanten har bl.a. anført, at Skattestyrelsen har henvist til fristen på en måned som lovfæstet. Der er imidlertid alene r tale om en intern arbejdsregel udfærdiget af Skatteministeriet, hvilket udgør en væsentlig forskel.

Repræsentanten har yderligere påpeget, at der i den nye Juridiske vejledning C.F.6.1.2 er en præcisering af afsnittet, der vedrører kildeskattelovens § 48 E. I den dagældende vejledning står der alene ”ophold forud for ansættelsens påbegyndelse”, hvor der i den nye vejledning står: ”ophold i Danmark forud for arbejdets start. Denne præcisering underbygger argumentationen om, hvornår en ansættelse reelt starter.

Yderligere har repræsentanten gjort opmærksom på, at der i denne sag reelt er tale om en klager, der opfylder lovens formål om at blive rekrutteret fra udlandet, da han afholder indledende jobsamtale over skype, og først tager til Danmark, da han formoder, at han vil blive tilbudt jobbet.

SKATs høringssvar til klagen

SKAT har indstillet, at SKATs afgørelse fastholdes, og er i den forbindelse kommet med følgende bemærkninger:

”I klagen er bl.a. anført hvornår et ansættelsesforhold påbegyndes.

Af den indsendte kontrakt fremgår det at ansættelsesforholdet påbegyndes den 1.8.2017.

Ligeledes fremgår det af COR-oplysningerne at der er udbetalt løn for august måned 2017, hvilket indicerer at ansættelsesforholdet er påbegyndt den 1.8.2017.

Det fremgår også af ansættelsesbevislovens § 2 stk. 2 nr. 4 at en arbejdsgiver skal give en arbejdstager oplysninger om alle væsentlige vilkår for et ansættelsesforhold når den ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer.

Oplysningspligten omfatter bl.a. også tidspunktet for ansættelsesforholdets begyndelse.

Der er ikke fremkommet nye oplysninger i den indsendte klage, hvorfor vi skal foreslå den foretagne ansættelse stadfæstet.”

Retsmødet

Under retsmødet gennemgik og uddybede repræsentanten klagers synspunkt. Endvidere henviste repræsentanten til Landsskatterettens kendelse af 10. september 2009, j.nr. 08-01179, hvor Landsskatteretten godkendte, at forskerskatteordningen kunne anvendes, selvom der gik to måneder fra medarbejderen rejste ind i Danmark til han påbegyndte arbejdet. Ansættelsen i Danmark var blevet udskudt på grund af udefrakommende begivenheder, og medarbejderen havde brugt de to måneder til at flytte og holde ferie. Landsskatteretten vurderede, at medarbejderen startede arbejdet i tidsmæssig sammenhæng skattepligtens indtræden.

Landsskatterettens afgørelse

Personer, som bliver skattepligtige efter kildeskattelovens § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1, i forbindelse med påbegyndelse af ansættelsesforhold hos en arbejdsgiver, som er omfattet af kildeskattelovens § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 4, selskabsskattelovens § 1, § 2, stk. 1, litra a, eller § 3, fondsbeskatningslovens § 1 eller dødsboskattelovens § 1, kan vælge at blive beskattet af vederlag i penge, jf. kildeskattelovens § 43, stk. 1, efter § 48 F, jf. den dagældende kildeskattelovs § 48 E, stk. 1.

Af forarbejderne til ændringerne foretaget i 2008 (lov nr. 522 af 17. juni 2008) fremgår bl.a. følgende:

”De betingelser, der stilles, har til formål at sikre, at de forskere og andre personer, der kommer ind under den særlige skatteordning, reelt er rekrutteret i udlandet. (...) Den pågældende kan godt tage ophold i Danmark i en kortere periode forud for ansættelsesforholdets påbegyndelse i forbindelse med flytning, indretning af bolig osv. Efter gældende praksis accepteres ophold af en varighed på indtil en måned forud for ansættelsesforholdets påbegyndelse, og denne praksis vil blive fortsat.”

Den 17. juni 2017 underskrev klageren en ansættelseskontrakt med det danske selskab med påbegyndelse den 1. august 2017. Den 19. juni 2017 flyttede klageren til Danmark og tilmeldte sig samtidig folkeregisteret.

Landsskatteretten finder, at klageren blev fuldt skattepligtig til Danmark den 19. juni 2017. Retten lægger vægt på, at klageren samtidig med tilflytningen til Danmark den 19. juni 2017 tilmeldte sig Folkeregistret med dansk adresse og tog ophold her i landet.

Retten lægger endvidere vægt på, at klageren pr. 1. august 2017 fik ansættelse i Danmark, og at klageren efter den 19. juni 2017 har opholdt sig i Danmark i et tidsrum af mere end 180 dage inden for et tidsrum på 12 måneder. Et ophold som i henhold til praksis ikke kan anses for et kortvarigt ophold på grund af ferie eller lignende. Retten bemærker hertil, at klagerens skattepligt til Danmark indtræder fra opholdets begyndelse, jf. kildeskattelovens § 7, stk. 1.

Klageren har herved opholdt sig i Danmark i mere end én måned forud for ansættelsesforholdets påbegyndelse, og klageren opfylder herefter ikke betingelserne i kildeskattelovens § 48 E.

De af repræsentanten fremførte oplysninger om forløbet kan ikke begrunde et ændret resultat eller at der er forhold, der kan begrunde en fravigelse af gældende praksis. Landsskatterettens kendelse af 10. september 2009, j.nr. 08-01179 angår en anden situation end den foreliggende, og klagerens repræsentant har ikke overfor det, der er anført i lovmotiverne og praksis i øvrigt, jf. dagældende juridiske vejledning 2017-1, afsnit C.F.6.1.2., godtgjort eksistensen af en administrativ praksis, der kan føre til at klageren er berettiget til at blive omfattet af kildeskattelovens § 48 E.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.