Kendelse af 10-08-2021 - indlagt i TaxCons database den 08-10-2021

Indkomståret 2013

SKAT har for indkomståret 2013 forhøjet klagerens resultat af virksomhed med 1.172.017 kr. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse for så vidt angår den af SKAT skønnede omsætning på 1.773.329 kr., men hjemviser for så vidt angår fradrag for udgifter på 177.333 kr.

Indkomståret 2014

SKAT har for indkomståret 2014 forhøjet klagerens resultat af virksomhed med 144.571 kr. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse for så vidt angår den af SKAT skønnede omsætning på 637.595 kr., men hjemviser for så vidt angår fradrag for udgifter på 63.759 kr.

SKAT har for indkomståret 2014 forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med 519.405 kr. Landsskatteretten stadfæster på dette punkt SKATs afgørelse.

Indkomståret 2015

SKAT har for indkomståret 2015 forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med 504.050 kr. Landsskatteretten stadfæster på dette punkt SKATs afgørelse.

Indkomståret 2016

SKAT har for indkomståret 2016 forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med 369.600 kr. Landsskatteretten stadfæster på dette punkt SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har ifølge oplysninger i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) i perioden 1. september 2011 til 5. januar 2016 drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden var registreret under branchekode 532000 Andre post- og kurertjenester.

Det fremgår af virksomhedens indberettede A-indkomst for perioden 1. januar 2013 til 31. marts 2014, at virksomheden havde fire ansatte i 2013 og seks i perioden 1. januar til 31. marts 2014.

Klageren har selvangivet resultat af virksomheden på 134.584 kr. i 2013 og på 200.000 kr. i 2014.

Klageren har endvidere pr. 28. marts 2014 stiftet selskabet [virksomhed1] ApS med CVR-nr. [...2]. Selskabet, der er registret med samme branchekode som enkeltmandsvirksomheden, er opløst efter konkurs den 13. juni 2018.

Klagerens repræsentant har fremlagt en købekontrakt indgået mellem klagerens virksomhed og selskabet, hvoraf det fremgår, at selskabet pr. 1. juli 2014 fik overdraget virksomhedens aktiver i form af goodwill til en købesum på 25.000 kr. Det følger yderligere af kontrakten, der ikke er underskrevet af parterne, at selskabet overtog virksomhedens telefonnumre, internetforbindelse og evt. huslejekontrakt, ligesom en række forpligtelser, herunder skyldig moms, lønomkostninger, tilgodehavender m.v. blev overtaget af selskabet.

SKAT (nu Skattestyrelsen) har i brev af 7. november 2016 anmodet klageren om at sende virksomhedens skatte- og momsregnskab for indkomstårene 2013 til 2015, kontospecifikationer, oversigt over - eller kontrakter med - underleverandører og samarbejdspartnere samt kopi af bankkontoudtog og kapitalforklaring for 2015.

SKAT har imidlertid - trods rykkerskrivelse af 6. december 2016 - ikke modtaget materiale fra klageren og har derfor indhentet kontoudskrifter fra klagerens pengeinstitutter; [finans1] og [finans2].

SKAT har den 6. februar 2017 fra [finans2] modtaget kontoudskrifter vedrørende klagerens private konto med kontonr.: [...54] samt virksomhedens konto med kontonr.: [...89].

På baggrund af bankindsætninger på virksomhedens bankkonto ([...89]) har SKAT i brev af 29. juni 2017 med forslag til afgørelse foreslået at forhøje virksomhedens resultat for indkomståret 2013 med 1.172.017 kr. og for indkomståret 2014 med 144.571 kr. For indkomståret 2014 har SKAT alene foretaget forhøjelsen af virksomhedens overskud på baggrund af indsætninger i perioden 1. januar 2014 til 1. april 2014 med den begrundelse, at klageren pr. den 28. marts 2014 stiftede selskabet [virksomhed1] ApS, og at indsætninger herefter derfor formodes at vedrøre omsætning i selskabet.

Endvidere har SKAT på baggrund af indsætninger foretaget efter den 1. april 2014 på klagerens private bankkonto ([...54]) samt virksomhedens bankkonto ([...89]) foreslået at forhøje klagerens personlige indkomst med 519.405 kr. for indkomståret 2014, 504.050 kr. for indkomståret 2015 og 369.600 kr. for indkomståret 2016.

SKAT har i det væsentligste foretaget forhøjelserne vedrørende klagerens resultat af virksomhed på baggrund af indbetalinger, der indeholder posteringsteksterne ”[virksomhed2] ApS” eller ”[virksomhed2]”, og som i mange tilfælde er efterfulgt af teksten ”F” eller ”U” med efterfølgende angivelse af en fortløbende nummerering. Indbetalingerne vedrører større beløb, der kontinuerligt overføres til bankkontoen.

Endvidere har SKAT foretaget forhøjelserne vedrørende klagerens anden personlige indkomst på baggrund af indbetalinger, der indeholder posteringsteksten ”[virksomhed1] ApS”, og som i nogle tilfælde er efterfulgt af teksten ”Fakt.”

Klageren har ikke fremsendt bemærkninger til SKATs forslag til afgørelse.

SKAT har i konsekvens heraf i den påklagede afgørelse af 24. august 2017 truffet afgørelse i overensstemmelse med det udsendte forslag til afgørelse.

Det bemærkes, at SKAT i samme afgørelse har truffet afgørelse om forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for perioden 1. kvartal 2013 til og med 1. kvartal 2014 med 432.079 kr., der ligeledes er påklaget til Landsskatteretten, men behandles i en særskilt – og sammenholdt – sag med sagsnr.: [sag1].

SKAT har til afgørelsen vedlagt opgørelser af virksomhedens momstilsvar, herunder salgs- og købsmoms, for perioden 1. kvartal 2013 til og med 1. kvartal 2014 samt kopi af bankudskrifter og opgørelser over indsætninger på virksomhedens bankkonto ([...89]) og klagerens private bankkonto ([...54]) i [finans2]. Hertil kommer en opgørelse over virksomhedens indberettede A-indkomst for 2013 samt perioden 1. januar 2014 til 31. marts 2014.

I forbindelse med klagens indgivelse til Skatteankestyrelsen har klagerens repræsentant – foruden den allerede nævnte købekontrakt – fremlagt et excel-ark indeholdende en posteringsopdeling med angivelse af de udgifter, der er afholdt i virksomheden i indkomstårene 2013 til 2016.

Endvidere har klagerens repræsentant efterfølgende fremlagt regnskabsmateriale i form af balance og kontokort for perioden 1. januar 2013 til 31. december 2013 samt kontoudskrift fra [finans2] vedrørende virksomhedens bankkonto ([...89]) for perioden 30. december 2013 til 2. januar 2015 og årsrapport for 2013. Herudover er der fremlagt fakturaer udstedt af virksomheden til selskabet [virksomhed2] ApS og en række betalingsoversigter vedrørende udgifter afholdt af virksomheden samt diverse fakturaer/kvitteringer vedrørende afholdte udgifter til fremmed kørsel, leasing af køretøjer, revisor, brændstof, kontorartikler m.v.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst i indkomstårene 2013, 2014, 2015 og 2016 med 2.709.643 kr. Den samlede forhøjelse fordeler sig således:

Indkomståret 2013: 1.172.017 kr.

Indkomståret 2014: 663.976 kr.

Indkomståret 2015: 504.050 kr.

Indkomståret 2016: 369.600 kr.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

Ad. skat:

Det skal bemærkes, at fristen i skatteforvaltningslovens § 26 er overskredet for foretagelse eller ændring af indkomst- og ejendomsværdiskat for indkomståret 2013, pr. 1. maj 2017.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 kan SKAT uanset fristen i § 26 ændre/ opgøre indkomst- og ejendomsværdiskatten når der er tale om, at den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

I skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 anføres det, at en ansættelse kun kan foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den skattepligtige fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. Told- og skatteforvaltningen kan efter anmodning fra den skattepligtige dispenser fra fristen, hvis særlige omstændigheder taler derfor.

SKAT har den 6. februar 2017 modtaget kontoudtog fra [finans2] vedrørende indkomståret 2013, hvorfor SKAT er indenfor 6 måneders fristen.

(...)

2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

SKAT har forgæves indkaldt virksomhedens regnskabsmateriale, underleverandøroplysninger og bankkontoudtog mm. uden at der er indsendt noget til SKAT.

I henhold til skattekontrollovens § 6, stk. 1 har enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen.

Når regnskabsmaterialet ikke indsendes, kan SKAT foretage en skønsmæssig skatteansættelse, jævnfør skattekontrollovens § 5, stk. 3

SKAT har rekvireret virksomhedens/dine private bankkontoudtog i [finans1], og [finans2], jævnfør skattekontrollovens § 8D og momslovens § 75, stk. 3.

Indsætningerne, jævnfør bilag 5, på bankkonto i [finans2], konto [...89], anses for værende omsætning i forbindelse med selvstændig virksomhed, jævnfør statsskattelovens § 4.

Da SKAT ikke har virksomhedens regnskabsmateriale, bilag mm. kan der som udgangspunkt ikke gives fradrag for afholdte udgifter, da disse ikke er dokumenteret. SKAT vil dog godkende et skønsmæssigt fradrag på 10 % af den skønnede indkomst, som fradragsberettigede omkostninger, jævnfør statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, til dækning af telefon, kontorhold, biludgifter m.v.

Den skattemæssige korrektion – resultat af virksomhed

Året 2013

Selvangivet resultat af [...]34.584 kr.

Årets skønnede omsætning (ekskl. moms), jf. bilag 5 1.773.329 kr.

- skønnet udgifter (10 % af 1.773.329 kr.) - 177.333 kr.

- faktiske afholdte lønudgifter (bilag 8) - 289.395 kr.

Ansat resultat af [...].306.601 kr. 1.306.601 kr.

Forhøjelse af den skattepligtige indkomst 1.172.017 kr.

Året 2014

Selvangivet resultat af virksomhed 200.000 kr.

Årets skønnede omsætning (ekskl. moms), jf. bilag 5 637.595 kr.

- skønnet udgifter (10 % af 637.595.) -63.759 kr.

- faktiske afholdte lønudgifter (bilag 8) - 229.265 kr.

Ansat resultat af virksomhed 344.571 kr. 344.571 kr.

Forhøjelse af den skattepligtige indkomst 144.571 kr.

2.5. Endelig afgørelse

SKAT fremsender hermed en afgørelse, da vi ikke har modtaget nogen indsigelse mod fremsendt forslag af den 29. juni 2017.

(...)

3.4 SKATs bemærkninger og begrundelse

SKAT anser de overførte beløb fra [virksomhed1] ApS, konto: [...54] og [...89], [finans2], henholdsvis 519.405 kr. for året 2014, 504.050 kr. for året 2015 og 369.600 kr. for året 2016 (bilag 6 & 7) for værende skattepligtig indkomst, jævnfør statsskattelovens § 4.

Forhøjelse af den skattepligtige indkomst med:

År 2014 519.405 kr.

År 2015 504.050 kr.

År 2016 369.600 kr.

3.5. Endelig afgørelse

SKAT fremsender hermed en afgørelse, da vi ikke har modtaget nogen indsigelse mod fremsendt forslag af den 29. juni 2017.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er SKAT den 19. december 2017 kommet med følgende bemærkninger, der vedrører både moms- og skattesagen:

”(...)

SKAT har, på grund af manglende regnskabsmateriale, ved sagsbehandlingen godkendt et udokumenteret skønsmæssigt fradrag på 10 % af den momsbelagte omsætning som købsmoms, jævnfør momslovens § 37 samt et udokumenteret skønsmæssigt fradrag på 10 % af den skønnede indkomst, som fradragsberettigede omkostninger, jævnfør statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Der er ifølge klageskriveisen "indsendt alle bogføringsmaterialer for nævnte år", samt excel fil for årene 2013 - 2015 over afholdte driftsudgifter.

SKAT indstiller, at momsperioden for 1. kvartal 2013 - 1. kvartal 2014 og skatteansættelsen for indkomstårene 2013 - 2014 genoptages, såfremt der foreligger den ønskede bogføring med samtlige indtægts- og udgiftsbilag for ovennævnte periode.

Det skal bemærkes, at skatteyder [person1] har stiftet selskabet [virksomhed1] ApS pr. den 28. marts 2014, hvorved indsætninger på bankkonto frem til og med den 1. april 2014, anses at vedrører driften af enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] og efter den 1. april 2014 anses indsætningerne på bankkonto at vedrører [virksomhed1] ApS frem til og med den 1. august 2014, hvor selskabet får egen bankkonto i [finans2].

Dvs. at løbende driftsudgifter fra 1. april 2014 og frem til 31. december 2015 formodes at vedrører [virksomhed1] ApS, som er under konkurs.

(...)”

Idet repræsentanten henholdsvis den 23. og 29. januar 2018 har fremsendt yderligere regnskabsmateriale til Skatteankestyrelsen, har sagen været sendt i fornyet høring hos Skattestyrelsen, der i brev af 3. januar 2020 supplerende har udtalt følgende vedrørende både moms- og skattesagen:

”(...)

Skattestyrelsen har følgende kommentar til de af repræsentant [person2] v/[virksomhed3] fremsendte regnskabsmateriale for årene 2013 - 2015:

Skattestyrelsen (tidligere SKAT) har i afgørelse af den 24. august 2017 ændret skatteyder [person1]'s momstilsvar for hans virksomhed [virksomhed1] for perioden 1. kvartal 2013 - 1. kvartal 2014 og skatteyders skattepligtige indkomst for årene 2013 - 2016.

Vi har foretaget vores ændringer af momstilsvaret, jævnfør opkrævningslovens § 5, stk. 2 og den skattepligtige indkomst, jævnfør skattekontrollovens § 5, stk. 3 (nu skattekontrollovens §74, stk. 1), da regnskabsmaterialet ikke er indsendt af skatteyder [person1].

Skattestyrelsen har nu haft lejlighed til at gennemgå det indsendte regnskabsmateriale til Skatteankenævnet og må konstatere, at regnskabsmaterialet er mangelfuldt.

Der henvises til nedenstående krav til regnskabsgrundlaget:

For at et regnskab, der er vedlagt selvangivelsen, skal kunne anses for tilstrækkelig dokumentation for størrelsen af den skattepligtige indkomst og formue, må det som udgangspunkt forudsættes, at regnskabet er udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab, i overensstemmelse med lovgivningens regler herom, jævnfør bogføringslovens (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) samt den i medfør heraf udstedte bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006.

Bogføringen skal tilrettelægges således, at alle registreringer kan følges til de skattemæssige opgørelser. Der skal være en forbindelse mellem de daglige registreringer, enkeltposteringer og den skattemæssige opgørelse.

Generelle krav til bogføringen er, jævnfør bogføringsloven, at bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik under hensyn til virksomhedens art og om­ fang.

Desuden skal bogføringen tilrettelægges og udføres således, at regnskabsmaterialet ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag, jævnfør§ 9. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrol­ sporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.

Vedrørende året 2013

Repræsentant [person2] v/[virksomhed3] har fremsendt en excel fil, hvor årets indtægter og udgifter er opdelt således:

Kørsel

Brændstof

Telefon

Småanskaffelser

Lønninger

Direkte omk. [virksomhed2]

Fremmed kørsel

Leje af bil

Leasing af bil

Vægtafgift/forsikring

Vedligeholdelse

Afskrivninger

Renter

Gebyrer

Revisor

ATP-bidrag

Ved gennemgang af de modtagne udgiftsbilag er det konstateret, at bilagene ikke er bilagsnummereret og at der ikke forefindes kontospecifikationer.

Endvidere forefindes der kun følgende bilag i det modtagne materiale:

Samlet beløb inkl. moms

Årsopgørelse 2013 [finans3]

[virksomhed4]

(6 fakturaer)

5.198,04 kr.

[virksomhed5]

(udstedt faktura til [virksomhed2] ApS?)

7.500,00 kr.

[virksomhed6]

(1 faktura)

89,00 kr.

Betalingsservice

(vægtafgift [reg.nr.1])

5.492,50 kr.

Samlet dokumenterede udgifter

18.279,54 kr.

Konklusion:

Det er således ikke muligt for Skattestyrelsen, at foretage kontrol, som følge af manglende blagsnummering samt manglende bilag.

Vedrørende året 2014

Repræsentant [person2] v/[virksomhed3] har fremsendt en excel fil, hvor årets indtægter og udgifter er opdelt således:

Kørsel 2.249.340,00 kr.

Brændstof - 511.046,69 kr.

Telefon - 16.957,20 kr.

Småanskaffelser - 1.098,95 kr.

Lønninger - 595.322,60 kr.

Direkte omk. - 792.286,51 kr.

Diverse omk. - 16.228,90 kr.

Leje af bil - 92.602,50 kr.

Leasing af bil - 192.375,00 kr.

Vægtafgift/forsikring - 121.943,70 kr.

Vedligeholdelse - 103.776,24 kr.

Gebyrer - 1.178,00 kr.

ATP-bidrag - 11.016,90 kr.

Feriekonto - 49.326,99 kr.

Revision - 10.468,75 kr.

Afdrag Mercedes - 118.591,16 kr.

Renter - 4.439,00 kr.

Bilkøb - 32.000,00 kr.

Ved gennemgang af de modtagne udgiftsbilag er det konstateret, at bilagene ikke er bilagsnummereret og at der ikke forefindes kontospecifikationer.

Endvidere har Skattestyrelsen i sin afgørelse af den 24. august 2017 kun anset skatteyder [person1] for at drive enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] frem til og med den 31. marts 2014, da han pr. den 28. marts 2014 stifter selskabet [virksomhed1].

Efter den 28. marts 2014 anses alle [virksomhed1] aktiviteter at være overgået til [virksomhed1].

Det kan oplyses, at Skattestyrelsen ligeledes har set på [virksomhed1], som efterfølgende er opløst efter konkurs pr. den 13. juni 2018.

Det skal bemærkes, at der i nedenstående bemærkninger omkring fremmed arbejde fremgår der oplysninger om anden virksomheds skatte- og momsmæssige forhold, som sædvanligvis vil være underlagt Skattestyrelsens tavshedsbestemmelser i skatteforvaltningslovens § 17.

Under hensyntagen til Skattestyrelsens begrundelsespligt i forvaltningslovens § 24 kan vi give oplysninger om andre personer og virksomheders skatte- og momsmæssige forhold, hvis det er af afgørende betydning for sagen.

Det vurderes, at oplysninger om andre personer og virksomheders forhold er vigtige for at denne sag er fuldt ud begrundet.

I det modtagne materiale forefindes der udgiftsbilag for hele året 2014, som kan grupperes på følgende måde:

Samlet beløb inkl. moms

[virksomhed7]

Betalingsservice

[virksomhed8]

[virksomhed9]

[virksomhed10]

[virksomhed11] ApS

[virksomhed5]

162,90 kr.

[virksomhed12]

49,40 kr.

[virksomhed13]

[[...]]

(skønnes at være fremmed arbejde. Faktura udstedt 28/1 14 41.350 kr., 15/2 14 32.970 kr., 2/3 14 23.570,50 kr., 15/3 14 57.380,75 kr. & 2/4 14 59.464 kr. På det foreliggende grundlag vil der ikke kunne gives købsfradrag/skattemæssigt fradrag, jævnfør momslovens § 37 og statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, da Skatte­ styrelsen har kontrolleret virksomheden [[...]] og vurderet, at der ikke har været tale om en egentlig og reel virksomhedsdrift, men i stedet har formålet været levering af fiktive fakturaer med henblik på momsfradrag hos køber, samt videreformidling af penge til en række personer, såvel kontant som via bankkonto og til udlandet.

[virksomhed14]

I/S [virksomhed6]

(fakturadato 20/5 14,19/8 14,19/8 14, 20/8 14, 3/12 14 & 3/12 14)

(Fakturadato 11/2 14 periode 1/9-30/9 13)

240,10 kr.

[virksomhed15] ApS

(Fakturadato 4/2 14 394,58 kr., 4/3 14 397,75 kr. + øvrige fakturaer dateret efter den 3173 14)

792,33 kr.

[virksomhed16] A/S

(fakturadato 27/5 14)

[virksomhed17]

(fakturadato 1/5 14)

[virksomhed18]

(fakturadato 8/7 14 – forsikring træder ikraft pr. 1/5 14)

[virksomhed19] A/S

(Fakturadato 2/12 14)

Der er indsendt kopier af kvitteringer fra Netto, [virksomhed20], [virksomhed21], [virksomhed22], [virksomhed23], [virksomhed24], [virksomhed25], [virksomhed26], [virksomhed27], [virksomhed28], [virksomhed29], [virksomhed30], [virksomhed31], [virksomhed32], [virksomhed33], [virksomhed34], [virksomhed12] m.fl.

Flere af kvitteringerne er med fakturadato efter den 31. marts 2014 og/eller er ikke læsbare.

Kopi af flere kvitteringer/boner

Virksomhed

Bilagsnr.

Art

Beløb inc. Moms

[virksomhed19]

1

25/2 14

300,00

5

17/2 14

502,70

8

14/2 14

200,00

9

26/2 14

405,37

10

25/2 14

300,00

12

19/2 14

500,00

13

13/2 14

600,00

14

26/2 14

363,12

[virksomhed30]

2

2/2 14

199,85

[virksomhed21]

3

24/1 14

899,00

[...]

4

17/2 14 (diesel)

270,66

[virksomhed35]

6

xx.02.14

520,27

7

5/2 14

500,00

11

13/2 14

600,00

15

13/2 14

199,69

[virksomhed36]

16

13/1 14

500,00

17

17/1 14

700,00

Totalt

7.560,66

Samlet udgifter som er dokumenteret for perioden 1. januar- 28. marts 2014 (162,90 + 49,40 + 240,10 + 792,33 + 7.560,66) 8.805,39 kr.

Hovedparten af kvitteringerne vedrører perioden efter den 31. marts 2014 og der kan samtidigt stilles spørgsmålstegn ved, om de enkelte udgifter som vedrører 1. kvartal 2014 er fradragsberettigede efter momslovens § 37 og statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Konklusion:

Det er således ikke muligt for Skattestyrelsen, at foretage kontrol, som følge af manglende bilagsnummering samt manglende bilag.

Vedrørende året 2015

Repræsentant [person2] v/[virksomhed3] har fremsendt en excel fil, hvor årets indtægter og udgifter er opdelt således:

Kørsel

Brændstof

Telefon

Direkte omk.

Diverse omk.

Leje af bil

Leasing af bil

Vægtafgift/forsikring

Vedligeholdelse

Gebyrer

Feriekonto

Revision

Afdrag Mercedes

Renter

Da Skattestyrelsen i sin afgørelse af den 24. august 2017 kun har anset skatteyder [person1] for at drive enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] frem til og med den 31. marts 2014 anses de modtagne udgiftsbilag samt excel fil ikke for relevante for denne sag.

Konklusion

Skattestyrelsen finder ikke, efter gennemgang af det modtagne regnskabsmateriale, at der er grundlag for at ændre de foretagne ændringer af købsmomsen og de skattemæssige fradrag for udgifter for årene 2013 og 2014, hvorfor vi vil indstille, at de moms- og skattemæssige ændringer i afgørelse af den 24. august 2017 fastholdes i sin helhed.

Repræsentanten [person2] v/ [virksomhed3] ApS/ skatteyder [person1] har ikke dokumenteret, ved indsendelse af det modtagne regnskabsmateriale, at de faktiske afholdte udgifter er større end de allerede godkendte skønsmæssige købsmoms og skattefradrag på 10 %.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har i klagen af 24. november 2017 anført følgende:

”(...)

Jeg skal på vegne af min klient [virksomhed1] CVR.nr. [...1] indgive nærværende klage vedr. SKAT’s afgørelse af d. 24 august 2017.

SKAT har efter momslovens § 37 godkendt et udokumenteret fradrag på 10 %, da selskabet ikke kan få fradrag for hvad der ikke er dokumenteret.

Der er pr. d. 24 november 2017 indsendt alle bogføringsmaterialer for de nævnte år, som min klient skal have fradrag jf. statsskatteloven § 6 litra a.

Ligeledes vedhæftes en excel fil for årene 2013-2015, over hvor diverse udgifter er opdelt i poster, således at SKAT kan se udgifterne.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Skatteforvaltningen kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af skattekontrollovens §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1 (dagældende lovbekendtgørelser nr. 819 af 27. juni 2011 og nr. 1264 af 31. oktober 2013).

Hvis den selvangivelsespligtige, som er omfattet af kontrollovens § 5, ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. den dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til Højesterets dom af 18. oktober 2008, der er offentliggjort i SKM2008.905.H.

Skatteydere kan fradrage driftsomkostninger, det vil sige udgifter, der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Det følger af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Udgiften skal være direkte knyttet til indkomsten, og den skal ligge inden for virksomhedens naturlige rammer. Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Er det godtgjort, at der åbenlyst har været afholdt driftsudgifter for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, kan der ved skønnet over den skattepligtige indkomst godkendes et skønsmæssigt fradrag. Der henvises i den forbindelse til Østre Landsrets dom af 23. august 2013, der er offentliggjort i SKM2013.613.ØLR, samt byrettens dom af 15. februar 2013, der er offentliggjort i SKM2013.230.BR, hvor der ud fra en konkret vurdering i begge sager blev godkendt et skønsmæssigt fradrag på 25 % af omsætningen.

Omsætning i klagerens virksomhed

SKAT har for indkomståret 2013 forhøjet klagerens resultat af virksomhed med 1.172.017 kr., mens forhøjelsen i indkomståret 2014 udgør 144.571 kr.

SKATs forhøjelse for indkomståret 2013 er sket på baggrund af konstaterede bankindsætninger på virksomhedens bankkonto ([...89]) på 1.773.329 kr. ekskl. moms, hvorfra der er fratrukket skønnede udgifter på 10 %, svarende til 177.333 kr., samt faktisk afholdte lønudgifter på 289.395 kr., hvorefter klagerens resultat af virksomhed af SKAT er opgjort til 1.306.601 kr. Idet klageren har selvangivet resultat af virksomhed på 134.584 kr., udgør forhøjelsen herefter 1.172.017 kr. for indkomståret 2013.

For indkomståret 2014 har SKAT foretaget forhøjelsen på baggrund af konstaterede bankindsætninger på virksomhedens bankkonto ([...89]) i perioden 1. januar 2014 til 1. april 2014 på 637.595 kr. ekskl. moms, hvorfra der er fratrukket skønnede udgifter på 10 %, svarende til 63.759 kr., og faktisk afholdte lønudgifter på 229.265 kr., hvorefter resultat af virksomhed af SKAT er opgjort til 344.571 kr. Idet klageren har selvangivet resultat af virksomhed på 200.000 kr., udgør forhøjelsen herefter 144.571 kr. for indkomståret 2014.

Klagerens fremlagte regnskabsmateriale dokumenterer eller i tilstrækkelig grad sandsynliggør ikke, at virksomhedens regnskab opfylder kravene til, at resultatet kan lægges til grund for klagerens skattepligtige indkomst, jf. den dagældende skattekontrollovs § 3, stk. 4, med tilhørende mindstekravsbekendtgørelse. Der er lagt vægt på, at det fremsendte regnskabsmateriale er mangelfuldt, herunder at der ikke er fremlagt kassekladder samt fyldestgørende kontospecifikationer m.v. Det er således ikke muligt at fastslå, om de penge, der er konstateret indgået på kontoen, er medtaget i den omsætning, der ligger til grund for det selvangivne resultat af virksomheden.

SKAT har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte indkomsten skønsmæssigt, jf. den dagældende skattekontrollovs § 3, stk. 4, jf. § 5, stk. 3.

Retten finder, at SKAT med rette har anset indbetalingerne, der har fundet sted på virksomhedens bankkonto ([...89]) i perioden 1. januar 2013 til 1. april 2014 – hvor klageren stiftede selskabet [virksomhed1] ApS – for at være omsætning i virksomheden. Der er herved lagt vægt på, at indbetalingerne i det væsentligste indeholder posteringsteksterne ”[virksomhed2] ApS” eller ”[virksomhed2]”, og som i mange tilfælde er efterfulgt af teksten ”F” eller ”U” med efterfølgende angivelse af en fortløbende nummerering, ligesom indbetalingerne vedrører større beløb, der kontinuerligt er overført til bankkontoen.

Landsskatteretten stadfæster således på dette punkt SKATs afgørelse, hvorefter virksomhedens omsætning ansættes til 1.773.329 kr. ekskl. moms i indkomståret 2013 og 637.595 kr. ekskl. moms i indkomståret 2014.

Fradrag for driftsomkostninger i klagerens virksomhed

Under klagesagen har repræsentanten fremlagt bilag, herunder fakturaer, som dokumentation for afholdte driftsudgifter.

Retten finder, at det ikke kan udelukkes, at det fremlagte materiale kan begrunde, at virksomheden i stedet for et skønsmæssigt fradrag for driftsomkostninger kan indrømmes et fradrag opgjort ud fra dokumenterede udgifter. Da dette forhold ikke været en del af sagsbehandlingen hos SKAT, ses der ikke ved den påklagede afgørelse at være taget stilling til spørgsmålet om eventuel fradragsret for de udgifter, der fremgår af fakturaerne.

Landsskatteretten hjemviser på denne baggrund ansættelsen af fradrag for driftsomkostninger til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.

Anden personlig indkomst

SKAT har for indkomstårene 2014, 2015 og 2016 forhøjet klagerens personlige indkomst på baggrund af konstaterede bankindsætninger på klagerens private bankkonto ([...54]) og virksomhedens bankkonto ([...89]).

For indkomståret 2014 har SKAT forhøjet klagerens personlige indkomst med 519.405 kr. på baggrund af konstaterede bankindsætninger på virksomhedens bankkonto ([...89]) i perioden efter den 1. april 2014.

For indkomståret 2015 har SKAT forhøjet klagerens personlige indkomst på baggrund af konstaterede bankindsætninger på klagerens private bankkonto ([...54]) og virksomhedens bankkonto ([...89]) med henholdsvis 16.000 kr. og 488.050 kr., svarende til en samlet forhøjelse på 504.050 kr.

For indkomståret 2016 har SKAT forhøjet klagerens personlige indkomst med 369.600 kr. på baggrund af konstaterede bankindsætninger på klagerens private bankkonto ([...54]).

Retten finder, at klageren ikke har dokumenteret eller i tilstrækkelig grad godtgjort, at disse beløb stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som ikke skal beskattes hos klageren. Derfor er det berettiget, at SKAT har anset pengene for at være skattepligtig indkomst for klageren. Retten har herved lagt vægt på, at det fremgår af posteringsteksterne, at indbetalingerne er foretaget af klagerens selskab [virksomhed1] ApS, og at der ikke er fremlagt dokumentation for, at overførelserne er modtaget som løn eller udlodning, ligesom der er tale om overførelser af betydelig størrelse og omfang.

På denne baggrund stadfæster Landsskatteretten på dette punkt SKATs afgørelse, hvorefter klagerens anden personlige indkomst i indkomstårene 2014, 2015 og 2016 forhøjes med henholdsvis 519.405 kr., 504.050 kr. og 369.600 kr.

Sagens formelle del – genoptagelse

Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, at SKAT ikke kan afsende varsel om ændring af en indkomstansættelse senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb, samt at ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

SKAT har den 29. juni 2017 og 24. august 2017 fremsendt henholdsvis forslag til afgørelse og afgørelse vedrørende klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2013, 2014, 2015 og 2016.

Genoptagelse af indkomstårene 2014, 2015 og 2016 ligger således alle inden for den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, mens genoptagelse for så vidt angår indkomståret 2013 ligger udenfor.

Spørgsmålet om genoptagelse af indkomståret 2013 skal herefter afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27.

Efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, kan en ansættelse foretages efter udløbet af de ordinære ansættelsesfrister, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Retten finder, at klagerens undladelse af at selvangive – hele eller dele af – de konstaterede bankindsætninger anses for mindst groft uagtsomt. Ved afgørelsen har retten lagt vægt på, at der er tale om beløb, der absolut set er af en vis størrelse, ligesom der er tale om løbende indsætninger.

Grundlaget for ekstraordinær genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, er således til stede.

Spørgsmålet er herefter, om fristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., er overholdt. Efter denne bestemmelse skal SKAT udsende forslag til afgørelse senest 6 måneder efter, at SKAT er kommet til kundskab om de forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne for ordinær genoptagelse i § 26.

Højesteret har i dom af 30. august 2018 – der er offentliggjort i U2018.3603.H – fastslået, at kundskabstidspunktet anses for at være det tidspunkt, hvor SKAT er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der foreligger grundlag for ekstraordinær genoptagelse efter § 27, stk. 1, nr. 5.

SKATs forslag til afgørelse blev udsendt den 29. juni 2017, og henset til at SKAT modtog kontoudtogene fra [finans2] den 6. februar 2017 og først herefter kunne påbegynde behandlingen af, hvorvidt der forelå et grundlag for at foretage ekstraordinær genoptagelse, finder retten, at fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er overholdt.

Fristen i § 27, stk. 2, 2. pkt., hvorefter ansættelsen skal være foretaget senest 3 måneder efter den dag, hvor varslingen er afsendt, ses ligeledes at være overholdt, idet SKATs afgørelse er sendt til klageren den 24. august 2017.

Retten finder på denne baggrund, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2013 er opfyldt.

Sammenfattende ændrer Landsskatteretten herefter SKATs afgørelse, således at SKATS skønsmæssigt opgjorte fradrag for udgifter i forbindelse med opgørelsen af resultat af klagerens virksomhed i indkomstårene 2013 og 2014 hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen, mens SKATs ansættelse af virksomhedens omsætning i samme periode samt forhøjelse af klagerens anden personlige indkomst i indkomstårene 2014, 2015 og 2016 stadfæstes.