Kendelse af 04-04-2018 - indlagt i TaxCons database den 21-04-2018

Der klages over, at SKAT ikke har genoptaget klagerens skatteansættelse for 2009–2012 ekstraordinært vedrørende gevinst/tab på klagerens lagerbeskattede aktier/investeringsbeviser i [finans1] og [finans2].

SKAT har ikke imødekommet anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2009-2012.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren er ikke omfattet af reglerne om kort ligningsfrist, jf. senest bekendtgørelse nr. 534 af 22. maj 2013, som ændret ved bekendtgørelse nr. 374 af 8. april 2015. Det betyder, at klageren ikke modtager en årsopgørelse i stedet for en selvangivelse, og at klageren skal indgive en udvidet selvangivelse. Klageren har indberettet sin selvangivelse via TastSelv, og han har fravalgt at modtage en fysisk årsopgørelse.

Den 15. januar 2018 købte klageren via [finans3] 240 stk. børsnoterede aktier i [finans1] for 99.696 kr. Samme dato købte klageren via [finans3] 142 stk. børsnoterede aktier i [finans2] for 99.627 kr. Værdipapirerne blev lagt i depot.

[finans1] og [finans2] er børsnoterede investeringsselskaber, som har regnskabsår fra 1. juli – 30. juni (bagudforskudt indkomstår). Formueplejeselskaberne er ved lov nr. 98 af 10. februar 2009 om ændring af selskabsskatteloven, fusionsskatteloven og forskellige andre love, jf. § 2, nr. 1, overgået til at være investeringsselskaber omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19. Det betyder, at gevinst og tab på investeringsbeviser for investorerne skal opgøres efter lagerprincippet, jf. aktieavancebeskatningslovens § 23, stk. 7. I ændringslovens § 10, stk. 9 og 10 er der indsat overgangsregler. Gevinst og tab skulle for investorerne skulle fremover medregnes i kapitalindkomsten.

SKAT udstedte den 1. oktober 2009 et styresignal vedrørende overgang til beskatning efter aktieavancebeskatningslovens § 19 og dermed lagerbeskatning som følge af lov nr. 98 af 10. februar 2009. Styresignalet er offentliggjort som SKM2009.595 SKAT. I styresignalet er der bl.a. redegjort for tidspunktet for investors overgang til beskatning efter aktieavancebeskatningslovens § 19, beskatning af gevinst og tab for investor oparbejdet indtil overgangen til lagerbeskatning og beskatning af gevinst og tab for investor efter overgangen til lagerbeskatning.

På [finans1]´s hjemmeside havde formueplejeselskabet lagt en vejledning til selvangivelsen for 2009 (og de efterfølgende år) for ejere af investeringsbeviser, som blev omfattet af de nye regler. Af vejledningen fremgår, hvordan gevinst/tab efter lagerprincippet skal opgøres. Endvidere fremgår, at gevinst/tab skal anføres på selvangivelsens rubrik 38. Vejledningen omfattede endvidere bl.a. investeringsbeviser i [finans2].

Ifølge klagerens opgørelse havde han et nettotab på sine lagerbeskattede aktier/investeringsbeviser i [finans1] og [finans2] i forbindelse med overgangen til lagerbeskatning et nettotab på -136.351 kr.

Klageren selvangav ikke sit nettotab i 2009 på -136.351 kr. Tabet er derfor ikke medtaget som et fradrag i kapitalindkomsten på årsopgørelsen for 2009, som blev lagt i klagerens skattemappe den 8. juli 2010.

Af bilag til selvangivelsesblanketten for 2010 (blanket nr. 04.068), aktier og investeringsforeningsbeviser, fremgår at felt 38 vedrører kapitalindkomst i form af:

”Gevinst/tab på aktier/beviser i investeringsselskaber og på beviser i minimumsudloddende blandede investeringsforeninger”.

Af vejledningen til blanket 04.068 fremgår bl.a.:

”Du skal bruge denne blanket, hvis du har fået en selvangivelse og har aktier eller investeringsforeningsbeviser.

Du skal give os de oplysninger om dine aktier eller investeringsforeningsbeviser, som vi mangler. På dit servicebrev kan du se, hvilke oplysninger det drejer sig om. Du kan også se vores oplysninger på www.skat.dk-Borgervejledninger.”

I 2010 har klageren i forbindelse med on-line angivelse af sin indkomst valideret/godkendt en fortrykt gevinst på sine lagerbeskattede aktier/investeringsbeviser i [finans1] og [finans2] på 17.750 kr. På baggrund af klagerens selvangivelse blev der den 8. juli 2011 lagt en årsopgørelse i klagerens skattemappe. Som kapitalindkomst er medtaget en gevinst på 17.750 kr. i rubrik 38.

I 2011 har klageren i forbindelse med on-line angivelse af sin indkomst valideret/godkendt en fortrykt gevinst på sine lagerbeskattede aktier/investeringsbeviser i [finans1] og [finans2] på 7.101 kr. På baggrund af klagerens selvangivelse blev der den 2. juli 2012 lagt en årsopgørelse i klagerens skattemappe. Som kapitalindkomst er medtaget en gevinst på 7.101 kr. i rubrik 38.

Klageren har ikke i sin selvangivelse for 2012 selvangivet gevinst/tab på sine lagerbeskattede aktier/investeringsbeviser i [finans1] og [finans2]. På baggrund af klagerens selvangivelse blev der den 28. juni 2013 lagt en årsopgørelse i klagerens skattemappe, hvor der ikke er medtaget gevinst/tab i rubrik 38.

På R-75 opgørelsen fra 2012 fremgår af følgende servicemeddelelse fra SKAT (R-dato den 28. juni 2013):

SKAT har fået oplyst, at du ejer bevis eller aktie i investeringsselskab. Gevinst/tab skal lagerbeskattes, dvs., der skal opgøres gevinst/tab selvom papiret ikke er solgt. Beløbet opgøres som forskellen mellem primoværdien/købesummen og ultimoværdien og skrives i rubrik 38. Du kan se de beløb, som vi har fået oplyst under ”Personlige skatteoplysninger”.

SKAT har registreret, at du har aktier, der er købt før 2010. Du kan indtaste de oplysninger, som SKAT mangler, f.eks. købesummerne i værdipapirsystemet ved at klikke på den lille lommeregner ud for rubrikkerne 30, 38 og 66.

I tilknytning til ovenfor nævnte Servicemeddelelse fra SKAT har klageren den 28. juni 2013 anført:

”Købesum [finans2] er 99.627,20 kr. og [finans1] er 99.696,00 I skriver kun 64.610 og 49.440. Vejledning under udarbejdelse.”

I 2013 ”selvangav/validerede klageren en fortrykt gevinst på sine lagerbeskattede aktier/investeringsbeviser i [finans1] og [finans2] på 57.830 kr. På baggrund af klagerens selvangivelse blev der den 1. juli 2014 lagt en årsopgørelse i klagerens skattemappe, hvor der i rubrik 38 som kapitalindkomst er medtaget en gevinst på 57.830 kr.

I servicefeltet på selvangivelsen for 2013 har klageren anført følgende:

”Jeg er uenig i SKATs beregning af indtægt på 58.000 kr. på værdipapirer fra formuepleje, da jeg faktisk har et nettotab på ca. 100.000 kr. på disse papirer.”

Klageren har ikke i sin selvangivelse for 2014 medtaget gevinst/tab på sine lagerbeskattede aktier/investeringsbeviser i [finans1] og [finans2].

Med virkning fra og med indkomståret 2010 indførte SKAT et Værdipapirsystem. Værdipapirsystemet omfatter noterede aktier og omsættelige investeringsbeviser. Systemet var tænkt som et hjælpeværktøj for skatteyderen. I samme år gjorde SKAT det lovpligtigt for banker m.v. fremadrettet at indberette købs- og salgssummer til systemet. Skatteyderen kunne selv indberette køb foretaget i et tidligere år til systemet, således at systemet fremover blev i stand til at beregne gevinst/tab, der kunne overføres til selvangivelsen. Det var frivilligt om skatteyderen ville gøre brug af systemet. I de første år kunne systemet ikke selv beregne gevinst/tab på lagerbeskattede aktier i investeringsselskaber med forskudt regnskabsår. Systemet forudsatte i øvrigt, at skatteyderen selv havde indberettet indgangsværdier ved overgang til lagerbeskatning i indkomståret 2009.

I 2014 blev SKAT opmærksom på, at oplysningerne i Værdipapirsystemet var mangelfulde, og at det havde ført til, at der i et ukendt omfang var blevet overført fejlagtige beløb til årsopgørelserne for 2010 og frem. SKAT udstedte derfor i SKM2014.302 og SKM2014.647 genoptagelsescirkulærer, hvori SKAT suspenderede fristen for at bede om genoptagelse af skatteansættelsen for 2010 og frem. Det fremgår bl.a. af SKM2014.303 SKAT, at suspensionen af skatteyderens adgang til at anmode om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2010 og 2011 efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, gælder til og med den 1. september 2015.

I april 2015 sendte SKAT følgende informationsbrev til klageren:

”Hvis du har værdipapirer, er din årsopgørelse måske forkert

Du får dette informationsbrev, fordi du, din revisor eller andre har haft mulighed for at bruge SKATs værdipapirsystem Aktier og investeringsbeviser til at beregne gevinster og tab af aktier og investeringsbeviser på din årsopgørelse. Hvis du har brugt værdipapirsystemet, skal du måske have en ny årsopgørelse.

Hvis du ikke har brugt SKATs værdipapirsystem, kan du se bort fra dette brev.

Vi har fået nye oplysninger om dine aktier eller investeringsbeviser

De nye oplysninger kan f.eks. være fra SKAT, dit pengeinstitut eller værdipapircentralen. Der kan være tale om en ændring af selskabet, f.eks. en fusion, et split eller udstedelse af tegningsretter.

Det betyder, at vi har ændret beregningen af gevinst eller tab på dine aktier eller investeringsbeviser for 2011 i værdipapirsystemet.

Vi har ikke ændret din årsopgørelse, fordi vi ikke kan se, om de nye oplysninger har betydning for dig. Derfor skal du selv ændre din årsopgørelse. Det drejer sig om rubrikkerne 30, 38 og 66 på årsopgørelsen.

Sådan ændrer du din årsopgørelse

I værdipapirsystemet kan du se, om de nye oplysninger har betydning for din årsopgørelse. Hvis de nye oplysninger har betydning, kan du overføre de nye gevinster og tab, hvorefter du får en ny årsopgørelse.

Du finder værdipapirsystemet Aktier og investeringsbeviser ved at logge på skat.dk/tastselv > Ret Årsopgørelsen > Lommeregneren ud for rubrik nr. 30, 38 eller 66.

Vi kan stadig mangle oplysninger

Du skal være opmærksom på, at vi stadig kan mangle oplysninger om f.eks. købesummer. Det er derfor ikke sikkert, at opgørelsen er fuldstændig rigtig. Hvis du allerede nu kan se, at vi mangler oplysninger, kan du indberette dem ved at logge på skat.dk/tastselv > Ret Årsopgørelsen > Lommeregneren ud for rubrik nr. 30, 38 eller 66.

Hvis du vil vide mere

Du kan læse mere om de nye beregninger i værdipapirsystemet og om at rette gamle årsopgørelser på skat.dk/nyeberegninger. Her kan du også læse mere generelt om aktier og investeringsbeviser.

Hvis du har problemer med at ændre din årsopgørelse på skat.dk/tastselv, kan du ringe på telefon [...], eller du kan sende et brev med dokumentation på det, du ønsker at få ændret til:

SKAT

Postboks 9

[by1] Med venlig hilsen SKAT”

Den 10. juli 2016 rettede klageren henvendelse til SKAT vedrørende klagerens skat for årene 2009-2015.

Følgende fremgår af klagerens henvendelse:

Vedrørende min skat for årene 2009 - 2015.

”Under udarbejdelsen af selvangivelsen for 2015 havde jeg endnu en gang problemer med at få angivet købspriserne for nogle af vore værdipapirer. Jeg besluttede derfor at tage kontakt til SKAT efter weekenden. Den primære årsag er, at jeg kunne se, at jeg blev beskattet af mine investeringer i [finans1]” og ”[finans2]”. Da jeg ved, at disse papirer endnu ikke er nået op på den værdi, som jeg betalte tilbage i 2008, mente jeg ikke, det kunne passe.

Under samtalen med Jeres medarbejder gik det op for mig, at disse papirer har skiftet status fra aktier til ”investeringsforening med tilskrivning” (eller hvad det nu hedder) i 2009. Og jeg fik forklaret, hvordan beskatningen sker år for år på baggrund af værdistigningen i årets løb. Problemet her er bare, at SKAT ikke har registreret købesummen for aktierne tilbage i 2008. Herved bliver jeg beskattet af hele værdistigningen, men ikke af tabet der som sagt stadig er større end værdistigningen.

Jeg sagde så til Jeres medarbejder, at så måtte I jo få rettet købsprisen til den rigtige, hvortil Jeres medarbejder meddelte, at dette var forældet, og ikke kunne ske nu.

Det kan jeg blot konstatere, at jeg ikke kan acceptere.

Først og fremmest, så skrev jeg allerede d. 28/6 2013 til SKAT, under udarbejdelsen af selvangivelsen for 2012, at Jeres opgørelse af disse papirer var ukorrekt.

Jeg skrev følgende tekst:

”Der er fejl i Jeres opgørelse. I angiver at jeg har obligationer [...] mellemlange. Jeg har rettet til antal = 0 Købesum [finans2] er 99.627,20 kr. og [finans1] er 99.696,00 kr. I skriver kun 64.610 og 49.440 Vejledning er under udarbejdelse !! ”

Da jeg ikke hører noget fra SKAT går jeg (fejlagtigt) ud fra, at I har bragt forholdene i orden.

Jeg er således i årene 2009-2015 blevet beskattet af en avance på kr. 137.752 som jeg ikke har haft.

Subsidiært mener jeg;

•At jeg i 2011 bliver beskattet af en avance på kr. 7.101 som jeg beviseligt ikke har haft.

•At jeg i 2012 bliver beskattet af en avance på kr. 26.227 som jeg beviseligt ikke har haft.

•At jeg i 2013 bliver beskattet af en avance på kr. 40.172 som jeg beviseligt ikke har haft.

•At jeg i 2014 bliver beskattet af en avance på kr. 20.725 som jeg beviseligt ikke har haft.

•At jeg i 2015 bliver beskattet af en avance på kr. 16.580 som jeg beviseligt ikke har haft.

Jeg mener således, at jeg indenfor de seneste 5 år er blevet beskattet af en samlet avance på kr. 110.805 som jeg ikke har haft.

Jeg vedhæfter min beregning over værdistigningen gennem årene, samt kvittering for køb af papirerne 15. januar 2008.

Såfremt det ikke er muligt at vedhæfte bilag til denne meddelelse kan bilagene fremsendes ved henvendelse på mail; [...dk] Jeg ser frem til at høre Jeres kommentarer angående ovenstående.

Med venlig hilsen [person1]”

Af SKATs styresignal SKM 2010.752 om forbehold i afgørelser om genoptagelse efter anmodning samt ved anvendelse af TastSelv fremgår bl.a. i afsnit 3:

”Når en borger ændrer sig årsopgørelse ved brug af TastSelv, kan borgeren ikke forvente, at den ændrede årsopgørelse er dannet på grundlag af forudgående sagsbehandling og vurdering. Denne situation er dermed forskellig fra den situation, hvor en borger skriftligt indsender en anmodning om genoptagelse og ændring af skatteansættelsen.

Da borgeren ikke kan forvente, at der hos SKAT er sket en vurdering af de oplysninger, der er angivet i TastSelv, er der intet til hinder for, at en gennemført TastSelv ændring senere ændres af SKAT. Dette gælder uanset, om der er taget forbehold i årsopgørelsen.

Som et led i almindelig service og information har SKAT valgt at indsætte standardforbehold i årsopgørelser dannet på grundlag af TastSelv ændringer, således at borgeren udtrykkeligt bliver orienteret om retsstillingen.”

Af klagerens opgørelse over gevinst/tab på sine lagerbeskattede aktier/investeringsbeviser i [finans1] og [finans2] fremgår en nettogevinst/tab i indkomstårene 2008 – 2015 på hhv. -145.548 kr., 9.197 kr., 17.750 kr., 7.101 kr., 26.227 kr., 40.172 kr., 20.725 kr. og 16.580 kr.

Landsskatteretten traf den 16. september 2014 afgørelse i en sag vedrørende anvendelsen af hhv. skatteforvaltningslovens§ 26, stk. 7 og skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2 på lagerbeskattede værdipapirer omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19. Landsskatteretten stadfæstede SKATs afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2008. Landsskatterettens afgørelse er offentliggjort som SKM2014.860.LSR. Landsskatterettens afgørelse har sagsnr. 13-0211701.

Landsskatteretten traf den 9. december 2014 afgørelse i en sag vedrørende anvendelsen af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7, på lagerebeskattede finansielle kontrakter. Landsskatterettens afgørelse har sagsnr. 13-0565823. Afgørelsen er offentliggjort som SKM2015.124 LSR. SKAT gav afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for 2008. Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse.

I en afgørelse, der er offentliggjort som SKM2016.562 LSR, stadfæstede Landsskatteretten SKATs afgørelse vedrørende afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for 2008 og 2009 vedrørende lagerbeskattede finansielle kontrakter. Landsskatteretten fandt, at skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7, ikke fandt anvendelse.

Landsskatteretten traf den 20. februar 2017 afgørelse i 4 sager vedrørende afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2009 og 2010 vedrørende ikke selvangivet tab på lagerbeskattede investeringsbeviser i [finans1] og [finans2]. Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelser. Landsskatteretten fandt, at der ikke kunne ske ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1 og 2, § 27, stk. 1, nr. 8 og § 27, stk. 4. Landsskatteretten fandt endvidere, at indkomståret 2009 ikke er omfattet af SKATs styresignaler offentliggjort som SKM2014.302 SKAT og SKM2014.647 SKAT. 2 af de 4 afgørelser er offentliggjort som SKM2017.372 LSR og SKM2017.373 LSR.

SKATs afgørelse

Formueplejeselskaberne er ved lov nr. 98 af 10. februar 2009, § 2, nr. 1 overgået til at være investeringsselskaber omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19 og dermed lagerbeskattet. Der skal for hvert år medregnes den ændring, der har været i værdien af selskaberne ved årets begyndelse til værdien ved årets udgang.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, at hvis en skatteyder ønsker at få genoptaget sin skatteansættelse, så skal der indsendes en anmodning til SKAT senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

En anmodning om genoptagelse vedrørende indkomståret 2008 skulle således have været indgivet senest den 1. maj 2012. Da SKAT først har modtaget anmodningen om genoptagelse den 10. juli 2016 kan der som udgangspunkt ikke ske genoptagelse af 2008.

Efter fristens udløb kan genoptagelse kun ske, hvis betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27 er opfyldt. Det betyder dels, at en af de objektive betingelser i § 27, stk. 1, skal være opfyldt, og dels at reaktionsfristen i § 27, stk. 2 er overholdt. Efter § 27, stk. 2, skal den skattepligtige anmode om genoptagelse senest 6 måneder efter, at denne er blevet bekendt med det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26.

I denne sag er det spørgsmålet om betingelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 om, at der skal foreligge særlige omstændigheder, er opfyldt.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, er ifølge lovbestemmelsens forarbejder tiltænkt et snævert anvendelsesområde. Særlige omstændigheder kan foreligge, hvis SKAT har begået ansvarspådragende fejl eller har foretaget en åbenbart urimelig skønsmæssig ansættelse. Der er derimod ikke mulighed for eks- traordinær genoptagelse som følge af et glemt fradrag.

Der er for indkomstårene 2008 konstateret et tab på lagerbeskattet investeringsbeviser på 145.548 kr., som ikke er fratrukket i det respektive indkomstår, og dette anses derfor som et glemt fradrag.

Derudover mangler der at blive medregnet en indtægt i 2009 på kr. 9.197 og en indtægt i 2012 på kr. 26.227 på de samme papirer.

Ukendskab/misforståelse til reglerne eller procedurerne vedrørende gevinster og tab på investeringsbeviser – er i lighed med praksis om glemt fradrag – ikke tilstrækkelig til, at der foreligger særlige omstændigheder.

Der er ved afgørelsen endvidere henset til, at der i sagen ikke ses at være begået ansvarspådragende fejl af SKAT, samt at det er skatteyderens ansvar, at der er selvangivet korrekt. Skatteyderen har pligt til at kontrollere, at skatteansættelse er korrekt, herunder om indkomster og fradrag er behandlet korrekt efter gældende skatteregler.

Det er derfor ikke muligt at foretage ændring af indkomståret 2008 til 2012.

I 2014 er der ikke selvangivet en gevinst på 20.894 kr. Gevinsten fremgår af den tidligere fremsendte udskrift fra SKATs værdipapirsystem.

De fleste personer vil have enkle økonomiske forhold og dermed være omfattet af den korte ligningsfrist, som for 2014 udløb den 1. juli 2016.

Reglerne om den korte ligningsfrist står i bekendtgørelse 534 af 22. maj 2013 om en kort frist for skatteansættelse af personer med enkle økonomiske forhold.

Denne korte frist gælder dog ikke, når man har indkomst/fradrag, der ikke er dækket af tallene på årsopgørelsen – f. eks selvstændigvirksomhed.

SKAT kan derfor foretage ændring af skatteansættelsen for indkomståret 2014, da der er indtægt fra selvstændig erhvervsvirksomhed.

Det kan bemærkes, at der er sager vedr. Formuepleje, som er påklaget til Landsskatteretten på netop spørgsmålet om manglende fradrag tilbage i tid samtidig med den efterfølgende beskatning ved stigning i værdien, men disse sager er endnu ikke afgjort.

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at SKAT skal genoptage klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2008-2012.

Anmodningen er begrundet under henvisning til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, idet der foreligger ekstraordinære omstændigheder, der begrunder ret for klageren til at få sine skatteansættelser for indkomstårene 2008-2012 genoptaget ekstraordinært.

Da jeg er blevet gjort opmærksom på, at der for Landsskatteretten verserer adskillige sager angående denne problematik, skal jeg venligst anmode om, at Landsskatteretten sætter min sag i bero, indtil der forligger afgørelser i de identiske sager.

Landsskatterettens afgørelse og begrundelse

Af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, fremgår, at skatteforvaltningen ikke kan afsende varsel som nævnt i § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af ansættelse af indkomstskat senere end den 1. maj i det fjerde indkomstår efter indkomstårets udløb.

Af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, fremgår, at en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7, fremgår, at hvis en ansættelse efter stk. 1 eller 2 (ordinær ansættelse) vedrører opgørelsen af en balancepost, kan opgørelsen primo indkomståret alene foretages eller ændres, såfremt ansættelsen for det foregående indkomstår ændres tilsvarende vedrørende opgørelsen ultimo for dette indkomstår.

Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2, fremgår, at uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomstskat foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige, hvis ansættelsen er en direkte følge af en ansættelse vedrørende den skattepligtige for et andet indkomstår.

Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, fremgår, at told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den skattepligtige giver tilladelse til ændring af skatteansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Skatteforvaltningslovens § 27 er en videreførelse af § 35 i den tidligere skattestyrelseslov.

Følgende fremgår blandt andet af forarbejderne til bestemmelsen i den dagældende 35, stk. 1, nr. 8, i skattestyrelsesloven:

“...

Den foreslåede bestemmelse vil dog yderligere finde anvendelse, hvor der er begået fejl af den skatteansættende myndighed, uden at fejlene kan anses for ansvarspådragende, når fejlen har medført en materielt urigtig ansættelse, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen. Bestemmelsen vil eksempelvis finde anvendelse i tilfælde, hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige. (...) Bestemmelsen giver derimod ikke grundlag for genoptagelse i tilfælde, hvor den skattepligtige har glemt et fradrag, eller hvor myndighederne har fortolket lovgivningen forkert, med mindre myndighederne i den forbindelse har handlet ansvarspådragende. (...) Ved vurderingen af, om der foreligger særlige omstændigheder, der kan give anledning til en ekstraordinær skatteansættelse, kan det tillægges vægt, om skatteansættelsen har væsentlig betydning for den skattepligtige. Er der således tale om en indkomstændring på mere end 5.000 kr., vil dette tale for genoptagelse af ansættelsen (...) Den skattepligtige skal endvidere dokumentere eller sandsynliggøre, at betingelserne for genoptagelse er opfyldt. (.).”

Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, fremgår, at en ansættelse kun kan foretages i de i stk. nævnte tilfælde, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelse af fristerne i § 26.

Ved lov nr. 683 af 8. juni 2017 (L183) om ændring af boafgiftsloven og forskellige andre love er skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7 og § 27, stk. 4, jf. ændringslovens § 6, nr. 3, 4 og 5 blevet ændret. Der er som 2. og 3. pkt. indsat:

”Foretages eller ændres en ansættelse vedrørende en opgørelse af gevinst og tab efter aktieavancebeskatningsloven eller kursgevinstloven, hvor den skattepligtige har anvendt realisationsprincippet og en anden opgørelsesmetode skulle have været anvendt, anvendes henholdsvis værdipapirets anskaffelsessum og værdien ved gældens påtagelse med tillæg af gevinst og fradrag for tab medregnet i tidligere indkomstår som værdien primo indkomståret for det tidligste indkomstår inden for fristen efter stk. 1 eller 2. Har den skattepligtige anvendt en anden opgørelsesmetode end realisationsprincippet, og skulle realisationsprincippet have været anvendt, anvendes henholdsvis værdipapirets anskaffelsessum og gældens værdi ved påtagelsen med tillæg af gevinst og fradrag for tab medregnet i tidligere indkomstår som værdipapirets anskaffelsessum og gældens værdi ved påtagelsen.”

Ændringerne har virkning for skatteansættelser for indkomståret 2017 eller senere indkomstår. Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7, 2. og 3. pkt., og § 27, stk. 4, 2. og 3. pkt., som indsat ved § 6, nr. 3 og 5 i lov nr. 683 af 8. juni 2017 finder tillige anvendelse for indkomståret 2017, selv om det tidligste indkomstår inden for fristen efter skatteforvaltningslovens §§ 26 eller 27 ikke er indkomståret 2017, men et tidligere indkomstår.

Af ændringslovens § 9, stk. 9 fremgår:

”Den skattepligtige kan i forbindelse med selvangivelsen for 2017 fastsætte værdien for værdipapirer m.v. efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7, 2. og 3. pkt., og § 27, stk. 4, 2. og 3. pkt., som indsat ved denne lovs § 6, nr. 3 og 5. Det er en betingelse, at told- og skatteforvaltningen har foretaget eller den skattepligtige har anmodet om en ændret ansættelse vedrørende værdipapiret m.v. for indkomstår forud for 2017.”

Af de generelle bemærkninger til L 183 fremgår:

”2.3. Genoptagelse af skatteansættelsen for værdipapirer

Landsskatteretten har i to afgørelser fastslået, at lagerbeskattede værdipapirer ikke er omfattet af de særlige genoptagelsesregler for balanceposter. Genoptagelse kan derfor i dag resultere i, at der kan ske dobbeltbeskatning henholdsvis dobbeltfradrag, ligesom det var tilfældet for balanceposterne før indførelsen af den særlige balancepostregel i 2004.

Det foreslås derfor, at reglerne for genoptagelse af skatteansættelsen for værdipapirer m.v. ændres, således at reglerne fremover svarer til de regler, som gælder for såkaldte balanceposter (hensættelser, varelagre m.v.).”

Af aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 1, fremgår, at gevinst og tab på aktier og investeringsbeviser m.v. udstedt af et investeringsselskab medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

Af personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 5, fremgår, at kapitalindkomst omfatter det samlede nettobeløb af skattepligtig fortjeneste, fradragsberettigede tab og skattepligtige afståelsessummer efter aktieavancebeskatningslovens § 19.

Landsskatteretten har i fem afgørelser, der er offentliggjort som SKM2014.860 LSR, SKM 2015.124 LSR, SKM2016.562 LSR, SKM2017.372 LSR og SKM2017.373 LSR fastslået, at lagerbeskattede værdipapirer og lagerbeskattede finansielle kontrakter ikke er omfattet af reglerne i skatteforvaltningslovens dagældende § 26, stk. 7, og § 27, stk. 4, om balanceposter, at reglerne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1. nr. 1 og 2, ikke finder anvendelse, og at skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, ikke finder anvendelse på et ikke selvangivet tab på lagerbeskattede investeringsbeviser.

Landsskatteretten skal herefter tage stilling til, hvorvidt der i omhandlede sag foreligger særlige omstændigheder, som ikke var til stede i de ovenfor nævnte offentliggjorte afgørelser, og som begrunder, at klageren har ret til at få sin skatteansættelse for 2008-2012 genoptaget ekstraordinært i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Fristen for at bede om ordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2008 og 2009 udløb hhv. den 1. maj 2012 og den 1. maj 2013.

Det er ikke godtgjort, at SKAT har begået en ansvarspådragende fejl, eller at SKAT har foretaget en skønsmæssig ansættelse, der er åbenbart urimelig.

Den manglende selvangivelse af tabet i 2009 har karakter af et glemt fradrag. Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, finder ikke anvendelse på glemte fradrag. Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2008 og 2009.

Fristen for at bede om ordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2010-2012 udløb hhv. den 1. maj 2014, 1. maj 2015 og den 1. maj 2016.

Klagerens notebemærkning til SKAT i forbindelse med indberetning af selvangivelsen for 2012 den 28. juni 2013 kan ikke anses som en anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2010-2011.

Klageren har ved indgivelsen af selvangivelserne for 2010 og 2011 valideret/godkendt de foreslåede gevinster på hhv. 17.750 og 7.101 kr. Klageren har ikke i 2012 selvangivet gevinst/tab på sine lagerbeskattede aktier/investeringsbeviser, selv om klageren ifølge sin egen opgørelse har en gevinst. Årsopgørelserne for 2010-2012 svarer til selvangivelsen for de omhandlede indkomstår. Årsopgørelserne for 2010-2012 er lagt i klagerens skattemappe hhv. den 8. juli 2011, den 2. juli 2012 og den 1. juli 2014. Fristen for at påklage årsopgørelserne er 3 måneder. Klageren har ikke klaget over årsopgørelserne. Ved modtagelsen af årsopgørelserne var klageren bekendt med, at han var blevet beskattet af en gevinst på sine lagerbeskattede aktier/investeringsbeviser i 2010 og 2011 og, at han ikke var blevet beskattet i 2012. Klageren har ikke overholdt 6-fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, om at en anmodning om ekstraordinær genoptagelse skal fremsættes senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder en fravigelse af fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Det er ikke godtgjort, at der foreligger særlige omstændigheder, der begrunder, at SKAT skulle have behandlet klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2010-2012.

Fristen for at bede om genoptagelse af skatteansættelserne for 2010 og 2011 i henhold til SKATs genoptagelsescirkulærer i SKM2014.302 og SKM2014.647 udløb den 1. september 2015. Klageren har derfor ikke ret til ekstraordinær genoptagelse af indkomstårene 2010 og 2011 efter genoptagelsescirkulærerne. Det skyldes, at anmodningen om genoptagelse først er fremsat den 10. juli 2016. Af de anførte grunde stadfæster Landsskatteretten SKATs afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2010-2012.