Kendelse af 03-12-2021 - indlagt i TaxCons database den 10-01-2022

Journalnr. 18-0000036

SKAT har ikke givet lempelse for belgiske skatter vedrørende klagerens danske folkepension, da Danmark har beskatningsretten til klagerens pension. SKAT har endvidere ikke godkendt fradrag for belgiske bidrag til social sikring i klagerens skatteberegninger for 2015 og 2016 med henvisning til daværende § 2, stk. 4, i kildeskatteloven.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren, der er dansk statsborger, blev den 1. september 1976 i Folkeregistret registreret som udrejst af Danmark. Klageren havde bopæl i Belgien i de påklagede indkomstår, hvor han siden 2015 har modtaget folkepension fra Danmark.

I Belgien blev klageren opkrævet 3,55 % i bidrag til social sikring (La cotisation AMI - assurance maladie-invalidité) af den danske folkepension og en belgisk medarbejderpension. Det samlede bidrag blev trukket i klagerens månedlige belgiske pensionsudbetaling og udgjorde i henholdsvis oktober og december måned 2015 61,65 EUR i alt. Dette fremgår af den fremlagte dokumentation fra Office national des Pensions i Belgien vedrørende udbetaling af belgisk medarbejderpension.

Der er endvidere fremlagt et dokument fra [...].be, hvoraf fremgår:

”La cotisation AMI (assurance maladie-invalidité)

La cotisation AMI pour les pensionnés est une cotisation de sécurité sociale qui est destinée au financement de l’assurance maladie-invalidité. La cotisation AMI ne remplace pas la cotisation de mutualité et ne donne pas droit au remboursement des soins de santé.

La retenue AMI mensuelle s’élève a 3,55 % du montant brut des pensions (y compris l’allocation de transition, et les pensions étrangères a partir de 01/2013) si le montant brut mensuel total des pensions, rentes et avantages complémentaires dépasse le seuil qui a été fixé par la loi (distinction ‘isolé ou avec “charge de familie”).

Montants-seuils pour la cotisation AMI:

Date IndicePensionné ”avec charge de familie” Pensionné ”isolé”

01/06/2016 138,81 1 709,07 EUR 1 442,08 EUR

(...)”

SKATs afgørelse

SKAT har ikke ændret grundlaget for klagerens skatteberegning for 2015 og 2016 og har som begrundelse blandt andet anført følgende:

”Du har bedt om at få ændret grundlaget for din skat for 2015,2016. Vi har ikke ændret grundlaget for din skat. Begrundelsen er, at Danmark ikke kan give nedslag for Belgiske skatter af den danske indkomst, da Danmark har beskatningsretten af din danske sociale pension jf. Dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Belgien og Danmark artikel 18 stk. 2. Derudover kan der kun gives fradrag for, udgifter der relaterer sig til den indkomst, du er skattepligtig af til Danmark jf. Kildeskattelovens § 2 stk. 4.

Love og regler

Betingelserne for, at du kan få ændret grundlaget for din skat (skatteansættelse), står i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Undtagelsesbestemmelserne står i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8.

Du kan finde de love og regler, vi henviser til, på skat.dk/skattelove.(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at der skal gives fradrag i hans skatteberegninger her i landet for bidrag til social sikring i Belgien.

Klageren har blandt andet skrevet følgende i e-mail til Skatteankestyrelsen af 13. maj 2018:

”(...)

Som tidligere nævnt mener jeg der skal gives fradrag for det sociale bidrag (cotisation AMI for invaliditet – sygdom i den skat som pålignes mine danske pensionsudbetalinger (folkepension og ATP).

Det årlige beløb som der anmodes om fradrag for fra oktober 2015 til dato er fra og med oktober 2015 61.65 €/måned, senere 61.77 € og 61.89 €/måned, henholdsvis, og nu i 2018, 66.12 €/måned = ~ ca. 490 kr/måned.

(..)”

Klageren har endvidere i sine indsigelser til SKAT tidligere anført følgende:

”Som tidligere oplyst per telefon, har den Belgiske stat i 2013 indført et lovpligtigt socialt bidrag på 3,55 % af alle pensionsudbetalinger, også fra udlandet (se vedlagt bilag 1 på fransk).

Dette betyder, at man i mine Belgiske pensionsudbetaling har trukket beløb, som efter lovgivningen vil være pro-rata fradragsberettiget i Danmark:

2015: Et beløb på 61,65 EUR for november måned (bilag 2)

2016: Et beløb på 61,65 EUR månedligt fra og med februar 2016 (bilag 3)

2017: Et beløb på 61,65 EUR månedligt fra og med januar 2017.

(bilag3).

Tør jeg venligst anmode om at de foretager den nødvendige justering i min trækprocent for 2017, samt justeringer i års opgørelserne 2015 og 2016?”

Landsskatterettens afgørelse

Klageren har modtaget sociale pensioner fra Danmark i form af folkepension og ATP. Klageren er begrænset skattepligtig til Danmark af disse pensioner, jf. kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 11.

Klageren, der har bopæl i Belgien og er skattepligtig til Belgien, har i 2015 og 2016 betalt bidrag til social sikring i Belgien (La Cotisation AMI), der går til finansiering af udgifter til sygdom og invaliditet. Bidraget på 3,55 % er beregnet på baggrund af klagerens pensionsindkomst.

Udgangspunktet for beskatning af pensioner i artikel 18, stk. 1, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Belgien af 16. oktober 1969, som ændret ved protokol af 27. september 1999 og protokol af 7. juli 2009, fraviges i artikel 18, stk. 2, hvorefter ydelser efter kildelandets sociallovgivning kun kan beskattes i kildelandet.

Folkepension er en udbetaling i henhold til lov om social pension og derfor en ydelse, der er omfattet af artikel 18, stk. 2. Der kan henvises til SKM2003.90.HR.

Danmark har således beskatningsretten til klagerens folkepension i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 18, stk. 2. Lempelse for eventuel dobbeltbeskatning skal derfor finde sted i Belgien i henhold til artikel 23, stk. 1, jf. artikel 18, stk. 1, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Belgien.

Dobbeltbeskatningsoverenskomstens regler om lempelse af skatter finder alene anvendelse på indkomst- og formueskatter, jf. artikel 2 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Belgien. Bidrag til social sikring er ikke omfattet af denne definition i dobbeltbeskatningsoverenskomsten. De af klageren betalte bidrag til social sikring (AMI) i Belgien anses derfor ikke for at være en belgisk skat efter artikel 2, stk. 3, i overenskomsten. Der henvises til den juridiske vejledning, kapitel C.F.8.2.2.2.4.

Efter interne, danske regler kan obligatoriske udenlandske sociale bidrag være fradragsberettigede efter ligningslovens § 8 M. For personer, der er begrænset skattepligtige til Danmark efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, fremgår følgende af ligningslovens § 8 M, stk. 4:

”Personer, som er omfattet af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1 eller 3, og som i medfør af De Europæiske Fællesskabers forordninger om social sikring for arbejdstagere, selvstændigt erhvervsdrivende og deres familier, der flytter inden for Det Europæiske Fællesskab, er undergivet udenlandsk social sikringslovgivning, kan fradrage udenlandske obligatoriske sociale arbejdsgiverbidrag ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for det indkomstår, som bidragene vedrører. Det er en betingelse for fradrag, at der i medfør af De Europæiske Fællesskabers forordninger om social sikring er indgået aftale om, at de udenlandske arbejdsgiverbidrag påhviler lønmodtageren.”

Allerede fordi klagerens folkepension ikke er omfattet af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1 eller 3, men derimod er omfattet af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 11, opfylder klageren ikke betingelsen i ligningslovens § 8 M, stk. 4.

Retten finder derfor, at klageren ikke er berettiget til fradrag for bidrag til belgisk social sikring (La cotisation AMI) i den danske skatteberegning for 2015 og 2016.

Retten bemærker, at der ikke er taget stilling til, om de sociale bidrag, som klageren har betalt i Belgien, er obligatoriske sociale bidrag.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse vedrørende 2015 og 2016.

Efterfølgende indkomstår

Retten bemærker, at SKAT i den påklagede afgørelse af 3. oktober 2017 alene har truffet afgørelse vedrørende klagerens skatteansættelser for 2015 og 2016. SKAT har ikke truffet afgørelse vedrørende klagerens skatteansættelser og forskudsregistrering for senere år. Retten kan således ikke tage stilling til klagerens beskatning i disse år.

Landsskatteretten afviser derfor at behandle skatteansættelserne for efterfølgende indkomstår.