Kendelse af 21-12-2021 - indlagt i TaxCons database den 20-01-2022

Journalnr. 17-0988446

SKAT har foretaget korrektion af selskabets indberettede underskud til fremførsel i underskudsregisteret for indkomstårene 2013-2015.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Ifølge sagens oplysninger har selskabet selvangivet skattepligtig indkomst for 2010 på -12 kr. og kildeartsbegrænset tab på -656.268 kr. I forbindelse med indberetning af underskud til underskudsregisteret i 2015 bliver repræsentanten opmærksom på, at det selvangivne kildeartsbegrænsede tab i 2010 skulle have været medtaget under opgørelsen af selskabets skattepligtige indkomst for 2010.

Selskabets repræsentant har i mail af 27-02-2017 oplyst SKAT følgende omkring opgørelsen af klagers skattepligtige indkomst for 2010:

"Hermed forklaring af indberetning jf. jeres brev af 17. februar 2017

Opgørelse af skattepligtig indkomst for indkomståret 2010

Resultat i henhold til regnskab

185.341

- rentetillæg selskabsskat

-12

- resultat af dattervirksomhed

-252.867

Årets skattepligtige indkomst

-67.538

I dette indkomstår 2010 er der fejlagtigt registreret kildeartsbestemt tab på kr. 658.712.

Kapitalpleje, nye regler, jf. notat fra [virksomhed1]

563.226

Formueinvest, lagerregulering

92.036

[finans1], lagerregulering

3.450

658.712

Kr. 658.712 skulle være selvangivet som negativ skattepligtig indkomst. Det er dette jeg har forsøgt at rette i forbindelse med indberetning af de skattepligtige underskud.

(...)"

SKATs afgørelse

Af SKATs afgørelse af 10. april 2017 fremgår det bl.a.:

"Afgørelse: Vi har ændret selskabets registrerede underskud til fremførsel

Vi har foretaget en udsøgning for differencer mellem det registrerede underskud i det digitale underskudsregister og det selvangivne underskud til fremførsel (felt 085).

Vi har konstateret, at der er en difference ultimo 2013, hvorfor vi ændrer jeres underskud til fremførsel ultimo 2013 fra 758.510 kr. til 99.798 kr., jeres underskud til fremførsel ultimo 2014 ændres fra 758.905 kr. til 100.193 kr., og jeres underskud til fremførsel ultimo 2015 ændres fra 756.943 til 98.231 kr.

Vi ændrer samtidig jeres underskudssaldi i underskudsregisteret, så de stemmer overens med de beregnede saldi.

Selvom vi har gennemgået oplysningerne, udelukker det ikke, at vi på et senere tidspunkt vil se på regnskabsmaterialet igen.

SKATs ændringer

Indkomståret 2013

Indberettet underskudssaldo i underskudsregisteret ultimo 2013 758.510 kr.

Regulering af underskudssaldoen ultimo 2013 jf. indberettet selvangivelse - 658.712 kr.

Selvangivet underskud til fremførsel (felt 085) ultimo 2013 99.798 kr.

Indkomståret 2014

Selvangivet underskud til fremførsel (felt 085) ultimo 2014 758.905 kr.

Regulering af underskudssaldoen ultimo 2014 jf. nedenstående opgørelse

-658.712 kr.

Ansat underskud til fremførsel (felt 085) ultimo 2014 100.193 kr.

Indkomståret 2015

Selvangivet underskud til fremførsel (felt 085) ultimo 2015 756.943 kr.

Regulering af underskudssaldoen ultimo 2015 jf. nedenstående opgørelse

-658.712 kr.

Ansat underskud til fremførsel (felt 085) ultimo 2015 98.231 kr.

Sagsfremstilling og begrundelse

1.Underskudsfremførsel

1.1.De faktiske forhold

I har selvangivet et underskud til fremførsel (felt 085) på 99.798 kr. ultimo 2013 på jeres selvangivelse, men indberettet en underskudssaldo i underskudsregisteret på 758.510 kr., ifølge vores beregning burde denne indberetning have været 99.798 kr.

I har selvangivet jeres underskudssaldo ultimo 2014 til 758.905 kr., ifølge vores beregning burde dette underskud til fremførsel være 100.193 kr.

I har selvangivet jeres underskudssaldo ultimo 2015 til 756.943 kr., ifølge vores beregning burde dette underskud til fremførsel være 98.231 kr.

1.2.Selskabets bemærkninger

27/02-2017: Selskabet bemærker, at differencen mellem den selvangivne underskudssaldo og vores beregninger, skyldes at kunden i 2010, ved en fejltagelse, er kommet til at angive nogle tab som kildeartsbestemte tab, selvom disse ud fra kundens overbevisning skulle have været angivet som negativ skattepligtig indkomst.

10/04-2017: Selskabet er ikke vendt tilbage med yderligere bemærkninger.

1.3.Retsregler og praksis

Selskabsskattelovens §§ 12 - 12D omkring udnyttelse af underskud.

Den juridiske vejledning afsnit C.D.3.1.4.3.7. (SKATs mulighed for at korrigere en underskudssaldo)

1.4.SKATs bemærkninger og begrundelse

Med baggrund i jeres tidligere indsendte selvangivelser, foreslår vi, at underskudssaldoen ultimo 2013, 2014 og 2015 beregnes således:

Jeres indberetning

Vores beregning

Årstal

Skattepligtig indkomst

Anvendt underskud

Ultimo Saldo

(F085)

Primo Saldo

Ultimo Saldo (F085)

Difference

2008

-33.193

33.193

0

33.193

0

2009

1.313

31.880

33.193

31.880

0

2010

-12

31.892

31.880

31.892

0

2011

-67.538

99.430

31.892

99.430

0

2012

-415

99.845

99.430

99.845

0

2013

47

99.798

99.845

99.798

0

2014

-395

758.905

99.798

100.193

-658.712

2015

1.962

756.943

100.193

98.231

-658.712

Da I har selvangivet en skattepligtig indkomst med -395 kr. for indkomståret 2014, ændres jeres underskudssaldo ultimo 2014 fra 758.905 kr. til 100.193 kr.

Da I har selvangivet en anvendelse af fremført underskud med 1.962 kr. for indkomståret 2015, ændres jeres underskudssaldo ultimo 2015 fra 756.943 kr. til 98.231 kr.

Der kan som udgangspunkt ikke ske ordinær genoptagelse af den selvangivne indkomst for 2010 efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, da den ordinære genoptagelsesfrist er overskredet.

Spørgsmålet bliver således, om der kan ske ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27. Det følger i midlertidigt af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, at en ekstraordinær genoptagelse af tidligere ansættelser skal fremsættes til SKAT, af den skattepligtige, senest 6 måneder efter, at de relevante oplysninger er kommet til kundskab for den pågældende. Da der er tale om en fejl i 2010, som det må formodes, at kunden har været bekendt med, ved indsendelse af selvangivelsen for 2014 og 2015 ved at medregne felt 086 i felt 085 og kunden samtidig ved kontakt pr. 23/02 udtaler "at hun troede dette var nok, men at, da vi nu kontakter hende, muligvis har begået en fejl ved ikke at indberette, hvorfor hun foretager ændringen." Der kan derfor som udgangspunkt heller ikke ske ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27 jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

1.5.SKATs afgørelse

Der er ikke fremkommet yderligere oplysninger, hvorfor SKATs forslag af 7. marts 2017 fastholdes.

2.Kildeartsbestemte tabssaldi

2.1.De faktiske forhold

Der er foretaget en indberetning af jeres tabssaldo i underskudsregisteret ultimo 2013 på 0 kr.

Der er ikke foretaget en indberetning af jeres tabssaldo ultimo 2014.

Der er ikke foretaget en indberetning af jeres tabssaldo ultimo 2015.

Ud fra selskabets bemærkninger pr. 27/02-2017, fremgår det, at der ved en fejl er selvangivet kildeartsbestemte tab siden 2010. Disse kildeartsbestemte tab skulle have været selvangivet som skattepligtig indkomst for 2010. Forholdet bortfalder.

2.2.Selskabets bemærkninger

27/02-2017: Selskabet bemærker i forbindelse med fremsendt mail af 27. februar 2017, at den skattepligtige indkomst for 2010, ved en fejl er indberettet med et kildeartsbestemt tab på 658.712 kr., dette kildeartsbestemte tab skulle ifølge selskabet således have været selvangivet som negativ skattepligtig indkomst.

10/04-2017: Selskabet er ikke vendt tilbage med yderligere bemærkninger.

2.3.Retsregler og praksis

Aktieavancebeskatningslovens §§ 9, 19, 43, Kursgevinstlovens § 31A og Nettokurstab ultimo § 22

2.4.SKATs bemærkninger og begrundelse

I forbindelse med Lov 2014-05-28 nr. 528 om ændring af aktieavancebeskatningsloven, selskabsskatteloven og skattekontrolloven blev skattekontrolloven ændret således, at det fremgår af skattekontrollovens § 1, stk. 1, 4. pkt. at kildeartsbestemte tab, som ikke er selvangivet, fortabes, medmindre der kan ske genoptagelse af ansættelsen efter skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Det fremgår af selvangivelserne for 2014 og 2015, at der ikke er indberettet kildeartsbestemte tab, hvorfor tabet bortfalder.

2.5.SKATs afgørelse

Der er ikke fremkommet yderligere oplysninger, hvorfor SKATs forslag af 7. marts 2017 fastholdes.

Selskabets opfattelse

Repræsentanten har på vegne af selskabet nedlagt påstand om, at SKATs afgørelse ændres, således at underskud fra indkomståret 2010 anerkendes ved registreringerne af underskud for de omhandlede indkomstår.

I klageskrivelse af 4. juli 2017 anføres følgende:

"(...)

[virksomhed2] Registreret revisionsanpartsselskab klager over skats ændring af registrerede underskud.

Hermed kort resume. I forbindelse med at selskaber skulle registrere tidligere års underskud hos SKAT senest den 1. september 2015, erfarer jeg ved registrering den 21. august 2015, at tab på værdipapirer, fejlagtigt er ført som kildeartsbestemt tabssaldi. På dette tidspunkt ringer jeg til SKAT, og spørger om, hvordan dette kan korrigeres. Jeg får at vide fra skattemedarbejderen, at I forbindelse med registrering af underskud, at jeg blot kan ændre i saldi fra kildeartsbestemt underskud, til underskud i skattepligtig indkomst, hvilket jeg gør, og er i god tro om, at tingene er på sin plads. Som omtalt i øvrigt materiale, har jeg på ingen måde handlet i ond tro, og ved at jeg foretog rettelsen i indberetning, formodede jeg at alt var i orden.

Vil gerne have mulighed for at lave en ekstraordinær genoptagelse af selvangivelsen, idet jeg mener, at det er sket korrekt, idet jeg ændret fra kildeartbestemt underskud til skattepligtig indkomst da jeg konstaterer fejlen, og i henhold til telefonsamtale med skattemedarbejder."

Landsskatterettens afgørelse

Sagen vedrører klage over SKATs korrektion af saldoen i underskudsregisteret for indkomstårene 2013-2015.

Selskabsskattelovens § 12 stk. 1 lyder således:

"§ 12 Hvis den skattepligtige indkomst udviser underskud, kan dette underskud fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for de følgende indkomstår efter reglerne i stk. 2 og 3."

Det er således størrelsen af tidligere års skattemæssige underskud, der er afgørende for hvor stort et underskud, der kan fremføres til modregning i senere års overskud, og ikke størrelsen af en eventuel underskudssaldo i underskudsregisteret.

I forbindelse med indførelsen af det elektroniske underskudsregister (DIAS) blev selskaber m.v. pålagt at indberette skattemæssige underskud for indkomstårene 2002-2013, jf. selskabsskattelovens § 35, stk. 1, senest 1. september 2015 (jf. bekendtgørelse nr. 1037 af 26.9.2014). Bestemmelsen blev indført ved lovforslag nr. 144 af 26. februar 2014. Af de specielle bemærkninger til § 2, stk. 2 fremgår følgende:

"Hvis fremførselsberettigede underskud er indberettet til underskudsregisteret med forkerte beløb, og dermed ikke svarer til de oprindelige skatteansættelser, kan SKAT korrigere beløbene i underskudsregisteret. Denne afgørelse vil kunne påklages til Landsskatteretten efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1, nr. 1.

Har et selskab således i den indberettede saldo inkluderet et tidligere underskud med et forkert beløb i forhold til årets resultat, vil SKAT kunne korrigere det forkerte beløb i saldoen. Hvis det derimod er det tidligere års resultat, der ønskes rettet, kræver det en særskilt ændring af ansættelsen for det pågældende år, inden den indberettede saldo kan konsekvensrettes. En særskilt ændring af et tidligere indkomstår kan kun ske i overensstemmelse med skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27.

Ovenstående gælder tilsvarende, hvis et selskab m.v. efter fristens udløb bliver opmærksom på, at et underskud er indberettet til underskudsregisteret med et forkert beløb."

Ifølge det oplyste har selskabet selvangivet den skattepligtige indkomst til -12 kr. for indkomståret 2010. Ifølge selskabet burde underskuddet have været 658.712 kr. større, idet selskabet ved en fejl har selvangivet dette beløb som et kildeartsbegrænset tab og ikke som en del af selskabets skattepligtige indkomst for 2010. Ifølge det oplyste bliver selskabet først opmærksom på fejlen i 2015 og korrigerer herfor i underskudsregisteret for indkomståret 2013.

Som det fremgår af det ovenfor anførte, kan en ændring af tidligere års resultat alene ske ved genoptagelse af de relevante indkomstår - i dette tilfælde indkomståret 2010 - og ikke ved blot at foretage korrektionen i underskudsregistret.

På baggrund heraf er det Landsskatterettens opfattelse, at SKAT har været berettiget til at ændre de af selskabet indberettede underskudsoplysninger, da disse efter det oplyste ikke stemmer overens med de selvangivne beløb. Efter det oplyste har SKAT ændret de registrerede skattemæssige underskud, så de svarer til de underskud, som selskabet har selvangivet for de pågældende år.

Det forhold, at selskabet har oplyst, at der har været rettet telefonisk henvendelse til SKAT i 2015 omkring korrektion af skatteansættelsen for 2010, kan ikke medføre et andet resultat, da den påklagede afgørelse alene vedrører korrektioner i underskudsregisteret.

Ifølge det oplyste har selskabet den 13. marts 2017 anmodet om genoptagelse af indkomståret 2010 med henblik på at få korrigeret skatteansættelsen. SKAT har ved afgørelse af 12. september 2017 givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomståret 2010 med sædvanlig klagevejledning. Selskabet har ikke påklaget denne afgørelse. Afgørelsen kan ikke anses for omfattet af nærværende klage af 4. juli 2017, der alene vedrører klage over SKATs afgørelse af 10. april 2017 vedrørende korrektioner i underskudsregisteret for indkomstårene 2013-2015.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse.