Kendelse af 04-11-2020 - indlagt i TaxCons database den 27-11-2020

SKAT har ikke imødekommet anmodning af genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2008 og 2009.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har drevet vognmandvirksomhed med ophør den 30. september 2009. Vognmandsvirksomheden blev drevet som en personligt ejet virksomhed.

Klageren blev erklæret konkurs ved dekret afsagt den 3. december 2009. Konkursboet blev afsluttet den 24. juni 2011 med en udlodning til kreditorerne.

Konkursboet var ikke undergivet skattepligt, idet SKAT ikke havde truffet afgørelse herom.

Ved kendelse af 20. december 2016 vedrørende indkomståret 2009 traf Landsskatteretten afgørelse om, at det var med rette, at SKAT havde nægtet klageren fradrag for renteudgifter, 112.547 kr., og fremførsel af underskud af virksomhed, 879.019 kr., idet klageren ikke var berettiget til at fratrække de pågældende udgifter m.v. i den almindelige skattepligtige indkomst som følge af konkursen. Landsskatteretten lagde i afgørelsen til grund, at konkursboet ikke var skattepligtigt, da SKAT ikke særskilt havde besluttet dette. De omhandlede fradrag havde derfor ikke skattemæssig betydning for konkursindkomsten i indkomståret 2009.

SKAT har oplyst, at klageren den 20. juni 2012 anmodede om genoptagelse af skatteansættelsen for 2008, og at SKAT den 20. august 2012 gav afslag herpå.

Anmodningen om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2008-2009 i nærværende sag er fremsat overfor SKAT den 28. januar 2017.

SKATs afgørelse

SKAT har givet afslag på klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for 2008 og 2009.

SKAT har anført følgende:

”Fristen for at anmode om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2008 udløb den 1. maj 2012 og for indkomståret 2009 den. 1. maj 2013. Fristen er således overskredet, og anmodningen skal derfor behandles efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse.

SKAT kender ikke til forhold, der opfylder de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7.

Det er SKATs opfattelse, at en ekstraordinær genoptagelse ikke kan ske i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr.8-særlige omstændigheder.

Om konkursindkomsten

SKAT kan afgøre, om en konkursindkomst er skattepligtig, hvis det skønnes, at konkursindkomsten overstiger 100.000 kr., jf. konkursskattelovens § 14. Afgørelsen om eventuel skattepligt skal træffes inden 3 måneder efter modtagelsen af oplysningerne fra bostyret. Afgørelsen skal også være sendt til bostyret inden for denne frist, hvilket fremgår af konkursskattelovens § 15, stk. 2. Hvis afgørelsen fra SKAT ikke er truffet inden denne frist, er konkursindkomsten skattefri med mindre der tilføjes yderligere aktiver til konkursboet. Afgørelse om skattepligt skal herefter træffes inden 4 uger efter meddelelsen om tilgang af yderligere aktiver, hvilket fremgår af konkursskattelovens § 15, stk. 3.

SKAT kan bekræfte, som anmodet i mail af 22. juni 2017, at have modtaget cirkulæreskrivelser nr. 1-4, og har ikke meddelt, at boet er skattepligtigt, hvilket fremgår af side 3 i afgørelsen fra Landsskatteretten. Konkursboet er sluttet i 2011. SKAT kan derfor ikke sende afgørelse om, at konkursindkomsten var skattepligtig. Dette skyldes fristen på 3 måneder, men også, at SKAT fortsat finder, at konkursindkomsten ikke var skattepligtig.

Rådgiver beder i mail af 22. juni 2017 SKAT be- eller afkræfte, hvorvidt Landsskatteretten har anset det for at være en mangel, at der ikke blev truffet afgørelse om skattepligt af konkursindkomsten. Efter SKATs opfattelse har Landsskatteretten alene redegjort for sagens faktiske omstændigheder, at konkursindkomsten ikke var gjort skattepligtig.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 14, at SKAT ikke kan træffe afgørelse i en sag i det omfang Skatterådet (...) har taget stilling til sagen, jf. dog (...)

SKAT har derfor ikke mulighed for at behandle disse yderligere indsigelser over skat for 2009, men må henvise til klagevejledningen fra Landsskatteretten.

Om den skattemæssige ansættelse for 2008:

Overskud af virksomhed blev skattemæssigt ansat af SKAT til 375.000 kr. Overskud af virksomhed var ansat ud fra oplysninger om momstilsvar samt tidligere års selvangivelser og øvrige kendskab til virksomheden. Du har selvangivet virksomhedens overskud efter afskrivninger for 2006 med 328.444 kr. og for 2007 med 251.771 kr.

SKAT har i 2012 behandlet din anmodning om genoptagelse for indkomståret 2008. Din rådgiver oplyste på daværende tidspunkt, at driftsresultatet for 2008 kunne opgøres til 375.000 kr. før afskrivninger og renter. Din anmodning om ekstraordinær genoptagelse blev ikke imødekommet, og du påklagede ikke afgørelsen, som blev sendt den 20. august 2012.

Der er selvangivet et underskud af virksomhed på 879.079 kr., hvoraf tab på driftsmidler udgør de 745.525 kr. for indkomståret 2009. Underskud kunne ikke imødekommes fratrukket, jf. afgørelsen fra Landsskatteretten.

Anmodning om genoptagelse for 2008 er begrundet i de ”manglende” skattemæssige reguleringer og fradrag, som kan føres tilbage til indkomståret 2008.

Du har ikke dokumenteret særlige forhold, som berettiger til ekstraordinær genoptagelse, og SKAT finder ikke, at der er begået myndighedsfejl, som medfører.

-At der mangler beskatning af konkursindkomsten eller

-At SKAT har ansat den skattemæssige ansættelse for 2008 åbenbart for højt i forhold til de tilgængelige oplysninger på det tidspunkt, hvor den skattemæssige afgørelse blev truffet.

SKAT mener, at der ikke er grundlag for at genoptage din skatteansættelse for 2008, da det forhold, at du har været passiv i forhold til at få bragt selvangivelsen i orden for dette år ikke er en særlig omstændighed, der kan begrunde genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 og den juridiske vejledning, afsnit A.A.2.2.2.2.8.

Det er SKATs opfattelse, at der i øvrigt ikke er forhold, der kan karakteriseres som særlige omstændigheder.

SKAT finder derfor, at skatteansættelsen for indkomstårene 2008 og 2009 ikke genoptages ekstraordinært (...)

Slutteligt er det SKATs opfattelse, at der heller ikke i sagen foreligger særlige omstændigheder, som kan begrunde en dispensation af fristen i skatteforvaltningslovens §27, stk. 2, 1. pkt., jf. §27, stk. 2, sidste pkt. Der er henset til, at du ikke har fremlagt oplysninger, der godtgør, at du har været ude af stand til at sende en genoptagelsesanmodning inden for 6 måneder fra årsopgørelsen for 2008 blev tilgængelige i skattemappen. Du har tillige ikke fremlagt oplysninger, der godtgør, at du ikke har været i stand til at påklage SKATs afgørelse for året 2008 af 20. august 2012, jf. den juridiske vejledning, afsnit A.A.2.2.2.4.”

Skattestyrelsen har til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse udtalt følgende:

”(...)

Skatteankestyrelsen indstiller SKATs afgørelse stadfæstet. Skattestyrelsen kan tiltræde indstillingen med nedenstående bemærkninger.

Særligt vedrørende indkomståret 2008

Skattestyrelsen fastholder. At SKAT har været berettiget til at skønsmæssigt ansætte klagers indkomst, henset til den manglende selvangivelse.

Det bemærkes endvidere at det omhandlede skøn er begrundet og fastsat til dels med afsæt i klagers selvangivne oplysninger for tidligere år.

Særligt vedrørende indkomståret 2009

Det lægges til grund, at den omhandlede konkursindkomst ikke er skattepligtig. Dette fremgår også af Landsskatterettens afgørelse af 20. december 2016, vedrørende indkomståret 2009, hvor der bl.a. henvises til, at SKAT ikke i forbindelse med opgørelsen af konkursboet har truffet en afgørelse, jf. konkursskattelovens § 14 om skattepligt, og at denne ej heller ses at kunne foretages inden for den i samme lovs § 15, stk. 2 fastsatte 3- måneders frist.

Som bemærket af Skattestyrelsen synes der ej heller at være tvivl om, hvorvidt konkursindkomsten inkl. Tidligere års fremførte underskud overstiger 100.000 kr. Der ses således ikke at være tale om en myndighedsfejl, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Særligt vedrørende reaktionsfristen

Vedrørende spørgsmålet om 6- måneders fristen, er det Skattestyrelsens opfattelse, at klager i mere end 6 måneder før anmodningen om genoptagelse har haft kendskab til alle de forhold, der lægges til grund for anmodningen om genoptagelse. Da klager ikke har påvist særlige omstændigheder, der kan begrunde en fravigelse fra reaktionsfristen, vil der allerede af denne årsag ikke være hjemmel til at imødekomme klagers anmodning, jf. Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Med ovenstående ord tiltrædes Skattestyrelsens forslag til afgørelse.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at skatteansættelserne for indkomstårene 2008 og 2009 genoptages.

Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Af afgørelsen fremgår sagsfremstilling, hvortil vi skal give følgende oversigt over forløb:

28. juli 2008 årsopgørelse for 2007-virksomhedsindkomst 341.445 før renter.

30. september 2009-virkosmheden ophører

19. november 2009-forslag til årsopgørelse for 2008 far SKAT-takseret til kr. 375.000

3. december 2009-konkursdekret

22. december 2009-årsopgørelse for 2008

24. november 2010-årsopgørelse for 2009

20. juni 2012-anmodning om genoptagelse for 2008

25. marts 2013-anmodning om ændring for 2009.

Til Landsskatterettens afgørelse af 20. december 2016 skal der henvises til side 9, 3. nederste afsnit, hvor teksten er ”Det bemærkes samtidigt, at idet SKAT ikke har truffet afgørelse om, at der er skattepligt af konkursindkomsten.” Af samme side, fremgår oplysninger om konkursskattelovens kap, § 14”Bestemmelse om skattepligt træffes, hvis det skønnes, at konkursindkomsten opgjort efter fradrag af tidligere års underskud overstiger 100.000 kr.”

Fakta er, at skatteyders overskud fra selvstændig virksomhed de 2 foregående år var på henholdsvis kr.328.444 i 2006 og kr. 341.474 i 2007. Beløbene er før renter. Der henvises til årsopgørelsen for 2006 og 2007 fra henholdsvis 9. juni 2008 og 28. juli 2008.

For 2008 blev samme indkomst takseret den 17. november 2009 til kr. 375.000. For 2009 blev indkomsten sat til kr. 0.

Indkomsten for 2008 på de 375.000 er takseret omkring samme tidspunkt, som skatteyderen bliver erklæret konkurs, og efter at skatteyderen var ophørt med driften af virksomheden den 30. september 2009.

Årsagen til at SKAT har valgt at ansætte indkomsten for 2009 til de kr. 0, har SKAT ikke nærmere redegjort for. Skatteansættelsen hænger i hvert fald ikke sammen med SKATs linje i de tidligere takseringer eller indkomstfastsættelser.

I forbindelse med sagsbehandlingen i SKAT i 2012 blev der indgivet saldobalancer for 2008 og 2009.

Vi mener, at der er tale om særlige omstændigheder, når SKAT ikke har truffet afgørelse om konkursindkomsten, når SKAT ved tidligere skatteansættelse og takseret indkomst burde være kommet frem til, at indkomsten er over kr. 100.000.

Altså burde SKAT have truffet afgørelse om, konkursindkomst for 2009.

Vi mener derfor, at SKAT har lavet nogle åbenbart urimelige fastsættelser af indkomsterne for 2008 og 2009, som berettiger til ekstraordinær genoptagelse, når SKAT har begået myndighedsfejl.”

Klageren har i et notat af 28. juni 2020 til Skatteankestyrelsen anført følgende:

”(...)

Skatteankestyrelsen bør være opmærksom på den af Folketingets Ombudsmand udsendte redegørelse om en egen drift undersøgelse af 30 sager i SKAT og Landsskatteretten, 2018-10 af 21. marts 2018.

Af denne fremgår det, at Landsskatteretten, som klageinstans og forvaltningsmyndighed, skal træffe materielt rigtige afgørelser i sagen, og derfor er underlagt legalitet-og officialprincippet.

Af legalitetsprincippet følger bl.a. at en afgørelse fra en forvaltningsmyndighed som udgangspunkt skal have hjemmel i lovgivningen.

Efter officialprincippet påhviler det den enkelte forvaltningsmyndighed selv-ex officio- dvs. på eget initiativ- at tage stilling til om der er truffet den materielt afgørelse i sagen.

Derfor skal Landsskatteretten efterprøve hele sagens faktum og alle sagens retslige spørgsmål.

Disse er:

Hvorfor har SKAT ikke truffet en afgørelse om, at der er skattepligt af konkursindkomsten i 2009 efter konkursskattelovens § 15, stk. 2??

Burde SKAT have truffet afgørelse herom, og både i be- og afkræftende fald, hvorfor har SKAT fravalgt at begrunde dette nærmere??

Hvilke fordele opnår SKAT herved??

Af Landsskatterettens afgørelse af 20. december 2016 i sagsnr. 13-5371053 på side 9 fremgår det, at idet SKAT ikke har truffet afgørelse om, at der er skattepligt af konkursindkomsten, finder der ikke nogen skattemæssig opgørelse sted af konkursindkomsten.

Denne passus udnytter SKAT i denne sag til, i sin afgørelse af 3. januar 2018, nederst side 1, og på side 2, de første 3 afsnit.

Det fremgår klokkeklart, at SKAT ikke har sendt afgørelse om konkursindkomst, altså ikke har taget stilling til, hvilket må være en fejl, når SKAT burde have anset konkursindkomsten for at være over 100.000

Af 3.og 4. afsnit på side 2 forsøger SKAT at begrunde afvisningen af genoptagelsen af skatteansættelserne ved, at den ikke har mulighed for, at behandle sagen, når Landsskatteretten i sagsnr. 13-5371053 har taget stilling til sagen.

Har Landsskatten mon det, og er det nok at gøre, at SKAT ikke skal tage stilling ??

Skatteankestyrelsen opfordres til at overveje, om der skal foretages et uvildigt syn og skøn af sagsbehandlingen ved SKAT, eller om Folketingets Ombudsmand skal forhøres om denne.”

Til Skattestyrelsens udtalelse har klageren anført følgende:

”(...)

Jeg skal kort ridse tidsforløbet og sagen op:

9. juni 2018-Årsopgørelse 2006-Virksomhedsindkomst kr. 328.444 før renter.

(...)

SKATs afgørelse af 11. september 2013 om ændring af skatteansættelsen for 2009 er blevet behandlet ved Landsskatteretten under sagsnr. 13-5374053.

(...)

Først nu, under klagesagens behandling, forsøger SKAT at begrunde den manglende afgørelse om skattepligt af konkursindkomsten med, at klageren har haft underskud fra tidligere år på kr. 879.079.

Dette har SKAT ikke haft kendskab til på fristdagen for anmeldelse af skattepligt til boets kurator. At der ikke er sket anmeldelse af skattepligt er bekræftet af SKAT.

SKAT har ikke haft noget grundlag for at kunne dokumentere kendskab til driftsunderskud, da det først er oplyst overfor SKAT ved anmodning om genoptagelse af skatteansættelser i juni 2012 og marts 2013.

Når troværdighed ikke tæller, hvad så ??

Hvis SKAT har haft kendskab til underskuddet på de kr. 879.079, på det tidspunkt, hvor der skulle anmeldes skattepligt, hvorfor har SKAT så efterfølgende lavet nogle åbenbart urimelige fastsættelser af indkomsterne for 2008 og 2009.

Hvis SKAT ikke har haft kendskab til underskuddet, hvorfor har de så ikke anmeldt skattepligt overfor konkursboet, når de foregående års indkomster har været kr. 328.444 i 2006 og kr. 341.474 i 2007.

Uanset hvad svaret er, må det derfor stå klart for enhver, at SKAT må have begået en myndighedsfejl, som gør at skatteansættelserne for 2018 og 2019 skal genoptages, når der er tale om helt misvisende skatteansættelser.”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, at en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Af skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1, fremgår, at uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, såfremt betingelserne oplistet i nr. 1-8 er opfyldt. Af nr. 8 fremgår, at told og skatteforvaltningen efter anmodning fra den skattepligtige kan give tilladelse til ændring af ansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Klagerens anmodning om genoptagelse for indkomstårene 2008 og 2009 er fremsat den 28. januar 2017 og skal således behandles efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1.

Klagerens repræsentant har gjort gældende, at SKAT har begået en fejl, og at der derfor foreligger en særlig omstændighed. Fejlen består ifølge repræsentanten i, at SKAT ikke har truffet afgørelse vedrørende konkursindkomsten for 2009, når SKAT på baggrund af skatteansættelser og takserede indkomster for tidligere indkomstår burde være kommet frem til, at indkomsten er over 100.000 kr. Repræsentanten mener, at SKAT har lavet nogle åbenbart urimelige ansættelser af indkomsterne for 2008 og 2009 og tillige har begået myndighedsfejl, som berettiger til ekstraordinær genoptagelse.

Indkomståret 2008

For indkomståret 2008 har SKAT baseret den skønsmæssige ansættelse på de foregående års selvangivne oplysninger om overskud af virksomhed. Som sagen er oplyst, har SKAT dermed ikke begået en fejl i forbindelse med den skønsmæssige ansættelse, og der foreligger således ikke en særlig omstændighed, der kan begrunde ekstraordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, pkt. 8. Landsskatteretten bemærker hertil, at reglerne for ekstraordinær genoptagelse generelt er meget restriktive. Det er derfor med rette, at SKAT ikke har anset betingelserne for genoptagelse af skatteansættelsen for at være opfyldt, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Indkomståret 2009

Det fremgår af konkursskattelovens § 1, stk. 1, at loven anvendes på visse skatteforhold i forbindelse med konkurs efter reglerne i konkursloven.

Efter konkursskattelovens § 6 er fysiske personer ikke skattepligtige af konkursindkomsten, med mindre der træffes beslutning om skattepligt.

Konkursindkomsten omfatter skyldnerens indtægter og udgifter fra konkursboets aktiver og passiver i perioden fra konkursdekretets afsigelse til konkursboets slutning samt skyldnerens indtægter og udgifter fra begyndelsen af det indkomstår, hvori konkursdekret afsiges og indtil dekretets afsigelse. Skyldnerens A-indkomst er ikke omfattet af konkursindkomsten, jf. konkursskattelovens § 7.

I det indkomstår, hvor konkursdekret afsiges, og senere indkomstår kan underskud fra tidligere indkomstår ikke fradrages, jf. konkursskattelovens § 12.

Beslutning om skattepligt træffes, hvis det skønnes, at konkursindkomsten opgjort efter fradrag af tidligere års underskud overstiger 100.000 kr. Told- og skatteforvaltningen kan undlade at træffe beslutning om skattepligt, hvis det må antages, at kun en mindre del af skatten kan inddrives, jf. konkursskattelovens § 14.

Det fremgår af konkursskattelovens § 15, stk. 2, at afgørelse om skattepligt skal træffes inden 3 måneder fra modtagelsen af oplysninger fra konkursboets kurator efter konkurslovens § 125, stk. 2.

En afgørelse fra told- og skatteforvaltningen, der pålægger skattepligt, kan påklages af bostyret eller skyldneren, jf. konkursskattelovens § 15, stk. 4.

Da fysiske personer som udgangspunkt ikke er skattepligtige af konkursindkomsten, er Landsskatteretten af den opfattelse, at afgørelse om skattepligt kun skal træffes af skatteforvaltningen, hvis det skønnes, at konkursindkomsten efter fradrag af tidligere års underskud overstiger 100.000 kr., jf. konkursskattelovens § 14. Da klageren efter det oplyste for tidligere indkomstår har haft underskud ved drift af virksomhed på 879.079 kr. til fremførelse, kan det af SKAT udøvede skøn vedrørende skattepligt af konkursindkomsten efter det foreliggende i relation til anmodning om genoptagelse ikke anfægtes. Klagerens konkursindkomst er derfor skattefri.

Det af klagerens repræsentant anførte vedrørende SKATs kendskab til klagerens underskud for tidligere år kan ikke føre til andet resultat.

Landsskatteretten finder derfor, at klageren ikke har påvist forekomsten af særlige omstændigheder i forbindelse med det udøvede skøn, der vil kunne begrunde en ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2009 efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr.8.

Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, fremgår, at en ansættelse kun kan foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. Der kan dog ved særlige omstændigheder ses bort fra 6 måneders fristen.

Landsskatteretten bemærker, at klageren har fået kendskab til forhold, der måtte kunne begrunde genoptagelse lang tid inden 6 måneders fristen vedrørende anmodningens indgivelse, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. Landsskatteretten finder derfor, at anmodningen om genoptagelse ikke er rettidigt indgivet. Klageren har ikke dokumenteret forekomsten af konkrete, personlige forhold, der vil kunne suspendere fra denne frist, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, sidste punktum. Landsskatteretten finder således, at der ikke foreligger særlige omstændigheder, der taler for, at der bortses fra 6-måneders fristen.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse vedrørende afslag på ekstraordinær genoptagelse af indkomstårene 2008 og 2009.