Kendelse af 10-08-2021 - indlagt i TaxCons database den 17-09-2021

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2015

Ikke godkendt del af fradrag for varekøb

51.620 kr.

24.839 kr.

41.093 kr.

Ikke godkendt del af fradrag for arbejdstøj

7.600 kr.

4.060 kr.

4.060 kr.

Ikke godkendt fradrag for udgifter der ikke er dokumenteret ved bilag

270.287 kr.

14.678 kr.

22.449 kr.

Ikke godkendt fradrag for udgifter der ikke er dokumenteret betalt elektronisk

34.756 kr.

0 kr.

34.756 kr.

Ikke godkendt del af fradrag for el, vand, gas og hybrid

16.698 kr.

20.872 kr.

0 kr.

Ikke godkendt fradrag for udgifter vedrørende indkomståret 2014

7.616 kr.

0 kr.

1.298 kr.

Ikke godkendt del af fradrag for telefonudgifter

28.172 kr.

0 kr.

28.172 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren driver virksomheden [virksomhed1] v/[person1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden blev ifølge det centrale virksomhedsregister, CVR, startet den 2. april 2010 under branchekoden 563000 - Cafeér, værtshuse, diskoteker m.v.

Resultater

Virksomhedens overskud ifølge årsregnskabet for indkomståret 2015, efter afskrivninger og renter, er opgjort til 148.928 kr. Omsætningen i virksomheden er opgjort til 2.555.236 kr. Der er foretaget fradrag for udgifter til vareforbrug med 1.167.462, herunder afgift på spillemaskiner med 62.800 kr. samt driftsomkostninger med 1.114.598 kr. Endvidere er der foretaget fradrag for afskrivninger med 112.623 og renteudgifter med 11.625 kr.

Udgifter til varekøb

Klageren har i regnskabet for indkomståret 2015 fratrukket udgifter til varekøb på i alt 1.120.621 kr.

Som dokumentation for de fratrukne udgifter til varekøb har klageren fremlagt årsregnskab for indkomståret 2015, hvoraf der fremgår et varekøb på 1.120.621 kr., samt kontospecifikation i form af regneark. Det fremgår af kontospecifikationen, at der har været et varekøb på 1.117.741 kr.

Yderligere er der fremlagt kontoudskrift fra [finans1] vedrørende kontobevægelser på driftskontoen.

Endvidere har klageren fremlagt faktura af 3. januar 2015 vedrørende varekøb fra [virksomhed2] A/S lydende på 7.647 kr. ekskl. moms og 9.558,91 kr. inkl. moms.

Udgifter til arbejdstøj

Klageren har i regnskabet for indkomståret 2015 fratrukket udgifter til arbejdstøj på i alt 8.801 kr.

Som dokumentation for de fratrukne udgifter til arbejdstøj har klageren fremlagt årsregnskab for indkomståret 2015, hvoraf der fremgår, at der har været en udgift til arbejdstøj på 8.801 kr. samt kontospecifikation i form af regneark.

Yderligere er der fremlagt kontoudskrift fra [finans1] vedrørende kontobevægelser på driftskontoen.

Endvidere har klageren fremlagt følgende bilag i form af kvitteringer:

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

31.01-2015

195

Arbejdssko, Ecco

1.358,80

08.04-2015

664

Dankort [virksomhed3], dart pile og sko

279,92

08.05-2015

903

Dankort [virksomhed4] ApS

4.340,00

01.10.2015

2054

[virksomhed5] arbejdstøj, dametøj

1.838,40

07.11-2015

1902

Dankort [virksomhed3], skruelæder til salonkøer og dartskive

583,56

I alt

8.400,68

Ikke dokumenterede udgifter

Klageren har for indkomståret 2015 fratrukket udgifter, uden at der foreligger et grundbilag med 270.287 kr.

Klageren har fratrukket udgifter på baggrund af betalingsoversigter uden specifikation af udgiften, kontoudtog, dankortkvitteringer og rykkere på i alt 27.935,38 kr.

Endvidere har klageren fratrukket 242.352 kr. vedrørende husleje på baggrund af kontoudskrift.

Klageren har fremlagt bilag 10, 11, 12, 13, 14 og 15, som er fakturaer i forbindelse med fratrukne benzinudgifter. Bilagene svarer til bilag 406, 1263, 1315, 1863, 2084 og 2993 i kontokortspecifikationen.

Klageren har fremlagt huslejekontrakt, hvoraf huslejebeløbet fremgår, og henviser i øvrigt til virksomhedens bankkonto, hvor beløbet trækkes hver måned.

Endvidere har klageren fremlagt kontoudskrift fra [finans1], hvoraf det fremgår, at der er betalt 12 x 20.196 kr. i husleje.

Det fremgår yderligere af kontoudskrift fra [finans1], at der er betalt følgende i henhold til Netaftale:

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

07.01-2015

36

DK-indløsningsabn.

1.559

08.04-2015

666

DK-indløsningsabn.

1.766

08.07-2015

1311

DK-indløsningsabn.

1.766

07.10-2015

3663

DK-indløsningsabn.

1.766

Udgifter som ikke er dokumenteret betalt elektronisk

Klageren har for indkomståret 2015 fratrukket udgifter på 34.756 kr., som ikke er dokumenteret betalt elektronisk.

Det drejer sig om følgende bilag:

Bilag

Konto

Kreditor

Beløb

1900

3640

[virksomhed6]

14.500

2510

3640

[virksomhed6]

9.850

2507

3140

[virksomhed7]

10.406

Klageren har fremlagt fakturaer benævnt bilag 1, 2 og 4 vedrørende betaling via bank til [virksomhed6] og til [virksomhed7]. Bilagene svarer til bilag 1900, 2510 og 2507 i kontokortspecifikationen.

El, vand, gas og hybrid

Klageren har bogført følgende udgifter for varme, vand og hybrid i henhold til kontospecifikation på konto 3420:

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

Moms

Halvår

15.01-2015

88

Varme, vand og hybrid

3.339,60

834,90

1

16.04-2015

728

Varme, vand og hybrid

3.339,60

834,90

1

06.07-2015

1293

Varme, vand og hybrid

3.339,60

834,90

2

07.10-2015

1899

Varme, vand og hybrid

3.339,60

834,90

2

30.12-2015

2508

Varme, vand og hybrid

3.339,60

834,90

2

I alt

16.698,00

4.174,50

Klageren har fremlagt kontobevægelser fra [finans1] vedrørende driftskontoen, hvoraf trækningerne vedrørende bilag 88, 728 og 1293 fremgår.

Endvidere har klageren fremlagt fakturaer vedrørende bilag 88, 728, 1293, 1899 og 2508.

Det fremgår af faktura 88, at det drejer sig om perioden 01072014-3092014.

Der fremgår ikke moms af fakturaerne.

Udgifter vedrørende indkomståret 2014

Klageren har bogført udgifter, der ikke vedrører indkomståret 2015

I henhold til kontospecifikation på konto 3430 og 3625 drejer det sig om følgende udgifter:

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

Moms

15.01.2015

90

[virksomhed8]

1.298

324

Klageren har fremlagt rykker fra [virksomhed8] vedrørende bilag 90.

Det fremgår af bilag 90, at det drejer sig om betaling af faktura med forfald den 15. december 2014.

Telefoni

Klageren har i regnskabet for 2015 fratrukket udgifter til telefoni med 54.602 kr.

Skattemæssigt er privat andel modregnet med 2.600 kr.

Følgende telefonnumre er registreret ved [virksomhed9]:

[tlf1] - [tlf2] - [tlf3]

Følgende telefonnumre er registreret ved 3:

[tlf4] - [tlf5] - [tlf6] - [tlf7] - [tlf8] - [tlf9] - [tlf10]

Virksomhedens telefonnummer er [tlf11] i henhold til virksomhedens hjemmeside og Erhvervsstyrelsen.

SKAT har ikke godkendt fradrag for udgifter til [virksomhed10] med 28.172,91 kr., da telefonnumrene her ikke anses at knytte sig til virksomhedens indkomst.

Som dokumentation har klageren fremlagt kontospecifikation vedrørende konto 3620, kontobevægelse fra [finans1] vedrørende driftskontoen samt kopier af betalingsservice vedrørende betaling til [virksomhed11], [virksomhed12] og [virksomhed13] for februar, marts, april, juni, juli, august, september, oktober, november og december 2015.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke godkendt fradrag for følgende udgifter for indkomståret 2015:

Del af fradrag af varekøb 51.620 kr.

Del af fradrag for arbejdstøj 7.600 kr.

Fradrag for udgifter som ikke er dokumenteret ved bilag270.287 kr.

Fradrag for udgifter som ikke er dokumenteret betalt elektronisk 34.756 kr.

Del af fradrag af el, vand, gas og hybrid 16.698 kr.

Fradrag for udgifter vedrørende 2014 7.616 kr.

Del af fradrag for telefonudgifter 28.172 kr.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

"(...)

SKAT har bedt om at se dit regnskabsmateriale, og vi har gennemgået den moms, du har angivet for perioden 1/1 - 31/12 2015, og den indkomst, du har selvangivet for 2015.

Resultatet er, at du skal betale 53.899 kr. mere i moms, og at din indkomst bliver ændret med i alt 497.068 kr.

Selvom vi har gennemgået oplysningerne, udelukker det ikke, at vi på et senere tidspunkt vil se på regnskabsmaterialet igen.

SKATs ændringer

Punkt 1. Ikke godkendt del af fradrag for varekøb

51.620 kr.

(...)

Punkt 3. Ikke godkendt del af fradrag for arbejdstøj

7.600 kr.

(...)

Punkt 5. Ikke godkendt fradrag for udgifter der ikke er dokumenteret ved bilag

270.287 kr.

Punkt 6. Ikke godkendt fradrag for udgifter som ikke er dokumenteret betalt elektronisk

34.756 kr.

(...)

Punkt 8. Ikke godkendt del af fradrag for el, vand, gas og hybrid

16.698 kr.

Punkt 9. Ikke godkendt fradrag for udgifter vedrørende indkomståret 2014

7.616 kr.

Punkt 10. Ikke godkendt del af fradrag for telefonudgifter

28.172 kr.

(...)

Beskrivelse af virksomheden

Virksomhedens se-/cvr-nr. er [...1].

Virksomhedens navn er [virksomhed1] v/[person1].

Sagsfremstilling og begrundelse

SKAT har i skrivelse af 5. maj 2017 og rykker af 2. juni 2017 anmodet om følgende:

Bankudskrifter

Der mangler bankudskrifter fra 2/10 til 31/12 2015.

Annoncer og reklame

Mangler bilag 519 og 1915.

Brændstof

Mangler bilag 406, 683, 803, 985, 1011, 1263, 1315, 1458, 1863 2084 og 2293.

Konto 3140: Reparation/vedligeholdelse

Mangler bilag 2215. Vedrørende bilag 2507 udbedes dokumentation for betaling.

Husleje

Du bedes fremsende dokumentation for huslejen, da denne er bogført ud fra bank.

Konto 3420: El, vand, gas og hybrid

Vedrørende bilag 88, 728, 1293, 1899 og 2508 udbedes redegørelse/dokumentation for, hvilket lejemål der betales for, og hvorfor beløbet indbetales til [person2].

Konto 3430: Vedligeholdelse og rengøring

Mangler bilag 527 og 2315.

Avishold

Bilag 857 er en rykker. Du bedes fremsende original faktura. Der mangler også bilag 1872.

Revisor

Du bedes fremsende dokumentation for betaling af bilag 1900 og 2510.

Konto 3663: Abonnement/kontingent u/moms

Mangler bilag 36, 666, 1311 og 1990.

Telefon

[virksomhed9]

Af bilag fra [virksomhed9] fremgår det, at der er 3 abonnementer. Du bedes redegøre for hvem der har de enkelte telefoner til rådighed.

Det drejer sig om følge telefonnumre:

· [tlf1]
· [tlf2]
· [tlf3]

Bilag fra 3 indeholder flere abonnementer. Du bedes redegøre for hvem der har de enkelte abonnementer til rådighed:

Det drejser som om følgende:

· [tlf4]
· [tlf12]
· [tlf6]
· [tlf7]
· [tlf13]
· [tlf9]
· [tlf10]

Betalinger til [virksomhed11] og [virksomhed13] er bogført ud fra bank.

Du bedes fremsende samtlige fakturaer, herunder dokumentation for, hvad der betales for.

Ovenstående er ikke modtaget

Varekøb

De faktiske forhold

I resultatopgørelsen er der fratrukket varekøb med 1.120.621 kr.

Varekøb udgør ifølge kontospecifikation 1.117.741 kr.

Difference 2.880 kr.

Den 05-01-2015 er der bogført bilag 28, Dankort [virksomhed2] Nota 071768 med 7.647 kr. + moms 1.911 kr.

Bilag forefindes ikke i fremsendt materiale.

Den 31-12-2015 er der bogført bilag 10021, hensættelse med 41.093 kr.

Der foreligger ikke nærmere redegørelse for beløbet, eller bilag herfor i fremsendt materiale.

Der er reguleret for varelager primo og ultimo.

(...)

SKATs bemærkninger og begrundelse

I henhold til bogføringslovens § 9, skal enhver registrering/postering dokumenteres ved et grundbilag.

Alle udgifter skal dokumenteres med et grundbilag i form af en original faktura/regning, hvoraf der fremgår oplysninger om varens/ydelsens art, mængde og pris, jf. bogføringslovens § 5 og § 9.

Der kan kun godkendes fradrag for udgifter i virksomheden, når der foreligger købsfaktura. Bank-udskrifter er ikke tilstrækkelig dokumentation for, hvilken udgift du har afholdt. Der henvises til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a og momsbekendtgørelsen § 82.

SKAT kan ikke godkende fradrag for manglende bilag 28 på 7.647 kr. + moms 1.911 kr.

SKAT kan ikke godkende fradrag for henlæggelser med 41.093 kr., da beløbet ikke kan anses for at være afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde årets indkomst, med henvisning til statsskattelovens § 6, stk. 1,litra a.

SKAT kan ikke godkende fradrag for varekøb, udover det der er bogført. Indkomsten forhøjes med differencen på 2.880 kr. men henvisning til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

SKAT har forhøjet din indkomst med 7.647 kr. + 41.093 kr. + 2.880 kr. = 51.620 kr.

SKAT nedsætter din købsmoms med 1.911 kr. i 1. halvår.

Arbejdstøj

De faktiske forhold

Arbejdstøj, konto 2245 er der blandt andet fratrukket følgende:

Dato

Bilag

Tekst

SKAT

Moms

31-01-2015

195

Arbejdssko

1.358,80 kr.

339,70 kr.

08-04-2015

664

Dankort [virksomhed3] [by1] nota 013412

279,92

69,98

08-05-2015

903

Dankort [virksomhed4] ApS nota 000768

3.540,00

885,00

01-10-2015

2054

[virksomhed5] arb.tøj

1.838,40

459,60

07-10-2015

1902

Dankort [virksomhed3] [by1] nota 025925

583,56

145,89

I alt

7.600,68

1.900,17

(...)

SKATs bemærkninger og begrundelse

Bilag 195 er 2 par Ecco str. 39.

Bilag 664 er 1 Matrix Steeltip Dar og 1 Pirate black.

Bilag 903 anses for mangelfuld med henvisning til momsbekendtgørelsen § 58, hvoraf blandet andet fremgår, at en faktura skal indeholde oplysning om mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser og pris pr. enhed.

Af bilag fremgår antal 1, varetype: Aftalt pris på tryk af tøj 4.340 kr.

I henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten fradrages. Der skal således foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten, hvilket ikke anses dokumenteret.

Bilag 2054 er køb af 2 dametøj.

Bilag 1902 er køb af 1 Winmau diamond bris og 10 Søgaard skruelæger.

Udgifter til tøj er som udgangspunkt en privat udgift, som du ikke kan få fradrag for. Det gælder også, selvom du bruger det i forbindelse med, at du driver din virksomhed.

Du kan heller ikke få fradrag, selvom der er tale om specielt tøj som f.eks. en kittel, uniform eller smoking. Det skyldes, at du samtidig har en besparelse i forbindelse med din almindelige påklædning.

Udgifterne har, som det hedder i loven, ikke været nødvendige for at erhverve, sikre og vedligeholde din indkomst.

Reglerne står i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Se også Den juridiske vejledning 2016, afsnit C.C.2.2.1.3.

SKAT har forhøjet indkomsten med 7.600 kr.

SKAT nedsætter din købsmoms med 1.900 kr., 1.295 kr. for 1. halvår og 605 kr. for 2. halvår

Udgifter med manglende bilag

De faktiske forhold

Følgende udgifter er fratrukket uden, at der foreligger et grundbilag:

Dato Konto Bilag TekstSkat Moms Halvår

20-03-20152800 519 Dankort [virksomhed14] 2.391,20 597,80 1

08-10-20152800 1915 Dankort-køb [virksomhed15] A/S 1.063,11 265,77 2

02-03-20153110 406 Betalingsservice1.238,94

09-04-20153110 683 Dankort319,01

29-04-20153110 803 Dankort171,32

20-05-20153110 985 Dankort302,31

26-05-20153110 1011 Dankort380,87

01-07-20153110 1263 Betalingsservice1.259,49

09-07-20153110 1315 Dankort354,07

03-08-20153110 1458 Betalingsservice1.340,79

01-10-20153110 1863 Betalingsservice1.998,11

02-11-20153110 2084 Betalingsservice 773,79

01-12-20153110 2293 Betalingsservice1.170,35

23-11-20153140 2215 Dankort 969,85

20-03-20153430 527 Fællesindbetalingskort1.428,05 357,01 1

04-05-20153601 857 [avis1]3.049,00

02-10-20153601 187 [avis1]2.868,12

07-01-20153663 36 DK-indløsningsabn.1.559,00

08-04-20153663 666 DK-indløsningsabn.1.766,00

08-07-20153663 1311 DK-indløsningsabn.1.766,00

07-10-20153663 1909 DK-indløsningsabn.1.766,00

I alt 27.935,38 1.220,58

Husleje er bogført ud fra bankudskrifter med 12 x 20.196 kr. = 242.352 kr.

(...)

SKATs bemærkninger og begrundelse

Ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan der alene fratrækkes udgifter, der er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Ifølge momslovens § 37, kan der ved opgørelse af momstilsvaret som købsmoms, fradrages moms af virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens salg af varer og ydelser.

I henhold til bogføringslovens § 9, skal enhver registrering/postering dokumenteres ved et grundbilag.

Der kan kun godkendes fradrag for udgifter i virksomheden, når der foreligger en købsfaktura.

Du kan ikke bruge betalingsserviceoversigt uden specifikationer af udgiften, kontoudtog, dankort-kvitteringer, bankudskrift og rykker som dokumentation for dine udgifter.

SKAT har forhøjet indkomsten med 27.935 kr. + 242.352 kr. = 270.287 kr.

SKAT nedsætter din købsmoms med 955 for 1. halvår og 265 kr. for 2. halvår.

Udgifter der ikke er dokumenteret betalt elektronisk

De faktiske forhold

Du har blandt andet fratrukket følgende bilag:

Bilag KontoKreditor

19003640[virksomhed6]14.500 kr.

25103640[virksomhed6] 9.850 kr.

25073140[virksomhed7]10.406 kr.

I alt34.756 kr.

Bilag 3640 udgør over 10.000 kr. inklusiv moms

Der foreligger ikke dokumentation for elektroniske betalinger for ovenstående.

Du har ikke sendt besked om, at du har betalt mindst 10.000 kr. inklusive moms kontant via Tast-Selv Erhverv.

(...)

SKATs bemærkninger og begrundelse

Når du køber varer eller ydelser i din virksomhed, og mindst betaler 10.000 kr. inklusive moms, skal du betale dine regninger digitalt eller betale kontant og sende besked via TastSelv Erhverv senest 14 dage efter, du har betalt, dog senest en måned efter du modtog fakturaen.

Betaler du mindst 10.000 kr. inklusive moms kontant uden at sende besked via TastSelv Erhverv, må du ikke trække udgiften fra i din skat.

Der kan ikke godkendes fradrag for ovenstående bilag efter ligningslovens § 8Y, da udgifterne ikke er betalt digitalt, og du ikke har sendt besked via TastSelv Erhverv.

SKAT har forhøjet indkomsten med 34.756 kr.

El, vand, gas og hybrid, konto 3420

De faktiske forhold

Der er blandt andet bogført følgende udgifter for varme, vand og hybridnet:

Dato Bilag TekstSkatMomsHalvår

15-01-2015 88varme/vand/hybrid3.339,60834,901

16-04-2015 728varme/vand/hybrid3.339,60834,901

06-07-2015 1293varme/vand/hybrid3.339,60834,902

07-10-2015 1899varme/vand/hybrid3.339,60834,902

30-12-2015 2508varme/vand/hybrid3.339,60834,902

I alt 16.698,00 4.174,50

Bilag 88 er dateret den 01102014 og vedr. periode 01072014-30092014.

Der fremgår ikke moms af fakturaerne.

Bilag er fra:

[person2], [adresse1], [by2].

[person2] er ikke registreret som ejer af [adresse2], hvorfor SKAT har anmodet om redegørelse/dokumentation for, hvilket lejemål der betales for, og hvorfor beløbet indbetales til [person2], hvilket ikke er modtaget.

(...)

SKATs bemærkninger og begrundelse

I henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten fradrages. Der skal således foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten.

Fradragsberettigede driftsudgifter kan som udgangspunkt fratrækkes i den skattepligtige indkomst, når der foreligger en faktura. Det er som udgangspunkt ikke en betingelse, at beløbet er betalt eller er forfaldent til betaling.

Momsen skal medregnes som købsmoms på virksomhedens momsangivelse for den periode, hvor indkøbet er foretaget, dvs. hvor afgiftspligten er indtrådt.

Da bilag 88 er opkrævning vedrørende 2014, kan fradrag ikke godkendes i indkomståret 2015.

Da der ikke foreligger dokumentation/redegørelse for, at udgiften vedrører din virksomhed, kan der ikke godkendes fradrag herfor med henvisning til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

SKAT har forhøjet indkomsten med 16.698 kr.

Da der ikke er opkrævet moms, kan der ikke fratrækkes moms med henvisning til momslovens § 37 og 56, stk. 3.

SKAT nedsætter din købsmoms med 1.670 kr. for 1. halvår og 2.504 kr. for 2. halvår.

Udgifter vedrørende indkomståret 2014

De faktiske forhold

Der er bogført udgifter der ikke vedrører indkomståret 2015:

DatoBilagKontoSkatMoms

15-01-2015 9034301.298 324

16-04-201572336256.3181.279

I alt7.6161.603

(...)

SKATs bemærkninger og begrundelse

Fradragsberettigede driftsudgifter kan som udgangspunkt fratrækkes i den skattepligtige indkomst, når der foreligger en faktura. Det er som udgangspunkt ikke en betingelse, at beløbet er betalt eller er forfaldent til betaling.

Momsen skal medregnes som købsmoms på virksomhedens momsangivelse for den periode, hvor indkøbet er foretaget, dvs. hvor afgiftspligten er indtrådt.

Da de bogførte udgifter vedrører levering af varer og ydelser i indkomståret 2014, kan fradrag ikke godkendes i indkomståret 2015.

SKAT har forhøjet indkomsten med 7.616 kr. med henvisning til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

SKAT nedsætter din købsmoms for 1. halvår med 1.603 kr. med henvisning til momslovens § 37 og § 56, stk. 3.

Telefon

De faktiske forhold

På konto 3620 er der fratrukket følgende udgifter til telefon

DatoBilagTekst Beløb

15-01-201585[virksomhed9] 754,47

02-02-2015203[virksomhed10]2.059,91

02-02-2015211Betalingsservice [virksomhed11] Aftalenr. [...49] 405,80

04-02-2015224Betalingsservice [virksomhed13] A/S Aftalenr. [...82] 137,32

23-02-2015337[virksomhed10] 1.441,59

23-02-2015338[virksomhed9] 834,47

02-03-2015407Betalingsservice [virksomhed11] DANMARK Aftalenr. [...49] 405,80

02-03-2015408Betalingsservice [virksomhed13] A/S Aftalenr. [...82] 161,88

09-03-2015447Betalingsservice [virksomhed13] A/S Aftalenr. [...71] 832,94

12-03-2015468[virksomhed9] 754,47

20-03-2015520Fællesindbetalingskort [virksomhed10] APS 2.348,23

31-03-2015597Betalingsservice [virksomhed12] A/S Aftalenr. [...48] 927,80

01-04-2015632Betalingsservice [virksomhed11] DANMARK Aftalenr. [...49] 405,80

01-04-2015633Betalingsservice [virksomhed13] A/S Aftalenr. [...82] 103,32

24-04-2015770[virksomhed10] 1.889,90

24-04-2015771[virksomhed9] 1.481,57

04-05-2015855[virksomhed10] 1.889,90

04-05-2015877Betalingsservice [virksomhed11] Aftalenr. [...49] 405,80

04-05-2015878Betalingsservice [virksomhed13] A/S Aftalenr. [...82] 79,28

19-05-2015967[virksomhed9] 2.236,04

01-06-20151077Betalingsservice [virksomhed11] Aftalenr. [...49] 405,80

01-06-20151078Betalingsservice [virksomhed13] A/S Aftalenr. [...82] 81,12

08-06-20151115Betalingsservice [virksomhed13] A/S Aftalenr. [...71] 840,60

09-06-20151128[virksomhed9] 1.655,98

09-06-20151129[virksomhed10] 468,50

30-06-20151245Betalingsservice [virksomhed12] A/S Aftalenr. [...48] 932,92

01-07-20151264Betalingsservice [virksomhed11] Aftalenr. [...49] 405,80

01-07-20151265Betalingsservice [virksomhed13] A/S Aftalenr. [...82] 94,72

06-07-20151297[virksomhed10] 2.603,76

21-07-20151378[virksomhed10] 2.709,06

21-07-20151380Ann. postering fra 21-07-2015- 2.709,06

21-07-20151381[virksomhed10] 2.709,06

03-08-20151459Betalingsservice [virksomhed11] Aftalenr. [...49] 405,80

03-08-20151460Betalingsservice [virksomhed13] A/S Aftalenr. [...82] 83,20

20-08-20151553[virksomhed10] 1.979,56

31-08-20151626Betalingsservice [virksomhed13] A/S Aftalenr. [...71] 277,60

01-09-20151653Betalingsservice [virksomhed11] Aftalenr. [...49] 405,79

01-09-20151654Betalingsservice [virksomhed13] A/S Aftalenr. [...82] 74,92

07-09-20151678[virksomhed9] 107,38

16-09-20151742[virksomhed10] 3.278,11

30-09-20151838Betalingsservice [virksomhed12] A/S Aftalenr. [...48] 916,20

30-09-20151839Betalingsservice [virksomhed13] A/S Aftalenr. [...71] 840,60

01-10-20151864Betalingsservice [virksomhed11] Aftalenr. [...49] 405,80

01-10-20151865Betalingsservice [virksomhed13] A/S Aftalenr. [...82] 91,72

07-10-20151905[virksomhed9] 1.472,98

15-10-20151960[virksomhed10] 2.950,41

02-11-20152085Betalingsservice [virksomhed11] Aftalenr. [...49] 405,80

02-11-20152086Betalingsservice [virksomhed13] A/S Aftalenr. [...82] 81,12

19-11-20152186[virksomhed10] 2.419,59

19-11-20152187[virksomhed9] 1.004,02

01-12-20152294Betalingsservice [virksomhed11] Aftalenr. [...49] 405,80

01-12-20152295Betalingsservice [virksomhed13] A/S Aftalenr. [...82] 82,60

17-12-20152398[virksomhed9] 3.380,80

17-12-20152400[virksomhed10] 2.134,39

30-12-20152481Betalingsservice [virksomhed13] A/S Aftalenr. [...71] 864,60

30-12-20152482Betalingsservice [virksomhed12] A/S Aftalenr. [...48] 778,92

I alt 54.502,26

Der er afløftet købsmoms med 25 % af 54.502,26 = 13.625,56

Skattemæssigt er privat andel modregnet med 2.600,00

SKAT har anmodet om:

[virksomhed9]

Af bilag fra [virksomhed9] fremgår det, at der er 3 abonnementer. Du bedes redegøre for hvem der har de enkelte telefoner til rådighed.

Det drejer sig om følge telefonnumre:

•[tlf1]

•[tlf2]

•[tlf3]

Bilag fra 3 indeholder flere abonnementer. Du bedes redegøre for hvem der har de enkelte abonnementer til rådighed:

Det drejer som om følgende:

•[tlf4]

•[tlf12]

•[tlf6]

•[tlf7]

•[tlf13]

•[tlf9]

•[tlf10]

Betalinger til [virksomhed11] og [virksomhed13] er bogført ud fra bank.

Du bedes fremsende samtlige fakturaer, herunder dokumentation for, hvad der betales for.

Hvilket ikke er modtaget.

Ved en nærmere gennemgang er det konstateret, at følgende bilag også mangler i fremsendt materiale: 52, 597, 1838 og 2482.

TV-pakke, antenne, licens er fratrukket på konto 3625 ned 30.238 kr. + moms.

(...)

SKATs bemærkninger og begrundelse

Ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a kan du fratrække de udgifter, der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedlige årets indkomst. Det vil sige de udgifter der tilknytter sig direkte til virksomhedens indkomst.

Virksomheden kan efter momslovens § 37 fratrække købsmoms af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

Ifølge bilag 1245 fra [virksomhed12] er der tale om fastnetabonnement med telefonnummer [tlf11].

Din virksomheds telefonnummer har [tlf11]. Dette telefonnummer fremgår ikke af opkrævninger fra [virksomhed12], [virksomhed10] eller [virksomhed9], hvorfor SKAT skønner, at dette betales til [virksomhed11].

Ved telefonsamtale af 9/2 2017, ringede du op fra telefonnummer [tlf1], hvorfor SKAT anser, at du har dette abonnement til rådighed for privat benyttelse, hvilket betales via [virksomhed9].

SKAT skønner herefter, at dine erhvervsmæssige udgifter til telefon inkl. privat telefon kan henføres til udgifterne til [virksomhed12], [virksomhed11] og [virksomhed9], hvorfor der skønsmæssigt godkendes fradrag herfor med henvisning til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a og momslovens § 37.

SKAT anser ikke at udgifter vedrørende [virksomhed10] knytter sig til virksomhedens indkomst og dermed ikke fradragsberettiget med henvisning til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a og momslovens § 37.

Der godkendes således ikke fradrag for udgifter til [virksomhed10] fratrukket med følgende beløb:

DatoBilagTekstBeløb

02-02-2015203[virksomhed10]2.059,91

23-02-2015337[virksomhed10]1.441,59

20-03-2015520Fællesindbetalingskort [virksomhed10] APS2.348,23

24-04-2015770[virksomhed10]1.889,90

04-05-2015855[virksomhed10]1.889,90

09-06-20151129[virksomhed10]468,50

06-07-20151297[virksomhed10]2.603,76

21-07-20151378[virksomhed10]2.709,06

21-07-20151380Ann. postering fra 21-07-2015-2.709,06

21-07-20151381[virksomhed10]2.709,06

20-08-20151553[virksomhed10]1.979,56

16-09-20151742[virksomhed10]3.278,11

15-10-20151960[virksomhed10]2.950,41

19-11-20152186[virksomhed10]2.419,59

17-12-20152400[virksomhed10]2.134,39

I alt28.172,91

Der er afløftet moms heraf med 25 % af 28.172 kr. = 7.043 kr.

SKAT har forhøjet indkomsten med 28.172 kr.

SKAT nedsætter købsmomsen med 7.043 kr., 2.524 kr. i 1. halvår og 4.519 kr. i 2. halvår

(...)"

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

"(...)

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Punkt 1.

SKAT indstiller, at der godkendes fradrag for bilag 16 og 17 med henholdsvis 2.880 kr. og 7.647 kr. og moms med 1.911 kr.

Vedrørende bilag 105, fastholder SKAT, at der ikke er fradrag herfor, da bilag ikke er indsendt.

Vedrørende bilag 7, fastholder SKAT, at der ikke er fradrag herfor, da der er tale om en ordrebe­ kræftelse og ikke en faktura.

Punkt 3.

SKAT indstiller, at der godkendes fradrag for bilag 18 med 3.540 kr. og moms med 885 kr.

Punkt 5.

Der foreligger nu dokumentation for bilag 23, 11, 12, 13, 14 og 15 vedrørende kørsel med i alt

7.781 kr.

Da udgifterne vedrører blandet benyttet bil, godkendes erhvervsmæssigt fradrag herfor med 21 %, med henvisning til pkt. 7.

SKAT indstiller, at indkomsten nedsættes med 21 % af 7.781 kr. = 1.634 kr.

SKAT indstiller, at indkomsten nedsættes med Netsaftale, i alt 5.288 kr. og moms med

1.371 kr.

SKAT indstiller, at indkomsten nedsættes med husleje, 242.352 kr. Punkt 6.

SKAT fastholder, at der ikke kan godkendes fradrag, da der ikke er indsendt dokumentation for

elektronisk betaling.

Punkt 7.

Punktet fastholdes, da godkendt fradrag er reguleret ovenfor under pkt. 5.

Punkt 8.

SKAT indstiller, at der godkendes fradrag i skatten med 4 x (3.339,60 + 834,90) kr. = 16.698 kr.

SKAT fastholder, at der ikke er fradrag for bilag 88, i 2015. Såfremt der ikke er foretaget fradrag

i 2014 kan skatteyder selv ændre sit selvangivne overskud af virksomhed for 2014.

Punkt 9.

SKAT indstiller, at der godkendes fradrag for bilag 723, med 6.318 kr. og moms med 1.279 kr., da

det er en fejl, at SKAT har fortaget ændringen.

SKAT fastholder, at der ikke er fradrag for bilag 90, i 2015. Såfremt der ikke er foretaget fradrag

i 2014 kan skatteyder selv ændre sit selvangivne overskud af virksomhed for 2014.

Punkt 10.

SKAT anser ikke oplysningerne om, at udgifterne vedrører 3 Ipads og 3 telefonnumre, er nye op­

lysninger der kan medføre ændring af SKATs afgørelse.

Hvis der kommer yderligere oplysninger fra klager, ønsker SKAT at blive hørt i sagen igen, inden

Skatteankestyrelsen træffer afgørelse i sagen.

(...)"

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der godkendes fradrag for følgende udgifter for indkomståret 2015:

Fradrag af varekøb24.838,40 kr.

Fradrag for arbejdstøj3.540,00 kr.

Fradrag for udgifter som ikke er dokumenteret ved bilag14.677,00 kr.

Fradrag for udgifter som ikke er dokumenteret betalt elektronisk34.756,00 kr.

Fradrag for el, vand, gas og hybrid16.698,00 kr.

Fradrag for udgifter vedrørende 20147.616,00 kr.

Fradrag for telefonudgifter28.172,00 kr.

Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

"Det accepteres at den skattepligtige indkomst forhøjes med kr.39,628,93 og den indgående afgift nedsættes med kr. 41.388,57.

Punkt 1. ikke godkendt del af fradrag for varekøb kr. 51.620,00 kr.

Punkt 1.varekøbSKAT51.620,00 1.911,00

Beløb

Bilag henvisning

Kommentarer

Tillæg til forslag

Moms

Forskel i kontokort

2.880,00

Bilag 16

Vedrørende kontor 1326 kortafgift [finans2]. Der begæres fradrag

-2.880,00

Bilag 28 5/1 2015

7.647,00

Bilag 17

Der begæres fradrag

-7.647,00

-1,911,00

31/12 2015

-41.093,00

Hensættelse

19/1 2015

11.506,00

Overføres til løn

-11.506,00

Bilag 105

3.508,00

Bilag 7

Der begæres fradrag

-2.806,40

-701.60

10/2 2015

368,65

Accepteres

4/3 2015 bilag 419

175,44

Accepteres

18/9 2015 bilag 1756

9.384,30

Accepteres

24/9 2015bilag 1798

1.099,00

Neye lædervarer

Accepteres

7/10 2015 bilag 2026

2.700,00

[...64]

Accepteres

31/12 2015

12.351,61

Accepteres

SUM

41.093,00

Ændring

36.206,60

-701,60

Punkt 3. Ikke godkendt del af fradrag for arbejdstøj kr. 7.600,00

Punkt 3. Arbejdstøj7.600,001,900,17

Beløb

Bilag henvisning

Kommentarer

Tillæg til forslag

Moms

31/1 2015 bilag 195

1.358,80

Arbejdssko

Accepteres

8/4 2015 bilag 664

279,92

[virksomhed3]

Accepteres

8/5 2015 bilag 903

3.540,00

Bilag 18 [virksomhed4]

Vedrørende tryk på t-shirt - Lummern således at kunderne kan se hvem der er ansat

-3540,00

-885,00

1/10 2015 bilag 2054

1.838,40

Bancher arbejdstøj

Accepteres

7/0 205

583,56

[virksomhed3]

Accepteres

Sum

7.600,00

2.840,00

1.015,17

Punkt 5. ikke godkendt fradrag for udgifter der ikke er dokumenteret kr. 270.287,00

Punkt 5 ikke dokumenterede 270.287,00 1.220,00

Udgifter

Beløb

Bilag henvisning

Kommentarer

Tillæg til forslag

Moms

20/3 2015 bilag 519

2.391,20

Hovedstadens kopiservice

8/ 10 2015 bilag 1915

1.063,11

[virksomhed15]

2/3 2015 bilag 406

1.238,94

Se bilag 23 inkluderet i punkt 7 konto 3110 bilag 10

Betalingsservice

-1.238,94

9/4 2015 bilag 683

319,01

Dankort

Accepteres

29/4 2015 bilag 803

171,32

Dankort

Accepteres

20/5 2015 bilag 985

302,31

Dankort

Accepteres

26/5 2015 bilag 1011

380,87

Dankort

Accepteres

1/7 2015 bilag 1263

1.259,49

Betalingsservice

Inkluderet i punkt 7 bilag 11

-1.249,49

9/7 2015 bilag 1315

354,07

Dankort

Accepteres

3/8 2015 bilag 1458

1.340,79

Betalingsservice

Inkluderet i punkt 7 bilag 12

-1.340,79

1/10 2015 bilag 1863

1.998,11

Betalingsservice

Inkluderet i punkt 7 bilag 13

-1.998,11

2/11 2015 bilag 2084

773,79

Betalingsservice

Inkluderet i punkt 7 bilag 14

-773,79

1/12 2015 bilag 2993

1.170,35

Betalingsservice

Inkluderet i punkt 7 bilag 15

-1.170,35

23/11 2015 bilag 2215

969,85

Dankort

Bilag bortkommet accepteres

20/3 2015 bilag 527

1.428,05

Fællesindbetalingskort

Bilag bortkommet accepters

4/5 2015 bilag 857

3.049,00

[avis1]

Bilag bortkommet accepteres

2/10 2015 bilag 1872

2.868,12

[avis1]

Bilag bortkommet accepteres

7/1 2015 bilag 36

1.559,00

DK indløsningsabb.

Netsaftale

-1.247,20

-311,80

8/4 2015 bilag 666

1.766,00

DK indløsningsabb

Netsaftale

-1.412,80

-353,20

8/7 2015 bilag 1311

1.766,00

Dk indløsningsabb

Netsaftale

-1.412,80

-353,20

7/10 2015 bilag 1909

1.766,00

DK indløsningsabb

Netsaftale

-1.412,80

-353,20

242.352,00

Husleje 12x20.196,00

Bilag 19 huslejekontrakt vedlægges-som det fremgår er beløbene desuden hævet hver måned på virksomhedens bankkonto

242.352,00

Sum

Ændring

14.677,93

151,40

Punkt 6. ikke godkendt fradrag for udgifter som ikke er dokumenteret betalt

elektronisk Kr. 34.756,00

punkt 5. ikke dokumenterede34.756,00

udgifter

Beløb

Bilag henvisning

Kommentarer

Tillæg til forslag

Moms

Bilag 190

14.500,00

Revisor

Bilag 1 som det fremgår af bankudskrifterne, er beløbet hævet i banken 8/0 2015

-14.500,00

Bilag 2510

9.850,00

Revisor

Bilag 2 beløbet er bogført på skyldige omkostninger og betalt via bank den 5/1 2016

-9.850,00

Bilag 2507

10.406,00

Glasteam

Bilag 4 bogført på skyldige omkostninger betalt via bank den 4/1 2016

-10,406,00

Sum

Ændring

0

0

Punkt 8. Ikke godkendt del af fradrag for el, vand, kr. 16.698,00

[person2], har står som udlejer af lejemålet, Lersø Park alle 23, st, hvilket fremgår af huslejekontrakten bilag 19

Vedr. opkrævningen jf. bilag 8-9

Punkt 8. ikke dokumenterede 16.698,00 4.174,00

udgifter

Beløb

Bilag henvisning

Kommentarer

Tillæg til forslag

Moms

15/1 2015 bilag 880

3.339.60

Uanfægtet at dette vedrører 2014 er det ikke fratrukket i 2014 og der begæres fradrag

-3.339,6

834,90

16/4 2015 bilag 728

3.339,60

-3.339,60

834,90

6/7 2015 bilag 1293

3.339,60

-3.339,60

834,90

7/10 2015 bilag 1899

3.339,60

-3,339,60

834,90

31/12 2015 bilag 2508

3.339,60

-3.339,60

834,90

Sum

Ændring

-4.174,00

4.174,00

Punkt 9. Ikke godkendte udgifter vedr. 2014 kr. 7.616,00.

Punkt 8. ikke dokumenterede 7.616,00 1.603,00

udgifter

Beløb

Bilag henvisning

Kommentarer

Tillæg til forslag

Moms

15/1 2015 bilag 90

1.298,00

Betalt i bank 15/1 2015

Der begæres fradrag-alternativ ændring af indkomsten 2014

-1.298,00

-324,00

16/4 2015 bilag 723

6.318,000

Bilag 20

Vedrører 2015

-6318,00

-1.279,00

Sum

Ændring

0

0

Punkt 10. Ikke godkendt del af fradrag for telefonudgifter kr. 28.172,00

Vedrører et tegnet abonnement hos 3G, vedrører 3 Ipads og 3 telefonnr. tilknyttet - tegnet

for 3 årlig periode hvor den ikke kunne opsiges, bruges til nets m.m.

Punkt 8. ikke dokumenterede 28.172,00 -7.043,00

udgifter

Beløb

Bilag henvisning

Kommentarer

Tillæg til forslag

Moms

Sum

-28.172,00

-7.043,00

Ændring

0

0

Landsskatterettens afgørelse

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Af statsskattelovens § 6, stk. 2, fremgår det, at indkomsten er skattepligtig uden hensyn til, hvorledes den anvendes, altså hvad enten den benyttes til egen eller families underhold, betjening, nytte eller behagelighed. Der kan således ikke foretages fradrag for privatudgifter. Udgifter, der sædvanligt forekommer for de fleste skatteydere uafhængigt af, om der udfoldes bestræbelser på at erhverve indkomst, har som hovedregel karakter af privatforbrug. Der kan dog gives fradrag for udgifter, som efter deres art henhører under privatforbruget, såfremt erhvervsudøvelsen påfører skatteyderen påviselige merudgifter af den pågældende karakter, eller såfremt der er påvist en konkret erhvervsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Fradrag for udgifter vedrørende køb af varer og ydelser for personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed, er betinget af, at betaling sker via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, som sikrer identifikation af betalingsmodtager og betaler, medmindre betalingen samlet udgør mindre end 10.000 kr. inklusive moms (2014 niveau). Det fremgår direkte af bestemmelsen i ligningslovens § 8 Y, stk. 1, som trådte i kraft den 1. juli 2012.

Det fremgår af lovforslaget (LFF 2012-04-25 nr. 170) til ligningslovens § 8 Y, under punkt 3.4.2.2, at:

"Ved forslaget afskæres virksomheder fra at foretage fradrag efter skattereglerne, når køb af en leverance overstiger 10.000 kr., der ikke er betalt digitalt...

Forslaget betyder, at en virksomhed, der betaler leverandøren med kontanter, nægtes fradrag efter skattereglerne, når beløbet overstiger 10.000 kr. inkl. moms.

..."

Ved betaling via et pengeinstitut eller betalingsinstitut efter ligningslovens § 8 Y, stk. 1, forstås betaling fra konto til konto eller betaling på anden måde til modtagerens konto, herunder ved anvendelse af betalingskort, hvorved der sikres en entydig elektronisk identifikation af betaler og betalingsmodtager. Betaling af indbetalingskort på posthuset eller i et pengeinstitut sidestilles med digital betaling. Det følger af bekendtgørelse nr. 1044 af 8. november 2012 om visse ligningslovsregler m.v.

Flere betalinger, som vedrører samme ydelse, anses som én betaling i forhold til beløbsgrænsen. Ved løbende ydelser eller periodiske ydelser skal flere faktureringer og betalinger ses som én samlet leverance i forhold til beløbsgrænsen, når de sker inden for samme kalenderår. Det fremgår af ligningslovens § 8 Y, stk. 1, 2. og 3. pkt.

Hvis en virksomhed ikke har mulighed for at betale via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, kan virksomheden alligevel opnå et skattemæssigt fradrag ved at indberette oplysninger om det foretagne køb, herunder fakturaoplysninger, der entydigt identificerer leverandøren, og betalingen heraf på told- og skatteforvaltningens hjemmeside. Denne indberetning skulle oprindeligt foretages senest 14 dage efter betalingen, dog senest 1 måned efter fakturaens modtagelse. Det fremgik af den dagældende bestemmelse i ligningslovens § 8 Y, stk. 3.

Varekøb

Klageren har fratrukket udgifter til varekøb med 1.120.621 kr. for indkomståret 2015.

Det fremgår af kontospecifikationen, at der har været varekøb for 1.117.741 kr.

Differencen på 2.880 kr. drejer sig i henhold til kontospecifikationen (konto 1326) om udgifter til [finans2] vedrørende kortafgift.

Det fremgår af bogføringslovens § 9, stk. 1, at enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Det følger af bogføringslovens § 5, at et bilag skal forstås som enhver nødvendig dokumentation for transaktioner, der registreres i bogføringen.

Klageren har fremlagt dokumentation i form af fakturaer - bilag 49, 471, 689, 2185 og 2399 fra [finans2] lydende på 1.154,93 kr. Endvidere fremgår det af kontobevægelsen fra [finans1] vedrørende driftsomkostninger, at der har været hævninger til [finans2] på 2.343,75 kr.

Det fremgår endvidere af kontospecifikationen, at der er bogført "hensættelser" med 41. 093 kr. (bilag 10021) samt "overførsel til løn" med 11.506 kr. (bilag 311). Der foreligger ingen redegørelse for beløbet eller bilag herfor.

Endvidere er der fremlagt ordrebekræftelse vedrørende køb af et partytelt på 3.508 kr. inkl. moms (bilag 7). Der foreligger ingen faktura vedrørende købet.

Yderligere fremgår det kontospecifikationen, at der er bogført bilag 28 vedrørende dankortkøb ved [virksomhed2]. Klageren har fremlagt faktura af 3. januar 2015 vedrørende køb af diverse isenkram og spiritus på 7.647 kr. plus moms 1.911 kr.

Landsskatteretten finder, at der efter en konkret vurdering kan godkendes fradrag for udgiften til [finans2] med 2.880 kr. samt fradrag for udgiften til isenkram og spiritus på 7.647 kr. Retten har ved afgørelsen henset til, at kontospecifikationen sammenholdt med kontobevægelserne, de fremlagte fakturaer og virksomhedens art på tilstrækkeligvis sandsynliggør udgifternes afholdelse.

Landsskatteretten finder, at det er med rette, at SKAT ikke har godkendt fradrag for fratrukket udgift til partytelt, da der ikke er fremsendt dokumentation for udgiften i form af faktura. Landsskatteretten finder ligeledes, at det er med rette, at SKAT ikke har godkendt fradrag for fratrukkne udgifter til "overførsel af løn", da der ikke er indsendt redegørelse for beløbet eller dokumentation i form af bilag.

SKATs forhøjelse på 51.620 kr. nedsættes derfor til 41.093 kr. på dette punkt.

Arbejdstøj

Klageren har fratrukket følgende udgifter vedrørende arbejdstøj:

Bilag

Udgiftsart

Beløb

903/18

[virksomhed4]

3.540,00

Udgifter til tøj, herunder arbejdstøj, er som udgangspunkt en ikke-fradragsberettiget privat udgift efter statsskattelovens § 6, stk. 2.

En selvstændigt erhvervsdrivende kan dog som driftsudgift fratrække udgifter til arbejdstøj, hvis der ikke er tale om almindelig beklædning, og det påfører den erhvervsdrivende merudgifter, når der tages hensyn til, at det almindelige tøj spares for slid. Der henvises til Østre Landsrets dom af 19. oktober 1995, offentliggjort i TfS 1995, 746, hvor der blev godkendt fradrag for en korsangers udgift til kjole og hvidt og laksko. Landsretten lagde vægt på, at der var tale om beklædningsgenstande, der ikke anskaffedes i almindelighed, og at der var tale om en nødvendig merudgift forbundet med arbejdets udførelse.

At der er tale om specielbeklædning, som ikke egner sig til at blive brugt privat, er ikke tilstrækkeligt til fradragsret. Det må kræves, at udgiften til arbejdstøj påfører den skattepligtige en samlet merudgift til beklædning. Der henvises til Landsskatterettens kendelse af 28. oktober 1998, offentliggjort i TfS 1999, 171, hvor retten ikke godkendte fradrag for en vognmands udgift til uniform med firmalogo, fordi vognmanden ikke kunne anses at have afholdt udgifter, der oversteg udgifterne til almindelig beklædning.

Landsskatteretten finder efter en konkret vurdering, at klageren har sandsynliggjort, at der har været en udgift vedrørende logo tryk på t-shirts, så kunderne kunne se, hvem der var ansat, og at klageren har haft en merudgift, hvorfor Landsskatteretten godkender et fradrag på 3.540 kr. for udgifter til t-shirts.

SKATs forhøjelse af indkomsten på 7.600 kr. nedsættes derfor med 3.540 kr. på dette punkt.

Udgifter der ikke er dokumenteret ved bilag

Klageren har fratrukket udgifter med 270.287 kr.

Det fremgår af bogføringslovens § 9, stk. 1, at enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Det følger af bogføringslovens § 5, at et bilag skal forstås som enhver nødvendig dokumentation for transaktioner, der registreres i bogføringen.

Landsskatteretten finder, at der på baggrund af huslejekontrakten samt kontoudskrift fra [finans1] kan godkendes fradrag for husleje med 242.352 kr.

Yderligere finder landsskatteretten, at der kan godkendes fradrag for Netsaftale med 5.486 kr. på baggrund af kontospecifikationer og bankudskrift fra [finans1].

SKATs forhøjelse af indkomsten på 270.287 kr. nedsættes derfor til 22.449 kr.

Udgifter der ikke er dokumenteret betalt elektronisk

Det fremgår af klagerens kontospecifikation, at klageren har fratrukket udgifter med 34.756 kr.

Der foreligger ingen dokumentation for elektronisk betaling. Det fremgår af virksomhedens kontospecifikation for konto 3140 og 3640, at de fratrukne udgifter hver især udgør beløb, der er større end 10.000 kr. inkl. moms.

Idet betingelserne for fradrag i ligningslovens § 8 Y, stk. 1, således ikke er opfyldt, og da der ikke er fremlagt dokumentation for, at der er foretaget indberetning af oplysninger om de foretagne køb på told- og skatteforvaltningens hjemmeside, er det rettens opfattelse, at klageren er afskåret fra at foretage et skattemæssigt fradrag for udgifterne.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse på dette punkt.

El, vand, gas og hybrid

Det fremgår af klagerens kontospecifikation 3420, at klageren har fratrukket udgifter vedrørende varme, vand og hybrid med 16.698 kr. og moms med 4.174,50 kr.

SKAT har ikke godkendt fradrag herfor grundet manglende dokumentation for, at udgiften vedrører klagerens virksomhed.

Landsskatteretten finder, at der på baggrund af fremlagte fakturaer (bilag 728, 1293, 1899, og 2508) kan godkendes fradrag for 16.698 kr. eks. moms.

Retten finder samtidig, at der ikke kan godkendes fradrag for den fremlagte faktura (bilag 88). Denne faktura er dateret den 1. oktober 2014 og vedrører perioden fra 1. juli til 30. september 2014.

SKATs forhøjelse af indkomsten på 16.698 kr. nedsættes derfor til 0 kr.

Fradrag for udgifter vedrørende indkomståret 2014

Der er bogført følgende udgifter, som ikke vedrører indkomståret 2015:

Dato

Bilag

Konto

Beløb

Moms

15.01-2015

90

3430

1.298 kr.

324 kr.

16.04-2015

723

3625

6.318 kr.

1.279 kr.

I alt

7.616 kr.

1.603 kr.

Fradragsberettigede udgifter kan som udgangspunkt fratrækkes i den skattepligtige indkomst, når der foreligger en faktura. Det er som udgangspunkt ikke en betingelse, at et beløb er betalt eller forfaldent til betaling.

Landsskatteretten finder, at der ikke kan godkendes fradrag i indkomståret 2015 vedrørende bilag 90, da denne udgift vedrører indkomståret 2014. Det fremgår af rykkeren fra [virksomhed8], at det drejer sig om en rykker for en faktura, der forfaldt til betaling den 15. december 2014.

Landsskatteretten finder endvidere, at der i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan godkendes fradrag for bilag 723. Af bilaget samt kontobevægelse fra [finans1] fremgår det, at der er betalt 7.897,50 kr. inkl. moms for indkomståret 2015.

SKATs forhøjelse af indkomsten på 7.616 kr. nedsættes derfor med 6.318 kr. på dette punkt.

Telefonudgift

Klageren har taget fradrag for udgifter til telefoni med 54.602 kr. inkl. moms i 2015.

Som dokumentation har klageren fremlagt kontospecifikation vedrørende konto 3620, kontobevægelser fra [finans1] vedrørende driftskontoen samt kopier af betalingsservice vedrørende betaling til [virksomhed11], [virksomhed12] og [virksomhed13] for februar, marts, april, juni, juli, august, september, oktober, november og december 2015.

Endvidere har klageren, hvad angår abonnement hos 3, oplyst, at det drejer sig om udgifter til 3 Ipads og 3 telefonnumre, som var tegnet for en 3-årig periode, hvor den ikke kunne opsiges.

Udgifter til telefon er fuldt fradragsberettigede, hvis det kan dokumenteres, at de er afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Landsskatteretten finder, at der kan godkendes fradrag for udgifter til telefoni vedrørende telefonnummer [tlf11] i indkomståret 2015. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at telefonnummeret fremgår af virksomhedens hjemmeside og selskabsrapport fra Erhvervsstyrelsen. Henset til, at det kun er sandsynliggjort, at der er fradrag for udgifter til ét telefonnummer, finder Landsskatteretten, at Skattestyrelsens skøn er rimeligt, idet der er taget udgangspunktet i satsen for værdi af fri telefon.

Hvad angår abonnementet til 3 finder Landsskatteretten, at det ikke er dokumenteret eller sandsynliggjort, at udgifter til disse er afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Retten henser til, at der ikke er fremlagt dokumentation for abonnementets uopsigelighed eller for, at der er tale om et erhvervsabonnement. Endvidere er der ikke redegjort for, hvem der anvender telefonnumrene.

Landsskatteretten stadfæster SKAT afgørelse på dette punkt.