Kendelse af 28-09-2018 - indlagt i TaxCons database den 26-10-2018

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Forhøjelse af klagerens lønindkomst som følge af klagerens hæftelse efter kildeskattelovens § 68

100.558 kr.

0 kr.

100.558 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren var i perioden fra 18. maj 2015 til 31. januar 2016 ansat hos virksomheden [person1], CVR-nr. [...1].

I perioden fra 18. maj 2015 til 31. december 2015 fik klageren, efter at have rykket for sin løn, overført følgende beløb til sin bankkonto af [person1]:

Dato for overførsel

Overførselstekst

Beløb

17. juni 2015

”Overførsel Aconto løn”

12.000 kr.

4. juli 2015

”Overførsel Aconto løn”

10.000 kr.

16. juli 2015

”Overførsel Acontoløn”

10.000 kr.

1. august 2015

”Overførsel Aconto løn”

10.000 kr.

1. september 2015

”Aconto løn”

15.000 kr.

30. september 2015

”Overførsel”

15.000 kr.

14. oktober 2015

”Overførsel [person1]”

12.000 kr.

27. november 2015

”Overførsel [person1]”

8.358 kr.

11. december 2015

”Overførsel”

8.200 kr.

I alt

100.558 kr.

Klageren modtog i ansættelsesperioden hverken ansættelsesbevis eller lønsedler fra [person1], og [person1] indberettede ikke beløbene til SKAT og afregnede hverken A-skat eller arbejdsmarkedsbidrag.

Ved brev dateret 14. oktober 2016 (som efter det oplyste retteligt blev fremsendt 21. november 2016) skrev klagerens fagforening, [fagforening1], blandt andet følgende til [person1]:

”...

Manglende lønsedler

Det fremgår, at De ikke har udfærdiget lønsedler for hele ansættelsesforholdet, ligesom De ikke har indberettet lønnen til SKAT.

Lønmodtagere har altid krav på en lønseddel, når der bliver udbetalt løn. Lønsedlen har karakter af dokumentation over for skattevæsenet af, at arbejdsgiveren har indeholdt a-skat med videre.

Pligten for arbejdsgiveren til at udfærdige en lønseddel i forbindelse med en udbetaling af løn og indeholdelse af skat følger Kildeskattelovens§ 84 og § 29, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 1159 af 03/12/2012 om kildeskat. Manglende udfærdigelse og udlevering af lønsedler er strafbelagt efter bekendtgørelsens§ 41.

Da min klient således ikke har modtaget en lønseddel og dermed ikke dokumentation for, at der er afregnet skat af beløbene De har indbetalt til hans konto, kan jeg alene betragte indbetalingerne som aconto indbetalinger.

(...)

Godtgørelse for mangelfuldt ansættelsesbevis

De har fremsendt et ansættelsesbevis. Min klient afviser at have modtaget dette ansættelsesbevis ligesom han afviser, at han skulle have underskrevet ansættelsesbeviset.

...”

[fagforening1] skrev ved brev af 24. november 2016 endvidere blandt andet følgende til SKAT:

”...

På baggrund af ovenstående skal jeg derfor venligst bede SKAT om, at stille sagen vedrørende ændring af min klients skat for 2015 i bero, indtil nærværende sag er afsluttet, idet sagen - efter min opfattelse - kan få flere udfald, f.eks. at [person1] indbetaler skatten til min klient, hvorefter min klient selv skal afregne skatten, at [person1] ikke betaler, og vi er nødsaget til at fortsætte sagen retsligt, eller at [person1] indbetaler de skyldige feriepenge, hvorefter vi vil anmode om, at skatten godskrives min klient m.m.

...”

[person1] blev ved dekret af 31. marts 2017 taget under konkursbehandling af Skifteretten i [by1].

SKATs afgørelse

SKAT har truffet afgørelse om, at klageren i indkomståret 2015 har modtaget lønudbetalinger på 100.558 kr., som ikke er indberettet, og at klageren hæfter for skattebetalingen, jf. kildeskattelovens 68. SKAT har som følge heraf ændret klagerens lønindkomst for indkomståret 2015 til 280.794 kr.

SKAT har som begrundelse anført følgende:

”Indkomsten er opgjort ud fra dit kontoudtog, hvor du har fået indsat følgende beløb:

Dato for udbetaling

Udbetalt løn/indsat på konto

17-06-2015

12.000,00

04-07-2015

10.000,00

16-07-2015

10.000,00

01-08-2015

10.000,00

01-09-2015

15.000,00

30-09-2015

15.000,00

14-10-2015

12.000,00

27-11-2015

8.358,00

11-12-2015

8.200,00

100.558,00

Du oplyser, at du i perioden 18. maj 2015 til 31. december 2015 har været ansat hos [person1], cvr-nr. [...2]. Du har fået udbetalt a’conto løn, som er indsat på din konto. Du har ikke modtaget lønsedler og ansættelsesbevis. Efterfølgende har [person1] sendt et ansættelsesbevis til [fagforening1]. Du oplyser, at du ikke har modtaget ansættelsesbeviset eller underskrevet det.

Din tidligere arbejdsgiver [person1], har ikke angivet og lønoplyst dine lønudbetalinger, herunder hvilke beløb, der er indeholdt i A-skat og am-bidrag, ligesom der ikke er afregnet A-skat og am-bidrag til SKAT vedr. din ansættelse. Du har ikke dokumenteret, at der er indeholdt A-skat og am-bidrag af de beløb, du har fået udbetalt. Du vil derfor ikke blive godskrevet A-skat og am-bidrag på din årsopgørelse af ovennævnte beløb.

Da du ikke har dokumenteret, at der er tilbageholdt A-skat og am-bidrag af beløbet, har vi efter en konkret vurdering, vurderet at du hæfter for den ikke indeholdte A-skat og am-bidrag os dig, jf. kildeskattelovens § 68.

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at han ikke hæfter for [person1]s manglende indeholdelse og afregning af A-skat eller arbejdsmarkedsbidrag, og at hans lønindkomst for indkomståret 2015 derfor ikke skal forhøjes med 100.558 kr.

Klageren har til støtte herfor anført følgende:

”...

Med afgørelsen er jeg blevet pålagt at betale skat af den nettoløn/ a conto løn, som jeg har modtaget fra min tidligere arbejdsgiver og får således næsten halveret den nettoløn, jeg har modtaget for mit udførte arbejde.

Jeg var naturligvis af den opfattelse, at min arbejdsgiver fulgte loven og indberettede og indbetalte skat af min løn. Jeg anmodede flere gange om at få mine lønsedler, og hver gang fik jeg en ny forklaring på, hvorfor det ikke lige var sket endnu.

Ved ikke at indbetale og indberette skat, har min arbejdsgiver ”beholdt” halvdelen af min løn – og ser nu ud til at slippe for ikke at overholde sine forpligtelser som arbejdsgiver samtidig med, at det bliver mig, der skal betale skat af min nettoløn.

Det finder jeg absolut ikke rimeligt.

Jeg kan i den forbindelse tilføje, at der er taget kontakt til Arbejdsgiverkontrollen med henblik på af få dem til at få min tidligere arbejdsgiver til at udlevere mine lønsedler.

Det kan også tilføjes, at min tidligere arbejdsgiver efter sagens opstart har fremsendt en kontrakt med angivelse af cvr-nummeret [...2]. Der findes imidlertid ikke et sådant cvr-nummer.

I forbindelse med samtaler med SKAT, er det kommet frem, at det anførte cvr-nummer er et SE-nummer. Der angiveligt har tilknytning til cvr-nummer [...1], og dette cvr-nummer er erklæret konkurs. Som følge heraf er min sag ligeledes indbragt for Lønmodtagernes Garantifond, idet jeg heller ikke har fået mine feriepenge.”

Landsskatterettens afgørelse

Efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra c, skal man ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst som udgangspunkt medregne samtlige af den skattepligtiges indtægter, herunder f.eks. lønindtægter.

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Det fremgår af kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1. pkt.

Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1, 1. pkt., at i forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen skal efter 3. pkt. foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten.

Er der ikke sket indeholdelse af A-skat eller arbejdsmarkedsbidrag i A-indkomst eller arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst som erhvervet af en her til landet skattepligtig person, eller er indeholdelse sket med for lavt beløb, skal erhververen straks indbetale det manglende beløb til det offentlige. Det fremgår af kildeskattelovens § 68.

Den som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde skat, eller som indeholder denne med for lavt beløb, er over for det offentlige umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side ved iagttagelse af bestemmelserne i denne lov. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1.

Hvis en skatteyder ikke har selvangivet en lønindtægt, og arbejdsgiveren ikke har indbetalt indeholdte A-skatter, påhviler det skatteyderen at godtgøre, at beløb modtaget fra arbejdsgiveren er nettobeløb, og at arbejdsgiveren således har indeholdt A-skatter. Det kan udledes af Vestre Landsrets dom af 25. oktober 2004, offentliggjort som SKM2004.458.VLR.

Klageren har i ansættelsesperioden ikke modtaget nogen lønsedler fra [person1]. Retten har på baggrund af blandt andet [fagforening1]s oplysninger til henholdsvis [person1] og SKAT endvidere lagt til grund, at [person1] heller ikke har hverken indeholdt eller afregnet A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for klageren. Retten finder allerede derfor, at klageren hæfter for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 68, og at det derfor er med rette, at SKAT har forhøjet klagerens lønindkomst for indkomståret 2015 med 100.558 kr.

Det forhold, at klageren efter det oplyste var af den opfattelse, at hans arbejdsgiver fulgte loven og indberettede og indbetalte skat af hans løn, og at klageren efter det oplyste flere gange forgæves anmodede om at få sine lønsedler, kan ikke føre til et andet resultat.

Det kan heller ikke føre til et andet resultat, at klageren ikke finder det rimeligt, at han ved SKATs afgørelse bliver pålagt at betale skat af de beløb, som han har fået udbetalt fra [person1].

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse.