Kendelse af 01-03-2018 - indlagt i TaxCons database den 17-03-2018

SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af klagerens skatteansættelse for 2015.

Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage klagerens skatteansættelse for 2015.

Faktiske oplysninger

[finans1] og [finans2] offentliggjorde den 10. oktober 2014, at der var indgået en aftale om en fusion af de to pengeinstitutter under navnet [finans3]. Fusionen var betinget af aktionærernes godkendelse. Da [finans4], som var hovedaktionær i [finans2], ikke støttede fusionen, blev den sat i bero i november 2014.

Den 23. december 2014 anmodede [finans1] SKAT om tilladelse til en skattefri aktieombytning. Der fremgår bl.a. følgende af ansøgningen:

”...

Idet aktieavancebeskatning antageligt vil kunne udgøre en hindring for accept af købstilbuddet,

er det i henhold til SKATs praksis om massetilladelser blevet besluttet at anmode om generel tilladelse til skattefri aktieombytning forud for fremsættelsen af købstilbuddet på vegne af [finans2] Aktionærerne for så vidt angår aktier i [finans2], der i henhold til købstilbuddet ombyttes med aktier i [finans1], jf. også Tilbudsdokumentets pkt. 37 (Skattemæssige forhold).

1.1 Ansøgerne - [finans2] Aktionærerne

[finans2] er et børsnoteret selskab, og det er dermed en uoverkommelig opgave at identificere samtlige af [finans2] Aktionærerne. Det kan dog oplyses, at størstedelen af [finans2] Aktionærerne antageligt er fysiske personer, herunder kunder i [finans2], med små aktiebesiddelser og dermed uden reel indflydelse på driften af [finans2]. Ud over [finans4] A/S besidder ingen aktionærer i [finans2] 5 % eller mere af aktiekapitalen eller stemmerettighederne. Vedtægterne indeholder en stemmeretsbegrænsning, hvorefter ingen aktionær i [finans2] har mere end 11 stemmer.

...”

SKATs tilladelse blev givet den 7. januar 2015, jf. SKM2015.168.SKAT. Af tilladelsen fremgår bl.a.:

”SKAT tillader uden vilkår skattefri aktieombytning, således at kapitalejerne i A/S [finans2] (bortset fra [finans1] A/S) kan apportindskyde deres kapitalandele i [finans1] A/S mod at erhverve de som følge af ombytningen nyudstedte kapitalandele i [finans1] A/S samt en kontant udligningssum. Hver [finans2] aktie vederlægges med en ny [finans1] aktie samt en kontant udligningssum på kr. 335.

Tilladelsen er efter en konkret vurdering af de foreliggende omstændigheder givet uden det sædvanligt anvendte anmeldelsesvilkår, fordi det ikke giver mening at pålægge den enkelte aktionær at foretage anmeldelse af ændringer i [finans1] A/S, hvor den enkelte aktionærs indflydelse typisk vil være ganske beskeden.

Afgørelsen er truffet efter reglerne i aktieavancebeskatningslovens § 36.

For god ordens skyld henleder vi opmærksomheden på, at den tilladte succession angår vederlaget i form af [finans1] aktier, medens den kontante udligningssum ifølge fusionsskattelovens § 9 anses for udbytte. Den skattemæssige virkning er nærmere beskrevet i SKATs juridiske vejledning afsnit C.D.6.3.8.

...”

Købstilbuddet til aktionærerne er dateret den 14. januar 2015. Der er bl.a. anført følgende vedrørende tilbudskursen:

Tilbudskurs

[finans2] Aktionærerne tilbydes et vederlag i form af i alt en ny aktie a nominelt 10 kr. i [finans1] ... og en kontant betaling på 335 kr. pr. aktie a nominelt 10 kr. i [finans2] ... svarende til en samlet pris på 450 kr. (opgjort på baggrund af den gennemsnitlige lukkekurs for [finans1] aktien de seneste ti børsdage frem til og med den 17. december 2014 og svarende til den garanterede kurs i Fortegningsemissionen), svarende til i alt 2. 070 mio. kr. for 100 % af aktierne i Selskabet. Værdien af det samlede aktievederlag udgør i alt 529 mio. kr. for de Nye [finans1] Aktier, forudsat at (i) der udstedes 4.600.000 Nye [finans1] Aktier, og (ii) at værdien pr. Ny [finans1] Aktie opgøres til 115 kr. i overensstemmelse med ovenstående.

Det er en Betingelse for Købstilbuddet, at Selskabet ikke beslutter eller udbetaler udbytte eller foretager andre udlodninger til [finans2] Aktionærerne i perioden frem til Købstilbuddet er Gennemført. Hvis Selskabet beslutter eller udbetaler udbytte eller foretager andre udlodninger til [finans2] Aktionærerne før afregningen af Købstilbuddet, og Tilbudsgiver desuagtet vælger at Gennemføre Købstilbuddet (ved at frafalde førnævnte Betingelse), nedsættes den kontante del af Tilbudskursen, der skal betales i henhold til Købstilbuddet, med sådant udbytte eller udlodning pr. aktie på krone for krone basis.

...”

[finans1]s tilbudsdokument blev offentliggjort den 14. januar 2015. Ved tilbudsperiodens udløb den 26. februar 2015 var tilbuddet accepteret af mere end de krævede 90 % af aktionærerne i [finans2]. Der var 92,11 % af aktionærerne, der havde accepteret tilbuddet.

Den 27. februar 2015 meddelte banken, at købstilbuddet ville blive gennemført den 4.-6. marts 2015, hvorefter de nyudstedte aktier i [finans1] ville kunne handles på fondsbørsen den 10. marts 2015.

[finans1] udbetalte kontantvederlag til aktionærerne den 6. marts 2015. I den forbindelse blev der indeholdt 27 % i udbytteskat.

[finans1] udsendte den 17. april 2015 et brev til aktionærerne. Heraf fremgår bl.a.:

”I forbindelse med afregningen af det kontante vederlag for [finans2] aktien er flere aktionærer blevet overrasket over, at der er tilbageholdt udbytteskat.

Da [finans1] oprettede sit tilbudsdokument, søgte man SKAT om, at der kunne foretages skattefri aktieombytning, fordi man vurderede, at det ville være en fordel for de fleste af bankens aktionærer, og fordi man vidste, at et konkurrerende tilbud indeholdt en tilsvarende mulighed for skattefri aktieombytning. Denne tilladelse blev meddelt af SKAT.

Det forhold, at der på den baggrund skal betales udbytteskat, betyder naturligvis ikke, at skattebehandlingen dermed er endelig. Der er alene tale om en a conto skat, og den endelige skatteregulering finder sted i forbindelse med selvangivelsen for 2015.

Vi har derfor i samarbejde med vores rådgivere søgt SKAT om mulighed for at tilbagebetale den tilbageholdte udbytteskat til vores aktionærer.

Vi vedlægger genpart af SKAT's skrivelse af 30. marts, hvor SKAT meddeler, at banken er forpligtet til at indeholde udbytteskat ved udbetaling af den kontante udligningssum. Samtidig meddeler SKAT, at man af tekniske årsager ikke kan håndtere tilbagebetalingen før i forbindelse med forskudsopgørelsen.

Derimod har SKAT tilbudt, at der i samarbejde med banken vil blive udarbejdet en vejledning til aktionærerne om, hvorledes de får den eventuelt for meget betalte udbytteskat tilbage i forbindelse med årsopgørelsen for 2015. SKAT har lovet, at denne vejledning vil være udarbejdet senest omkring årsskiftet 2015/2016. Når den lovede vejledning fra SKAT foreligger, vender vi tilbage.”

Efter en vedtagelse den 31. marts 2015 fusionerede [finans1] med [finans2] med sidstnævnte som ophørende selskab. Fusionen blev gennemført som en skattefri fusion.

På ombytningstidspunktet var kursen faldet, således at værdien af den modtagne aktie i [finans1] udgjorde 109,23 kr.

Værdien af det samlede ombytningsvederlag udgjorde således 444,23 kr. pr. afstået/ombyttet [finans2]-aktie.

Ved fusionen blev de tilbageværende – dvs. de i accepterende – aktionærer i [finans2] vederlagt på samme vilkår som efter købstilbuddet, dvs. ved at modtage én aktie i [finans1] samt et kontantvederlag på 335 kr.

Den 15. februar 2016 udsendte SKAT følgende brev til [finans1] med en vejledning til aktionærerne. Brevet blev videresendt til [finans2]s aktionærer:

Kontakt SKAT, hvis du ikke ønsker skattefri aktieombytning

I 2015 blev [finans2] overtaget af [finans1]. Dine aktier i [finans2] blev byttet ud med aktier i [finans1], og du fik et kontant beløb, som der allerede var trukket udbytteskat af. Ombytningen af dine aktier til nye aktier i [finans2] skete som en skattefri aktieombytning, og du skal som udgangspunkt ikke foretage dig noget i den forbindelse.

Du kan fravælge skattefri aktieombytning

I nogle til fælde kan det være en fordel for dig at fravælge skattefri aktieombytning og i stedet opgøre fortjeneste og tab efter de almindelige regler i aktieavancebeskatningsloven.

Det gælder f.eks., hvis du bar købt aktierne før 2006, og kursværdien af din samlede beholdning er under 136.600 kr. (for enlige) eller 273.100 kr. (for ægtefæller).

Hvis du ønsker at opgøre fortjeneste eller tab efter de almindelige regler, skal du skrive en mail til os via TastSelv. Sådan gør du:

1. Gå ind på skat.dk/tastselv og log på.

2. Vælg Kontakt.

3. Vælg Mail/kontakt - klik her.

4. Vælg emnet Skat > Årsopgørelsen 2015 >Skattefriaktieombytning fra [finans2] til [finans1]

5. Skriv, at du ikke ønsker skattefri aktieombytning.

Hvis du er lønmodtager, skal du kontakte os, når du har fået din årsopgørelse og senest den 1. maj 2016.

Hvis du har en udvidet selvangivelse, f.eks. hvis du har egen virksomhed eller indkomster fra udlandet, skal du kontakte os mellem den 15. marts og den 3. juli 2016.

Hvis du får skattefri aktieombytning, står det på årsopgørelsen

Hører vi ikke fra dig, får du automatisk skattefri aktieombytning. På din årsopgørelse eller dit servicebrev vil den kontante del afbetalingen for slaget af aktier i [finans2] være indberettet fra banken som udbytte. Du vil kunne se beløbet i rubrik 61. [finans1] har tilbageholdt udbytteskat på 27 %, og skatten vil indgå i resultatet på årsopgørelsen.

...”

Af følgebrevet fra [finans1] fremgår bl.a.:

”Vi har nu modtaget den i vort brev af 17. april 2015 lovede vejledning fra SKAT, der beskriver, hvordan du kan ændre beskatningen af aktieombytningen, herunder af den kontante del af det modtagne vederlag på kr. 335 pr. aktie. Vejledningen fra SKAT er vedlagt.

Som det fremgår af vejledningen, skal ændring til ”skattepligtig ombytning”, der svarer til et salg, ske via TastSelv hos SKAT. Vær opmærksom på de angivne tidsfrister.

Som en hjælp for dig, har vi suppleret SKAT's vejledning med nedenstående oplysninger.

...

I nedennævnte situation skal du ikke foretage dig noget

Hvis din gennemsnitlige anskaffelsesværdi pr. aktie i [finans2] er mindre end kr. 109,23 *) (dette vil typisk være tilfældet, hvis aktierne er anskaffet før 2003), og aktierne ikke er omfattet af reglerne om skattefri børsnoterede aktier anskaffet før 31.12.2005.

I nedennævnte to situationer vil det være fordelagtigt at ændre til en "skattepligtig ombytning" ved at fravælge den "skattefri ombytning".

Hvis du ejede [finans2] aktierne pr. 31.12.2005, og disse var omfattet af reglerne om skattefri børsnoterede aktier. Aktierne er omfattet af reglerne, hvis din samlede aktiebeholdning var mindre end kr. 136.600 for enlige og kr. 273.100 for ægtefæller, og salg medfører ingen beskatning. Værdien pr. 31.12.2005 fremgår af årsopgørelsen for 2005 fra SKAT, der kan findes via skat.dk.
Hvis anskaffelsesværdien på [finans2] aktien er højere end kr. 109,23 *) pr.aktie, idet der opnås fradrag for anskaffelsesværdien. Jo større positiv forskel der er mellem kurserne, jo større skattemæssig betydning får det. Dette vil typisk være tilfældet, hvis aktierne er anskaffet efter 2002.

*) Værdien af en aktie i [finans1] ved ombytningen jf. fusionsprospektets side 8.

...”

Den 3. juni 2016 tilkendegav klageren over for SKAT, at han ikke ønskede en skattefri aktieombytning.

Landsskatteretten har bl.a. ved afgørelse af 30. november 2017, jf. SKM2017.734.LSR, taget stilling til muligheden for genoptagelse af skatteansættelsen for 2015 i forbindelse med aktieombytningen i [finans2]. I den forbindelse anførte Landsskatteretten:

” ...

Efter anmodning fra [finans1] gav SKAT den 7. januar 2015 massetilladelse til skattefri aktieombytning af kapitalandele i [finans2] A/S med kapitalandele i [finans1]. Tilladelsen blev offentliggjort i SKM2015.168.SKAT. Af tilladelsen fremgår, at den er generel og kan benyttes af alle kapitalejere, der er fuldt skattepligtige til Danmark, og at den kontante udligningssum ifølge fusionsskattelovens § 9 anses for udbytte.

I marts 2015 tilkendegav SKAT over for [finans1], at banken ved udbetaling til aktionærerne af det kontante vederlag skulle indeholde udbytteskat. Dette blev også meddelt til aktionærerne. Ved udbetalingen den 6. marts 2015 til klageren blev der tilbageholdt 27 % udbytteskat.

I februar 2016 modtog aktionærerne en vejledning, som SKAT havde sendt til [finans1], hvoraf det fremgår, at den pågældende ombytning som udgangspunkt var sket som en skattefri aktieombytning, og at dette opretholdtes, hvis SKAT ikke hørte andet fra den enkelte aktionær. Det er tillige angivet, hvorledes man skulle forholde sig, såfremt man ønskede at fravælge skattefri aktieombytning. Aktieombytningen ville herefter blive skattepligtig. Både i vejledningen såvel som i [finans1]s følgebrev hertil er det angivet, hvornår det kan betale sig at vælge en skattepligtig aktieombytning.

SKAT har ved skatteansættelsen for klageren for 2015 taget udgangspunkt i, at den pågældende ombytning var sket som en skattefri aktieombytning, selvom klageren ikke havde foretaget et aktivt selvangivelsesvalg. Landsskatteretten finder, at klageren ved at forholde sig passiv i forhold til den udsendte årsopgørelse ikke kan anses for at have valgt at benytte tilladelsen til skattefri aktieombytning.

Det findes uden betydning, at klageren – sammen med de øvrige aktionærer – i februar 2016 havde modtaget en vejledning, som SKAT havde sendt til [finans1], hvoraf det fremgår, at den pågældende ombytning som udgangspunkt ville blive anset som en skattefri aktieombytning, medmindre SKAT hørte andet fra den enkelte aktionær. Landsskatteretten finder, at der ikke har været det fornødne grundlag til at fastslå, at udgangspunktet ville være, at den pågældende ombytning var sket som en skattefri aktieombytning, da dette som nævnt måtte forudsætte et aktivt valg fra de pågældende skatteyderes side.

Da klagerens skatteansættelse herefter er foretaget under den urigtige forudsætning, at klageren havde foretaget et valg af skattefri aktieombytning, finder landsskatteretten, at det, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, bør pålægges SKAT at genoptage klagerens skatteansættelse med henblik på, at aktieombytningen bliver skattepligtig for klageren.”

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om genoptagelse af klagerens skatteansættelse med henblik på, at klagerens aktieombytning bliver skattepligtig.

SKAT har anført følgende:

”Ifølge skatteforvaltningslovens§ 30, stk. 1, kan told- og skatteforvaltningen tillade, at en skattepligtig ændrer et valg af selvangivne oplysninger, i det omfang skattemyndighederne har foretaget en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskatter, jer har betydning for valget, og valget som følge heraf har fået utilsigtede skattemæssige konsekvenser.

Det er således en forudsætning for selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, stk. 1, at SKAT har ændret din skatteansættelse i forhold til det selvangivne, at ændringen har betydning for dit valg, og at valget som følge af ændringen har fået utilsigtede skattemæssige konsekvenser, jævnfør Den juridiske Vejledning (2016-1), afsnit A.A.14.2.

Da disse betingelser ikke er opfyldt, kan du ikke foretage selvangivelsesomvalg.

Vi kan også henvise til Højesterets dom af 18. april 2013 (SKM2013.248.HR), hvor Højesteret under henvisning til skatteforvaltningslovens § 30 stadfæstede, at der ikke kunne gives tilladelse til ændring fra skattefri til en skattepligtig fusion.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at klagerens skatteansættelse for 2015 skal genoptages med henblik på, at den foretagne aktieombytning skal behandles som en skattepligtig afståelse af aktier.

Repræsentanten har anført følgende:

”Det fremgår af faktiske forhold, at beslutningen om ikke at benytte tilladelsen til skattefri aktieombytning for indkomståret 2015 skulle være truffet senest ved fristen for indgivelse af selvangivelsen den 1. maj 2016.

Det fremgår videre, at følgende betingelser ikke er opfyldt efter SKATS vurdering:

- At SKAT har ændret din skatteansættelse i forhold til det selvangivne,

- At ændringen har betydning for dit valg

- At valget som følge af ændringen har fået utilsigtede skattemæssige konsekvenser

Der henvises til Juridisk Vejledning 2016-1, afsnit A.A.14.2, samt Højeste Rets dom af 18. april 2018.

Ovenstående er uforståeligt og giver ingen mening, hverken at der skulle være en frist der hedder 1. maj 2016, eller at SKAT har ændret din skatteansættelse.

Der er en simpel fejl i den automatisk indberettede selvangivelse for 2016. Den vil vi gerne have rettet, således, at de aktier der er indløst i [finans2] anses for salg og ikke udlodning.

Der henvises til de almindelige regler for genoptagelse samt aktieavancebeskatningslovens/ligningslovens regler om beskatning af udlodning sidestillet med salg.”

Landsskatterettens afgørelse

En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 30, stk. 1, kan SKAT tillade, at en skattepligtig ændrer valg af selvangivne oplysninger, i det omfang skattemyndighederne har foretaget en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, der har betydning for valget, og valget som følge heraf har fået utilsigtede skattemæssige konsekvenser.

Anmodning om tilladelse efter stk. 1 skal fremsættes af den skattepligtige inden 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om den ansættelse, der begrunder anmodningen. Efter anmodning fra den skattepligtige kan SKAT dispensere fra fristen, hvis særlige omstændigheder taler derfor, jf. skatteforvaltningslovens § 30, stk. 2.

Aktieombytninger er som udgangspunkt skattepligtige, jf. aktieavancebeskatningslovens § 1, jf. § 30.

Ifølge aktieavancebeskatningslovens § 36 er der dog mulighed for at foretage en skattefri aktieombytning. Ved en skattefri aktieombytning finder fusionsskattelovens § 9 og § 11 anvendelse.

Fusionsskattelovens § 9 fastslår, at udligningssummer omfattet af § 2, stk. 1, anses som udbytte, såfremt aktionæren efter omstruktureringen ejer aktier m.v. i et af de indskydende eller modtagende selskaber eller i selskaber, som er koncernforbundne med de nævnte selskaber, jf. ligningslovens § 2.

Aktier i det modtagende selskab, som selskabsdeltagerne modtager som vederlag for aktier i det indskydende selskab, behandles ved opgørelsen af den skattepligtige almindelige indkomst, som om de var erhvervet på samme tidspunkt og for samme anskaffelsessum som de ombyttede aktier, jf. fusionsskattelovens § 11.

Ifølge aktieavancebeskatningslovens § 44 er gevinst på børsnoterede aktier, der er erhvervet før den 1. januar 2006, der indgår i en beholdning af børsnoterede aktier, og som pr. 31. december 2005 har en samlet kursværdi på ikke over 136.600 kr. (273.100 kr. for ægtefæller), skattefri.

Landsskatteretten har i afgørelse af 30. november 2017, jf. SKM2017.734.LSR, fastslået, at aktionærerne i [finans2] ved at forholde sig passive i forhold til den udsendte årsopgørelse for indkomståret 2015 ikke kan anses for at have valgt at benytte SKATs tilladelse til skattefri aktieombytning.

Klagerens skatteansættelse anses for at være foretaget under den urigtige forudsætning, at klageren havde foretaget et valg af skattefri aktieombytning, jf. SKM2017.734.LSR. SKAT pålægges derfor at genoptage klagerens skatteansættelse, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, med henblik på at aktieombytningen bliver skattepligtig for klageren.

SKATs afgørelse ændres i overensstemmelse hermed.