Kendelse af 28-04-2022 - indlagt i TaxCons database den 12-06-2022

Journalnr. 17-0992000

Klagepunkt

SKATsafgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Skønsmæssig forhøjelse af klagerens indkomst for

indkomståret 2014

290.671 kr.

0 kr.

290.671 kr.

Skønsmæssig forhøjelse af klagerens indkomst for

indkomståret 2015

1.012.851 kr.

0 kr.

1.369.555 kr.

Skønsmæssig forhøjelse af klagerens afgiftstilsvar for 2015

261.426,65 kr.

0 kr.

261.426,65 kr.

Skønsmæssig forhøjelse af klagerens afgiftstilsvar for 2016

120.391,39 kr.

0 kr.

120.391,39 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har i perioden 1. december 2007 til 30. april 2018 været registreret med virksomheden [virksomhed1] med cvr. [...1]. Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, at virksomheden var registreret med branchekoden ”494100 Vejgodstransport”.

Af SKATs afgørelse fremgår, at klagerens skatteansættelser er som følger:

2014: Selvangivet overskud af virksomhed med 76.420 kr.

2015: Takseret med overskud af virksomhed 360.000 kr.

2016: Selvangivelsesfristen var ikke udløbet på tidspunktet for SKATs afgørelse, og klageren havde endnu ikke selvangivet.

SKAT har anmodet klageren om regnskab, bogføringsmateriale og regnskabsbilag for klagerens virksomhed.

SKAT har ikke modtaget materialet og har derfor indhentet kontoudtog for klagerens bankkonti samt oplysninger fra VIES, som er oplysninger om virksomhedens køb i andre EU-lande.

I forbindelse med en gennemgang af klagerens kontoudtog har SKAT konstateret, at der på klagerens personlige bankkonti er indsat beløb svarende til henholdsvis 3.507.905 kr. og 3.641.977 kr. i indkomstårene 2015 og 2016.

Ved en gennemgang af klagerens kontoudtog for indkomståret 2015 har SKAT opgjort følgende indsætninger:

Dato

Afsender

Tekst

Beløb

08-01-2015

[virksomhed2] v/ [person1]

Faktura 154/2014

78.550,00 kr.

09-01-2015

[virksomhed3] v/ [person2]

12.380,00 kr.

14-01-2015

[virksomhed4]

11.111,25 kr.

14-01-2015

[virksomhed4]

15.851,25 kr.

14-01-2015

[virksomhed4]

8.932,50 kr.

14-01-2015

[virksomhed5] I/S v/ [MC & RC]

Faktura 1032015

4.650,00 kr.

29-01-2015

[virksomhed6] ApS

Faktura 1062015

18.125,00 kr.

02-02-2015

[virksomhed7] ApS

Faktura 1052015

115.262,50 kr.

05-02-2015

[virksomhed8] ApS

Faktura 1062015

38.480,06 kr.

02-03-2015

[virksomhed8] ApS

Faktura 1102015

16.293,75 kr.

02-03-2015

[virksomhed7] ApS

Faktura 1072015

167.937,50 kr.

04-03-2015

[virksomhed7] ApS

Faktura 1092015

6.750,00 kr.

17-03-2015

[virksomhed3] [person2]

[...]

10.740,00 kr.

18-03-2015

[virksomhed2] v/ [person1]

Faktura 113/2015

90.000,00 kr.

19-03-2015

[virksomhed6] ApS

Faktura 1142015

18.125,00 kr.

08-04-2015

[virksomhed7] ApS

1152015

194.200,00 kr.

09-04-2015

[virksomhed8] ApS

Faktura 1142015

32.845,31 kr.

28-04-2015

[virksomhed7] ApS

Faktura 1172015

223.668,75 kr.

22-05-2015

[virksomhed8] ApS

Faktura 1182015

31.350,00 kr.

01-06-2015

[virksomhed7] ApS

Faktura 1192015

360.562,50 kr.

03-06-2015

[virksomhed9] 2 ApS

Faktura 1212015

81.281,25 kr.

03-06-2015

[virksomhed10] v/ [MH]

Faktura 1222015

25.312,50 kr.

04-06-2015

[virksomhed8]

Faktura 1202015

31.453,13 kr.

17-06-2015

[virksomhed9] ApS

Faktura 1212015

81.281,25 kr.

17-06-2015

[virksomhed11] ApS

2.276,25 kr.

22-06-2015

[virksomhed12]

[...]

4.200,00 kr.

30-06-2015

[virksomhed8] ApS

Faktura 1212015

27.998,44 kr.

30-06-2015

[virksomhed7] ApS

Faktura 1212015

277.362,50 kr.

09-07-2015

[virksomhed5] I/S v/ [MC & RC]

Faktura 1252015

9.760,00 kr.

09-07-2015

[virksomhed5] I/S v/ [MC & RC]

Faktura 1242015

3.80000 kr.

12-08-2015

[virksomhed13]/M]

[...]

4.170,00 kr.

12-08-2015

[virksomhed13]/M]

[...]

11.880,00 kr.

31-08-2015

[virksomhed7] ApS

Faktura 1252015 + 1262015

302.087,50 kr.

16-09-2015

[virksomhed8] ApS

Faktura 2015131

38.414,06 kr.

22-09-2015

[virksomhed7] ApS

Faktura 1322015

253.133,72 kr.

15-10-2015

[virksomhed14] A/S

Faktura 1372015

21.546,00 kr.

19-10-2015

[virksomhed7] A/S

1362015-6019

294.731,17 kr.

02-11-2015

[virksomhed10] v/ [MH]

Faktura 1402015

22.200,00 kr.

04-11-2015

[virksomhed14] ApS

Faktura 1392015

21.546,00 kr.

06-11-2015

[MA]

15.137,50 kr.

20-11-2015

[virksomhed7] A/S

Faktura 1382015

235.831,25 kr.

03-12-2015

[virksomhed7] A/S

Kreditnota 6372

6.551,40 kr.

16-12-2015

[virksomhed14] ApS

Faktura 1402015

21.546,00 kr.

22-12-2015

[virksomhed7] A/S

Faktura 1412015

255.465,63 kr.

22-12-2015

[virksomhed5] I/S v/ [MC & RC]

3.122,50 kr.

I alt

3.507.905 kr.

Skatteankestyrelsen har konstateret tre yderligere indsætninger på klagerens konto [...64]:

Dato

Afsender

Tekst

Beløb

14-11-2015

[MS]

120.000 kr.

16-12-2015

[SS]

gæld/lån tilbage

100.000 kr.

22-12-2015

[SS]

gæld/lån tilbage

100.000 kr.

I alt

320.000 kr.

Endvidere har SKAT ved en gennemgang af klagerens kontoudtog for indkomståret 2015 konstateret, at klageren har afholdt udgifter vedrørende fragt med i alt 12.200 kr. Yderligere har klageren afholdt udgifter til telefoni, husleje, gebyrer og benzin med henholdsvis 13.220 kr., 2.437 kr., 485 kr. og 4.083 kr.

Ved en gennemgang af klagerens kontoudtog for indkomståret 2016, har SKAT konstateret følgende indsætninger:

Dato

Afsender

Tekst

Beløb

04-01-2016

[virksomhed7] ApS

nov+dec

227.578,12 kr.

21-01-2016

[virksomhed14] ApS

Faktura 10012016

21.546,00 kr.

28-01-2016

[MEM]

20.500,00 kr.

03-02-2016

[virksomhed5] I/S v [MC & [RC]

Faktura 11092016

8.530,00 kr.

04-02-2016

[virksomhed4]

21.660,00 kr.

04-02-2016

[virksomhed4]

4.983,75 kr.

07-02-2016

[virksomhed5] I/S v/ [MC & RC]

Faktura 1110216

2.995,00 kr.

17-02-2016

[virksomhed4]

11.000,00 kr.

17-02-2016

[virksomhed4]

20.538,75 kr.

18-02-2016

[virksomhed7] ApS

Jan 16

181.464,59 kr.

18-02-2016

[virksomhed6] ApS

Faktura 11112016

18.125,00 kr.

24-02-2016

[virksomhed14] ApS

Faktura 1132016

21.546,00 kr.

29-02-2016

[virksomhed4]

19.113,75 kr.

01-03-2016

ApS [virksomhed15]

Faktura 1192016

99.225,00 kr.

02-03-2016

[virksomhed3] [person2]

[...]

8.001,25 kr.

02-03-2016

[person3]

50.000,00 kr.

04-03-2016

[person4]

5.000,00 kr.

14-03-2016

[virksomhed16] ApS

Faktura 11202016

3.290,00 kr.

23-03-2016

[virksomhed7] ApS

Feb. 2016

190.710,39 kr.

19-04-2016

[virksomhed17] ApS

[person5]

21.992,00 kr.

25-04-2016

[virksomhed7] ApS

Faktura 11232016

242.731,25 kr.

28-04-2016

[virksomhed10] v/ [MH]

Faktura 11262016

23.593,75 kr.

17-05-2016

[MA]

11.901,93 kr.

26-05-2016

[virksomhed7] ApS

Faktura 11282016

249.265,63 kr.

26-05-2016

[virksomhed10] v/ [MH]

Faktura 11282016

12.318,75 kr.

13-06-2016

[RAAG]

50.000,00 kr.

16-06-2016

[AMJ]

50.000,00 kr.

17-06-2016

[virksomhed7] ApS

Faktura 11352016

254.843,75 kr.

19-06-2016

[virksomhed5] I/S

Faktura 11382016

8.017,50 kr.

29-06-2016

[virksomhed10] v/ [MH]

Faktura 11322016

25.987,50 kr.

11-07-2016

[virksomhed4]

93.493,75 kr.

25-07-2016

[virksomhed18] ApS

2.339,46 kr.

25-07-2016

[virksomhed19] ApS

Faktura 11452016

76.275,00 kr.

24-08-2016

[virksomhed19] ApS

Faktura 11472016

84.512,50 kr.

29-08-2016

[virksomhed10] v/ [MH]

Faktura 11492016

17.718,75 kr.

02-09-2016

[virksomhed20] A/S

Faktura 50499

333,21 kr.

12-09-2016

[virksomhed3] [person2]

[...]

19.645,00 kr.

21-09-2016

[virksomhed3] [person2]

[...]

7.141,25 kr.

27-09-2016

[virksomhed21] ApS

A conto faktura 1154201

130.000,00 kr.

28-09-2016

[virksomhed21] ApS

A conto faktura 11542016

65.000,00 kr.

03-10-2016

[virksomhed10] v/ [MH]

Faktura 11512016

22.612,50 kr.

04-10-2016

[virksomhed21] ApS

A conto

43.687,50 kr.

05-10-2016

[virksomhed22] IVS

Faktura 11562016

73.031,25 kr.

13-10-2016

[virksomhed20] A/S

Faktura 50555

120,75 kr.

30-10-2016

[virksomhed19] ApS

Faktura 11562016

138.525,00 kr.

01-11-2016

[virksomhed22] IVS

Faktura 11572016

32.203,12 kr.

14-11-2016

[virksomhed23] ApS

Faktura 11582016

15.745,00 kr.

15-11-2016

[virksomhed21] ApS

520.000,00 kr.

22-11-2016

[virksomhed21] ApS

120.000,00 kr.

28-11-2016

[virksomhed10] v/ [MH]

31.893,75 kr.

30-11-2016

[virksomhed21] ApS

124.000,00 kr.

30-11-2016

[virksomhed21] ApS

7.000,00 kr.

18-12-2016

[virksomhed16] ApS

Faktura 11572016

48.493,75 kr.

18-12-2016

[virksomhed16] ApS

Faktura 11642016

38.982,50 kr.

19-12-2016

[virksomhed24] ApS

Faktura 1164201

9.862,00 kr.

28-12-2016

[virksomhed23] ApS

Faktura 11672016

6.070,00 kr.

29-12-2016

[virksomhed10] v/ [MH]

Faktura 11632016

26.831,25 kr.

I alt

3.641.977 kr.

Endvidere har SKAT ved en gennemgang af klagerens kontoudtog for indkomståret 2016 konstateret, at klageren har afholdt udgifter til telefoni, husleje, gebyrer og benzin med henholdsvis 11.943 kr., 6.116 kr., 860 kr. og 8.798 kr.

Det fremgår af oplysninger fra VIES, at klagerens virksomhed har foretaget køb i andre EU-lande for 1.113.197 kr. i indkomståret 2015 og 1.249.088 kr. i indkomståret 2016.

SKAT har endvidere indhentet fakturaer vedrørende klagerens køb af varer i andre EU-lande, herunder fakturaer udstedt af blandt andre [virksomhed25] sa, [virksomhed26] sa, og [virksomhed27].

Ved en gennemgang af klagerens kontoudtog har SKAT konstateret følgende udbetalinger:

Dato

Tekst/modtager

Beløb

03-02-2015

Netbank overførsel [...62]

10.696,00

02-03-2015

Netbank overførsel [...45]

4.978,78

02-03-2015

Løn februar 1-14/2 [...62] [HA]

6.123,74

04-03-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

04-03-2015

Overførsel [...02]

9.000,00

08-04-2015

Netbank overførsel [...45]

8.890,00

08-04-2015

Netbank overførsel [...45]

3.831,25

08-04-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

09-04-2015

Overførsel [HSJ]

50.000,00

22-04-2015

Netbank overførsel [...45]

7.512,50

02-05-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

21-05-2015

Netbank overførsel [...45]

1.996,25

01-06-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

15-06-2015

Netbank overførsel [...45]

6.172,50

30-06-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

07-08-2015

med forbehold [...45]

12.258,75

07-08-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

14-09-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

17-09-2015

Overførsel [...88]

20.000,00

05-10-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

14-10-2015

Netbank overførsel [...45]

5.616,25

30-10-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

01-12-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

07-12-2015

Netbank overførsel [...45]

5.997,50

21-12-2015

Overførsel [...88]

28.000,00

30-12-2015

Overførsel [SK]

10.243,71

På baggrund af udbetalingerne har SKAT opgjort følgende lønudbetalinger i indkomståret 2015:

Navn

I alt

[SK]

112.680,81

[HA]

16.819,74

Konto [...45]

57.253,78

[HSJ]

50.000,00

Konto [...02]

9.000,00

Konto [...88]

48.000,00

I alt

293.754,33

Det fremgår tilmed af oversigt over virksomhedens indberetninger til SKAT, at virksomheden har indberettet lønudgifter til [SK] og [HA] med i alt 193.050 kr., samt at der er indeholdt AM-bidrag og A-skat med henholdsvis 15.493 kr. og 49.468 kr.

Det er SKATs opfattelse, at der endvidere er sket udbetalinger til en række såvel identificerbare som uidentificerbare personer, som SKAT har anset for ikke at være interesseforbundne parter.

På baggrund af klagerens kontoudtog samt oplysninger fra VIES, har SKAT opgjort klagerens skattepligtige indkomst for indkomståret 2015 som følger:

Art

Beløb inkl. moms

Moms

Beløb ekskl. moms

Omsætning

3.507.905 kr.

-701.579 kr.

2.806.326 kr.

Varekøb udland VIES

-1.113.197 kr.

-278.297 kr.

+278.297 kr.

-1.113.197 kr.

Fragt

-12.200 kr.

2.440 kr.

-9.760 kr.

Telefon

-13.220 kr.

2.644 kr.

-10.576 kr.

Husleje

-2.437 kr.

0 kr.

-2.437 kr.

Lønninger

-293.754 kr.

0 kr.

-293.754 kr.

Gebyrer

-485 kr.

0 kr.

-485 kr.

Benzin

-4.083 kr.

817 kr.

-3.266 kr.

I alt

2.068.529 kr.

-695.678 kr.

1.372.851 kr.

Takseret/Angivet

-50.023 kr.

-360.000 kr.

Forhøjelse

-645.655 kr.

1.012.851 kr.

For indkomståret 2016 har SKAT på baggrund af klagerens kontoudtog og oplysninger fra VIES opgjort klagerens skattepligtige indkomst som følger:

Art

Beløb inkl. moms

Moms

Beløb ekskl. moms

Omsætning

3.641.977 kr.

-728.395 kr.

2.913.582 kr.

Varekøb udland VIES

-1.249.088 kr.

312.272 kr.

-312.272 kr.

-1.249.088 kr.

Varekøb (ægtefælle)

-795.000 kr.

159.000 kr.

-636.000 kr.

Telefon

-11.943 kr.

2.388 kr.

-9.555 kr.

Husleje

-6.116 kr.

1.223 kr.

-4.932 kr.

Lønninger

-985.644 kr.

0 kr.

-985.644 kr.

Gebyrer

-860 kr.

0 kr.

-860 kr.

Benzin

-8.798 kr.

1.759 kr.

-7.039 kr.

I alt

584.528 kr.

564.025 kr.

20.464 kr.

Takseret/Angivet

-26.000 kr.

0 kr.

Forhøjelse

538.025 kr.

20.464 kr.

Da selvangivelsesfristen ikke var udløbet for indkomståret 2016 på tidspunktet for SKATs opgørelse, er opgørelsen af den skattepligtige indkomst ikke gennemført ved afgørelse.

SKAT har opgjort klageren og ægtefællens samlede privatforbrug i indkomstårene 2011-2016:

2011: 311.254 kr.

2012: 376.178 kr.

2013: 228.676 kr.

2014: 39.329 kr.

2015: 337.391 kr.

2016: 400.102 kr.

Klagerens husstand bestod i indkomståret 2014 af klageren samt klagerens ægtefælle.

Det fremgår af Danmarks Statistik, at det gennemsnitlige privatforbrug for en husstand af samme størrelse som klagerens udgjorde 356.574 kr. i indkomståret 2014.

Den 13. januar 2016 foretog SKAT, sammen med Fødevarestyrelsens Rejsehold, en uanmeldt kontrol på adressen [adresse1] i [by1]. Ifølge SKAT havde klageren et ukendt lager beliggende på adressen.

Klageren blev registreret hos SKAT som varemodtager for råstofafgift/nødder den 1. april 2016.

SKAT konstaterede ved kontrollen, at der på lageret befandt sig kasser med afgiftspligtige varer i form af nødder, herunder pekannødder, cashewnødder, valnødder og mandler. Kasserne fremstod ifølge SKAT anonyme og med påklistrede etiketter med dansk varedeklaration.

Selskabet har ifølge SKATs systemer ikke angivet afgifter for køb af afgiftspligtige varer i 2015. For 2016 klageren angivet afgifter for i alt 96.092,00 kr.

SKAT har trukket oplysninger fra EU-listeoplysninger (også kaldet VIES). Det fremgår af oplysningerne fra VIES, at varerne er købt ved én grossist, [virksomhed25], i Belgien. SKAT har gennem de belgiske skattemyndigheder indhentet fakturaer, der vedrører klagerens køb af varer hos grossisten [virksomhed25]. Det fremgår af oplysningerne fra VIES og fakturaerne fra [virksomhed25], at selskabet i perioden 3. marts 2015 til 30. oktober 2016 har købt afgiftspligtige varer i andre EU-lande svarende til, at der skulle afregnes 477.909,65 kr. i afgift.

SKAT har efter et skøn opgjort afgiftstilsvaret til 261.426,65 kr. for 2015 og 216.483 kr. for 2016, i alt 477.909,65 kr. Heraf har klageren selv angivet 96.092,00 kr. vedrørende 2016 i afgift. Skønnet er udøvet på baggrund af oplysningerne fra VIES og fakturaerne fra [virksomhed25].

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med henholdsvis 290.671 kr. og 1.012.851 kr. for indkomstårene 2014 og 2015, og har forhøjet klagerens afgiftstilsvar vedrørende punktafgifter med henholdsvis 261.427 kr. for 2015 og 120.391 kr. for 2016.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

2. For lavt privatforbrug 2014.

(...)

2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Du har for indkomståret 2014 selvangivet et overskud af virksomhed med 76.420 kr. SKAT har anmodet om oplysninger, som følge af skattekontrollovens § 6B, stk. 1, men du har ikke reageret på indkaldelserne. SKAT har herefter lavet en skønsmæssig ansættelse, jf. Skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Domstolspraksis igennem flere årtier viser, at SKAT skal opfylde visse hovedkrav for at varsle og gennemføre en skønsmæssig ændring af den skattepligtiges indkomstansættelse.

Uanset om en skattepligtig fysisk person er selvstændigt erhvervsdrivende, hovedaktionær, lønmodtager eller modtager af overførselsindkomster m.v., skal SKAT påvise eller sandsynliggøre, at den skattepligtige har et større privatforbrug end det privatforbrug, som den skattepligtiges selvangivne skattepligtige indkomst samt evt. dokumenterede oplysninger om skattefrie indtægter og oplysninger om formue giver plads til.

Hvis en skattepligtig fysisk person derudover er selvstændigt erhvervsdrivende eller hovedaktionær skal SKAT derudover konstatere og begrunde, at bogføring og regnskaber i den selvstændigt drevne virksomhed eller i selskabet er mangelfulde i en sådan grad, at bogføringen og regnskaberne kan tilsidesættes som grundlag for opgørelsen af den skattepligtige indkomst for den skattepligtige fysiske person.

SKAT har på grundlag af din formue samt indtægter og udgifter lavet privatforbrugsopgørelser for indkomstårene 2011 - 2016. SKAT kan se, at du og din familie kun har haft 39.329 kr. at leve for vedrørende indkomståret 2014 (Bilag 4). Vi mener, at det ikke er et realistisk privatforbrug. Da privatforbrug for de øvrige år ifølge bilag 4 udgør ca. 330.000 kr.

SKAT skal som led i påvisningen eller sandsynliggørelsen af den skattepligtiges privatforbrug for det eller de indkomstår, hvor en ændring af indkomstansættelsen aktuelt er på tale, vise sammenhængen mellem den skattepligtiges privatforbrug for det eller de aktuelle indkomstår og størrelsen af den skattepligtiges privatforbrug for det eller de foregående indkomstår.

Dog forudsat at SKAT kan fremskaffe de fornødne oplysninger til at beregne den skattepligtiges privatforbrug for det eller de forudgående indkomstår. Se SKM2011.385.BR, hvor det ikke var muligt at opgøre den skattepligtiges privatforbrug for de 2 forudgående indkomstår pga. udokumenterede oplysninger om regninger for ca. 50.000 kr. i hvert af de 2 år.

Ved behandling af indkomståret har SKAT lagt vægt på:
• SKAT har forsøgt at indhente regnskabsmateriale hos skatteyder, men uden held.
• SKAT har på grundlag af indberettet tal til ligningssystemet (R75) beregnet privatforbrug for 2014 til at være for lavt.
• Øvrige indkomstår har et gennemsnits privatforbrug på ca. 330.000 kr.

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive dennes indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ.

SKAT kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomstårets udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af skattekontrollovens §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1.

På grundlag af SKATs beregning af privatforbrug for indkomstårene 2011-2016 er det SKATs opfattelse, at privatforbruget for indkomståret 2014 som minimum bør udgøre 330.000 kr.

Beregnet privatforbrug 2014

39.329 kr.

Skønnet privatforbrug 2014

330.000 kr.

Foreløbig forhøjelse 2014

290.671 kr.

Reglerne står i Skatteministeriets bekendtgørelser nr. 593 og nr. 594 af 12. juni 2006.

2.5. SKATs afgørelse

Da der ikke er kommet indsigelse i forhold til SKATs forslag af 26. juni 2017, fastholdes forslaget i sin helhed.

3. Manglende overskud af virksomhed 2015 og 2016.

(...)

3.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

(...)

Det fremgår af skattekontrollovens §§ 1 og 3, at enhver, der er skattepligtig her til landet, skal over for told- og skatteforvaltningen årligt selvangive sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ, og om sin ejerbolig. Efter indstilling fra Skatterådet kan skatteministeren fastsætte regler om, at erhvervsdrivende virksomheder skal udarbejde et skattemæssigt årsregnskab som grundlag for selvangivelsen, og om det regnskabsmæssige grundlag for dette årsregnskab.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

For indkomstårene 2015 fremgår kravene til regnskab af mindstekravsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006) bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 1580 af 10. december 2015).

Da der ikke er indsendt regnskab eller regnskabsmateriale vedrørende erhvervsmæssig virksomhed, anses ovenstående krav ikke for værende opfyldt, hvorfor SKAT kan fastsætte indkomsten skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

SKAT har konstateret, at der har været transaktioner på bankkontoudtog, der ses desuden at være tale om indsættelser af erhvervsmæssige karakter. Det er SKATs opfattelse, at der her er tale om udeholdt omsætning vedrørende [virksomhed1].

Omsætning vedrørende selvstændig virksomhed er opgjort efter de indsættelser, der er foretaget på dine bankkonti. Heraf er fratrukket indsættelser, der anses for private (f.eks. OP-Ydelse fra [by2] kommune), beløb overført fra dine øvrige konti samt visse overførsler der er anført som lån/gæld. Erhvervsmæssige indsættelser anses for skattepligtig, jf. statsskattelovens§ 4.

SKAT har godkendt udgifter, der anses for værende erhvervsmæssige. Fradrag er vurderet i forhold til udbetalinger fra bankkonti. SKAT har givet fradrag for direkte omkostninger som følge af statsskattelovens § 6. SKAT har ikke godkendt fradrag vedrørende udgifter, der ikke kan dokumenteres som erhvervsmæssige, da du ikke har indsendt regnskabsmateriale. Ønskes yderligere fradrag, bedes du indsende regnskabsmateriale.

Indtægter og udgifter ud fra indbetalinger og udbetalinger fra dine bankkonti vedlægges som bilag 5. (sendt med forslag den 26. juni 2017)

Indkomstår 2015

Art

Beløb inkl. Moms

Moms

Beløb ekskl. Moms

Omsætning

3.507.905 kr.

-701.579 kr.

2.806.326 kr.

Varekøb udland VIES

-1.113.197 kr.

-278.297 kr.

+278.297 kr.

-1.113.197 kr.

Fragt

-12.200 kr.

2.440 kr.

-9.760 kr.

Telefon

-13.220 kr.

2.644 kr.

-10.576 kr.

Husleje

-2.437 kr.

0 kr.

-2.437 kr.

Lønninger

-328.754 kr.

0 kr.

-328.754 kr.

Gebyrer

-485 kr.

0 kr.

-485 kr.

Benzin

-4.083 kr.

817 kr.

-3.266 kr.

I alt

2.033.529 kr.

-695.678 kr.

1.337.851 kr.

Takseret/Angivet

-50.023 kr.

-360.000 kr.

Forhøjelse

-645.655 kr.

997.851 kr.

3.5. SKATs afgørelse

Da der ikke er kommet indsigelse i forhold til SKATs forslag af 26. juni 2017, fastholdes forslaget i sin helhed.

(...)

4. Manglende angivelse af punktafgifter 2015 og 2016.

4.1. De faktiske forhold

SKAT og Fødevarerejseholdet har den 13. januar 2016 fra kl. 10:00 været på uanmeldt kontrol i virksomhedens ukendte lager beliggende på adressen [adresse1] i [by1].

SKAT konstaterede, at der var afgiftspligtige varer i virksomheden i form af nødder som bl.a. mandler, pekannødder cashewnødder og valnødder. Varerne var placeret i papkasser på paller, der var placeret forskellige steder på lageret. De afgiftspligtige varer fremstår i anonyme kasser, hvorpå der var påklistret nye etiketter på med dansk varedeklaration.

Ifølge indsendte oplysninger fra VIES (VAT Information Exchange System) har [virksomhed] i 2015 og 2016 foretaget indkøb af nødder, som er afgiftspligtige efter chokoladeafgiftsloven ud over de vare fundet ved uanmeldt kontrol på virksomhedens lager den 13. januar 2016.

(...)

4.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

[virksomhed1] skal betale 422.367 kr. i afgift for indkomstårene 2015 og 2016.

Beløbet er opgjort på grundlag af de varer der er indkøbt hos [virksomhed25] i 2015 og 2016.

Vi kan specificere den afgift, der knytter sig til dit indkøb 2015 og 2016 således:

2015:

Type

Mænge Antal kg

Afgiftssats. Kr. pr. kg.

Afgift i alt (beløb i kr.)

Cashewnød

2.529

29,14

73.689

Cashewnød Salt

720

34,88

25.114

Macadamia

30

29,14

874

Mandler

2.328

29,14

67.838

Mandler røget

108

34,88

3.767

Mandler saltet

1.008

34,88

35.159

Nøddemix

360

29,14

10.490

Nødder i chokolade

180

29,14

5.245

Paranødder

144

19,41

2.795

Peanuts/jordnødder

120

973

1.168

Pecannødder

42

19,41

81

Pistachenødder

426

19,41

8.269

Valnødder

1.350

19,41

26.204

9.345

261.427

2016

Type

Mænge Antal kg

Afgiftssats. Kr. pr. kg.

Afgift i alt (beløb i kr.)

Cashewnød

1.790

29,14

52.158

Cashewnød behandlet

612

34,88

21.347

Hasselnødder

144

19,41

2.795

Mandler

1.290

19,41

37.591

Mandler behandlet

2.142

34,88

74.713

Nøddemix

288

29,14

8.392

Nødder i chokolade

72

29,14

1.398

Pekannødder

63

19,41

1.223

Pistacie nødder

569

19,41

11.044

Valnødder

300

19,41

5.823

7.270

216.483

Tidligere angivet

96.092

Forhøjelse

120.391

Opgørelsen er beregnet ud fra ovenstående oplysninger (faktiske forhold). Opgørelsen af den afgiftspligtige mængde og beregningen af afgiften er foretaget på grundlag af købsfakturaerne fra [virksomhed25], Belgien

For køb af nøddemix har vi i øvrigt lagt til grund, at de omfatter andre nødder således 29,14 kr. pr. kg. for afgiftspligtige mængder pr. kg.”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

SKAT vil dog kommentere på klagen som følgende:

Bilag vedrørende 2014/2015 er ikke gået tabt hverken hos SKAT eller hos fødevarekontrollen, vi henviser til vedlagte bilagt, hvor det bekræftes, at skatteyder ikke har sendt materiale til SKAT, FVST bekræfter via mail (Mail fra FVST vedr. [virksomhed1] v [person6].. msg), at de heller ikke har modtaget materiale fra skatteyder.

SKAT har forsøgt at tilbagesende materiale vedrørende 2012, men materialet er kommet retur uden afhentning (Materiale fra 2011-2012 kommet retur..tif).

SKAT har brugt Officialprincippet der er princippet om, at en offentlig myndighed har pligt til at indhente alle relevante oplysninger i en sag før der træffes afgørelse. SKATs afgørelse er udarbejdet på konkret indhentet oplysninger.

Skatteyder har oplyst, at hans varelager er beslaglagt. SKAT henviser til, at skatteyder har oplyst til FVST, at alle hans udgifter i forbindelse med FVST er afholdt af andet selskab. SKAT henviser til ”Mail fra FVST vedr. [virksomhed1] v [person6]..msg”

(...)

Da der ikke ses at være indkommet oplysninger, der giver anledning til ændring af SKATs afgørelse, er det SKATs opfattelse, at afgørelsen skal fastholdes i sin helhed.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at de skønsmæssige forhøjelser for indkomstårene 2014 og 2015 på henholdsvis 290.671 kr. og 1.012.851 kr. skal nedsættes til 0 kr. for begge indkomstår, og at den skønsmæssige forhøjelse af punktafgifter på henholdsvis 261.427 kr. for 2015 og 120.391 kr. nedsættes til 0 kr.

Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Hermed klager jeg over de afgørelse truffet af skat begrunet af følgende elementer:

Afgørelserne er truffede efter samling af oplysninger hos kunder da bilag for 2014/15 er tabt under Skat og fødevarer kontrol.. ... en af dem har taget mine bilag. Men hende der har truffet afgørelserne har aldrig brugt de oplysninger jeg gav hende.

Kortsagt, har hun brugt principet" vi skal bare knalde pærlen som siger [by3] politi"

Blandt mine oplysninger var der at min varelager blev beslaglagt- 45 paller- i alt, et formue. Efter 19 måneder, har jeg aldrig fået noget tilbage selvom "fvst" har fået alle fakturaer. De har sagt at det tager tid at kontrollere hos mine leverandører i Europa. 15 måneder efter beslagleglse af mine varer var der ingen kontrol hos mine leverandører. Ren magt misbrug.

Ud over det havde jeg anmeldt at have nogle ikke betalte faktura for ca. 600.000 dkk.

Der er ikke først gang ... men i 2012 har skat beslaglagt bilag i en grænsekontrol.... Dem har jeg aldrig fået tilbage trods af flere kontakte.

På grund af sygdom er jeg tvunget i dag om at skrive denne kort klage, ellers der en masse af detaljer der kan grundigt begrunde min reaktion-klage.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4. Skattepligtige skal ifølge skattekontrollovens § 1 selvangive sin indkomst til skatteforvaltningen. Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Skatteforvaltningen kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomstårets udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af skattekontrollovens §§ 1, stk. 1, og 6B, stk. 1.

Indkomsten kan forhøjes, hvis det selvangivne privatforbrug er negativt eller usandsynligt lavt. Skatteforvaltningen kan skønsmæssigt fastsætte en indkomst, så den giver skatteyderen mulighed for at have et rimeligt privatforbrug i indkomståret. Hvis der påvises en yderligere indtægtskilde for skatteyderen, kan indkomsten også forhøjes. Det følger af en fast praksis, og der henvises til højesteretsdommen refereret i SKM2011.208H.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905H.

Udgifter afholdt i årets løb til at erhverve, sikre eller vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver, dels at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162H.

Indkomståret 2014

Det fremgår af den privatforbrugsopgørelse, som SKAT har udarbejdet, at klagerens privatforbrug i indkomståret 2014 udgjorde 39.329 kr.

Da klagerens privatforbrug herefter ikke giver mulighed for, at klageren kan have haft et rimeligt privatforbrug, finder Landsskatteretten, at det er berettiget, at SKAT har forhøjet klagerens indkomst skønsmæssigt.

SKAT har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med 290.671 kr., således at klagerens privatforbrug efter den skønsmæssige forhøjelse udgør 330.000 kr.

Efter den skønsmæssige forhøjelse ligger privatforbruget fortsat under gennemsnittet for en husstand af klagerens størrelse i henhold til oplysningerne fra Danmarks Statistik. Gennemsnitstallene fra Danmarks Statistik udgør et vægtet gennemsnit af befolkningen. Klageren har ikke fremlagt dokumentation for, at klagerens privatforbrug ikke skulle være omfattet af en sådan gennemsnitsbetragtning. Endvidere har klageren ikke fremlagt en opgørelse over det faktiske privatforbrug.

Henset til, at klageren ikke har fremlagt dokumentation for husstandens faktiske privatforbrug, finder Landsskatteretten, at skønnet ikke er foretaget på et forkert grundlagt ved henvisning til husstandens privatforbrug i de omkringliggende indkomstår.

Landsskatteretten bemærker endvidere, at det af Danmarks Statistik fremgår, at en husstand af samme størrelse som klagerens havde et privatforbrug på 356.574 kr. i indkomståret 2014. Det af SKAT anvendte sammenligningsgrundlag på 330.000 kr. må derfor anses for at være lempeligt.

For indkomståret 2014 stadfæster Landsskatteretten således SKATs afgørelse.

Indkomståret 2015

SKAT har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med 1.012.851 kr. i indkomståret 2015.

Den af SKAT fastsatte forhøjelse er opgjort ud fra konkret konstaterede indsætninger på klagerens konti med fradrag af lønudgifter, driftsudgifter samt moms.

Landsskatteretten er enig med SKAT i, at indsætningerne på klagerens konti må anses for at være omsætning i klagerens virksomhed.

Retten har herved lagt vægt på, at indsætningerne har en hyppighed og størrelse, der indikerer betaling for ydelser fra klagerens virksomhed, ligesom der for en del af indsætningerne henvises til konkrete fakturaer. Ud fra dette anses det derfor berettiget, at indsætningerne er anset for at være omsætning i klagerens virksomhed.

SKAT har på baggrund af klagerens kontoudtog godkendt fradrag for diverse omkostninger, herunder fragt med 12.200 kr., telefon med 13.220 kr., husleje med 2.437 kr., gebyrer med 485 kr. og benzin med 4.083 kr. SKAT har anset disse udgifter for driftsudgifter i klagerens virksomhed. Endvidere har SKAT godkendt fradrag for udgifter til varekøb i udlandet med 1.113.197 kr.

Der er ikke fremlagt dokumentation for afholdte driftsudgifter vedrørende fragt, telefon, husleje, gebyrer og benzin. Udgangspunktet er, at der skal fremlægges dokumentation for de udgifter, der er afholdt samt deres tilknytning til indkomsterhvervelsen, før der kan indrømmes fradrag for driftsudgifter i virksomheden. Retten bemærker, at kontoudskrifter efter praksis ikke anses for tilstrækkelig dokumentation, da de ikke opfylder kravene i bogføringslovens § 9.

Da det imidlertid anses for godtgjort, at der må have været afholdt visse udgifter i virksomheden, der kan anses for at udgøre driftsudgifter, anses det for berettiget, at SKAT har givet et udokumenteret fradrag opgjort ud fra kontoudtogene med i alt 32.425 kr. i indkomståret 2015.

For så vidt angår udgifter til varekøb i udlandet, finder retten, at klageren har dokumenteret, at udgifter hertil er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at der er fremlagt fakturaer for indkøb af varerne, samt at fakturaerne er udstedt til klagerens virksomhed. Udgifterne anses dermed for at være afholdt i erhvervsmæssigt øjemed, og er således fradragsberettiget efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

SKAT har endvidere godkendt fradrag for afholdte lønudgifter med 293.754 kr.

For så vidt angår den del af lønudgifterne, der er indberettet til e-Indkomst, finder retten det dokumenteret, at klageren har afholdt fradragsberettigede lønudgifter.

For så vidt angår den del af de af SKAT opgjorte lønudgifter, der er udbetalt til såvel identificerbare som uidentificerbare personer, og som ikke er indberettet, finder retten ikke, at disse udbetalinger er fradragsberettigede.

Retten der herved lagt vægt på, at der for udbetalingerne foretaget til identificerbare personer, er tale om en engangsudbetaling af 50.000 kr., samt er der ved udbetalingen ikke er angivet, at der er tale om løn. Endvidere har retten lagt vægt på, at de øvrige udbetalinger er sket til uidentificerbare personer. Der henvises til SKM2011.211.H.

Da det således udelukkende er muligt at se, at der er foretaget hævninger fra klagerens konto, men at det ikke er muligt at fastslå, at hævningerne er anvendt til aflønning hverken ved tekstangivelse på kontoudtogene eller ved, at der på anden vis ses at være godtgjort en sammenhæng mellem udbetalingerne og lønafholdelse i forbindelse med virksomhedens drift, er betingelserne for at anse hævningerne for at udgøre fradragsberettigede lønudgifter i virksomheden ikke opfyldt.

På baggrund heraf godkender retten alene fradrag for lønudgifter med 193.050 kr., svarende til det af klageren indberettede.

Retten finder, at SKATs opgørelse af klagerens skattepligtige indkomst skal forhøjes med yderligere 320.000 kr. inkl. moms.

Retten har herved lagt vægt på, at der er konstateret tre yderligere indsætninger på klagerens konto med henholdsvis 120.000 kr. den 14. november 2015, 100.000 kr. den 16. december 2015 og 100.000 kr. den 22. december 2015, som ikke indgår i SKATs opgørelse. Af overførelsesteksten fremgår ”gæld/lån tilbage”. Retten bemærker, at låneforholdet ikke er dokumenteret ved et underskrevet og dateret gældsbrev eller lånedokument. Retten finder det dermed ikke dokumenteret, at beløbene ikke skal medtages ved opgørelsen af klagerens omsætning.

Herefter kan følgende beregning fortages:

Art

Beløb inkl. Moms

Moms

Beløb ekskl. Moms

Omsætning

3.507.905 kr.

-701.579 kr.

2.806.326 kr.

Indsætning af 14. november 2015

120.000 kr.

-24.000 kr.

96.000 kr.

Indsætning af 16. december 2015

100.000 kr.

-20.000 kr.

80.000 kr.

Indsætning af 22. december 2015

100.000 kr.

-20.000 kr.

80.000 kr.

Varekøb udland VIES

-1.113.197 kr.

-278.297 kr.

+278.297 kr.

-1.113.197 kr.

Fragt

-12.200 kr.

2.440 kr.

-9.760 kr.

Telefon

-13.220 kr.

2.644 kr.

-10.576 kr.

Husleje

-2.437 kr.

0 kr.

-2.437 kr.

Lønninger

-193.050 kr.

0 kr.

-193.050 kr.

Gebyrer

-485 kr.

0 kr.

-485 kr.

Benzin

-4.083 kr.

817 kr.

-3.266 kr.

I alt

2.489.233 kr.

759.678 kr.

1.729.555 kr.

Takseret/Angivet

-50.023 kr.

-360.000 kr.

Forhøjelse

709.655 kr.

1.369.555kr.

På baggrund af ovenstående stadfæstes SKATs forhøjelse af klagerens skattepligtige indkomst for indkomståret 2014.

For så vidt angår indkomståret 2015 forhøjes SKATs ansættelse af klagerens skattepligtige indkomst med 1.369.555 kr.

Punktafgifter for 2015 og 2016

Når der i det følgende henvises til chokoladeafgiftsloven, er dette henvisninger til den lov om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m., der var gældende på tidspunkterne for afgiftspligtens indtræden, jf. lovbekendtgørelse nr. 752 af 10. juni 2013 med senere lovændringer.

Det følger af chokoladeafgiftslovens § 19, at der skal svares afgift til statskassen af de varer, der er oplistet i bestemmelsen. Såfremt der ikke er tale om en registreret virksomhed efter chokoladeafgiftslovens § 19b, stk. 1, skal varemodtageren svare afgiften i forbindelse med importen af de afgiftspligtige varer her til landet, jf. chokoladeafgiftslovens § 10 a, jf. 19, stk. 4. Varemodtageren skal efter udløbet af hver afgiftsperiode angive mængden af de varer, virksomheden har modtaget i perioden, og indbetale afgiften heraf til told- og skatteforvaltningen. Afgiftsperioden er måneden, jf. chokoladeafgiftslovens § 10 a, stk. 3.

Virksomheder, der importerer afgiftspligtige varer fra udlandet, skal føre regnskab over tilgang og udlevering af afgiftspligtige varer, jf. chokoladeafgiftslovens § 12, stk. 4. Endvidere skal virksomheder, der handler med afgiftspligtige chokolade- og sukkervarer, føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af de afgiftspligtige varer er betalt, og hvorfra varerne er leveret. Af regnskaberne skal det ved angivelse af art, mængde og pris fremgå hvilke varer, der er blevet leveret. Regnskabet skal opfylde kravene i bogføringsloven, jf. chokoladeafgiftslovens § 12, stk. 5.

Køberen af afgiftspligtige varer skal i mindst tre måneder fra udstedelsesdagen opbevare følgesedler eller kvitteringer på det forretningssted, hvorfra salget af de afgiftspligtige varer sker. Følgesedler eller kvitteringer skal være forsynet med fortløbende nummer og fakturadato samt indeholde oplysninger om sælgers navn, CVR- eller SE-nummer og adresse, købers navn og adresse samt leverancens art, mængde og pris. Prisangivelser kan dog undlades på følgesedler, jf. chokoladeafgiftslovens § 13, stk. 2.

Det fremgår herudover af chokoladeafgiftslovens § 29, at den, som er i besiddelse af afgiftspligtige varer, eller den, der overdrager, erhverver, tilegner sig eller anvender afgiftspligtige varer, hæfter for betaling af afgiften.

Er det ikke muligt på baggrund af virksomhedens regnskaber at fastslå størrelsen af det afgiftstilsvar, som påhviler virksomheden, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2 (lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. september 2016 om opkrævning af skatter og afgifter m.v.).

Landsskatteretten lægger til grund, at klageren i forbindelse med driften af sin enkeltmandsvirksomhed i perioden 1. januar 2014 til 31. december 2016 alene har været registreret som varemodtager for råstofafgift siden den 1. april 2016. I perioden 1. januar 2015 til 31. marts 2016 har klageren hverken har været registeret som oplagshaver eller varemodtager efter chokoladeafgiftsloven til trods for, at klageren ubestridt i perioden har købt afgiftspligtige varer i denne periode. Klageren har ikke på baggrund af regnskaber, kvitteringer, fakturaer el.lign. dokumenteret, at de afgiftspligtige varer er blevet erhvervet i afgiftsberigtiget tilstand, og klageren har i øvrigt ikke ført behørigt regnskab i overensstemmelse med chokoladeafgiftslovens regler. SKAT har derfor med rette skønsmæssigt ansat virksomhedens afgiftstilsvar, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

SKATs skøn er udøvet på baggrund af samhandelsoplysningerne fra VIES og fakturaerne fra [virksomhed25]. Dertil kommer, at SKAT ved kontrollen den 13. januar 2016 fandt en mængde afgiftspligtige varer på adressen [adresse1] i [by1], hvor klageren ifølge SKAT havde et ukendt lager.

I skønnet over tilsvaret for råstofafgiften har SKAT taget hensyn til, at klageren i sin virksomhed har angivet råstofafgifter på 96.092 kr., der vedrører perioden 1. april 2016 til 31. december 2016. På baggrund af det af SKAT fremlagte materiale finder retten, at SKATs skønsmæssige angivelse af råstofafgiften er forsigtigt og virkelighedsnært.

På denne baggrund kan retten således tiltræde det af SKAT foretagne skøn vedrørende afgiftstilsvaret for råstofafgift.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse af 11. august 2011 for så vidt angår forhøjelsen af råstofafgift på 261.426,65 kr. for 2015 og 120.391, 39 kr. for 2016 i alt, 381.818 kr. for varer handlet i perioden 3. marts 2015 til 30. oktober 2016.