Kendelse af 04-05-2022 - indlagt i TaxCons database den 25-06-2022

Journalnr. 17-0991020

Klagepunkt

SKATs

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2013

Personlig indkomst

Resultat af virksomhed/udlejningsejendom

Anden kapitalindkomst

Resultat af udlejningsejendom

Resultat [virksomhed1] I/S

0 kr.

60.078 kr.

-5.333 kr.

-79.548 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

60.078 kr.

-5.333 kr.

Indkomståret 2014

Personlig indkomst

Resultat af udlejningsejendom

Anden kapitalindkomst

Resultat af udlejningsejendom

Resultat [virksomhed1] I/S

0 kr.

37.464 kr.

-8.407 kr.

-67.833 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

37.464 kr.

-8.407 kr.

Indkomståret 2015

Personlig indkomst

Resultat af udlejningsejendom

Anden kapitalindkomst

Resultat af udlejningsejendom

Resultat [virksomhed1] I/S

0 kr.

37.464 kr.

-8.407 kr.

-75.808 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

37.464 kr.

-8.407 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har siden den 1. februar 1976 været registreret med virksomheden [virksomhed2], CVR-nr.: [...1]. Branchekode: 433410 Malerforretning og 682040 Udlejning af erhvervsejendomme. Malerforretningen, biler og lager m.v. blev solgt til sønnen [person1] i 2012.

Virksomhedens aktiviteter har siden overdragelsen været udlejning af erhvervsareal fra ejendommen [adresse1], [by1], [by2], samt skiltearbejde i mindre omfang. Ejendommen udlejes til sønnerne; malermester [person1] og tømrermester [person2]. I den husleje, som [person2] har betalt, indgår tillige betaling for tilladelse til at benytte klagerens 2 trailere. Klageren er frivilligt momsregistreret for udlejning af fast ejendom.

Klageren har for indkomstårene 2013, 2014 og 2015 selvangivet skattepligtige resultater af virksomheden på henholdsvis -85.722 kr., -71.033 kr. og -80.196 kr. For indkomstårene 2016 og 2017 er der selvangivet skattepligtige resultater af virksomheden før finansielle poster på henholdsvis -63.225 kr. og -65.501 kr. Klageren har valgt beskatning efter virksomhedsordningen.

Den 1. juli 2000 blev virksomheden [virksomhed1] I/S v/[person3] og [person2] registreret, CVR-nr.: [...2], med 50 % ejerskab til hver. Branchekode: 773200 Udlejning og leasing af entreprenørmateriel. Virksomhedens aktiviteter er udlejning af 1 lift og 1 minilæsser. Udlejningen sker primært til tredjemand, men også til indehaverne, der betaler fuld lejepris.

SKAT har efter en vurdering af klagerens tilbageværende aktiviteter i indkomstårene 2013-2015 opdelt de selvangivne regnskabsresultater i tre driftsgrene. Indtægter og udgifter er således fordelt på aktiviteterne; skiltearbejde, udlejningen af ejendom og liftudlejning. SKAT har i den forbindelse foretaget nogle ligningsmæssige korrektioner vedrørende vedligeholdelsesudgifter, ejendomsskatter, ejendomsværdiskat samt huslejeindtægter for de omhandlede indkomstår. De regulerede driftsresultater af driftsgrenene udlejningsejendom og liftudlejning blev flyttet til anden kapitalindkomst. Det opgjorte underskud fra driftsgrenen skiltearbejde er ikke anset for erhvervsmæssig i skattemæssig henseende, hvorfor der er nægtet fradrag herfor.

SKAT har efterfølgende i afgørelse af 27. september 2019 truffet en tilsvarende afgørelse for indkomstårene 2016 og 2017. Klagen over denne afgørelse behandles under sag.nr. [...].

SKATs afgørelse

SKAT har opdelt regnskabet af de selvangivne driftsresultater og foretaget beskatning af de enkelte driftsgrene for indkomstårene 2013-2015. SKAT har til støtte herfor anført følgende:

"Afgørelse: Vi har ændret din moms og skat

SKAT har bedt om at se dit regnskabsmateriale, og vi har gennemgået den moms, du har angivet for perioden 1/1 2014 - 31/12 2015, og den indkomst, du har selvangivet for 2013-2015.

Resultatet er, at

- du skal betale 5.197 kr. mere i moms,
- din indkomst bliver ændret (forhøjet) med i alt 385.084 kr.,
- du skal betale 3.976 kr. mere i ejendomsværdiskat, og
- du ikke kan anvende virksomhedsordningen i 2013, 2014 og 2015.

Selvom vi har gennemgået oplysningerne, udelukker det ikke, at vi på et senere tidspunkt vil se på regnskabsmaterialet igen.

SKATs ændringer

2013

Underskud af virksomhed/udlejningsejendom, selvangivet

-85.722

Din andel af resultatet af [virksomhed1] I/S skal beskattes som kapitalindkomst. Årets underskud fremføres til modregning i fremtidige overskud fra samme virksomhed - se pkt. 1 nedenfor

5.333

5.333 kr.

Din indkomst forhøjes med udgifter, der ikke kan fratrækkes, da ejendommen [adresse1] er vurderet som en beboelsesejendom - se pkt. 3 nedenfor

26.538

26.538 kr.

Resultatet af udlejningen af en del af ejendommen [adresse1] er kapitalindkomst. Resultatet flyttes fra feltet resultat af virksomhed til kapitalindkomst - se pkt. 5 nedenfor

-60.078

-60.078 kr.

Din indkomst forhøjes med underskud fra driftsgrenen skiltearbejde, da denne del af virksomheden ikke anses for erhvervsmæssig i skattemæssig henseende - se pkt. 6 nedenfor

113.929

113.929 kr.

Underskud af virksomhed/udlejningsejendom udgør

herefter

0

Anden kapitalindkomst, selvangivet

0

Resultat af udlejningen af en del af ejendommen [adresse1] er kapitalindkomst. Resultatet er flyttet fra resultat af virksomhed - se pkt. 5 nedenfor

60.078

60.078 kr.

Anden kapitalindkomst udgør herefter

60.048

2014

Underskud af virksomhed/udlejningsejendom, selvangivet

-71.033

Din andel af resultatet af [virksomhed1] I/S skal beskattes som kapitalindkomst. Årets underskud fremføres til modregning i fremtidige overskud fra samme virksomhed - se pkt. 1 nedenfor

8.407

8.407 kr.

Din indkomst forhøjes med udgifter, der ikke kan fratrækkes, da ejendommen [adresse1] er vurderet som en beboelsesejendom - se pkt. 3 nedenfor

8.787

8.787 kr.

Resultatet af udlejningen af en del af ejendommen [adresse1] er kapitalindkomst. Resultatet flyttes fra feltet resultat af virksomhed til kapitalindkomst - se pkt. 5 nedenfor

-37.464

-37.464 kr.

Din indkomst forhøjes med underskud fra driftsgrenen skiltearbejde, da denne del af virksomheden ikke anses for erhvervsmæssig i skattemæssig henseende - se pkt. 6 nedenfor

91.303

91.303 kr.

Underskud af virksomhed/udlejningsejendom udgør herefter

0

Anden kapitalindkomst, selvangivet

0

Resultat af udlejningen af en del af ejendommen [adresse1] er kapitalindkomst. Resultatet er flyttet fra resultat af virksomhed - se pkt. 5 nedenfor

37.464

37.464 kr.

Anden kapitalindkomst

37.464

2015

Underskud af virksomhed/udlejningsejendom, selvangivet

-80.196

Din andel af resultatet af [virksomhed1] I/S skal beskattes som kapitalindkomst. Årets overskud modregnes i tidligere års underskud fra samme virksomhed - se pkt. 1 nedenfor

-5.453

-5.453 kr.

Din indkomst forhøjes med husleje fra [person2], som ikke er indtægtsført - se pkt. 2 nedenfor

12.000

12.000 kr.

Din indkomst forhøjes med udgifter, der ikke kan fratrækkes, da ejendommen [adresse1] er vurderet som en beboelsesejendom - se pkt. 3 nedenfor

6.745

6.745 kr.

Resultatet af udlejningen af en del af ejendommen [adresse1] er kapitalindkomst. Resultatet flyttes fra feltet resultat af virksomhed til kapitalindkomst - se pkt. 5 nedenfor ingsejendom

-50.591

-50.591 kr.

Din indkomst forhøjes med underskud fra driftsgrenen skiltearbejde, da denne del af virksomheden ikke anses for erhvervsmæssig i skattemæssig henseende - se pkt. 6 nedenfor m

117.495

117.495 kr.

Underskud af virksomhed/udlejningsejendom

0

Anden kapitalindkomst, selvangivet

0

Resultat af udlejningen af en del af ejendommen [adresse1] er kapitalindkomst. Resultatet er flyttet fra resultat af virksomhed - se pkt. 5 nedenfor

50.591

50.591 kr.

Anden kapitalindkomst udgør herefter

50.591

Din indkomst ændres (forhøjes) med 385.084 kr.

Moms

2. halvår 2014

Indgående afgift af udgifter vedr. ejendommen [adresse1]

opkræves jf. pkt. 3 med 2.197 kr.

2. halvår 2015

Udgående afgift af husleje fra [person2] opkræves jf. pkt. 2 3.000 kr.

Moms opkræves med i alt 5.197 kr.

Ejendomsværdiskat

I 2013 skal du skal betale mere i ejendomsværdiskat af ejendommen

[adresse1] - se pkt. 5 nedenfor 2.035 kr.

I 2014 skal du skal betale mere i ejendomsværdiskat af ejendommen

[adresse1] - se pkt. 5 nedenfor 2.035 kr.

I 2015 skal du skal betale mindre i ejendomsværdiskat af ejendommen

[adresse1] - se pkt. 5 nedenfor -94 kr.

Ejendomsværdiskat opkræves med i alt 3.976 kr.

(...)

1. Indkomst fra [virksomhed1] I/S er kapitalindkomst

1.1. De faktiske forhold

Virksomheden har to maskiner, som udlejes: 1 lift og 1 minilæsser.

Liften er indregistreret med indregistreringsnr. [reg.nr.1].

Din revisor har i mail af 21/2 2017 oplyst, at der er et tidsforbrug på ca. 21/2 - 3 timer pr. udlejning, og at der er udskrevet 15 fakturaer i 2015.

Du og [person2] deles om arbejdet, der består af aflevering og afhentning af maskiner, kørsel til service, udførelse af småreparationer, samt vask og rengøring af maskinerne.

I dit regnskab er der i noterne en saldo på driftsmidlerne "Skibe". Dette er udtryk for din andel af driftsmidlerne i [virksomhed1] I/S.

Vi har samlet følgende vedr. omsætning og driftsmidlerne i [virksomhed1] I/S:

[virksomhed1]

Driftsmidler

Omsætning i I/S'et

Note i regnsk.

Tilgang i årets løb

Afgang i årets løb

Årets skattem. afskr.

Saldo ultimo

2010

27.640

-11.759

35.277

2011

19.049

38

-9.319

25.958

2012

26.650

38

0

0

-6.489

19.469

2013

25.310

30 og 35

7.625

0

-6.773

20.321

2014

32.200

47

0

0

-5.080

15.241

2015

35.300

44

0

0

-3.810

11.431

Du har selvangivet din andel af resultatet i [virksomhed1] I/S som resultat af virksomhed.

(...)

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

I indsigelsen af 31/5 2017 er der ikke fremkommet nye oplysninger, der kan ændre vores opfattelse vedrørende dette punkt.

Vi har følgende bemærkninger til indsigelsen fra din revisor:

· Vi kan yderligere henvise til Juridisk Vejledning afsnit C.C.3.1.6.3 som beskriver reglerne for udlejning af driftsmidler.
· Du har ikke fremsendt oplysninger, der kan dokumentere eller sandsynliggøre, at din arbejdsindsats vedr. udlejning af driftsmidler udgør mere end 50 timer pr. måned.

Din indkomst vedr. dette punkt ansættes derfor i overensstemmelse med vort forslag af 15/3 2017.

Det er SKATs opfattelse, at din udlejning af driftsmidler er omfattet af anpartsreglerne jf. personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 11. Indkomsten er derfor skattepligtig som kapitalindkomst, og ikke som resultat af virksomhed.

Det er lagt til grund, at du ikke kan anses at have deltaget i virksomhedens drift i væsentligt omfang. Væsentligt omfang betyder i denne forbindelse 50 timer pr. måned jf. Juridisk Vejledning afsnit C.C.3.1.5.

På grundlag af oplysningerne i pkt. 1.1 ovenfor om arbejdstid, og når der henses til den begrænsede omsætning i årene 2010-2015 er det usandsynligt, at du har anvendt 50 timer pr. måned i virksomheden.

Endvidere er det lagt til grund, at bemærkningerne til personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 13 (nu § 4, stk. 1, nr. 11) anfører, at anpartsreglerne angår enhver form for udlejning. Anpartsreglerne finder anvendelse på alle indtægter og udgifter vedrørende udlejning af afskrivningsberettigede driftsmidler og skibe uanset antal ejere og uanset formålet med udlejningen, når den skattepligtige ikke selv deltager i virksomhedens drift i væsentligt omfang.

Underskud fra udlejning af driftsmidler kan ikke fratrækkes i anden indkomst jf. personskattelovens § 13, stk. 6, men kan fremføres til modregning i eventuelle fremtidige overskud. Du kan læse mere herom i Juridisk Vejledning afsnit C.C.3.1.7.5.

Såfremt udlejningsvirksomheden fremover giver overskud, kan overskuddet modregnes i de fremførte underskud. Når de fremførte underskud er brugt, skal overskud selvangives i rubrik 35 "anden kapitalindkomst".

Du skal selv føre regnskab med underskudssaldoen.

Vi har opgjort resultater, indkomstændringer og fremførte underskud sådan:

Dine resultater af [virksomhed1] I/S

2013

2014

2015

Resultat før renter og afskrivninger if. indsendt regnskab

2.879

-3.237

18.527

Din andel heraf, 50 %

1.439

1.619

9.264

Medregnet if. note 10 eller 9 i indsendt regnskab (50 % af resultat efter afskrivninger, men før renter)

753

-5.017

7.574

Regnskabsmæssige afskrivninger tilbageført

687

1.690

1.689

Skattemæssige afskrivninger på driftsmidlerne

-6.773

-5.080

-3.810

Selvangivet resultat af [virksomhed1] I/S

-5.333

-8.407

5.453

Overskud, som modregnes i tidligere års underskud. Din indkomst nedsættes med beløbet

-5.453

Din indkomst forhøjes med underskud, der ikke kan fratrækkes

5.333

8.407

Fremført underskud vedr. udlejning af driftsmidler ved årets begyndelse

0

-5.333

-13.740

Underskud opstået i indkomståret

-5.333

-8.407

Årets overskud, der modregnes i tidligere års underskud

5.453

Saldo på fremført underskud vedr. udlejning af driftsmidler ved årets udgang

-5.333

-13.740

-8.287

2. Din indkomst for 2015 forhøjes med husleje fra [person2], som ikke er indtægtsført

2.1. De faktiske forhold

Du er frivilligt momsregistreret for udlejning af en del af ejendommen [adresse1].

Din revisor anmoder i mail af 8/2 2017 om forhøjelse af din indkomst for 2015 med 12.000 kr., idet husleje fra [person2] ikke er blevet selvangivet.

(...)

2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Indtægter ved udlejning af fast ejendom er skattepligtig jf. statsskattelovens § 4, stk. 1, litra b.

Din indkomst for 2015 forhøjes med 12.000

Indtægter fra udlejning af fast ejendom er som hovedregel fritaget for moms jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, men da du er frivilligt momsregistreret for udlejning af fast ejendom jf. momslovens § 51, skal du betale moms af huslejen jf. momslovens § 4. Momsen udgør 25 % jf. momslovens § 33.

Udgående afgift opkræves med 25 % af 12.000 = 3.000

3. Din indkomst forhøjes med udgifter, der ikke kan fratrækkes, da ejendommen [adresse1], [by1], [by2] er vurderet som en beboelsesejendom

3.1. De faktiske forhold

Ejendommen [adresse1], [by1], [by2] er i ejendomsvurderingen vurderet som en beboelsesejendom med 1 lejlighed. Denne vurderingsmæssige status har ejendommen haft siden 1/1 2000. Tidligere var ejendommen vurderet som en landbrugsejendom.

Ejendommen har siden 1/10 2006 haft et grundareal på 3.214 kvm., tidligere var arealet på 3.100 kvm.

Ejendommen tjener som bolig for din ægtefælle og dig.

Ejendommen består if. BBR nu af følgende bygninger:

Bygningsnr.

Areal

i kvm.

Opført/

Tilbygget

Ydermur

Tag

Varmeinst.

1

Landbrugsbygning

98

1957

Letbeton

Asbest

Ingen

2

Stuehus

156+90 = 246

2001

Mursten

Tegl

Centralvarme. Flydende brændsel

3

Garage

26

2001

Mursten

Tegl

Ingen

4

Udhus

22

2007

Træbeklædning

Tegl

Ingen

5

Anden bygning til kontor, handel og lager

150

1957

Letbeton

Fibercement

Ingen

Følgende udgifter vedr. ejendommen er fratrukket i indkomsten, uagtet at ejendommen er omfattet af ligningslovens § 15 J: Forsikring, ejendomsskat og vedligeholdelse. Se talopstilling under pkt. 3.4.

(...)

3.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

I indsigelsen af 31/5 2017 er der ikke fremkommet nye oplysninger, der kan ændre vores opfattelse vedrørende dette punkt.

Vi har følgende bemærkninger til indsigelsen fra din revisor:

· Det er korrekt, at du har købt og overtaget ejendommen [adresse1] i 1998. Vi har ikke givet udtryk for, at dette ikke skulle være tilfældet.
· At der ikke er indrettet værelser på 1. sal er ikke nødvendigvis et udtryk for, at 1. sal ikke er færdig. Når der er isoleret, og der er lavet vægge, er det muligt at anvende rummet som et stort rum.
· 1. sal indgår ikke med nogen værdi i ejendomsvurderingen pr. 1/10 2011 jf. pkt. 5 nedenfor. 1. sal indgår ikke i beregningen af den samlede ejendomsvurdering jf. pkt. 5.1 nedenfor.
· Det er ejeren af en ejendom, der har ansvaret for, at oplysningerne i BBR er korrekte.
· Du har i maj måned 2017 fået ajourført BBR-registeret, hvorefter der nu er en bygning 5 på ejendommen. Bygningen, der er på 150 kvm., er opført i 1957, har ydervæg af letbeton letbeton og tag af fibercement (asbestfri), og der er ingen varmeinstallation.
· Det er fortsat vores opfattelse, at ejendommen er korrekt vurderet som beboelsesejendom, idet vi ikke skønner, at værdien af den erhvervsmæssigt anvendte del af hele ejendommen udgør 25 % eller mere af den samlede ejendomsværdi på 1.750.000 kr. - heller ikke efter oplysningen om, at der er en bygning 5 på ejendommen. De fremsendte billeder ændrer ikke herpå.

Din indkomst vedr. dette punkt ansættes derfor i overensstemmelse med vort forslag af 15/3 2017.

Iflg. statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a er der skattemæssigt fradrag for de udgifter, der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Heraf følger, at der ikke er fradrag for private udgifter.

Momsmæssigt er der fradrag for indgående afgift af varer og ydelser, der er anvendt til brug for virksomhedens momspligtige leverancer. Heraf følger, at der ikke er fradrag for moms af private udgifter.

Ejendommen [adresse1] er i ejendomsvurderingen vurderet som en beboelsesejendom med 1 lejlighed.

En ejendom kan først vurderes som en blandet beboelses- og erhvervsejendom, når mindst 25 % af ejendommens værdi kan henføres til erhvervsdelen.

Det er vores opfattelse, at ejendommen er korrekt vurderet som en beboelsesejendom.

Ejendommen er derfor omfattet af ligningslovens § 15 J, hvorfor der alene er fradrag for renter.

Alle øvrige udgifter vedr. ejendommen kan ikke fratrækkes.

De udgifter, der ikke kan fratrækkes, er herefter opgjort således:

2013

2014

2015

Konto

Indkomsten forhøjes med

Indkomsten forhøjes med

Købsmoms opkræves med

Indkomsten forhøjes med

Købsmoms opkræves med

Husleje

7.500

Forsikring

10.760

Ejendomsskat

11.854

13.077

Privat andel ejendomsskat og forsikring

-11.280

-6.539

Vedligeholdelse værksted

7.704

8.787

2.197

207

Summer

26.538

8.787

2.197

6.745

0

Ejendomsskat

Iflg. ligningslovens § 14 er der ikke fradrag for ejendomsskatten, da ejendommen er vurderet som en beboelsesejendom.

Der er dog fradrag for en andel af ejendomsskatten, såfremt mindst 10 % af ejendommens areal anvendes erhvervsmæssigt.

Iflg. luftfoto fra ejendommen anses den udlejede bygning for at ligge i hjørnet af grunden, lige ud til adgangsvejen til ejendommen, hvorfor vi har fundet, at den del af ejendommens grundareal, der kan henføres til den udlejede del af ejendommen, herunder også adgangsareal, ikke udgør mindst 10 %.

Vi kan derfor ikke godkende fradrag for nogen andel af ejendomsskatten.

4. Der er flere driftsgrene i din virksomhed

4.1. De faktiske forhold

I din virksomhed [virksomhed2] er der indtægter fra udlejning af fast ejendom, herunder har lejer adgang til vederlagsfrit at benytte 2 trailere samt indtægter fra skiltearbejde.

(...)

4.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

I indsigelsen af 31/5 2017 er der ikke fremkommet nye oplysninger, der kan ændre vores opfattelse vedrørende dette punkt.

Vi har følgende bemærkninger til indsigelsen fra din revisor:

· Vi er principielt enige i, at arbejdet som malermester er nært beslægtet med skiltearbejde. Der ses imidlertid ikke at være indtægter fra udlejning af de maskiner, som du anvender til skiltearbejdet.
· Du har valgt at beholde nogle af de maskiner, som du anvendte, da du selv var malermester. Som vi forstår din indsigelse, så stiller du maskinerne vederlagsfrit til rådighed for din søn, som købte din malerforretning. I den forbindelse vil vi gøre opmærksom på, at du i princippet er skattepligtig af den leje, som du kunne have oppebåret ved udlejning til tredjemand jf. statsskattelovens § 4 b, herfra kan trækkes udgifter forbundet med de pågældende aktiver jf. statsskattelovens § 6. Det skal naturligvis vurderes, om der er tale om erhvervsmæssig virksomhed - i denne forbindelse henvises til pkt. 1 ovenfor, og pkt. 6 nedenfor. Vi har ikke ændret din indkomst vedr. dette punkt.

Din indkomst vedr. dette punkt ansættes derfor i overensstemmelse med vort forslag af 15/3 2017.

Praksis har vist, at en virksomheds samlede resultat kan opdeles i flere driftsgrene, og at resultaterne herefter kan bedømmes og beskattes individuelt.

Som eksempel herpå kan nævnes SKM2011.30.VLR, hvor sekundære indtægter fra udlejning ikke kunne anses som en integreret del af landbrugsdriften og SKM2014.112.LSR, hvor drift af landbrugsejendom med bortforpagtning af jordtilliggende og drift af stutteri blev anset som to selvstændige virksomheder.

Det er vores opfattelse, at der er flere driftsgrene i din virksomhed, nemlig:

· Udlejning af en del af ejendommen [adresse1].
· [person2]'s benyttelse(leje) af 2 trailere
· Skiltearbejde

Hver driftsgren skal opgøres hver for sig, og vurderes hver for sig.

Vedr. udlejningen af en del af ejendommen [adresse1] - se pkt. 5 nedenfor.

Vedr. [person2]'s benyttelse af de 2 trailere - resultatet herfra beskattes som kapitalindkomst på samme måde som opgjort i pkt. 1 ovenfor.

Vi har skønnet, at indtægter og udgifter herved udgør 0 kr. i 2013-2015, men opfordrer dig til fremover at opgøre resultatet af udlejningen af trailerne særskilt, og at selvangive resultaterne i henhold til regler som beskrevet i pkt. 1 ovenfor.

Vedrørende driftsgrenen skiltearbejde - se pkt. 6 nedenfor.

5. Udlejningen af en del af ejendommen [adresse1] er kapitalindkomst

5.1. De faktiske forhold

Der henvises til pkt. 3.1 ovenfor.

Du har betalt ejendomsværdiskat af ejendommen.

For 2013 og 2014 har du selvangivet et nedslag på 50 % af ejendomsværdiskatten på grund af erhvervsmæssig udlejning.

For 2015 har du ikke selvangivet nedslag i ejendomsværdiskatten.

Ejendommen består if. BBR nu af følgende bygninger:

Bygningsnr.

Areal

i kvm.

Opført/

Tilbygget

Ydermur

Tag

Varmeinst.

1

Landbrugsbygning

98

1957

Letbeton

Asbest

Ingen

2

Stuehus

156+90 = 246

2001

Mursten

Tegl

Centralvarme. Flydende brændsel

3

Garage

26

2001

Mursten

Tegl

Ingen

4

Udhus

22

2007

Træbeklædning

Tegl

Ingen

5

Anden bygning til kontor, handel og lager

150

1957

Letbeton

Fibercement

Ingen

Ejendommen har de seneste år været vurderet til 1.750.000 kr.

Ejendomsværdien er pr. 1/10 2011 blevet beregnet sådan:

Stuehuset: 156 kvm * 100 % 156 kvm

Øvrige bygninger: 100 kvm * 5 % 5 kvm

Vægtet etageareal i alt 161 kvm

Ejendommens normtal 8.842 kr. pr. kvm.

Bygningsværdi: 161 kvm a 8.842 kr. 1.423.562 kr.

Grundværdi, 3.214 kvm. 355.200 kr.

Ejendomsværdi 1.778.762 kr.

Afrundet til 1.750.000 kr.

Med vurderingen som beboelse med 1 lejlighed, ville ejendommen ikke have været vurderet til en anden værdi, idet ejendommens "øvrige bygninger" på i alt 296 kvm. ville indgår i ejendomsvurderingen med 5 * 8.842 kr. = 44.210 kr.

Heraf henføres til udlejning maks. 98 kvm. + 150 kvm. eller 83 % = 36.694 kr.

Hvilket udgør 36.694 * 100 / 1.778.762 = 2,06 % af den samlede ejendomsvurdering.

(...)

5.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

I indsigelsen af 31/5 2017 er der ikke fremkommet nye oplysninger, der kan ændre vores opfattelse vedrørende dette punkt.

Vi har følgende bemærkninger til indsigelsen fra din revisor:

· Det er korrekt, at du har købt og overtaget ejendommen [adresse1] i 1998. Vi har ikke givet udtryk for, at dette ikke skulle være tilfældet.
· At der ikke er indrettet værelser på 1. sal er ikke nødvendigvis et udtryk for, at 1. sal ikke er færdig. Når der er isoleret, og der er lavet vægge, er det muligt at anvende rummet som et stort rum.
· 1. sal indgår ikke med nogen værdi i ejendomsvurderingen pr. 1/10 2011 jf. pkt. 5 nedenfor. 1. sal indgår ikke i beregningen af den samlede ejendomsvurdering jf. pkt. 5.1 nedenfor.
· Det er ejeren af en ejendom, der har ansvaret for, at oplysningerne i BBR er korrekte.
· Du har i maj måned 2017 fået ajourført BBR-registeret, hvorefter der nu er en bygning 5 på ejendommen. Bygningen, der er på 150 kvm., er opført i 1957, har ydervæg af letbeton og tag af fibercement (asbestfri), og der er ingen varmeinstallation.
· Det er fortsat vores opfattelse, at ejendommen er korrekt vurderet som beboelsesejendom, idet vi ikke skønner, at værdien af den erhvervsmæssigt anvendte del af hele ejendommen udgør 25 % eller mere af den samlede ejendomsværdi på 1.750.000 kr. - heller ikke efter oplysningen om, at der er en bygning 5 på ejendommen. De fremsendte billeder ændrer ikke herpå.

Din indkomst vedr. dette punkt ansættes derfor i overensstemmelse med vort forslag af 15/3 2017.

Ejendommen [adresse1] er i ejendomsvurderingen vurderet som en beboelsesejendom med 1 lejlighed.

En ejendom kan først vurderes som en blandet beboelses- og erhvervsejendom, når mindst 25 % af ejendommens værdi kan henføres til erhvervsdelen.

Det er vores opfattelse, at ejendommen er korrekt vurderet som en beboelsesejendom.

Da ejendommen er omfattet af ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 1, skal indkomst fra udlejning af en del af ejendommen beskattes som kapitalindkomst jf. personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 6.

Vi har beregnet resultat af udlejningen sådan:

2013

2014

2015

Lejeindtægter

67.600

43.100

44.400

Yderligere lejeindtægt jf. pkt. 2

0

0

12.000

Vareforbrug

0

0

0

Andre stykomkostninger

0

0

0

Salgsomkostninger

0

0

0

Autodrift, 0 %

0

0

0

Administrationsomk., 50 % af revisionshonorar

-6.280

-4.989

-5.344

Lokaleomkostninger:

Rengøring

-304

0

0

Renovation

-300

0

0

Vand

-1.277

-1.296

-1.622

Refunderet vandafgift

0

0

345

Privat andel vand

639

648

811

Skattem. afskr. driftsmidler,

0

0

0

Småanskaffelser,

0

0

0

Blandede driftsmidler

0

0

0

Summer

60.078

37.464

50.591

De beregnede resultater overføres fra feltet "underskud af virksomhed" til feltet "anden kapitalindkomst".

Du har, korrekt, betalt ejendomsværdiskat af ejendommen.

Når du som ejer betaler ejendomsværdiskat af ejendommen, og udlejer en andel af ejendommen, og opgør resultatet af udlejningen efter den regnskabsmæssige opgørelsesmetode, kan du få ejendomsværdiskatten nedsat.

Værdien af det udlejede er beregnet til 2,06 % jf. pkt. 5.1 ovenfor.

Vi giver dig derfor et nedslag i ejendomsværdiskatten på 2 %.

Vi ændrer herefter nedslaget i ejendomsværdiskatten sådan:

2013

2014

2015

Godkendt nedslag, 2 %

85

85

94

Selvangivet nedslag

2.120

2.120

0

Forskel, som opkræves

2.035

2.035

0

Forskel, som tilbagebetales

-94

6. Indkomst fra driftsgrenen skiltearbejde kan ikke fratrækkes

6.1. De faktiske forhold

Indkomst fra skiltearbejde indgår i det selvangivne resultat af virksomhed.

Indkomsten fra driftsgrenen skiltearbejde skal opgøres for sig jf. pkt. 4 ovenfor.

Der har ikke været udarbejdet budgetter.

(...)

6.3. Retsregler og praksis

Statsskatteloven § 6, stk. 1 litra a - fradrag for udgifter, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

TfS 2003,714 - Østre Landsretsdom af 25. august 2003 - Ikke fradrag for underskud af virksomhed med køb og salg af brugte genstande. Landsretten udtalte, at under hensyntagen til at virksomheden på sjette år var underskudsgivende, måtte det være en forudsætning for at anse virksomhedens drift for erhvervsmæssig, at der var et sikkert grundlag for at antage, at virksomheden ville udvikle sig således, at den ville kunne give en rimelig fortjeneste. Retten fandt ikke, at der var det fornødne grundlag for en sådan antagelse.

Tf S2006, 547 - Østre Landsretsdom af 11. maj 2006 - Ikke fradrag for underskud af marskandiserbutik. Landsretten fandt under henvisning til butikkens omsætning, at butikken var af så underordnet omfang, at den ikke opfyldte kravene til økonomisk og driftsmæssig intensitet og dermed ikke kunne anses for erhvervsmæssig.

TfS 2006, 822 - Østre Landsretsdom af 18. august 2006 - Ikke fradrag for underskud af frimærkehandel. Landsretten lagde vægt på, at frimærkehandlen havde givet underskud i 9 af 10 år, selv uden at der var afsat beløb til forrentning af kapital og til driftsherreløn. Hertil kom, at der ikke var udarbejdet budgetter eller andet til belysning af virksomhedens økonomiske situation og rentabilitet. Landsretten fandt desuden, at der ikke var et sikkert grundlag for at antage, at virksomheden ville udvikle sig således, at den ville kunne give rimelig fortjeneste.

SKM2009.60.ØLR, stadfæstet i SKM2008.441.BR - Omsætningen i et automobilværksted udgjorde for indkomstårene 1998 til 2000 37.953 kr. 52.071 kr. og 62.827 kr. Ejerens dødsbo begærede fradrag for virksomhedens underskud for indkomstårene 1998 og 2000 med henholdsvis 22.881 kr. og 20.098 kr. Virksomheden havde i indkomståret 1999 givet et overskud på 21.725 kr. Virksomheden blev drevet af ejerens søn, der som løn modtog et eventuelt overskud, og som hovedbeskæftigelse beskæftigede sig med døgnpleje. Retten henså til såvel virksomhedens ringe rentabilitet som den lave intensitet ved virksomhedsudøvelsen og virksomhedens tilknytning til aktiviteterne med døgnpleje, samt til, at virksomhedens resultat var blevet endnu ringere, hvis der var foretaget lønudbetaling. Byretten fandt herefter, at virksomheden ikke havde karakter af erhvervsmæssig virksomhed med adgang til fradrag for driftstab.

Landsskatteretskendelse nr. 1990-2-463 af 28/11 1990 (vedlagt) - Der er ikke fradrag for udgifter til bil og telefon, når der alene er tale om udlejning.

6.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

I indsigelsen af 31/5 2017 er der ikke fremkommet nye oplysninger, der kan ændre vores opfattelse vedrørende dette punkt.

Vi har følgende bemærkninger til indsigelsen fra din revisor:

· Landsskatteretskendelse nr. 1990-2-463 af 28/11 1990 vedlægges både til dig og til din revisor, vi beklager, hvis den ikke har været med i brevet til din revisor.
· Af indsigelsen fremgår, at du har anvendt meget tid på [person1] ApS, som overtog din malerforretning, og at du derfor ikke har haft så meget tid til at fokusere på skiltearbejdet. Vi har fuld forståelse for, at du gerne vil hjælpe din søn godt i gang med at drive virksomhed, men oplysningen bestyrker vores opfattelse af, at intensiteten i din virksomhed med skiltearbejde ikke har været tilstrækkelig til at virksomheden kan anses for erhvervsmæssig i skattemæssig henseende for indkomstårene 2013-2015.
· Ved den skattemæssige vurdering af, om du har drevet virksomheden med skiltearbejde erhvervsmæssigt i 2013-2015 skal vi tage udgangspunkt i hvorledes virksomheden blev drevet i de pågældende indkomstår. Dette betyder, at din omsætning og aktivitet i årene forud, i en virksomhed, som er afstået i 2012, ikke har nogen betydning for bedømmelsen af aktiviteten i din skiltevirksomhed i 2013-2015.
· At du (vederlagsfrit for os at se) hjælper din søn med styring af lager m.v. vedrører ikke din egen virksomhed, uanset, at arbejdet er beslægtet med skiltearbejde.
· Iflg. vort forslag anses din virksomhed med skiltearbejde for ophørt samtidig med at du afstod din malerforretning i 2012, og driftsmidlerne anses på dette tidspunkt for at være overgået til ikke erhvervsmæssig virksomhed til den skattemæssigt nedskrevne værdi.
Et eventuelt tab på driftsmidler hører således skatteretligt til i indkomståret 2012.
Sidste frist for anmodning om ændring af indkomsten for indkomståret 2012 var 1/5 2016 jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Der er under visse betingelser mulighed for genoptagelse efter fristens udløb jf. skatteforvaltningslovens § 27.
Det er vores opfattelse, at du allerede i 2012 burde have indset, at din virksomhed med skiltearbejde ikke var erhvervsmæssig.

Vi kan således ikke godkende fradrag for tab på driftsmidler i 2013, 2014 eller 2015.

Såfremt du mener, at du er berettiget til ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for 2012 beder vi dig om at fremsende særskilt anmodning herom med beløbsmæssig opgørelse, idet der skal tages behørig hensyn til værdien af de driftsmidler, der er beholdt.

Din indkomst vedr. dette punkt ansættes derfor i overensstemmelse med vort forslag af 15/3 2017.

Skattemæssigt er der, jf. statsskatteloven § 6, stk. 1 litra a, fradrag for de udgifter, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Ved vurderingen af om en virksomhed er erhvervsmæssigt drevet eller ej, tages der udgangspunkt i følgende:

· Rentabilitet - er der udsigt til overskud eller er underskuddet forbigående.
· Er virksomhedens underskud forbigående, f.eks. indkøringsvanskeligheder, eller forudsætter driften konstant kapitaltilførsel til neutralisering af underskud.
· Er der foretaget de nødvendige undersøgelser mht. udsigt til lønsom drift - er der f.eks. lagt budgetter.
· Har virksomheden den fornødne intensitet og seriøsitet.
· Har ejeren de nødvendige faglige forudsætninger.
· Virksomhedens omfang.
· Er driftsformen sædvanlig for virksomheder indenfor branchen.
· Vil virksomheden, trods hidtidige underskud, kunne sælges til tredjemand, dvs. om den trods hidtidigt underskud i tredjemands øjne måtte have potentiel indtjeningsværdi.
· Ligger der andre formål - mere private formål - bag driften.

Ingen af kriterierne er i sig selv afgørende for vurderingen af, om en virksomhed er erhvervsmæssig eller ej, men praksis viser, at der lægges megen vægt på rentabiliteten og intensiteten.

Det accepteres, at en virksomhed i opstartsfasen har underskud, men normalt vil man lukke virksomheden indenfor en kort årrække, hvis man konstaterer, at den ikke er rentabel. Din virksomhed med skiltearbejde anses at være en tilbageværende del fra dengang du drev malervirksomhed.

Som udgangspunkt vil det ikke være muligt at opretholde en tabsgivende virksomhed med mindre der er andre indtægter/opsparing eller eventuelt lånemuligheder, som giver indehaveren et økonomisk rygstød, der gør det muligt at videreføre virksomheden.

Der har ikke været udarbejdet budgetter. Du har således ikke løbende haft mulighed for at se, om virksomheden flyttede sig i den rigtige retning.

På grundlag af ovenstående anses driftsgrenen med skiltearbejde for en ikke erhvervsmæssig virksomhed, idet der ikke er fremlagt oplysninger som viser, at der efter dit salg af malerforretningen i 2012, er eller har vært udsigt til at skiltearbejdet kan give et overskud efter driftsøkonomiske afskrivninger og driftsherreløn, der levner plads til forrentning af den investerede kapital. Ved denne vurdering har vi særligt lagt vægt på den manglende intensitet, idet omsætningen alene var på 1.100 kr. i 2013, 2.556 kr. i 2014 og 0 kr. i 2015. Desuden er der ikke udarbejdet budgetter.

Vi anser derfor virksomheden med skiltearbejde for ophørt samtidig med at du afstod din malerforretning i 2012.

Driftsmidlerne anses på dette tidspunkt for at være overgået til ikke erhvervsmæssig virksomhed til den skattemæssigt nedskrevet værdi.

Fsv. angår udgifterne til bil og telefon, henfører vi disse udgifter til driftsgrenen skiltearbejde, idet din virksomheds erhvervsmæssige aktiviteter alene består af erhvervsmæssig udlejning af en del af ejendommen [adresse1], og når der alene er indkomst ved udlejning, er der ikke fradrag for udgifter til bil og telefon. Dette fremgår af Landsskatteretskendelse nr. 1990-2-463 af 28/11 1990.

Vi har beregnet resultatet af driftsgrenen "skiltearbejde" sådan:

Skiltearbejde

2013

2014

2015

Udført arbejde

1.100

2.556

0

Vareforbrug

0

-1.166

0

Andre stykomkostninger

0

-1.160

-3.190

Salgsomkostninger

0

-98

0

Autodrift, 100 %

-22.605

-13.155

-15.272

Administrationsomk., 100 %

-21.093

-17.405

-15.169

Andel af revisionshonorar vedr. udlejning, 50 %

6.280

4.989

5.344

Lokaleomkostninger

0

0

0

Skattem. afskr. driftsmidler, 100 %

-61.696

-55.750

-82.062

Småanskaffelser, 100 %

-1.316

-4.647

-3.038

Blandede driftsmidler

-14.602

-5.466

-4.107

Afrunding

3

Summer

-113.929

-91.303

-117.495

Din indkomst forhøjes med de beregnede underskud vedr. skiltearbejde.

7. Virksomhedsordningen

7.1. De faktiske forhold

Der er valgt beskatning efter virksomhedsordningen jf. virksomhedsskattelovens afsnit I for indkomstårene 2013, 2014 og 2015. Du har selvangivet kapitalafkast på 0 kr. for de omhandlede indkomstår.

(...)

7.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

I indsigelsen af 31/5 2017 er der ikke fremkommet nye oplysninger, der kan ændre vores opfattelse - se endvidere pkt. 1-6 ovenfor.

Din indkomst vedr. dette punkt ansættes derfor i overensstemmelse med vort forslag af 15/3 2017.

Da aktiviteterne i [virksomhed1] og indkomsten ved udlejning af en del af ejendommen [adresse1] er kapitalindkomst, kan disse aktiviteter ikke indgå i virksomhedsordningen jf. virksomhedsskattelovens § 1. Driftsgrenen skiltearbejde kan heller ikke indgå i virksomhedsordningen, da vi ikke anser aktiviteterne for at være erhvervsmæssige i skattemæssig henseende.

Da du herefter ikke har aktiviteter, der kan indgå i virksomhedsordningen, kan du ikke anvende virksomhedsordningen i 2013, 2014 og 2015. Beskatning efter virksomhedsordningen slettes for disse indkomstår."

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at klagerens skattepligtige indkomster for indkomstårene 2013, 2014 og 2015 skal ændres til henholdsvis -79.548 kr., -67.833 kr. og -75.808 kr. Subsidiært at klageren har ret til fradrag for tab i forbindelse med salg af driftsmidler. Mere subsidiært godkendelse af selvangivelsesomvalg, jf. skatteforvaltningslovens § 30, således at [virksomhed1] overdrages med tilbagevirkende kraft pr. 1. januar 2013 til sønnen. Til støtte herfor har repræsentanten anført følgende i klagen:

"Herved klages over at Skat har ændret skat- og momsansættelsen for [person3] cpr. [...] samt cvr [...1] og cvr [...2] for årene 2013, 2014 og 2015.

Vi har modtaget Skats afgørelse den 14. juni 2017, dateret hos Skat den 8. juni 2017. Som primær postulat mener vi ansættelsen skal foretages efter det selvangivne.

Som Subsidiær postulat skat [person3] have fradrag for tab i forbindelse med salg af driftsmidler. Skat kan her ikke postulere forældelse, da ændringen er foretaget på foranledning af Skat. Der henvises her til bekendtgørelse om skatteforvaltningslovens § 30. Da der er tale om en fuldstændig ændring af den skattemæssige ansættelse fra personlig indkomst til kapitalindkomst, burde Skat af sig selv tilsvarende givet fradrag for tab på den skattemæssige værdi på driftsmidler.

Historik:

[person3] har siden 01.02.1976 drevet selvstændig virksomhed. Først fra ejendommen [adresse2] og siden 1998 på adressen [adresse1], [by1].

Skat har altid godkendt fradrag for delvis erhvervsmæssig anvendelse af ejendommene. Som eksempel vedlægges som bilag 1 note vedr. fradrag ejendom fra 1995 og som bilag 2 vedlægges note vedr. fradrag vedr. erhvervsmæssig anvendelse af ejendommen vedr. 2011. Der er derfor gennem 40 år skabt præcedens for delvis erhvervsmæssig anvendelse.

Den 01.07.2000 starter [person3] og hans søn tømrermester [person2] i fællesskab [virksomhed1] med 50 % ejerskab til hver. Der købes en lift og senere en minilæsser som skal anvendes til udlejning. Både [person3] og [person2] lejer også maskinerne til egne virksomheder. Der betales fuld lejepris.

Undertegnede har udarbejdet [person3]s regnskab siden 1987. Jeg har dog ikke kunnet finde regnskaber længere tilbage end til 1992. Som bilag 3 vedlægges oversigt over resultat før renter, renter, afskrivninger og nettoresultat samt den skattemæssige saldo på driftsmidler ultimo hvert år fra 1992 - 2015.

Som det fremgår af skemaet, har der en del år ikke været plads til at foretage skattemæssige afskrivninger pga. høje renteudgifter. Renteudgifterne er dog i de senere år faldet væsenligt, hvilket har givet plads til afskrivninger. Det skal således særligt gøres opmærksom på, at udlejning af erhvervslokaler og driftsmidler har været opadgående resultatmæssigt.

At [person3] solgte selve malerforretningen samt biler, lager m.v., er ikke ensbetydende med, at [person3] ville på pension. Formålet med det var at [person3] pga. alder gerne ville have nedsat sin arbejdstid og sønnen [person1] som købte malerforretning en efter mange års ansættelse hos sin fader, ønskede et generationsskifte og overtage malerforretningen. [person3] som jeg også har oplyst til Skat ejer fortsat toner og ryster som [person1] anvender til at blande farver. Endvidere ejer [person3] erhvervsmæssig trailer som benyttes erhvervsmæssigt samt maskinel til brug for skiltearbejde

Efter afskrivningslovens § 5 skal driftsmidler der udelukkende benyttes erhvervsmæssigt, afskrives på en samlet saldo. Driftsmidler kan derfor ikke som Skat forlanger opdeles pr. selvstændig enhed.

Der henvises i øvrigt til afskrivningslovens § 9 stk. at såfremt saldoen er positiv og der efterfølgende år sælges driftsmidler, fradrages disse saldoværdien.

Lagerrum, toner, ryster, trailer indgår i lejen. Dette er med til at [person3] har et arbejde at udføre. I mindre omfang end før, men ikke desto mindre er det med til at holde [person3] aktiv.

Det er planen, at når [person3] ønsker at gå helt på pension at sælge (efter uvildig vurdering) [virksomhed1] og trailer til sin søn tømrermester [person2] og Toner, ryster og skiltemaskineanlæg til sin søn malermester [person1].

Faktiske forhold

Skat er af den opfattelse at lejeindtægt fra både [person3]s erhvervslokaler samt [virksomhed1] skal beskattes som kapitalindkomst.

Jeg er ikke enig.

Som bilag 4-19 vedlægges billeder som dokumentation af de erhvervsmæssigt inderettede lokaler, således som de stort set har set ud siden indflytning i 1998, når der bortses fra almindelig vedligeholdelse, omrokeringer m.v.

Billede 4 og 5 er kontorlokalerne. Billede 6 er arbejdsplads til at lave skilte.

Billede 7 er toner, ryster og lagervarer

Billede 8 er lagervarer og port så man kan køre ind og pakke bilerne til dagens arbejde.

Billede 9 lager. Billede 10 værksted. Billede 11 lager og udstyr til forretningen. Billede 12 arbejdsbord. Billede 13 den ene værkstedsbygning udefra. Billede 14 minilæsser ([virksomhed1]). Billede 15 Stillads. Billede 16 Lift ([virksomhed1]). Billede 17 anden værkstedbygning. Man kan lige ane stuehus i baggrunden som er bygget forskudt i forhold til erhvervsbygningerne. Billede 18 indgang til den ene værkstedsbygning. Billede 19 Indgang til den 2. værkstedsbygning.

Der er derfor ingen tvivl om lokalernes indretning og benyttelse. Jf. Lov om indkomst og formueskat § 6a er at fradrage udgifter der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikret og vedligeholde indekomsten, herunder ordinære afskrivninger.

Ifølge § 4 a og b er indkomsten at betragte som skattepligtig.

Vedr. [virksomhed1] I/S:

[person3]s faktiske tidsforbrug er ikke opgjort korrekt af Skat, idet man kun har medtalt tidsforbrug for faktisk udlejning og ikke reparationer, egne såvel som på værksted samt i øvrigt alm. Vedligeholdelse, renholdelse m.v. Omkring tidsforbrug henvises i øvrigt til bilag 21. Som nedenfor redegjort for, er virksomhederne så nært beslægtede og tillige omfattet af dispensationsreglerne. Se underr Bemærkninger til skats afgørelse m.v.

Vedr. BBR - ejermeddelelse

Ifølge skat er ejendommen registreret som bolig siden år 2000, altså 2 år efter [person3] købte ejendommen.

Der henvises til bilag 20. Se især siderne 1 - 4.

Skat har her misforstået de faktiske forhold. I 1999 stormen blev stuehuset total skadet og der blev via forsikringen opført nyt stuehus som blev færdigmeldt i 2001. På erhvervsbygningerne skete der mig bekendt ingen eller kun minimal skade på dem.

På side 1 - 3 er der oplysninger om 5 bygninger.

Bygning 1 til erhvervsmæssig produktion. Opført 1957. areal 98 kvm

Bygning 2 er enfamilieshus. Opført 2001. bebygget areal 156 kvm + 90 kvm på 1. sal og 1. salen mig bekendt blev bygget, isoleret og med vinduer, men ikke indrettet med værelser, da familien ikke havde brug for pladsen, da alle børn var flyttet hjemmefra.

Bygning 3: Garage. Opført år 2001. 26 kvm. Bygningen anvendes erhvervsmæssigt.

Bygning 4: Udhus. Opført år 2007. 22 kvm. Bygningen anvendes delvist erhvervsmæssigt. Bygning 3 og 4 anvendes hovedsagelig til opbevaring af maskiner i virksomhed samt privat bil.

Bygning 5: Anden bygning til kontor, handel, lager. Opført 1957. Areal 150 kvm.

Hvis man ser bort fra bygningerne 3 og 4 som er garage/udhuse kan man opgøre det erhvervsmæssige areal til 98+150 = 248 kvm. Boligens areal udgør inkl. 1. sal 246 kvm.

Ejendommen kan derfor ikke klassificeres som boligejendom alene, da erhvervsarealerne er væsentlige i forhold til de samlede arealer.

Det er ikke de enkelte bygningers de af skat evt. beregnede værdi der skal lægges til grund, men de anvendte kvm.

Bemærkninger til Skats afgørelse samt henvisning til retsregler og praksis:

Skat har anvendt henvisningen til personskatteloven § 4 stk. 1 nr. 11. Skat har i den forbindelse kun spurgt om forbrugt arbejdstid vedr. [virksomhed1]. Da [person3] driver personlig virksomhed samt 50 % af personlig virksomhed, er det den samlede arbejdsindsats der skal tages op til opgørelse.

[person2], som ejer 50 % af [virksomhed1] driver tømrervirksomhed på fuld tid samt driver 50 % af [virksomhed1].

[person3] driver personlig virksomhed med hovedvægten på udlejning af de erhvervsmæssige lokaler samt stille driftsmateriel til rådighed for lejeren malermester [person1]. Det er [person3]s opgave at driftsmidlerne er til rådighed og i funtionsdygtig stand. Der er derfor ikke tale om en vennetjeneste som Skat påstår, men en del af den lejeindtægt som [person3] modtager. De lejede lokaler er derfor med de dertil tilhørende maskiner som fortsat ejes af [person3]. Ved [person3]s salg af erhvervs driftsmidlerne skal de indgå i den skattepligtige indkomst eller fra skattemæssig saldo på driftsmidler.

Som det fremgår af vedhæftede bilag 3 har [person3] drevet virksomhed i mange år og [virksomhed1] tillige er drevet i mange år. [virksomhed1] er nært beslægtede med begge virksomheder malermester og tømrermester. Årsagen til at [virksomhed1] blev stiftet, var at begge virksomheder tømrermester [person2] og [person3] begge kunne bruge de indkøbte driftsmidler. Samtidig kunne man så leje ud til tredjemand, da det er driftsmidler der kun skulle anvendes periodisk af virksomhederne. Vi finder at Skatterådets dispensationsbeføjelse i PSL §4 stk. 6. se bilag 22. Dispensationen omfatter både generationsskifte eller særlige omstændigheder som vi mener dette falder ind under. Det fremgår også at dispensation hvis den skattepligtige tidligere har drevet selvstændig virksomhed.

Som anført, mener vi at [person3] fortsat driver selvstændig virksomhed med hovedvægt på udlejning af erhvervslokaler samt de opgaver der hører hertil.

Dispensationsreglerne fremgår også af den juridiske vejledning C.C.3.1.6.3. Se bilag 23.

Som bilag 21 har jeg bedt [person3] opgøre sin arbejdsindsats i virksomheden for den seneste måned. Arbejdstiden varierer selvfølgelig fra måned til måned afhængig af nødvendige opgaver, men giver et godt gennemsnitligt billede af hans tidsforbrug. Det er dog også en halvering af arbejdstiden fra før han solgte malerforretningen. Som selvstændig har man jo ikke 37 timers arbejdsuge og som jeg ofte taler med kunder om. Man skal ikke opgøre sin timeløn i forhold til indtjening, især ikke her i udkants Danmark, hvor f.eks. huspriser er 1/3 af feks [by3], hvis man i det hele taget kan sælge, hvilket jo siden 2008 har været særlig hårdt for området her. Man kan vælge at køre 4 timer daglig til [by3] og tjene en god timeløn eller tjene mindre her, men arbejde mere.

Det kan jo nok være lidt svært for medarbejdere fra Skat at forstå som har tryghed i sin stilling. Men her skal der arbejdes hårdt for at få en indkomst man kan leve af.

Et af de afgørende punkter er også rentabilitetskriteret jf. Skat c.c.1.3.1 se bilag 28. Det er korrekt, at resultat af primær drift for årene 2010-2014 stort set har været kr. 0. Men i 2015 har der været fremgang, idet resultatet udgør positiv kr. 22.821 hvilket tyder på en positiv udvikling over de næste år.

Endvidere skal også bemærkes, at [virksomhed1] har haft postivt resultat i perioden 2012-2015, pånær 2014 hvor der var en større reparation. Se bilag 25 og 26.

Der skal her henvises til Tfs 1991, 525 ØLD hvor dykkervirksomhed blev anset erhvervsmæssigt drevet, selvom der i en række år havde været underskud, men i et efterfølgende år havde det overskud, anså man ikke virksomheden som udsigtsløs. Se bilag 27.

Der henvises også til Skatterådets afgørelse af 16. maj 2006 sag 04-001374. se bilag 24

Skat henviser til afgørelse hvor landmand ikke kunne fradrag for telefon m.v. vedr. bortforpagtet jord. Vi er enige i denne afgørelse, men den er ikke relevant for denne sag, idet udlejning m.v. kræver administration og telefonisk kontakt m.v. Sagen kan derfor ikke sammenlignes.

Der henvises i øvrigt til Tfs 1997, 615 LR hvor dispensation blev givet til udlejning af 2 fisketrawlere pga. særlige omstændigheder og som det væsentlige der var ikke tale om investeringsprojekt for passive investorer eller et sale and lease-back arrangement.

M.h.t. til [virksomhed1] er der jo slet ikke tale om Arrangement af den art. Kun en far og søn som begge drev selvstændig virksomhed og som i fællesskab købte 2 driftsmidler for at minimere omkostninger for begge virksomheder. Så der er ikke tale om skattetænkning. Tværtimod et forsøg på at minimere begge virksomheders omkostninger og altså derfor kun en fordel for skat.

Der henvises også til Tfs 1995,553 LR om udlejning af stilladser hvor levering blev anset som en samlet ydelse.

Subsidiær [virksomhed1]:

Under henvisning til Skatteforvaltningslovens § 30 skal der anmodes om selvangivelsesomvalg, såfremt vi ikke får medhold. Således at [virksomhed1] overdrages med tilbagevirkende kraft pr. 01.01.2013 til [person2].

Hvis dette bliver aktuelt, skal vi fremkomme med en nærmere specifikation af de skattemæssige ændringer i henholdsvis [person3] og [person2]s indkomster.

Konklusion

Vi mener at skatteansættelsen skal fastsættes efter det selvangivne. Som udgangspunkt er hovedreglen i C.C.1.1.1 at udlejning af fast ejendom og driftsmidler selvstændig virksomhed og dermed personlig indkomst.

F.s.v. angår [virksomhed1] kan der heller ikke være tale om hobbyvirksomhed, da [virksomhed1] er nært beslægtede med indehavernes egne virksomheder. Virksomheden er erhvervsmæssigt drevet. Der skal her ses på, at begge driver selvstændig virksomhed ved siden af, også selvom [person3] ved salget af selve malervirksomheden i 2012 pga. alder ønskede at nedbringe sin samlede arbejdstid. Man kan sammenligne det med en seniorordning.

Vi finder det uretfærdigt, at man vil straffe 2 ejere der som beslægtede starter en virksomhed med henblik på køb af 2 driftsmidler som dels begge kunne anvende og dels udleje til andre og dermed optimere indtjening og dermed skatteindtægten.

At indtægten så ikke har været så stor som forventet er jo bl.a. også pga. det store fald i byggeaktiviteten i forbindelse med finanskrisen.

Der henvises til SKM 2017.63.LSR hvor erhvervsmæssig udlejning af bolig blev anset som erhvervsmæssig aktivitet til nærtstående familiemedlem i selskabsform.

Der henvises til SKM 2014.732.LSR hvor udlejning af garage blev anset som selvstændig virksomhed.

Der henvises til LSRM 1982, 52 LSR hvor 2 ejere omdannede I/S til ApS. Driftsmidlerne som fortsat ejedes af I/S blev leaset til selskabet og I/S blev anset for at drive erhvervsvirksomhed.

Der henvises til Tfs 1987, 107 DEP. Udlejning af en andel af et enfamiliehus blev anset for selvstændig virksomhed.

Skd. 1973.24.50 En skatteyder havde overdraget sit selskab. Skatteyderen drev fortsat virksomhed med udlejning af fast ejendom og en maskine. Skatteyder blev anset for at drive erhvervsvirksomhed med både ejendom og maskine.

(...)"

Repræsentanten har den 26. oktober 2021 supplerende anført følgende:

"Efter [person3] i 2012 sælger sin malermester virksomhed til en af sine sønner kontrolleret selskab, mener Skat at [person3] er ophørt med drift af personlig virksomhed. [person3] drift af personligt ejet virksomheder bestod af malermester virksomhed samt udlejning af lokaler og driftsmidler. Skat ændrede herefter årene 2013-2017 indkomster fra udlejning til kapitalindkomst efter en nærmere beregnet metode.

Der er foretaget indsigelser over som primær begrundelse, at en del af virksomhedens drift er fortsat og derfor er fortsat drift af virksomhed, omend i mindre omfang.

Der er subsidiært gjort indsigelser over, at [person3] på den måde ikke har fået fradrag for sine skattemæssige saldi på driftsmidler, i modstrid til afskrivningsloven.

Endvidere er der gjort indsigelser over metodeberegning af kapitalindkomst, herunder beregning ud fra offentlige værdier fast ejendom, i modsætning til almindelig praksis, de udlejede kvadratmeter contra det samlede areal. Skat anvender her offentlige vurderinger som selv efter Skats egne standarder er fejlbehæftede og har været det i 10 år.

Jeg har også gjort subsidiær omvalg af [virksomhed1] gældende til [person2].

Stadfæstelse af Skats ansættelse vil efter min opfattelse give et forkert politisk budskab, udover jeg mener det strider mod gældende lov og retspraksis. Et budskab om, at det ikke kan betale sig at leje ud, på trods af skiftende regeringers ændringer i bl.a. bundfradrag og lettelse for selvangivelse for nye udlejere, der især henvender sig til værelsesudlejning.

Jeg skal ikke her lave henvisninger til gældende ret. Det er foretaget i de 2 ovenfor anførte klager.

Der er 2 måder at selvangive udlejning på. Metoden med kapitalindkomst og stort bundfradrag samt Den regnskabsmæssige metode.

[person3] har altid ved udlejning af lokaler og driftsmidler anvendt den regnskabsmæssige metode i en virksomhed han har drevet siden 1976. Selvom han sælger malermester virksomheds delen i 2012 og ikke udlejnings delen, er det jo ikke ensbetydende med, at man skal skifte opgørelses metode. Der er opkrævet og afregnet moms på erhvervs udlejning, både lokaler og driftsmidler.

[person3] aktive drift har jeg redegjort for i ovenfor anførte klager med tidligere indsendte bilag. Omvendt mener vi ikke, at Skat har dokumenteret at der ikke er udført en erhvervsmæssig indsats.

Når man slår op på Skats egne vejledninger er overskriften: du udlejer et værelse eller en bolig, du selv bor i. Den udlejning der har været foretaget, er erhvervsmæssige lokaler og driftsmidler ejet af [person3] alene eller driftsmidler ejet sammen med anden person. Reglerne er derfor ikke dækkende for [person3] situation. Bolig på ejendommen, anvendes alene til privat formål af ejeren, medens lager, værksted, kontor, og delvist garager er udlejet eller benyttes af maskiner der udlejes. (Tonemaskine, minilæsser og lift m.v.)

Jeg må tilføje omkring rentabilitetskriteriet, at jeg ikke forstår skats begrundelse for, at benytte sig af dette kriterie. Der henses til, at der som hovedregel anvendes rentabilitetskriterie for at konstatere om der er udsigtsløs drift eller ej. Altså hobby virksomhed eller ej. Konsekvens af afgørelse om hobbyvirksomhed er at der nægtes fradrag for underskud. Det er der ikke tale om i Skats afgørelse. Her overfører man udlejning efter regnskabsmæssig opgørelse til kapitalindkomst, værelsesudlejning.

Skat henviser til sag om bortforpagtet jord hvor der nægtes fradrag for telefon m.v.

Det er 2 vidt forskellige ting. Hvis man tager de generelle regler om at udgifters fradragsret skal være med til at sikre og vedligeholde indkomsten ifølge SL § 6 stk. 1 følger, at udgifter der anvendes til at sikre indkomsten er fradragsberettiget, f.eks. Ejendomsskatter andel når der er tale om bortforpagtning af jord, mens der vil være andre udgifter ved udlejning af erhvervslokaler og driftsmidler. Hvis man ikke kan få fradrag for reparation af en lift der anvendes til udlejning, kan man jo heller ikke tjene penge på udlejning.

Skat har ikke påvist, at det i 2013 var [person3] hensigt at ophøre med at drive selvstændig virksomhed. Ved at blive boende i ejendommen med bolig og erhverv. Ved at fortsætte udlejning samt udvide aktiviteten heraf, samt selvangivet resultat af virksomhed, været momsregistreret og afregnet moms m.v. Til kendegivet, at det siden 2013 var hans akt at fortsætte selvstændig virksomhed, omend i mindre omfang end før 2013.

Jeg mener derfor som tillige anført i tidligere fremsendte 2 klager at: Skatteansættelsen skal fastsættes efter det selvangive. Der henvises til konklusioner i de 2 tidligere fremsendte klager.

Der henvises tillige til de subsidiære begrundelser i klagerne."

Repræsentanten har den 12. januar 2022 supplerende anført følgende:

"I fortsættelse af forhandling med [person4], fremsendes vedhæftet excell ark med specificerede indtægter og omkostninger for ovenstående indkomstår.

Omkostningerne skal efter min opfattelse behandles skattemæssigt forskelligt, hvilket vil nærmere blive redegjort for.

Skattemæssig saldo ultimo 2012 og primo 2013 på driftsmidler udgør kr. 514.696. [person3] har ikke fået fradrag herfor.

Skiltearbejde

Efter [person3]s frasalg af malermester virksomhed var det hans hensigt, at han udover udlejning af lokaler og driftsmidler ville gøre en indsats med henblik på at opnå en rimelig indtjening på skiltearbejde.

Desværre har det også som vedhæftede excell ark viser, at omsætningen på området har været ret begrænset. Jeg vil derfor medgive, at på området skiltearbejde er der tale om hobbyvirksomhed og omkostningerne hertil ikke omfattet af afdrag.

Direkte indtægter og omkostninger er uden fradrag. Da arbejdet er udført i de udlejede lokaler fra en arbejdsplads som er særligt indrettet hertil. Der henvises til billede der viser et bord med en computer op af en væg og folie hængende i et dertil indrettet stativ.

Selve arbejdspladsen fylder ikke meget, men der er naturligvis adgang til køkken, toilet, gang og dør. Det skønnes at det samlede areal til skiltearbejde udgør 10 %.

Der godkendes derfor ikke fradrag for direkte indtægter og udgifter, samt 10 % andel af fælles udgifter. Se nærmere herom i excell ark.

Der godkendes således forhøjelse vedr. hobby af skiltevirksomhed med kr. 6.174 2013, kr. 3.200 2014, kr. 4388 2015, kr. 4334 2016 og kr. 16 2017.

Jf. excell ark er direkte udgifter og indtægter medtaget med 100 %. Fælles omkostninger er medtaget med 10 % efter det benyttede areal for hobbyvirksomheden.

Renter er ikke medtaget, da forholdet ikke har været berørt af Skat.

Afskrivning driftsmidler er ikke medtaget, da der ikke er tilgang eller afgang i årene 2013 - 2017, hvorfor driftsmidler tilhører udlejning af lokaler og driftsmidler.

Opgørelse af afskrivningsgrundlag er i 2012 opgjort efter den historiske afskrivningslov § 9, endvidere med den forventning om fortsat virksomhed. Udlejning af lokaler og driftsmidler. Skat er af den opfattelse, at drift af virksomhed er ophørt. Ifølge gældende afskrivningslov § 9 skulle tabet have været opgjort og fradraget. Dette er ikke sket.

Moms

Ifølge EU sjette direktivs artikel 2, stk. 1, pålægges der merværdiafgift ved levering af goder og tjenesteydelser, som mod vederlag foretages i indlandet af en afgiftspligtig person, der optræder i denne egenskab.

For [person3]s vedkommende er der tale om udlejning af lokaler og driftsmidler. For [virksomhed1] vedkommende er der tale om dagsudlejning af driftsmidler.

Ved virksomhedernes opstart. Dette gælder både malermester [person3], tømrermester [person2] og den i fællesskab drevne virksomhed [virksomhed1] at der er tale om momspligtig virksomhed.

Fra 2013 og frem, er [person3] frivillig momsregistreret ifølge skat og opkræver derfor moms af lejeindtægter. [person2] har hele tiden drevet momspligtig virksomhed.

Tilsvarende vil være gældende for [virksomhed1]

Et I/S er kendetegnet ved at være personlig drevet virksomhed med flere end 1 ejer. Da begge ejere i år 2000 i forvejen var momsregistreret, er der ingen tvivl om at også [virksomhed1] er momspligtig."

Bilag til supplerende indlæg:

"[person3], skattesag 2013 - 2017

Tekst

2013

2014

2015

2016

2017

Selvangivne udgifter/indtægter

Varekøb folie skiltearbejde

0

1166

0

0

0

Databehandling, løn

50

0

0

0

0

Rep. Maskiner & inventar

0

1160

3190

0

2149

It udgifter

0

98

0

0

andel autodrift

22605

13155

15272

21152

17348

husleje lade

7500

0

0

0

Andel ejendomsskat og forsikr

11280

0

6538

6594

6481

vedligeholdelse værksted

7704

8787

207

4171

2927

Rengøring

304

0

0

0

0

renovation

300

0

0

0

0

Andel vand

638

648

466

0

0

porto og gebyrer

1892

981

156

0

0

kontorartikler

0

228

0

0

1230

Telefon excl privat andel

5259

4300

4326

9467

4709

revisor

12560

9977

10687

9392

9943

vagtværn

1327

1919

0

1597

374

kontingenter

55

0

0

0

0

småanskaffelser

1316

4647

3038

1133

0

Afskrivning driftsmidler

76298

61216

86169

65146

62510

renter pengeinstitut

-12

-7

0

0

0

renter realkredit

24272

25303

13889

13709

13772

I alt udgifter

173348

133578

143938

132361

121443

Omsætning

salg skiltearbejde

-1100

-2556

0

-1017

-4500

Husleje udlejning

-67600

-43100

-44400

-56400

-56400

I alt omsætning

-68700

-45656

-44400

-57417

-60900

I alt selvangivet excl [virksomhed1]

104648

87922

99538

74944

60543

[virksomhed1] 50 % andel

Resultat andel indtægt

-1439

3327

-9263

-4273

14032

renter

-4

-3

0

0

2522

Afskrivninger

6773

5080

3810

6263

4698

I alt [virksomhed1]

5330

8404

-5453

1990

21252

I alt selvangivet VSO

109978

96326

94085

76934

81795

Tekst

2013

2014

2015

2016

2017

I alt selvangivet VSO forrige side

109978

96326

94085

76934

81795

Renter ej forhøjet af skat

24256

25293

13889

13709

16294

Selvangivet ifølge skat

85722

71033

80196

63225

65501

Selvangivet vedr. skiltearbejde

forhøjelse hobbyvirksomhed

salg skiltearbejd

-1100

-2556

0

-1017

-4500

Varekøb folie skiltearbejde

0

1166

0

0

0

Databehandling, løn

0

0

0

0

0

Rep. Maskiner & inventar

0

116

319

0

215

It udgifter

0

10

0

0

0

andel autodrift

2261

1316

1527

2115

1735

husleje lade

750

0

0

0

0

Andel ejendomsskat og forsikr

1128

0

654

659

648

vedligeholdelse værksted

770

879

21

417

293

Rengøring

30

0

0

0

0

renovation

30

0

0

0

0

Andel vand

64

65

47

0

0

porto og gebyrer

189

98

16

0

0

kontorartikler

0

23

0

0

123

Telefon excl privat andel

526

430

433

947

471

revisor

1256

998

1069

939

994

vagtværn

133

192

0

160

37

kontingenter

6

0

0

0

0

småanskaffelser

132

465

304

113

0

Afskrivning driftsmidler

0

0

0

0

0

renter pengeinstitut

0

0

0

0

0

renter realkredit

0

0

0

0

0

I alt selvangivet vedr. skilte-

arbejde

6174

3200

4388

4334

16

"

Landsskatterettens afgørelse

Udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Udgiften skal være direkte knyttet til indkomsten, og den skal ligge inden for virksomhedens naturlige rammer. Private udgifter kan ikke fradrages, jf. statsskattelovens § 6, stk. 2.

Klageren har siden den 1. februar 1976 været registreret med virksomheden [virksomhed2]. Virksomheden ændrede driftsform i 2012 i forbindelse med salget af malerforretningen, biler og lager m.v. til sønnen [person1]. Klageren har efterfølgende for indkomstårene 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017 selvangivet skattepligtige resultater af selvstændig virksomhed før finansielle poster på henholdsvis -85.722 kr., -71.033 kr., -80.196 kr., -63.225 kr. og -65.501 kr. Klageren har valgt beskatning efter reglerne i virksomhedsordningen.

SKAT har efter en vurdering af klagerens tilbageværende aktiviteter i indkomstårene 2013-2017 opdelt de selvangivne regnskabsresultater i tre driftsgrene. Indtægter og udgifter er således fordelt på aktiviteterne; skiltearbejde, udlejningen af ejendom og liftudlejning. I den forbindelse er langt størstedelen af de fratrukne udgifter i klagerens virksomhedsregnskaber henført til skilteaktiviteten, der er anset for en ikke erhvervsmæssig virksomhed, hvilket repræsentanten under klagesagen har accepteret.

De resterende udgifter er henført til ejendomsudlejningen, idet udgifterne vedrørende liftudlejningen er medtaget i særskilte regnskaber for [virksomhed1] I/S. SKAT har samtidig foretaget nogle ligningsmæssige korrektioner vedrørende vedligeholdelsesudgifter, ejendomsskatter, ejendomsværdiskat samt huslejeindtægter for de omhandlede indkomstår. SKAT har flyttet de regulerede driftsresultater af driftsgrenene udlejningsejendom og liftudlejning til anden kapitalindkomst.

SKAT har opgjort de regnskabsmæssige driftsresultater af skiltearbejdet for indkomstårene 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017 til henholdsvis -113.929 kr., -91.303 kr., -117.495 kr., -102.174 kr. og -88.792 kr.

SKAT har endvidere opgjort de skattemæssige driftsresultater af ejendomsudlejningen for 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017 til henholdsvis 60.078 kr., 37.464 kr., 50.591 kr., 51.704 kr. og 51.429 kr.

SKAT har endelig opgjort klagerens skattemæssige driftsresultater vedrørende hans andel i interessentskabets liftudlejning for 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017 til henholdsvis -5.333 kr., -8.407 kr., 5.453 kr., -1.990 kr. og -18.730 kr.

Landsskatteretten finder, at SKAT har været berettiget til at opdele klagerens indtægter og udgifter for indkomstårene 2013-2015 i tre forskellige driftsgrene, der skattemæssigt skal behandles uafhængigt af hinanden. Der er herved henset til, at klagerens hidtidige selvstændige virksomhed i betydelig grad ændrede driftsform i 2012 i forbindelse med overdragelsen af malerforretningen, og at klagerens tilbageværende aktiviteter; skiltearbejde, udlejningen af ejendom og liftudlejning må anses for artsfremmede aktiviteter.

Spørgsmålet er herefter, om driftsresultaterne vedrørende de tre driftsgrene er opgjort korrekt, og om SKAT har været berettiget til at overføre driftsresultaterne af driftsgrenene udlejningsejendom og liftudlejning til anden kapitalindkomst. Der skal endvidere tages stilling til repræsentantens anmodninger om omgørelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 30.

Udlejningsvirksomhed

SKAT har opgjort resultaterne af ejendomsudlejningen for 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017 til henholdsvis 60.078 kr., 37.464 kr., 50.591 kr., 51.704 kr. og 51.429 kr. I den forbindelse er langt størstedelen af de fratrukne udgifter i klagerens virksomhedsregnskaber henført til skilteaktiviteten. De resterende udgifter er henført til ejendomsudlejningen. De regulerede driftsresultater af udlejningsejendommen er flyttet til beskatning som anden kapitalindkomst, jf. personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 6.

Landsskatteretten bemærker, at der i klagerens virksomhedsregnskaber er fratrukket meget betydelige udgifter, når der henses til arten af klagerens aktiviteter med meget beskeden skilteaktivitet og udlejning af erhvervsareal fra ejendommen [adresse1], hvor klageren og hans ægtefæll har bolig. Ejendommen har siden den 1. januar 2000 været vurderet som en beboelsesejendom med 1 lejlighed. En ejendom kan først vurderes som en blandet beboelses- og erhvervsejendom, når mindst 25 % af ejendommens værdi kan henføres til erhvervsdelen. Retten lægger ejendommens vurderingsmæssige status til grund for den skattemæssige behandling af indtægter og udgifter vedrørende ejendommen, hvorfor SKAT har været berettiget til at nægte fradrag for vedligeholdelsesudgifter og ejendomsskatter m.v. Da ejendommen er omfattet af ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 1, skal indkomst fra udlejning af en del af ejendommen beskattes som kapitalindkomst, jf. personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 6.

Klagerens repræsentant er uenig i SKATs opgørelse af, hvilke driftsudgifter der henhører til henholdsvis skiltearbejdet og udlejningsejendommen. Repræsentanten har opgjort underskuddene vedrørende skiltearbejdet for indkomstårene 2013-2017 til henholdsvis -6.174 kr., -3.200 kr., -4.388 kr., -4.334 kr. og -16 kr., idet han har henført de øvrige udgifter i klagerens virksomhedsregnskaber til udlejning af lokaler og driftsmidler. Der er eksempelvis for 2013 blandt andet henført udgifter til afskrivninger på driftsmidler 76.298 kr., autodrift 22.605 kr., revisor 12.560 kr., telefon 5.259 og vedligeholdelse værksted 7.704 kr.

De konkrete udgifter vedrørende udlejning af to maskiner fremgår af regnskabet for [virksomhed1] I/S, hvor klageren har medtaget 50 % af driftsresultatet som sekundære indtægter i regnskabet/selvangivelsen. Klagerens virksomhed har i betydelig grad ændret driftsform i 2012, men efter salget af malerforretningen er der fortsat medtaget meget betydelige udgifter i klagerens virksomhedsregnskaber. Landsskatteretten finder, at klagerens erhvervsmæssige virksomhedssfære efter 2012 reelt kun har omfattet delvis udlejning af bygninger og deltagelse i [virksomhed1] I/S.

Landsskatteretten finder, at repræsentanten ikke har godtgjort, at den delvise udlejning af ejendommen til sønnerne malermester [person1] og tømrermester [person2] har medført yderligere driftsudgifter i klagerens udlejningsvirksomhed end de af SKAT godkendte, herunder 50 % af revisorregningen. Der er herved særligt henset, at arten af klagerens udlejning af erhvervsareal ikke kan betinge afholdelse af så betydelige driftsudgifter, som der fremgår af regnskaberne. Retten finder således, at kun en mindre del af de fratrukne udgifter angår udlejningsvirksomheden, og at langt hovedparten af de fratrukne udgifter reelt vedrører skiltearbejde og ikke fradragsberettede privateudgifter.

Retten stadfæster derfor SKATs afgørelse på dette punkt.

Skiltearbejde

Underskud af ikke erhvervsmæssig virksomhed kan ikke fradrages i anden indkomst. Bedømmelsen af, om en virksomhed kan anses for erhvervsmæssig, foretages ud fra en samlet konkret vurdering af virksomheden, hvori alle relevante forhold skal inddrages. Efter praksis indgår det med en betydelig vægt, om virksomheden kan anses for etableret og drevet med udsigt til at opnå en rimelig fortjeneste, det vil sige er indrettet med henblik på en systematisk indkomsterhvervelse. Der henvises til Højesterets dom af 4. november 1999, som er offentliggjort i TfS 1999,863, og til Højesterets dom af 2. februar 2007, som er offentliggjort i SKM2007.107.HR.

Landsskatteretten finder, at der ikke i de omhandlede indkomstår var udsigt til, at driftsgrenen skiltearbejde ville blive rentabel indenfor en kortere årrække og dermed give en fortjeneste med plads til en rimelig driftsherreløn og forrentning af den investerede kapital. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for underskud vedrørende skiltearbejdet, idet aktiviteten ikke været drevet erhvervsmæssigt i skattemæssig henseende.

SKAT opgjort de regnskabsmæssige driftsresultater af skiltearbejdet for indkomstårene 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017 til henholdsvis -113.929 kr., -91.303 kr., -117.495 kr., -102.174 kr. og -88.792 kr. I den forbindelse er langt størstedelen af de fratrukne udgifter i klagerens virksomhedsregnskaber henført til skilteaktiviteten. De resterende udgifter er henført til ejendomsudlejningen.

Repræsentanten er uenig i SKATs opgørelse af, hvilke driftsudgifter der henhører til skilteaktiviteten. Repræsentanten har opgjort underskuddene vedrørende skiltearbejdet for indkomstårene 2013, 2014 og 2015 til henholdsvis -6.174 kr., -3.200 kr., -4.388 kr., idet han har henført langt størstedelen af udgifterne i klagerens virksomhedsregnskaber til udlejning af lokaler og driftsmidler.

Landsskatteretten bemærker, at det beskedne skiltearbejde ikke kan betinge afholdelse af så betydelige driftsudgifter, som SKAT har henført til virksomhedsgrenen skiltearbejde. Retten er således ikke enig med SKAT i størrelsen af de fratrukne udgifter, der er henført til virksomhedsgrenen skiltearbejde, idet en betydelig del af udgifterne må anses for ikke fradragsberettigede private udgifter.

Landsskatteretten tiltræder dog, at der for indkomstårene 2013, 2014 og 2015 er nægtet fradrag for henholdsvis -113.929 kr., -91.303 kr. og -117.495 kr., idet disse udgifter vurderes at skulle henføres til ikke erhvervsmæssig virksomhed og private udgifter. Retten finder således efter en konkret vurdering ikke grundlag for at tilsidesættes SKATs vurdering af, hvilke udgifter der kan fratrækkes ved indkomstopgørelserne for de omhandlede indkomstår, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Retten stadfæster derfor SKAT afgørelse af, hvilke udgifter der ikke kan fratrækkes ved indkomstopgørelserne for de omhandlede indkomstår. Retten har foretaget samme konklusion i klagesagen for indkomstårene 2016 og 2017, der behandles under sagsnummer [...].

[virksomhed1] I/S

Personskattelovens § 4, stk. 1, har følgende ordlyd:

"Kapitalindkomst omfatter det samlede nettobeløb af

(...)

nr. 11. har følgende ordlyd: indkomst fra udlejning af afskrivningsberettigede driftsmidler og skibe uanset antal ejere, når den skattepligtige ikke deltager i virksomhedens drift i væsentligt omfang,"

[virksomhed1] I/S har kun to maskiner, som udlejes: 1 lift og 1 minilæsser. I regnskaberne for 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017 er medtaget omsætninger på henholdsvis 25.310 kr., 32.200 kr., 35.300 kr., 13.608 kr. og 15.200 kr.

Det er oplyst, at der er et tidsforbrug på ca. 21/2 - 3 timer pr. udlejning, og at der i 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017 er sket udlejninger henholdsvis 13, 17, 15, 10 og 7 gange. Interessenterne, der i øvrigt selv har lejet maskinerne, deles om arbejdet, der består af aflevering og afhentning af maskiner, kørsel til service, udførelse af småreparationer samt vask og rengøring af maskinerne.

SKAT har beskattet klagerens skattepligtige andel af driftsresultaterne i [virksomhed1] I/S som kapitalindkomst, idet klagerens udlejning af driftsmidler er anset for omfattet af anpartsreglerne, jf. personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 11. Der er herved lagt til grund, at klageren ikke kan anses at have deltaget i virksomhedens drift i væsentligt omfang, hvilket forudsætter aktiv deltagelse i mindst 50 timer pr. måned, jf. Den juridiske vejledning, afsnit C.C.3.1.5.

Repræsentanten har anført, at klageren driver personlig virksomhed med hovedvægten på udlejning af de erhvervsmæssige lokaler samt stille driftsmateriel til rådighed for lejeren malermester [person1]. [virksomhed1] I/S er nært beslægtet med begge sønnernes virksomheder, der bruger driftsmidlerne. Han har henvist til Skatterådets dispensationsbeføjelse i personskattelovens § 4, stk. 6, hvorefter der kan dispenseres fra kravet om, at den skattepligtige skal have deltaget i virksomhedens drift i væsentligt omfang. Dispensationen omfatter efter hans opfattelse både generationsskifte eller særlige omstændigheder i klagerens situation.

Repræsentanten har endvidere under henvisning til skatteforvaltningslovens § 30 anmodet om selvangivelsesomvalg, såfremt der ikke gives medhold i klagen. Omvalget vedrører en overdragelse af [virksomhed1] I/S med tilbagevirkende kraft pr. 1. januar 2013 til [person2].

Landsskatteretten bemærker, at en overdragelse af [virksomhed1] med tilbagevirkende kraft pr. 1. januar 2013 umiddelbart ikke har karakter af et selvangivelsesomvalg i henhold til skatteforvaltningslovens § 30. Anmodningen vedrører reelt omgørelse af privatretlige dispositioner, jf. skatteforvaltningslovens § 29, hvor anmodningen skal rettes til Skatteforvaltningen. Retten kan derfor ikke tage stilling til den ønskede omgørelse.

Landsskatteretten bemærker herefter, at anpartsreglerne finder anvendelse på alle indtægter og udgifter vedrørende udlejning af afskrivningsberettigede driftsmidler uanset antal ejere, når den skattepligtige ikke selv deltager i virksomhedens drift i væsentligt omfang. Retten finder det usandsynligt, at klageren har anvendt mindst 50 timer pr. måned i virksomheden i den omhandlede årrække. Der er herved henset til antallet af udlejninger, den begrænsede omsætning i årene 2013-2017 samt at der er to deltagere i virksomhedens aktiviteter. Underskuddene for 2013 og 2014 kan ikke fratrækkes i anden indkomst, jf. personskattelovens § 13, stk. 6, men kan fremføres til modregning i eventuelle fremtidige overskud.

Den omstændighed, at Skatterådet har dispensationsbeføjelse i personskattelovens § 4, stk. 6, kan ikke føre til et andet resultat, idet retten ikke kan dispensere fra arbejdskravet. Retten stadfæster derfor SKATs afgørelse på dette punkt.

Tab på driftsmidler

Repræsentanten har under henvisning til skatteforvaltningslovens § 30 anmodet om selvangivelsesomvalg, idet SKAT har foretaget en fuldstændig ændring af de skattemæssige ansættelser af virksomhedsindkomst fra personlig indkomst til kapitalindkomst. Klageren har derfor ret til fradrag for tab i forbindelse med salg af driftsmidler. SKAT kan her ikke postulere forældelse, da ansættelsesændringerne burde have medført, at der var givet fradrag for tab på den skattemæssige værdi på driftsmidler, jf. afskrivningslovens § 9. Tabet skulle være fratrukket uanset, om klageren driver virksomhed eller ej.

SKAT har anført, at klagerens virksomhed med skiltearbejde må anses for ophørt samtidig med salget af malerforretning i 2012, og at driftsmidlerne på dette tidspunkt er overgået til ikke erhvervsmæssig virksomhed til den skattemæssigt nedskrevne værdi. Et eventuelt tab på driftsmidler hører således skatteretligt til i indkomståret 2012, hvor sidste frist for anmodning om ændring af indkomsten for indkomståret 2012 var den 1. maj 2016, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. SKAT er af den opfattelse, at klageren allerede i 2012 burde have indset, at virksomheden med skiltearbejde ikke var erhvervsmæssig. Der er derfor ikke godkendt fradrag for tab på driftsmidler i 2013, 2014 eller 2015. SKAT har i den påklagede afgørelse anført følgende:

"Såfremt du mener, at du er berettiget til ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for 2012 beder vi dig om at fremsende særskilt anmodning herom med beløbsmæssig opgørelse, idet der skal tages behørig hensyn til værdien af de driftsmidler, der er beholdt."

Landsskatteretten bemærker, at et selvangivelsesomvalg i henhold til skatteforvaltningslovens § 30 skal rettes til Skatteforvaltningen. Retten kan derfor ikke tage stilling til det ønskede omvalg, der i øvrigt retter sig mod indkomståret 2012, der ikke er omfattet af den påklagede afgørelse.

Landsskatteretten bemærker herefter, at klageren i indkomstopgørelserne for 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017 har foretaget betydelige skattemæssige afskrivninger på de omhandlede driftsmidler med udgangspunkt i saldoværdien 31. december 2012, uanset at malerforretningen m.v. var solgt i 2012. Der har ikke i indkomstårene været nogen indtægter af betydning vedrørende de omhandlede aktiver, hvorfor klageren på et tidligere tidspunkt burde have revurderet, hvilke aktiver der fortsat blev erhvervsmæssigt anvendt. Retten har ovenfor vurderet, at klagerens erhvervsmæssige virksomhedssfære efter 2012 kun har omfattet delvis udlejning af bygninger og deltagelse i [virksomhed1] I/S.

Landsskatteretten finder, at der ikke kan godkendes fradrag for tab på driftsmidler i 2013, idet et eventuelt tab på driftsmidler skal henføres til indkomståret 2012, hvor driftsmidlerne må anses for overgået til ikke erhvervsmæssig virksomhed og/eller privat anvendelse.

Virksomhedsordningen

Virksomhedsskattelovens § 1, stk. 1 har følgende ordlyd:

"Skattepligtige personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed, kan anvende virksomhedsordningen efter reglerne i dette afsnit på indkomst fra virksomheden. Dette gælder dog ikke, hvis indkomst fra virksomheden er kapitalindkomst efter § 4, stk. 1, nr. 9 eller 11, i personskatteloven. Endvidere kan virksomhedsordningen ikke anvendes på konkursindkomst, jf. konkursskattelovens § 6."

Klageren har anvendt virksomhedsordningen i selvangivelserne for indkomstårene 2013-2017, ligesom ordningen har været anvendt i tidligere år, jf. virksomhedsskattelovens afsnit I.

SKAT har nægtet klageren beskatning efter virksomhedsordningen under henvisning til, at aktiviteterne i [virksomhed1] I/S og indkomsten ved delvis ejendomsudlejning er kapitalindkomst, og at skiltearbejde ikke kan anses for at være erhvervsmæssigt i skattemæssig henseende.

Landsskatteretten bemærker, at retten ovenfor har vurderet, at udlejningsaktiviteterne i [virksomhed1] I/S og indkomsten ved delvis ejendomsudlejning skal beskattes som kapitalindkomst uanset, at klageren driver selvstændig erhvervsvirksomhed. Efter salget af malervirksomheden driver klagerens således ikke nogen virksomhed, der kan beskattes efter reglerne i virksomhedsskatteloven.

Retten stadfæster derfor SKATs afgørelse på dette punkt.