Kendelse af 16-03-2022 - indlagt i TaxCons database den 14-05-2022

Journalnr. 17-0991333

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2015

Skyldig A-skat

15.920 kr.

0 kr.

15.920 kr.

Skyldig AM-bidrag

100.694 kr.

0 kr.

100.694 kr.

Indkomståret 2016

Skyldig A-skat

180.591 kr.

0 kr.

180.591 kr.

Skyldig AM-bidrag

28.552 kr.

0 kr.

28.552 kr.

Faktiske oplysninger

[person1], herefter benævnt indehaveren, har i perioden 31. august 2015 – 4. april 2018 været registreret som ejer af og direktør i selskabet [virksomhed1] IVS med CVR-nr. [...1]. Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, at selskabet blev stiftet den 31. august 2015, samt at formålet var at drive virksomhed indenfor service- og rengøringsbranchen. Selskabet var registreret med branchekoden ”812100 Almindelig rengøring i bygninger”. Der blev afsagt konkursdekret over selskabet den 26. juni 2017, og det blev herefter opløst efter konkurs den 4. april 2018. Der har ikke været registreret ansatte i selskabet i de påklagede indkomstår.

Ifølge SKAT anmodede indehaveren den 4. maj 2016 om at få selskabet registreret for A-skat og AM-bidrag gældende fra den 1. april 2016. SKAT har ved brev af 10. maj 2016 meddelt indehaveren, at behandlingen af anmodningen afventede den igangværende kontrol. Selskabet blev dermed ikke registreret for A-skat og AM-bidrag, idet ansøgningen blev sat i bero.

I forbindelse med et kontrolbesøg hos [virksomhed2] ApS den 3. marts 2016 mødte SKAT en af selskabets medarbejdere. SKAT fik i den forbindelse oplyst, at [virksomhed2] ApS havde indgået kontrakt med [KHE] vedrørende rengøring. [KHE] har efterfølgende oplyst til SKAT, at de anvendte selskabet som underleverandør til at udføre rengøringsopgaver.

SKAT har efter anmodning modtaget kontrakt indgået mellem [KHE] og selskabet, samt kopi af fakturaer og timesedler udstedt af selskabet til [KHE]. Det fremgår af de modtagne fakturaer, at betalingen skal ske til konto [...40] tilhørende klageren personligt. SKAT indhentede derfor kontoudtog for indehaverens konto for indkomstårene 2015 og 2016.

Endvidere har SKAT konstateret, at det fremgår af enkelte af de modtagne fakturaer, at betalingen skal ske til konto [...01] tilhørende indehaverens kæreste, [RSA]. Indehaveren har hertil forklaret, at han har været udsat for identitetstyveri, samt at gerningsmændene i den forbindelse havde adgang til indehaverens konto. Indehaveren benyttede derfor kærestens konto af sikkerhedsmæssige årsager.

Ved en gennemgang af indehaverens kontoudtog for indkomstårene 2015 og 2016 har SKAT konstateret indsætninger på indehaverens konto med i alt 262.412, 50 kr. i indkomståret og 1.179.480, 55 kr. for indkomståret 2016.

Ved en gennemgang af de modtagne fakturaer fra [KHE] samt kontoudtog, har SKAT konstateret huller i nummerrækkefølgen på fakturanumrene.

Indehaveren har forklaret, at hullerne i nummerrækken skyldtes, at indehaveren overfor [KHE] ville signalere, at selskabet havde andre kunder end [KHE].

Det er SKATs opfattelse, at selskabet i 2015 har udstedt en ubrudt række af fakturaer fra nummer 786-795, dvs. 10 fakturaer, hvoraf tre af fakturaerne fremgår af det hos SKAT modtagne materiale. For så vidt angår 2016 er det SKATs opfattelse, at fakturaerne udgør en ubrudt rækkefølge af numre fra 796-822, dvs. 36 fakturaer, hvoraf SKAT har kendskab til 13 af fakturaerne.

SKAT har skønsmæssigt beregnet selskabets omsætning vedrørende de manglende fakturaer. SKAT har i den forbindelse taget udgangspunkt i fakturaen med det laveste beløb, hvilket er fakturanr. 801 af 11. januar 2016 pålydende 29.873,55 kr. SKAT har herefter opgjort selskabets yderligere omsætning i 2015 og 2016 til henholdsvis 209.111 kr. og 687.079 kr.

SKAT har herefter opgjort selskabets samlede omsætning til 471.523 kr. i indkomståret 2015 og 2.031.079 kr. i indkomståret 2016.

Indehaveren har oplyst til SKAT, at selskabet alene havde ansatte i 2015, hvorefter selskabet entrerede med underleverandører.

Ved en gennemgang af indehaverens kontoudtog for 2015 og 2016, har SKAT konstateret følgende lønudbetalinger:

Dato

Tekst

Beløb

02.11.15

Bgs [person2] madarb. 4

5.400 kr.

02.11.15

Bgs [person3] madarb.2

3.500 kr.

02.11.15

Bgs [person4] medarb.1

9.640 kr.

02.11.15

Bgs [person5] medarb. 3

3.500 kr.

07.12.15

Bgs [person2] medarb. 4

2.900 kr.

11.04.16

Bgs [person2] medarb. 4

1.400 kr.

I alt

26.340 kr.

På baggrund af de i sagen modtagne fakturaer har SKAT opgjort antallet af fakturerede timer i indkomstårene 2015 og 2016.

Selskabet har i indkomståret 2015 faktureret følgende timer:

Dato

Faktura

Timer

15.10.15

Faktura nr. 786

497 timer

15.11.15

Faktura nr. 790

670,5 timer

15.12.15

Faktura nr. 795

332 timer

I alt

1.499,5 timer

I indkomståret 2016 har selskabet faktureret følgende timer:

Dato

Faktura

Timer

16.01.16

Faktura nr. 799

248 timer

16.02.16

Faktura nr. 804

240 timer

16.03.16

Faktura nr. 807

498,5 timer

16.04.16

Faktura nr. 811

518 timer

16.05.16

Faktura nr. 815

740 timer

16.06.16

Faktura nr. 817

777,5 timer

16.07.16

Faktura nr. 820

751 timer

16.08.16

Faktura nr. 822

748 timer

16.09.16

Faktura nr. 824

760 timer

16.10.16

Faktura nr. 826

729 timer

16.11.16

Faktura nr. 828

729 timer

16.12.16

Faktura nr. 832

762,5 timer

I alt

7.501 timer

SKAT har lavet en skønsmæssig beregning på, hvor mange timer selskabet har udbetalt løn for i henholdsvis 2015 og 2016. Beregningerne er som følger:

2015:

Tekst

Timer

Fakturerede timer, jf. ovenfor

1.500

Skønnede timer udregnet på baggrund af den skønnede omsætning på kr. 209.111

Ved beregningen af omsætningen er der forudsat en timepris på 175 kr.

Det fremgår af de foreliggende fakturaer, at der anvendes en timepris på 140 kr. + moms uanset arbejdssted

1.195

Samlet antal timer til beregning af omsætning

2.695

Fakturerede timer fra underleverandører (se nedenfor)

-385

SKAT har forudsat, at indehaveren har deltaget i virksomhedens drift med 160 timer i 2 måneder (160 x 2)

- 320

Ansat timer til beregning af skønsmæssig lønudgift

1.990

2016:

Tekst

Timer

Fakturerede timer jf. fremlagte fakturaer

7.501

Skønnede timer udregnet på baggrund af den skønnede omsætning på kr. 687.079

Ved beregningen af omsætningen er der forudsat en timepris på 175 kr.

Det fremgår af de foreliggende fakturaer, at der anvendes en timepris på 140 kr. + moms uanset arbejdssted

3.926

Samlet antal timer til beregning af omsætning

11.427

Fakturerede timer fra underleverandører jf. ovenstående

-1.617

SKAT har forudsat, at indehaveren har deltaget i virksomhedens drift med 160 timer for hele 2016 (160x12)

-1.920

Fakturering fra underleverandører i alt for 2016 (se nedenfor)

-4.321

Ansat timer til beregning af skønsmæssig lønudgift

3.569

SKAT har herefter ved anvendelse af en timeløn på 100 kr. beregnet selskabets lønudgifter som følger:

2015: 1.990 x 100 kr. = 199.000 kr.

2016: 3.569 x 100 kr. = 356.900 kr.

SKAT har på baggrund heraf opgjort selskabets skyldige A-skat og AM-bidrag for indkomstårene 2015 og 2016 som følger:

2015:

Lønudgifter

199.000 kr.

Skyldig AM-bidrag 8 % (0,08 x 199.000 kr.)

15.920 kr.

Skyldig A-skat 55 % (0,55 x (199.000 kr. – 15.920 kr.)

100.694 kr.

Skyldig indeholdelse i alt

116.614 kr.

2016:

Lønudgifter

356.900 kr.

Skyldig AM-bidrag 8 % (0,08 x 356.900 kr.)

28.552 kr.

Skyldig A-skat 55 % (0,55 x (356.900 kr. – 28.552kr.)

180.591kr.

Skyldig indeholdelse i alt

209.182 kr.

SKAT har den 21. juni 2017 truffet afgørelse vedrørende selskabet, [virksomhed1] IVS.SKAT har i den forbindelse opgjort selskabets lønudgifter samt godkendt fradrag herfor ved opgørelsen af selskabets skattepligtige indkomst.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

s afgørelse

SKAT har pålagt selskabet indeholdelsespligt for A-skat og AM-bidrag for indkomstårene 2015 og 2016. Endvidere har SKAT pålagt indehaveren hæftelse for den manglende indeholdelse, således at indehaveren skal efterbetale 100.694 kr. i A-skat og 15.920 kr. i AM-bidrag for indkomståret 2015 samt 180.591 kr. i A-skat og 28.552 kr. i AM-bidrag i indkomståret 2016.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

2. A-skat og AM-bidrag

(...)

2.4 SKATs bemærkninger og begrundelse

Selskabet har pligt til at registrere sig som arbejdsgiver jf. Kildeskattelovens §85, stk. 2, senest 8 dage efter første lønudbetaling. Selskabet er stiftet den 31/8-2015 og du har først anmodet om at selskabet skulle registreres som arbejdsgiver den 4/5-2016.

Du og dit selskab har ikke indsendt det regnskabsmateriale vi har anmodet om og det kan på det foreliggende grundlag hverken konstateres, hvem der har været ansat i selskabet, hvor mange ansatte selskabet har haft eller i hvilke perioder de har været ansat.

Da vi ikke har modtaget det udbedte regnskabsmateriale, ansættes din virksomheds A-skat og AM bidrag efter skøn, jf. Opkrævningslovens §5, stk. 2.

SKAT afholdt møde med dig på [Skattecentret] den 16. marts 2016.

Da oplyste du, at der havde været ansatte i november 2015. Derefter havde du entreret med underleverandører.

SKAT kan konstatere at udover i november måned, hvor det fremgår af de fremlagte kontoudtog fra banken, at der er udbetalt penge til personer, som efter teksten ”medarbejder 1-4” også i december 2015 samt april 2016 fremgår medarbejder 4.

Dato

Tekst

Beløb

02-11-2015

BGS [person2] medarb 4

5.400

02-11-2015

BGS [person3] medarb 2

3.500

02-11-2015

BGS [person4] medarb 1

9.640

02-11-2015

BGS [person5] medarb 3

3.500

07-12-2015

BGS [person2] medarb 4

2.900

11-04-2016

BGS [person2] medarb 4

1.400

Underleverandørende [DK] cvr [...2], [virksomhed3] ApS cvr [...3] og [virksomhed4] IVS [...4] er betalt via bank. Modtagne nedenstående fakturaer sammenholdt med bankkontoudskrifterne. Se nedenfor specifikation.

For [klager]

Reg [...] Konto [...40]

Dato

Tekst

Beløb via bank

Beløb fremgår ikke af bankkonto

Antal timer/mdr

04-05-2016

BGS [virksomhed4] IVS

kr. 90.000,00

Enhedspris/april

09-06-2016

BGS [virksomhed4] IVS

kr. 82.065,00

Enhedspris/maj

06-07-2016

BGS [virksomhed3] fak 245

kr. 85.050,00

567

11-08-2016

BGS DK

kr. 40.000,00

18-08-2016

[DK]

90000,00

Enhedspris/juni

31-08-2016

BGS DK underlev

kr. 100.187,50

17-10-2016

BGS [DK]

kr. 90.000,00

Enhedspris/sep

08-11-2016

BGS [DK]

kr. 65.000,00

Enhedspris

30-11-2016

BGS [DK]

kr. 150.000,00

Enhedspris/okt

I alt

kr. 702.305,50

Heraf moms 20 %

kr. 140.460,40

[virksomhed5] ApS cvr [...5] er betalt kontant. Modtaget nedenstående fakturaer.

Fakturaer er betalt kontant

Faktura dato

Fakturanummer

Beløb eksl. Moms

moms

Beløb inkl. moms

Antal timer

Uge

06-11-2015

1320

kr. 6.760,00

kr. 1.690,00

kr. 8.450,00

52,00

45

13-11-2015

1323

kr. 7.280,00

kr. 1.820,00

kr. 9.100,00

56,00

46

20-11-2015

1324

kr. 6.500,00

kr. 1.625,00

kr. 8.125,00

50,00

47

27-11-2015

1326

kr. 6.760,00

kr. 1.690,00

kr. 8.450,00

52,00

48

11-12-2015

1328

kr. 7.540,00

kr. 1.885,00

kr. 9.425,00

58,00

50

18-12-2015

1329

kr. 7.410,00

kr. 1.852,50

kr.9.262,50

57,00

51

31-12-2015

1330

kr. 7.800,00

kr. 1.950,00

kr. 9.750,00

60,00

53

i alt

kr. 50.050,00

kr. 12.512,50

kr. 12.512,50

385,00

08-01-2016

1331

kr. 7410,00

kr. 1.852,50

kr. 9.262,50

57,00

1

15-01-2016

1332

kr. 7670,00

kr. 1.917,50

kr. 9.587,50

59,00

2

29-01-2016

1333

kr. 7540,00

kr. 1.885,00

kr. 9.425,00

58,00

4

05-02-2016

1334

kr. 7930,00

kr. 1.982,50

kr. 9.912,50

61,00

5

12-02-2016

1339

kr. 7800,00

kr. 1.950,00

kr. 9.750,00

60,00

6

26-02-2016

1343

kr. 7800,00

kr. 1.950,00

kr. 9.750,00

60,00

8

04-03-2016

1348

kr. 7930,00

kr. 1.982,50

kr. 9.912,50

61,00

9

11-03-2016

1351

kr. 7800,00

kr. 1.950,00

kr. 9.750,00

60,00

10

18-03-2016

1354

kr. 7670,00

kr. 1.917,00

kr. 9.587,50

59,00

11

25-03-2016

1357

kr. 7930,00

kr. 1.981,50

kr. 9.912,50

61,00

12

08-04-2016

1365

kr. 7800,00

kr. 1.950,00

kr. 9.750,00

60,00

14

15-04-2016

1369

kr. 7800,00

kr. 1.950,00

kr. 9.750,00

60,00

15

22-04-2016

1374

kr. 7800,00

kr. 1.950,00

kr. 9.750,00

60,00

16

29-04-2016

1377

kr. 7930,00

kr. 1.982,50

kr. 9.912,50

61,00

17

15-07-2016

1508

kr. 7800,00

kr. 1.950,00

kr. 9.750,00

60,00

28

22-07-2016

1512

kr. 7800,00

kr. 1.950,00

kr. 9.750,00

60,00

29

29-07-2016

1517

kr. 7800,00

kr. 1.950,00

kr. 9.750,00

60,00

30

12-08-2016

1534

kr. 7670,00

kr. 1.917,50

kr. 9.587,50

59,00

130

19-08-2016

1538

kr. 7930,00

kr. 1.982,50

kr. 9.912,50

61,00

33

09-09-2016

1549

kr. 7670,00

kr. 1.917,50

kr. 9.587,50

59,00

36

30-09-2016

1555

kr. 7930,00

kr. 1.982,50

kr. 9.912,50

61,00

39

07-10-2016

1559

kr. 7930,00

kr. 1.982,50

kr. 9.912,50

61,00

40

14-10-2016

1564

kr. 7800,00

kr. 1.950,00

kr. 9.750,00

60,00

41

21-10-2016

1572

kr. 7540,00

kr. 1.885,00

kr. 9.425,00

58,00

42

28-10-2016

1583

kr. 7800,00

kr. 1.950,00

kr. 9.750,00

60,00

46

04-11-2016

1586

kr. 7930,00

kr. 1.982,50

kr. 9.912,50

61,00

44

11-11-2016

1588

kr. 7800,00

kr. 1.950,00

kr. 9.750,00

60,00

45

i alt

kr.

kr. 210.210,00

kr. 52.552,00

kr. 262.762,50

1617,00

SKAT forespurgte dig til den medarbejder, SKAT mødte i forbindelse med det uanmeldte kontrolbesøg i restaurant [virksomhed2] den 3. marts 2016. Du oplyste, at det var en af dine venner, der havde fundet medarbejderne, da du var ude og rejse på det tidspunkt.

Det er SKATs vurdering, at du også har haft ansatte i din virksomhed fra opstarten og fremefter, selvom du har brugt underentreprenør. Det begrundes med at anvendelsen af underentreprenører ikke har kunnet dække arbejdsydelserne i et omfang svarende til omsætningen, hvorfor SKAT lægger til grund, at en del af omsætningen er genereret ved brug af ”sort” arbejdskraft.

Endvidere fremgår det af de fremlagte kontoudtog fra banken, at der er udbetalt penge til personer, som efter teksten ”medarbejder 1-4” må formodes at være ansat i dit selskab. Det kan ligeledes anføres, at SKAT har truffet en af dine medarbejdere i arbejde under en kontrol i [by1].

Nedenstående beregning viser, hvor mange timer som SKAT vurderer, at der mangler at blive udbetalt løn for:

2015:

Tekst

Timer

Fakturerede timer jf. fremlagte fakturaer (se opgørelse på bilag 2)

1500

Skønnede timer udregnet på baggrund af den skønnede omsætning på kr. 209.111.

Ved beregningen af omsætningen er der forudsat en timepris på kr. 175.

Det fremgår af de foreliggende fakturaer at der anvendes en timepris på 140 kr. + moms uanset arbejdssted

1195

Samlet antal timer til beregning af omsætning

2695

Fakturerede timer fra underleverandører jf. ovenstående

-385

SKAT har forudsat, at du har deltaget i virksomhedens drift med 160 timer i 2 måneder (160 x 2)

-320

Ansat timer til beregning af skønsmæssig lønudgift

1990

2016:

Tekst

Timer

Fakturerede timer jf. fremlagte fakturaer (se opgørelse på bilag 2)

7501

Skønnede timer udregnet på baggrund af den skønnede omsætning på kr. 687.079.

Ved beregningen af omsætningen er der forudsat en timepris på kr. 175.

Det fremgår af de foreliggende fakturaer at der anvendes en timepris på 140 kr. + moms uanset arbejdssted

3926

Samlet antal timer til beregning af omsætning

11427

Fakturerede timer fra underleverandører jf. ovenstående

-1617

SKAT har forudsat, at du har deltaget i virksomhedens drift med 160 timer for hele 2016 (160 x12)

-1920

Fakturering fra underleverandør i alt for 2016 jf. ovenstående 561.842 kr. eksl. moms:130

Ved beregningen af fakturering fra underleverandør er der forudsat en timepris på kr. 130.

Det fremgår af de foreliggende fakturaer at der anvendes en timepris på 130 kr. + moms uanset arbejdssted

-4321

Ansat timer til beregning af skønsmæssig lønudgift

3569

Det er SKATs vurdering at timelønnen passende kan ansættes til kr. 100, som ligger tæt på mindstelønnen på rengøringsområdet. Ifølge 3F’s hjemmeside ligger mindstelønnen for rengøringspersonale på 102,81 kr. (2015) og 104,66 kr. (2016). Virksomhedens skønnede A-indkomst kan herefter beregnes til:

2015: 1.990 x kr. 100 = 199.000 kr.

2016: 3.569 x kr. 100 = 356.900 kr.

Det er SKAT´s vurdering, at du som arbejdsgiver for perioden 2/11-2015 til 31/12-2016 har udbetalt løn omfattet af kildeskatteloven § 43 stk. 1 uden indeholdelse af A-skat og AM-bidrag efter kildeskatteloven §§ 46 stk. 1, og 49B.

Du anses at hæfte for manglende indeholdelse af de ovennævnte skatter og bidrag i henhold til KSL § 69 stk. 1 og Arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Dette fordi du anses at have udvist forsømmelighed ved at udbetale lønninger uden at være registreret som indeholdelsespligtig for AM-bidrag og A-skat og dermed at have udbetale lønninger uden at indeholde og betale AM-bidrag og A-skat.

Da du har udbetalt lønninger uden at have registreret selskabet [virksomhed1] IVS for A-skat og AMbidrag/arbejdsgiver, anses virksomheden ikke for drevet af selskabet [virksomhed1] IVS, men af dig personligt. Derfor hæfter du personligt for de virksomhedens pålagte A-skatter og arbejdsmarkedsbidrag, jf. Opkrævningslovens §11, stk. 12. Det tilbage fra virksomhedens start i november 2015 og frem til 31/12-2016, som perioden i denne ansættelse omfatter.

Da vi ikke har oplysninger om de ansatte og derfor heller ikke har oplysninger om anvendelse af skattekort til skattetræk, skal der, ud over arbejdsmarkedsbidraget på 8 %, indeholdes 55 % uden fradrag i A-skat, jf. Kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Den manglende indeholdelse af AM-bidrag og A-skat kan på det grundlag opgøres således:

2015

AM-bidrag 8 % af 199.000 kr. 15.920 kr.

A-skat 55 % af 183.080 kr. (199.000 kr.– 15.920 kr.) 100.694 kr.

2016

AM-bidrag 8 % af 356.900 kr. 28.552 kr.

A-skat 55 % af 328.348 kr. (356.900 kr.– 28.552 kr.) 180.591kr.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling SKAT kommet med følgende bemærkninger:

”(...)

Klagepunk t II

Det er [klagerens] påstand, at [klageren] ikke hæfter for A-skat og am-bidrag, efter kildeskattelovens§ 69, idet [klageren] ikke kan hæfte personligt for iværksætterselskabets forpligtelser, og derfor ikke har udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde A-skat og am-bidrag.

(...)

SKATs bemærkninger til klagepunkt_II:

SKAT anser, at [klageren] hæfter for manglende indeholdelse af de ovennævnte skatter og bidrag i henhold til KSL § 69 stk. 1 og Arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Dette fordi, at det vurderes at [klageren] har udvist forsømmelighed ved at udbetale lønninger uden at være registreret som indeholdelsespligtig for AM-bidrag og A-skat og dermed at have udbetale lønninger uden at indeholde/betale am-bidrag og A-skat.

(...)”

Klagerens opfattelse

Indehaverens repræsentant har nedlagt påstand om, at indehaveren ikke hæfter personligt for manglende betaling af A-skat og AM-bidrag, samt at det af SKAT opkrævede beløb af A-skat og AM-bidrag på 116.614 kr. i 2015 og 209.143 kr. i 2016 nedsættes til 0 kr.

Indehaveren har anført følgende:

”(...)

SAGSFREMSTILLING:

Om [virksomhed1] IVS, CVR [...1]

[Indehaveren] stiftede virksomheden [virksomhed1] IVS den 31.08.2015 med det formål at tilbyde

rengøringsydelser til private og virksomheder og indtrådte i direktionen ved stiftelsen.

Selskabets grundide var at være innovativ inden for digitalisering af rengøringsbranchen samt at være førende inden for markedsføring, for på den måde at få en masse opgaver ind, hvorefter de opgaver som virksomheden ikke selv vil kunne klare kunne deles ud til underleverandør, således at virksomheden fik gavn af at uddelegere opgaver til andre.

[Indehaveren] tog initiativ til stifte iværksætterselskabet med begrænset hæftelse, efter en periode hvor han havde været på kontanthjælp. Det var første gang [klageren] rigtig stiftede bekendtskab med erhvervet som selvstændig, hvorfor han søgte professionel rådgivning til stiftelse af selskab og håndtering af lovpligtige registreringer m.v, herunder momsregistrering.

[Indehaveren] prøvede at etablere en bankkonto til virksomheden, men fik afslag fra banken, der aldrig begrunde deres afslag med mere end at de ikke var interesseret i at etablere et kundeforhold til et IVS med 1 kr. i selskabskapital. [Indehaveren] henvendte sig til adskillige banker, og fik mere eller mindre samme begrundelse for afvisning, hvorfor [indehaveren] til sidst var nødsaget til at benytte sin private konto til indbetalinger og udbetalinger ellers ville han ikke kunne få betaling for det arbejde han havde udført for kunder, ligesom han ikke selv kunne betale underleverandør m.v.

Kun i en kortvarig periode har han brugt hans kærestes konto, idet [indehaveren] blev udsat for identitetstyveri, hvorfor gerningsmanden havde adgang til hans bankkonto m.v. Af denne årsag valgte [indehaveren] at sikkerhedsmæssige grunde at benytte sin kærestes bankkonto ind til politiet havde opklaret sagen, og at der ikke længere var sikkerhedsmæssige brud, da han frygtede at alle de penge han havde arbejdet hårdt for at tjene i virksomheden blev hævet af kriminelle. Bilag vedrørende identitetstyveri og misbrug af NEM-ID og KODE, kan fremsendes efter Ankestyrelsens anmodning.

På baggrund af ovenstående er det min helt klare opfattelse, at det ikke kan lide [indehaveren] til last, at han har brugt sin private konto i virksomhedsregi, idet lovgiver på den ene side stiller krav om at betalinger over 10.000 skal ske via bank, men på den anden side ikke har sikret virksomheder muligheden for at etablere en nem-konto. Navnlig iværksætterselskaber har udsatte for problemet. Slev en privat adskillelse af konti er ikke muligt, idet når banken opdager at man bruger private konto til erhverv ekskluderes man som privatkunde fra banken. Selv dette er således i dag ikke muligt at bede om.

[virksomhed1] IVS har den 4. maj 2016 søgt om at blive registreret for A-skat og AM-bidrag fra den 1. april 2016. Dette beror dog på en fejl, da der rettelig skulle have været søgt fra november 2015, hvor virksomheden så småt begyndte at skære ned på underleverandør og ansatte deltidsmedarbejder.

Det har ikke været nødvendigt før, idet [indehaveren] selv udførte arbejdet eller hovedsageligt benyttede underleverandør, når der var behov for ekstra hænder.

Benyttelse af underleverandør var en billigere, lettere og mere fleksibel løsning for virksomheden i et meget hårdt konkurrence præget marked, da ansættelse af personale var forbundet med en større økonomisk og administrativ byrde for virksomheden blandt andet i forbindelse med ”døde perioder”, sygdom og ferier. Fleksibiliteten i benyttelse af underleverandør var specielt egnet til virksomheden, idet de opgaver de fik ind i virksomheden varierede ud fra [KHE] skiftende behov.

[Indehaveren] var som direktør af selskabet ikke klar over at han ikke var momsregistreret, han troede at selskabet var momsregistreret i forbindelse med stiftelsen af selskabet.

Det fremgår af SKAT’s afgørelse at [virksomhed1] IVSførst blev nægtet momsregistrering den 19. april 2016, hvorfor en evt. moms hæftelse tidligst kan finde anvendelse fra denne dato !

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Pligt til at svare indkomstskat til staten påhviler personer, der erhverver indkomst i form af vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold udført her i landet. Det er uden betydning for skattepligten, hvilken form vederlaget udbetales i, og om retten til indkomsten eller vederlaget er erhvervet efter ophør af arbejdet her i landet. Dette fremgår af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomsten påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Der henvises til kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Endvidere fremgår af kildeskattelovens § 85 stk. 2, at enhver der er indeholdelsespligtig efter afsnit V og VI i kildeskatteloven, inden 8 dage skal give told- og skatteforvaltningen meddelelse om indtræden af indeholdelsespligten, ændringer, herunder ophør af indeholdelsespligten samt tilgang og afgang af modtagere af A-indkomst samt arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst.

Personer, der har lønindkomst m.v. fra beskæftigelse udført her i landet er pligtige til at betale arbejdsmarkedsbidrag. Arbejdsgiveren er indeholdelsespligtig af arbejdsmarkedsbidraget i forbindelse med udbetalingen af A-indkomsten jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Den, der undlader at opfylde sin pligt til at indeholde arbejdsmarkedsbidrag eller indeholder det med et for lavt beløb, er over for told- og skatteforvaltningen umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb, men mindre den pågældende godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed. Det fremgår af § 15, stk. 2, i arbejdsmarkedsbidragsloven.

Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, at har virksomheden ikke indeholdt A-skat og AM-bidrag hæfter virksomheden for betaling af de manglende beløb, medmindre det godtgøres, at der ikke er udvist forsømmelighed fra virksomhedens side ved iagttagelse af bestemmelserne i denne lov.

Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, fremgår det, at kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.

Endvidere fremgår af opkrævningslovens § 11, stk. 12, at ledelsen i en virksomhed, der forsætligt eller groft uagtsomt fortsætter eller indleder driften af virksomheden, selv om registreringen er inddraget eller nægtet som følge af manglende sikkerhedsstillelse, hæfter for de af loven omfattende skatter og afgifter m.v., der er opstår som følge af den uregistrerede virksomhed.

Landsskatteretten har i afgørelse af samme dato som nærværende afgørelse fundet, at der ikke har været realitet bag selskabet, og at klageren i realiteten har drevet uregistreret personlig virksomhed. Forhøjelsen af klagerens indtægt har derfor karakter af overskud af virksomhed i stedet for maskeret udlodning til klageren fra klagerens iværksætterselskab.

Retten har endvidere fundet, at klageren ikke har kunnet oppebære virksomhedens indtjening alene, og har derfor godkendt fradrag for lønudgifter afholdt til en kreds af personer. Der er lagt vægt på klagerens kontoudtog, hvoraf fremgår, at der er sket betalinger til en række med fornavn angivne medarbejdere, ligesom der er lagt vægt på antallet af fakturerede timer ifølge de fremlagte fakturaer.

Retten finder på denne baggrund, at virksomheden har været arbejdsgiver for en ikke nærmere identificeret kreds af ansatte og derfor har været indeholdelsespligtig for A-skat og AM-bidrag for så vidt angår de lønudbetalinger, der er sket til disse personer.

Der er lagt vægt på, at der ikke er indberettet lønudgifter, fremlagt ansættelseskontrakter eller lønsedler, ligesom der ikke er fremlagt nærmere oplysninger om ansatte i virksomheden.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde skat, eller som indeholder den med for lavt beløb, er over for det offentlige umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side i iagttagelsen af reglerne i kildeskatteloven. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1. Desuden fremgår det af stk. 2, at den, som har indeholdt skat efter denne lov, hæfter over for det offentlige for betaling af det indeholdte beløb.

For så vidt angår den af virksomheden udbetalte løn til en ukendt kreds af ansatte, opgjort af SKAT til 199.000 kr. i 2015 og 356.900 kr. i 2016, finder retten, at virksomheden har udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde A-skatter og AM-bidrag i den udbetalte løn.

Retten har lagt vægt på, at de ansatte ikke er nærmere identificeret herunder, at der ikke er fremlagt ansættelseskontrakter eller lønsedler.

Retten har opgjort skyldig AM-bidrag og skyldig A-skat til følgende:

2015

2016

Lønudgift

199.000 kr.

356.900 kr.

Skyldig AM-bidrag 8 %

15.920 kr.

28.552 kr.

Skyldig A-skat 55 % af (lønudgift-AM-bidrag)

100.694 kr.

328.348 kr.

Landsskatteretten stadfæster på denne baggrund SKATs afgørelse, hvorefter klageren hæfter for manglende indeholdelse af AM-bidrag og A-skat med henholdsvis 15.920 kr. og 100.694 kr. i 2015 og med 28.552 kr. og 328.348 kr. i 2016.