Kendelse af 18-12-2020 - indlagt i TaxCons database den 23-01-2021

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2013

Skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed

24.000 kr.

5.000 kr.

5.000 kr.

Indkomståret 2014

Skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed

400.000 kr.

490.326 kr.

490.326 kr.

Indkomståret 2015

Skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed

400.000 kr.

292.162 kr.

292.162 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har i indkomstårene 2013, 2014 og 2015 drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] under CVR-nr.: [...1]. Virksomheden blev etableret og registreret den 14. november 2013 under branchekode 412000 opførelse af bygninger og under bibranchekode 433200 Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed.

Det fremgår af udskrift fra CVR-registeret, at virksomheden ophørte den 28. september 2015. SKAT har oplyst, at virksomheden blev tvangsafmeldt af SKAT den 29. september 2015.

Da klageren ikke var registreret som erhvervsdrivende i SKATs system i indkomstårene 2013 og 2014, modtog klageren alene en årsopgørelse for begge indkomstår. Klageren har ikke ændret sine årsopgørelser via Tastselv-ordningen, og der blev således dannet årsopgørelser uden registrering af indtægter.

For indkomståret 2015 var klageren registreret med en udvidet selvangivelse, som han ikke udfyldte, hvorfor SKAT den 18. oktober 2016 foretog en skønsmæssig fastsættelse af klagerens overskud af virksomhed med et beløb på 100.000 kr., hvorefter årsopgørelsen blev dannet på baggrund heraf.

SKAT har den 3. februar 2016 modtaget kontroloplysninger fra SKATs særlige kontrol enhed, herunder oplysninger om at klageren ikke havde selvangivet skattepligtig indkomst for indkomstårene 2013 og 2014, og at der i andet halvår af indkomståret 2015 var overført 242.225 kr. ved tre transaktioner til virksomheden [virksomhed2] ApS.

SKAT modtog samtidig fakturaer udstedt af [virksomhed1] v/[person1] til [virksomhed3] ApS. I forbindelse med gennemgangen af de modtagne fakturaer har SKAT konstateret, at klageren i perioden fra den 15. februar 2015 til den 4. september 2015 har udstedt fakturaer for udført væg-, gulv-og loftsarbejde inkl. moms. Det er ikke udspecificeret, hvor mange timer der er blevet brugt på arbejdet, og om det indkrævede beløb også angår anvendt materiale.

På denne baggrund anmodede SKAT den 31. maj 2016, med rykkerskrivelse af 29. juni 2016, klageren om regnskabsmateriale og kontoudskrifter fra hans konto i [finans1] for årene 2013-2015. Da klageren ikke reagerede herpå, indhentede SKAT den 17. august 2016 bankkontoudskrifterne fra [finans1]. Disse udskrifter blev modtaget den 5. september 2016.

Ved en gennemgang af kontoudskrifterne har SKAT konstateret, at der i perioden fra den 14. november 2013 til den 31. december 2015 er blevet indsat beløb på klagerens grundkonto med kontonummer [...23], opgjort af SKAT til i alt 2.737.283 kr. En del af disse bankindsætninger er indsat af [virksomhed3] ApS, posteret med tekster som: ”LL004, LL006, LL009 og LL010.”

SKAT har ved gennemgangen af klagerens bankkontoudskrifter også konstateret, at der i indkomstårene 2014 og 2015 er foretaget hævninger fra klagerens grundkonto. Det fremgår af udskrifterne, at der bl.a. er hævet 242.225 kr. til [virksomhed2] ApS. Ligeledes er der hævet beløb til forskellige virksomheder, herunder [virksomhed4] A/S, [virksomhed5] ApS, [virksomhed6] og [by1]. I den forbindelse har SKAT modtaget tre fakturaer udstedt til klagerens virksomhed for udført tømrerarbejde.

SKAT har anset bankindsætningerne som indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed, opgjort af SKAT til 37.500 kr. for indkomståret 2013, 954.875 kr. for indkomståret 2014 og 1.744.909 kr. for indkomståret 2015, i alt 2.737.284 kr. inkl. moms. SKAT har anset beløbene ekskl. moms for skattepligtig indkomst, da SKAT ikke finder, at klageren har sandsynliggjort, at bankindsætningerne ikke er skattepligtige.

Ved fastsættelsen af overskud af virksomhed har SKAT indrømmet klageren fradrag for udgifter i forbindelse med den erhvervsmæssige aktivitet. SKAT har i den forbindelse anset klageren for at have afholdt udgifter til materialer, kørsel og administration. Udgifterne er skønnet til at udgøre 20 % af indtægterne ekskl. moms.

SKAT har ligeledes vurderet, at klageren har haft ansatte i sin virksomhed i indkomstårene 2014 og 2015. Lønudgifterne er fastsat til henholdsvis 211.120 kr. og 716.741 kr. SKAT har lagt til grund, at klageren ikke har kunnet optjene beløbene alene, som klageren har faktureret i 2014 og 2015. Samtidig har SKAT lagt vægt på, at klageren i perioden inden juni 2015 har foretaget kontante hævninger fra sin konto, og at klageren fra juni 2015 løbende har overført runde beløb til 6 navngivne udenlandske personer.

På dette grundlag har SKAT foretaget en skønsmæssig vurdering af, at klageren ved egen arbejdskraft har kunnet optjene 400.000 kr. i overskud af virksomhed i indkomståret 2014 og indkomståret 2015. Da SKAT for indkomståret 2015 allerede havde skønnet et beløb som overskud af virksomhed på 100.000 kr., fratrækkes dette beløb i det beregnede overskud af virksomhed på 400.000 kr., således at forhøjelsen udgør 300.000 kr. Lønudgifterne på henholdsvis 211.120 kr. for 2014 og 716.741 kr. for 2015 er desuden fratrukket indtægterne.

SKAT har opgjort den talmæssige forhøjelse således:

2013

2014

2015

I alt

Beløb

37.500 kr.

954.875 kr.

1.744.909 kr.

Moms 20 %

7.500 kr.

190.975 kr.

348.981 kr.

Indtægter i alt

30.000 kr.

763.900 kr.

1.395.927 kr.

Udgifter 20 %

6.000 kr.

152.780 kr.

279.185 kr.

Lønninger (+ fremmed arbejdskraft)

0 kr.

211.120 kr.

716.741 kr.

I alt

24.000 kr.

400.000 kr.

400.000 kr.

Selvangivet

0 kr.

0 kr.

100.000 kr.

Forhøjelse af resultat

24.000 kr.

400.000 kr.

300.000 kr.

724.000 kr.

Klageren har nedlagt påstand om, at overskud af virksomhed for indkomståret 2013 skal nedsættes til 5.000 kr., herunder at klageren i 2013 har afholdt udgifter til varekøb for 25.000 kr. ekskl. moms. For indkomståret 2014, er der nedlagt påstand om, at virksomhedens overskud skal forhøjes til 490.326 kr. Klageren har desuden nedlagt påstand om, at virksomhedens overskud skal nedsættes til 292.162 kr., for indkomståret 2015.

Til støtte for sin påstand, har klageren for indkomståret 2013 fremlagt posteringer for regnskabsåret 2013, en faktura udstedt til [virksomhed7] for udført kvistopbygning på 37.500 kr. og en faktura udstedt af [virksomhed7] til [virksomhed1] på udført fuge- og inddækningsarbejde på 31.250. Klageren har desuden fremlagt et årsregnskab for 2014 og et årsregnskab for 2015.

Da SKAT ikke havde fået tilsendt klagerens endelige klage samt tillægsdokumentation til den foreløbige klage af 9. juni 2017, blev dette fremsendt den 23. januar 2020 i forbindelse med at klagebehandlingen blev påbegyndt.

SKAT har i høringssvaret af den 3. februar 2020 anført, at overskud af virksomhed for 2013 skal nedsættes med 19.000 kr., hvorefter overskuddet skal ansættes til 5.000 kr. SKAT har desuden anført, at de nye fremsendte oplysninger i form af regnskab for 2014 og 2015 kan lægges til grund for skatteansættelsen.

(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet overskud af virksomhed for indkomstårene 2013, 2014 og 2015 med henholdsvis 24.000 kr., 400.000 kr. og 300.000 kr.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

SKATs ændringer

Skat (jf. afsnit 1)

Overskud af virksomhed for 2013 ansættes til: 24.000 kr.

+

Overskud af virksomhed for 2014 ansættes til: 400.000 kr.

Overskud af virksomhed for 2015 forhøjes fra 100.000 kr. til 400.000 kr.

Ændring:300.000 kr.

(...)

Sagsfremstilling og begrundelse

1.1. De faktiske forhold

I 2013 og 2014 er du ikke registreret med udvidet selvangivelse. Du har derfor modtaget en årsopgørelse ud fra de tal, som SKAT har modtaget ved indberetninger fra arbejdsgivere m.v. I 2013 og 2014 er der ikke modtaget nogle indberetninger fra arbejdsgivere m.v., og du har ikke selv tilføjet indtægter. Dine årsopgørelser er derfor dannet uden registrering af indtægter. I 2015 er du registreret med udvidet selvangivelse, men du har ikke indsendt en selvangivelse. SKAT har.derfor d. 18. oktober 2016 skønnet dit overskud af virksomhed til 100.000 kr. Du har ikke reageret på dette skøn, og din årsopgørelse er derfor dannet ud fra dette skøn. Du er heller ikke i 2015 registreret med andre indtægter.

SKAT er kommet i besiddelse af 3 fakturaer på sammenlagt 242.225 kr. inklusiv moms, som du har betalt til [virksomhed2] ApS i april og maj 2015 i forbindelse med fremmed arbejde i din virksomhed. Fakturaerne antyder, at der har været en væsentlig aktivitet i din virksomhed, modsat hvad der fremgår af dine selvangivelser samt mangel på samme.

SKAT har derfor valgt at gennemgå dit regnskabsmateriale for 2013, 2014 og 2015. SKAT har indkaldt materialet ved brev af 31.05.2016 og rykker af 29.06.2016. Du har ikke reageret på

brevene, og SKAT har derfor indkaldt dine bankkontoudskrifter hos [finans1].

Efter at have modtaget materialet fra [finans1] den 5. september 2016, kan det konstateres, at der har været mange indsætninger på din konto i perioden fra december 2013 til december 2015.

Følgende beløb er jf. bilag 1indgået på din konto:

2013: 37.500 kr.

2014: 954.875 kr.

2015: 1.744.909 kr.

Ved mange af indsætningerne er der i teksten angivet, at det drejer sig om en faktura f.eks. ved

angivelse af LL004, LL005 osv. Mange af indsætningerne stammer fra firmaet [virksomhed3] ApS. SKAT har derfor indkaldt samhandelsoplysninger hos [virksomhed3] ApS.

D-+en 21.10.2016 har SKAT modtaget samhandelsoplysninger fra [virksomhed3] ApS i form af en kreditorliste samt udvalgte fakturaer. Af fakturaerne fremgår det, at du har faktureret [virksomhed3] ApS

for at få udført væg og loftsarbejde. Fakturaerne er udstedt med moms, og det ser ud til at dreje sig om ren arbejdsløn. Der er således ikke faktureret for materialer.

Ud fra kontoudtogene kan det ligeledes ses, at der udover beløbene på 242.225 kr. til [virksomhed2] ApS, har været køb hos ”[virksomhed4] AS”, ”[virksomhed5] ApS”, ”[virksomhed6] og [by1]” samt andre. De fleste hævninger på din konto har dog været kontante hævninger. Fra juni 2015 er der færre kontante hævninger, og i stedet overføres der penge til 6 navngivne personer.

(...)

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Når SKAT sammenholder de faktiske forhold under punkt 1.1 med love og regler under punkt 1.3, kan det ses, at SKAT ifølge skattekontrollovens § 3 stk. 4, § 5 stk. 3 og § 6 stk. 7 kan opgøre din indkomst skønsmæssigt, da du ikke har efterkommet SKATs anmodning om at indsende materiale, og da der ikke foreligger et skattemæssigt årsregnskab.

Den manglende efterlevelse af reglerne omkring indsendelse af materiale, er dog ikke ensbetydende med, at din indkomst er opgjort forkert. Der skal derfor kun laves en skønsmæssig opgørelse af din indkomst, hvis SKAT mener, at der er forhold, der taler for, at din selvangivne indkomst og angivne moms er opgjort forkert.

For at vurdere om du har selvangivet korrekt, har SKAT valgt at sammenholde dine bankkontoudtog med dine selvangivelser. Denne sammenligning viser, at der er grundlag for at foretage et skøn. Det hænger sammen med, at der har været erhvervsmæssige indsætninger fra december 2013 til december 2015, uden at du har medregnet et resultat af virksomhed i 2013 og 2014. Herudover at SKAT har ansat dig skønsmæssigt til et overskud af virksomhed for 2015 på 100.000 kr., hvilket slet ikke står mål med de beløb, som er indgået på din konto.

I bilag 1, hvor samtlige bankindsætninger, som anses for erhvervsmæssige og skattepligtige ifølge statsskattelovens § 4, er oplistet og sammentalt, er der ligeledes en opgørelse over SKATs skøn af udgifter, som er fradragsberettigede ifølge statsskattelovens § 6.

Der er her indlagt følgende forudsætninger:

1. Alle indtægter er momsbelagt ligesom de fakturaer, som er modtaget fra [virksomhed3] ApS.

2. Dine udgifter er skønnet til at udgøre 20 % af indtægternes størrelse. Der er her henset til, at dine fakturaer viser, at du fakturerer for arbejdsløn, og ikke materialer, men at du samtidig skønnes at have udgifter til materialer, kørsel og administration i begrænset omgang, og at du kan have anskaffet afskrivningsberettigede driftsmidler.

3. Du anses for at have ansatte i din virksomhed i 2014 og 2015. Der er her henset til, at du ikke ved egen arbejdskraft kan generere indtægter af den størrelse, som er indgået på din konto. Der er ligeledes henset til, at du fra juni 2015 løbende overfører runde beløb til 6 navngivne personer. Afregning til dine ansatte anses for at være foretaget kontant inden juni 2015, hvilket bestyrkes af det faktum, at du har foretaget mange kontante hævninger i den periode. For yderligere begrundelse se afsnit 3.4.

4. Du kan ved egen arbejdskraft generere et overskud på 400.000 kr.

5. I 2015 har du gjort brug af fremmed arbejdskraft fra [virksomhed2] ApS for 242.225 kr. inklusiv moms. Denne udgift tillægges udgifterne på 20 %.

Hvis ovenstående forudsætninger anvendes, har du haft lønudgifter på 211.120 kr. og 522.961 kr. i henholdsvis 2014 og 2015. Dette kan ses af bilag 1.

Alle ovenstående forhold er indarbejdet i bilag 1, hvor det kan ses, at overskud af din virksomhed, som er skattepligtig som personlig indkomst ifølge personskattelovens § 3 stk. 1, ifølge SKATs opgørelse udgør:

Overskud af virksomhed for 2013: 24.000 kr.

Overskud af virksomhed for 2014: 400.000 kr.

Overskud af virksomhed for 2015: 400.000 kr.

Som følge af dette forhøjes din indkomst, som beskrevet øverst i brevet. (...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger til klagerens endelige klageskrivelse af 23. juni 2017:

”(...)

Indkomståret 2013:

Der er indsendt dokumentation for varekøb, og ansættelsen indstilles derfor nedsat med varekøb på 25.000 kr. - skønsmæssigt ansat 6.000 kr. = 19.000 kr. og yderligere købsmoms fra 1.500 kr. til

6.250 kr. = 4.750 kr.

Indkomståret 2014:

Der er fremkommet nye oplysninger i form af regnskab, som ikke tidligere har været fremlagt, og derfor ikke været anvendt til Skattestyrelsens vurdering.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at de nye fremkomne oplysninger kan lægges til grund for en skatteansættelse, men at der evt. kan ske en dybere kontrol af grundlaget, såfremt det findes nødvendigt.

Indkomståret 2015:

Der er fremkommet nye oplysninger i form af regnskab, som ikke tidligere har været fremlagt, og derfor ikke været anvendt til Skattestyrelsens vurdering.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at med undtagelse af beregnede A-skat og am-bidrag, kan de nye fremkomne oplysninger lægges til grund for en skatteansættelse, men at der evt. kan ske en dybere kontrol af grundlaget, såfremt det findes nødvendigt.

Vedrørende A-skat og am-bidrag for 2015, er den indsendte opgørelse bilag 3.1 ikke umiddelbart korrekt/forståelig, idet der beregnes A-skat og am-bidrag af Skattestyrelsens totale A-skat og am­ bidrag og ikke af den totale løn på 395.393 kr. som er oplyst i det indsendte regnskab for

2015. Skattestyrelsen er af den opfattelse, at såfremt det indsendte regnskab for 2015 lægges til grund for ansættelsen, bør am-bidrag være 395.393 kr. x 8 % = 31.631 kr, og A-skat skal være 395.393 kr. - am-bidrag 31.631 kr. = 363.762 kr. x 55 % = 200.069 kr.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at den skattemæssige forhøjelse af overskud af virksomhed for indkomståret 2013 skal nedsættes til 5.000 kr. For indkomståret 2014 har klageren nedlagt påstand om, at overskud af virksomhed skal forhøjes til 490.326 kr. For indkomståret 2015 har klageren nedlagt påstand om, at overskud af virksomhed skal nedsættes til 292.162 kr.

Klageren har anført følgende:

”(...)

Jeg er ikke enig om opgørelsen i:

1. Punkt 1. Ændring af din skat for 2013-2015.

Vi har regnskab for 2013, som viser overskud 5.000 kr.for virksomheden. Venligst ser vedhæftet dokumentation.

Vedr. regnskabsår 2014-2015 - resten dokumentation følger senere.

2. Punkt 2. Ændring af din moms for 2013-2015

Vi har regnskab for 2013, sm viser salgs- og købsmoms, moms til betaling er 1.250 kr. Venligst ser vedhæftet dokumentation.

Vedr. regnskabsår 2014-2015 - resten dokumentation følger.

3. Punkt 3. Opkrævning af A-skat og AM-bidrag for 2014 og 2015

Beregnings dokumentation for A-skat og AM-bidrag for 2014 og 2015 følger senere.

I forbindelse med sagens behandling har klageren den 23. juni 2017 fremsendt supplerende bemærkninger til klagen:

”(...)

1. Punkt 1. Ændring af din skat for 2013-2015.

Vedr. regnskabsår 2014-2015 - ser venligst bilag A (...)

Bilag A

SKAT beregninger

[virksomhed1] beregninger

Beløb vi ikke er ænig med

2014

400.000

490.326

90.326

2015

400.000

292162

-107.838

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettiget i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Skatteforvaltningen kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomstårets udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af skattekontrollovens §§ 1, stk. 1, og 6B, stk. 1 (dagældende lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 med efterfølgende ændringer).

Erhvervsdrivende skal indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat. Det fremgår af skattekontrollovens § 3. For at et regnskab, der er vedlagt selvangivelsen, skal kunne anses for tilstrækkelig dokumentation for størrelsen af den skattepligtige indkomst, må det som udgangspunkt forudsættes, at regnskabet er udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et dagligt ført og afstemt kasseregnskab i overensstemmelse med bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006).

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, og hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 5, stk. 3 (dagældende).

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, kan indkomsten forhøjes. Dette følger af fast praksis og kan udledes af SKM 2011.208 H. Det påhviler efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er udtaget fra beskatning. Der henvises til SKM 2008.905 H og SKM 2011.208 HR.

Efter praksis er det den skattepligtige, der skal dokumentere sine formueforhold, herunder for modtagne kontante indbetalinger på bankkonti, jf. SKM2013.274.BR.

Klageren har for så vidt angår indkomstårene 2013, 2014 og 2015 ikke på ansættelsestidspunktet fremlagt skattemæssige årsregnskaber. Landsskatteretten finder således, at SKAT har været berettiget til at fastsætte klagerens overskud af virksomhed skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

SKAT har ved opgørelsen af virksomhedens omsætning, taget udgangspunkt i de indsatte og hævede beløb på klagerens bankkonto i [finans1] i indkomstårene 2013, 2014 og 2015, svarende til henholdsvis 37.500 kr. for 2013, 954.875 kr. for 2014 og 1.744.909 kr. for 2015. Herudover har SKAT skønnet over virksomhedens varekøb, som er ansat til 20 % af omsætningen for hvert år, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Landsskatteretten er enig med SKAT i antagelsen om, at klageren i indkomstårene 2013-2015 har drevet uregistreret håndværksmæssig virksomhed. Det tillægges vægt, at indsætninger i den omhandlede størrelsesorden ikke skyldes en aktivitet, der kan anses for at være foretaget i privat regi. Desuden er der ved flere af bankindsætningerne på klagerens konto henvist til konkrete fakturanumre, der antyder, at der er tale om betaling af en faktura og således indikerer, at der er tale om virksomhedsomsætning. Retten lægger også vægt på, at de indsatte beløb indikerer, at der har været erhvervsmæssig aktivitet i en periode, hvor virksomheden ellers skulle være ophørt. På den baggrund kan Landsskatteretten tiltræde, at beløbene med rette er anset for udeholdt omsætning i klagerens virksomhed i årene 2013-2015 og skal anses som skattepligtig indkomst, jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3, og statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

Landsskatteretten er desuden enig med SKAT i antagelsen om, at klageren ikke har dokumenteret eller i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at de indsatte beløb stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som ikke skal beskattes hos klageren.

Derfor er det berettiget, at SKAT har anset beløbene for at være skattepligtig indkomst, jf. statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a, jf. personskattelovens § 3.

Heroverfor har klageren for så vidt angår indkomståret 2013 gjort gældende, at han i 2013 har afholdt udgifter til varekøb udover det af SKAT skønnede beløb. Klageren har i den forbindelse fremlagt en faktura, udstedt den 17. december 2013 af [virksomhed7] til klagerens virksomhed [virksomhed1] for inddæknings- og fugningsarbejde. Fakturaen er udstedt med et beløb på 25.000 kr. ekskl. moms.

Landsskatteretten kan tiltræde SKATs udtalelse, hvorefter der godkendes yderligere fradrag for driftsudgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, idet klageren har fremlagt dokumentation herfor. Landsskatteretten godkender yderligere fradrag for driftsudgifter med i alt 19.000 kr. ud af de dokumenterede 25.000 kr., idet SKAT allerede har givet fradrag med et beløb på 6.000 kr. Retten nedsætter herefter SKATs skønsmæssige ansættelse af overskud af virksomhed på 24.000 kr. med 19.000 kr. ekskl. moms for indkomståret 2013, hvorefter overskud af virksomhed for 2013 i alt udgør 5.000 kr.

For så vidt angår indkomstårene 2014 og 2015 kan retten tiltræde SKATs udtalelse, hvorefter de fremlagte årsregnskaber for 2014 og 2015 kan lægges til grund for indkomstansættelsen. De to årsregnskaber viser, at virksomheden har haft et overskud på 490.326 kr. i 2014, og at virksomheden i 2015 har haft et overskud på 292.162 kr. Landsskatteretten forhøjer derfor overskud af virksomhed for indkomståret 2014 med yderligere 90.326 kr., hvorefter overskud af virksomhed udgør 490.326 kr. Samtidig nedsætter Landsskatteretten overskud af virksomhed for 2015 med 107.838 kr., hvorefter overskud af virksomhed udgør 292.162 kr.