Kendelse af 14-06-2019 - indlagt i TaxCons database den 06-07-2019

SKAT har givet afslag på anmodning om beskatning efter forskerskatteordningen, jf. kildeskattelovens §§ 48 E-F.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren blev ansat i [virksomhed1] A/S med start pr. 1. august 2015. Ansættelseskontrakten er underskrevet den 12. februar 2015. Den 19. december 2016 blev anmodning om beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E-F indsendt til SKAT.

På dette tidspunkt var der ikke indhentet en godkendelse af klagerens forskningskvalifikationer. Den 3. januar 2017 blev ansøgning herom indsendt til Det Frie Forskningsråd.

Klagerens videnskabelige kvalifikationer og forskningsstilling blev godkendt af Det Frie Forskningsråd den 19. januar 2017.

SKATs afgørelse

SKAT har givet afslag på ansøgning om beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E-F. Til støtte herfor har SKAT anført følgende:

”I har den 3. januar 2017 indsendt en ansøgning til Forskning- og Innovationsstyrelsen. Du er ansat pr. 1. august 2015 hos [virksomhed1] A/S. Jeres ansøgning til Forskning- og Innovationsstyrelsen er således indsendt 17 måneder efter ansættelsen hos [virksomhed1] A/S.

Det Frie Forskningsråd har den 19. januar 2017 godkendt jeres ansøgning.

Kildeskattelovens § 48 E stk. 4 lyder således:

”Personer, hvis kvalifikationer som forskere ved påbegyndelsen af ansættelsesforholdet er godkendt af en offentlig forskningsinstitution eller Det Frie Forskningsråd jf. Lov om forskningsrådgivning m.v. og som skal udføre forskningsarbejde, er ikke omfattet af vederlagskravet i stk. 3, nr. 3.”

Reglerne for godkendelse af en medarbejders kvalifikationer som forsker er fastsat af Ministeren for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser i bekendtgørelse nr. 216 af 1. marts 2013 jf. kildeskattelovens § 48 E stk. 6.

I Den Juridiske Vejledning 2017-1 afsnit C.F.6.3.1 er der anført følgende:

Godkendelse som forsker, skal foreligge ved ansættelsens begyndelse. Se kildeskattelovens§ 48 E, stk. 4.

Det accepteres dog, at medarbejderen tiltræder stillingen, inden godkendelsen foreligger, hvis der indgives ansøgning om godkendelse som forsker til Det Frie Forskningsråd senest en månedefter ansættelsesforholdets påbegyndelse. Se SKATs styresignal SKM2016.31.SKAT.

SKATs begrundelse

Jeres ansøgning til Forskningsrådet er først indgivet 17 måneder efter din ansættelse hos [virksomhed1] A/S. For at SKAT kan registrere anmodningen om beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E-F, skulle ansøgningen til Forskningsrådet være indsendt til rådet senest en måned efter du var ansat. På denne baggrund finder vi, at du ikke kan blive registreret med beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E-F under din ansættelse hos [virksomhed1] A/S.

Indsigelse

Du har telefonisk den 21. juni 2017, pr. mail den 29. juli og brev den31. juli 2017, gjort indsigelser til forslaget, du oplyser bl.a. at du forgæves, siden du startede i virksomheden [virksomhed1] A/S 1. august 2017, har du forsøgt at komme i kontakt med SKAT, for at høre hvad du og virksomheden skulle gøre for at du kunne komme under ordningen i Kildeskattelovens §§ 48E-F. Du fik ikke nogen tilbagemelding fra SKAT når du skrev eller sendte mails. Du fik til sidst i december måned 2016 et møde med SKAT i [by1], hvor de oplyste hvordan du skulle forholde dig. Som det fremgår af styresignalet SKM2016.31.SKAT, skal der indgives en ansøgning om godkendelse som forsker til Det frie Forskningsråd senest en måned efter ansættelsesforhold påbegyndelse. Din ansøgning er først indsendt 17 måneder efter din ansættelses påbegyndelse, hvilket er for sent ifølge styresignalet og Kildeskattelovens § 48E stk. 4. SKAT fastholder forslaget om, at du ikke kan registreres efter Kildeskattelovens §§ 48E-F.”

Klagerens opfattelse

Klageren har påstået, at denne bør være omfattet af forskerskatteordningen, idet fristoverskridelsen skyldes skattesystemet.

Af klagen fremgår bl.a. følgende:

”1. As part of the consideration for me to work for [virksomhed1] ([virksomhed1]) A/S, I got a letter from [virksomhed1] (Appendix I) for me to apply for then 25 % tax rate before starting working on 1 August 2015. I called and emailed several times to your office in [by1] according the online information of Skat in the beginning of August 2015, but I got no response. Without a proper guidance from Skat, I just could not know how to proceed.

2. I also wrote to [person1] at [virksomhed1] to ask how to apply for such a tax rate, but I received also no response. Against this background, one confusing information I found from your online page (www.taxindenmark.com/article.34.html) among other conditions to be qualified for the 25 % tax rate: the monthly pay for key employees must be at least DKK 63,800 (2010) (Appendix II). But what I got from [virksomhed1] was just DKK 42,000 per month (Appendix III). This information gave me the impression that I was not qualified for the tax rate. At this point in time, I felt that I was somewhat either misinformed or misled. I was, by no means, could proceed with the application process.

3.Only in December last year, I recalled that in Sweden there is a Skat office in my home town, then I started to search for such an office in [by2] in the hope that my understanding could be wrong and I could to get a definitely answer from the stuffs there. Eventually I found only a closed tax office in [by2] with critically a contact information on the door. I called your office in [by1] with the telephone number written on the door, fortunately this telephone number worked, I could make an appointment with Skat in [by1] after searching, waiting and puzzling for about 16 months.

4. Only after the visit to Skat in [by1], I could know how to proceed with the application and I acted immediately.

Apparently it was in my interest to apply for the tax rate ASAP and I did exactly that as soon I arrived in Denmark. But the system failed me and I could not get any information for me to proceed.

Even if I did not get any tax reduction according to what has been expected, I have carried out my task fully according to the contract i.e. to transfer G3 vaccine adjuvant technology to [virksomhed1]. According to what I understand today, I am a fully qualified expat working under exactly the conditions stated by Skat.

The delay for my application has much to do with the system, nothing to do with my intention. I should not be the one or the only one to take the full responsibility and punishment.

I am a living and working expat still carrying out the intended task at [virksomhed1] in Denmark. I would like to ask: How should Skat or the system define me otherwise?”

Klageren er fremkommet følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:

“It is also acceptable to me to have the expat tax rate from the date when I had all the documents ready i.e. about 17 months later after starting working for [virksomhed1] A/S on 1 August 2015.”

Landsskatterettens afgørelse

Forskere og højtlønnede personer, der opfylder betingelserne i kildeskattelovens § 48 E, kan vælge at blive beskattet efter reglerne i kildeskattelovens § 48 F.

Efter kildeskattelovens § 48 E, stk. 4, skal klagerens kvalifikationer som forsker være godkendt ved begyndelsen af ansættelsesforholdet. Dette anses ifølge cirkulære nr. 130 af 28. juni 2000, punkt 5.1, for opfyldt, hvis godkendelsen foreligger inden for det tidsrum efter ansættelsesforholdets påbegyndelse, der sædvanligvis medgår til forskningsrådenes godkendelsesprocedure.

Praksis blev ændret med virkning fra den 1. januar 2016, jf. SKATs styresignal af 21. januar 2016, SKM2016.31.SKAT, punkt 4. Herefter accepteres det, at medarbejderen har tiltrådt stillingen inden godkendelsen foreligger, hvis ansøgningen om godkendelse som forsker til Det Frie Forskningsråd er indgivet senest en måned efter ansættelsesforholdets begyndelse.

Styresignalet blev udsendt med henblik på at sikre en ensartet regelanvendelse vedrørende fastlæggelsen af den frist, der gælder for godkendelse af forskere. I tre afgørelser fra Landsskatteretten af den 3. oktober 2013 blev det fastslået, at SKAT i perioden fra 2007 til 2011 havde etableret en praksis for godkendelse af ansøgninger om anvendelse af forskerskatteordningen, som var mere lempelig end de regler, der følger af punkt 5.1. i cirkulære nr. 130 af 28. juni 2000. I en af afgørelserne forelå Forskningsrådets godkendelse 4 måneder og 10 dage efter påbegyndelsen af ansættelsesforholdet. Landsskatteretten gav skatteyderen medhold i, at ansøgningen ikke var indgivet for sent som følge af SKATs lempelige praksis.

Landsskatteretten bemærker, at klagerens ansættelseskontrakt i virksomheden [virksomhed1] A/S er underskrevet den 12. februar 2015 med påbegyndelse af ansættelsesforholdet den 1. august 2015. Ansøgning til Det Frie Forskningsråds sekretariat er indsendt den 3. januar 2017 og godkendelse af forskerkvalifikationer er modtaget den 19. januar 2017. Der er forløbet godt 18 måneder fra ansættelsen blev påbegyndt til godkendelsen forelå. Godkendelsen er således modtaget væsentligt senere end Landsskatteretten accepterede i ovennævnte afgørelse.

Klageren har i sine bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling anmodet om at blive omfattet af forskerskatteordningen på tidspunktet for godkendelsens modtagelse. Retten bemærker, at det ikke er muligt at blive omfattet af forskerskatteordningen på tidspunktet for godkendelsen, da denne er modtaget 18 måneder efter ansættelsesforholdets påbegyndelse. Godkendelsen skal ifølge kildeskattelovens § 48E, stk. 4 foreligge på tidspunktet for ansættelsesforholdets påbegyndelse eller senest 4 måneder 10 dage efter ansættelsesforholdets påbegyndelse, som fastslået af Landsskatteretten, jf. ovenfor.

Retten finder herefter, at klageren ikke har opfyldt betingelsen i kildeskattelovens § 48 E, stk. 4, idet godkendelsen er modtaget for sent.

Det kan ikke tillægges betydning, at klageren havde misforstået, at betingelsen om indkomstkravet i kildeskattelovens § 48E, stk. 3, nr. 3 ikke er en forudsætning for at blive beskattet efter forskerskatteordningen i henhold til kildeskattelovens § 48E, stk. 4, og derfor først efter fristen ansøgte om godkendelse af forskerkvalifikationer hos Det Frie Forskningsråd.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.