Kendelse af 09-10-2019 - indlagt i TaxCons database den 01-11-2019

SKAT har pålagt selskabet til at indberette skattepligtig værdi på 22.500 af fri jagt til for indkomstårene 2013-2015.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse.

SKATs afgørelse

SKAT har ændret selskabets indberetning til Indkomstregistret(eIndkomst) med værdi af fri jagt med 22.500 kr. for indkomstårene 2013-2015. SKAT har endvidere ændret selskabets indberetning med værdi af fri bolig og værdi af fri sommerbolig. Klage vedrørende disse punkter er frafaldet under sagens behandling ved Skatteankestyrelsen.

Af SKATs afgørelse af 30. marts 2017 fremgår bl.a.:

”(...)

Ifølge statsskattelovens § 4 betragtes som skattepligtig indkomst den skattepligtiges samlede årsindtægter bestående i penge eller formuegoder af pengeværdi. I ligningslovens § 16 er principperne for den skattemæssige værdiansættelse af personalegoder fastsat.

Det fremgår af ligningslovens § 16, stk. 1, at personalegoder beskattes med markedsværdien af godet, jf. ligningslovens § 16, stk. 3.

Det er Landsskatterettens og SKATs opfattelse, at hovedanpartshaveren har rådighed over selskabet og dermed over jagtretten på selskabets ejendom. Der gælder herefter en formodning om, at jagtretten er udnyttet.

Da hovedanpartshaveren har jagttegn og efter det oplyste har foretaget regulering af vildt på området, må han anses at have udnyttet rådigheden.

Landsskatteretten har stadfæstet markedslejen for jagtretten til 500 kr. pr. ha, og da det er muligt at drive jagt på ca. 45 ha, kan der opgøres følgende skattepligtige værdier:

Indkomståret 2013

Til beskatning 45 ha a 500 kr.

22.500 kr.

Indkomståret 2014

Til beskatning 45 ha a 500 kr.

22.500 kr.

Indkomståret 2015

Til beskatning 45 ha a 500 kr.

22.500 kr.

Værdierne beskattes som personlig indkomst, jf. personskattelovens § 3, stk. 1 Værdierne er ikke arbejdsmarkedsbidragspligtige, da de ikke er omfattet af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 2.

For yderligere begrundelse og redegørelse for beregningsgrundlaget henvises til SKATs afgørelse af 6. december 2013 og Landsskatterettens afgørelse af 25. november 2016.

Det er således stadig SKATs opfattelse, at hovedanpartshaveren har rådighed over selskabets jagtret på selskabets ejendom. Der gælder herefter en formodning om, at jagtretten er udnyttet, medmindre formodningen konkret afkræftes, jf. TfS1999.887.HR.

Da hovedanpartshaveren har jagttegn og efter det oplyste har foretaget regulering af vildt på området, må han anses at have udnyttet rådigheden.

Det fremgår af jagtlovens § 19, stk. 1, at der under jagt ikke må afgives skud inden for en afstand på 50 m fra beboelsesbygninger, medmindre der foreligger samtykke fra beboeren. Det fremgår samtidig af jagtlovens § 22, stk. 1 nr. 3, at ingen må jage på en måde, der medfører haglnedfald på en anden persons bolig, have eller gårdsplads. Som det fremgår af dit indsendte materiale tolkes sidstnævnte som en afstand på 400 m ved hagljagt med største lovlige haglpatroner.

Det er derfor stadig SKATs opfattelse, at det er muligt at drive jagt på i alt ca. 45 ha på ejendommen, selvom den lovlige skudretning afhænger, hvor på arealet jægeren er placeret i forhold til nærmeste bebyggelse. Der er i øvrigt henset til følgende:

Jagtretten på [adresse1] anses at omfatte rådyr, sporadisk forekomst af hjorte og krondyr, andet småvildt bortset fra ræve samt fuglevildt
Jagtarealet omfatter både skov og sø
Ifølge annoncerne 1-4 udlejes der i 2012 og 2013 jagt på [...] og i [Jylland] til priser varierende mellem 700 kr. og 1.500 kr. pr. ha, og disse priser anses som udtryk for markedslejen.
[adresse1] er geografisk placeret på [...]/i [Jylland].
Ved at beregne markedslejen på baggrund af 45 ha er der reduceret for 18,1 ha, der ifølge dine oplysninger enten er selvstændige arealer, som er for små til, at der må drives jagt, hegnede arealer, eller arealer der ligger inden for zone på 50 m fra bebyggelse.
Din rådgiver har oplyst, at den gennemsnitlige hektarpris udgør 500 kr. ifølge [forening1]. Som det fremgår af Landsskatterettens kendelse af 3. november 2010 (j.nr. 07-03697) er den geografiske placering af jagtområdet af betydning for prisfastsættelsen. SKAT finder, at udgangspunktet for skønnet over jagtlejen bør være udbud af jagtlejer i det relevante område, snarere end den gennemsnitlige pris på jagtlejer i Danmark, således at der tages størst muligt hensyn til det geografiske aspekt.
Der er restriktioner i afskudt vildt i annonce 2, idet der maks. må skydes 2 bukke på et år, og maks. en kronhjort eller kalv, og der må ikke skydes hinder. Jagten udlejes alligevel til 1.000 kr. pr. ha og omfatter endvidere jagthytte. Restriktionerne i annoncen kan sammenlignes med de oplyste restriktioner omkring selskabets jagt. Selskabets jagtleje skal dog ansættes til et mindre beløb end 1.000 kr. pr. ha, idet der i prisen i annoncen indgår adgang til hytte, mens værdien af selskabets stuehus beskattes særskilt, jf. pkt. 3.
Ved at ansætte markedsprisen for jagtretten på [adresse1] til et lavere beløb end prisen i de 4 annoncer, nemlig 500 kr. pr. ha, er der taget hensyn prisudviklingen i perioden fra 2011 til 2015 samt til dine oplysninger om:
at skovens drift er betinget af forekomsten af et vist antal og omfang af dyrearter, eksempelvis rådyr og ræve, således at markedslejen skal fastsættes efter, at der skal være begrænsninger i en lejeaftale om antallet at nedlagte vildt
at der kun sporadisk er hjorte og kronvildt på arealet
at skovens placering er bynær, og at vildtbestanden er begrænset som følge heraf.

Det er SKATs opfattelse, at idet hovedanpartshaverens har jagttegn og efter det oplyste har foretaget regulering af vildt på området, må han anses at have udnyttet jagtretten.

Han skal derfor medregne værdien af rådigheden over fri jagt, jf. statsskattelovens § 4 og ligningslovens § 16, stk. 1 og stk. 3.

Værdierne beskattes som personlig indkomst, jf. personskattelovens § 3, stk. 1 Værdierne er ikke arbejdsmarkedsbidragspligtige, da de ikke er omfattet af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 2.

Indberetningspligt

Selskabet har pligt til at give oplysning om frie goder til Indkomstregistret (eIndkomst) i medfør af skattekontrollovens § 7 A samt bekendtgørelse nr. 1148 af 26. september 2013 om indberetningspligter i henhold til skattekontrolloven.

SKAT pålægger derfor selskabet, at der fra og med indkomståret 2016 gives oplysning til eIndkomst af sådanne frie goder.

SKAT sørger for, at oplysningerne for 2013, 2014 og 2015 indberettes til Indkomstregisteret. ”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har på vegne af selskabet nedlagt påstand om, at SKATs indberetning til Indkomstregisteret nedsættes med 22.500 for indkomstårene 2013-2015. Repræsentanten har desuden oprindeligt nedlagt påstand om, at SKATs indberetning nedsættes med værdi af fri bolig og værdi af fri sommerbolig. Påstandene vedrørende disse punkter er frafaldet under sagens behandling ved Skatteankestyrelsen.

Til støtte for den nedlagte påstand har repræsentanten anført:

”(...)

Til støtte for den første nedlagte påstand gøres det for det tredje - i første række - helt overordnet gældende, at der ikke i henhold til statsskattelovens § 4, stk. 1, litra b, jf. ligningslovens§ 16 A, er grundlag for at medregne værdi af rådighed over jagtret på ejendommen [adresse1], [by1] til [person1]s skattepligtige indkomst, idet [person1] de facto har været afskåret fra at benytte denne som følge af skovdriften.

Videre gøres det i forlængelse heraf - i anden række - gældende, at der ikke er grundlag for at fastsætte markedslejen til kr. 500 pr. ha, idet denne de facto er lavere, og at et retsmedlem i Landsskatteretten i afgørelsen af den 25. november 2016 har udtalt, at denne alene kan fastsættes til kr. 400 pr. ha.

Endelig gøres det til støtte for den anden nedlagte påstand helt overordnet gældende, at der ikke med henvisning til ovennævnte anbringender er grundlag for at ændre selskabets underskudssaldo som følge af Landsskatterettens afgørelse af den 25. november 2016, idet der samtidig skal henvises til, at denne er indbragt for domstolene ved stævning af den 23. februar 2017.”

Landsskatterettens afgørelse

Arbejdsgivere har pligt til at indberette A-indkomst og godtgørelser, der udbetales til ansatte, medhjælpere m.v. jf. skattekontrollovens §§ 7 og 7A. Det følger af skattekontrollovens § 7A, stk. 3, at en arbejdsgiver har pligt til at indberette til indkomstregistret, hvis en ansat har fået skattepligtige fordele som nævnt i ligningslovens § 16.

Landsskatteretten har i samtidig hermed truffet afgørelse for direktøren, sagsnummer 17-0987098, statueret, at direktøren ikke skal beskattes af værdi af rådighed over jagtretten på [adresse1], [by1], jf. ligningslovens § 16, stk. 1 og stk. 3. Selskabet har således ikke pligt til at foretage indberetning af værdi af fri jagt, jf. skattekontrollovens § 7 A, stk. 3.

Landsskatteretten ændrer dermed SKATs afgørelse.