Kendelse af 14-07-2021 - indlagt i TaxCons database den 07-08-2021

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2011

Indeholdelsespligtig A-skat

596.586 kr.

0 kr.

596.586 kr.

Indeholdelsespligtig AM-bidrag

94.322 kr.

0 kr.

94.322 kr.

Indkomståret 2012

Indeholdelsespligtig A-skat

389.620 kr.

0 kr.

389.620 kr.

Indeholdelsespligtig AM-bidrag

61.600 kr.

0 kr.

61.600 kr.

Indkomståret 2013

Indeholdelsespligtig A-skat

120.439 kr.

0 kr.

120.439 kr.

Indeholdelsespligtig AM-bidrag

19.104 kr.

0 kr.

19.104 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden startede den 15. maj 2000 og ophørte den 2. december 2014. Virksomheden havde CVR-nr. [...1] med branchekode 494100 Vejgodstransport.

Virksomheden havde ifølge CVR-registeret mellem 1-4 ansatte i 2011, 2-4 ansatte i 2012 og 2-9 ansatte i 2013.

Det fremgår af virksomhedens regnskaber for indkomstårene 2011 og 2012, at virksomheden havde en omsætning på henholdsvis 2.505.647 kr. og 3.088.616 kr. Den indberettede omsætning udgjorde 3.079.369 kr. for 2013. Indehaveren havde i årene selvangivet overskud af virksomhed med henholdsvis 311.427 kr. for 2011, 459.085 kr. for 2012 samt 103.716 kr. for 2013.

Der foreligger indberettede regnskabsoplysninger for indkomståret 2013, men ikke noget regnskab.

Virksomheden har været registreret som arbejdsgiver siden 4. kvartal 2002. Den daglige ledelse af virksomheden blev varetaget af indehaveren. Indehaverens ægtefælle og barn arbejdede ligeledes i virksomheden.

SKAT har modtaget 3 anmeldelser på virksomheden vedrørende sorte lønninger samt manglende aftalebilag og fakturaer.

SKAT har modtaget følgende materiale fra virksomheden:

- finanskontokort 2011-2013,

- kontoplan,

- råbalance for 2012,

- saldobalancer 2010 – 30. september 2013 og

- skattemæssige opgørelser 2011-2012.

Klageren reagerede ikke på SKATs anmodning om regnskabsoplysninger fremsendt henholdsvis den 26. oktober 2014 og den 6. januar 2015.

SKAT har konstateret, at der manglede følgende:

underliggende dokumentation for ”Div flytninger”. Der forelå udelukkende ”lyserøde indtægtsbilag” i det fremlagte regnskabsmateriale
virksomhedens ordrebekræftelser og aftalesedler
oplysninger om, hvem der stod for den daglige bogføring
oplysninger om, hvem der var chauffører og medhjælpere på virksomhedens 4 biler
identifikation af virksomhedens 4 biler
oplysninger om, hvem der kørte 2 privatbiler herunder den erhvervsmæssige anvendelse
specifikation af formuen pr. 1. januar 2011

på grundlag af det foreliggende materiale konstaterede SKAT, at der ikke var sammenhæng mellem de lønninger, der var indberettet til SKAT og bemandingsbehovet til 4 flyttebiler, besigtigelser samt de administrative opgaver på kontoret.

Indehaveren fremlagde ikke lønsedler, hvorfor SKAT har foretaget en skønsmæssig opgørelse af bruttolønnen. SKAT har henset til flyttebilernes kørte kilometer samt den selvangivne dækningsgrad, som udgjorde 77,7 % i 2011 og 66,37 % i 2012. SKAT har herefter opgjort bruttolønnen til 1.179.024 for 2011, 770.000 kr. for 2012 og 238.084 kr. for 2013. SKAT har taget hensyn til indberettede lønoplysninger, som primært vedrører klagerens ægtefælle og barn.

SKAT konkluderede, at klageren ikke har opfyldt sin dokumentationspligt, tilsidesatte regnskabsgrundlaget og ansatte indehaverens indkomst og lønudgift skønsmæssigt for årene 2011-2013.

SKAT har oplyst, at der af virksomhedens hjemmeside blandt andet fremgik følgende priser:

Flyttevogn med 2 mand = 800 kr. pr. time inkl. moms,
Flyttevogn med 3 mand = 975 kr. pr. time inkl. moms,
Vejl. priser inkl. moms 1 vær. lejlighed 2.500 kr.
Vejl. priser inkl. moms 2 vær. lejlighed 3.500 kr.
Vejl. priser inkl. moms 3 vær. lejlighed 4.500 kr.
Vejl. priser inkl. moms 4 vær. lejlighed 5.500 kr.
Vejl. priser inkl. moms 5 vær. lejlighed 6.500 kr.
Vejl. priser inkl. moms 6 vær. lejlighed 7.500 kr.

Der var i årene 2011 og 2012 følgende vare- og lastbiler i virksomheden:

Køretøj

Regnr

Tilgang

Afgang

Iveco 35s14c

[reg.nr.1]

05-12-06

25-01-13

Iveco 35sl4c

[reg.nr.2]

13-09-05

01-06-11

lveco 35s14c

[reg.nr.3]

02-02-10

02-12-14

Iveco 35s17c

[reg.nr.4]

26-05-11

02-12-14

Iveco 35sl 7c

[reg.nr.5]

20-08-10

06-11-13

Der er i regnskaberne for 2011 og 2012 fratrukket udgifter til kørsel i privatbiler, som var ejet af klagerens ægtefælle. Af kørselsregnskaberne fremgik ikke registreringer vedrørende privat kørsel samt oplysninger om hvem, der havde kørt i privatbilerne og med hvilket formål. For 2011 var der registreret 60.780 km for 319 dage, hvor der var besøgt 471 adresser. For 2012 var der registreret 68.691 km for alle dage på nær 3 dage i december, og der var besøgt 423 adresser.

SKAT har opgjort forhøjelsen af klagerens indkomst for indkomståret 2011 således:

Forhøjelse vedrørende ”bankindsætninger”38.567 kr.

Forhøjelse vedrørende ”yderligere skønnet omsætning” 2.499.353 kr.

Nedsættelse vedrørende ”yderligere anslået løn”-1.179.024 kr.

Forhøjelse vedrørende erhvervsmæssig anvendelse af personbiler 77.488 kr.

Samlet forhøjelse 1.436.384 kr.

SKAT har opgjort forhøjelsen af klagerens indkomst for indkomståret 2012 således:

Forhøjelse vedrørende ”bankindsætninger”26.506 kr.

Forhøjelse vedrørende ”yderligere skønnet omsætning” 1.426.383 kr.

Nedsættelse vedrørende ”yderligere anslået løn”-770.000 kr.

Forhøjelse vedrørende erhvervsmæssig anvendelse af personbiler 89.125 kr.

Samlet forhøjelse772.014 kr.

SKAT har opgjort forhøjelsen af klagerens indkomst for indkomståret 2013 således:

Forhøjelse vedrørende ”yderligere skønnet omsætning” 500.000 kr.

Nedsættelse vedrørende ”yderligere anslået løn”-238.804 kr.

Forhøjelse vedrørende ikke-erhvervsmæssig anvendelse af personbiler 90.000 kr.

Samlet forhøjelse 351.196 kr.

Indehaveren afleverede den 20. januar 2014 materiale til SKAT. SKAT anmodede om yderligere materiale den 19. marts 2014.

Den 12. juni 2014 returnerede SKAT efter anmodning bilagsmateriale for perioden januar – september 2013 til virksomhedens revisor.

Den 28. oktober 2014 anmodede SKAT om yderligere oplysninger – herunder materialet for 2013, som tidligere var returneret. SKAT rykkede for materialet den 6. januar 2015. Der blev ikke indsendt noget.

SKAT modtog efter anmodning af 22. januar 2015 til indehaverens bank oplysninger om indehaverens bankkonti.

SKAT udsendte forslag til afgørelse den 26. juni 2015 og modtog indsigelse samt anmodning om aktindsigt den 6. juli 2015. SKAT gav fuld aktindsigt den 10. august 2015 og udsendte den påklagede afgørelse den 18. august 2015.

Indehaveren har ikke fremlagt yderligere materiale i forbindelse med klagesagen.

SKATs afgørelse

SKAT har anset virksomheden for at være indeholdelsespligtig af 690.908 kr. i A-skat og arbejdsmarkedsbidrag vedrørende lønudbetalinger i indkomståret 2011, 451.220 kr. i indkomståret 2012 og 139.549 kr. i indkomståret 2013. Virksomheden er ligeledes pålagt hæftelse for den manglende indeholdelse.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

Omsætninger contra lønninger

Det er vores opfattelse, at der ikke er sammenhæng mellem omsætningerne for de enkelte år, og de lønninger som der er indberettet til SKAT.

Det er vores opfattelse, at det er dig, som står for besigtigelsesopgaverne, og det således er dig, der har anvendt personbilerne til disse opgaver. Det understøttes også af de kundeanmeldelser, som ligger på [...dk]., hvor du er nævnt ved navn eller som ”chefen”.

Det er vores opfattelse – når vi lægger til grund, at du har opgaverne omkring besigtigelse, og når vi samtidigt henser til den meget omfattende kørsel der har været i personbilerne – at du som udgangspunkt
ikke har haft mulighed for også at køre med på flyttebilerne – dog ansat 750 timer

Det er vores opfattelse, at [person1] (ægtefælle) og [person2] (datter) har stået for det administrative (arbejde på kontoret m.v.) og ikke er med som chauffører / eller medhjælpere på flyttebilerne.

Dette understøttes også af de mange kundeanmeldelser, som ligger på [...dk], hvor følgende blandt andet fremgår:

”damen/telefondamen” og ”Deres telefondame”

”Hun på kontoret nævnte...”

”Kontaktede [person1] telefonisk...”

”Kommunikation med [person1]/[person2] på kontoret”

Løn til administration m.v.

År 2011

År 2012

Lønninger ifølge indberetninger

388.333

kr.

799.357

kr.

Heraf fragår løn til ægtefælle (kontor andet administrativt)

-268.920

kr.

-268.920

kr.

Heraf fragår løn til datter (kontor andet administrativt)

-92.584

kr.

-223.939

kr.

Rest løn til flytteopgaver

26.829

kr.

306.498

kr.

Disse restlønninger til flytteopgaverne på henholdsvis 26.829 kr. (2011) og 306.498 kr. (2012)
forekommer at være urealistiske lave, og det er vores opfattelse, at der anvendt mere arbejdskraft til
opgaverne. Det er vores opfattelse, at der har der været afholdt udgifter til løn, som ikke er indberettet. Flere personer står med indberettet timer, men 0 kr. i løn. Se vedlagte specifikation
Bilag C.

I de første 8 måneder af 2011 er der således slet ikke indberettet løn, som vedrører flyttefolk, bortset fra 2.464 kr. (din søn [person3] for januar til marts).

Ifølge websitet www.løn.info/[...dk] er en gennemsnitlig månedsløn for en flyttemand 22.708 kr. pr. måned / og en gennemsnitlig timeløn 154 kr. (min. er 117 kr. / maks. er 185 kr. - dette efter alder og erfaring). En udskrift af dette er vedlagt som Bilag A.

Således vil der beregningsmæssig have været 174 timer (26.829 kr.: 154) til flytteopgaverne i 2011, og for 2012 ville der beregningsmæssigt have været 1.990 timer (306.498 kr.: 154) til flytteopgaverne.

Det anses ikke for muligt at have 4 flyttebiler i drift med en bemanding på 2-3 mand til foranstående opgaver – ud fra de indberettede lønninger.

Dækningsbidrag / Dækningsgrad

2011: Dækningsbidrag er ifølge regnskabet på 1.947.040 kr. = Dækningsgrad på 77,7 %.

2012: Dækningsbidrag er ifølge regnskabet på 2.048.852 kr. = Dækningsgrad på 66,37 %.

SKAT har haft kontaktet [virksomhed1] ([virksomhed1]). De har ikke nøgletal for branchen. De henviste til Danmarks statistik ”transportbranchen”.

Danmarks statistik har oplysninger om bruttoavance transportbranchen (generelt), og som udviser:

2010 = 72,3 %, 2011 = 70,1 %, 2012 = 78,8 % og 2013 = 76,9 %.
En udskrift af dette er vedlagt som Bilag B.

Vores forudsætninger og beregninger for yderligere omsætning og opgørelse af bemandingsbehov

At en dækningsgrad for denne type virksomhed vurderer vi, må ligge mellem de 60 - 66 %. Vi har således set på de udgifter, som indgår ved opgørelsen af dækningsbidragene for
virksomheden, og vi har vurderet, at den generelle dækningsgrad for transportbranchen ikke kan bruges til en direkte sammenligning.
At der er 4 flyttebiler, og hvor det antages, at de 3 har været i drift hele tiden (anslået min 250 dage om året, idet der også har været flytninger i weekender).
At der til hver vogn i snit har været en bemanding på min. 2 personer.
At hver af de 3 Iveco Daily (kassevogn/varebil) har haft gennemsnitlig kørsel på ca. 10 km. pr. liter.
At Iveeco Stralis (lastbil) har haft en gennemsnitlig kørsel på ca. 3-4 km. pr. liter.
At den samlede kørsel - vurderet ud fra værkstedsregningerne - for 2011 har været på
omkring 286.000 km., og for 2012 har den samlede kørsel været på omkring 258.000 km.
At hver flyttebil i drift i snit har haft 2 opgaver hver dag.
At hver flyttebil i drift i snit har haft en kørsel på ca. 200 km. pr. opgave.
At antal flytteopgaver i 2011 har været 1.430 (286.000 km.: 200 km.) og antal flytteopgaver i 2012 har været 1.290 (258.000 km.: 200 km).
At gennemsnitpris på en flytteopgave (vurderet ud fra priserne på virksomhedens website) er på 3.500 kr. ekskl. moms. Vurderet ud fra det foreliggende bilagsmateriale har der ved kørsel for virksomhederne ofte været væsentlige større indtægter.
At der til hver opgave har været brugt i snit 2 mand a 3,0 time (6 timer pr. opgave).

Beregning af yderligere omsætning

År 2011

År 2012

Beregnet opgaver: 1.430 a 3.500 kr. / 1.290 a 3.500 kr.

5.005.000

kr.

4.515.000

kr.

Medregnet omsætning ifølge bogføring

-2.505.647

kr.

-3.088.617

kr.

Yderligere skønnet omsætning

=SUM(ABOVE) 2.499.353

kr.

=SUM(ABOVE) 1.426.383

kr.

Reguleringsbeløb 2011

Forhøjelse vedrørende ”bankindsætninger” (48.209 kr. *100/125)

38.567

kr.

Forhøjelse vedrørende ”yderligere skønnet omsætning”

2.499.353

kr.

I alt forhøjelse vedrørende omsætning

=SUM(ABOVE) 2.537.920

kr.

Yderligere salgsmoms: 2.537.920 kr. x 25 %

634.480

kr.

Reguleringsbeløb 2012:

Forhøjelse vedrørende ”bankindsætninger” (33.133 kr. *100/125)

26.506

kr.

Forhøjelse vedrørende ”yderligere skønnet omsætning”

1.426.383

kr.

I alt forhøjelse vedrørende omsætning

=SUM(ABOVE) 1.452.889

kr.

Yderligere salgsmoms: 1.452.889 kr. x 25 %

363.223

kr.

Virksomhedens dækningsbidrag og dækningsgrad efter reguleringer af omsætning og yderligere løn

År 2011

År 2012

Omsætning

5.005.000

kr.

4.515.000

kr.

-Vareforbrug

-185.221

kr.

-258.912

kr.

- Personaleudgifter inkl. lønninger

-373.386

kr.

-780.853

kr.

- Yderligere lønnet fradrag for lønudgifter

-1.179.024

kr.

-770.000

kr.

= Dækningsbidrag (DG = 65,3 % / 59,9 %)

=SUM(ABOVE) 3.267.369

kr.

=SUM(ABOVE) 2.705.235

kr.

Beregning af bemandingsbehov og lønninger

År 2011

År 2012

Beregnet antal timer ud fra A-indkomst / timeløn på 154 kr.

174

t.

1.990

t.

Anslået antal timer du selv har anvendt på flyttebilerne

750

t.

750

t.

Beregnet tidsforbrug pr. opgave: 1.430 x 6 /1.290 x 6

-8.580

t.

-7.740

t.

Manglende timer

=SUM(ABOVE) -7.656

t.

=SUM(ABOVE) -5.000

t.

Beregning af yderlige løn (timeløn ansat til 154 kr.)

År 2011

År 2012

2011: 7.656 timer x 154 kr. / 2012: 5.000 timer x 154 kr.

1.179.024

kr.

770.000

kr.

Beregning af manglende AM-bidrag

År 2011

År 2012

2011: 1.179.024 kr. x 8 % / 2012: 770.000 kr. x 8 %

94.322

kr.

61.600

kr.

Beregning af manglende A-skat

2011: A-skat 55 % af 1.084.702 kr.(1.179.024 kr.- 94.322 kr)

596.586

kr.

kr.

2012: A-skat 55 % af 708.400 kr.(770.000 kr.- 61.600 kr.)

kr.

389.620

kr.

Manglende AM-bidrag og A-skat

=SUM(ABOVE) 690.908

kr.

=SUM(ABOVE) 451.220

kr.

...

4.1 SKATs bemærkninger og begrundelse

Du har ikke fremlagt det materiale, som SKAT har bedt om. Du har dermed ikke opfyldt din
dokumentationspligt, og givet SKAT mulighed for at foretage en korrekt opgørelse af din skat og moms m.v.

Såfremt dokumentationspligten ikke er opfyldt, giver det SKAT mulighed for at foretage en skønsmæssig ansættelse / foretage skønsmæssige reguleringer.

Det er på baggrund af de foreliggende oplysninger ikke muligt at opgøre et privatforbrug for husstanden, og således er der ikke foretaget et skøn over privatforbruget.

Det er vores opfattelse, at virksomhedens indkomst kan ansættes efter et skøn ud fra virksomhedens karakter og omfang – herunder de betragtninger som er gjort for 2011 og 2012. Således har vi ud fra en samlet vurdering lagt til grund, at virksomhedens dækningsgrad har været omkring 65 %

For 2013 er der selvangivet resultat på 103.716 kr., som er væsentlig mindre end tidligere år.

For 2013 er der indberettet regnskabsoplysninger (enkelte nøgletal), og vi har ligeledes saldobalancen fra din revisor pr. 01.10.2010, som vi har brugt til beregninger (omregningsfaktor til år = 12/9).

Beregnet dækningsbidrag og DG

Bemærkninger

Omsætning

3.079.369

kr.

Indberettet regnskabsoplysninger

Fremmed arbejde

-73.222

kr.

Indberettet regnskabsoplysninger

Lønninger

-931.707

kr.

Indberettet lønoplysninger

ATP

-6.480

kr.

Indberettet lønoplysninger

Sygedagpenge

23.741

kr.

Indberettet skattepligtige ydelser

Direkte omkostninger

-18.176

kr.

Saldobalance forholdsmæssigt 12 mdr /9

Færgebilletter m.v.

-8.039

kr.

Saldobalance forholdsmæssigt 12 mdr /9

Pladsleje

-60.484

kr.

Saldobalance forholdsmæssigt 12 mdr /9

Småanskaffelser, flyttekasser m.v.

-230.061

kr.

Saldobalance forholdsmæssigt 12 mdr /9

Arbejdstøj

-18.445

kr.

Saldobalance forholdsmæssigt 12 mdr /9

Lønadministration

-3.840

kr.

Saldobalance forholdsmæssigt 12 mdr /9

Dækningsbidrag (DG = 56,9)

=SUM(ABOVE) 1.752.656

kr.

Løn til administration m.v.

Lønninger ifølge indberetninger

931.707

kr.

Heraf fragår løn til ægtefælle (kontor andet administrativt)

-268.920

kr.

Rest løn til flytteopgaver

=SUM(ABOVE) 662.787

kr.

Beregning af bemandingsbehov og lønninger

Beregnet antal timer ud fra A-indkomst 662.787 kr. / timeløn på 154 kr.

4.304

t.

Anslået antal timer du selv har anvendt på flyttebilerne

750

t.

Beregnet tidsforbrug: anslået 1.100 opgaver a 6 timer

-6.600

t.

Manglende timer

=SUM(ABOVE) -1.546

t.

Beregning af yderlige løn (timeløn ansat til 154 kr.)

1.546 timer a 154 kr.

238.084

kr.

Beregning af manglende AM-bidrag

238.804 kr. x 8 %

19.104

kr.

Beregning af manglende A-skat

A-skat 55 % af 218.980 kr. (238.084 kr. - 19.104 kr.)

120.439

kr.

Manglende AM-bidrag og A-skat

=SUM(ABOVE) 139.543

kr.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at de af SKAT opkrævede beløb i A-skat og AM-bidrag på 690.908 kr. for 2011, på 451.220 kr. 2012 og på 139.543 kr. for 2013 skal nedsættes til 0 kr.

Repræsentanten har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

For en nærmere belysning af de faktiske omstændigheder i sagen henvises i første omgang til sagsfremstillingen indeholdt i SKATs afgørelse af den 18. august 2015, jf. bilag 1.

Idet det ikke på nuværende tidspunkt er muligt at redegøre fyldestgørende for sagens faktiske forhold, tager vi forbehold for at fremkomme med en uddybende sagsfremstilling i et supplerende indlæg.

ANBRINGENDER

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det overordnet gældende, at der ikke er grundlag for at tilsidesætte virksomhedens regnskabsgrundlag og foretage en skønsmæssig ansættelse af [person4]s indkomst og momstilsvar i indkomstårene 2011-2013. Det gøres ligeledes gældende, at [person4] ikke er indeholdelsespligtig af manglende A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i det omfang, som er skønnet af SKAT.

Herudover gøres det gældende, at der ikke er grundlag for en forhøjelse af skatteansættelsen vedrørende erhvervsmæssig anvendelse af personbiler ud fra en betragtning om, at kørselsregnskaberne ikke lever op til de krav, som stilles til kørselsregnskaber.

Det er ikke muligt at redegøre fyldestgørende for anbringenderne på nuværende tidspunkt, hvorfor der tages forbehold for at uddybe ovennævnte anbringender i et supplerende indlæg.

(...) ”

Landsskatterettens afgørelse

Pligt til at svare indkomstskat til staten påhviler personer, der erhverver indkomst i form af vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold udført her i landet. Det er uden betydning for skattepligten, hvilken form vederlaget udbetales i, og om retten til indkomsten eller vederlaget er erhvervet efter ophør af arbejdet her i landet. Dette fremgår af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomsten påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Der henvises til kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Personer, der har lønindkomst m.v. fra beskæftigelse udført her i landet, er pligtige til at betale arbejdsmarkedsbidrag. Arbejdsgiveren er indeholdelsespligtig af arbejdsmarkedsbidraget i forbindelse med udbetalingen af A-indkomsten, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, at har virksomheden ikke indeholdt A-skat og AM-bidrag, hæfter virksomheden for betaling af de manglende beløb, medmindre det godtgøres, at der ikke er udvist forsømmelighed fra virksomhedens side ved iagttagelse af bestemmelserne i denne lov.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, fremgår det, at kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.

Ved gennemgang af virksomhedens regnskaber har SKAT konstateret, at der ikke forelå oplysninger om, hvem der var chauffører på virksomhedens 4 flyttebiler. SKAT fandt desuden, at der ikke var sammenhæng mellem den indberettede løn og de opgaver, der fandtes i virksomheden.

Landsskatteretten har ved afgørelse af dags dato fundet, at virksomhedens indehaver anses for at have udeholdt omsætning og lønudgifter i indkomstårene 2011-2013 og stadfæstet det af SKAT opgjorte overskud af virksomhed. Der henvises til sagsnr. 15-2451417. Heri er beregnet de yderligere lønudgifter, der antages at have været i virksomheden. SKAT har beregnet disse bl.a. på grundlag af antal biler, bilernes kørte kilometer og antal flytninger m.v.

SKAT har opgjort den skønsmæssigt ansatte bruttoløn og dermed også størrelsen af den A-skat og AM-bidrag, der burde være indeholdt.

Retten er enig med SKAT i, at indehaveren anses for at have afholdt yderligere udgifter til lønninger i virksomheden. På baggrund af det foreliggende materiale er retten desuden enig med SKAT i størrelsen af de fastsatte lønudgifter.

Retten er desuden enig med SKAT i, at virksomheden har udbetalt løn som angivet ovenfor, ligesom virksomheden er indeholdelsespligtig af A-skat og AM-bidrag.

Virksomheden hæfter for den manglende indeholdelse, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1. Retten finder, at der er udvist forsømmelighed i forhold til den manglende indeholdelse. Der er således ikke fremlagt dokumentation for, at virksomheden allerede har indeholdt A-skat og AM-bidrag af de pågældende beløb.

SKATs afgørelse vedrørende indehaverens manglende indeholdelse og hæftelse for A-skat på 596.586 kr. og AM-bidrag på 94.322 kr. for indkomståret 2011, A-skat på 389.620 kr. og AM-bidrag på 61.600 kr. for 2012 samt A-skat på 120.439 kr. og AM-bidrag på 19.104 kr. for 2013 stadfæstes derfor.