Kendelse af 31-07-2019 - indlagt i TaxCons database den 24-08-2019

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Genoptagelse

Afslag på genoptagelse

Genoptagelse

Afslag på genoptagelse

Faktiske oplysninger

Den 7. juni 2017 har SKAT truffet afgørelse om nedsættelse af klagerens skattepligtige indkomst med 76.596 kr. for indkomståret 2013, da denne lønindberetning ansås for at været fiktiv. Klageren har ikke påklaget denne afgørelse.

Den 9. oktober 2017 har klageren anmodet SKAT om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2013. Klageren har i denne forbindelse fremlagt ansættelseskontrakt, underskrevet af arbejdsgiverselskab den 1. februar 2013, lønsedler vedrørende februar 2013 og marts 2013, samt bekræftelse for, at klageren har modtaget 12.669,76 kr. udbetalt i kontanter.

SKAT har sendt forslag til afgørelsen den 25. oktober 2017. Afgørelsen er truffet af SKAT og sendt til klageren den 8. november 2017.

Der er ikke fremlagt yderligere materiale i forbindelse med klagen over SKATs afgørelse af 8. november 2017.

SKATs afgørelse

SKAT har nægtet at imødekomme anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2013.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”Fristen for at få ændret skatteansættelsen for 2013 udløb den 1. maj2017. Det står i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Vi modtog din anmodning den 9. oktober 2017 og kan derfor som udgangspunkt ikke genoptage indkomståret 2013.

Hvis skattenedsættelsen for 2013 alligevel skal ændres, skal betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i Skatteforvaltningslovens § 27 være opfyldt. I denne sag det spørgsmålet, om du kan opfylde betingelsen i stk. 1, nr. 8, om at der skal foreligge særlige omstændigheder.

Skatteforvaltningslovens §27, stk. 1, nr. 8 er ifølge forarbejderne tiltænkt et snævert anvendelsesområde. Særlige omstændigheder kan foreligge, hvis SKAT har begået fejl eller har foretaget en åbenbart urimelig skønsmæssig ansættelse. Der er derimod ikke mulighed for ekstraordinær genoptagelse som følge af et glemt fradrag.

Vi har gennemgået sagen, og vi finder, at SKAT ikke har begået fejl i din sag. Den lønseddel, du har indsendt, kan ikke begrunde en ekstraordinær genoptagelse af din skat. Det er fortsat ikke dokumenteret, at der er udbetalt løn eller at du har modtaget løn, lige som selskabet ikke har en omsætning, der gør, at du kan få udbetalt løn.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at skatteansættelsen for indkomståret 2013 skal genoptages.

Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”(...)

Min klient var beskæftiget hos [virksomhed1] i perioden 1. februar til 31. maj 2013, hvilket SKAT rigtignok anfører. SKAT anerkender dog ikke min klients indkomst på kr. 76.596, idet SKAT ikke vurderer at min klient reelt har udført arbejde. Dette særligt begrundet med, at SKAT ikke finder det dokumenteret, at min klient har oppebåret løn. SKAT vurderer endvidere, at beskæftigelsen ikke har været mulig, idet SKAT ikke finder at der har været aktivitet i perioden for min klients ansættelse. Følgelig afviser SKAT min klient beskæftigelse i sin helhed. Et forhold som min klient er uenig i.

SKAT tager herved ikke hensyn til, at lønnen er udbetalt kontant, hvilket tillige fremgår af de vedlagte lønsedler (bilag B). Lønnen er udbetalt kontant og min klient har signeret for modtagelsen. Det fremgår ikke af den vedhæftede ansættelseskontrakt, at lønnen overføres via kontooverførsel (bilag B). Det fremgår alene, at lønnen vil blive udbetalt sidste bankdag i måneden og arbejdsgiver afgør hvorledes lønnen vil blive udbetalt. Eventuelt ved kontooverførsel. I nærværende tilfælde valgte min klients arbejdsgiver, at udbetale lønnen kontant mod at han attesterede for modtagelsen.

SKAT har på trods af oplysning om kontant løn valgt, ikke at godkende min klients lønindkomst. Der skal henvises til, at min klients arbejdsgiver har indberettet min klients lønindkomst, ligesom denne har fratrukket såvel A-skat som AM-bidrag fra min klients løn, hvorefter resten blev udbetalt kontant.

Det har på intet tidspunkt været hverken forkert eller decideret ulovligt, at modtage kontant løn, så længe denne bliver indberettet som lønindtægt til SKAT.

Det skal endvidere anføres, den samlede løn i perioden er indberettet af min klients arbejdsgiver, der ingen interesse har i at indberette en fiktiv løn, for derefter at blive skattepligtig.

Der er således ingen tvivl om, at min klient har oppebåret indtægten og arbejdsgiveren har indberettet lønnen

SKAT henviser til, at [virksomhed1] ikke har haft mulighed for at godtgøre en løn i den størrelsesorden, idet [virksomhed1] ikke har haft drift i min klients ansættelsesperiode.

Hertil skal anføres, at virksomheden havde drift og min klient var ansat og udførte arbejde, sammen med flere af sine kollegaer. Denne blev på dagen anvist forskellige adresser, hvor der skulle gøres rent. I flere tilfælde var min klient sammen med kollegaer. Særligt én person var til stede, når min klient var i beskæftigelse. Denne kan bevidne, at min klient gjorde rent på diverse adresser. Særligt på Vestegnen. Det forekommer således som en overraskelse, at arbejdsgiveren ikke har indberettet drift i perioden.

Den omstændighed, at [virksomhed1] ej har opgivet sin indkomst over for SKAT, er min klient ej ansvarlig for. Min klient har udført arbejdet og blevet godtgjort herfor, ligesom lønnen er blevet indberettet til SKAT. Hvorvidt forretningen har været rentabel eller om virksomheden bevidst har undladt

at opgive indtægter, er min klient uvidende om. Denne kan alene konstatere, at have udført arbejdet og modtaget løn.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

En skattepligtig kan anmode om at få genoptaget sin skatteansættelse, hvis den skattepligtige kan fremlægge nye oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring. Anmodningen skal ske senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Anmodningen om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2013 er modtaget af SKAT den 9. oktober 2017, dvs. efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse.

Uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, om ordinær genoptagelse, kan SKAT imødekomme anmodningen om ændring, hvis en af betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 er til stede.

Klageren opfylder ikke betingelserne for genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7.

Genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2013 kan herefter alene ske, hvis der er særlige omstændigheder, der begrunder, at anmodningen ikke er fremsat før. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Af forarbejderne og praksis fremgår forhold, der kan indgå i bedømmelsen af, om der foreligger særlige omstændigheder.

Som udgangspunkt skal det sandsynliggøres, at genoptagelsen vil resultere i en indholdsmæssig ændring. Der skal således fremlægges nye faktiske eller retlige oplysninger, der kan danne grundlag for en ændring. Dette kan eksempelvis udledes af SKM2015.433.BR.

Efter praksis kan der ikke, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, ske genoptagelse som følge af oversete eller glemte fradrag. Dette kan eksempelvis udledes af SKM2008.902.BR og SKM2014.332.VLD.

Det centrale anvendelsesområde for skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1 nr. 8 er myndighedsfejl, dvs. hvor SKAT har begået en fejl, der medfører, at der er foretaget en materiel urigtig ansættelse, som det efter en konkret vurdering må anses for urimeligt at opretholde. Ifølge forarbejderne omfatter dette både ansvarspådragende og ikke-ansvarspådragende fejl fra SKATs side.

Udgangspunktet for vurderingen af om SKAT har begået fejl foretages på baggrund af de oplysninger, der var tilgængelige på ansættelsestidspunktet.

Praksis i relation til ekstraordinær genoptagelse er restriktiv og genoptagelse indrømmes alene, hvis der foreligger særlige omstændigheder.

Landsskatteretten finder, at der ikke foreligger sådanne særlige omstændigheder, der giver anledning til ekstraordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Der er i denne forbindelse lagt vægt på, at klageren ikke har fremlagt materiale, der kan dokumentere eller sandsynliggøre, at SKAT har begået en fejl, der medfører, at der er foretaget en materiel urigtig ansættelse af skat for indkomståret 2013.

Retten har endvidere henset til, at rigtigheden af de af klageren fremlagte lønsedler og lønudbetalingsbekræftelse ikke er underbygget af objektive kendsgerninger.

Det bemærkes, at der alene er taget stilling til, hvorvidt der er grundlag for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2013. Der er således ikke taget stilling til sagens materielle indhold.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.