Kendelse af 04-12-2018 - indlagt i TaxCons database den 18-01-2019

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Tilbagefordeling af erstatning

Nej

Ja

Nej

Faktiske oplysninger

Klageren fik i april 2015 udbetalt en erstatning for tabt arbejdsfortjeneste på 68.500 kr. vedrørende indkomstårene 2013 og 2014.

Udbetaling Danmark har anmodet klageren om dokumentation for klagerens indkomst, som kan anvendes som grundlag for en ændret beregning af boligstøtte. Til brug herfor har Udbetaling Danmark anmodet klageren om at fremsende en ændret skatteopgørelse.

Klageren har oplyst, at han har været i dialog med SKAT vedrørende ændring af sin skat den 7. december 2016. Klageren har fremsendt dokumentation for korrespondancen med SKAT. Der fremgår heraf, at korrespondancen med SKAT omhandlede de skattemæssige konsekvenser af, at klageren var blevet pålagt at tilbagebetale en andel af sin ældrecheck. Tilbagefordeling af erstatningen blev ikke drøftet med SKAT.

Klageren anmodede den 4. april 2017 SKAT om tilbagefordeling af erstatningen udbetalt i 2015.

SKAT fremsendte forslag til afgørelse til klageren den 2. august 2017 og afslog anmodningen ved endelig afgørelse af 21. august 2017.

Klageren har haft påklaget Udbetaling Danmarks afgørelse til Ankestyrelsen, som fremsendte deres afgørelse til klageren den 30. august 2017. Ifølge denne afgørelse skal klageren tilbagebetale boligstøtte for indkomståret 2015, fordi erstatningen er beskattet i indkomståret 2015 og derfor medtages i beregningsgrundlaget for boligstøtten i dette indkomstår.

SKATs afgørelse

SKAT har truffet afgørelse om nægtelse af tilbagefordeling af en erstatning på 68.500 kr. fra indkomståret 2015 til indkomstårene 2013 og 2014.

SKAT begrunder afgørelsen som følger:

”Din erstatning skal som udgangspunkt beskattes på det tidspunkt, hvor du har erhvervet endelig ret til erstatningen. Se Den juridiske vejledning, afsnit C.A.1.2.1.

Efter administrativ praksis, kan der gives tilladelse til tilbagefordeling af erstatningen fra det år, hvori erstatningen er udbetalt/retserhvervet, til de år, erstatningen vedrører.

Ansøgningen om tilbagefordeling, skal være modtaget hos SKAT inden udgangen af det kalenderår, der følger efter det år, hvori udbetaling/endelig retserhvervelse har fundet sted. Se Den juridiske vejledning, afsnit C.A.3.1.1.2.

Erstatningen er udbetalt i april 2015 og du skulle derfor have anmodet om tilladelse til tilbagefordeling senest den 31. december 2016. Din anmodning er modtaget den 4. april 2017 og er dermed modtaget efter fristens udløb.

Der er ikke mulighed for at dispensere fra fristoverskridelsen. Landsskatteretten har f.eks. i afgørelse SKM.2010.795.LSR. truffet afgørelse om, at der ikke kan gives tilladelse til tilbagefordeling, når fristen er udløbet.

SKAT kan derfor ikke give tilladelse til tilbagefordeling af den udbetalte erstatning.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at der ikke er grundlag for nægtelse af tilbagefordeling af en erstatning på 68.500 kr. fra indkomståret 2015 til indkomstårene 2013 og 2014.

Klageren har til støtte for påstanden anført:

”Min klage går ud på at Skat oplyser mig om, at jeg skriver til dem for at få ændret min skat, for 2013-2014-2015, vedrørende en erstatning, er kommet for sent til dem, den skulle have været dem i hænde, senest udgangen af December 2016, brev fra Skat medfølger, jeg kan oplyse at jeg var i dialog om ændring af skat d. 07-12-2016, om ændring af skat, dokumentation vedhæftes, jeg kunne jeg ikke hvide, at jeg skulle have nye oplysninger, da jeg ikke har fået nogen, besked om det, og min sag lå ved ankestyrelsen, for Udbetaling Danmark, denne sag er først lige blevet afgjort d. 30-08-17, dokumentation for afgørelsen vedlægges, denne afgørelse fortæller intet om at pengene for erstatning, vedrører årene 2013-2014-2015. men kun indeholder året for udbetalingen 2015.

Jeg kan oplyse dem om, at Udbetaling Danmark, godt kunne skille min, ekstra indkomst, ved erstatnings udbetaling i 2015, til gavn for dem selv, for at få tilbagebetalt ældre check for 2013-2014- og delvis 2015, hvilket påkrav de gør, (hvor der er faldet afgørelse d, 27-09-2017, dokumentation vedlægges,) men ikke kunne dele den, for at ændre min afgørelse, vedrørende boligstøtte, uden at de fik en ny skatteopgørelse, fra skat, for de ovenstående år, dette fik jeg først at hvide sidst i marts, hvorefter jeg skrev til Skat, dette er beskrevet i andet afsnit.

Jeg beklager at jeg først får anket nu, men dette skyldes, at jeg har været syg, og ikke kunne samle mig om det, det har været en dej kamp mod Udbetaling Danmark, men det har været tiden og pengene vær, håber de kan hjælpe mig med min forhåbentlig sidste sag, mod Udbetaling Danmark, for jeg forstår ikke, hvorfor man i en sag, godt kan splitte beløbet op, men ikke i den anden sag, som vedrører den samme indkomst, nemlig min erstatning, for en fejl begået af Odense Universitet hospital, som gjorde at jeg ikke kunne arbejde mere.

Jeg håber at de kan hjælpe mig med min lille sag som har taget ca. 2 år.”

Klageren har endvidere fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsen:

”Vedr. min anke over skat’s afgørelse, jeg kan ikke forstå, at jeg ikke får nogen tilbagemelding, fra jer, vedrørende min klage, sagen bliver jo ikke nemmer, ved at der går så lang tid, jeg kan jo ikke forstå, at min sag er forældet, som di kan se ud af medsendte papirer, i brev fra sidste år, hvor jeg har redegjort for min klage, vedrørende tilbagebetaling af boligstøtte til Udbetaling Danmark, hvor man påstår at sagen er forældet vedrørende ændring af skat for 2013 - 2014 - 2015, dette kunne man godt finde ud af da man krævede tilbagebetaling af ældre cheks i samme.sag, som jeg vandt, jeg kan ikke se at 2015 og 2014, er forældet da jeg skriver til jer i april 2017 vedrørende min skatte opgørelse, her er der ikke gået mere end 3 år, pengene jeg får udbetalt i 2015, som et beløb dækkende for 2013 - 014 - 2015, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for at få ændret dette, og få ændret tilbagebetaling beløbet.”

Landsskatterettens afgørelse

A-indkomst, der kommer til udbetaling efter udløbet af den pågældende indtjeningsperiode, indkomstbeskattes i det indkomstår, hvori udbetalingen finder sted. Har udbetaling ikke fundet sted på et tidspunkt, der ligger 6 måneder efter, at indkomstmodtageren har erhvervet endelig ret til den pågældende indkomst, er beløbet dog indkomstskattepligtigt på dette tidspunkt. Det følger af § 20, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 499 af 27. marts 2015 (kildeskattebekendtgørelsen).

Det lægges til grund, at udbetaling til klageren fandt sted i indkomståret 2015, og at klageren erhvervede endelig ret til erstatningen ved udbetalingerne i indkomståret 2015, hvorfor erstatningen skal medregnes ved indkomstopgørelsen for indkomståret 2015.

SKAT kan efter anmodning give tilladelse til tilbagefordeling af indkomstskattepligtige indtægter fra det år, hvori indtægterne er retserhvervet, til de år, som de vedrører, under forudsætning af, at indtægterne ikke hidrører fra udøvelse af selvstændig erhvervsvirksomhed. Det fremgår af Den juridiske vejledning 2017-1 afsnit C.A.3.1.1.2. Ved behandlingen af anmodninger om tilbagefordeling er der fastsat følgende retningslinjer i Den juridiske vejledning 2017-1 afsnit C.A.3.1.1.2.

a. Anmodning om tilbagefordeling skal være indgivet inden udgangen af det kalenderår, der følger efter det indkomstår, hvor udbetaling/endelig retserhvervelse har fundet sted.
b. Ansøgeren skal godtgøre, at indtægten vedrører de indkomstår, hvortil den ønskes henført til beskatning. Skattemyndigheden kan dog selv indhente de nødvendige oplysninger ved at henvende sig direkte til ansøgerens arbejdsgiver, sociale myndigheder m.v., hvis det er mere praktisk.
c. Skattemyndighederne må ikke give tilladelse til at udskyde beskatning af en indtægt til et senere indkomstår end det år, hvor indtægten efter gældende regler skal medregnes til den skattepligtige indkomst.
d. Tilbagereguleringen skal være af væsentlig økonomisk betydning for ansøgeren.
e. Skattemyndighederne må ikke tillade tilbagefordeling af lønefterbetalinger, der er erhvervet som følge af ny, kollektiv lønoverenskomst eller tilsvarende reguleringer af tjenestemandslønninger. Derimod må Skattemyndighederne gerne tillade tilbagefordeling af lønefterbetaling, der er begrundet med forfremmelse, tildeling af personligt tillæg eller lignende, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.”

Det lægges til grund, at erstatningen vedrører indkomstårene 2013 og 2014, ligesom det bemærkes, at klageren fik udbetalt erstatningen i april 2015, og at klagerens anmodning om tilbagefordeling blev modtaget af SKAT den 4. april 2017.

Fristen for anmodning om tilbagefordeling fra indkomståret 2015 udløb den 31. december 2016.

Fristen for anmodning om tilbagefordeling af erstatningen fra indkomståret 2015 til indkomstårene 2013 og 2014 var således udløbet ved SKATs modtagelse af klagerens anmodning om tilbagefordeling. Det er derfor med rette, at SKAT har nægtet klageren tilbagefordeling.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.